Eerste EV voor gezin

thomas 2439696

Startmotor
Helaas is onze Peugeot 308GT aan gort gereden door een instgrammende mevrouw op de snelweg. Daarom zoeken wij nu een nieuwe auto.
Aangezien we net verhuisd zijn en nu een eigen oprit hebben willen wij graag een EV kopen.
Paar goeie feitjes om te weten:
- 25K-ish km per jaar
- 4 dagen per week +- 80km gemiddeld woon-werk
- maandelijks een rit van 200 km enkele trip
- voor zzp werkzaamheden is een beetje kofferbak ruimte wel fijn.
- gezin met kind van 3
- zijn van plan de auto minimaal 5 jaar te rijden
- vrouw wil graag een SUV, mij maakt dit minder uit.
- als het even kan een panorama dak, wordt de kleine blij van.
- Willen graag 300km op een volle accu kunnen rijden
- budget 20-25K
- batterij SOH 93% of hoger.

Waar we tot nu toe naar gekeken hebben:
- VW ID3 58kwh-> prima, beetje saai
- VW ID4 77kwh -> idem
- Skoda Enyaq 80 -> valt vaak net buiten budget voor de grotere accu
- Audi Q4 40 77kwh-> net boven budget en lees op veel plekken dat de afwerking niet heel denderend is.
- Volvo XC40 -> nog niet gereden ga ik komende week doen.
- Polestar LR -> nog niet gereden, bang dat de kofferbak te klein is. Vind hem stiekem wel erg interessant.

Ik vind tesla model 3 echt helemaal niks, voor werk in gereden en was niet laaiend enthousiast.
De Kona en Niro ook wel eens in gereden en was prima maar werd er niet heel warm van.
Ik besef mij ook dat mijn lijstje eigenlijk maar 2 verschillende modellen zijn met een ander sausje (Volvo/Polestar is technisch natuurlijk bijna hetzelfde, Q4, ID4, Enyaq ook)

Staat er een absolute ja of nee tussen of heb ik een auto totaal over het hoofd gezien? Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten los van een accu test?

ik zou alle vroege ID3 en ID4 modellen links laten liggen. Was een groot drama hier op het werk, zo erg dat sommigen voortijdig terug zijn gegaan. Meeste is wel met de nodige software updates opgelost waarna het veel beter ging, maar helemaal probleemloos zijn ze nooit gebleken. tel daar bij op de afwerking die 'zozo' is. Wat ergonomische missers met slider buttons. Ik had die gelijk van mijn shortlist gehaald. In ieder geval de vroegere bouwjaren. Waarschijnlijk geld dit voor Q4 en Enyaq ook.

XC40 EV heeft mijn broer, die rijd er 40.000 per jaar mee en is er laaiend enthousiast over. Hij heeft er nu 120.000 mee gereden. Maar hij heeft wel speciaal gewacht tot het model van voorwielaandrijving naar achterwiel aandrijving ging met de nodige updates qua software, infotainment, accu. Die grote update is dacht ik 3 jaar geleden dus waarschijnlijk buiten jou budget. Polestar had hij ook op de shortlist staan maar zoals je zelf ook al zei, krap. Niet alleen de kofferbak maar ook achterbank moet je niet claustrofobisch zijn. Ook de polestar heeft net als de XC40 ergens 3 jaar geleden die zelfde update gekregen. .

Met dit budget en eisen zou ik toch bij een KIA of Hyundai kijken. niet de spannendste, maar wel luxe en de nodige ervaring met EV modellen.

geen ervaring maar een BYD schijnt best prima te zijn. zijn de grootste EV maker ter wereld en weten echt wel wat ze doen. Je moet je alleen wel over het feit heen zetten dat het een chinees is (wat volvo en polestart feitelijk ook gewoon is)

zoiets tikt wel alle eisen af. 3 jaar oud met slechts 40.000 km, komt goed uit testen. zit nog vol een jaar in de fabrieksgarantie. Op de batterij en aandrijflijn zit nu nog 5 jaar garantie op bij dit specifieke exemplaar. Dus als je er 5 jaar mee wil doen zit je daar wel goed.

Laatst bewerkt:
een Tesla Model 3 (op verzoek van een BMW fan voluit geschreven) is ook erg laag en achterin klein (ivm kinderzitje etc) Ik zou toch eens kijken voor een Model Y, ruimtewonder en technisch het betere product.

ik zou alle vroege ID3 en ID4 modellen links laten liggen. Was een groot drama hier op het werk, zo erg dat sommigen voortijdig terug zijn gegaan. Meeste is wel met de nodige software updates opgelost waarna het veel beter ging, maar helemaal probleemloos zijn ze nooit gebleken. tel daar bij op de afwerking die 'zozo' is. Wat ergonomische missers met slider buttons. Ik had die gelijk van mijn shortlist gehaald. In ieder geval de vroegere bouwjaren. Waarschijnlijk geld dit voor Q4 en Enyaq ook.

XC40 EV heeft mijn broer, die rijd er 40.000 per jaar mee en is er laaiend enthousiast over. Hij heeft er nu 120.000 mee gereden. Maar hij heeft wel speciaal gewacht tot het model van voorwielaandrijving naar achterwiel aandrijving ging met de nodige updates qua software, infotainment, accu. Die grote update is dacht ik 3 jaar geleden dus waarschijnlijk buiten jou budget. Polestar had hij ook op de shortlist staan maar zoals je zelf ook al zei, krap. Niet alleen de kofferbak maar ook achterbank moet je niet claustrofobisch zijn. Ook de polestar heeft net als de XC40 ergens 3 jaar geleden die zelfde update gekregen. .

Met dit budget en eisen zou ik toch bij een KIA of Hyundai kijken. niet de spannendste, maar wel luxe en de nodige ervaring met EV modellen.

geen ervaring maar een BYD schijnt best prima te zijn. zijn de grootste EV maker ter wereld en weten echt wel wat ze doen. Je moet je alleen wel over het feit heen zetten dat het een chinees is (wat volvo en polestart feitelijk ook gewoon is)

zoiets tikt wel alle eisen af. 3 jaar oud met slechts 40.000 km.
Ik zat voor de XC40 te kijken naar de dual-motor, als je zoekt naar modellen met net boven de 100K op de teller zijn er zat binnen het budget te vinden. Zie deze als voorbeeld. Begreep dat die een stuk prettiger rijd, zelfde voor de Polestar. Zijn ook de iets snellere modellen, wat ik dan wel weer leuk vind. De nieuwere uitvoering van 2023 kan ik inderdaad niet betalen helaas. Dan dus toch de Volvo modellen skippen?

Ik zat voor de XC40 te kijken naar de dual-motor, als je zoekt naar modellen met net boven de 100K op de teller zijn er zat binnen het budget te vinden. Zie deze als voorbeeld. Begreep dat die een stuk prettiger rijd, zelfde voor de Polestar. Zijn ook de iets snellere modellen, wat ik dan wel weer leuk vind. De nieuwere uitvoering van 2023 kan ik inderdaad niet betalen helaas. Dan dus toch de Volvo modellen skippen?

geen idee. mijn broer had eerst met een EX40 voor de grote update gereden en was nogal sceptisch op een paar vlakken. Vooral de range en efficiency. toen kwam de update en met die proefrit was hij gelijk overtuigd. zat hem in het rijden (RDW) , betere actieradius en infotainment dacht ik.

Wat niet gelijk wil zeggen dat de pre-update slecht zijn. Maar de techniek gaat nu eenmaal heel snel op EV gebied.

Xc40 vond ik veel te krap als gezinsauto, maar dat is per persoon verschillend.

Klinkt alsof je 5k meer moet uitgeven en dan kan je wel voor een jongere q4 (2024+ zijn beter qua accu begreep ik recent van een mede forummer) gaan. Maar zou dan zelf de ix3 aanraden. Fijnste auto qua rijden in die prijsklasse en erg ruim. Ook top multimedia.

XC40 te krap? Dan ben je echt wel hele ruime auto's gewend :). Wij zijn er zelfs met 4 grote volwassen (1,90 meter), 4 racefietsen, kleding en wat boodschappen naar Zuid Frankrijk gereden en hadden nog ruimte over :). Was trouwens in een XC40 plugin hybride.

Ik rijd momenteel in een 4 jaar oude xc40 dual motor. Echt onzinnig veel vermogen, maar zuipt ook stroom.

De Model Y is een goede rationale keuze voor het gezin (ruim) en de betere EV. De Volvo heeft betere stoelen.

Ik had een XC40 als leenauto 2 weken op vakantie naardat mijn BMW de geest gaf. Lekkere T4 op benzine. Qua ruimte viel het mij nog reuze mee maar auto zat wel tot op het dak toe vol.
persoonlijk had ik ook 1 maatje groter gekozen. Achterbank was overigens wel dikke prima, en rijden ook. als je niet te veel mee neemt moet een XC40 prima kunnen als gezinsauto.

Ik rijd sinds 2 maanden een Hyundai Ioniq 5 84 kWh en ik kan hem harte aanbevelen.
Groot, ruim, comfortabel
Ja, die heb ik wel gezien inderdaad. Toch maar eens proberen denk ik.
Ik rijd momenteel in een 4 jaar oude xc40 dual motor. Echt onzinnig veel vermogen, maar zuipt ook stroom.

De Model Y is een goede rationale keuze voor het gezin (ruim) en de betere EV. De Volvo heeft betere stoelen.
Hoeveel km kan je realistisch ongeveer afleggen?

XC40 te krap? Dan ben je echt wel hele ruime auto's gewend :). Wij zijn er zelfs met 4 grote volwassen (1,90 meter), 4 racefietsen, kleding en wat boodschappen naar Zuid Frankrijk gereden en hadden nog ruimte over :). Was trouwens in een XC40 plugin hybride.

Q4, ix3, ioniq 5 en nissan ariya heb ik vorig jaar ook geprobeerd qua ruimte en daar zat ik achterin & qua kofferbak ruimer! (ben zelf ook bijna 2m)

Ik denk dat het vooral qua kofferruimte echt heel persoonlijk is wat je eisen zijn. Die racefietsen zaten niet in de auto (is wel aanname, ik weet het) en dan enkel kleding en wat boodschappen, dat is te doen. Kom ik met mijn ZOE ook een heel eind (behalve die 4 fietsen). Maar voor vakanties met tent en uitrusting zou ik het niet redden met een XC40. Dat is dus persoonlijk, dus voor TS zelf beoordelen. :) Geen idee wat er mee moet voor het ZZP-werk. Als de 308 een hatchback was, kom je misschien wel uit met de XC40.

Helaas is onze Peugeot 308GT aan gort gereden door een instgrammende mevrouw op de snelweg. Daarom zoeken wij nu een nieuwe auto.
Aangezien we net verhuisd zijn en nu een eigen oprit hebben willen wij graag een EV kopen.
Paar goeie feitjes om te weten:
- 25K-ish km per jaar
- 4 dagen per week +- 80km gemiddeld woon-werk
- maandelijks een rit van 200 km enkele trip
- voor zzp werkzaamheden is een beetje kofferbak ruimte wel fijn.
- gezin met kind van 3
- zijn van plan de auto minimaal 5 jaar te rijden
- vrouw wil graag een SUV, mij maakt dit minder uit.
- als het even kan een panorama dak, wordt de kleine blij van.
- Willen graag 300km op een volle accu kunnen rijden
- budget 20-25K
- batterij SOH 93% of hoger.

Waar we tot nu toe naar gekeken hebben:
- VW ID3 58kwh-> prima, beetje saai
- VW ID4 77kwh -> idem
- Skoda Enyaq 80 -> valt vaak net buiten budget voor de grotere accu
- Audi Q4 40 77kwh-> net boven budget en lees op veel plekken dat de afwerking niet heel denderend is.
- Volvo XC40 -> nog niet gereden ga ik komende week doen.
- Polestar LR -> nog niet gereden, bang dat de kofferbak te klein is. Vind hem stiekem wel erg interessant.

Ik vind tesla model 3 echt helemaal niks, voor werk in gereden en was niet laaiend enthousiast.
De Kona en Niro ook wel eens in gereden en was prima maar werd er niet heel warm van.
Ik besef mij ook dat mijn lijstje eigenlijk maar 2 verschillende modellen zijn met een ander sausje (Volvo/Polestar is technisch natuurlijk bijna hetzelfde, Q4, ID4, Enyaq ook)

Staat er een absolute ja of nee tussen of heb ik een auto totaal over het hoofd gezien? Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten los van een accu test?
Mooie vraag, mooie lijst. Mijn suggesties:
- Tesla model 3 is technische een goede auto en heeft veel bagageruimte (achterin en frunk).
- KIA heeft de EV3 en EV6. De EV3 is nu nog iets buiten budget want is een vrij nieuw model. Deze hebben beiden veel range en lange garantie

Ik denk dat het vooral qua kofferruimte echt heel persoonlijk is wat je eisen zijn. Die racefietsen zaten niet in de auto (is wel aanname, ik weet het) en dan enkel kleding en wat boodschappen, dat is te doen. Kom ik met mijn ZOE ook een heel eind (behalve die 4 fietsen). Maar voor vakanties met tent en uitrusting zou ik het niet redden met een XC40. Dat is dus persoonlijk, dus voor TS zelf beoordelen. :) Geen idee wat er mee moet voor het ZZP-werk. Als de 308 een hatchback was, kom je misschien wel uit met de XC40.

Met 2 meter pas je inderdaad niet meer achterin achter een langer iemand. Gelukkig waren wij allemaal "maar" 1.90 meter :),

Ja ruimte is zeker persoonlijk. In een XC60 oid of station gaat echt nog wel veel meer bagage. Maar ik moet zeggen dat ik positief verrast was. Fietsen idd op het dak en de twinnyload, maar ongemerkt neem je toch veel mee. 4x Fietsuitrusting voor 4 dagen fietsen, zowel kort als lang, want bergen en voorseizoen. Zelfde geldt voor gewone kleding, handdoeken, koelbox, krat met eten want je wil niet 's avonds als je aankomt nog boodschappen doen, tas fietsgereedschap, extra buitenbanden, fietspomp, 8 grote bidonnen, eigen kussen enz enz. En dan nog genoeg ruimte over om door je achteruitkijkspiegel te kijken.

Hoe dan ook, het paste gelukkig voor ons met gemak :). En in de zomer hangt er een caravan achter, dan gaan alleen wat zware spullen achterin.

Maar dit is verder allemaal wel erg offtopic :LOL:.

Voor de TS, hoe hard is die 300km range? Zeker in de winter gaat het hard met de kilometers. Als je normaal 80km rijdt en af en toe maar 200km zou je daar ook een compromis op kunnen sluiten, zeker als je thuis 's avonds/ 's nachts kunt laden. En bij de trip van 200km kun je evt laden op plek van bestemming?

Mooie vraag, mooie lijst. Mijn suggesties:
- Tesla model 3 is technische een goede auto en heeft veel bagageruimte (achterin en frunk).
- KIA heeft de EV3 en EV6. De EV3 is nu nog iets buiten budget want is een vrij nieuw model. Deze hebben beiden veel range en lange garantie

in die lijst staat ook dat hij een Tesla model 3 heeft gehad en hem helemaal niets vind. Wat ik wel kan begrijpen overigens. Baggageruimte is helemaal niet zo heel top. tesla rekent de liters ook anders dan andere fabrikanten dus staar je daar niet blind op, nog los van de toegang. Rationeel gezien is een model Y wel een optie, die is wel ruim. Maar als de topicstarter een model 3 helemaal niks vind, dan ook model Y ook niet.

EV3 is voorlopig idd nog ver buiten budget,

Zie m al meerdere keren genoemd hier maar voor mij ook een wat origineler model svp, de Ioniq 5! Ruim, moderne tech en betrouwbaar. Wat wil je nog meer?

Zou niet willen zoeken naar 'mijn' XC40 tussen die twintig andere bij een willekeurig winkelcentrum. Saaiheid ten top.

Met drie opgroeiende kinderen moet je ook kijken of ze over 4 jaar ook fatsoenlijk achterin kunnen zitten. Dus geen middentunnel (BMW).
Ioniq 5 is ruim, kan erg snel laden, dat is handig als je op wintersport of zomervakantie gaat, eventueel met aanhanger.
Verder heb je ook de ID4 clones: Enyaq, Ford Explorer en Ford Capri.

Met drie opgroeiende kinderen moet je ook kijken of ze over 4 jaar ook fatsoenlijk achterin kunnen zitten. Dus geen middentunnel (BMW).
Ioniq 5 is ruim, kan erg snel laden, dat is handig als je op wintersport of zomervakantie gaat, eventueel met aanhanger.
Verder heb je ook de ID4 clones: Enyaq, Ford Explorer en Ford Capri.
Drie kinderen of een kind van 3 ;)
Oh ja dat klopt, in het begin hadden ze 73 kWh, toen 77 en de mijne heeft 84kWh. Helemaal niet bij stilgestaan…
Dank voor de correctie
En je rijdt je accu ook niet van 100% naar 0%. Ik weet niet of TS 300 km in één stuk wil rijden of dat als range bij 100% in het scherm wil zien staan. Anders ga je het niet halen in de winter.

Smart 3# dan?? Is een Mercedes Geely samenwerking.
Vrij onbekend maar schijnt een heel erg goede auto te zijn van wat ik lees en zie van testverslagen.
En als Brabus helemaal wild.
Als jong gebruikt zeer interessant volgens mij, verkopen amper dus denk dat de dealers graag verkopen.

Kia EV6/Hyundai Ioniq 5, MG Marvel, Ford Mustang.

Bij de Kia EV6 de air uitvoering en de kleine accu niet, de Plus en 77 kWh accu minimaal.
Bij de Hyundai Ioniq 5, ook de grote accu en de style uitvoering niet doen, minimaal de connect.

Smart 3# dan?? Is een Mercedes Geely samenwerking.
Vrij onbekend maar schijnt een heel erg goede auto te zijn van wat ik lees en zie van testverslagen.
En als Brabus helemaal wild.
Als jong gebruikt zeer interessant volgens mij, verkopen amper dus denk dat de dealers graag verkopen.
Een #1 uit Duitsland komt wel in de buurt van het budget maar die is weer erg krap in de bagageruimte. Ik zie zelf een #3 wel zitten, erg leuk ding.

Misschien de stekker hybride nog in overweging nemen?

Dan zou je ook weer voor een 308 SW GT kunnen gaan.
Waarom? Die zijn storingsgevoeliger (zie reviews), duurder in MRB en onderhoud, rijden niet zo fijn als een EV.

Als je met maximale snelheid wil reizen naar wintersport en vakanties met caravan, dan heeft een plugin voordeel tov EV. Ik zie verder geen enkel voordeel van een plugin hybride. Maar dan kun je nog beter een gewone benzine of hybrid nemen.

Juist omdat gebruikte EV's zo lekker afschrijven (al vind ik dat best meevallen) is dat voor een particulier best aantrekkelijk.
Fabrikanten maken plugins alleen maar om CO2 boetes te vermijden. Niet omdat het betere auto's zijn.

Die past prima binnen het budget, er staan er 5 te koop waarvan je er 1 niet wilt hebben, dat is een taxi geweest. De overige 4 bepaald alleen TS of het was is.
Heb je een linkje naar een Model Y met grote accu (ivm de actieradius) een SoH van meer dan 93% en onder de 25k met een acceptabele km stand?

Ik kan hem niet vinden. Wel met een SoH onder de 90% of kleine accu, beide voldoen echter niet aan de wensen van de TS.

Het hele leven gaat over compromissen sluiten tussen alle belangen.... Een Tesla model 3 vond'ie niets... blijft voor de ruimte en overige zaken de Y over. Als je technisch en betrouwbaarheid, snel multimediasysteem, beetje kofferruimte belangrijk zou vinden blijft het een optie.

Het hele leven gaat over compromissen sluiten tussen alle belangen.... Een Tesla model 3 vond'ie niets... blijft voor de ruimte en overige zaken de Y over. Als je technisch en betrouwbaarheid, snel multimediasysteem, beetje kofferruimte belangrijk zou vinden blijft het een optie.
Is geen optie, geeft de TS toch aan. Er zijn zoveel alternatieven die beter zijn. Accepteer dan nou gewoon.

Is geen optie, geeft de TS toch aan. Er zijn zoveel alternatieven die beter zijn. Accepteer dan nou gewoon.
En welke alternatieven zijn beter.... op welk detail? Als je van Swarovski of Chesterfield houdt zal een Tesla "kaal" zijn, als je van technische prestaties (ook laadsnelheid) houdt ken ik geen merk wat ook maar enigszins in de buurt komt.....

En welke alternatieven zijn beter.... op welk detail? Als je van Swarovski of Chesterfield houdt zal een Tesla "kaal" zijn, als je van technische prestaties (ook laadsnelheid) houdt ken ik geen merk wat ook maar enigszins in de buurt komt.....
Heeft niet zoveel met Swarovski of Chesterfield te maken, vind dat ook een tamelijke hokjes duwen. Zo ken ik er nog wel 1: als je houdt van een merk dat wordt geleid door een openlijke fascist die het liefst vandaag de EU en democratische Instituten ziet imploderen en je je daar prettig bij voelt, koop dan vooral een Tesla.

Technisch komen de EV6 en Ioniq 5 verdomde dicht in de buurt.

Ik snap niet dat een groot aantal Tesla rijders niet lijkt te kunnen accepteren dat er inmiddels meer dan genoeg valide alternatieven zijn.

Snelladen Tesla Model Y:
Schermafbeelding-2026-02-11-103958.png

Snelladen Kia EV6
Schermafbeelding-2026-02-11-104030.png

Conclusie, de Tesla start snel en duikt nog sneller naar beneden. Bij 50% al onder de 100 kW, de Kia zit dan nog boven de 200 kW.

En dit is de Long Range, die boven budget van de TS ligt. De standard range Model Y is veel langzamer.

Komisch wel, een auto vanaf bouwjaar 2023 vergelijken met iets wat in 2018 ontwikkeld is. En nog verder boven budget liggen.... Vergelijk ze eens met een ID-5 (135 kW) of een EV-5 (150kW) of een i4M50 (210kW)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan