Een tweedehands auto kopen.

DarioHopman f1698334

Kilometervreter
Hey hallo.
Nou zoals de titel al luidt wil ik graag weer eens een nieuwe auto kopen (na 2 jaar niet meer gereden te hebben) ben ik er wel weer aan toe.
Ik zou graag een tweedehands auto kopen omdat dat gewoon het goedkoopst is. Mijn budget is rond de 1000 euro.
Nou weet ik dat garage's die tweedehands auto's verkopen niet altijd even eerlijk zijn. En dat ze graag bepaalde mankementen verzwijgen. Ik wil dat graag verkomen. Maar daarvoor zal ik een betrouwbare garage moeten vinden. Eentje die wel eerlijk is. En gewoon eerlijk toegeeft wat de auto waard is en/of er dingen zijn die niet in orde zijn. Ik hoopte eigenlijk dat ik met jullie kennis wel een garage zou kunnen vinden die betrouwbaar is. Dus...als jullie iets weten laat het mij dan alsjeblieft weten. Ik woon in Noord Holland.
Groetjes.

1000 euro is veel geld, maar helaas dermate laag dat het altijd een gok is wat je koop. Geen enkele garage gaat jou garanties geven. Een verse APK lukt vaak nog wel, en meer ook niet. Ik denk dat het niet eens zozeer 'verzwijgen' is. Garages in het lage segment maken hem schoon, zetten een verse APK er op en verder besteden ze er gewoon geen tijd aan omdat er al amper iets te verdienen is in dit segment. En ja, dan kan het zomaar zijn dat je een maand later problemen krijgt. soms heb je geluk en kun je lekker door rijden.

En of je het nu bij een garage of particulier koopt; met 1000 euro koop je een auto die verre van perfect is en waar altijd wel het nodige op val op en aan te merken, en mag je blij zijn als je een jaar lang zonder gekke kosten kunt rijden.

zou proberen iets in de koreaanse hoek te vinden zoals een eerste generatie picanto, Hyndai i10 of Atos. Kijken of je een exemplaar met verse APK tegen komt die verder oke rijd, banden en remmen nog goed van zijn. En dan een beetje geluk, dan kom je een heel eind.

Laatst bewerkt:
1000 euro is veel geld, maar helaas dermate laag dat het altijd een gok is wat je koop. Geen enkele garage gaat jou garanties geven. Een verse APK lukt vaak nog wel, en meer ook niet. Ik denk dat het niet eens zozeer 'verzwijgen' is. Garages in het lage segment maken hem schoon, zetten een verse APK er op en verder besteden ze er gewoon geen tijd aan omdat er al amper iets te verdienen is in dit segment.

En of je het nu bij een garage of particulier koopt; met 1000 euro koop je een auto die verre van perfect is en waar altijd wel het nodige op val op en aan te merken, en mag je blij zijn als je een jaar lang zonder gekke kosten kunt rijden.

Mijn laatste auto die ik had gekocht was een Renault Twingo. Die had ik gekocht van een particulier voor 1000 euro en daar heb ik jaren in rond gereden zonder problemen. Dus het kan wel. Maar okay misschien is een auto bij een garage kopen voor die prijs niet eens zo'n goed idee eigenlijk als ik dit zo allemaal lees. Misschien moet ik het dan toch maar weer bij een particulier proberen. Want die zijn blijkbaar betrouwbaarder.

Mijn laatste auto die ik had gekocht was een Renault Twingo. Die had ik gekocht van een particulier voor 1000 euro en daar heb ik jaren in rond gereden zonder problemen. Dus het kan wel. Maar okay misschien is een auto bij een garage kopen voor die prijs niet eens zo'n goed idee eigenlijk als ik dit zo allemaal lees. Misschien moet ik het dan toch maar weer bij een particulier proberen. Want die zijn blijkbaar betrouwbaarder.

zoals gezegd; ik niet niet dat de garages zozeer onbetrouwbaar zijn. ze zetten er een verse APK op en klaar. die gaan voor een auto van 1000 euro echt niet uitgebreid die auto binnenste buiten keren en proefrijden.

zelfde geld voor een particulier. Die zijn niet meer of minder betrouwbaar. Maar ik gok dat je daar wat sneller voor 1000 euro een exemplaar tegen komt waar je wat langer mee kunt doen. Het kan ook prima, bij aankoop even goed onderzoek doen, en een beetje geluk.

zoals gezegd; ik niet niet dat de garages zozeer onbetrouwbaar zijn. ze zetten er een verse APK op en klaar. die gaan voor een auto van 1000 euro echt niet uitgebreid die auto binnenste buiten keren en proefrijden.

zelfde geld voor een particulier. Die zijn niet meer of minder betrouwbaar. Maar ik gok dat je daar wat sneller voor 1000 euro een exemplaar tegen komt waar je wat langer mee kunt doen. Het kan ook prima, bij aankoop even goed onderzoek doen, en een beetje geluk.

Ja ik kan natuurlijk onderzoek doen. Maar ik als leek kan natuurlijk ook niet alles zien wat zich binnen de auto bevind. Dus als er mankementen zijn dan kan ik dat met het blote oog niet zien. Ik kan natuurlijk een proefrit doen met de auto. Maar een enkele proefrit openbaard natuurlijk ook niet alles. En kan pas later uitkomen wanneer ik de auto al goed en wel gekocht heb.

Ja ik kan natuurlijk onderzoek doen. Maar ik als leek kan natuurlijk ook niet alles zien wat zich binnen de auto bevind. Dus als er mankementen zijn dan kan ik dat met het blote oog niet zien. Ik kan natuurlijk een proefrit doen met de auto. Maar een enkele proefrit openbaard natuurlijk ook niet alles. En kan pas later uitkomen wanneer ik de auto al goed en wel gekocht heb.

klopt, dat risico heb je met een auto van 1000 euro. zowel bij een particulier als garage. want je moet niet verwachten dat een garage die een auto van 1000 euro verkoopt die auto helemaal heeft onderzocht. zoals gezegd, er word vaan een verse APK op gezet en klaar.

Maar je kunt wel met rijden voelen of de auto geen gekke geluiden maakt of trekt naar links of rechts. Kijken of er nog redelijk wat profiel op de banden zit. werk de verwarming goed. remt de auto goed zonder te trillen. Doen de ruitenwissers het goed zonder strepen. werkt de ruitensproeier voor en achter. probeer zaken uit als elektrische ramen en andere zaken aan boord van de auto of dat werkt. zie je geen overtallige roest. werkt de handrem.

zomaar een heel aantal basis zaken die je prima zelf kunt doen en kunt controleren. is dat allemaal in orde. Maakt de auto een frisse indruk (verwacht voor 1000 euro geen cosmetisch nieuwe auto), zit er nog een lange tijd APK op. dan kopen. (en een beetje geluk hebben)

klopt, dat risico heb je met een auto van 1000 euro. zowel bij een particulier als garage. want je moet niet verwachten dat een garage die een auto van 1000 euro verkoopt die auto helemaal heeft onderzocht. zoals gezegd, er word vaan een verse APK op gezet en klaar.

Ja...dat snap ik nu.
Maar je kunt wel met rijden voelen of de auto geen gekke geluiden maakt of trekt naar links of rechts. Kijken of er nog redelijk wat profiel op de banden zit. werk de verwarming goed. remt de auto goed zonder te trillen. Doen de ruitenwissers het goed zonder strepen. werkt de ruitensproeier voor en achter. probeer zaken uit als elektrische ramen en andere zaken aan boord van de auto of dat werkt. zie je geen overtallige roest. werkt de handrem.

Ja klopt daar moet ik inderdaad wel goed op letten ja. Daar heb je gelijk in. En dat ga ik ook zeker doen.
zomaar een heel aantal basis zaken die je prima zelf kunt doen en kunt controleren. is dat allemaal in orde. Maakt de auto een frisse indruk (verwacht voor 1000 euro geen cosmetisch nieuwe auto), zit er nog een lange tijd APK op. dan kopen. (en een beetje geluk hebben)

Okay. Dankjewel voor je advies in ieder geval.

Ik weet niet of je per direct echt iets anders zoekt, maar anders zou je evt ook nog iets kunnen doorsparen en kijken naar een Aygo, C1 of 107. Technisch zijn die vrij betrouwbaar. Anders zou mijn keuze ook gaan naar een Twingo I.

Voor anderhalf keer je budget weet ik wel een Kia Picanto uit 2007 met een nieuwe APK.
Ik zou met dit budget altijd van een particulier kopen.

Wij hebben laatst de Aygo van mijn vriendin via Marktplaats verkocht.
Ruim 16 jaar oud en meer dan 200.000 op de teller en cosmetisch verre van perfect.
We dachten dat die amper 1000 euro op zou leveren, maar bracht 1700 op.

Met 1000 euro zul je waarschijnlijk dus nog iets veel ouders kopen waar echt wel iets mee zal zijn

Bij particulier op marktplaats kun je ook tot €2.000 filteren, meeste rond €1750/€1850 kun je al onder de €1500 op bieden. Zelf keek ik in de vergetrn hyundai hoek van de laatste generatie accent was er niet veel, maar stonden wel wat interessante hyundai facelift getzen te koop. De facelift is te herkennen dat de 1.3 kwam te vervallen en plaats maakte voor de 1.4. Ook veel atos aanbod, maar die zijn meer in trek. Houdt bij de c1,aygo en 107 rekening dat dit populaire zoekopdracht is. Mocht dat wat voor je zijn zoek een budget garage die bereidt is om voor 2e hands onderdelen te gaan.

Toen ik op zoek ging voor mijn 1e auto (in 2012) had ik een vergelijkbaar budget (1500 euro). Ik ben toen ook bij autohandelaars en garages langs gegaan, maar kwam er toen al snel achter dat je daar voor dit budget niks ging vinden. Behalve dan bij de handelaren met bedenkelijke reputatie.
Uiteindelijk ben ik toen op marktplaats geslaagd. Het werd een toen 13 jaar oude bestelauto met atmosferische dieselmotor met versleten banden en waar een klein beetje laswerk aan zat. Na montage van nieuwe banden en een avondje lassen heb ik er in 3 jaar tijd nog zo'n 130.000km mee gereden.

Ze zijn er wel hoor, redelijke of prima autos onder de 1000 euro, maar je moet er maar net geluk mee hebben dat je ze tegen komt. En vaak zit er wat werk aan. Een vriend van me moet bijv van een 20 jaar oude Mondeo V6 af met ongeveer deze vraagprijs. Hij mikt erop dat hij iemand vind die de carbagerun wil gaan rijden. Voor het mooie zit er wat werk aan, maar hij komt wel nog zonder fratsen door de APK.

Je houd ook rekening in je budget voor onderhoud?

Een auto van duizend euro waar alles aan klopt, geen achterstallig onderhoud aan zit, net een beurtje en APK heeft gehad.

Die ga je zo goed als zeker niet vinden. En al helemaal als je niet iemand meeneemt die er verstand van heeft.

Laatst bewerkt:
Er staat een Seat Ibiza op deze site voor 1450€ die ik zo zou kopen. Echt ziet er goed uit. Beetje rare kleur maar ja je kunt niet alles hebben hè.

Ik kocht een Subaru Impreza voor 500€ en rij er nu ruim 12 jaar mee zonder veel onderhoudt. Echt goed boxer motortje en wel een 1600CC maar veel complimenten gehad, die man die hem weg deed kreeg een vrij nieuwe auto van zijn vader die naar het buitenland verhuisde.

Ja maar dat geld niet echt voor tweede hands auto's. Dat geld meer voor nieuwe auto's of lease auto's. Dus nee hoor....daar maak ik mij echt niet druk om.
Dat geld wel degelijk ook voor de tweede hands markt. Omdat er leveringsproblemen zijn geweest werden tweede hands auto's duurder. Paar jaar geleden had je in de categorie tot 500 euro nog best kans op een auto waar je een jaartje mee kon rijden, nu zijn die er niet meer en is die verschoven naar 1000 euro en nog steeds geen garantie dat je wat goeds koopt.

Ik kocht een Subaru Impreza voor 500€ en rij er nu ruim 12 jaar mee zonder veel onderhoudt. Echt goed boxer motortje en wel een 1600CC maar veel complimenten gehad, die man die hem weg deed kreeg een vrij nieuwe auto van zijn vader die naar het buitenland verhuisde.

Wauw!! Dat bedoel ik dus...als je geluk hebt dan kan je voor een goedkoop bedrag heus wel een degelijke auto rijden hoor. Daar geloof ik zeker in. Mooi verhaal van je. Dit geeft mij wel weer wat hoop ook. Dankjewel. Ik ben blij voor je dat je er zo veel plezier aan hebt beleeft :)

voor 1000 euro koop je nog geen goede fiets. hoop dat je wel geld hebt voor onderhoud of weer iemand met halfgare banden en remmen op de nederlandse weg.

Ja hoor, ik heb wel genoeg geld om de auto te blijven onderhouden. Maar dat staat nu even los van de vraagprijs waar ik het over had.
Trouwens...had je het verhaal van Pieter gelezen? Pieter had vroeger een Subaru Impreza gekocht voor maar 500 euro en heeft er met veel plezier in gereden. Welgeteld 12 jaar! Met bijna geen onderhoud.

Ja hoor, ik heb wel genoeg geld om de auto te blijven onderhouden. Maar dat staat nu even los van de vraagprijs waar ik het over had.
Trouwens...had je het verhaal van Pieter gelezen? Pieter had vroeger een Subaru Impreza gekocht voor maar 500 euro en heeft er met veel plezier in gereden. Welgeteld 12 jaar! Met bijna geen onderhoud.
Alleen Pieter kocht die auto in 2012. Dat is 12 jaar geleden. Toen kocht ik ook nog een 2,5 jaar oude ex-lease 2 hands SEAT Leon voor 12.000 euro (met wel een hoge kilometerstand). in 2024 shop ik voor 2x dit budget iets vergelijkbaars. En dat is ook in de tot 1.000 euro klasse zo. Ik hoop oprecht voor je dat je iets vindt waar je tijdje meer vooruit kan. Maar tijden zijn echt wel veranderd. En auto's (en veel andere dingen) een stuk duurder geworden. Ook aan de onderkant van de markt. Een Twingo 1e generatie lijkt me op zich een goede optie, redelijk eenvoudig opgezet autotje. En wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Alleen Pieter kocht die auto in 2012. Dat is 12 jaar geleden. Toen kocht ik ook nog een 2,5 jaar oude ex-lease 2 hands SEAT Leon voor 12.000 euro (met wel een hoge kilometerstand). in 2024 shop ik voor 2x dit budget iets vergelijkbaars. En dat is ook in de tot 1.000 euro klasse zo. Ik hoop oprecht voor je dat je iets vindt waar je tijdje meer vooruit kan. Maar tijden zijn echt wel veranderd. En auto's (en veel andere dingen) een stuk duurder geworden. Ook aan de onderkant van de markt. Een Twingo 1e generatie lijkt me op zich een goede optie, redelijk eenvoudig opgezet autotje. En wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Ja dat snap ik. Toch hou ik mijn budget voor nu op 1000 euro. En mocht het allemaal echt veel duurder zijn geworden dat ik zelfs voor dat bedrag geen Twingo meer kan scooren dan wil ik misschien wel wat omhoog gaan.

Laatst bewerkt:

Maar reken je ajb. niet rijk wat dat betreft hé. Een beetje fatsoenlijk onderhoud kost al gauw zeker 500 a 600 euro per jaar, zo niet meer (en anders koop je ieder jaar voor 1000 euro iets anders als de staat van de auto tegenvalt).

Door e10 is er ook veel 2e hands verdwenen, en minder keuze is hogere prijzen
Dat beeld heb ik nog niet echt. Zijn er specifieke modellen waarbij je dit ziet?

Ik wil wel nogmaals benadrukken dat €1000 echt weinig is. Ik had pas een gesprek met een monteur die met een oudere A-segmenter bezig was. Een rem liep niet zo lekker, maar dat onderdeel (remtang dacht ik) kost €250 en dan moet ie er nog op. Dus een beetje garagerekening komt op snel op de helft van die €1000, dus wat koop je dan nog voor €1000?

Terug
Bovenaan