Elektrische auto om de benzine te ontlasten én als thuisaccu, of slechte "investering"...

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Zoals een aantal van jullie weten ben ik altijd wel aan het afwegen of we een tweede auto nemen. Momenteel speel ik met de volgende gedachte:
Een kleine elektrische auto, die ook kan terugladen. Met deze auto rijden we dan alle korte ritten in de omgeving. Meiden naar zwemles, boodschappen en als back-up voor mijn vriendin. Dan heeft zij een extra optie wanneer ik aan het werk ben. Zij gaat op de fiets naar het werk. Het OV is hier aardig goed, station in het dorp, is nog geen 5 minuten lopen.
De auto is ook niet zo'n grote noodzaak, we doen het alweer een tijd zonder tweede. Maar we maken best veel kleine ritten, die voor de benzinemotor natuurlijk niet ideaal zijn.
Supermarkt is 6 km, daarvan wordt hij niet heel warm. Zwemles is op 12 km, al iets beter.

Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen. Nee, ik ga niet fietsen met gigantische boodschappentassen.

Ik heb te weinig verstand van auto's om te bepalen in hoeverre het verstandig is om dit elektrisch te doen of dat het meevalt voor de benzinemotor.
Omdat ik het nog interessanter wil maken, dacht ik aan een auto die kan terugladen. Met een klein budget kom ik dan bij een Nissan Leaf.

Wie wil er meedenken? Welke informatie mis je, wat zie ik over het hoofd?
Zoals aangegeven heb ik het vaker benoemd en ik wil niet teveel in herhaling vallen qua info :censored:

Precies om die reden hebben wij dus de twingo EV. Super compact en met subsdie goed te betalen. Maandelijkste kosten zijn super laag. Geen MRB en als dat wel komt zijn de kosten nog heel laag doordat het gewicht binnen de perken valt door de beperkte accu. Wij heben als bonus ook dat we gratis kunnen laden op zowel mijn werk als mijn vrouws werk.

WLPT is 190PK maar in de zomer , doordat we hem met name in de stad gebruiken halen we ook wel 200km. Door de korte ritjes betekend dat voor ons vaak 1x in de week laden. In de winter soms iets vaker of als er incidenteel een langere rit word gemaakt.

Hij/Zij ontlast onze grote Insignia enorm. Mede door al die kleine ritjes die we maken met zwemles van de kinderen, kinderen die spelen, boodschappen en naar de bouwmarkt. Super snel en soepel optrekke, automaat is top in de stad, prakt hem overal tussen. En de Insignia blijft lekker voor de langere ritten. Juist daar waar de Twingo niet goed in is.

Terugladen kan de twingo niet

Laatst bewerkt:
Helder. Helaas is de SEPP niet meer beschikbaar, dan was het nog mooier geweest. Ik wil wel terugladen, dan is het nog interessanter. Ik betaal nu nog geen teruglevering maar dat zal in december veranderen, dan is ons contract afgelopen.
Nu hebben we veel zonnepanelen (extra genomen voor de warmtepomp) en leveren we flink terug. Vanaf april al 400 kWh, dat liep op tot bijna 650 kWh in mei en juni. Nu wordt het weer minder in september.
Idealiter stop ik dat in de winter in de warmtepomp, maar een batterij van 1 MWh gaat niet lukken :ROFLMAO: maar een auto die kan terugladen scheelt weer en alle beetjes helpen.

Ik wil wel terugladen, dan is het nog interessanter
Er is nog maar een zeer beperkt aantal auto's die dat kan en dan moet je ook een wallbox hebben die daarvoor geschikt is. Uit mijn hoofd is dat er op dit moment maar één, namelijk de Wallbox Quasar (van pakweg €3.300). Als je de auto als batterij wil gebruiken, moet je echt serieus studeren naar de auto's/wallboxen die daar geschikt voor zijn.

Wij hebben een EV als tweede auto. Voor langere afstanden hebben we andere auto dus volstaat een EV met beperkte range. Werkt in de praktijk meer dan goed. Sowiezo stukken goedkoper.

Afschrijving (10-20% per jaar) van een auto is een flink deel van de totale kosten maar onderhoud en brandstof ook. Uiteindelijk is dan een wat goedkopere 2e hands EV vaak de goedkoopste oplossing en soms ook de meest rationele keuze. Maar een rationele keuze is niet persé ook de beste.

terugladen is leuk maar er zijn maar heel weinig auto's die dat goed kunnen. Daarnaast wil je ook zeker weten dat er altijd voldoende reserve is dat als je de auto nodig hebt niet je huis is leeg getrokken. Of dat je puur en alleen de auto wil laden op zonnestroom dat de zon die dag niet schijnt en dan dus je auto niet vol genoeg is. Zijn ook allemaal wel systemen voor en in de toekomst denk ik dat er veel meer gebruiksvriendelijke oplossingen komen hiervoor. maar voor nu maakt het jezelf wel heel complex.

Klopt allemaal hoor. Ik zit nog in de onderzoekende fase, bedankt voor alle input tot dusverre.
Terugladen kan met een Leaf, ook al met het oude model. Die auto is voor ons ook de enige optie (betaalbaar) in mijn ogen. Of ik mis kennis daarover.
De eerste generatie Leaf heeft een 24 kWh accu. Die komt niet heel ver, maar de ritjes hier zijn vaak max 30 kilometer. Het is inderdaad wel zo dat je slimme software en capabele hardware hebt.
Met het terugladen kan ik dan vanaf het voorjaar tot het najaar de nachten opvangen. Dat is niet veel kWh maar alle beetjes helpen. Een thuisbatterij is al snel €10k en dan heb je minder opslag.
Wellicht moet ik kijken naar een nieuwere, met de 40 kWh accu.
Laadpaal moet ik nog uitzoeken, ik weet wel dat de Leaf een snellaadsysteem heeft dat minder wordt gebruikt, CHAdeMO.
Maar als ik wat kan bufferen met de overcapaciteit is dat al mooi. En dan hebben we al een laadpaal, moet dus nog uitzoeken of dit dan kan blijven staan mochten we over x jaar een andere elektrische kopen...

Ik kan het nu even niet vinden, maar volgens mij moet een auto ook minimaal met 6A laden. Dat betekend dat je zonnepanelen soms wel stroom opwekken, maar dat je te weinig vermogen levert om de auto te laden.

Bij mij is het bijvoorbeeld zo dat ik vanmorgen toen het bewolkt was te weinig vermogen had, toen vanmiddag de zon doorbrak begon de auto pas te laden. Ik heb vanmorgen dus 3,5kWh teruggeleverd terwijl de auto de hele dag aan de laadpaal hing. Ik hoop dit binnenkort deels op te gaan vangen met een thuisaccu, want ook hier krijg ik binnenkort geen cent meer terug voor de teruggeleverde stroom.
Wel iets om rekening mee te houden in je berekening,

Hmm, dat is goed om te weten inderdaad. 6A op 230V is een vermogen van 1380 Watt als ik het goed heb begrepen. Dan moet je dus 1,4 kWh "over" hebben tijdens het opwekken. Zal mijn broertje ook eens vragen. Die heeft een Zoë die kan teruglevering, is een klein aantal van geproduceerd. Maar hij is nog druk bezig met zijn huis en volgens mij nog niet bezig met terugladen. Weet er wel veel vanaf (doet alles zelf) dus maar weer eens bijpraten.

Kan het oude 24kw model ook v2g aan? Denk dat je vast zit aan de 40kw model. En dat model staat nu niet echt bekend om z’n degelijkheid. Alleen hier al op het forum zijn er al bij 2 leden de accu’s kapot gegaan bij dat model en dus feitelijk total loss.

Zoals al gezegd, terug laden (V2G) is toekomstmuziek. Fabrikanten staan niet te springen, omdat dit leidt tot extra slijtage aan de batterij.
Maar als je een dynamisch energiecontract neemt, dan kun je geld verdienen vanwege de 'onbalansmarkt' en de auto opladen als de uurprijs laag of zelfs negatief is.
BMW i3 is wel een leuke stadsauto, net als een Hyundai Kona.

Wij hebben een Citigo EV als tweede auto. Ideaal voor de kleinere stukjes.
Als het echt alleen een auto voor de kleine stukjes is kan een eerste generatie e Up ook. Kosten tussen de 8 en 10k maar hebben een kleine accu. Voordeel: hij is zo weer vol, gewoon om de dag even laden als de zon schijnt.
En met 2k subsidie kost ie ook echt niet veel meer.

Kan het oude 24kw model ook v2g aan? Denk dat je vast zit aan de 40kw model. En dat model staat nu niet echt bekend om z’n degelijkheid. Alleen hier al op het forum zijn er al bij 2 leden de accu’s kapot gegaan bij dat model en dus feitelijk total loss.
Ow daar heb ik niet eens naar gekeken, goed dat je het noemt.
Ik ga ook nog wel kijken of een Zoë met huuraccu interessant is.

Iedereen zijn mening. Volgens mij is veel koffiedik kijken en wishfull thinking. Na een aantal jaren kun je zeggen of het een goede keuze was of juist niet.

Iedereen zijn mening. Volgens mij is veel koffiedik kijken en wishfull thinking. Na een aantal jaren kun je zeggen of het een goede keuze was of juist niet.
Elke mening is welkom. Achteraf is altijd makkelijk praten, zeker. Maar als jij het wishfull thinking vindt, wat zou jij dan doen in onze situatie?

Ik hoop dit binnenkort deels op te gaan vangen met een thuisaccu, want ook hier krijg ik binnenkort geen cent meer terug voor de teruggeleverde stroom.
Wel iets om rekening mee te houden in je berekening,
Ik vind zo'n thuisaccu nog geen interessante investering. Ik betaal nu vrijwel niets op jaarbasis omdat we weinig gas verbruiken en nog geen terugleverkosten betalen. Ik ga nu ook kijken wat we op dit moment zouden gaan betalen als we overstappen. Maar ik denk niet dat een thuisaccu er snel uit kan. Zoals ik zei, je betaalt al snel €10k en dat duurt jaren voordat wij dat terug hebben verdiend. Wanneer de kosten echt omhoog gaan omdat het salderen ook stopt wordt het misschien meer interessant, maar dat is nog onzeker en duurt nog een aantal jaren. Vandaar mijn voorkeur met een V2G auto. Of V2H. Overigens lees ik op diverse pagina's dat de 24 kWh ook kan terugleveren. Of er wordt niet genoemd dat het later pas kon.
Maar wellicht toch onverstandig met een oudere accu vanwege de extra slijtage.

Dan is het dus "verstandiger" om te zoeken naar een kleine, lichte elektrische auto, zodat hij straks met MRB betaalbaar blijft. Waarbij de kinderen achterin kunnen (isofix, maar stoel dus geen mega maxi taxi). Bagageruimte maakt niet veel uit, als we ver gaan of veel bagageruimte nodig hebben gaan we met de Focus.

V2G staat nog in de kinderschoenen, heb dit afgelopen jaar ook onderzocht. De kosten zijn extreem hoog: dure laadpaal (de eerder genoemde 3300 euro is een vanafprijs), slechts weinig EVs zijn ervoor geschikt etc. Ik zou een kleine EV kopen zonder V2G mogelijkheid: Twingo, Smart, dat werk.

Elke mening is welkom. Achteraf is altijd makkelijk praten, zeker. Maar als jij het wishfull thinking vindt, wat zou jij dan doen in onze situatie?
Informatie inwinnen. Wat jij doet is prima. Uiteindelijk ga je ook een stuk op je buikgevoel af want niet alle signalen zullen op rood of groen staan.

Het is ook zo geweest met zonnepanelen leggen. Wel of niet? Degenen die snel beslist hebben zijn achteraf het beste uit.

Wanneer ik op gaspedaal kijk, komt er hier in de buurt geen Twingo voorbij. Het begint met de 24kWh Leaf en daarna de Zoë, met huuraccu. Dat kost zo'n €900 op jaarbasis, de accuhuur voor 7500 km/jaar. Nu begrijp ik alleen van mijn broertje dat Renault stopt of is gestopt met de huur. Dat werd hem verteld toen hij zijn Zoë kocht en dat is alweer even geleden. Kon er niet verder naar vragen want ons gesprek werd onderbroken omdat hij moest uitrukken (brandweer).
Ook komt er soms een 500e of een Kia e-Soul, welke ik ergens wel leuk vind met rode accenten en ik zie deze niet rijden. Beetje uniek is ook wel leuk, onze Focus zien we vaak genoeg hèhè

Het besparen op de ICE is natuurlijk geheel afhankelijk van gebruikspatroon (m.a.w. een ICE aanhouden voor 1 ritje per maand is niet handig, 4 keer per maand als tweede auto nodig hebben wordt al heel waardevol)

Puur voor de EV en elektra: Je zou als rekenregel 1000x ontladen voor de acculevensduur kunnen aanhouden, dit is ongeveer de standaard voor LithiumIon batterijen, thuisbatterijen doen het vaak beter, maar voorzichtigheid is geboden natuurlijk. Met 300km range is dat 3 ton kilometers en dus ongeveer gelijk aan de verwachte levensduur van de auto.

Letop die degradatie is niet linear met leeftijd of aantal laadbeurten. Je kan er 100 grafiekjes bijhouden met de weinig degradatie van oude Tesla's met 2 of 3 ton erop maar links of rechts-om gebruik je toch de accu. Iemand met 4 ton op z'n EV en de accugezondheid op 85% wil nog niet zeggen dat je die lijn nog 10 jaar kan doortrekken naar 50% 'health'.

Je kan alvast uitzoeken wat een nieuwe accu zou kosten. Bijvoorbeeld €10k voor 50kWh. Dat betekent in dat geval (1000x op-/ontladen) dan dat 1kWh uit je auto laden 20 cent kost. Kan je dit met je terugverdiende zonnepanelen laden (0 cent) en gebruiken als de energie 30 cent is dan bespaar je zeker op dat elektraverbruik.

Als je een 'offgrid' PV installatie invult, je locatie, je batterijcapaciteit en je verwachte verbruikt invult bij PVGIS (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/) dan kan je een inschatting maken wat je in welke maand aan energie kan verwachten en hoevaak je bijvoorbeeld een 'te kleine' batterij hebt.

We zullen de Focus gemiddeld wel vaker dan één keer per maand gebruiken, anders zou het zonde zijn inderdaad. Mijn woonwerk is 25km enkele reis en dat kan prima met de ICE, al blijft het een relatief korte rit natuurlijk. Vrijwel alle familie en "oudere" vrienden wonen ver weg, dus dat zijn langere ritten.
Ik heb eerder ook wel een PHEV overwogen, maar dan hebben we hebben we weer andere nadelen. Enige voordeel wat ik zie is dat we dan maar één auto hebben in plaats van twee en dat is weer goedkoper met bepaalde kosten, zoals MRB.

Wanneer ik op gaspedaal kijk, komt er hier in de buurt geen Twingo voorbij. Het begint met de 24kWh Leaf en daarna de Zoë, met huuraccu. Dat kost zo'n €900 op jaarbasis, de accuhuur voor 7500 km/jaar. Nu begrijp ik alleen van mijn broertje dat Renault stopt of is gestopt met de huur. Dat werd hem verteld toen hij zijn Zoë kocht en dat is alweer even geleden. Kon er niet verder naar vragen want ons gesprek werd onderbroken omdat hij moest uitrukken (brandweer).
Ook komt er soms een 500e of een Kia e-Soul, welke ik ergens wel leuk vind met rode accenten en ik zie deze niet rijden. Beetje uniek is ook wel leuk, onze Focus zien we vaak genoeg hèhè
Renault is inderdaad gestopt met huren. Je kunt de accu dan gewoon afkopen. Wat ik voorbij heb zien komen zijn dat relatief symbolische bedragen.

En hoe werkt het dan wanneer bij een occasion "ex huuraccu" staat? Dan neem je de accu over die op dat moment in de auto zit lijkt mij, ben benieuwd welk bedrag. Ik zie het nergens staan in advertenties.

En hoe werkt het dan wanneer bij een occasion "ex huuraccu" staat? Dan neem je de accu over die op dat moment in de auto zit lijkt mij, ben benieuwd welk bedrag. Ik zie het nergens staan in advertenties.
Dat is een op maat gemaakt aanbod...ik zou proberen dat gewoon bij de koop te bedwingen dan heb jij duidelijkheid.

Accu moet je sowieso even controleren op SoH

Dat is een op maat gemaakt aanbod...ik zou proberen dat gewoon bij de koop te bedwingen dan heb jij duidelijkheid.

Accu moet je sowieso even controleren op SoH
Kan je dat eenvoudig zelf doen? Zag wel dat je het bijvoorbeeld via DEKRA kan doen, maar dat is wel aan de prijs. Wil je niet bij elke occasion die uitzoekt doen...

Wel bizar ergens dat zo'n kleine auto ledig meer weegt dan mijn Focus... die zit op 1283 kg, dat red je niet met een Zoë bijvoorbeeld!

Ja die zijn weer een stukje lichter zie ik. Ook een stuk korter, kan je daar nog een kind kwijt achter jezelf?
Aanbod in de buurt is wel karig en ze zijn stukje duurder. Ik wil na de subsidie wel onder de 10k blijven, als dat realistisch is. Dus denk dat de Skoda dan niet haalbaar is.

Past makkelijk achterin. Ook omdat je best rechtop zit. Prijzen dalen nu wel. Rond de 10k gaat bijna lukken.
Of de eerste generatie e Up, met kleine accu. En panoramadak!

Voel ik toch meer voor bijvoorbeeld deze Zoë.
Scherpe prijs en als ik alleen even uitga van foto 20 is het bereik nog goed (zal wel zomer zijn). Weet niet wat de SoH is, maar zolang wij nog 75 km op één lading kunnen in de winter is dat echt voldoende. Je wil niet elke keer direct moeten laden, maar we hebben de ICE achter de hand.

Een Renault Zoe met 41 KWh accu uit 2018 voor deze prijs lijkt mij best een goed idee.
De Renault is een ontspannen auto om te rijden, rijdt erg gemakkelijk en soepel, maak anders eens een proefrit.

Voel ik toch meer voor bijvoorbeeld deze Zoë.
Scherpe prijs en als ik alleen even uitga van foto 20 is het bereik nog goed (zal wel zomer zijn). Weet niet wat de SoH is, maar zolang wij nog 75 km op één lading kunnen in de winter is dat echt voldoende. Je wil niet elke keer direct moeten laden, maar we hebben de ICE achter de hand.
Helaas hij is al weg, kijk weer verder

Nieuwe optie via Marktplaats, morgen eens verder uitzoeken, eerst slapen
werkende link

Bij koop van een particulier krijg je geen 2k subsidie. En dan zijn er wel mooiere exemplaren te vinden, deze is bijvoorbeeld 2 jaar nieuwer en heeft 100k minder gelopen.

Krijg je dan geen subsidie? Dat heb ik dan niet goed begrepen. Nog even gekeken en lees nu RDW erkent inderdaad. Sowieso is de vraagprijs erg hoor, maar zonder subsidie vind ik het dan gelijk niet meer interessant. Fijn zo'n forum :)

Zeker mooie optie, maar ik wil de auto graag in de buurt kopen, mocht er dan iets zijn dan ben ik geen uren kwijt aan de reis. Geldt ook voor de proefrit. Focus komt uit het Zuiden, maar was particulier en dan hoef je niet terug voor garantie. Voor wie het niet weet, ik woon net boven de stad Groningen. Dan is het zo'n end naar Purmerend!

Vooor subsidie moet hij inderdaad aangesloten zijn bij een rdw bedrijf. Vergeet ook niet dat je de auto minimaal 3 jaar op naam moet hebben tenzij je een ev weer koopt (zonder subsidie) . Anders is het terug betalen

Renault is inderdaad gestopt met huren. Je kunt de accu dan gewoon afkopen. Wat ik voorbij heb zien komen zijn dat relatief symbolische bedragen.
Ik kan er weinig info over vinden en wat ik vind, spreekt elkaar eerder tegen dan dat het duidelijk wordt. Maar dan kan ik navragen wanneer ik een interessante optie heb. Ik las een aantal keer dat de accu na 10 jaar voor het symbolische bedrag van 1 euro wordt gekocht, anders is het 700 per jaar en minimaal 1000. Dat vind ik al snel duur worden als dat klopt. Maar eens in gesprek over gaan wanneer ik een verkoper spreek.

Daarnaast moet er ook nog een laadpaal komen op de oprit. Ruimte is er en het is niet ver van de meterkast af. Ook maar eens een offerte voor laten maken.

Vooor subsidie moet hij inderdaad aangesloten zijn bij een rdw bedrijf. Vergeet ook niet dat je de auto minimaal 3 jaar op naam moet hebben tenzij je een ev weer koopt (zonder subsidie) . Anders is het terug betalen
Die minimaal 3 jaar weet ik, dat is ook wel de intentie. Dat neem ik ook mee in de verwachte levensduur van de auto, al blijft dat een gok, zeker wanneer ik een wat oudere koop. Staat tegenover dat ik niet verwacht over de 10k per jaar te gaan. Maar wie weet bevalt het heel goed ;)

Nieuwe optie in Sneek, Zoë uit 2017 met 132k op de teller, maar wel een duidelijke SoH. Is wat laag, maar niet gek na zoveel km? En op foto 12 zie je dat hij nog 172km rijdt op een niet eens volle accu.
Prijs is redelijk (koerslijst zegt €8200 inclusief garantie), de accu komt er bij en waarschijnlijk doen ze ook aan afleverpakketten. Eens zien of het met aftrek van subsidie een interessante optie is.

Nee de extra kosten die dat met zich meebrengt wegen niet op tegen de baten. Vooral de laad-infrastructuur is een stuk prijziger én daarnaar ingewikkeld. En ik kom enkel uit bij een Leaf wil dat voor ons betaalbaar zijn met onze huidige spaarrekening. Nadeel van de Leaf is ook dat er vervolgens niemand anders kan laden hier, tenzij ik een dubbel systeem maak. Als ik het goed begrijp...

Ik zou graag wat meer pioneer op dit gebied zijn, maar dat laat vooral mijn portemonnee niet toe. En omdat het nog zo in de kinderschoenen staat, denk ik dat het in onze situatie beter is een auto aan te schaffen voor een jaar of 3/5 en dan weer verder te kijken. Een Zoë lijkt mij dan het meest passend.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Inmiddels weer wat wijzer. Heb nu ook nog een andere occasion op het oog. Maar nog interessanter om te vertellen dat er nog wel accuhuur mogelijk is. Dit loopt via Mobilize en kost €74/maand voor 7500 km. Daar komt nog €9,35 accuverzekering bij (ook maandelijks). Ik vind het lastig om te bepalen of dit interessant is, want een accu overkopen kost ook al snel duizenden euro's. Tenzij je dus een heel oud model neemt, maar dat vind ik dan weer minder interessant.

Ik denk dat je kan stellen dat huren prima kan als je er iets goeds voor terugkrijgt (dus geen accu met 75%SOH en verder geen vervanging want moet dan onder 60% vallen) en heb je die goede accu dan ook echt nodig.

Als ik naar de kroeg wil dan ga ik geen peperdure carbon fiets huren voor €200 per maand. Terwijl dat opzich misschien een prima deal is (als je veel fietst).

Het neemt wel je accu risico weg. Dus je bent gegarandeerd van een werkende accu. Terwijl je dat bij een Leaf of i3 (tien)duizenden euro's kan kosten op termijn.

Gevoelsmatig is het gewoon serieus geld. Zeg 1000 euro per jaar voor accu huur. Hoe vaak gaan die accu's defect bij renault? Ik hoor het bijna nooit. Heb wel eens gehoord dat een accu 10K kost, 2e hands vast stukken goedkoper.

Ben ook benieuwd wat ze met de verhuur denken over V2G teruglevering. ze geven dus wel 7500 km aan maar als je de auto als thuisaccu gebruikt slijt de accu ook fors.

Gevoelsmatig is het gewoon serieus geld. Zeg 1000 euro per jaar voor accu huur. Hoe vaak gaan die accu's defect bij renault? Ik hoor het bijna nooit. Heb wel eens gehoord dat een accu 10K kost, 2e hands vast stukken goedkoper.

Ben ook benieuwd wat ze met de verhuur denken over V2G teruglevering. ze geven dus wel 7500 km aan maar als je de auto als thuisaccu gebruikt slijt de accu ook fors.
Je hebt helemaal gelijk. Maar net als met private lease, mensen vinden het toch fijn dat soort problemen af te kopen.
Het V2G plan gaat sowieso niet werken met Renault en heeft TS al laten varen.

Lader wel af en toe, inverter....maar accu?

Lader wel af en toe, inverter....maar accu?

zonder dat de auto ook maar 1 km rijd word de auto wel overdag geladen met zonnestroom en in de avond of nacht weer fors leeg getrokken. Zeker met een airco in huis op een zomerdag. Dag in dag uit. als die laad en ontlaad cyclussen tellen wel mee voor accu degradatie terwijl de auto niet rijd.

Ik kan mij goed voorstellen dat ze met accu huur en max 7500km ook een beperking opleggen om de accu auto te laten gebruiken als thuisaccu. Al is dat moeilijk te bewijzen. Want dan is die 100 euro p/m al wat meer rendabeler omdat je geen terug lever kosten hebt. Er zijn volgens mij zelfs bedrijven die je geld geven als je een thuis accu hebt en het energienet wil ontlasten als je stroom opslaat tijdens piekuren, dus bovenop wat je zelf op wekt je de grid piek ook ontlast.

Maar allemaal leuke techniek en voor de (nabije) toekomst gaat hierin nog heel veel gebeuren. Maar staat imo nog te veel in de kinderschoenen voor nu.

Ik zou gewoon een kleine EV kopen zoals een Twingo, Up, Mii, citigo, smart etc.. Kleine accu maar dus weinig MRB straks. En de grote auto op benzine kun je lekker ontlasten. En dat grid laden/ontladen nog even laten voor wat het is.

Terug
Bovenaan