Elektrische auto om de benzine te ontlasten én als thuisaccu, of slechte "investering"...

Ik zou met name kijken naar de accukoeling. Zoë's hebben geen waterkoeling, met als gevolg dat de degradatie sneller gaat dan bij een watergekoeld pakket. Ook wegen ze nog iets van 1400 kilo.
Die accuhuur-garantie is een wassen neus. Een vriend van me had problemen met zijn Zoë-accu (hij heeft ook mee gedaan met de autoweek accu-degradatietest) en bij Renault gaven ze niet thuis. Uiteindelijk heeft hij de Zoë ingeruild voor een ander exemplaar...

Je zou eens moeten kijken naar een Seat Mii-electric. Die zijn goedkoper dan Up!-jes, maar beiden een vergelijkbare uitrusting (ware het niet dat een e-Up! vaak is uitgerust met voorruitverwarming en stoelverwarming, wat in de wintermaanden de actieradius nauwelijks beinvloedt, in tegenstelling tot het gebruik van de elektrische standkachels. (de e-Golf heeft vaak een warmtepomp, dat scheelt wel een hoop. Die is wel iets duurder maar wel een héél fijne auto).

deze e-up! bijvoorbeeld:

Heeft stoelverwarming, voorruitverwarming etc. Wel een 1e generatie met klein accupakket, maar dat is voor jullie gebruik geen issue, lijkt me.

Laatst bewerkt:
Ook upjes en soortgenoten hebben geen vloeistof gekoeld accupakket. Net als e zoe. Volgens mij vrij essentieel voor behoud van je accu. (Hoofdreden waarom veel leafs problemen hebben volgens mij)

De Twingo die wij hier in huis hebben heeft wel een LG Chem accupakket wat vloeistof gekoeld is. Een van de redenen om deze te verkiezen boven een upje (die als occasion ook vaak net wat prijziger is).

Nieuw was de twingo wel duur, onze heeft een cataloguswaarde van 25K. Hopelijk betaald zich dat terug in kwaliteit van het EV systeem.

Ook upjes en soortgenoten hebben geen vloeistof gekoeld accupakket. Net als e zoe. Volgens mij vrij essentieel voor behoud van je accu. (Hoofdreden waarom veel leafs problemen hebben volgens mij)

De Twingo die wij hier in huis hebben heeft wel een LG Chem accupakket wat vloeistof gekoeld is. Een van de redenen om deze te verkiezen boven een upje (die als occasion ook vaak net wat prijziger is).

Nieuw was de twingo wel duur, onze heeft een cataloguswaarde van 25K. Hopelijk betaald zich dat terug in kwaliteit van het EV systeem.
Ja maar een Leaf heeft geen koeling....

Waar een Zoe/Ioniq/eUp/eGolf/etc. nog een luchtgekoeld pakket hebben.

Ook upjes en soortgenoten hebben geen vloeistof gekoeld accupakket. Net als e zoe. Volgens mij vrij essentieel voor behoud van je accu. (Hoofdreden waarom veel leafs problemen hebben volgens mij).
ik meen wel actieve luchtkoeling, terwijl een Zoë een pakket met rijwindkoeling heeft, net als de Leaf. Maar dat is nu een twijfelpunt. Ik hoor iig weinig problemen over de Up- en e-Golf accu's?

Volgens mij word zowel de zoe, leaf, up allemaal wel door rijwind gekoeld, maar niet actief.
Alle accu fabrikanten zijn het er over eens dat
Vloeistof koeling beter is ivm stabiliteit van de accu. Hoe stabiler hoe beter. Maar volgens Nissan en Vw blijft luchtkoeling binnen een bepaalde window en hebben ze vloeistof koeling geschrapt om kosten te besparen. Bij de leaf is het resultaat op langere termijn bekend.
Bij vw lijken die problemen minder aan de orde op een of andere manier.

Zoe heeft actieve luchtkoeling, die kan tijdens het rijden zelfs een deel van de luchtstroom van de airco gebruiken om de accu terug te koelen. Hij doet dat echter niet tijdens het laden, enkel tijdens het rijden.

De Ioniq kan ook actief koelen tijdens DC laden. Zelfde voor de Golf.

De Leaf heeft dat allemaal niet, die koelt passief. Via de platen maar kent dus enorme temperatuurverschillen in de accu wat niet bijdraagt aan de stabiliteit en de levensduur.
De E-NV200 heeft dat dan weer wel! Die lijkt meer op de Zoe in dat opzicht. Renault is daar iets vooruitstrevender in dan zijn concurrenten. Daarom verschillen een Twingo EV en een Smart Electric Forfour ook zo erg van elkaar.

Uiteindelijk gaat degradatie tot 80% relatief snel, daarna zal er een bodem worden bereikt waar nog zeker 4000 cycles zitten, om daarna mogelijkerwijs af te buigen, waarbij er op dat moment een specifieke cel sneller kan degraderen. Een accupakket is zo sterk als zijn zwakste cel.

Renault is daar iets vooruitstrevender in dan zijn concurrenten. Daarom verschillen een Twingo EV en een Smart Electric Forfour ook zo erg van elkaar.

Die zijn toch vrijwel identiek? Twingo heeft alleen een accu van LG chem en de smart een iets kleinere accu van Duitse makelij. Beide wel vloeistof gekoeld en beide de motor uit de zoe, dacht ik :)

Die zijn toch vrijwel identiek? Twingo heeft alleen een accu van LG chem en de smart een iets kleinere accu van Duitse makelij. Beide wel vloeistof gekoeld en beide de motor uit de zoe, dacht ik :)
Vrijwel is een goede bewoording. Maar ze zijn met een reden niet direct naast elkaar uitgekomen. Skindeep verschillen ze wel op enige punten.

... Want dan is die 100 euro p/m al wat meer rendabeler omdat je geen terug lever kosten hebt. Er zijn volgens mij zelfs bedrijven die je geld geven als je een thuis accu hebt en het energienet wil ontlasten als je stroom opslaat tijdens piekuren, dus bovenop wat je zelf op wekt je de grid piek ook ontlast.
...
Ja dat is nu al bij Frank, ANWB energie e.d.

Ik krijg geld als ik bijvoorbeeld zaterdag met veel zon en wind ga verbruiken. Ik hoef het niet op te slaan, kan gewoon mijn oven leeg aanzetten.

Ik zou dan nog beter gratis of zelfs met geld toe mijn EV opladen ware het niet dat ik die niet heb.

Een thuisaccu is dan leuk om lekker tussen 18-22u te verbruiken, maar eerlijk gezegd kook ik op gas, dus die paar ledlampjes en tv gebruiken eigenlijk veel te weinig voor zo'n dure thuisaccu.

Maw je ziet nu vooral zonnepaneeleigenaren nóg meer investeren (in een accu bijvoorbeeld) maar zolang je weinig wast, elektrisch bakt, strijkt of droogt tussen 17 en 22u kan je zonder enige investering toch een heel mild energierekeningetje maken.

Oja en ik douche koud ❄️

Zo hoop info erbij ;)

Ik begrijp het punt van de koeling en daar heb ik ook over nagedacht. We hebben een "warme" oprit op het zuiden zonder schaduw wat voor het laden in de zomer voor flink wat warmte kan zorgen.
Echter is het aanbod hier in de buurt schaars wanneer je kijkt naar andere modellen dan de Zoë. Die is wel zwaarder maar voor ons wel de beste optie vemoed ik. Maar kom gerust met andere voorstellen!
Accuhuur is vast mooier dan het klinkt inderdaad, maar ik denk dat het t.o.v. koop niet altijd slechter is.

Ik ga eerst maar eens kijken/proefritten maken met een Zoë, weet ik ook beter waarover ik praat.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of een benzinemotor dusdanig slijt van korte ritten om een ev te rechtvaardigen.

Wij doen nu alles met 1 auto, ook voor korte ritten naar het KDV (baby is nog te klein voor de fietsstoel, lopen net te ver).

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of een benzinemotor dusdanig slijt van korte ritten om een ev te rechtvaardigen.

Wij doen nu alles met 1 auto, ook voor korte ritten naar het KDV (baby is nog te klein voor de fietsstoel, lopen net te ver).
Goed punt. Maar het is natuurlijk niet alleen het besparen van de ICE. Het is ook een tweede auto zodat mijn vrouw iets meer kan wanneer ik werk en met het weer vandaag iets minder natgeregend de kinderen op kan halen. Is dat noodzaak? Nee, zoals ik eerder aangaf.
Basisschool en KDV (zelfde gebouw) zit op 3 km, prima te fietsen.

Zoë die vlakbij staat!
Is wel de life uitvoering, maar ik heb niet het idee dat ik iets mis, voor een tweede auto. Camera bijvoorbeeld, vind ik echt niet nodig met zo'n kleine auto.
Lage kilometerstand, geen import en weinig gereden voor ex lease. Koopaccu en ik vemoed nog een goede deal voor de huidige accu. Maar dat is uit te zoeken!

Gewoon eens rijden inderdaad, infortainment, climat control en alles is vrijwel identiek aan onze twingo zie ik. Alleen kun je met zo'n zoe ook nog een keer inzetten voor een langere rit mocht dat incidenteel zo uit komen.

Prijs valt mij ook reuze mee eerlijk gezegd.

Zoë die vlakbij staat!
Is wel de life uitvoering, maar ik heb niet het idee dat ik iets mis, voor een tweede auto. Camera bijvoorbeeld, vind ik echt niet nodig met zo'n kleine auto.
Lage kilometerstand, geen import en weinig gereden voor ex lease. Koopaccu en ik vemoed nog een goede deal voor de huidige accu. Maar dat is uit te zoeken!
Winsum...mooie herinneringen aan!

Leuk ding toch!

Winsum...mooie herinneringen aan!
Ja snap ik, mooi dorp ook.

Proefrit gemaakt vandaag, wat rijd dat fijn zeg. Het is geen snelle wagen in deze uitvoering, maar omdat het een EV is kom je prima mee.
SoH is 93,7% (mondeling) en ik heb met de proefrit ongeveer het aantal km gemaakt wat ook van het bereik ging. Stond met ongeveer halve accu nog op 144 km.
Hij rijdt goed rechtdoor, blijft recht bij het stevig remmen. Werd goed warm en vervolgens ook goed koud. Optisch van binnen en buiten in heel goede staat. Bekleding van de pook wat versleten, maar dat vind ik niet hinderlijk.
Heeft iemand nog tips?

Klinkt als een prima koop voor mij. 93% is keurig. Wellicht verstandig om dat los van de SoH melding in het CAN netwerk nog even te laten verifiëren bij een losstaande partij waar de SoH op uit komt.

Je kunt ook zelf een ruwe schatting doen door een capaciteitsmeting te doen, dit is ook een momentopname. De auto zover mogelijk leegrijden en dan opladen met een meetapparaat ertussen. Haal daar nog 2% laadverlies af en dan heb je een nummer van 2% tot 100% van bijvoorbeeld 35 kWh.

Dan is 98% van 41kWh 40.18 kWh als je dan 35 kWh erin krijgt heb je op dat moment dus een SoH van 35/40,18= 0.87 -> 0.87 * 100% = 87% SoH

Ja snap ik, mooi dorp ook.

Proefrit gemaakt vandaag, wat rijd dat fijn zeg. Het is geen snelle wagen in deze uitvoering, maar omdat het een EV is kom je prima mee.
SoH is 93,7% (mondeling) en ik heb met de proefrit ongeveer het aantal km gemaakt wat ook van het bereik ging. Stond met ongeveer halve accu nog op 144 km.
Hij rijdt goed rechtdoor, blijft recht bij het stevig remmen. Werd goed warm en vervolgens ook goed koud. Optisch van binnen en buiten in heel goede staat. Bekleding van de pook wat versleten, maar dat vind ik niet hinderlijk.
Heeft iemand nog tips?
welk type is het? Houd er rekening mee dat Zoë's bij sommige publieke laadpalen niet kunnen opladen. Dat heeft te maken met het feit dat de 'startspanning' dan te laag is (omdat er dan bijvoorbeeld een andere auto staat). Dan is een thuislader (of laden via de grannylader) wel handig.

welk type is het? Houd er rekening mee dat Zoë's bij sommige publieke laadpalen niet kunnen opladen. Dat heeft te maken met het feit dat de 'startspanning' dan te laag is (omdat er dan bijvoorbeeld een andere auto staat). Dan is een thuislader (of laden via de grannylader) wel handig
Het gaat om een R90 Life 41 kWh.
Kan dus niet heel snel laden (max 22 kW als ik het goed begrijp) maar dat is voor ons niet belangrijk. Ik ben nu offertes aan het aanvragen voor een thuislader maar de prijzen zijn hoger dan ik verwachtte op basis van informatie van anderen en internet. Gaat richting de €2000 terwijl de lader niet heel ver van de meterkast komt (5m hemelsbreed).

Dat van de publieke laadpaal had ik niet gevonden, alleen minimaal 6A spanning bij huis maar dat is wel een heel laag vermogen om te laden dus ik neem aan dat het daar niet om gaat? Dat was niet alleen bij de Zoë.

Mijn broertje heeft een Grannylader, daarmee gaan we het eerst doen. Zijn toch korte ritten! Kan ik rustig verder zoeken naar een goede deal voor de muurlader.

zijn echt wel goede laders te vinden voor wat minder geld. Gewoon een installatiebedrijf in de buurt vragen en desnoods zelf laadkastje regelen.

Ik heb zelf een laadpaal gemaakt en kostte iets van 250 euro aan materiaal en een middagje knutselen, maar dan moet je wel een beetje iets van elektronica af weten.

Kant en klare simpele 3-fase 11Kw laadpaal kost een keer 300- 500 euro. dan moet het er nog aan. krachtgroep in de meterkast en 5x4mm2 dikke kabel (kost de wereld ook niet met maar 5 meter). Dat moet echt voor max 1500 te doen zijn met arbeid.

Als je nog geen 3-fase groepenkast en aansluiting hebt in huis dan word het wel duurder. Dan zul je de groepenkast moeten aanpassen en aansluiting bij de netbeheerder moeten verhogen van 1x35 naar 3x25. Dan komt de totaalprijs van 2000 wel naar boven inderdaad. Maar kun je wel met 11Kw laden.

Let wel op met zo'n granny lader dat het stopcontact en bekabeling daarvoor geschikt is om langdurig te laden. 3600 wat op een 3x1,5mm2 raadje is echt te weinig wat je wel eens ziet bij buitenstopcontacten. 3x2,5mm2 kan wel. Maar dan moet er op die groep niet andere grootverbruikers zitten. Vaak kun je op de lader dit ook nog terug schroeven van 16A naar 10 of 6. Maar dan duurt het laden nog langer .

Het is inderdaad niet goedkoop, die thuislaadpalen. Ik heb een simpel exemplaar:

Alleen dan direct op mijn groepenkast aangesloten en niet met de losse CEE-stekker.

Ik heb een 1x25A huisaansluiting, en op mijn wallbox zit een mogelijkheid het amperage in te stellen. Stel dat je de wasmachine dan aan hebt of een andere grootgebruiker kan ik hem omlaag zetten. Dat gaat prima. Je hebt dus niet per sé een 3 fase aansluiting nodig; hij zit bij gewoon op een eigen 16A groep.

Het verhogen van huisaansluitingen doen ze over het algemeen momenteel liever niet gezien de netcongestie...

Het verhogen van huisaansluitingen doen ze over het algemeen momenteel liever niet gezien de netcongestie...

hier vorige maand bij mijn ouders nog aangevraagd ivm inductie kookplaat. Geen probleem. iets van 200 euro en inmiddels ook uitgevoerd door de netbeheerder. Was wel al deels voorbereid (tot aan de meterkast) en heb de groepenkast iets aangepast (3-fase hoofdschakelaar vereist)

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker 3x25 laten intalleren, ook ivm toekomst. Grotere EV's, inductive kookplaten, meer of krachtige zonnepanelen, hoger stroomverbruik (airco), Dan ben je ook echt klaar voor de toekomst.

Ik heb 3x25 vanwege veel panelen, inductie, warmtepomp. Met het aansluiten van de nieuwe panelen is dat afgelopen maart geïnstalleerd.
Voor zowel een buitenstopcontact voor de granny lader (ga ik niet op een huidig contact doen inderdaad) als een muurlader moeten ze bezig. Maar wil niet meer dan 1500 kwijt zijn inderdaad.
Meterkast moeten ze wel aanpassen omdat er te weinig ruimte is, maar geen grote aanpassing dus dat kan het geld niet zijn.

zijn echt wel goede laders te vinden voor wat minder geld. Gewoon een installatiebedrijf in de buurt vragen en desnoods zelf laadkastje regelen.

Ik heb zelf een laadpaal gemaakt en kostte iets van 250 euro aan materiaal en een middagje knutselen, maar dan moet je wel een beetje iets van elektronica af weten.
Ik weet wel wat van elektra, bijvoorbeeld zelf hotelschakelaar gemaakt in de garage, maar bij de meterkast houdt het op. Niet zo zeer dat ik er technisch niet uitkom, ik wil het risico niet.

Ik schrijf altijd regionale bedrijven aan, binnen zo'n klein mogelijke straal.

Hier ook zo veel mogelijk regionaal, zelfs bij voorkeur hier in het dorp als er goede recenties zijn.

als de meterkast al 3-fase is dan gelijk 3 fase laadpaal. Kosten van 2000 euro vallen mij dan wel tegen inderdaad

Gefeliciteerd!
Een laadpunt hoeft niet duur te zijn. Alleen als je een slim laadpunt wil, dan ben je meer kwijt. Ik heb een simpel ding, een Elli Connect + dacht ik. Die kostte me €300.

Inmiddels weer wat verder met offertes. Kwam niet onder de €1600. Dus besloten zelf alles aan te schaffen (kan via mijn broertje nog wat voordeliger verwacht ik) en een installateur te vragen. Ik heb al iemand gevonden die het kan doen, komt dinsdag kijken. Eens zien waar ik van op uitkom. Ik wil wel een slimme lader (loadbalancing en laden bij teruglevering) dus dat kost wat meer.

Volgens mij best een populaire auto. Hij is ook niet gek duur, vind ik. Ben mezelf aan het verdiepen in een Kangoo Z.E. Niet meteen om te kopen, maar gezien mijn huidige situatie kan die best wel eens interessant zijn.

Volgens mij best een populaire auto. Hij is ook niet gek duur, vind ik. Ben mezelf aan het verdiepen in een Kangoo Z.E. Niet meteen om te kopen, maar gezien mijn huidige situatie kan die best wel eens interessant zijn.
De Zoë wordt veel aangeboden. Nu er tijdelijk weer SEPP is, is het ook weer een stukje interessanter om een EV aan te schaffen. Al vraag ik mij wel af of de prijzen niet mee stijgen.
Ik heb een koopaccu, mede daarom vond ik het een goede deal. Ook de Kangoo (want Renault) wordt vaker met een huuraccu aangeboden. Dan ga je al snel richting de €1000 extra per jaar...

Volgens mij is het verschil enorm hoor. Korte ritten in een stadse omgeving doen een ICE auto zo enorm snel slijten

In de vorm van slijtage is lastig te beoordelen.

Ik kan in de praktijk wel zeggen dat het enorm veel benzine scheelt. Met die korte ritjes rijd onze Insignia 1 op 10 als het niet meer is. terwijl op de langere ritjes die makkelijk 1 op 16 haalt met uit schieters naar 1 op 19. Daar zit al een stuk van het voordeel. Tel daarbij op dat de twingo als EV zich als een vis in het water voelt bij die korte stukjes. In elk parkeervak druk je hem zo in, super vlot en soepel door de stad, waarbij de insignia soms wel een uitdaging is om hem ergens tussen te drukken. Dus los van een aanzienlijke besparing in brandstof heb je ook groot voordeel in praktisch gebruik.

Slijtage van de motor zelf is altijd een beetje koffiedik kijken, maar uiteindelijk is het voor geen enkele brandstofmotor echt goed.

Volgens mij is het verschil enorm hoor. Korte ritten in een stadse omgeving doen een ICE auto zo enorm snel slijten
Ik ben het wel met je eens, ik heb wel eens gehoord dat een koude start hetzelfde is als 100km rijden, maarrr.. als een auto gewoon prima 10 jaar lang 10.000 keer koud kan starten en zo 2 ton of minder rijdt.. Dan is er eigenlijk niks aan de hand.
Je koopt een occassion van 5 jaar oud redelijk voordelig, je rijdt er al je koude ritten mee en waarschijnlijk doe je hem uiteindelijk weg voor 'diversen problemen/algemene ouderdom' en niet specifiek een vastgelopen of een verstopte motor. Zelfs als je motor flink olie gaat verbruiken dan kan je nog steeds lekker door tuffen en als de boel verstopt raakt kan er nieuwe injectie in, allemaal goedkoper dan een extra ev erbij nemen.

Dus ja, klassieke zeldzame of liefhebbers (sport)wagen, inderdaad, daar moet je zuinig op zijn. Maar om naast je doorsneel Kia nog een extra auto aan te schaffen voor korte ritten is wel wat pittig.

Wat mij niet helemaal duidelijk is: zoek je een thuisaccu waarmee je ook kan rijden, of zoek je een EV waar je blij van wordt en die bij je past?
Combinatie van beide kan ook, maar denk dat je dan altijd een mindere accu krijgt dan wanneer je echt voor een thuisaccu op zoek gaat. Omgekeerd denk ik dat je ook een EV gaat kiezen die minder bij je past.

Beetje de all-season vs zomer/winter banden discussie. (met AS in de zomer niet de beste band, en in de winter niet de beste band)

Helder, dan zal ik het nog iets meer toelichten. Het ging echt om de combi, dus het voordeel van beiden. Ik was niet op zoek naar de mooiste, beste EV. Nu vind ik de ZOE niet een heel lelijke auto, maar om nou te zeggen dat ik er blij van wordt... ik ben blijer met onze Focus, zowel van buiten als van binnen. Voordeel van de ZOE is de automaat icm elektrisch rijden, wat wel echt fijn rijdt. Al blijf ik schakelen ook "heerlijk" vinden hoor.
Daarnaast heeft een elektrische auto een grotere accu. Voor dit bedrag vind ik geen thuisaccu die zoveel capaciteit heeft. Voordeel van een thuisaccu is dat deze 24/7 is aangesloten en je minder onderhoud hebt.
Ik kan nu dus niet terugladen, maar wel waar mogelijk opgewekte stroom in de auto laden, zodat ik vanaf komend jaar geen terugleverkosten betaal. Vanaf eind december moet ik een contract vernieuwen, denk dat ik er dan niet onderuit kom. Salderen moet ik later aanzien.

Je kan ook een andere energie leverancier kiezen. Wij betalen geen terug lever kostten over de eerste 1000kwh terug geleverde stroom. Nu weet ik niet hoeveel zonnepanelen en hoe oud de installatie is maar je zou ook kunnen overwegen de installatie gewoon uit te zetten. Zelf zou ik liever voor een echte thuisaccu kiezen. Wel goed kijken wat je maximale dag verbruik is en daar 90% van nemen dan zit je altijd goed

Ieder zijn/haar keuze.
Met een thuisaccu kan ik niet rijden en een tweede auto was ook deel van het plan.
Daarnaast zijn de kosten dermate hoog, dat het lang duurt voordat deze zijn verdiend. Voor de duidelijkheid, nu zijn onze jaarlijkse kosten voor gas/elektra echt laag. Voorspelling is dat we €400 terugkrijgen, terwijl ons voorschot €42 is. Oftewel, nog geen €100 dit jaar.
Dan kunnen we kijken naar een dynamisch contract en daarbij onze zonnepanelen (soms) uitzetten, maar dat vind ik ergens zot. Ik heb zonnepanelen, maar schakel ze uit om meer geld te verdienen. En ik ga er echt geen €1000 per jaar winnen met zo'n accu. In de zomer heb je amper rendement en in de winter wek je te weinig op.
Oftewel, duurt meer dan 10 jaar om terug te verdienen. Dan liever een auto, die schrijft ook af, maar dan heb ik dus ook een auto naast het gebruik van eigen opgewekte energie.
Natuurlijk missen er een aantal zaken in het bovenstaande verhaal, maar ik ging voor een auto en niet enkel een accu.

Terug
Bovenaan