De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

dacht ik vandaag echt de meest recente Granada I te hebben gezien, een vette 3000 Ghia, blijkt er nog eentje van augustus 1977 (24-08-1977) te bestaan.. Kenteken:11-SL-98
https://www.flickr.com/photos/46529088@N05/15238712650/

Mooie wagen,en een hele late idd.
Maar met dit soort info zie ik liever een foto dan een linkje:cool:

Een kandidaat voor de jongste BMW 02 is deze 2002 uit 1977 (het laatste productiejaar).

Kenteken: 08-RT-77
Datum eerste toelating: 24-02-1977

Een echte winkeldochter, die 2002. Gebouwd tot en met 1975, dus heel lang ergens gestaan. Ik dacht eerst dat het een 1502 was; die is wel tot in '77 gebouwd, maar dit lijkt een echte 2 liter (mooi ding trouwens en in goede staat)

Een verbetering van de oudste Autobianchi A112.

Kenteken: 24-68-ST
Datum eerste toelating: 11-10-1971

Boerke zei:
Volgens rdw.nl is er nog een oudere. Die is niet geexporteerd maar heeft geen geldige APK. HZ-83-JK.

klopt, die staat bij mij, net als de hr-01-nk, en nog een type 2, jb nogwat, grappig dat die dan weer ouder is dan die van rob

Rob0032 zei:
929V6 zei:
Rob0032 zei:
Boerke zei:
Volgens rdw.nl is er nog een oudere. Die is niet geexporteerd maar heeft geen geldige APK. HZ-83-JK.

Precies, en het gaat om auto's met een geldige apk. [/url]

Nee, het gaat om auto's waarvan mag worden aangenomen dat ze nog bestaan. Dit exemplaar bestaat in elk geval ook nog:

5952054266_d7a26b1b6b_z.jpg

Hoe weet je dat dan? Die foto is acht jaar oud. Ik heb recentere beelden van deze auto gezien, en het is aannemelijker dat de auto niet in deze hoedanigheid meer bestaat, laat staan rondrijdt. Formeel gezien is 'ie alleen nog niet gesloopt, want dat is het enige lot dat deze auto beschoren is.

deze valt wel mee hoor, staat al 7 jaar binnen bij me, staat is redelijk tot goed(y)

Rob0032 zei:
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat 'ie formeel nog niet gesloopt is. Op YouTube staan al twee jaar jongere beelden van de auto, inclusief 2,5 liter dieselmotor. Ik heb nog recentere foto's gezien, ik zal eens kijken of ik die hier kan posten.

nee nee de diesel pony is de hz-83-jk, deze staat alweer zolang de apk verlopen is binnen gestald inderdaad, in de toekomst komt hier weer gewoon zn 1400 automaatje in terug, voorlopig staat hij prima zo(y)

ouwe beelden
https://www.youtube.com/watch?v=anEJC3pF5j4
https://www.youtube.com/watch?v=kBCVA1PB9ls

@ponymans,

Leuk dat je hier reageert en fijn om te lezen dat er nog toekomstmuziek zit in je beide Pony's.(y)

Als je ziet hoe ermee omgegaan wordt dan vrees ik een niet al te lange toekomst. Maar goed, ze bestaan nog. Dat is al heel iets...

Rob0032 zei:
Als je ziet hoe ermee omgegaan wordt dan vrees ik een niet al te lange toekomst. Maar goed, ze bestaan nog. Dat is al heel iets...
hoe bedoel je? ik ga er gewoon goed mee om hoor, als ik ze niet gekocht had ooit waren ze allang verschroot in iedergeval, ik gebruik ze waar ik ze voor gebouwd heb, in iedergeval staat er 1 te wachten op restauratie, de hr-01-nk, deze is nog onversleuteld en met zo goed al geen roest.

die diesel is gewoon een heerlijke daily geweest met ruim 100 pk en 220nm koppel, niks mis mee(y)

orginele motor met automaatje ligt er gewoon nog, aangezien de belasting regeling veranderd is toen.... misschien ga ik hem deze winter weer even terugbouwen als ik zin heb.

hey rob, heb ik die groene pony niet aan jou verkocht?? of heb jij m weer van een ander

Een drietal auto's die nog niet in het overzicht staan, in alle gevallen een poging tot jongste

Citroen 11 CV 1934–1957
Kenteken: JV-27-NT (handelsbenaming: 11 ser b...)
Datum eerste toelating: 30-06-1956

citroen-11cv.jpg

Nissan Trade 1987-2001 (tot wanneer in NL?)
Kenteken: VT-HF-92
Datum eerste toelating: 14-11-1997

Nissan-trade.jpg

Volkswagen LT 1975-1995
Kenteken: VB-LH-63
Datum eerste toelating: 24-03-1994

volkswagen-lt.jpg

Alle vast te verbeteren, al vraag ik me af of er nog nieuwere LT's over zijn (vast niet zulke mooie) en wie er in 1998 of later nog een Trade heeft besteld (in de basis ook een busje uit 1976) spoort toch ook niet helemaal.

Nu heb ik toevallig toegang tot de ledenlijst van de Traction club, met daarbij de voertuiginformatie. Die TA is niet de jongste, ik zie tientallen TA's met bouwjaar 1957 geregistreerd staan. ;) Als iemand het uit wil zoeken door alle kentekens door de mangel te halen (ik heb er geen zin in), ik kan wel een printscreentje sturen.

Een TA met een DET later dan 30-06-1957 maakt een goede kans.;)

p.s. de Nissan Trade is tot in 1998 in NL leverbaar geweest en de VW LT tot 1996 (toen kwam het nieuwe model op de markt).

En de Nissan Trade is in de basis een busje uit 1954 (Alfa Romeo 2 => F11/F12 => Ebro F-108 => Ebro F260-350).

En dan maar meteen de oudste Traction Avant op Nederlands kenteken: de beroemde replica van de nimmer terug gevonden 22CV met V8-motor, gebouwd in Friesland door Bouwe de Boer, op basis van een Traction uit 1934 (het eerste bouwjaar). In dat jaar leefde André Citroën zelfs nog.

Kenteken: AM-76-40
Datum eerste toelating: 06-10-1934

Een mooiere foto van de jongste E-Kadett.
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/opel-kadett-e-c1-6nz-gt-frisco-154204415.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=2000

5ydxkz.jpg

Had al eens eerder gepost hier over de oudste Morris 1100 (ado16). Naar het blijkt is er nog een ouder exemplaar. De HR-69-13 op kenteken gezet op 29 mei 1964 . Sinds 1984 bij de huidige eigenaar. Heb deze auto destijds zo'n 12 jaar geleden gezien toen deze werd opgeknapt. APK is sinds 2010 verlopen. Nog wel wam verzekerd. Wellicht dat ik nog ergens een foto heb..?

rzasa zei:
Een mooiere foto van de jongste E-Kadett.
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/opel-kadett-e-c1-6nz-gt-frisco-154204415.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=2000

5ydxkz.jpg

Toch heeft myn Opel Kadett E Hatchback een latere 1e tennaamstelling dan bovenstaande frisco.

Helaas ziet de myne er niet meer zo uit als dat rode exemplaar.

Myn kenteken is DJ-RP-69

Grt

Ik dacht een mooie runner up voor de oudste 480 te hebben gevonden, is de APK verlopen in 2012. Nou stond-ie ook best achteraf geparkeerd...

540.jpg

Al jaren niet meer zo'n oud exemplaar gezien, zelfs een late sidecode 4 wordt al zeldzaam.

Een aantal van de vroegste exemplaren van respectievelijk de Peugeot 306, Mazda 626 GE en MX-3 die ik de afgelopen maanden heb vastgelegd:

Deze 306 uit 1993 is de vroegste XR 1.4 en is een van de vroegste 306'en met geldige APK.

20141831413_9c94a8dca3_z.jpg

Deze 626 GE uit 1991 is de vroegste sedan 2.0 16V GLX, van alle 626 GE's moet 'ie zonder meer goed zijn voor een topnotering.

22526733630_9a029dc8d4_z.jpg

Deze MX-3 uit 1991 is de vroegste 1.8 V6 met origineel Nederlands kenteken en geldige APK, er zijn misschien 2 of 3 vroegere 1.6'en te vinden.

22935714759_59724e2736_z.jpg

Over die CX heb ik een keer een mooi artikel gelezen...waar was dat nou?
edit: neen, dat was toch een andere CX: https://www.routenationale.com/la-vocirctre/category/citroeumln-cx

Phoenixrood74 zei:
Leuke toevoeging (als ik zo onbescheiden mag zijn): de oudste origineel Nederlandse Honda Accord I (27-09-1978). Meer foto's in het Wat zag je voor bijzonders vandaag-topic.

20qjn7b.jpg
Er is nog een oudere Accord sedan. De 26-VX-05 is van 20-06-1978. Dit is de oudste originele nederlander met geldige APK.

Dan is de kuip op de cabine vervangen of gespoten, want de eerste exemplaren hadden die kuip in matzwart. Dat roestte als een dolle, dus vervangen lijkt me een redelijke gok.

Ik zag in het overzicht dat er een Kangoo I was met geel kenteken 57ZB als jongste.

Ik wil de oudste Kangoo II nomineren, 95-ZP-VS hij is namelijk besteld op het moment dat de dealer die mogelijk had. Dus ik ben benieuwd of er mensen waren die een oudere hebben. Het is een family en hij staat op geel kenteken ;)

@Niels,

Bedankt.

Nissan GT-R zei:
Ik zag in het overzicht dat er een Kangoo I was met geel kenteken 57ZB als jongste.

Ik wil de oudste Kangoo II nomineren, 95-ZP-VS hij is namelijk besteld op het moment dat de dealer die mogelijk had. Dus ik ben benieuwd of er mensen waren die een oudere hebben. Het is een family en hij staat op geel kenteken ;)

Dank je, maar het overzicht heeft alleen betrekking op modellen die vóór het jaar 2000 geïntroduceerd zijn.

929V6 zei:
@Niels,

Bedankt.

Nissan GT-R zei:

Dank je, maar het overzicht heeft alleen betrekking op modellen die vóór het jaar 2000 geïntroduceerd zijn.

Ah, maar het is een toekomstig klassieker. ;) Bovendien is de jongste kangoo I ook uit 2008. Zij het in januari.

Ik zag dat de BMW Touring ontbreekt in de Hall of Fame, of valt deze onder de Neue Klasse (1500-2000)? In dat geval heb ik namelijk meteen een aanscherping van de jongste met de 57-61-UR, deze is van 28-02-1972 terwijl de huidige jongste van 10-02-1972 is.
Plaatje bij het praatje:

Stefan-V6 zei:
Wordt de lijst eigenlijk nog bijgehouden? Ik zie een heleboel updates er nog niet bijstaan...

Ja, maar ik verwerk de updates per pagina van het topic en niet steeds per update, omdat die meer dan eens binnen enkele dagen wordt aangescherpt en dan kan ik wel bezig blijven. Ik loop nu anderhalve pagina achter, volgens mij valt dat nog wel mee. Ik denk er deze maand nog wel een keer tijd voor te hebben. Daarnaast moet de lijst zelf ook nog actueel blijven, maar omdat het opvragen van kentekengegevens per dag gelimiteerd is kan het nog wel een tijdje duren voordat alles weer een beetje up-to-date is.

@Dirk,

Nee, de Neue Klasse betreft de vierdeursmodellen uit de jaren zestig en begin zeventig, de Touring krijgt evenals de gewone 02-serie zijn eigen vermelding.

Lijkt me handig voor iedere spotter... Geen idee welke browser je gebruikt, maar in IE kun je bijvoorbeeld in het Instellingen-menu onder 'Beveiliging' kiezen voor 'InPrivate-navigatie'. Daardoor wordt je IP niet doorgegeven, de navigatie via die pagina niet opgenomen in je geschiedenis, cookies en wachtwoorden niet opgeslagen. Je IP -waarop het aantal bevragingen wordt geregistreerd- komt dus niet mee, dus je kunt (volgens mij) onbeperkt kentekens natrekken. Ik heb de laatste weken veel kentekens opgevraagd en ben niet geconfronteerd met een begrenzing.

De Oudste E-Kadett staat te koop: https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/2/opel-kadett-e-oudste-van-nederland-155589973.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=1998

Terug
Bovenaan