Een Alto op Chinees rubber, of dat werkt?

Carkiller

Petrolhead
Één van mijn auto's, de Suzuki Alto is voornamelijk bedoelt voor de winter, en omdat ik geen zin heb in bandenwissels staat hij op all season banden. Voorheen Vredestein Quatracs, een band die op zich goed reed maar bij heel warm weer nogal zacht werd en daardoor snel versleet. Ik was dus niet heel enthousiast, na 2 jaar/30k km waren ze op. (Had de achterbanden al voor gelegd dus alle 4 moesten vervangen worden.)

Dus wat moest er daarna op, liefst weer all season maar premium of goedkoop? Ik bedoel, het is een Suzuki Alto, geen strepentrekker dus wat maakt het eigenlijk uit...
Mijn dealer kwam aan met Goldline banden, Chinese meuk was mijn eerste gedachte. Wat tests opgezocht, eigenlijk alleen snel slijten werd genoemd als minpunt. Heb het maar gedaan, 4 stuks Goldline GL 4Season voor een zeer schappelijk bedrag. Hier heb ik inmiddels zo'n 5000 km mee gereden.
Laat ik beginnen met het goede nieuws, het rijdt veilig. In hevige regen voldoende grip, (waar veel B of C merken juist voor schut gaan), geen gripverlies op hete dagen en niet al te veel herrie. Slijtage lijkt ook mee te vallen, ben nu 1 mm kwijt bij de voorbanden. Ze hebben ook veel profiel nieuw, waar Vredestein de klant nog wel eens wil foppen met 6,5 mm nieuw hadden deze 9 mm.

Minpunten, o ja die zijn er zeker... Gehobbel bij 70 km per uur, alleen bij die snelheid. Balanceren deed niks, zal wel een kleine hoogteslag in zitten of zo. Op andere snelheden niks, geen gehobbel of getril.
En het stuur komt niet meer recht na een bocht, echt meteen na montage moest ik de auto helpen weer recht te komen. Dat was met de Vredesteins zeker niet zo.
Maar de grootste "ergernis" is het verbruik. Met de Vredesteins reed ik 1:19. Wat ik ook doe, van banden ietsje harder tot rustiger rijden, 1:17,5 is het beste wat ik gehaald heb. Hoge rolweerstand dus, wat misschien het moeten helpen met terug sturen na een bocht ook verklaart.
Sneeuw hebben ze nog niet gezien, wellicht komt dat deze winter.

Mijn conclusie, het is in dit geval wel veilig, mits je went aan het stuurgedrag. Comfort oké, het gehobbel is omheen te rijden en het ietsje hogere verbruik moet ik dan maar voor lief nemen.
Zou ik ze weer monteren? Denk dat er betere goedkope banden zijn. En op een grotere auto die echt lange reizen maakt, nee...
Mijn conclusie werd ook versterkt door met een andere Alto te rijden die gewoon op zomerbanden stond, het verschil in comfort en weggedrag was toch wel groot...

Ik ben benieuwd naar de meningen, heb ik gegokt en toevallig geluk gehad met deze banden dat ik niet van de weg af glijd met regen? Ben ik een krent en had ik dure premium banden moeten kopen?
Ik zal dit topic aanvullen mocht er een keer sneeuw vallen of iets anders noemenswaardigs gebeuren, kijken hoe ze zich dan houden...

Jouw budget, jouw keuzes en jouw veiligheid (en die van anderen...).

Ik zal het nooit vergeten, mijn 1ste MX-5 (van de 3 intussen) gaan ophalen met de nummerplaten van mijn broer zijn Lotus Elise. Dat is al wat dodgy qua verzekering, maar kan als het goed gaat. Pre ANPR tijdperk weettewel.
Dat duurde welgeteld 1 km, toen nam hij "Lotus gewijze" een scherpe bocht en onderstuurde dat ding op zijn Landsail banden dat het geen naam had & ging het alle kanten op. Gelukkig heeft ie een circuit licentie, anders kon die auto 5' na aankoop al naar de shredder.

Nooit maar dan ook nooit goedkope bandentroep onder onze auto's EN voor mij direct een dealbreaker bij 2DH aankoop als er niet Michelin, Pirelli, Bridgestone, Conti etc onder zit.

Geen ervaring met Vredestein... hou het veilig, met sneeuw zou ikzelf ander vervoer zoeken.

Setje winterbanden voor de Swift (mijn andere auto) is ook een optie.
Maar wil het echt wel proberen in de sneeuw, zal vast wel beter gaan dan op zomerbanden...

Maar ja, welke sneeuw.

Tsja, je kan hier heel veel van zeggen. Er zullen vast ook mensen zijn die hun premiumbanden helemaal oprijden tot het karkas. In zulke gevallen zullen frisse Chinese banden veiliger zijn dan afgesleten Goodyears.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je in dit geval zelf het antwoord al geeft: hoger verbruik en minder comfort.

Overigens zullen Chinese banden steeds beter worden. Chinese auto's als geheel doen ook niet meer onder voor Europese auto's.

Een paar jaar terug heb ik onder een toenmalige auto Hankook banden laten monteren en was zeer tevreden. Onder mijn vorige auto en mijn huidige zitten HiFly banden (niet zelf er onder gezet, zou er niet voor kiezen persoonlijk) en waar ik bij mijn vorige auto dacht dat de grip kwam door de 235/55/17 banden. Zitten er onder de Panda beduidend kleinere bandjes en is de grip toch ook écht prima.
Het enige waar ik mij zorgen om maak is dat mijn linker voorwiel sneller leeg loopt dan rechts voor. Vorige week lucht er in gegooid omdat ik het idee kreeg dat ze wat hobbelden.
Rechts voor stond op 2.2 i.p.v 2.4 na 2 Maanden. Links op 2.0. Dus dat is best pittig.
Misschien bij de keuring volgend jaar toch voor een goede nieuwe set Hankooks of dergelijke rondneuzen.

Zelf zou ik het nooit doen, goedkoop is duurkoop en op banden moet je niet besparen. Zeker niet op een Cuore die niet uitblinkt qua passieve en actieve veiligheid. Een setje goede banden is dan wel het minimale dat je wilt.
Zoals Joep van Carrec terecht ook altijd aangeeft, doodzonde voor de grondstoffen die ze hebben gebruikt voor dit soort banden.

Maar goed, ik zou ook nooit olie van de Action in mijn motor gooien. Tenzij het al een versleten olieboot is.

Qua banden is Hankook tegenwoordig prima. Betaal je niet de hoofdprijs voor en dus een prima alternatief.

Ik heb onder mijn punto hgt (+-150 pk) nankang nobel sport ns zitten en moet zeggen ze rijden goed. Ook de chineze firma's zitten niet stil en zijn aan de weg aan het timmeren. Ja er zitten shit banden tussen, maar je hebt genoeg goeie merken. Sommige zweren onder conti's of andere a-merken. Maar voor kleine auto's voldoen b en c merken prima.

Ik heb onder onze tweede auto (Hyundai i10) Chinees rubber (Linglong?) zitten. Het verbruik is ook relatief hoog en de auto heeft weinig grip in bochten. Vele malen minder grip dan de Seat Mii die ik had met a-merk banden, maar die had ook een beter onderstel.

Volgende keer ga ik voor beter rubber en kan ik het verschil ervaren.

Ik heb onder mijn punto hgt (+-150 pk) nankang nobel sport ns zitten en moet zeggen ze rijden goed. Ook de chineze firma's zitten niet stil en zijn aan de weg aan het timmeren. Ja er zitten shit banden tussen, maar je hebt genoeg goeie merken. Sommige zweren onder conti's of andere a-merken. Maar voor kleine auto's voldoen b en c merken prima.
Nankang is Taiwanees

Ik heb natuurlijk de meest recente vierseizoenenbandentest (2024) opgezocht, van de 37 banden die beschikbaar waren (geen Goldline) kwamen er 15 door de remtest. Ik vond het interessant dat lijstje door te nemen... hoewel de maat natuurlijk niet dezelfde is als de Alto geeft het wel een idee.
Mij lijkt trouwens verbruik een belangrijk gegeven, die kosten kunnen voor goedkopere wel eens vlot oplopen vergeleken met de prijs die je bespaart op de banden (naast andere factoren). En dat is natuurlijk een ongemerkte naar doorlopende kostenpost.

De remweg is bij de Alto niet langer geworden, dat lijkt prima te zijn. Verbruik zal altijd hoger liggen dan bij een zomerband maar is inderdaad wel zonde. Dat deden de Vredesteins dus beter.

Wel een interessante vergelijk. Ik zou voor de Swift ook wel winterbanden willen, alleen zit je dan met die TPMS sensoren. Het mooiste is een twee de velgenset, maar ik kan nergens vinden hoe die sensoren moeten worden ingeleerd... De tweede vraag was inderdaad, welke banden neem je dan... hmmm. Maar eens over nadenken.

"Chinees rubber" zegt niet zoveel. Nou ja, het zegt zoveel dat er nog steeds mensen zijn die China onderschatten. Ja, natuurlijk wordt er rommel gemaakt. Maar het klinkt niet logisch dat als je ziet wat men in China ontwerpt en produceert ze geen goed banden zouden kunnen maken. Ande
Nankang is Taiwanees
Dus volgende China Chinees....

Tsja, je kan hier heel veel van zeggen. Er zullen vast ook mensen zijn die hun premiumbanden helemaal oprijden tot het karkas. In zulke gevallen zullen frisse Chinese banden veiliger zijn dan afgesleten Goodyears.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je in dit geval zelf het antwoord al geeft: hoger verbruik en minder comfort.

Overigens zullen Chinese banden steeds beter worden. Chinese auto's als geheel doen ook niet meer onder voor Europese auto's.
In China kunnen ze alles wat wij kunnen en vaak nog beter. Dat wij "Chinese rommel" krijgen als banden komt alleen maar omdat bandenboeren goedkope rommel kopen om hier iets goedkoops te kunnen bieden. Er is geen enkele reden te bedenken waarom Chinese bedrijven geen goede banden kunnen maken. Er is ook geen enkele reden te bedenken waarom wij in West-Europa betere banden zouden kunnen maken dan Chinese bedrijven.

In China kunnen ze alles wat wij kunnen en vaak nog beter. Dat wij "Chinese rommel" krijgen als banden komt alleen maar omdat bandenboeren goedkope rommel kopen om hier iets goedkoops te kunnen bieden. Er is geen enkele reden te bedenken waarom Chinese bedrijven geen goede banden kunnen maken. Er is ook geen enkele reden te bedenken waarom wij in West-Europa betere banden zouden kunnen maken dan Chinese bedrijven.
Hier sluit ik me als engineer volledig bij aan..

Er is een naar mijn mening interessant YT kanaal dat ik volg, genaamd Tyre Reviews. Zij testen ook van die onbekende merken, doorgaans zijn de resultaten schrikbarend bvb remweg op nat wegdek bij 80 km/h die bijna de helft langer is en van die fratsen.
Afhankelijk van het type band wordt er op een testcircuit gereden door dezelfde chauffeur en referentietijden gezet voor elke band. Je ziet wel dat de grote jongens de lat steeds hoger leggen voor zichzelf en de concurrentie.

Goldline banden specs

Vredestein banden specs

De verschillen komen aardig overeen met mijn ervaring.

In die bandenmaat zie ik op de 2e website die je noemt een verschil van 20 euro per band tussen de duurste en goedkoopste allseason. Uitgaande van 4 banden en een levensduur van 50.000km en 15.000km per jaar, is het verschil tussen de allergoedkoopste en de allerduurste band dus zo'n 25 euro per jaar.

Ik wist het wel. Geen risico nemen en een A-merk band monteren.

Zelf ben ik zeer te spreken over de Goodyear Vector 4Season. Zowel de Gen2 als Gen3 doen het hier al 6 jaar uitstekend onder alle weersomstandigheden die ik tot nog toe ben tegen gekomen icm een prima levensduur van zo'n 70.000km (215/55 R17 onder een Mazda 6 station van 2008).

Het is vooral belangrijk dat je er rekening mee houdt dat je niet de beste banden hebt dan is het nog redelijk te doen. Er zijn er zat die met een Impreza met goede banden rijden alsof ze onsterfelijk zijn en dat is gevaarlijker dan jij met je Alto die voorzichtig aan doet.
Ik heb liever Chinese banden onder een Alto dan doorrijden op winterbanden in de zomer.

Ieder zijn idee. Zelf koop ik nooit vredestijn meer. Al de auto's en camper waar die oplagen hobbelden na enkele weken stilstaan. Na een kilometer of 5 was dat wel weg, maar toch, die hoef ik niet meer.

Verder zijn er voldoende 'B' merken die goed genoeg zijn.

Laatst bewerkt:
Tot nu toe ben ik op de momenten dat ik zelf nieuwe banden heb uitgezocht wel altijd de keuze gemaakt voor een bekender merk vanwege de bewezen kwaliteit. Als je van plan bent om nog even door te rijden vind ik het verschil de gok niet waard. Maar ik rijd nu rond al geruime tijd op een goedkoper merk dat bij aankoop al onder de auto zat en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen negatieve aspecten heb ervaren. Ik heb geen vergelijking met een A-merk onder dezelfde auto, maar grip en geluid zijn prima in orde. Hoe het zit met slijtage en verbruik, geen idee...

Van goede kwaliteit banden heb je steeds plezier.
Kijk dus naar banden die goed uit de testen komen bv bij Tyrerevieuws.

Beide auto’s staan op vierseizoenenbanden, de een op Goodyear de ander op Pirelli, ben er zeer tevreden over.

eigenlijk bespaar je dus helemaal niks want je verbruik is hoger, dus over de levensduur gezien is het zeer waarschijnlijk een duurdere band. Maar je boet dan wel in op comfort…

Het was een gok, verbruik had ook goed uit kunnen pakken. Qua veilig rijden heb ik geen klachten, na een echte winter ben ik misschien ook meer tevreden. Mijn Swift staat op Bridgestone Turanza banden, vind ze oke maar wel aan de harde kant. Ook niet heel stil, wel zuinig als dat de banden aan te rekenen is. 1:21.

Op banden niet bezuinigen, is het contact met de weg. Zou zeker voor de bekende merken gaan die steeds weer bovenaan staan bij tests. Als je het niet kunt of wilt betalen lekker je auto weg doen scheelt je meer geld dan een paar slechte goedkope banden kopen.

Één van mijn auto's, de Suzuki Alto is voornamelijk bedoelt voor de winter, en omdat ik geen zin heb in bandenwissels staat hij op all season banden. Voorheen Vredestein Quatracs, een band die op zich goed reed maar bij heel warm weer nogal zacht werd en daardoor snel versleet. Ik was dus niet heel enthousiast, na 2 jaar/30k km waren ze op. (Had de achterbanden al voor gelegd dus alle 4 moesten vervangen worden.)

Dus wat moest er daarna op, liefst weer all season maar premium of goedkoop? Ik bedoel, het is een Suzuki Alto, geen strepentrekker dus wat maakt het eigenlijk uit...
Mijn dealer kwam aan met Goldline banden, Chinese meuk was mijn eerste gedachte. Wat tests opgezocht, eigenlijk alleen snel slijten werd genoemd als minpunt. Heb het maar gedaan, 4 stuks Goldline GL 4Season voor een zeer schappelijk bedrag. Hier heb ik inmiddels zo'n 5000 km mee gereden.
Laat ik beginnen met het goede nieuws, het rijdt veilig. In hevige regen voldoende grip, (waar veel B of C merken juist voor schut gaan), geen gripverlies op hete dagen en niet al te veel herrie. Slijtage lijkt ook mee te vallen, ben nu 1 mm kwijt bij de voorbanden. Ze hebben ook veel profiel nieuw, waar Vredestein de klant nog wel eens wil foppen met 6,5 mm nieuw hadden deze 9 mm.

Minpunten, o ja die zijn er zeker... Gehobbel bij 70 km per uur, alleen bij die snelheid. Balanceren deed niks, zal wel een kleine hoogteslag in zitten of zo. Op andere snelheden niks, geen gehobbel of getril.
En het stuur komt niet meer recht na een bocht, echt meteen na montage moest ik de auto helpen weer recht te komen. Dat was met de Vredesteins zeker niet zo.
Maar de grootste "ergernis" is het verbruik. Met de Vredesteins reed ik 1:19. Wat ik ook doe, van banden ietsje harder tot rustiger rijden, 1:17,5 is het beste wat ik gehaald heb. Hoge rolweerstand dus, wat misschien het moeten helpen met terug sturen na een bocht ook verklaart.
Sneeuw hebben ze nog niet gezien, wellicht komt dat deze winter.

Mijn conclusie, het is in dit geval wel veilig, mits je went aan het stuurgedrag. Comfort oké, het gehobbel is omheen te rijden en het ietsje hogere verbruik moet ik dan maar voor lief nemen.
Zou ik ze weer monteren? Denk dat er betere goedkope banden zijn. En op een grotere auto die echt lange reizen maakt, nee...
Mijn conclusie werd ook versterkt door met een andere Alto te rijden die gewoon op zomerbanden stond, het verschil in comfort en weggedrag was toch wel groot...

Ik ben benieuwd naar de meningen, heb ik gegokt en toevallig geluk gehad met deze banden dat ik niet van de weg af glijd met regen? Ben ik een krent en had ik dure premium banden moeten kopen?
Ik zal dit topic aanvullen mocht er een keer sneeuw vallen of iets anders noemenswaardigs gebeuren, kijken hoe ze zich dan houden...

Alleen op 50.000 km is dat al 400-450€ extra brandstof. Dan heb je dus gegokt en verloren want een premium band in dat formaat van zo’n auto is niet zoveel duurder dan de winst op je brandstofkosten.

Ik zoek altijd naar value for money. Zo heb ik al eens Falkens op mijn i20 gehad en Kumho's op mijn Mazda 2. Mijn 2024 Swift is afgeleverd op Yokohama's. Dat is ook geen premium merk maar ze bevallen goed.

In het verleden hebben we een Alto automaat uit 2010 gehad, die stond bij aankoop op Vikings. Niet mijn keuze maar ze voldeden prima. De "Altomaat" deed gemiddeld 1 op 16,5.

Bij mijn bandenkeuze kijk ik als leidraad wel naar recente bandentests.

Bijkomend dingetje is dat we de montagekosten ook niet moeten vergeten. Het is naar mijn idee niet alleen verspilling van grondstoffen maar ook van montagekosten om slechte banden op een auto te monteren.

k heb natuurlijk de meest recente vierseizoenenbandentest (2024) opgezocht, van de 37 banden die beschikbaar waren (geen Goldline) kwamen er 15 door de remtest. Ik vond het interessant dat lijstje door te nemen.

Ik mis Hankook in de test. Ik heb de 4seizoenen band van hun (in de kleinere maat 185/65 R15) op de vooras liggen en ben er wel okay mee. In de eerste paar duizend kilometer moest het eerste laagje rubber er wel vanaf slijten zodat ze wat beter 'pakten' in de bochten, vind ik.

Mijn Swift staat op Bridgestone Turanza banden, vind ze oke maar wel aan de harde kant. Ook niet heel stil, wel zuinig als dat de banden aan te rekenen is. 1:21.

Hier ook Turanza, OEM geleverd. Vorige eigenaar wisselde met zijn winterbanden (doe ik niet), dus na 66K zijn ze pakweg halverwege. Wat zonde om al te gaan vervangen dus en absoluut geen klagen, maar dan worden het wellicht Primacy banden van Michelin. Beetje toch mijn favoriet bandenmerk en - stom detail - het design van de flank is altijd top. Zie eens een Pilot Sport 4S bvb. die mooi in bandenzwart coating is gezet :love:

Tsja, lastig onderwerp. Taiwan (en zo’n beetje alle andere landen in de wereld) vinden Taiwan een soeverein land.
Ha Kris,
Ik ben wel benieuwd welke landen dat dan zijn. Nederland erkent het in elk geval niet en de meeste andere serieuze landen bij mijn weten ook niet.

Update: je schreef vinden. Ik had het over erkennen, volgens mij kunnen we hier beiden gelijk hebben.

Laatst bewerkt:
Ha Kris,
Ik ben wel benieuwd welke landen dat dan zijn. Nederland erkent het in elk geval niet en de meeste andere serieuze landen bij mijn weten ook niet.

Update: je schreef vinden. Ik had het over erkennen, volgens mij kunnen we hier beiden gelijk hebben.
Inderdaad, op deze manier hebben we beide gelijk

Bijvoorbeeld Trump had zo’n mooie bord met zijn “Tarifs on countries”. Taiwan staat daar separaat genoemd en heeft ook een ander tarief dan China.

EU is volgens Trump ook een country wat dan ook wel weer merkwaardig is ;-)

Politieke toestanden.

Maar wat ik hier lees, inderdaad had ik met een duurdere band goedkoper uit kunnen zijn op de langere termijn.
Een all season band geeft altijd een wat hoger verbruik. Dat het 2 km op een liter zou worden valt tegen, dus deze band is niet zuinig. Maar of ik dat vooraf in had kunnen schatten...

Ik heb met andere auto's nooit verschil ervaren in verbruik door de banden. Zal er wellicht wel geweest zijn, maar niet merkbaar of meetbaar.

Ooit een Ford Puma 1,7 16v gehad die op Sunny banden stond, die maakte haar naam goed waar.
Met regen was het levensgevaarlijk, totaal geen grip.

Anderzijds een Lancia Lybra 2,4jtd gehad die op Ovation banden stond en dat was eigenlijk een dikke prima.

De ene Chinese band is de ander niet.

Volgens mij is het sport om goedkopere banden af te kraken, maar in dit geval presteren ze best redelijk.

Ik heb nu Continental 4S banden onder de auto liggen want die zaten er bij aflevering al onder. Prima banden, maar bij vervanging kies ik iets anders als Hankook of Kumho. Ook prima en een pak goedkoper.

Kumho's heb ik in 2022-2024 (tot inruil) op de Mazda 2 gehad en gereden van 66.000 naar 95.000km. Er waren nog geen verouderingsverschijnselen te zien. Ook de profieldiepte was nog erg netjes. Kan niet zeggen hoeveel mm want niet gemeten maar nog zeer ruim ook op de voorwielen. Eigenschappen op droog zijn echt erg goed. Bij regen ben ik iemand die het rustiger aandoet. De Kumho's zijn redelijk tot goed in de regen maar niet zo goed als de topmerken. Als mijn Swift tzt nieuwe sloffen nodig heeft zouden het zomaar Kumho's kunnen worden. Dan ga ik wel over naar 4 seizoenen banden.

Terug
Bovenaan