DS 9

Spaanse prijzen:

La DS9 fait l'impasse - dans un 1er temps - sur la motorisation hybride la plus puissante. Elle se contente de la version thermique essence de 225 ch et de l'hybride rechargeable E-Tense de la même puissance. Son tarif débute à 53 000 € en finition Rivoli+ sur le marché ibérique. La version "Performance Line +" s'affiche à 600 € de plus. Pour accéder à la version hybride rechargeable de 225 ch, il faudra compter au minimum 55 500 €. A ce prix, la DS9 se rapproche d'une Mercedes Classe E, une de ses principales rivales, affichée à 55 800 € en version 220d.

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/ds9-2021-les-tarifs-deja-connus-10464403.html

In Nederland komt de DS 9 alleen met plug-in hybride-aandrijflijnen beschikbaar, dus die € 55.500 geeft wellicht een aardige indicatie. De outsider van Lexus, de ES 300h, kost minimaal € 54.495. De plug-in hybride-concurrentie van Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volvo begint bij 65.000-70.000 euro.

Vind dit meer d segment dan e segment, maar dat zal DS heel anders zien. Wel mooi model, ziet er in het echt op de foto's bepaald imposant uit.

Zojuist de configurator van de Franse website bekeken. Je hebt twee uitvoeringen, één soort lichtmetaal per twee maten wielen en vijf(!) exterieurkleuren. Performance Line heeft altijd zwart interieur en de Rivoli zwart of dat mooie donkerrood. Waarom durven ze dit überhaupt een premiummerk te noemen? Voegt werkelijk niets toe. Dit had gewoon als Citroën op de markt kunnen komen, een luxere versie met een keus uit een andere bekleding is echt niet zo bijzonder (zo kunnen we Mazda ook premium gaan noemen).

Audi, BMW en Mercedes bieden beduidend meer wielen, pakketten, bekledingen, sierstrips, kleuren (al is dat bij hen ook steeds magerder geworden) en aandrijvingen aan. Dát is wat ze onderscheid van alle andere merken. Een mooie donkerrode kleur zou superchique staan op de DS9 maar nu heb je alleen wit, grijs, donkerblauw, zwart en een chiquere wit o_O

MCDubbellU zei:
Audi, BMW en Mercedes bieden beduidend meer wielen, pakketten, bekledingen, sierstrips, kleuren (al is dat bij hen ook steeds magerder geworden) en aandrijvingen aan. Dát is wat ze onderscheid van alle andere merken.

Audi, BMW en Mercedes verkopen duizenden stuks per maand van hun modellen in Europa, en nog eens vele duizenden buiten Europa.

PSA gaat precies 12 stuks van de DS9 per maand verkopen, plus nog eens 3 in China. Met meer keuze in kleuren, wielen en bekledingen zouden dat er 4 stuks per maand meer worden. Dat kan toch nooit uit?

Bart81 zei:
MCDubbellU zei:
Audi, BMW en Mercedes bieden beduidend meer wielen, pakketten, bekledingen, sierstrips, kleuren (al is dat bij hen ook steeds magerder geworden) en aandrijvingen aan. Dát is wat ze onderscheid van alle andere merken.

Audi, BMW en Mercedes verkopen duizenden stuks per maand van hun modellen in Europa, en nog eens vele duizenden buiten Europa.

PSA gaat precies 12 stuks van de DS9 per maand verkopen, plus nog eens 3 in China. Met meer keuze in kleuren, wielen en bekledingen zouden dat er 4 stuks per maand meer worden. Dat kan toch nooit uit?

Nee gekkie, het worden 120 st per maand in Europa en 30 p.m. in China. Overwerk!;)

sec gezien hoogstwaarschijnlijk een heel goed aanbod maar ik vrees dat het hier geen zoden aan de dijk gaat zetten. Regulier Duits sedan blik loopt al niet zo hard, dan dit helemaal niet denk ik.

Joris 6091088 zei:
sec gezien hoogstwaarschijnlijk een heel goed aanbod maar ik vrees dat het hier geen zoden aan de dijk gaat zetten. Regulier Duits sedan blik loopt al niet zo hard, dan dit helemaal niet denk ik.

VW overweegt in EU te stoppen met de Passat.
Nog een icoon gesneuveld in de ID / EV rage.

OT, de DS9 is feitelijk van ........ [size=x-large]2012![/size]

https://www.largus.fr/actualite-automobile/ds9-2021-pourquoi-les-versions-250-et-360-ch-arriveront-si-tard-10476403.html

Daniel de Dion zei:
Joris 6091088 zei:

VW overweegt in EU te stoppen met de Passat.
Nog een icoon gesneuveld in de ID / EV rage.

OT, de DS9 is feitelijk van ........ [size=x-large]2012![/size]

https://www.largus.fr/actualite-automobile/ds9-2021-pourquoi-les-versions-250-et-360-ch-arriveront-si-tard-10476403.html

Het PROJECT dateert uit 2012, dat wil niet zeggen dat het ONTWERP zo oud is... Dat wordt verderop ook aangegeven, het project is opnieuw op de ontwerptafel gegaan.

Over een tijdje rijden we allemaal eenvormige EV suvjes met elektromotortjes, geniet van een mooie sedan zo lang het nog kan.

Net het artikel gelezen waarnaar Daniel de Dion naar verwijst (en foute conclusies uit trekt ;): het project is opgestart in 2012, hedesign is in een latere fase herzien en daarna heeft dit model alle miserie moeten ondergaan ten gevolge van het stopzetten van de samenwerking met Changan en alle covidproblemen volgden daarna nog ).
Het verrassende is dat de vierwielaangedreven versie met 360 pk in Frankrijk ontstaat:
een 'standaard' DS9, geproduceerd in China, wordt in de ateliers van DS Performance in Frankrijk voorzien van een 2e elektromotor en finetuning van het onderstel om het aan te passen aan het grotere vermogen.
Duur van de interventie: 3 maanden!
De 250 pk voorwielaandrijver komt pas vanaf 2022 omdat het aangepaste accupakket voor deze versie pas in het najaar bij de leverancier in productie gaat.

E0IT-wuWYAIxYBD

E0IT_ZpXIAESfY5

E0IUADsWUAIny_g

E0IUA2oXMAE-ytd

Mooie wagen maar ik ben benieuwd hoe DS-verkopers hun klanten gaan uitleggen dat de DS4 met een nieuwere/beter versie van het infotainment beschikbaar zal zijn dan het topmodel, zelfs een 'banale' 308 is op dat vlak beter bedeeld.

DS-verkopers hebben sowieso een hoop uit te leggen cq. recht te lullen. Alhoewel, in het geval van DS zal een verkoopgesprek sowieso niet vaak plaatsvinden.

iDS zei:
Mooie wagen maar ik ben benieuwd hoe DS-verkopers hun klanten gaan uitleggen dat de DS4 met een nieuwere/beter versie van het infotainment beschikbaar zal zijn dan het topmodel, zelfs een 'banale' 308 is op dat vlak beter bedeeld.

Kunnen ze dat niet meteen even meenemen als ze er in Frankrijk toch een tweede elektromotor in knutselen?

Ook Autoweeks Marco Gorter heeft er mee gereden: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-ds-9/

Vooral veel net niet en hinken op twee gedachten. Comfortabel, maar alleen als je het echt wil en niet in alle omstandigheden. Poging tot sportief zijn met de banden maar die niet tot hun recht komen. Riante beenruimte achter, maar beperkte hoofdruimte. Veel luxe en tech, maar de hardware is in de basis PSA B-segment. Prima hybride aandrijflijn, tenzij je wat meer vermogen vraagt (en wat dus niet matcht met het wat sportieve element). Schappelijke prijs gezien formaat en uitrusting, maar 60-70 mille is is wel fors voor een auto die op de meeste punten achterblijft bij bijvoorbeeld een Volvo S90.

Ook AutoVisie. Deelt zelfde mening over infotainment en aandrijving. Kansloze auto dus. Vind er ook niks 'premiums' aan. Een 508 of Mazda6 hebben ook een hoogwaardig interieur.

Meningen van autojournalisten zeggen me niet zoveel. Ik heb over auto's vaak een andere mening dan een journalist van zeg Autoweek of Autovisie en bepaal deze hooguit aan de hand van wat ik op beelden en/of foto's zie, zonder dat ik echt luister naar wat ze zeggen. Die mening krijgt pas definitief gestalte op het moment dat ik de auto in levenden lijve kan zien en, zo nodig, rijden.

OT: Afgaand op wat ik nu voorbij heb zien komen vind ik het als totaalpakket een dikke bak. Voorkant had een tandje minder Duits gemogen maar er zitten best wat details aan die aanspreken. Het interieur vind ik een plaatje, ben alleen niet zo'n fan van rood leer, dus doe maar zwart. Net zoals het gros van de grote Franse auto's niet zo zeer bedoeld om lomp mee te scheuren maar veel meer om ontspannen en in alle rust naar je bestemming te cruisen.

PBO zei:
Net zoals het gros van de grote Franse auto's niet zo zeer bedoeld om lomp mee te scheuren maar veel meer om ontspannen en in alle rust naar je bestemming te cruisen.

En in tegenstelling tot andere grote Franse auto's lijkt de DS 9 daar dus niet zo heel goed in te zijn. Maar dat is de mening van media, dus misschien vind jij het wel fantastisch :)

PBO zei:
OT: Afgaand op wat ik nu voorbij heb zien komen vind ik het als totaalpakket een dikke bak. ...

En wanneer ga je m bestellen?

Best een leuk ding, maar het wordt vooral een erg dure auto. Bang dat 70K aanschaf na 4 jaar nog maar 10-15K oplevert bij inruil.

De mening van een autojournalist wordt te belangrijk gemaakt, vind ik. Als je interesse in een auto hebt, gewoon zelf gaan kijken en aan de tand voelen en je eigen mening vormen i.p.v. als een kudde achter een journalist aan lopen.

Met een wat minder Duitse voorkant zie ik mezelf er best in rijden, tenminste als de auto qua comfort ook in de smaak valt. Ben benieuwd hoeveel DS er jaarlijks van weet te slijten. Wat mij betreft kom ik hem geregeld tegen onderweg, maar ik verwacht dat het koperspubliek te conservatief is en de aantallen vrij bescheiden uit zullen pakken.

PBO zei:
maar ik verwacht dat het koperspubliek te conservatief is en de aantallen vrij bescheiden uit zullen pakken.

Er is weinig meer populair dan hybride en elektrische SUV's en crossovers, en zelfs die weet DS maar met moeite te verkopen. Dan ligt het wellicht niet alleen aan een conservatief publiek, maar heel misschien ook wel aan het product en/of de prijsstelling daarvan ;)

Product als in: te weinig mainstream? Ja, dat zou kunnen. Prijsstelling: ze kiezen er voor om de auto's met een gezonde marge te verkopen. Lijkt me een prima uitgangspunt voor een gezonde bedrijfsvoering als voorheen PSA en nu Stellantis zijnde en heeft vooral vorm gekregen toen Tavares als CEO aantrad. En DS is nooit bedoeld om dezelfde aantallen te draaien als Peugeot of Citroën. Het merk zit nog in een opbouwfase en heeft niet de naamsbekendheid van deze 2 merken.

MCW zei:
Ook AutoVisie. Deelt zelfde mening over infotainment en aandrijving. Kansloze auto dus. Vind er ook niks 'premiums' aan. Een 508 of Mazda6 hebben ook een hoogwaardig interieur.

Da's wel eventjes een ander niveau. Volledig kwaliteitsleder of alcantara in plaats van opgeschuimd PU, roestvrij stalen accenten i.p.v; verchroomd plastic, de sierstiksels. Ik vermoed dat je de vergelijking nog niet life gemaakt hebt.

Lol, al een middelmatige DS 9 in bestelling staan iDS? Als DS slim is hebben ze je alvast benaderd. Grotere fans van het merk gaan ze niet krijgen...

OT: Ben benieuwd hoe lang dit nog DS heet voor het weer gewoon Citroen is. Totaal geen meerwaarde, zoals de journalisten dus ook al opmerken.

Joop 5528328 zei:
OT: Ben benieuwd hoe lang dit nog DS heet voor het weer gewoon Citroen is. Totaal geen meerwaarde, zoals de journalisten dus ook al opmerken.

DS kan best meerwaarde hebben, maar dan moeten ze wel die investering willen doen. En het nieuwe sportief-chique imago van Peugeot zit in de weg, want dat lijken ze ook DS mee te willen geven. Het is nu meer "grote stappen snel thuis"-premium, met veel luxe en glimmers die onder de streep het C-segment niet ontstijgen. Een beetje zoals de Koreanen het deden tot twintig jaar terug, alleen begrepen zij wél dat je daar vooral niet te veel geld voor moet vragen.

Er zitten mooie elementen in ja.

Maar.. dat dat 'speciale' veersysteem in comfort stand niet in de donkere uren van de dag werkt (wat dus in december/januari gewoon einde middag is, als je tijdens de spits -als die er weer is- graag zonder veel gedoe in veel comfort huiswaarts wilt rijden).. onbegrijpelijk. Dat had met infrarood / nachtzicht cameratechniek toch wel opgelost kunnen worden?

MCW zei:

Ik ken de DS3 CB en DS7. Het afwerkingsniveau van de DS9 is zeker dat van die laatste indien het niet beter is. Een Mazda is een degelijke auto maar kan daar toch niet aan tippen.

Mwa, de Mazda6 test van carwow liet toch echt wat anders zien. Maar noch jij noch ik weten welke nou echt beter en hoogwaardiger is. Alleen jij met je roze DS-bril denkt het natuurlijk wel te weten :rolleyes: Ik dacht dat je niet meer op het forum was. Was zo lekker rustig de laatste tijd :T

Zo'n DS9 is gewoon een mooi opgeflufte (Chinese) Peug 508L, toch? Afwerking ziet er echt goed uit, en zaken als stoelmassage achterin zijn toch vrij zeldzaam in de prijsklasse van deze auto. Samenwerking met BRM horloges is ook wel grappig, een merk dat de meesten niks zegt en waarvan de producten (qua uiterlijk) nu bepaald niet boven iedere twijfel verheven zijn. Infotainment moet je het ook niet van hebben bij PSA. Blijft over een fraaie, luxe auto voor een relatief lage prijs, die 't vooral van z'n aankleding moet hebben.

Durashift zei:
Maar.. dat dat 'speciale' veersysteem in comfort stand niet in de donkere uren van de dag werkt (wat dus in december/januari gewoon einde middag is, als je tijdens de spits -als die er weer is- graag zonder veel gedoe in veel comfort huiswaarts wilt rijden).. onbegrijpelijk. Dat had met infrarood / nachtzicht cameratechniek toch wel opgelost kunnen worden?
Ach, Mercedes' Magic Body Control in de vorige generatie S-Klasse werkte ook alleen bij daglicht. En tot max 130 km/h, goed zicht, en bij "geschikte oppervlakten". Is al weer een tijdje terug, en zal nu dus wel verbeterd zijn. Maar gezien het prijsverschil vind ik het niet onacceptabel in zo'n DS9. Maar beter stop je zo'n systeem helemaal niet in een auto als het slechts de helft van de tijd kan functioneren.

MCW zei:
Mwa, de Mazda6 test van carwow liet toch echt wat anders zien. Maar noch jij noch ik weten welke nou echt beter en hoogwaardiger is. Alleen jij met je roze DS-bril denkt het natuurlijk wel te weten :rolleyes: Ik dacht dat je niet meer op het forum was. Was zo lekker rustig de laatste tijd :T

Je moet altijd een beetje uitkijken met Carwow's oordeel als je hun business model ziet. Hun core business is korting bedingen bij fabrikanten en dealers voor consumenten. Hun reviewsite is uiteindelijk een reclamekanaal voor hun core business. Weliswaar erg vermakelijk en af en toe kritisch, maar je moet altijd in je achterhoofd houden hoe ze gefinancieerd worden. Uiteraard heb je dat bij tijdschriften ook, maar die hebben nog andere inkomstenbronnen (en als ik naar de reclames op autoweek.nl zijn, dan zijn dat de gewone google ads, dus niet veel invloed van autofabrikanten). Ik weet niet hoe dat in de papieren versie is.

DeeTwee zei:
(...) Maar gezien het prijsverschil vind ik het niet onacceptabel in zo'n DS9. Maar beter stop je zo'n systeem helemaal niet in een auto als het slechts de helft van de tijd kan functioneren.

Niet mee eens. Het is niet dat je 's nachts opeens een belabberd rijdende auto hebt.
Zoals ik al eerder schreef: ik heb met dit systeem gereden in een DS 7. Ik merkte er niets van, maar ik reed ook vooral in het donker. Ik wist niet dat het systeem dan niet werkte. Dit gezegd hebbende: de auto reed nog steeds comfortabel. Niet op XM-niveau, maar goed, dat had ik ook niet verwacht. :)

der Magistrat zei:
DeeTwee zei:
(...) Maar gezien het prijsverschil vind ik het niet onacceptabel in zo'n DS9. Maar beter stop je zo'n systeem helemaal niet in een auto als het slechts de helft van de tijd kan functioneren.

Niet mee eens. Het is niet dat je 's nachts opeens een belabberd rijdende auto hebt.
Zoals ik al eerder schreef: ik heb met dit systeem gereden in een DS 7. Ik merkte er niets van, maar ik reed ook vooral in het donker. Ik wist niet dat het systeem dan niet werkte. Dit gezegd hebbende: de auto reed nog steeds comfortabel. Niet op XM-niveau, maar goed, dat had ik ook niet verwacht. :)
Je reactie verwart mij wat. Je hebt niks gemerkt van de werking van het systeem, maar de auto reed toch al goed, desalniettemin je vindt toch dat DS zo'n systeem moet monteren? o_O

Maar goed, interessanter lijkt mij de perceptie bij de mensen die de auto kopen. Op mij komt het in elk geval knullig over.

DeeTwee zei:
der Magistrat zei:
DeeTwee zei:

Je reactie verwart mij wat. Je hebt niks gemerkt van de werking van het systeem, maar de auto reed toch al goed, desalniettemin je vindt toch dat DS zo'n systeem moet monteren? o_O

Maar goed, interessanter lijkt mij de perceptie bij de mensen die de auto kopen. Op mij komt het in elk geval knullig over.

Och, als de auto dan beter rijdt?
Ik bedoel vooral dat ik het niet heb kunnen vergelijken, maar als zo'n systeem overdag wat comfort kan toevoegen, waarom zou DS dat dan niet installeren? Omdat het 's nachts niet werkt? En dát ben ik niet met je eens. Dan werkt het maar deels, het kan toch de rijervaring wat verbeteren.

der Magistrat zei:
(...) maar als zo'n systeem overdag wat comfort kan toevoegen, waarom zou DS dat dan niet installeren? Omdat het 's nachts niet werkt? En dát ben ik niet met je eens. Dan werkt het maar deels, het kan toch de rijervaring wat verbeteren.
Omdat doorgaans de (assistentie)systemen in een (moderne) auto gewoon permanent beschikbaar zijn, onder -vrijwel- iedere omstandigheid. Ik durf te wedden dat een groot deel van de clientèle dit dan ook niet gaat begrijpen en dit uiteindelijk negatief afstraalt op het imago van DS. Ookal gaat het waarschijnlijk om een feature waar geen enkele klant bewust voor bijbetaalt.

Maar goed, de tijd zal het uitwijzen.

DeeTwee zei:
der Magistrat zei:
(...) maar als zo'n systeem overdag wat comfort kan toevoegen, waarom zou DS dat dan niet installeren? Omdat het 's nachts niet werkt? En dát ben ik niet met je eens. Dan werkt het maar deels, het kan toch de rijervaring wat verbeteren.
Omdat doorgaans de (assistentie)systemen in een (moderne) auto gewoon permanent beschikbaar zijn, onder -vrijwel- iedere omstandigheid. Ik durf te wedden dat een groot deel van de clientèle dit dan ook niet gaat begrijpen en dit uiteindelijk negatief afstraalt op het imago van DS. Ookal gaat het waarschijnlijk om een feature waar geen enkele klant bewust voor bijbetaalt.

Maar goed, de tijd zal het uitwijzen.

Ik verwacht juist dat een belangrijk deel van de klanten zich laat informeren over dit systeem zonder de details te kennen en dat ze dan concluderen dat de auto 'erg lekker rijdt'. Of het nu achterwielaandrijving is, een 'hobbelscanner' of variabele kleptiming: ik heb echt niet de indruk dat veel kopers zich met dergelijke (relatieve) details bezighouden.

Maar inderdaad, wie weet. :)

@Magistrat: Tsja, misschien kopen of leasen die mensen inderdaad een auto van ca 60k zonder notie te nemen van wat erop zit of wat-ie kan. Wat me wel altijd opvalt is dat reviewschrijvers met een DS7 nooit de moeite lijken te nemen om überhaupt de uitvoering of het type te specificeren, dus misschien komt je verwachting uit. Ik blijf bij mijn verwachting ;-)

R Wolters zei:
MCW zei:

Je moet altijd een beetje uitkijken met Carwow's oordeel als je hun business model ziet. Hun core business is korting bedingen bij fabrikanten en dealers voor consumenten. Hun reviewsite is uiteindelijk een reclamekanaal voor hun core business. Weliswaar erg vermakelijk en af en toe kritisch, maar je moet altijd in je achterhoofd houden hoe ze gefinancieerd worden. Uiteraard heb je dat bij tijdschriften ook, maar die hebben nog andere inkomstenbronnen (en als ik naar de reclames op autoweek.nl zijn, dan zijn dat de gewone google ads, dus niet veel invloed van autofabrikanten). Ik weet niet hoe dat in de papieren versie is.

Dat kan, maar in het geval van Mazda hebben ze geen goeie band met carwow, integendeel zelfs. Mat is wel weer gek van Audi en verwijst in vrijwel ieder filmpje naar een VAG model.

DeeTwee zei:
Zo'n DS9 is gewoon een mooi opgeflufte (Chinese) Peug 508L, toch?
Moet je er niet bij melden dat zo'n Citroën DS9 maar een opgedirkte 508L is? Daar beginnen de 'kenners' meestal mee :)

Wat ik dan wel eigenaardig vind, is dat de maatvoering van een 508L helemaal afwijkt van die van de DS9:
- lengte: 487/493 cm
- breedte 185,5/193,2 cm
- hoogte is quasi gelijk (145,5/146 cm)
- wielbasis: 284,8/289,5 cm

Niet moeilijk dat PSA het slecht doet in China als de Chinezen er nog niet in slagen twee identieke voertuigen op dezelfde manier in elkaar te draaien :eek:
Oh en voor de volledigheid:
de 508L wordt geleverd met de 1598 cc THP als 350 of 360 (het lijkt wel een Audi met die idiote type-aanduidingen) met resp. 167 of 170 Hp
of als 400 met een 1751 cc met 211 Hp.
Dus geen enkel uitvoering komt overeen met de DS9 (225, 250 of 360 Hp uit de 1598 cc THP).

Maar ik ben er zeker van dat er dezelfde spiegels op gemonteerd zitten!!!!

Pfff man, we zijn 4 pagina's verder. Er is allang door tig mensen gezegd dat het er uitziet als een 508L met DS elementen. Is op zich niet zo erg maar en profil is de basis van de auto (te) goed te herkennen.

Terug
Bovenaan