DS N°4 | Facelift

Is dit een te vroeg gelanceerde DS-site over de DS4 EV?

Misschien? Wat is de reden om de auto ED41 te noemen, eigenlijk? Okay, een elektrische D(S)4 maar wat de één dan voor moet stellen?

Wel geinig, deze data: lees ik in NL eigenlijk nooit. (batterijmodules)

(..)
La technologie embarquée sur DS 4 E-TENSE lui confère des performances inégalées sans compromis sur son design si plébiscité, grâce à un équipement de dernière génération :

Nouveau groupe motopropulseur : M4 eMotor 157kw
  • Nouvelle Batterie 18 modules standards & Nouvelle chimie 2.4 (UBE 57,5 Kwh) pour une haute densité énergétique

Ce qui lui permet d'atteindre également d’atteindre une autonomie de 650 km en cycle ville pour un temps de recharge de 20 à 80% en seulement 30 min (i).

De DS N°4 facelift (dus met nieuwe naam)

DS%20No4%202025-9.jpg

DS%20No4%202025-6.jpg

DS%20No4%202025-8.jpg

DS%20No4%202025-3.jpg

DS%20No4%202025-4.jpg

DS%20No4%202025.jpg

DS%20No4%202025-2.jpg

DS%20No4%202025-13.jpg

DS%20No4%202025-15.jpg

Nieuw is de E-Tense (EV) met het accupakket van de Peugeot e-408 (58,3 kWh netto; maximaal 450 km rijbereik).

Mooie auto. Alleen verkoopt ie helaas voor geen meter.
Niet goed geprijsd. Tov Duitse concurrenten (waar deze de strijd mee wil aangaan) zou men verwachten dat hij iets aantrekkelijker geprijsd moet zijn om de kopers hiervan over de streep te trekken de switch te maken. Plus dat hij in de lease dubbel verliest want de prijzen van DS in de lease zijn totaal niet competitief. De auto kan fiscaal 10k goedkoper zijn en qua maandbedrag 100 euro duurder uitkomen.

Wel altijd een fraai autotje gevonden.

VOOR
Luon1hF.jpeg

NA
IMG-6520.jpg

VOOR
MityhxF.jpeg

NA
IMG-6523.jpg

Prachtige auto. Vind de nieuwe neus nog niet echt een verbetering. Het DS-logo vond ik ook mooier achterop dan die hele idiote tekst.

1-8-1_103_DS_D41_MCA_technological_steering_wheel_XXS54-25.jpg

Nieuw grafisme voor de instrumenten, mooi.
Touchpad op de middenconsole vervalt en lijkt precies een houder voor een draagbare telefoon op zijn kant.
Dat vind ik een achteruitgang:eek:ndanks de beperkte mogelijkheden van dat touchpad ben ik er een echte fan van.

1-8-1_81_DS_D41_MCA_external_lines_XXL16-9.jpg

Ik ben geen grote fan van dat verlichte stippellijntje maar het kan ermee door.
Ook dat uitgetrokken logo wordt verlicht.
1-8-3_87_DS_N4_PLUG-IN-HYBRID_rear_silhouette_XXL16-9.jpg

Op technisch vlak wordt de E-RTense nu een volledig elektrische variant (cf. Peugeot 408):
  • Nieuwe 158 kW elektromotor (213 pk met 343 nm koppel)
  • Dankzij de nieuwe specifieke techniek gecombineerd met 18 modules biedt de nieuwe batterij een hoge energiedichtheid, wat betekent dat hij meer energie kan opslaan in een kleinere ruimte. Dit bespaart ruimte in de wagen, waardoor de kofferbak tot een van de meest ruime in zijn segment behoort.
  • Een geïntegreerde warmtepomp voor meer rijbereik wanneer de cabineverwarming is ingeschakeld (optioneel, afhankelijk van het land).
  • Preconditionering van de batterij om de oplaadtijd bij koud weer te verkorten.
Hierdoor haalt hij een rijbereik van 450 km in de WLTP gecombineerde cyclus, met een oplaadtijd van 20 tot 80% in ongeveer 30 minuten.

De huidige E-Tense gaat 'plug-in hybrid' heten en krijgt de nieuwe 17kWu accu van de 308 met een rijbereik van 81 km.
Op dat vlak ben ik jaloers op de update.
Leuk nieuw detail voor deze versie:
"En dankzij de Geofencing-functie op je N°4 ontvangt u in realtime via uw navigatiekaart een melding dat uw N°4 een lage-emissiezone binnenrijdt waarbij de wagen automatisch overschakelt naar 100% elektrische modus."

Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers, waaronder ikzelf, een welkome verbetering met de introductie van de EV-variant. Wel erg laat na de e-408 introductie. Maar of dit potten gaat breken in de productie-aantallen, ik denk van niet. Dan moet de range voor de EV naar de 550 km. Maar goed, met de juiste prijs kan bijvoorbeeld een EX30 op de korrel worden genomen.

PS Ik lees nog niks over de kleuren, maar ik mag hopen op normale mooie kleuren. De huidige kleurenwaaier is ongetwijfeld reden voor de matige verkoop: weinig keuze en meer dan de helft wil je sowieso niet.
Bij een zwart dak wil je (rook)zilver, donkerblauw, bruin, bordeaux, roomijswit.

Ik vind de eerste beter, met name de neus. De naam zo helemaal uitgespeld achterop moeten ze ook niet doen...

Ik ga met Bimmert mee; het model an sich vind ik nog steeds mooi, maar de nieuwe neus geen verbetering en die kapitalen achterop… :unsure:

Meest premium model in zijn klasse.
Als je de luxueuze uitstraling en verwennerij als premium ziet; eens!
Als we het gaan hebben over kwaliteit, betrouwbaarheid, storingen/foutmeldingen, service/garantie, maar bijvoorbeeld ook verfijning van aandrijflijn; helaas oneens...

Als we het gaan hebben over kwaliteit, betrouwbaarheid, storingen/foutmeldingen, service/garantie, maar bijvoorbeeld ook verfijning van aandrijflijn; helaas oneens...
Tja, dan is alleen Lexus premium.

Aardige facelift, maar die nieuwe logo's zijn echt zonde.

Ik had gelezen dat er gewerkt wordt aan een 1.6 hybride om de gap tussen de basisversie en de PHEV op te vullen. Jammer genoeg heb ik de link niet meer.

Facelift geeft enige verbetering maar wat een misser al die letters en cijfers achterop. Dat kan je het predicaat ``Premium`` beter achterwegen laten. Goed voor mensen die eens wat anders wilt.

Tja, dan is alleen Lexus premium.
Hmm, op die door mij genoemde vlakken wellicht, maar er is natuurlijk meer dat zorgt voor een premium beleving of imago. Ik noemde deze vlakken vooral omdat hier specifiek door DS AUTOMOBILES (lees: Stellantis) nog wel wat werk te verrichten valt.

Er is dus nog wel een weg te gaan alvorens het predikaat 'meest premium' - zoals Stellantis rules heel stellig beweert - verdiend wordt.

Hmm, op die door mij genoemde vlakken wellicht, maar er is natuurlijk meer dat zorgt voor een premium beleving of imago. Ik noemde deze vlakken vooral omdat hier specifiek door DS AUTOMOBILES (lees: Stellantis) nog wel wat werk te verrichten valt.

Er is dus nog wel een weg te gaan alvorens het predikaat 'meest premium' - zoals Stellantis rules heel stellig beweert - verdiend wordt.

Welk model in die klasse is dan volgens jou meer premium?

Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je nu dat die letters bepalen of iets premium is of niet?
Nee je begrijpt mij niet verkeerd. Die letters en cijfers op de achterklep doen echt afbreuk. DS zou er goed aan doen de keus te bieden dat je de DS4 ook zonder letters en cijfers achterop kan bestellen. Dan is het nog een beetje premium.

Haha, het gaat er niet om wat ik als individu meer premium vind, jij beweert hierboven iets waar ik met wat nuance op reageer. That's all ;)
Zie ik toch anders, ik post mijn mening dat dit het meest premium model in zijn klasse is, jij zegt dat er nog een lange weg te gaan is voor dat predikaat, dan is het een logische vraag welk model volgens jou dat predikaat wél verdient.

Nog maar eens een huishoudelijke mededeling: graag on topic en niet op de man. Er zijn alweer waarschuwingen uitgedeeld, bij je 3e is het al dan niet tijdelijk een ban.

Moderatie

Nee je begrijpt mij niet verkeerd. Die letters en cijfers op de achterklep doen echt afbreuk. DS zou er goed aan doen de keus te bieden dat je de DS4 ook zonder letters en cijfers achterop kan bestellen. Dan is het nog een beetje premium.
Je uitspraak klinkt als: "het logo bepaalt of iets premium is of niet"

Je uitspraak klinkt als: "het logo bepaalt of iets premium is of niet"
In dit specifieke geval het ontbreken van een logo bij de DS4. Een (nieuwe) auto met een Dacia logo zal niet of nooit als premium gezien worden. Welk merk met bijbehorende logo heeft dus wel degelijk invloed. En wat ik als premium beschouw kan voor een ander gewoon doorsnee zijn.

Meest premium model in zijn klasse
Deze stelling is naar mijn mening wat overdreven. Geen verkeerde auto voor mensen die eens wat anders willen.

Ik mis de onderbouwing waarom deze het meest premium is in zijn klasse. Volgens mij is dat toch eerder de A-klasse. Verfijning, keuze uit beduidend meer opties, wielen, aankleding, aandrijvingen etc. Premium is meer dan een mooi interieur.

Vertel: op geen enkele van die punten negatieve ervaring. In de diverse kennismakingsvodeo’s met journalisten wordt daarover ook niet negatief bericht.
De PHEV werd door Autoweek bij de presentatie ook als een erg volwassen auto beoordeeld (Rob Kleywegt).
De bouwkwaliteit en materiaalgebruik zijn gewoon top. Service foutloos tot nu toe.

De A-klasse staat op een of andere manier nog op een hoger niveau lees ik, alleen vind ik diens interieur met al die chroomaccenten echt wel overdone (en dan beweren sommigen dat DS maar spiegeltjes en kraaltjes is…)

Laatst bewerkt:
De nieuwe neus doet de DS4 breder lijken, vind ik.
Stop er de 2.0 liter GME motor in en je hebt dadelijk een model met een premium uitstraling.

Als grafisch ontwerper zou ik de type aanduiding van een premium merk eerder ingetogen vormgeven:
DS Automobiles kan best voluit, maar dan zie ik het liever in kleine (mat) verchroomde letters op de strip tussen de achterlichten.

• Leuk
Waarderingen: iDS
DS Automobiles kan best voluit, maar dan zie ik het liever in kleine (mat) verchroomde letters op de strip tussen de achterlichten.
De 'Automobiles' toevoeging vind ik echt onnodig maar er zal vast een reden voor zijn. Het zou mijns inziens niet nodig moeten zijn om uit te leggen dat je een automerk bent. Of het suggereert dat je naast auto's ook fietsen, vrachtwagens of keukenapparatuur maakt. En een toevoeging van elf tekens staat ook niet echt in verhouding tot de twee van DS.

"Als grafisch ontwerper zou ik de type aanduiding van een premium merk eerder ingetogen vormgeven"

Eens. Maar .... tot zover de theorie.
Er zijn namelijk premium merken die modellen voeren met allesbehalve 'ingetogen' stijlelementen. Daar is "Automobiles" kinderspel bij.

De 'Automobiles' toevoeging vind ik echt onnodig maar er zal vast een reden voor zijn. Het zou mijns inziens niet nodig moeten zijn om uit te leggen dat je een automerk bent. Of het suggereert dat je naast auto's ook fietsen, vrachtwagens of keukenapparatuur maakt. En een toevoeging van elf tekens staat ook niet echt in verhouding tot de twee van DS.
‘Automobiles’ is gewoon een deel van de merknaam.

De DS 4 is stiekem best een mooie auto. Had eigenlijk nooit echt mijn aandacht, maar fraai is het wel. Ook de facelift is goed gelukt. Mooie auto.

Over de merknaam (achterop) en de geschiedenis van DS is al voldoende gezegd.

Ik ben geen grote fan van dat verlichte stippellijntje maar het kan ermee door.
dat na 3 jaar geel wordt? Althans zo zie ik hier (zonniger klimaat dan NL) al die led strips, vergeeld, en dan het liefst slechts 1 deel, en de ander nog wel wit, zodat het er echt niet uitziet.

dat na 3 jaar geel wordt? Althans zo zie ik hier (zonniger klimaat dan NL) al die led strips, vergeeld, en dan het liefst slechts 1 deel, en de ander nog wel wit, zodat het er echt niet uitziet.
Dan moeten alle Porsches, elektrische Mercedessen en VWs o.a. niet om aan te zien.
Of je het wilt of niet: DS is dus even premium als de Duitse merken :ROFLMAO:

Dan moeten alle Porsches, elektrische Mercedessen en VWs o.a. niet om aan te zien.
Of je het wilt of niet: DS is dus even premium als de Duitse merken :ROFLMAO:

Porsches en Benzen staan over het algemeen hier in de garage, ik zie het dus vooral bij vw,renault, peugeot etc. Echt zo ontzettend lelijk. En vast ongelooflijk kostbaar om te vervangen, dan zal de hele unit moeten worden vervangen.

Vervangen is trouwens helemaal niet nodig: met het juiste product manueel polijsten LED-strips zijn weer zo goed als nieuw.
Maar ik begrijp uit je betoog dat Peugeots die binnen staan er geen last van hebben en Mercedessen die buiten staan wel.

Franse prijzen:
• DS N°4 E-TENSE PALLAS à partir de 46 990 €
• DS N°4 E-TENSE PALLAS LIGNE BUSINESS à partir de 47 940 €
• DS N°4 E-TENSE PALLAS JULES VERNE à partir de 49 190 €
• DS N°4 E-TENSE ÉTOILE ALCANTARA à partir de 51 290 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS à partir de 39 000 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS LIGNE BUSINESS à partir de 39 950 €
• DS N°4 HYBRIDE PALLAS JULES VERNE à partir de 41 200 €
• DS N°4 HYBRIDE ÉTOILE ALCANTARA à partir de 43 300 €
• DS N°4 HYBRIDE ÉTOILE CUIR NAPPA à partir de 46 300 €

Nou, dat wordt natuurlijk niks, die elektrische variant.

Terug
Bovenaan