DS N°4 | Facelift

Het is een mooie en luxueuze wagen, maar ik ga het maar bij Citroën houden . Past meer bij mijn budget

Het is een mooie en luxueuze wagen, maar ik ga het maar bij Citroën houden . Past meer bij mijn budget

Eens 2CV. De DS4 is mooi en, als ik AW's Roy en vaste berijders mag geloven, is het tevens een uitstekende auto.

Dat jij het bij Citroën houdt is geen straf lijkt mij. Als Filosa dat met Elkann mocht besluiten staan binnenkort DS-en en Citroën's weer deur aan deur in de showroom. Stap jij voor je weet toch in een DS ;)

Ik ben een dagelijkse berijder van een DS4. Inmiddels 70 duizend probleemloze en uiterst comfortabele kilometers verder. Ik ben niet blind voor gebreken van een auto, maar ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat de auto in 2 jaar (en vele buitenlandse zomerse en winterse vakanties verder) een meer dan prima metgezel is. En dat kan ik niet zeggen van alle andere (nieuwe) auto's die ik heb gereden. Ook van 'gerenomeerde' merken. In tegestelling tot de veel gehoorde verjaardagsretoriek zijn het de Franse auto's die probleemloos functioneren. Zonder hier een discussie te willen ontlokken (ik merk dat dit forum vaak een podium is voor heftige en emotionele uitlatingen over een basaal onderwerp als de auto...): het is mijn ervaring en het berust slechts op mijn persoonlijke ervaring.

Ik realiseer mij dat je voor de prijs (ruim 58k) heel veel andere auto's kon aanschaffen. Maar een auto is voor mij emotie en ik ben gevallen voor het interieur en exterieur. En juist het feit dat er veel over wordt gesproken (positief danwel negatief) versterkt mij in mijn keus. Anderzijds heb ik nog nooit in een auto gereden, waarbij ik zo vaak opgestoken duimen krijg of wordt aangesproken na het parkeren. Hoewel ik dat jaren geleden bij mijn C6 ook gewend was. Smaken verschillen (gelukkig maar) maar ik ben uiterst tevreden en mijn volgende auto zal zondermeer weer een DS (8?) worden.

Mooi geschreven en herkenbaar in alles wat je schrijft; zowel over de uitlatingen op dit forum als over jouw ervaringen en jouw keuze voor de DS4. Om die redenen rij ik een Lancia Delta (3e generatie) en kijk ik uit naar de Lancia Gamma (gebaseerd op de DS8). Veel comfortabele en veilige kilometers toegewenst!

58k voor een ds4? Best een mooie auto, maar dat is die toch niet waard. Enorm afschrijvings kanon dan.

Franse prijzen:
• DS N°4 E-TENSE PALLAS à partir de 46 990 €
• DS N°4 E-TENSE PALLAS LIGNE BUSINESS à partir de 47 940 €
• DS N°4 E-TENSE PALLAS JULES VERNE à partir de 49 190 €
• DS N°4 E-TENSE ÉTOILE ALCANTARA à partir de 51 290 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS à partir de 39 000 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS LIGNE BUSINESS à partir de 39 950 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS JULES VERNE à partir de 41 200 €
• DS N°4 HYBRIDE ÉTOILE ALCANTARA à partir de 43 300 €
• DS N°4 HYBRIDE ÉTOILE CUIR NAPPA à partir de 46 300 €

Nou, dat wordt natuurlijk niks, die elektrische variant.
Van deze prijzen wordt ik niet vrolijk van. Vooral als EV toch duur. Het enige echte premium aan deze auto is zijn prijs.

Prijslijst DS N°4​

AandrijflijnVermogenAccuElektrisch bereikUitvoeringVanafprijs
E-Tense213 pk - 343 Nm58,3 kWh450 kilometerLigne Business€41.090
E-Tense213 pk - 343 Nm58,3 kWh450 kilometerPallas€43.340
E-Tense213 pk - 343 Nm58,3 kWh450 kilometerÉtoile Alcantara€47.940
Plug-in Hybrid225 pk - 360 Nm14,3 kWh81 kilometerLigne Business€41.090
Plug-in Hybrid225 pk - 360 Nm14,3 kWh81 kilometerPallas€43.450
Plug-in Hybrid225 pk - 360 Nm14,3 kWh81 kilometerÉtoile Alcantara€47.940
Plug-in Hybrid225 pk - 360 Nm14,3 kWh81 kilometerÉtoile Leather€50.840

Ja, verrassend nette prijzen eigenlijk. De Franse vanafprijs van de PHEV is 47.990 euro. De MHEV is hier niet leverbaar. Waarschijnlijk zou die niet veel voordeliger zijn geworden dan de PHEV, dus dat is een prima keuze.

Een Audi A3 PHEV en Mercedes-Benz A-Klasse kosten minimaal 44 duizend euro, net zoveel als een Cupra Leon PHEV in Business-uitvoering.

Gisteren een proefrit in de nieuwe vol elektrische DS no. 4 gemaakt. Overwegend positief, mooie auto om te zien (de gril vind ik in het echt minder bling-bling danop de foto's), en rijdt prima. Slechts een uurtje gereden, 450km bereik bij start, en dat liep niet sneller af dan het aantal gereden kilometers (puur stad/buitenweg, geen snelweg, wel slecht weer, 12 grd, veel wind en regen).

Buiten het wat te lichte sturen, heb ik niets aan te merken op het weggedrag. Ruimte in het interieur is wel echt matig, als je meer dan 1.80 bent, kan je niet echt lekker "achter jezelf" zitten, terwijl de kofferruimte nu ook weer niet bijzonder groot is.

Het dashboard is één op één overgenomen uit de oude versie, met als echt kansloos gevolg dat je en polssteun hebt om het niet meer aanwezige touchpad te bedienen. Waar het schermpje zat, zit nu een rubber afdekplaatje, wat te klein is om iets zinnigs mee te doen. Dit ziet er echt super goedkoop uit, zo midden in het zicht. Ook de console in het dak uit een C4 van 15-20 jaar terug voelt erg goedkoop, m'n DS5 heeft daar een veel mooier paneel. Het zijn details, maar het zijn wel precies de details die een auto wel of niet premium maken. Want puur kijkend naar prijs/kwaliteit gaat zo'n DS het natuurlijk nooit winnen van de Citoën of Peugeot waar ie van afgeleid is.

Model uit 2020, productie op Astra lijn kwam in 2021 traag op gang, zeer traag mag men wel zeggen.
Pas in 2022 kreeg de verkoop enige tractie.

Prima auto, imo een fraai design, maar nooit zichtbaar geweest, zelfs niet in Frankrijk.
Doel was 20.000 st per jaar maar dat is nooit gerealiseerd.
Facelift zal het model niet redden - dead man walking / dead car rolling ...

Terug
Bovenaan