Een andere botsdoos....

Klinkt als een leuk project voor jou, geen tijdsdruk, dat komt wel goed! Welke generatie Golf is het trouwens?

Kijk voor de gein eens wat een liter benzine over de grens kost, wat een liter whisky (brandstof voor opa) over de grens kost, wat een auto over de grens kost, wat een huis aan de andere kant kost....
Het scheelt, met de vrije grenzen (toch fijn, die EU) houdt eigenlijk niks je tegen om aan de andere kant van de grens te gaan wonen. Behalve misschien, zoals in mijn geval, de mening van je partner ;)

Pas je wel op dat je geen oude zure man wordt, nu je de pensioenleeftijd hebt bereikt rke? ;)
Misschien ben ik dat al.
Moe gestreden in de strijd tussen de jeugdige overmoedige veranderaars en de oude zo-hebben-wij-het-al-jaren-gedaan dinosaurussen.

Het scheelt, met de vrije grenzen (toch fijn, die EU) houdt eigenlijk niks je tegen om aan de andere kant van de grens te gaan wonen. Behalve misschien, zoals in mijn geval, de mening van je partner ;)
Mijn partner wil graag naar een echte bananenrepubliek maar ze vindt 20 km tussen haar en de kinderen/kleinkinderen al veel.

En ik? Ik heb recent nog een kredietcrisis en een scheiding overleefd, ik denk dat Schoof 2 ook wel gaat lukken.
Schoof 2 wordt gewoon nog meer betalen maar de economie vraagt om ervaren krachten.

Tsja, ik ben ruim 20 jaar geleden voor 6 maanden vertrokken en nooit meer teruggekeerd. Mijn ouders weten dus precies waar je doorheen gaat.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat wij juist door de afstand een betere band hebben gekregen. En met bijvoorbeeld WhatsApp is het wel heel makkelijk contact te houden.
Wij hebben 10 jaar in het buitenland gewoond, ouders kwamen langs voor 2-4 weken, helemaal goed en daarnaast me Skype / Appen, niets mis mee. Ja, je moet wel de vliegticket kunnen betalen, onze werkgever gaf 2 retourtjes per gezinslid per jaar, welke ook door familie gebruikt kon worden.

Wij hebben 10 jaar in het buitenland gewoond, ouders kwamen langs voor 2-4 weken, helemaal goed en daarnaast me Skype / Appen, niets mis mee. Ja, je moet wel de vliegticket kunnen betalen, onze werkgever gaf 2 retourtjes per gezinslid per jaar, welke ook door familie gebruikt kon worden.
En weet je, als de nood aan de man is, is de familie maar één oceaan verderop te vinden.
Vrienden van mij hebben hun dertigjarige dochter verloren aan een overbekende ziekte, daarbij vergeleken is Bonaire slechts om de hoek.

Maar goed, de botsdoos.

De garagebox wil nog niet vlotten. Misschien zal ik de auto tot genoegen van onze - soms ook erg zure - buren op de overvolle parkeerplaats moeten zetten.
Ik heb wel informatie gekregen waar de lekkage vandaan komt en ik weet een aantal onderdelen die vervangen moeten worden. De elektrische problemen zullen vooral vocht gerelateerd zijn, vocht en elektriciteit zijn geen vriendjes.

Misschien gooi ik er zelfs een trekhaak onder (als je dit een belediging vindt, vergeet deze opmerking dan direct) zodat we straks met deze bolide en een klein sleurhutje op vakantie kunnen.

Maar voorlopig weinig voortgang. Het lijkt wel een IT project voor Rutte/Schoof.

Ik zou nooit een cabrio overwegen zonder een goede droge stalling. Scheelt ook in de all-risk verzekeringspremie (hier toch) .

Een trekhaak op een cabrio of op een 911 of zo heeft wel iets grappigs, ik vind er niks mis mee. Als de constructeur het gehomologeerd heeft, waarom niet als dat je ding is?

Ik zou nooit een cabrio overwegen zonder een goede droge stalling. Scheelt ook in de all-risk verzekeringspremie (hier toch)
Deze auto is gewoon over en deze auto heeft voor mij sentimentele waarde. De knutselruimte is iets wat ik nog moet regelen maar als dat te lang duurt wordt deze botsdoos gewoon oud-ijzer.

De handel geeft er bitter weinig voor, oudere auto's zijn echt uit de gratie.
Bijvoorbeeld: ik weet nog een 335i met allerlei tuning pakketjes te koop. Ooit de natte droom van iedere puber, nu een afdankertje waar niemand zin in heeft.

Aan de ene kant is dat fijn,een knutselaar zoals ik kan heel makkelijk iets vinden om aan te sleutelen. Aan nieuwere auto's knutselen is frustrerend, wat de markt tegenwoordig aanbiedt zijn weggooi-bolides waar alleen mensen met de juiste sufware iets aan kunnen doen. Alles moet je doen met sufware die achter firewalls met passwords zit. Waardoor je zelfs voor simpel gesleutel al bij de dealer of zelfs de importeur moet gaan leuren.
De keerzijde is wel dat een oudere knutsel-botsdoos veel voordeliger is geworden.Tegenwoordig koop je een "botsdoos met wat werk" voor een goede duizend euro en je kan jezelf uitleven met zoeken naar zeldzame onderdelen en uren moeilijke houdingen. Daardoor komt de oudere speel-auto al snel in zicht, alleen moet je niet met je zatte,bekende kop op de Antwerpse ring brokken maken.

Die 335i maakt alle vooroordelen over een BetaaldMetWiet waar, dit exemplaar is voor mij echt een no-no leegloop project.
En dat zei ik vroeger ook van BMW motoren en wat heeft deze oude man nog ergens staan ??

De Golf toe-petje is overgeschreven. Ik heb hem in het donker wat beter kunnen bekijken en het is veel werk.

De versnelling is een gok-automaat geworden, de bandjes lopen leeg, het dak lekt, het dakje is oud, het spuitwerk moet zelfs bij een spuitbusjes-amateur het schaamrood op de kaken toveren en elektrisch werkt er nog maar weinig.

Maar het ziet er wel overzichtelijk uit. De 2 liter motor klinkt als een klassieke volkswagenmotor, als een oude tweetakt-diesel dus.

En ik ben ondertussen oud genoeg voor een cabrio. Veel IT-pensionado's kopen een cabrio en gaan dan in Spanje aan het strand overwinteren.
Dus, mocht je me missen.....

Zo te lezen ben je dan aan het wachten op de ANWB :D
Yep.

Dat zijn de avontuurlijke vakanties. Ik heb al een paar keer getwijfeld over een barrelbrigade of zoiets maar dat kan uiteraard ook zelfstandig.Gewoon het kompas richting Spanje (Zuid) en ik zie wel tot waar ik kom. En na de vakantie eventueel het restantje ophalen.

Maar ik heb foto's beloofd:

54758920866_7563f7f619_b.jpg

54758740604_4e285b9d1c_b.jpg

54758740579_61d8512674_b.jpg

54757655447_29ce847e3c_b.jpg

Dat stuur is gaaf! En ook best aan de prijs als je er eentje zoekt.
Houdt de wielkasten voor vrij van blad en wees zuinig op de dorpels!

Ik wou zeggen, zo op de foto's ziet het er aardig roestvrij uit! Dat is echt een bonus bij die generatie. Lijkt toch een solide basis te zijn wat je daar hebt.

Dat stuur is gaaf! En ook best aan de prijs als je er eentje zoekt.
Houdt de wielkasten voor vrij van blad en wees zuinig op de dorpels!
Ik wou zeggen, zo op de foto's ziet het er aardig roestvrij uit! Dat is echt een bonus bij die generatie. Lijkt toch een solide basis te zijn wat je daar hebt.
Hij heeft weinig last van roest. Ik zal er goed op passen.

Mijn dochter/schoonzoon heeft hem van een liefhebber gekocht. Er zijn wel wat dingen twijfelachtig of gewoon echt stuk maar het lijkt er op dat de basis goed is.

Dat stuur vind ik zelf ook mooi. Op mijn eerste auto (Opel C-Kadett) zat ook een mooi houten stuur maar wel een zonder klapzak. Ik heb met regelmaat getwijfeld hem toch te monteren.

He dat is een bekende kleur! indigo blau?
Wij hebben een iets nieuwere golf cabrio in die kleur, regelmatig in beeld in dit topic.
de velgen zien er nog erg netjes uit!
Leuk project!

Blijft een mooi model. Ik weet nog, 1994. Ik zat als klein jochie (en al autogek) nog op de basisschool en daar was een lerares die met pensioen ging. Die zonnige dag werd ze rondgereden in een toen splinternieuwe groene Golf 3 Cabriolet! :love: Helemaal versierd met slingers en ballonnen. :ROFLMAO:

Op basis van deze foto's (en met het dak naar beneden) lijkt het lang niet zo erg als voorgesteld. Inderdaad een heel leuk stuurtje en geinige wielen, hier is vast nog wel wat van te maken!

Het zijn wel verkopers-foto's, netjes alle problemen buiten beeld houden.

Maar het is een bruikbare bijna-klassieker, en dat soort voertuigen zijn best lastig te vinden.

Morgen eerst eens zoeken naar een handschoenenkast-slotje. Ik heb het derde remlampje schoongemaakt maar het wordt toch een verse.
De nieuwe schakelstangetjes (+ setje) zijn onderweg, hij heeft een beurtje (hard) nodig en de voorstoelen hebben het bekende VW kwaaltje van doorslijten.
Leuke zoektocht, stoelen met dat motiefje.

Die dorpel zal ik ook nog eens goed bekijken en ik wil ook de buitenkant van het blokje mag na al die jaren wel eens schoongemaakt worden.

De garagebox gaat niet door, dat wordt zoeken naar een opslag/sleutelruimte. Voorlopig mag hij onder een zeiltje.

Het zijn wel verkopers-foto's, netjes alle problemen buiten beeld houden.

Maar het is een bruikbare bijna-klassieker, en dat soort voertuigen zijn best lastig te vinden.

Morgen eerst eens zoeken naar een handschoenenkast-slotje. Ik heb het derde remlampje schoongemaakt maar het wordt toch een verse.
De nieuwe schakelstangetjes (+ setje) zijn onderweg, hij heeft een beurtje (hard) nodig en de voorstoelen hebben het bekende VW kwaaltje van doorslijten.
Leuke zoektocht, stoelen met dat motiefje.

Die dorpel zal ik ook nog eens goed bekijken en ik wil ook de buitenkant van het blokje mag na al die jaren wel eens schoongemaakt worden.

De garagebox gaat niet door, dat wordt zoeken naar een opslag/sleutelruimte. Voorlopig mag hij onder een zeiltje.
En koop een windscherm. Dat worden je best bestede euro's. Dan kun je zelfs met vorst open rijden (wel ff opletten als je een PVC dak hebt)

Jammer van de garagebox, een beetje sleutelruimte is toch wel handiger dan elke keer alles op te moeten ruimen.

Een windscherm is wel handig, vooral op de snelweg. Maar eerst de boel goed rijdbaar maken.
Jammer van de garagebox, een beetje sleutelruimte is toch wel handiger dan elke keer alles op te moeten ruimen.
Ja, maar sleutelruimte in de Randstad is nog zeldzamer dan een grote tuin bij het huis.
Toch, ik zoek rustigjes verder.

Vandaag een eerste poging het handschoenenkastje slotje in orde te krijgen. Het is nog niet gelukt, het "veert" nog te veel.

P.s. deze slotjes zijn niet meer te koop maar als je ziet hoeveel er verkocht worden lijkt het alsof ze vaak stuk gaan.
Misschien kan iemand met een 3d printer iets bakken.

Je kunt een originele kopen bij VW Classic Parts. Je moet het slotje hebben voor een Golf 3.
Dankjewel.

Een tweedehands slotje kost mij 180 euro, op deze site kost het complete originele kastje dik 60 euro maar die heeft dan wel de verkeerde kleur.
Ik denk dat ik ooit een keer een potje verf ga scoren - zodra de kleur mij begint te storen.

AHW-shop in Duitsland (ook online) is ook wel een goed adres voor nieuwe Golf 3 onderdelen.

• Geweldig
Waarderingen: rke
Ik vond onder andere deze in het zwart:
https://ebay.us/m/oZ4w3K
Ik denk dat het typenummer van de zwarte 1H1 857 922 B41 moet zijn
Dat is ook een mooi exemplaar.

Ik heb wel slechte ervaringen met het bestellen van tweedehands onderdelen in het buitenland. Ik heb een keer een motorfiets-tank krom gemaakt (Dochterlief reed een rondje na het behalen van het A-rijbewijs en ik had niet verteld dat er geen ABS zat op die motor).
Toen ik eindelijk over het schuldgevoel heen was dacht ik: Kom, Amazon heeft een slecht maar bruikbaar tweedehandsje te koop voor $150 - in the USA want in Nederland was geen enkel exemplaar te koop.

Maar toen kwamen onze vrienden van de douane op het idee de tank op nieuwwaarde in te schatten (800 euro) en vervolgens invoerrechten te rekenen over die 800 euro.
Ding dong, wij hebben een pakje en een rekening voor u. De rekening is slechts 150 euro. Slik,maar terugsturen is geen optie - probeer maar eens iets van Ali terug te sturen.
Bij open maken bleek ook nog eens dat er onderweg enkele deukjes bijgekomen waren,dus de tankinhoud was geen 25 liter meer maar 18 liter. De spuiter heeft er vervolgens enkele kilo's plamuur tegenaan gegooid en pas daarna had ik weer een toonbare tank.

Ik moet echt even een opmerking maken over deze websites: Ik heb van diverse merken de onderdelen leveranties meegemaakt maar dit is voor mij nieuw. Voor een auto die 28 jaar oud is, gewoon online bestellen wat je nodig hebt...

Dat is service !

Laatst bewerkt:
Deze oude, zure man heeft een boxje.
Klein, met nog enkele restjes van een vorige huurder maar het is een goed bruikbare box.

De vorige box die aangeboden werd was wel twee keer zo groot en met sleutelen in de box is dat heel prettig.

Maar ik moet iets regelen. Het regent de laatste tijd veel te veel en dat stukje doek houdt hem niet droog. En ik kan nu iets gaan doen; ik heb geen zin om op de openbare parkeerplaats het kofferbakdeksel los te maken alleen om het derde remlampje in orde te maken. Of de hele auto op pootjes te zetten voor een setje bak-stangetjes.

Gelukkig.

De vorige box die aangeboden werd was wel twee keer zo groot en met sleutelen in de box is dat heel prettig.
Het antwoord op mijn vraag is vast heel logisch, maar waarom heb je die box niet geaccepteerd?

Het antwoord op mijn vraag is vast heel logisch, maar waarom heb je die box niet geaccepteerd?
Die box is eigendom van een twijfelaar die een huurhuis met garage over heeft. Twijfel omdat de Nederlandse politiek op dit moment extreem instabiel is.

De regering dreigt verhuurobjecten anders te gaan belasten waardoor het omslagpunt voor verhuur/verkoop van huizen anders komt te liggen. Deze eigenaar had plannen dit object te verhuren en de huur te gebruiken als pensioenvoorziening. Maar als de opvolger van Schoof deze huuropbrengst zwaar gaat belasten, is verkoop veel lucratiever en er staat al een koper te trappelen die dit object heftig wil verbouwen voor wederverkoop.

Er zijn veel zzp-ers die op deze manier (objectjes verhuren) het pensioen aanvullen. Dat betekent dat als de regering de opbrengsten van deze methode gaat belasten, deze groep mensen op een andere manier het pensioen moeten veilig stellen.
Er zit een kern van oneerlijk kaalplukken in dit soort plannen. Je werkt het hele leven waarbij je genoeg (maar niet te veel of te weinig) opzij legt voor het deel van je leven tussen start van pensioen en overlijden.Veel oudere mensen (bijvoorbeeld in de bouw) zijn ondertussen fysiek gesloopt en willen / zijn nu van het pensioen genieten op basis van politieke beloftes uit het verleden. Op dit moment dreigen deze beloftes te worden gebroken maar veel pensionado's hebben geen mogelijkheden extra inkomen te genereren. Wil jij als werkgever een pensionado inhuren die op sommige dagen niet eens kan lopen van de pijn?

Emigreren naar Spanje (of Zweden) is een goede mogelijkheid maar dit betekent een diepgaande breuk met familie en vrienden - zelfs ik rij niet even naar Benidorm (Göteborg) om een bakkie pleur met een kano te doen bij geëmigreerde vrienden. Bovendien ziet Schoof deze muntjes weg wandelen en er zijn al maatregelen dit lekken van geld tegen te gaan.

Naar mijn idee moet de politiek zichzelf opstellen als een commerciële organisatie. Beloftes (contracten) gemaakt in het verleden moeten waar gemaakt worden, mensen richten het leven in op basis van die beloftes.
Bijvoorbeeld: de huisvader die eventjes een contract voor dertig jaar van 500.000 euro ondertekent, doet dat omdat de roverheid beloofd heeft de helft van de rente te betalen. Als die helft voor iedereen ineens niet meer neergelegd wordt, vernaggel je het hele financiële evenwicht in Nederland.
Mensen zitten straks met een huis met 5 ton hypotheek wat nog maar 3 ton opbrengt - het is waard wat de koper er voor wil neertellen en die koper kan een hypotheek tot 3 ton krijgen. Banken hebben dan geen garantie meer want dat huis van 5 ton is nog maar 2 ton waard voor de bank (bij verkoop door faillissement brengt een huis duidelijk minder op) en burgers mogen aan de boterhammetjes met schuifkaas (een half onsje kaas en schuif het maar onder de deur door). Hierdoor zit je met een groep mensen die hele hoge vaste lasten heeft en een bank die geen garanties meer heeft voor het geld wat uitstaat. De afgelopen dip in de huizenmarkt heeft keurigjes aangegeven wat er allemaal fout kan gaan.

Ik begrijp dat de overheid aan alle kanten muntjes te kort komt. Maar de truc van de burger nog meer uit te knijpen mag nu onderhand wel eens vervangen worden door werkelijke bezuinigingen. Bezuinigingen waardoor de uitgaven van de overheid ook werkelijk minder worden in plaats van nog meer extra werk te genereren voor duizenden (extra) werknemers.

Mvg,
De zure oude man

Ondertussen staat het botsdoosje onder een zeiltje betere tijden af te wachten terwijl de onderdelen binnendruppelen.

Het slotje, de olie en filtertjes, de vonkpluggen, de stangetjes, de assteunen, de compressor, de bouwstofzuiger, de sleutels en schroevendraaiers, de klopstokjes....... het staat klaar en het baasje staat bijna te trappelen.
Er staat hier ook een plankje (aanrechtblad van hoge kwaliteit) om een werkbank na te bootsen en mijn verzameling (motor)fietsen staat ook al klaar voor transport.

Voor mijn wederhelft zal het wel wennen worden, tot nu toe was mijn schuurtje 's winters tot de nok gevuld met onkruid wat niet tegen kou kan. Het vullen zal wel blijven maar straks heb ik er ruimte voor en kan ik ook des winters mijn mancave binnentreden...

En, met al dat onkruid is het net of ik groene vingers heb in plaats van zwarte.

Goed bezig, het ziet er op de foto's een redelijk mooie auto uit voor zijn leeftijd EN vrijdag & zaterdag worden cabrioweer, sleutelen kan je nog genoeg doen op herfst- en winterdagen :giggle: !!

Goed bezig, het ziet er op de foto's een redelijk mooie auto uit voor zijn leeftijd EN vrijdag & zaterdag worden cabrioweer, sleutelen kan je nog genoeg doen op herfst- en winterdagen :giggle: !!
Het valt allemaal wel mee.

Er is flink wat elektrisch geknutsel nodig - iets waar veel monteurs een hekel aan hebben en wat slecht in te schatten is. De "kostda" vraag is moeilijk te beantwoorden.
Het schakelmechanisme is ernstig ver over de datum. Het is met recht een gokkast geworden, vooral de een, drie en achteruit zijn bijna niet te vinden.
Verder heeft dakloos wel gelijk, er zit wat oppervlakkige roest op de dorpel.

Hij staat inmiddels wel lekker droog in een kleine garagebox. Maar dit weekend scheuren gaat echt niet lukken, op het werk is het juist nu erg druk.

Ik heb ondertussen wel onderdelen voor een 12 ~ 14 volt kortsluitvaste voeding geregeld (ali en de 40 rovers) zodat ik iets kan proberen zonder direct de accu te slopen. Verder moet er hoognodig verse olie in, dochterlief is niet zo voor onderhoud van voertuigen. En de banden lopen relatief snel leeg. En ik moet de dotcode even checken, misschien heb ik nieuwe sloffen nodig.

Maar tot nu toe is een vers verflaagje hier en daar wel het meest spannende wat er op de verlanglijst terecht is gekomen.

Laatst bewerkt:
Er is flink wat elektrisch geknutsel nodig - iets waar veel monteurs een hekel aan hebben en wat slecht in te schatten is. De "kostda" vraag is moeilijk te beantwoorden.
Die snap ik wel want heel vaak kom je lijken uit kasten tegen als je aan zo'n speurtocht begint. En dat moet je maar net liggen. Wat je wel weet is dat er veel tijd in gaat zitten om het echt goed op te lossen als je een serieus elektraprobleem hebt.

Die snap ik wel want heel vaak kom je lijken uit kasten tegen als je aan zo'n speurtocht begint. En dat moet je maar net liggen. Wat je wel weet is dat er veel tijd in gaat zitten om het echt goed op te lossen als je een serieus elektraprobleem hebt.
Ja.
Zoeken, zoeken, zoeken. Tot je een ons weegt. Klanten denken in uren maal tarief en die worden zenuwachtig van een zoekende monteur.

De meeste mensen (ik ook, dus) beginnen daarom links en rechts te meten, even kijken of er een meevaller te scoren valt. Zo'n zekeringetje stuk, los stekkertje, groen uitgeslagen aansluitingen, computertje resetten meevallertje.

Maar als dat niet zo is, moet je terugvallen op logica. Bij de verbruiker spanning? Kortsluiting in de verbruiker? Kabelbreuk? De juiste spanning? Sensor stuk?

Ik heb ervaring met het beheer van software en er zijn overeenkomsten tussen de spaghetti van programmeurs en elektriciens.

Een overeenkomst is algemeen bekend: bij blokkerende fouten is er altijd wel een iemand die niet gehinderd door enige kennis loopt te roepen dat "het erg lang duurt". En vervolgens uitleg vraagt voor iets waarvoor toch wat serieuze studie nodig is.
Gelukkig heb ik bij de VW Toepetje daar geen last van.

Ok, tegenvallers een en twee - van een hopelijk korte serie.

Het blokje lekt, het is een echt cabrio-blokje.
Ik zie wel dat de hele carterpakking rondom nat is en dat zou betekenen dat de lekkage ontstaan is door een lekke pakking en die pakking is overal te koop. Bovendien heeft het blokje misschien wat verwaarlozing voor de kiezen gehad, even het pannetje er onder uit kan geen kwaad. Schoonmaken wordt een ander verhaal, ik wil liever geen milieu delinquent worden
Wat wel te denken geeft: overal worden nieuwe carterpannen aangeboden voor een paar kromme muntjes, zouden die dingen ergens scheuren of doorroesten?
Bovendien zweet de kleppendekselpakking ook een beetje, als ik toch met smeerklauwen bezig ben kan die ook mee.

Roestbestrijding De oppervlakkige roest op de dorpels blijkt inderdaad van het kaliber "nu aanpakken of niets meer aan doen" te zijn. Wat krabbelen laat wel wat oppervlakteroest zien, dus daar moet echt wat aan gebeuren.
Ik ben van de generatie dat er een roest-omvormer op gesmeerd kon worden worden,ik weet echter niet of dat advies nog steeds geldt. Maar de documentatie - ik heb een erg beknopt wphb gevonden - laat zien dat de dorpel geen eenvoudig gebogen stukje blik is, de stevigheid van deze cabrio komt van dorpels die bestaan uit meerdere staal-profieltjes die over elkaar heen geplakt zijn. Heerlijk als de binnenste profieltjes aangetast zijn, dan wordt het laagje voor laagje opbouwen.
Ik kan me een restauratieproject herinneren van een SL 450 wat daarom gestrand is. Na jaren in een rotator stof happen toch verkocht / gesloopt omdat het restaureren erg complex was.

TIjd voor een update:

Een van de lekken van het blokje is gevonden: een of andere "monteur" heeft gemeend dat de aftapplug geen ringetje nodig heeft. Het oliespoor onder de auto komt wel daarmee overeen, zeker ook omdat de auto verse olie heeft gekregen toen dochterlief hem kocht (en dochterlief doet niet aan olie verversen). Daarmee blijft de mogelijkheid van een zwetende kleppendekselpakking en/of carterpanpakking over en ik hoop dat de krukaskeerring wel goed is.

De roest op de dorpels moet echt wel aangepakt worden. Ik hoop dat dit zonder lasapparaat mogelijk is en tot nu toe lijkt dat het geval. De roest zit vooral achter beide voorwielenen een ritje naar de spuiterij staat al op de verlanglijst voor de motorkap.

Een positief dingetje is dat er een mogelijkheid lijkt te komen dat ik veel meer tijd aan toe-petje kan gaan besteden. Ik heb altijd gewerkt in een omgeving waar de mensen wel eens dinosaurussen genoemd worden. De "titel" danken zij aan het het toepassen van technieken die in de tijd van 64k mainframes, ponskaarten, ponspoezen, tapeunits, lijstjes, sorteermachines, 10mb harde schijven en dergelijke heel goede resultaten gaven - en noodzakelijk waren.
Ik vind dat tegenwoordig deze technieken nu echt niet meer passen maar ik word wel geconfronteerd met managers en lead-techneuten die nog steeds geloven in dit "heilige receptje voor kwaliteits-software".
Dat botst uiteraard wel eens (soms erg heftig) maar mijn pensionado-status laat nu toe dat ik een dikke middelvinger op steek en lekker aan toe-petje kan gaan prutsen. Voor mijn plezier in IT heb ik ook nog wel wat prive-projectjes, de spullen van Microsuf zijn immers gemaakt om gebruikt te worden door developers.

Het plan tot nu toe:

Stap een: conservering. Ik maak alles rijdend zodanig dat ik het beestje niet direct naar de sloper moet brengen. Een plons verse olie, roest conserveren, elektra in orde, dat soort grappen.
Ik wil dat snel in orde maken zodat ik een beslissing kan nemen over houden en oppoetsen of verkopen aan een of andere kapster.
Op dit moment zijn mijn financiën slecht voorspelbaar. Ik zit in de overgangsfase tussen loondienst en pensioen.
Bovendien heeft onze roverheid aan alle kanten muntjes nodig om de bazen in Brussel te pleasen (Trump laat zich tenminste nog pleasen met wat militair geparadeer) en op de een of andere manier zijn de pensionado's op de schietschijf terecht gekomen.

Het weinige wat voorspelbaar is aan mijn situatie, is dat het zal veranderen. Ik wil begin volgend jaar een beslissing kunnen nemen over veel zaken, waaronder de beslissing over deze botsdoos-voor-de-fun.

Maar goed, vandaag weer even geknutseld. (Na toestemming van boven, zie het prachtige weer).

De aftapplug kon er in, compleet met het voorgeschreven ringetje. Plons olie er bovenop, vers filtertje, straks nog nieuwe vonkpluggen en dan geloof ik dat deel voorlopig even. Ik gok (diy-ers mogen dat soort zaken gokken) dat de kleppendekselpakking en carterpanpakking nog goed zijn, anders noem ik deze olie spoelolie om het blok schoon te krijgen.

Een van de eigenschappen van diy-knutselen aan onbekende voertuigen is dat het een continu feestje is van gebrek nr een ontdekken,onderdelen bestellen, gebrek nr twee ontdekken en weer opnieuw onderdelen bestellen (de complete revisieset was toch niet 100% compleet). Even wachten en knutselen maar weer.

Maar goed, foto's ter lering ende leedvermaak:

54817559404_96982b0003_b.jpg

Ik was echt niet te vroeg: dit verklaart wel wat ruimte in de schakelstangen.

54817639120_c5bf38be7e_b.jpg

Voor dit soort ontwerpblunders zijn lijfstraffen uitgevonden. Dit zou een afgesloten ruimte achter de wielkast moeten zijn.

54817639115_107dfc59fe_b.jpg

Rechts heb ik al een beetje schoongemaakt. Ik hoop van harte dat dit het slechtste deel is.

Spatbord en dorpel zijn nog te redden. Dat zie je vaak anders bij dit model. Het is inderdaad een soort rijdende gft bak, met zulke wielkasten.

Spatbord en dorpel zijn nog te redden. Dat zie je vaak anders bij dit model. Het is inderdaad een soort rijdende gft bak, met zulke wielkasten.
Het is jammer, er zit keurig een plastic afscherming die, (getuige de verschillende schroefjes) regelmatig los geweest is.

Bovenin is geen afwatering van de paravan maar toch zie ik blaadjes ed.
Ik zet het wel op het to-do lijstje van een beurtje.

Rottende bladeren zijn best zuur. Nog een garagebox argument.

Voor dit soort ontwerpblunders zijn lijfstraffen uitgevonden. Dit zou een afgesloten ruimte achter de wielkast moeten zijn.
Valt dit ook onder het hoofdstuk ‘Sjoemeldiesel’ ? Het is weliswaar geen diesel, maar ‘sjoemelen’ vind ik het wel. :confused:

Volgens mij gaat de afwatering van de parafan juist wel daar langs de spatborden, vandaar ook al die bladeren.
bekend probleem, bij de onze was ik links te laat en heb ik het spatbord moeten vervangen.
54597445013_f38c7e3fd0_b.jpg

Net voor het bovenste scharnier zit een gaatje waar het water (en de bladeren) vanuit de parafan achter het spatbord komt.

@Audi A6:

Dan moet ik een keer echt kijken in plaats van alleen met mijn neus. Het zal wel verklaren hoe al die bladeren daar komen, mijn dochter woonde in een straat vol bomen.

Ik vind het echt een ontwerp blunder, als ontwerper hoor je te weten dat bij een cabrio vrijwel alle stevigheid uit de bodemplaat (en de dorpels) komt.
Dan zorg je er toch voor dat er hoe-dan-ook geen kans op roest in die hoek is.

Deze constructie is natuurlijk universeel voor elke golf 3 en niet specifiek voor de cabrio.
Dat neemt niet weg dat ze heel eenvoudig een kunststof plaatje hadden kunnen maken, of iets aan of in het binnenscherm waardoor de rommel wordt afgevoerd in plaats van dat het ophoopt daar onderin.
Vooral de bout onderin waar het spatbord in de dorpel is geschroeft is rampzalig, daar hebben de bladeren en andere troep zich jaren lang op kunnen uitleven en de kop is slecht bereikbaar. Been there, done that,...

Bij een Golf 3 hatchback kost het je een voorscherm. Maar bij de cabrio kan ook je dorpel er aan gaan op deze manier, dat is vervelender.

Terug
Bovenaan