Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline | 345678 & 250000

Ik weet nog niet wat er aan de hand is, zal tzt wel een update in mijn eigen draadje zetten. Maar de overeenkomst is in ieder geval dat ik aan het begin van de dag dacht; "hij lijkt veel soepeler te lopen en schakelen dan normaal"

Dat dacht ik al, het is ook leuk spul. Al moet ik zeggen dat ik het nog steeds heel gaaf vind om mijn auto's in 1:18 te zien, maar dat de 'collectie' op deze manier ook wel veel ruimte inneemt.

Of ik de 404 al had? Nee, tot vandaag niet, want ik liep ineens tegen een 1:24 van Atlas aan. Hij was al blauw, wat ik wel fijn vind, en in deze schaal oogt hij iets minder expliciet en iets meer cartoonesk. Dat maakt 'm voor mij extra charmant.

PXL_20260207_125350647.MP_.jpg

Alleen het interieur klopte niet, dat was beige. Meteen maar opgelost:
PXL_20260207_212241582.MP_.jpg

Na het bezoek aan de winkel werd ik wel verrast door een weigerende 404, die ik met het mooie weer had meegenomen naar centrum Arnhem. Hij liep zó lekker dat ik nog even dacht aan het gezegde dat een auto het lekkerst loopt vlak voor hij stukgaat.

Dat had ik beter niet kunnen doen, want na zo'n 20 minuten wilde ik weer vertrekken. Dat liep even anders, want de startmotor ging weliswaar rond maar de motor sloeg met geen mogelijkheid aan. Nadat hij bijna een uur heeft kunnen afkoelen startte hij vrijwel meteen. Dat was helaas geen incident, warm starten is er in het geheel niet meer bij.

Morgen eerst eens kijken of de stationairregeling, waar ik laatst aan heb gezeten, niet te rijk staat. Als dat niets oplevert gaan de bougies en -kabels op de schop. Je schijnt er straffeloos moderne bougiekabels in te kunnen prikken, die betrouwbaarder zouden zijn dan de huidige kabels met verlengde bougies. Wordt vervolgd.
Leuk, dat 404-modelletje. Maar jammer dat de echte 404 op bepaalde momenten weigert. Hopelijk is het gauw op te lossen.

Een lastige warme start wordt vaak veroorzaakt door de bobine! Als die weer koud is werkt hij weer, maar warm geeft hij geen sjoeche. Dus die misschien eens vervangen.

Mogelijk probleem: Vlotternaald die niet goed afsluit (versleten, vuil uit tank) en benzine toe laat vanaf de benzinepomp. (Benzinepomp toevallig in onderste stand als motor uitgezet wordt, drukt de benzine de carburateur in, die dicht niet goed af, en dan stroomt er benzine het inlaatspruitstuk in, motor verzuipt) Gelijk "volgas" bij het starten zorgt voor een overmaat lucht en dan wil de auto wel eens oppakken. Niet pompen met het pedaal! De gebruiksaanwijzing van auto's met carburateur!

Laatst bewerkt:
Bij alle m’n oude Franse gebakjes had ik een 123 ingnition geplaatst. Kan ik je ook aanraden, gaan ze zoveel beter van worden! Zowel start, prestaties en een veel prettiger lopende motor.

Mogelijk probleem: Vlotternaald die niet goed afsluit (versleten, vuil uit tank) en benzine toe laat vanaf de benzinepomp. (Benzinepomp toevallig in onderste stand als motor uitgezet wordt, drukt de benzine de carburateur in, die dicht niet goed af, en dan stroomt er benzine het inlaatspruitstuk in, motor verzuipt) Gelijk "volgas" bij het starten zorgt voor een overmaat lucht en dan wil de auto wel eens oppakken. Niet pompen met het pedaal! De gebruiksaanwijzing van auto's met carburateur!
Dank voor deze tip, sowieso goed om te weten dat dit soms voorkomt en hoe je 't mogelijk kunt omzeilen. Ik heb het vandaag bij een warme start geprobeerd, maar het haalt niets uit. Ik denk ook eigenlijk niet dat de motor verzuipt.

Een lastige warme start wordt vaak veroorzaakt door de bobine! Als die weer koud is werkt hij weer, maar warm geeft hij geen sjoeche. Dus die misschien eens vervangen.
Voor mij is de ontsteking nu inderdaad hoofdverdachte. De bougies wilde ik sowieso al vervangen, maar daar komen nu een setje modernere kabels met lange schacht, een bobine en een condensator bij. Het is toch allemaal euro- of tientjeswerk.

Bij alle m’n oude Franse gebakjes had ik een 123 ingnition geplaatst. Kan ik je ook aanraden, gaan ze zoveel beter van worden! Zowel start, prestaties en een veel prettiger lopende motor.
Over de 123 Ignition heb ik inderdaad het nodige gelezen, en alles positief. Ik vind het een heel gaaf product en ook leuk dat het van origine Nederlands is, maar tegelijkertijd is het best prijzig en heeft het hebben van een auto met 'oude zooi' ook wel weer wat. Daarbij denk ik ook: het ding is 62 geworden met een rotor, verdeler en contactpuntjes, dan moet hij zijn pensioenleeftijd daar ook wel mee bereiken.

Sorry dat ik het zeg, maar die oude motoren met contactpuntjes konden heel mooi lopen, en mijn Kadett loopt er perfect op. Het is een kwestie van goed afstellen, en dat kunnen er tegenwoordig niet veel meer.

Sorry dat ik het zeg, maar die oude motoren met contactpuntjes konden heel mooi lopen, en mijn Kadett loopt er perfect op. Het is een kwestie van goed afstellen, en dat kunnen er tegenwoordig niet veel meer.
Lastige blijft natuurlijk dat het allemaal "oud" is.... vastzittende grondplaten, lekke vacuüm membranen, gebroken veertjes van de vervroegingsgewichten, slingerende verdeler-as door speling op de lagers, ingebrande contactpuntjes, doorslaande rotor, versleten koolstiftje in verdelerkap.... Als het allemaal in goede staat is loopt het net zo mooi als 123 met speciale bobine, maar er kan door slijtage, vervuiling en ouderdom veel mis aan zijn.

Zoals alles aan een auto, met goed onderhoud blijft het werken, lagers en veertjes zijn te vervangen. Ook elektronische ontsteking gaat een keer stuk.

Over de 123 Ignition heb ik inderdaad het nodige gelezen, en alles positief. Ik vind het een heel gaaf product en ook leuk dat het van origine Nederlands is, maar tegelijkertijd is het best prijzig en heeft het hebben van een auto met 'oude zooi' ook wel weer wat. Daarbij denk ik ook: het ding is 62 geworden met een rotor, verdeler en contactpuntjes, dan moet hij zijn pensioenleeftijd daar ook wel mee bereiken.
Wij hadden ook contact met 123 Igintion, dat vonden wij voor de FSO erg prijzig. In friesland zit een meneer, die heeft een bedrijf aan huis en doet hetzelfde, mocht je wel voor dit willen of moeten gaan, dan zoek ik zijn gegevens op. Hij was echt veel goedkoper en ook erg goed.

Inmiddels zit alles erop. Het viel me op dat alleen al met de nieuwe bobine het koud starten veel soepeler ging, maar na de nieuwe bougies en kabels was het echt een wereld van verschil. De auto is veel sneller rijdbaar na het starten, pakt veel fijner op en loopt mooi gelijkmatig stationair. De bougies zagen er trouwens allemaal goed uit.

Dat gaf hoop, maar helaas. Het warme start-probleem is helaas nog net zo hardnekkig. Toen bedacht ik me dat ik bij de 306 ook eens een soortgelijk probleem had, dat bleek toen de brandstofpomp te zijn. Deze ga ik binnenkort eens 'los' voeden om te kijken of dat iets uithaalt. Mocht dat geen soelaas bieden, dan duik ik dieper de carburateur in.

Nou, hij doet het weer! De brandstofpomp bleek prima, wat ik stiekem al vermoedde, dus nog maar even naar het enige deel van de ontsteking gekeken wat nog niet nieuw is. Jawel, de contactpuntjes. Die zagen er weliswaar goed uit, maar bij nadere inspectie zag ik dat ze wel érg graag contact maakten.

Valentijnsdag ten spijt heb ik ze iets verder van elkaar gescheiden zodat voelermaat 0.4 er wél tussen past, en het resultaat is verbluffend. Koud startte hij al beter, maar de warme start gaat nu echt met speels gemak. Sterker nog, als nooit tevoren. Ook de stationairloop is lekker rustig en hij valt daar mooi 'in', zonder dat ik het gevoel heb dat hij uit gaat vallen. Heel fijn, want na een week klooien in weer in wind was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Ik bestel nog wel eens een paar nieuwe contactpunten, de huidige zijn uitgesteld. Maar verder lijkt het erop dat dit irritante probleem tot het verleden behoort en dat ik het voorjaar in kan met een betrouwbare, verse ontsteking.

Beter! Om het inbranden te voorkomen kun je een Velleman kitje solderen. Dat is een transistor print die de functie van het puntje overneemt. Daardoor loopt er een veel minder hoge stroom door het puntje en blijft die veel langer goed. Ik heb voor de 305 ook zo’n kitje besteld. Komende week eens in elkaar zetten. Het schijnt een hele boel te schelen.

Ik heb ooit zoiets gebouwd voor mijn eerste Micra... ingebouwd in een waterdichte tupperwaredoosje. Daar de grote stroom door de transistor gaat werd die bloedheet en smolt door het plastic heen.... Later grote koelplaten gemonteerd en werkte het perfect.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Elco
Beter! Om het inbranden te voorkomen kun je een Velleman kitje solderen. Dat is een transistor print die de functie van het puntje overneemt. Daardoor loopt er een veel minder hoge stroom door het puntje en blijft die veel langer goed. Ik heb voor de 305 ook zo’n kitje besteld. Komende week eens in elkaar zetten. Het schijnt een hele boel te schelen.
Maak je foto's van het proces voor in je topic? Ik ben benieuwd naar die oplossing, het klinkt ook als leuk om te maken. Of het voor mij nodig is met die paar kilometer per jaar? Dat misschien niet.

Elco, woonde jij niet ergens in het Noorden van het land?
Dat is helemaal correct - met nadruk op woonde. Inmiddels zit ik in het Midden-Oosten.

Ik rijd nog steeds met gele - en blauwe - platen, dus het valt mee. Ik zit nu vlakbij een van de mooiste natuurgebieden van ons land, het Herikhuizerveld. Beter bekend als Posbank.

De 404 loopt sinds de nieuwe en afgestelde ontsteking als een zonnetje, ik sta er echt versteld van hoeveel beter hij nu rijdt. Daardoor viel een andere grote ergernis nog meer op, namelijk het dichtgekitte schuifdak.

Dat zo'n dak op een gegeven moment gaat lekken is begrijpelijk, vaak zijn dan de afvoeren verstopt of de rubber afvoerslangen poreus geraakt waardoor water het interieur in loopt. Je kan die slangen natuurlijk vervangen, maar kit is makkelijker...

...en stommer. Want als er een open dak in zit moet dat natuurlijk wel open kunnen, dus ging ik aan de slag.

Zo was het:
PXL_20260304_140731271.jpg

Tussen de kit stuitte ik op elektriciteitsdraad. Nadat ik mij wild was geschrokken en meteen controleerde of alle verlichting nog werkte besefte ik dat deze draad puur gebruikt is als vulmiddel. Eigenlijk ben ik daar wel dankbaar voor, want doordat het zo stevig is trek je het er ook weer relatief makkelijk uit.
PXL_20260304_150645463.MP_.jpg

Grote klappen, relatief snel thuis.
PXL_20260304_143504265.MP_.jpg

En na zo'n anderhalf uur voorzichtig klooien zonder de lak te beschadigen:
PXL_20260304_151443093.MP_.jpg

Meteen maar even een rondje gereden om te ontdekken dat het zóveel leuker is met dakje open. In moderne auto's heb ik niet zoveel met open daken omdat ze al heel snel de rust aan boord verstoren. Hier is het een ander verhaal en voegt het enorm veel beleving toe. Ook blijft de wind tot zeker 80 km/u goed buiten, zelfs zonder enige vorm van windgeleiding.

Natuurlijk ben ik nu niet klaar, de volgende stap wordt waarschijnlijk het vervangen van de rubber afvoerslangen. Veel haast heb ik daar niet mee, als het een beetje meezit staat de auto nooit in de regen.

Nog wat foto's voor de sfeer:
P1080782_elcovandermeer-com.jpg

P1080794_elcovandermeer-com.jpg

P1080791_elcovandermeer-com.jpg

P1080792_elcovandermeer-com.jpg

En tot slot natuurlijk een interieurfoto door het dak, dat kan nu eindelijk.

Zijn er rubbers te krijgen voor het dakje en de afvoer? Want hoewel dichtkitten niet wenselijk is snap ik het wel als delen niet te krijgen zijn. Enniewees, goed bizzy.

Echt een ontzettend leuk autootje zeg!

Open dakje is heerlijk; hopelijk krijg je het weer 'werkend' en lekvrij.

Zijn er rubbers te krijgen voor het dakje en de afvoer? Want hoewel dichtkitten niet wenselijk is snap ik het wel als delen niet te krijgen zijn. Enniewees, goed bizzy.
Je kunt dit soort rubbers prima op maat laten maken. Is ook niet heel veel duurder dan wat PSA ervoor wil hebben.

Dat dakje van de 404 is echt fijn, bij elke rit gaat het nu meteen open en omdat hij toch overdekt staat voel ik geen druk bij het fixen van de afwatering. Die heb ik getest met een gieter, naar schatting komt meer dan 95 procent van het water níet in het interieur uit. Prima score!

Nog blijer ben ik met de 306, die ik gisteren eindelijk van stal heb gehaald. Vandaag heb ik er alweer 400 km (!) bij gezet, o.a. naar een hele leuke Cars & Coffee in Bloemendaal. Ik begrijp elke rit weer waarom ik deze auto al 13 jaar heb en houd.

PXL_20260322_171142289.jpg

Geweldig die 404! Ik ben dol op oude Peugeots uit de jaren 60/70, alleen al door de veelal standaard schuifdaken. Mooi dat ie nu weer open kan. De 306 cabrio ziet er ook super mooi uit.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reed je gisteren toevallig met de 404 langs het gemeentehuis in Brummen? Zo ja, dan heb ik je gespot!

Dat was ik zeker! Het viel me al op dat er daar iets gaande was.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten.

De 404
PXL_20260423_190517514.jpg

Kleppen gesteld (voor het eerst in mijn leven) en klepdekselpakking vervangen. Hij loopt nu veel stiller, bijna saai, en lekt geen kleine drupjes meer op het uitlaatspruitstuk. Wel zo fijn. Verder de Paasrit van de Peugeot Club Nederland / 404 Vereniging gereden. Ik hoopte op wat technische kennis, maar nadat iemand het oliefilter aanzag voor startmotor heb ik het maar opgegeven.

Dat oliefilter is nog wel een dingetje. Ik wil dolgraag verversen, maar zelfs na lang zoeken wordt het me niet duidelijk welk filterelement er nodig is. Best vervelend en ook raar voor een auto die toch zo'n 3,5 miljoen keer gemaakt is.

De 306
P1080962_elcovandermeer-com.jpg

Dit blijft echt míjn auto, elke rit is leuk. De gremlin in de tellerbak is er nog wel steeds, daar moet ik naar op zoek, maar verder is het gewoon starten-lopen. Over tellerbak gesproken, die gaf een mooie stand aan:

P1080934.jpg

Gekocht met 116.000 kilometer maakt ruim 229.000 kilometer in iets meer dan 13 jaar tijd. Niet gek hè?

De stand werd bereikt na een Octane-meeting in Katwijk. Daar stond de 306 mooi naast een 404:
P1080922_elcovandermeer-com.jpg

Verder heeft een wissel naar de wielset die ik een tijd geleden van forummer Timo heb teruggekocht vrijwel alle vervelende trillingen geëlimineerd. Deze set is niet de mooiste meer en staat op de nominatie om opgeknapt te worden, maar ik rijd liever eerst de banden 'op'. Dat gaat nog even duren met nog tussen de 4,5 en 7 mm profiel. Dan maar even wat minder knappe wielen met allseasons, fijn rijden is toch belangrijker.

Nog iets moois: ik heb nieuwe, aftermarket spanplaatjes gemonteerd waardoor de dakhemel tegen de C-stijlen keurig strak staat. Dat is voor het eerst in mijn bezit! Deze plaatjes zijn standaard erg kwetsbaar en breken snel, de variant die ik nu heb is van flexibel kunststof gemaakt. Het impregneren van de kap heeft overigens goed gewerkt, na een regenbui wordt het niet meer vochtig in de auto.

PXL_20260405_073940829.MP_.jpg

PXL_20260325_104105165.MP_.jpg

De 407
PXL_20260401_123743172.MP_.jpg

Doet precies waarvoor hij betaald wordt, kilometers en spullen vreten. Vooral dat laatste heb ik de afgelopen tijd regelmatig gebruikt, ondanks de minder praktische carrosserievorm past er heel veel in.

Helaas staat -ie nog steeds op de winterwielen, de hersteller neemt wel erg veel tijd om mijn beschadigde Nineteen weer als nieuw te maken. Heb er al een paar keer achteraan gezeten, maar 't schiet nog niet erg op. Vind het nu bijna zonde om ermee te rijden, zowel voor de winterbanden als voor de looks.

Ook hier een mijlpaal:
PXL_20260413_142032855.MP_.jpg

Verder had ik last van vocht in het linker achterlicht. Eigenlijk al sinds aanschaf, en nadat ik die unit met de verkeerde lijm had dichtgeplakt werd het er niet knapper op. Afgelopen week heb ik van twee lichtunits één gemaakt en het resultaat rondom dichtgekit. Geen vocht meer gezien!
PXL_20260415_203120038.MP_.jpg

Je merkt, zo'n wagenpark een beetje bijhouden kost best wat tijd. Daarom twijfel ik regelmatig aan de positie van de 404. Eigenlijk zou ik daar wat relaxter mee moeten omgaan, maar eigenlijk wil ik dat elk van de drie auto's er altijd netjes bij staat en technisch op niveau is. Kama-jaja-jippie-jippie-jee.

Wat een mooie collectie zo en dito foto's!

Ik zou me niet te druk maken over het bij houden van 3 auto's. Zo te zien heb je lol aan elk van de drie en dat is toch het aller belangrijkste. En als er dan eentje 95% is, so what?

En waar heb jij je kap mee geïmpregneerd? Dat moet ik voor de CLK ook nog eens doen. Want bij elke toerrit die ik tot nog to gedaan heb met dat ding is het gaan regenen.

Wat een mooie collectie zo en dito foto's!

Ik zou me niet te druk maken over het bij houden van 3 auto's. Zo te zien heb je lol aan elk van de drie en dat is toch het aller belangrijkste. En als er dan eentje 95% is, so what?

En waar heb jij je kap mee geïmpregneerd? Dat moet ik voor de CLK ook nog eens doen. Want bij elke toerrit die ik tot nog to gedaan heb met dat ding is het gaan regenen.

Dat is ook wel zo, daarbij komt dat 't allemaal geen duur spul is om te hebben, te (onder)houden en te rijden. Ik kijk het me de 404 nog even aan. Die auto is trouwens zeker geen 95%, maar zit op zijn best zo rond de 75. Technisch wordt hij wel steeds fijner, na de nieuwe ontstekingsdelen en het kleppen stellen start en loopt hij zoveel fijner. Het voelt wel goed om dat allemaal zelf te doen, dat was een van de redenen om eens zo'n oudje te proberen.

De kap heb ik geïmpregneerd met Sonax Fabric Coating en de bijbehorende applicator. Bij veel producten moet je de hele auto afdekken, de achterruit afplakken en daarna de kap inspuiten. Daar had ik geen zin in, als je netjes met de Sonax werkt hoef je alleen de lak direct onder het dak te beschermen. Als je een goede kap hebt is impregneren overigens helemaal niet nodig. Dit dak is behoorlijk oud en moest van ver komen, waardoor deze extra bescherming geen luxe meer is.

Mooi wagenpark zo. Ik begrijp je wel, drie auto’s bijhouden is wel een ding.
Hier ook een tevreden Sonax fabric coat gebruiker. Makkelijk in gebruik en lang resultaat.
Z4 staat bij mij nu onder een mooie outdoor-hoes. Blijft ie mooi schoon en hebben kunststoffen ook wat minder te lijden in de felle zon.

• Leuk
Hier ook een tevreden Sonax fabric coat gebruiker. Makkelijk in gebruik en lang resultaat.
Z4 staat bij mij nu onder een mooie outdoor-hoes. Blijft ie mooi schoon en hebben kunststoffen ook wat minder te lijden in de felle zon.
Goed om te horen dat het resultaat lang aanhoudt, dat was de bedoeling. Een hoes vind ik hier, zonder eigen oprit, wat vreemd staan, maar het zou wel ideaal zijn.
Mooie foto's inderdaad en mooi werk met het achterlicht. :)
Nog steeds waterdicht! :)

Hoe heerlijk herkenbaar zo'n tic met tellerstanden :)
Haha, ja, ieder z'n afwijking en sommigen dezelfde. Ik heb inmiddels een aardig mapje gevuld met dit soort onzin.

Over onzin gesproken, terwijl de Oranjes Friesland onveilig maakten heb ik me gewaagd aan een project waar ik al jaren geen zin voor kon maken. De motorruimte van de 306 was met afstand het minst nette deel van de auto, mede doordat er ooit eens een accu heeft gelekt. Eindelijk heb ik de lakschade die dat veroorzaakt heeft opgelost door dit deel te spuiten, in kleur en afgemaakt met 2k blanke lak. Nu ik de smaak toch te pakken had meteen maar de hele boel gepoetst. Niet fabrieksnieuw, wel weer netjes.

PXL_20260428_095353667.MP_.jpg

Nog iets waar ik geen zin in had, maar wat uiteindelijk wel meeviel: de lak licht polijsten. Het schadeherstelbedrijf waar de auto anderhalf jaar geleden was voor het verwijderen van wat deukjes had 'm destijds als service gewassen, maar daar is de boel bepaald niet mooier van geworden. Na een paar uur poetsen op de A- en B-zones is hij weer nagenoeg strak als je 'm in de zon ziet. Het gedeelte onder de stootstrips geloof ik wel, dat is nog mooi zat. Zul je zien dat ik daar volgende week op sta te poetsen.

PXL_20260429_155948332.MP_.jpg

Ook even aan de slag geweest met een detailing cone. De krasjes onder de handgrepen zijn nu (voor het eerst) zo goed als weg, ook het uitlaatsierstuk glimt als nooit tevoren. Nerdy details, toch fijn.

PXL_20260429_183552600.jpg
Zo'n reflectie, daar doe je 't voor.

PXL_20260429_1841301452.jpg

Ook nog een leuk weekendklusje gedaan aan de 404. Er was iets aan de wielen, met doppen van de coupé en cabriolet, wat ik niet mooi vond. Laatst zag ik hoe het ook kon en hoe het eigenlijk hoort, dus dat moest ik ook.

Zo was het:
PXL_20260502_102859350.MP_.jpg

Opgekrikt met gebruik van de originele krik en krikpunten, een soort kokertjes onder de bumpers van de auto, omdat mijn krik niet hoog genoeg kwam. Ik vond het in het begin vrij spannend, maar het werkt prima. Een wonder ook dat alle krikpunten er nog zijn én nog hard/geschikt zijn.
PXL_20260502_121118728.MP_.jpg

Lekker gangster:
PXL_20260502_121753694.MP_.jpg

Het resultaat mag er wat mij betreft zijn, zeker nadat ik de doppen even gepoetst heb:
PXL_20260502_153241727.MP_.jpg

PXL_20260502_153254779.MP_.jpg

Het is een subtiel verschil, maar de auto heeft in een klap meer contrast. De doppen, die ik eigenlijk niet de mooiste vind voor een 404 Berline, staan wat mij betreft nu goed genoeg. Het leukste vind ik eigenlijk deze combi, maar omdat slechts twee van mijn stalen wielen dit specifieke design hebben kan ik het niet eenvoudig realiseren. Dat zal ook wel de reden zijn waarom er voor deze grotere doppen is gekozen.

Ja toch? Ben er wel blij mee!

Nog blijer ben ik met een paar technische verbeteringen. Zo heeft de 404 nu eindelijk verse olie. Geen idee hoe lang dat geleden was, maar voor mijn gevoel was ie eraan toe. Ook het luchtfilter was aan vervanging toe, er zat iets in wat leek op een soort Scotch-Brite wat met verkruimeld elastiek bij elkaar gehouden werd. Dat maakt het niet vreemd dat ik eerder al iets elastiek-achtigs uit de carburateur heb opgevist.

PXL_20260510_102848044.MP_.jpg

Het nieuwe luchtfilter op links, rechts het oude, eh... fenomeen.

Het nieuwe luchtfilter bleek helaas net niet te passen, maar nadat ik de filterbehuizing heb aangepast en het filter iets heb bijgesneden gaat het gelukkig prima. Eindelijk een serieus luchtfilter. Het nieuwe oliefilter paste ook perfect, maar er bleek helaas een belangrijk onderdeel van de filterstolp te ontbreken. Het filter moet namelijk met een veer tegen het filterhuis gedrukt worden en deze veer ontbrak. Kortom, het filter dat erin zat heeft geen moment echt gefilterd...

...daar zeg ik verder niets over behalve dat de vorige langdurige eigenaar een beunhaas van jewelste was...

PXL_20260511_112605506.MP_.jpg

Wel een nieuwe seal, geen veer...

...maar ik wilde wel graag dat het níeuwe filter wél zou gaan werken. Maar waar haal je een geschikte veer vandaan? Uiteindelijk diende een van mijn flitsstatieven als donor en kon ik de boel compleet maken. Nieuwe olie erin, even rondpompen en jawel, de 404 loopt nog rustiger dan eerst. Fijn!

PXL_20260511_114141199.MP_.jpg

Wel een veer, met dank aan een van mijn statieven.

Het volgende hoofdstuk behandelt waarschijnlijk hoe je met plastic clipjes van een paar tientjes honderden euro's aan schade voorkomt.

Buiten het werk aan de 404 heb ik de 407 nog licht gepolijst, waardoor ie er weer fris bijstond tijdens EMWalhalla. Wel nog steeds op de winterwielen helaas, want het terugkrijgen van mijn ene 19" van degene die hem opnieuw moet spuiten duurt echt absurd lang. Dat is inmiddels een heel vermoeiend proces, maar komt hopelijk goed. Twee nieuwe Hankook Ventus Evo K137 zijn in ieder geval besteld.

Doordat je elke verbetering documenteert lijkt het echt een levenswerk, het perfectioneren van je wagenpark! Heel erg leuk om te volgen.
Bijzonder wel dat men bij de 404 meeting zo weinig wist, over het algemeen zijn er bij zo'n clubje van Fransrijders altijd wel een paar menselijke technische vraagbaken aanwezig en wordt er veel zelf geknutseld...

Doordat je elke verbetering documenteert lijkt het echt een levenswerk, het perfectioneren van je wagenpark! Heel erg leuk om te volgen.

Ik houd dit topic dan ook vooral bij voor mezelf, soms lees ik het terug om te achterhalen wat ik wanneer aan welke auto heb gedaan. De updates aan de 404 zet ik inmiddels ook in Excel, dat is de slechtst gedocumenteerde auto en het is fijn om die er een beetje 'bij' te krijgen.

Een levenswerk is dat gepruts aan mijn auto's allerminst, wel een aardige invulling van de nu nog beschikbare vrije tijd. De ervaring leert dat deze tijd er in de tweede helft van het jaar waarschijnlijk niet meer is, dus strijk ik de vouwen liever nu glad. Daarbij is het leuk dat eigenlijk alles wat ik aan de auto's doe mij wel iets wijzer maakt. Zo leerde ik afgelopen week nog hoe een kunststof ABS-sensor van een Peugeot 407 toch vast kan roesten, waardoor een klusje van een kwartier mij bijna twee uur kostte...

Dat anderen het leuk vinden om mijn geknoei te volgen vind ik alleen maar leuk, en soms levert het ook goede inzichten op. Zo ben ik nog altijd blij met @406c die opperde om de 404-achterlichten in chroom te wrappen, daar had ik zelf waarschijnlijk nooit aan gedacht.

Terug
Bovenaan