Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Geniaal ding.
Ze schijnen alleen problemen te hebben met de stuurinrichting, waardoor ze op topsnelheid (ca 50 km/h) heel erg kunnen gaan slingeren.
Het ontwerp vind ik wel gaaf.

Toepasselijke titel voor 'ons' wagenpark.

Het heeft wel raakvlakken..
Ik kwam vandaag achter het bestaan ervan.

Wie weet, biedt het een leuke combi voor een evenementenlocatie..

https://www.erfgoedopweg.nl/toonobj.php?id=65

Vandaag heb ik bijna 600 kilometer gereden om een een 27 jarig auto te kopen. Tot mijn stomme verbazing kom ik net na het overschrijven medeforummer Tagora tegen, aan wie ik goede Emweekend herinneringen bewaar. Onwaarschijnlijk toeval! Een leuk weerzien, waarbij hij aangaf spoedig weer zijn gezicht tijdens een Emw-bijeenkomst te tonen.

Je moet er iets voor over hebben, MaestroHLS;)

Het was in ieder geval goed weer.. geen regen.. (althans, als je binnen NL de kilometers afgelegd hebt.. in BE weet ik niks van het weer van vandaag).

Ritmo voor weinig. Was zo'n Energy Saving nu een echt bijzonder model of valt dat wel mee?

rzasa zei:
350 euro
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m865256509-fiat-ritmo-1-1-60-es-1983-grijs.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG

Wouter82 zei:
Ritmo voor weinig. Was zo'n Energy Saving nu een echt bijzonder model of valt dat wel mee?

Mooie "Oltaijmer"... Bijzonder is dat er anno 1983 al een Stop & Start-systeem op zat!

Volgens mij inderdaad wel een bijzondere uitvoering, want een van de eerste op benzinebesparing gerichte uitvoeringen van een normale auto.

Het ontbreken van een rechter buitenspiegel safet natuurlijk ook heel wat energy :D

Jammer dat de originele doppen er niet op zitten.

Mij valt het kleur/ bekleding verschil tussen voor - en achter binnen(deur)paneel op.. Ziet er maf uit.. was dit 'af-fabriek'?

$_85.JPG

Hmm, dat schijnt erbij te horen..

https://www.fiatclub.nl/index.php/registers/ritmo-regata/ritmo-nuova

Volgens Fiat club is er géén rijdende ES Ritmo meer in Nederland..

Wat is er dan niet waar aan de te koop staande Ritmo?
Wie heeft er gelijk?

Durashift zei:
Wie heeft er gelijk?

Ervan uitgaande dat de Italiaanse Ritmo dichter bij het origineel staat (of dat zelfs is), dan zit op de Limburgse Ritmo het ES plaatje te ver naar rechts.,,
Dat kan er ooit door een 'grappenmaker' op geplakt zijn,. of staat de auto bij de RDW ook als ES.. ?
Geintje van FAN destijds>?

Ook bij de RDW heet de auto voluit Fiat Ritmo 60 Energy Saving. Dat soort typische details zullen de afgelopen 32 jaar wel verdwenen zijn...

929V6 zei:
Wouter82 zei:

Mooie "Oltaijmer"... Bijzonder is dat er anno 1983 al een Stop & Start-systeem op zat!

Vooral het 'stop' gedeelte van dit systeem werkte fantastisch en bleek ook uitermate duurzaam.

Durashift zei:
Hmm, dat schijnt erbij te horen..

https://www.fiatclub.nl/index.php/registers/ritmo-regata/ritmo-nuova

Volgens Fiat club is er géén rijdende ES Ritmo meer in Nederland..

Wie heeft er gelijk?

Wellicht stond de auto stil op het moment van schrijven.

smarter zei:
929V6 zei:
Wouter82 zei:

Vooral het 'stop' gedeelte van dit systeem werkte fantastisch en bleek ook uitermate duurzaam.

De Ritmo ES had géén stop-start systeem (Italiaanse bron). De Regata ES wel (Citymatic, bron), maar deze had een 1300-motor (Ritmo: 1100).

Pedigreepaul zei:
Wat is het geworden Maestro?

Het is een groene Jaguar xj40 geworden. Superblij nu!
De auto heeft 189000km gereden en is in redelijk goede staat. Prachtig zwart leer en heel veel hout in goede conditie met sierinleg. Alle elektrische opties (lijken) het nog te doen ook! Het linkervoorscherm is nogal roestig. Gelukkig heeft de vorige eigenaar er gelijk een ander roestvrij scherm bij afgeleverd. Wel in andere kleur.
De auto heeft nog een klein jaar apk. Helaas staat de Brit wel op de nogal prijzige Trx-banden.. Maar ik 'kreeg' er 4 lichtmetalen velgen met standaard afmetingen bij dus dat biedt weer perspectieven.

Het hemeltje is met spelden vast gemaakt. Herkenbaar van mijn Saabs en Maestro. Ervaringsdeskundige, dus dat gaat vast goed komen.

Die Ritmo! Pffff wie haalt m heel snel op? Die Energy Saving is echt wel een bijzonder model, al dacht ik dat de speciale wieldoppen, spoiler en windvangers op de ramen wel standaard waren. Maar misschien vergis ik me, of misschien heeft dit exemplaar wat "overbodige ballast" verloren in de afgelopen 30 jaar. En het start-stop systeem hoort er echt wel op te zitten, ook op de Ritmo! Zo snel gezien is dit exemplaar ook nog eens roest-arm dus snel veilig stellen!

Helaas ga ik m zelf niet ophalen, al levert het me wel een paar slapeloze nachten op vrees ik... :( Zoals sommigen al hebben gezien hebben wij afgelopen weekend een campertje op basis van de Peugeot J5 gekocht dus ons aanschafbudget voor 2014 is verbruikt... (maar als die Ritmo er over 2 maanden nog staat...)

@Durashift: Die zwarte plastic plaat naast de achterbank was standaard op de driedeurs versies van de Ritmo, in ieder geval op de 60L en 60CL. Alleen de portieren kregen enige afwerking mee in de vorm van een stofje. Wat in die tijd volgens mij ook best normaal was.

Idranor zei:
Die Ritmo! Pffff wie haalt m heel snel op? Die Energy Saving is echt wel een bijzonder model, al dacht ik dat de speciale wieldoppen, spoiler en windvangers op de ramen wel standaard waren. Maar misschien vergis ik me, of misschien heeft dit exemplaar wat "overbodige ballast" verloren in de afgelopen 30 jaar. En het start-stop systeem hoort er echt wel op te zitten, ook op de Ritmo! Zo snel gezien is dit exemplaar ook nog eens roest-arm dus snel veilig stellen!

Het stop-start systeem kwam pas op de ES van de derde serie Ritmo, die uit 1985 met kentekenplaat op de achterbumper in plaats van tussen de achterlichten. En inderdaad ontbreken hier helaas de zijruitdeflectoren, speciale wieldeksels en achterruitspoiler. De stoelhoezen zullen wel vuile of beschadigde originele bekleding verhullen.

Er zijn maar 1400 Ritmo's ES verkocht (wereldwijd).
[size=x-small]

Ritmo ES was al meteen gereserveerd, weet ik van een Fiatliefhebber. De telefoon van de verkoper stond roodgloeiend. Maar hij staat nog steeds op Marktplaats...

Als ie maar bij een liefhebber terecht komt. Het zal mij wel rust geven als die advertentie van Marktplaats weg is!

Had mij overigens niet gerealiseerd dat de Citymatic alleen op latere uitvoeringen van de ES zat. Zonder de spoiler, deflectoren en wieldoppen is dit dus gewoon een 60L. Maar dan wel een roestarme met ES op kenteken. En die accessoires zijn wellicht nog wel te vinden.

Dus... op de versie met kentekenplaat TUSSEN de achterlichten sloeg ES slechts op de onderdelen A.spoiler, windschermen en luchtdichte wieldoppen?

Durashift zei:
Dus... op de versie met kentekenplaat TUSSEN de achterlichten sloeg ES slechts op de onderdelen A.spoiler, windschermen en luchtdichte wieldoppen?

Nee hoor, ik heb nog even een folder erbij gepakt uit 1983, ook een Ritmo ES van deze serie had een start stop systeem doordat de benzine toevoer elektronisch werd stopgezet. Er zit bij mijn weten geen verschil in tweede (1983-1985) en derde serie (>1986). Wanneer je www.rdwdata.nl gebruikt geeft die nog 3 geldige kentekens voor een Ritmo energy saving, en dit is de enige met een normale APK, de andere twee hebben een APK die al lang verlopen is. Dit is dus echt de enige rijdende Energy Saving in Nederland!

En aangezien dit een van de allervroegste Ritmo's van na de facelift is, is de kans ook groot dat het een demo auto van Fiat Auto Nederland is geweest. Een vriend van mij die indertijd daar gewerkt heeft gaat proberen dat nog uit te zoeken.

Zucht, die onuitputtelijke schuur met ruimte, daar zou hij mogen komen te wonen....

Er is uiteindelijk natuurlijk maar één manier om er achter te komen... wie heeft het ding nou gekocht?

ReesRitmo zei:
Durashift zei:

Nee hoor, ik heb nog even een folder erbij gepakt uit 1983, ook een Ritmo ES van deze serie had een start stop systeem doordat de benzine toevoer elektronisch werd stopgezet. Er zit bij mijn weten geen verschil in tweede (1983-1985) en derde serie (>1986). .

De versie met kentekenplaat tussen de achterlichten had géén stop/start. Wat ReesRitmo als stop/start systeem leest, is een afsluiting van de brandstoftoevoer bij gas los: elke auto heeft dat tegenwoordig, maar toen stroomde de benzine nog vrolijk door als je je voet van het gas haalde... In onderstaand diagram gaat het om "cut-off" (no. 1).

20stwjn.jpg

De Ritmo ES had daarnaast ook nog een hogere compressieverhouding, een andere carburateur, elektronische ontsteking, verbruiksmeter met schakelindicator. Die is bij de aangeboden auto duidelijk in het dashboard zichtbaar. Ik lees niets over een langere versnellingsbakoverbrenging, wat me bevreemdt (bij de Regata ES van 1983 wordt die wel genoemd).

In de derde serie Ritmo's van 1985 kwam er wel een Citymatic voor de ES, ofwel stop/start systeem, zoals de Regata dat al langer had.

2e3906g.jpg

Het totale systeem zag er in de Regata ES als volgt uit:

wgz514.jpg

Bij de ontwikkeling van die Citymatic gingen de technici natuurlijk niet over een nacht ijs. Een normale startmotor van Fiat werd (in die tijd) gebouwd voor 25.000 koude starts, voor de Citymatic gingen ze uit van 120.000 warme starts. De testauto's zouden zes maanden met dat systeem rijden om de duurzaamheid te garanderen. Na vijf maanden hadden ze 100.000 starts genoteerd en namen ze zo'n startmotor uit elkaar. Deze bleek nog zo goed als nieuw te zijn. Dit hadden ze bereikt door de startmotor zo kort mogelijk te laten draaien, net voldoende om de eerste cilinder een slag te laten maken, waardoor die de warme motor al verder op gang kon krijgen zonder verdere hulp van de startmotor. De motor liep al voordat de krukas 270° had gedraaid, bij nog maar 180 toeren per minuut. Dan werd de startmotor al gedeactiveerd. Op deze manier werd ook de accu nauwelijks belast.[size=x-small]

Vandaag hadden we een leuke logee op de zaak voor een beurt + APK. Nummer 218 van de 284 geproduceerde exemplaren en volgens mij de enige in NL:

IMG_1372_zpsc13d8d53.jpg

IMG_1374_zpsebdf0d43.jpg

IMG_1379_zps91c8b9b4.jpg

IMG_1383_zpsad3b4a04.jpg

Oei wat leuk! Maar wel een auto die ik niet spontaan zou kunnen noemen. Auto Leitner heeft eens een zilveren verhandeld, maar geen idee of die in Nederland is gebleven.

Altijd leuk om thuis de mogelijkheden en onmogelijkheden af te bakenen :cool: : Nu carte blanche voor een 4 persoons cabrio in de kleur blauw in een onberispelijke conditie onder de 5K.

Gevonden: 1993 Chrysler LeBaron LX convertible

chrysler-lebaron-le-baron-3-0i-v6-lx-convertible-uniek-in-nl-10037754-1.jpg

chrysler-lebaron-le-baron-3-0i-v6-lx-convertible-uniek-in-nl-10037754-6.jpg

Deze heeft toch de Mitsubishi V6? Morgen op mijn vrije dag even langsrijden denk ik...

Wouter82 zei:
Leuk ding, wel apart zo zonder de klapkoplampen. En met airco (y)

De airco zal heus wel stuk zijn en het ontbreken van de klapkoplampen jeukt me behoorlijk bij dit model... Reden om morgen even langs te rijden.

Enerzijds altijd eerst bellen van tevoren om niet voor niets te rijden, anderzijds koopsignalen vermijden om een goede onverwachte deal terplekke kunnen maken. Zelfs deze ervaren verkoper weet even niet wat handig is. Ik denk gewoon karren en zien waar het op uit loopt.

@Alset: bedankt voor de informatie. Ik dacht dat ik zo onderhand alles wel wist van de Ritmo en Regata maar ik moet toch mijn meerdere erkennen :)

@Smarter: wat is dit eigenlijk voor auto? Ik heb hem nog nooit gezien....

Terug
Bovenaan