Dave's Renaultjes // vakantie/roadtrip Corsica

Vandaag gingen de deuren van de Laguna niet open. De stijlloze ramen moeten eerst een stukje zakken maar omdat ze vastgevroren zaten, ging dat niet. Heeft er iemand tips? De deurrubbers met talk insmeren misschien?
Ik zou er een beetje lauw water overheen gieten om ze los te maken. Om te voorkomen verwacht ik dat een beetje vet zou moeten helpen.

Ik gebruik ook vaseline. Het kan ook met boter of olie maardatis altijs plakkerig wat weer vuil vasthoud.

Maar ja eerst wachten tot het dooit en de deur weer open kan.

Ik ben geen echte sleutelaar van huis uit en ook het plaatwerken en lassen doe ik maar weinig. Maar ik merk wel dat als je een paar weekjes er mee bezig bent, je vaardigheden wel snel toenemen. De laatste klussen aan de Renault 8 van mijn zoon betroffen het lassen van de dorpels en toen ik dat af had dacht ik "nu maar even meteen doorpakken". :giggle: . Ik heb er nu echt wel lol in.

Dus het binnenscherm linksvoor van de Renault 15 GTL Grand Prix is gegaan van:

b9a1f0da-1018-43e7-a4e3-9d17536e4317.jpg

Naar:

7c0d1b30-3550-4229-b8d4-4088fa5fa21f.jpg

Er moet nog wel een en ander afgewerkt worden, maar voor nu al best tevreden.
Rechtsvoor is ook nog zo'n klus, dat hoop ik het voorjaar toch wel klaar te krijgen.

30174a6b-f58e-4fe3-bfec-29b756a5a789.jpg

Gelukkig heb ik hiervoor wat plaatwerkdelen die ik kan inpassen. Een nieuw koplamphuis en een goed bewaard scherm van een gesloopte R15. Want plaatwerk maken vind ik ook leuk om te doen. Maar kan ik niet erg goed, ben er ook niet echt toe uitgerust met alleen een zetbankje, verzettang, bankschroef en wat hamers en beitels. Maar ik zou het wel willen kunnen, dus ik heb me opgegeven voor een eendagscursus plaatwerken bij Rustbuster. Misschien dat we daarna wel wat gaan investeren in plaatwerktools.

Al een tijdje alleen weer meegelezen op dit forum, even snel een update waar ik / we mee bezig zijn:

Allereerst de Renault 8 van mijn jongste. Die is rijklaar, voor de zekerheid hebben we gisteren nog even een check / APK laten doen bij een garage, om ons werk te controleren. Wij zijn tenslotte maar amateurs. Maar er kwamen geen opmerkingen dus we kunnen gerust de weg op. Overigens is mijn zoon met zijn R8 binnenkort te zien in een van de klassiekerbladen. Een jonge gast van 17 die als eerste auto een Renault 8 uit 1968 koopt is blijkbaar bijzonder genoeg voor een mooi artikel.

38e5eefb-9b81-4f76-914b-c41359a69d30.jpg

Bij de Laguna heb ik eindelijk de deurvangen links vervangen. Daarmee is de vervelende knak bij het openen en sluiten van de deur nu verdwenen. Verder heb ik wat rondvraag gedaan naar onderdelen. Meerdere keren kreeg ik te horen, de Laguna coupé is een van de lastigste auto's voor onderdelen. Het is er gewoon niet meer. Mijn verbazing was dan ook groot toen de dealer me belde dat de motorsteun die sinds de beurt vorig jaar in backorder stond, nu binnen is gekomen. Binnenkort even inplannen om deze te laten vervangen. Op dit moment wordt overigens ook de lelijke deuk uit de dorpel verholpen, dan kan dat ook van het to-do lijstje.

En zoals ik wel vaker doe als ik enthousiast ben over een auto, dan organiseer ik een evenementje speciaal voor dit type. Dus op zondag 31 mei hoop ik toch tussen de 5 en de 10 Laguna coupé's op een rijtje te kunnen zetten in Zaltbommel.

a10e51ed-520f-4820-ab56-72d64e179bbf.jpg

Met de Alpine A110 hebben we dit ook een keer gedaan in de hoop dat het een vervolg kreeg, maar ik denk dat ik eind augustus wel weer een A110 ritje ga uitzetten.

Met de Renaults 15 en de Renault 17 nog niet heel veel gedaan, Die stonden tot nu toe in de "winterstand". Ik heb de blauwe wel weer eventjes uitgelaten en ik ben nog bezig met de afstelling van het rempedaal, dat lijkt nu eindelijk opgelost.

En de ZOE en Megane E-tech maken hun kilometers zonder mokken of problemen. Alhoewel de achterruitwisser van de ZOE dienst weigert sinds een weekje. En de Megane moet nog tot volgend jaar januari dus misschien al eens orienterend rondkijken naar een opvolger.

Het verhaal van jouw zoon en zijn R8 lijkt me absoluut magazinewaardig, welk blad is het?

31 mei hoop ik toch tussen de 5 en de 10 Laguna coupé's op een rijtje te kunnen zetten in Zaltbommel.

Staat genoteerd, met heel veel ijdele hoop is het blauwe hoofdpijndossier dan op weg.

Zo langzaam begin ik wat rond te kijken wat ik na de Megane E-tech voor auto / EV zal gaan rijden. Daarbij heb ik een paar harde en wat zachtere criteria:

1. Accucapaciteit minimaal 60 kWh
2. AC laden met 22 kW (de laadpalen op het werk leveren 22 kW, dan is het toch echt wel lekker als de auto dat aan kan heb ik met de Megane E-tech gemerkt)

3. Bij voorkeur geen Chinese auto, liefst een Europese auto, maar geen VAG. Japans of Koreaans kan eventueel wel.
4. Liever een lage auto, hoeft ook niet groot te zijn.
5. Mooie auto.......... :unsure:
6. Budget niet bekend, maar zal in de lijn van de Megane E-tech zitten.

Auto's die ik de laatste tijd met belangstelling heb gevolgd, o.a. Mazda 6e en de nieuwe Nissan Leaf kunnen geen 22 kW AC laden en vallen daarmee af. Een Mercedes CLA kan het als optie, maar zit vermoedelijk boven budget. Bovendien stoor ik me enorm aan de kermisgril van de CLA, ik weet niet of dat uitgezet kan worden, maar dat zou echt een dealbreker zijn. De DS no.4 vind ik wel apart (daar hou ik wel van) maar daar kom ik ook geen 22 kW (optie) tegen.

Tja, wat blijft er dan over? De Stellantis groep biedt volgens mij helemaal niks in de combinatie > 60 kWh en 22 kW latden. De Volvo EX30? Vind ik niet echt mooi en heeft geen dashboard. Ik streep hem niet weg, maar staat niet bovenaan het lijstje. De Kia EV2 kan optioneel met 22 kW laden, heeft 60 kWh en is klein. Maar het design.. hmm, die wil ik zeker eerst in het echt zien. De andere Kia's uit de EV serie zijn echt niet mijn smaak. En vier jaar geleden was ik nog enthousiast over de Ioniq5 maar die vind ik nu niet echt mooi oud worden. En verder denk ik dat ik dan toch weer bij Renault uit kom. De Megane en Scenic kunnen 22 kW laden (als optie). De Scenic is me dan eigenlijk te hoog / groot.

Het lijstje tot nu toe:
- Renault Megane E-tech
- Kia EV2
- MB CLA
- Volvo EX30

Zijn er nog EV's die ik hier vergeet?

Volgens de voorlopige specs zouden alle drie uitvoeringen van de Subaru Uncharted met 22 kW kunnen laden, hopelijk klopt dit!

Laatst bewerkt:
Van de Meggie is er nu een Business Edition wat aanzienlijk in de prijs scheelt en je toch een leuke uitrusting (op basis Techno) houdt volgens mij. Hier in de buurt helaas steeds minder 22 kW laadpalen en ook op de locaties van het werk zijn de palen gekgenoeg 'teruggeschroefd' naar de reguliere 11 kW.

EV2 is relatief klein, maar EV3 geen optie dan?
Scenic is natuurlijk dezelfde techniek als je al gewend bent, maar inderdaad wel een klap groter.

. Een Mercedes CLA kan het als optie, maar zit vermoedelijk boven budget. Bovendien stoor ik me enorm aan de kermisgril van de CLA, ik weet niet of dat uitgezet kan worden, maar dat zou echt een dealbreker zijn.
Als het goed is kan dat! Gelukkig maar, want 't ziet er werkelijk niet uit terwijl de auto zelf behoorlijk gelukt is.

Of je wat over het hoofd ziet, volgens mij niet. Hyundai werkt nog wel aan de Ioniq 3, die zo te zien redelijk vergelijkbaar is met de Megane. Maar of die 22 kW gaat laden? Geen idee.

@Volt, die Toyota vind ik niet mooi, de Subaru varianten wil ik eerst even in het echt zien.

@adinsx bij de business edition is de 22kW boordlader als optie niet mogelijk volgens mij.

@adinsx bij de business edition is de 22kW boordlader als optie niet mogelijk volgens mij.
Net even de configurator bekeken, maar ik kan hem aanvinken voor 1000,-. Op zich gek, want de business edition komt uit voorraad. Hoeveel er dus daarmee zijn uitgerust is de vraag.

Snelladen tot 130 kW en 22 AC. En terwijl ik dit typ is mijn Techno vol aan de 11 kW paal in de wijk aldus de melding.
Thuis inmiddels de wallbox teruggeregeld tot 5,4 kW zodat, wanneer de zon volop schijnt, er zoveel mogelijk zonnestroom in gaat.

Overigens weet ik niet wat er ontbreekt verder op de business edition, maar voor 33,8k ziet het er best compleet uit als 220pk uitvoering op 20 inch. Vergelijkbaar met mijn Techno (2022) die 47k fiscaal is / had moeten zijn. Scheelt een flinke slok op de borrel zeg. Maar heeft uiteraard wel alles te maken met de facelift die binnenkort bekend wordt gemaakt.

Als je een Smart Chinees vindt dan is zo'n CLA dat ook. Allebei vol met Geely techniek in de EV versies. De productie locatie is wel een verschil.
Of andersom; als de CLA een optie is; waarom dan niet een Polestar? Of was 22kW daar geen optie (meer)?

Subaru kan interessant zijn. Het dashboard is wel even wennen.
Maar het lijkt me dat je toch al snel weer bij een Megane gaat uitkomen. Zeker geen straf.

Met 11 kW laadt je zo'n 55 km/uur.... met 22 kW dus het dubbele... Is het dan zo belangrijk om "vol" (80%-100%) bij je baas te kunnen vertrekken? Kom je wel zo leeg aan daar? En vertrek je dan zo snel weer?

Dat een CLA en Smart veel techniek delen had ik zo even niet bij nagedacht. Maar inderdaad, de productielocatie geeft de CLA subjectief een veel Europesere komaf. Een Polestar2 vind ik te lomp, de rest is buiten budget denk ik?

Opvallend trouwend dat veel artikelen over nieuwe elektrische auto's het vermogen van het DC snelladen melden en dat mensen daar in de reacties zo "op los gaan". Snelladen is dus echt niet interessant (voor mij). Inmiddels ruim 330.000 km ervaring met elektrisch rijden (ZOE + Megane E-tech) en snelladen doe ik dus praktisch nooit.

Maar goed, de ontwikkelingen gaan snel en het leasecontract loopt pas begin '27 af, dus we hebben nog even.

@Pietzoveel Ik rij met de Megane ongeveer 65-80% van de accu leeg op woon-werkverkeer. Als ik bij mijn werk aankom 's morgens heb ik nog ca. 10-20% over. Ik vind het dan wel fijn om de flexibiliteit te hebben om dan na een uur / anderhalf uur weer de mogelijkheid te hebben om weer op pad te kunnen. En ook collega's kunnen dan van mijn auto gebruik maken voor leveranciersbezoeken ed. Omdat ik vroeg begin, is mijn auto dan vaak de enige optie. Andere collega's komen later en moeten dan met 11 kW laadvermogen tot rond het middaguur wachten tot er weer acceptabel bereik in hun (dure) EV zit.

Ik leerde deze week dat meer dan de helft van de AC laadpunten 22kW is in ons land, maar een collega met een 22kW auto (Smart Fortwo) geeft aan dat vaak staan aangegeven dat een laadpunt 22kW is, maar dat het in werkelijkheid maar 11kW is.

Maar goed, de ontwikkelingen gaan snel en het leasecontract loopt pas begin '27 af, dus we hebben nog even.

Precies, gezien de netcongestie eerst maar eens uitzoeken of die 22 kW laden bij de werkgever nog een zekerheid is de komende jaren. Anders heb je dadelijk toch 'net niet helemaal' de juiste auto gekozen omdat je een concessie aan die 22 kW hebt gedaan.

Reclame maken mag natuurlijk niet op dit forum maar ik mag hier toch wel mijn trots uitspreken over mijn oudste zoon die voor zichzelf is begonnen met droogijsstralen. De eerste kilo's droogijs worden nu en dit weekend uitgeprobeerd op onze eigen auto's en projectjes om dadelijk de klanten goed te kunnen bedienen. De eerste voor / na foto's kunnen gemaakt worden en staan al op zijn website (iceblast automotive).

Voorbeeldje:

image

image

Trouwens een mooi verhaal in K&T over de R8. Wie weet zie ik hem eens rijden, je kijkt er in ieder geval niet langs met zo'n leuke auto.

Trouwens een mooi verhaal in K&T over de R8. Wie weet zie ik hem eens rijden, je kijkt er in ieder geval niet langs met zo'n leuke auto.
Ik heb de K&T nu ook ontvangen. Altijd weer leuk om te lezen, de R8 zal regelmatig in Uden en omgeving te zien zijn denk ik zo.

Terug
Bovenaan