Diesel aanschaffen in 2026?

Sam 4965993

Net ingestapt
Goedemiddag allemaal,
Ik rij momenteel een Golf 7 GTI uit 2014, maar met ongeveer 35.000 per jaar schrijf ik die aardig af. Daarnaast gaat de benzine er doorheen als ranja, ook bij een rustige rechtervoet. Mijn vraag is; is het rendabel om in 2026 nog een diesel aan te schaffen, gezien alle toeslagen en belastingen? Mijn kilometers maak ik vooral op de snelweg. Ik heb ook gekeken naar een hybride, maar ik kan thuis niet en op werk enkel lastig of erg duur laden. Woon-werk is enkele reis ongeveer 75 km.

Nee, is helaas niet meer rendabel, zeker niet bij 35k per jaar.
Een diesel is anno 2026 amper zuiniger dan een benzine/hybride auto, diesel is momenteel duurder dan benzine, ze zijn technisch complex, wegenbelasting is veel hoger en de afschrijving ook.

Op zich kan alles, tip vanuit mijn omgeving is om een diesel zeker niet te snel in te ruilen gezien afschrijving, ligt eraan of je duur of goedkoop gaat aankopen. Schoonvader had een vrijwel nieuwe XC60 diesel gekocht die niet beviel, dat heeft hij gevoeld in zijn portemonnee.

Er is een topic over kosten per km;

Als je bv. met een vergelijkbaar model je verzekeringspremie, verbruik, kosten per liter, wegenbelasting berekenen kan kom je er wel uit met een excelletje.

Je vindt een overzicht voor verschillende jaarkilometrages om het makkelijker te maken.

KM10000125002000025000 40.000
Benzine € 2.619,67 € 3.068,33 € 4.414,33 € 5.311,67 € 8.003,67
Benzine hybride € 2.408,53 € 2.804,41 € 3.992,06 € 4.783,82 € 7.159,12
Diesel € 2.968,57 € 3.285,71 € 4.237,14 € 4.871,43 € 6.774,29
LPG € 2.202,40 € 2.453,00 € 3.204,80 € 3.706,00 € 5.209,60
Elektriciteit € 1.709,63 € 1.897,03 € 2.459,25 € 2.834,06 € 3.958,50

Laatst bewerkt:
Met die hoge afschrijving heb je wel weer de kans om een 'pareltje' voor weinig geld te bemachtigen en kan het misschien wel uit, mits je 'm heel ver door rijdt.

Als ik heel snel jouw vraag bekijk, zou ik zeker niet voor een diesel gaan maar voor een redelijk zuinige hybride-zonder-stekker. Hoeft geen Prius of Corolla te zijn (hoewel die zeker de lat hoog leggen), er zijn best andere alternatieven. Maar dan is het handig om meer te weten wat je ermee wil doen, of je wel eens iets aan een haak slaat, ritten met kinderen etc hebt. Ligt natuurlijk ook aan je budget en hoe je verwacht je huidige auto in te kunnen ruilen bijvoorbeeld. En verder: heb je voorkeuren?

Nee, is helaas niet meer rendabel, zeker niet bij 35k per jaar.
Een diesel is anno 2026 amper zuiniger dan een benzine/hybride auto, diesel is momenteel duurder dan benzine, ze zijn technisch complex, wegenbelasting is veel hoger en de afschrijving ook.
Beetje direct ingespoten benzinemotor is ook best een complex geval geworden, met ook gewoon een roetfilter, EGR, directe inspuiting en turbo. Veel van wat een diesel heeft zit tegenwoordig ook op een benzine, op AdBlue na.

Ik heb zo'n 3 jaar geleden nog een dieseltje gekocht, een Polo Bluemotion uit 2011 omdat het omslagpunt laag lag mede i.v.m. het leeggewicht van exact 1050 kilo.
Dat omslagpunt bleek echter alleen 'op papier' laag te liggen, ik had namelijk gerekend met mijn zuinige rijstijl op een verbruik van 1 op 28, maar werd 1 op 20 en op echt lange afstanden 1 op 23.
(Dit heb ik zelf gemeten want de boordcomputer gaf de meeste ritten gewoon vrolijk 2,5/3,2 liter per 100 km aan.)
Omdat ik toen opeens ook de mogelijkheid had om thuis te werken en de Polo meer stilstond dan dat ie reed heb ik er afscheid van genomen en een kleine benzine auto voor terug gekocht.
Ik rijd nu naar volle tevredenheid sinds enkele maanden in een Mazda 2 hybride (technisch een Yaris).
Niet stekkeren en met een rustige voet een praktijkverbruik van ongeveer 1 op 26 en als je echt sportief of hard gaat rijden +/- 1 op 19.
Veel zuiniger (verbruik en in maandlasten) dan dat gaat het niet worden zonder te stekkeren ben ik bang.

Mijn Golf 7 met een 1.4 TSI rijdt in de zomer ook ruim 1 op 17. In de winter net onder de 1 op 16. De 1.0 TSI is overigens nog wat zuiniger, maar dat is ook een iets grotere stap vanuit een GTI.

Als je als particulier een zo zuinig en verstandig mogelijke auto wilt kopen, kom je inderdaad niet onder de Yaris Hybrid uit. Voorwaarde is wel dat je niet veel ruimte nodig moet hebben. Ook prima restwaarde, naar dit soort auto's blijft wel vraag. Een Clio hybride kan een goed alternatief zijn.

De vraag is alleen of je van een Golf GTI in een Clio of Yaris hybrid wilt overstappen. Een mild hybrid Mazda 3 komt wat meer in de buurt van Golf, maar wel minder zuinig dan de Yaris of Clio.

Een beetje redelijke Auris of Corolla hybride is misschien een beter alternatief, die zijn gebruikt nog best duur, maar ook zuinig en wat meer auto dan een Yaris. Wij hadden een Auris uit 2011 die makkelijk 1:20 liep met normaal rijgedrag, en vooral snelweg. Helemaal electrisch zou nog mooier zijn, maar als laden zo lastig is is dat niet handig natuurlijk

Ligt er helemaal aan wat voor soort auto je wilt. Of een diesel geschikt voor je is, hangt helemaal af van jouw situatie, wat je budget is, wat voor soort auto je wilt rijden en wat voor ritten je rijdt. Ik rij nu zelf een Volvo V70 D5 van 2005 bij een jaarkilometrage van 20.000 tot 25.000. Ik heb hem in 2019 gekocht, toen er nog een flink prijsverschil was tussen diesel en benzine. Maar ook nu kan het nog uit: afschrijving heb je bijna niet, het onderhoud aan een diesel is niet duurder dan dat aan een benzine en eigenlijk zijn de enige verschillen het verbruik en de wegenbelasting. Als ik mijn D5, met een verbruik van 1 op 17 en een wegenbelasting van 210 euro per maand afzet tegen een vergelijkbare Volvo op benzine, met een verbruik van 1 op 10 en een wegenbelasting van 100 euro per maand, dan is de diesel al vanaf ongeveer 13.000 km per jaar goedkoper.
Als volgende auto ben ik aan het kijken naar een Mercedes GL. Ook dan is de diesel weer beter te doen dan de benzine, ondanks de wegenbelasting van 300 euro per maand. Bij die auto is de diesel er namelijk als V6 en zijn de benzinemodellen allemaal achtpitters, dus daar kun je het verschil in vaste lasten ook snel op het verbruik terugverdienen.

Bij kleinere en nieuwere auto's, waarvan de benzinemodellen zuiniger zijn, zal het omslagpunt zeker anders liggen in het voordeel van benzine.

Mijn budgettip, mits je nog geen EV wil of kan betalen/rijden of laden/rijbereik.

LPG, 0,75-0,80 EUR per liter.
Een behoorlijk aantal motoren zijn goed geschikt voor inbouw. Per tankbeurt bespaar je tegenwoordig zo 50 EUR met LPG t.o.v. benzine.

Je kunt dus een benzine auto aanschaffen en daar LPG in laten bouwen (kosten eenmalig circa 2000 EUR).
Alles wordt tegenwoordig ingebouwd op de plek van het reservewiel. LPG is bij de juiste motoren veel minder slijtagegevoelig dan dat dezelfde auto op benzine rijdt.

Ze zijn er ook af-fabriek heel voordelig bij Dacia en dat met garantie.

Niet rendabel maar er zijn meer leuke diesels te koop dan hybride.

Of je moet een CHR kiezen. Das wel leuk.

Ik ken natuurlijk het budget van de TS niet maar ben ervan uitgegaan dat hij in ieder geval een wat nieuwere auto wil. Op lpg kom je dan uit op Clio's en Sandero's (ook best wel aardig uitgeruste maar altijd de 1.0 TCe motor) met een enkele BMW 1-serie. Voor de gedachte.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Da's ook wel een stap, van je GTI naar een 1.0 :D

Anderzijds: je kunt een dikke diesel misschien nog voor een appel en een ei oppikken. Daar kun je best blij van worden. Hoewel een dikke diesel qua verbruik natuurlijk ook niet zuinig gaat worden.

Met 35.000 kilometer per jaar zal het puur qua brandstof/elektra elkaar niet eens zo gek veel ontlopen als je dus niet thuis kunt laden en overgeleverd bent aan openbare laadpalen.

Ik heb zelf ook een Excel gebouwd waar ik verbruik en kosten kan vullen. Ik ga uit van 5,25 km per kW voor een EV op 0,65 cent per kW bij laden. Dan voor een diesel 1 op 23 en 2,60 per liter.

Dan zou je met 35K voor een EV € 4.322,50 aan laden kwijt zijn en voor de diesel € 3.956,52 dat zit nog wel redelijk bij elkaar in de buurt. Al ben je met die EV dus compleet afhankelijk van jouw laadgedrag en dat heeft enorme invloed op de kosten, voor de diesel uiteindelijk ook waar je tankt en vooral wat men in de Golf-staten gaat doen. Ik zie daar persoonlijk nog het meeste risico.

Dan heb je daarnaast nog toch een flinke extra kostenpost voor je diesel en dat is de MRB. Dat tikt ook aan. Afschrijving en onderhoud is een lastige. Diesels koop je nu goedkoper dus wellicht minder afschrijving, maar daar verwacht ik meer kosten. Een EV is duurder, schrijft mogelijk meer af, maar kan ook juist meevallen als de brandstofprijzen nog verder gaan klimmen. Hybride zou ik laten liggen want dan betaal je sowieso enorm veel extra aan brandstof, heb je de hogere aanschafprijs, iets hogere MRB en een voertuig vol met dure onderdelen.

Vind het best een lastige want hier heb je eigenlijk een glazen bol nodig om te zien wat de brandstofprijzen gaan doen. Dat zal een groot deel van je operationele kosten en eventuele afschrijving gaan bepalen. Maar persoonlijk, als je nu moet/wilt investeren in een auto zou ik toch voor een EV gaan. Maar maak voor jezelf ook echt een realistische rekensom, wat verbruikt de auto die ik ga kopen aan stroom of brandstof en wat kost dit nou écht zonder stiekem al te rekenen naar een diesel, want afhankelijk van je model is 1 op 23 natuurlijk totaal niet haalbaar, of is 5,25 km per kW ook helemaal niet reëel.

Honda civic hybride nog een optie ?
Ja, daar dacht ik ook aan. Vind ik zelf veel aantrekkelijker dan een CHR, maar wel...duur. Tweedehands ook nog flink aan de prijs, ik denk niet dat TS hier op zit te wachten als ik de insteek van kostenbesparing lees. Maar als het toch duur mag zijn, de laatste Prius vind ik de meest aantrekkelijke (niet plugin) hybride die ik ken.

Even een correctie op mezelf, de Prius is hier (helaas) alleen als plugin geleverd.

Mijn Golf 7 met een 1.4 TSI rijdt in de zomer ook ruim 1 op 17. In de winter net onder de 1 op 16. De 1.0 TSI is overigens nog wat zuiniger, maar dat is ook een iets grotere stap vanuit een GTI.
Met mijn Focus zit ik (volgens boordcomputer, niet zelf gevalideerd) op een gecombineerd verbruik van 1:17 à 1:18. En dat zijn best ongunstige trajecten, bij langere snelwegtrajecten (met 100 km/u) kan ik al gauw 100 km verder rijden op een tank E10. Dan rijd je wel hybride maar zonder stekker. Overigens zijn er volgens mij ook genoeg plugin hybrides die je niet perse hoeft op te laden.

Mijn ouders waren destijds op zoek naar een hybride Captur (geen plugin) maar het aanbod van de versie met stekker was veel beter, dus daar toch voor gekozen. Die kan je rijden als een mild-hybride eventueel, óf alsnog opladen als je de mogelijkheid hebt. Wat ze inmiddels alsnog thuis doen met zo'n grannykabel, want zo heel veel rijden ze niet meer en dit is per km goedkoper. Moraal van het verhaal: een plugin hybride is wel een mooie middenweg denk ik, in tijden waarin zowel stroomprijzen als benzineprijzen nogal grillig zijn. In de huidige tijd had ik een stekkerauto ook niet verkeerd gevonden, maar ik ga 'm er niet voor inruilen ;)

Haha mensen stappen niet in een japans hybride bejaarden gebakje na een golf gti . Wat totaal niet word meegenomen is de extra aanschafwaarde dat maakt wel HET verschil.

Een diesel kan heus nog uit , het voordeel van 500€ per jaar kan wel in 1 klap weg zijn bij een reparatie maar het rijd zoveel lekkerder .
In de categorie veel voor weinig een megane dci met 100k-120k op de klok bijvoorbeeld . Of een astra 1.0 of 1.4 turbo zijn voor +/- 7500 - 10k te koop

Haha mensen stappen niet in een japans hybride bejaarden gebakje na een golf gti . Wat totaal niet word meegenomen is de extra aanschafwaarde dat maakt wel HET verschil.

Een diesel kan heus nog uit , het voordeel van 500€ per jaar kan wel in 1 klap weg zijn bij een reparatie maar het rijd zoveel lekkerder .
In de categorie veel voor weinig een megane dci met 100k-120k op de klok bijvoorbeeld . Of een astra 1.0 of 1.4 turbo zijn voor +/- 7500 - 10k te koop
Nee vanuit een gti naar een Megane met 110pk of een duffe Astra daar zitten mensen op te wachten. Dan liever een strak sturende sportieve Civic. Dat jij het niks vind prima maar laat iedereen zelf kiezen.

Bejaardengebakjes? Lijkt me niet.
Toyota-Prius-5-exterieur-linker-zijaanzicht
3tpyzufbvpfg.jpg

Bejaardengebakjes? Lijkt me niet.
Ondanks dat ik dat model Prius echt een ontzettend mooie auto vind, zeker in die kleur, snap ik dat je vanuit een GTI daar niet echt warm van zou worden. Die Civic is dan weer iets too much voor mij, maar alternatieven zat inderdaad!

Ik heb zelf ook een Excel gebouwd waar ik verbruik en kosten kan vullen. Ik ga uit van 5,25 km per kW voor een EV op 0,65 cent per kW bij laden. Dan voor een diesel 1 op 23 en 2,60 per liter.
Ik denk dat je de EV wel pessimistisch inschat. Hangt er natuurlijk wel vanaf welke EV je kiest qua verbruik, maar 5,25 km/kWh (ongeveer 19 kWh/100km) is goed te realiseren. Ik zit na 13.000 km in 8 maanden op 16 kWh/100 km oftewel 6,25 km/kWh. En dat was met een koude start dit jaar!
Maar vooral het openbaar laden. Dat is wel goedkoper dan €0,65 (of 65 cent ;)) per kWh. Zo had ik een abonnement waardoor ik voor 39 cent/kWh kon snelladen deze zomer. Openbaar (type 2) is vaak 40 cent ook wel haalbaar.

Stel je rekent 40 cent met 5 km/kWh. Dan kom je uit op €2.800. Scheelt zo'n €1000 met diesel. Bij 6 km/kWh is het €2.333 en is het verschil zo'n €1500...

Maar @3lT6 heeft wel een punt. Verschil in aanschafwaarde is groot en afschrijving zal bij EV sneller gaan, tenzij je een nieuwe diesel gaat kopen. Dus dat ook meenemen!

Laatst bewerkt:
Dank allen voor de vele reacties, ik ben niet zo bekend met Toyota e.d., maar wat anderen ook zeggen is het de vraag of ik dan qua ruimte en vermogen wil inleveren. Ik heb het liefst wel wat PK's onder de kap zitten, ook vanwege de langere afstanden die ik afleg. Kleiner dan het C-segment wil ik eigenlijk niet gaan, waarbij D of E ook een optie is. Ik wil er wel graag wat fatsoenlijke audio/carplay e.d. in hebben zitten voor onderweg. Helaas zijn stekkerloze hybrides vanuit de Duitse fabrikanten in Nederland zeldzaam, dus een stekkerauto met grotere actieradius waarmee ik heen en weer kan zou ook nog een mogelijkheid zijn.

Hele mooie auto, maar wat een geld! Ik schrik daar echt van., zou nu echt nooit meer zo veel geld voor een diesel uitgeven.
Mijn idee, al heb ik nooit diesel gekocht/gereden. €37k voor een tweedehands diesel in dit segment, dan moet je wel echt veel vertrouwen hebben dat je deze nog relatief goedkoop lang kan rijden, want dit gaat ook nog wel flink afschrijven, vemoed ik.
Als het echt een optie is, sommetje maken en dan zien of het een optie blijft.

Ik denk dat je de EV wel pessimistisch inschat. Hangt er natuurlijk wel vanaf welke EV je kiest qua verbruik, maar 5,25 km/kWh (ongeveer 19 kWh/100km) is goed te realiseren. Ik zit na 13.000 km in 8 maanden op 16 kWh/100 km oftewel 6,25 km/kWh. En dat was met een koude start dit jaar!
Maar vooral het openbaar laden. Dat is wel goedkoper dan €0,65 (of 65 cent ;)) per kWh. Zo had ik een abonnement waardoor ik voor 39 cent/kWh kon snelladen deze zomer. Openbaar (type 2) is vaak 40 cent ook wel haalbaar.

Stel je rekent 40 cent met 5 km/kWh. Dan kom je uit op €2.800. Scheelt zo'n €1000 met diesel. Bij 6 km/kWh is het €2.333 en is het verschil zo'n €1500...
Blijft altijd heel lastig inderdaad! Ik heb mijn "prijs" (oeps 65 cent óf inderdaad 0.65 euro) nu bepaald op de prijzen die ik hier in de wijk zie voor openbaar laden. Maar net zoals met tanken, je bent inderdaad nogal afhankelijk van aanbieders en eventuele abonnementen die je extra kunt afsluiten.

Maar goed, dat is ook wel de crux, als je 40 cent laden gaat vergelijken met 2,70 diesel tanken langs de snelweg of 77 cent van Fastned zonder abbo met de dorpsgarage 2.37 per liter diesel kun je jezelf makkelijk rijk of arm rekenen. Denk ook niet dat er echt een eenduidig antwoord is. Alleen al doordat als er iets onvoorspelbaar is het wel de brandstofprijzen zijn, met die gedachte zou ik ook opteren voor een EV.

Daarnaast inderdaad je verbruik, ik denk dat met 35K per jaar er veel snelweg kilometers tussen zitten, dat is voor een EV wellicht iets ongunstiger per kilometer t.o.v. de diesel qua verbruik. Maar ook hier heeft je rechter voet bij zowel een EV als ICE natuurlijk een enorme impact op wat je in de praktijk gaat doen. Zijn het 35K filekilometers, dan gaat die EV je sowieso beter bedienen..

Laat ik voorop stellen dat ik geen idee heb wat je budget is, maar als de Golf 7 GTI nu goed bevalt lijkt me een Golf 8 GTD een uitstekende keuze

Hier heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar de Golf 8 GTD valt helaas nog wat buiten mijn budget, of je krijgt een auto met ruim 200.000 km of meer op de klok. In hoeverre is de VAG 2.0 TDI nog betrouwbaar met 2 ton of meer met normaal onderhoud? Een andere optie zou nog een nette BMW 3- of 5 serie zijn.

Hier heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar de Golf 8 GTD valt helaas nog wat buiten mijn budget, of je krijgt een auto met ruim 200.000 km of meer op de klok. In hoeverre is de VAG 2.0 TDI nog betrouwbaar met 2 ton of meer met normaal onderhoud? Een andere optie zou nog een nette BMW 3- of 5 serie zijn.
Ik begrijp hieruit dat je een EV toch hebt afgeschreven voor jezelf? Want met +/- 25K heb je ook een nette Tesla met een halve ton op de klok om maar iets te noemen.

Zijn nog wel wat pareltjes met diesel te koop ;).

Blijft lekker rijden maar zou wel echt accepteren dat het heel lastig te verkopen is

Op LPG af-fabriek, vandaag 0,789 EUR per liter. Jonge auto met weinig km's en garantie voor relatief weinig geld.

Terug
Bovenaan