S J 1001

Asfaltkampioen
budget 30-35k

Kleine hoge auto - liefst Duits maar in ieder geval Europees

Elektrisch met WLTP 500+ of praktijk snelweg 300+ (ook als het wat kouder is).

30k km per jaar

Q4 etron 2024 ‘45’ heeft de voorkeur maar zijn nog tegen de 40k

De eqa is een hele goede runner up maar snap niks van die batterijen en ranges. De 250+ is in Duitsland niet te vinden? 66kwh en 71kwh batterij? Welke heeft de beste range die je kan kopen voor dit bedrag en hoeveel verschilt dat qua range met zo een 45 q4 (wltp 540km)

Ik ben ook aan het verkennen in de EV-schappen.
De EQA 250+ heeft een range vergelijkbaar met de Q4 E-Tron, echter maar 100kw snelladen.

De E-Tron is wel 200 kilo zwaarder. Dat ga je merken in de wegenbelasting. Als de 'korting' eraf gaat, moet je denken aan €470 per kwartaal.
De Q4 Etron valt niet onder de categorie "kleine hoge auto".

Dan kun je beter een ID3 77kwh of een Cupra Born 77kwh nemen. Qua gewicht zitten die ruim onder de Mercedes terwijl ze net zoveel ruimte bieden. De techniek is identiek aan die van de Audi.
Als je naar de ID3 kijkt, neem dan eentje van ná de facelift (2023 dacht ik zo): veel mooier interieur en snellere mediasysteem (lees: niet meer retetraag). Let wel: veel knopjes zijn verhuist naar het mediasysteem, dus die stroperigheid ga je vervloeken.

Ik vind het in dit segment ook wel vervelend dat ze zo enorm zwaar zijn. Een XC40 of Polestar 2 zijn fijne auto’s maar wel zwaar en wat minder zuinig.

Snelladen is niet relevant, een VW / Seat / Skoda zijn geen optie. Een Volvo of polestar wel. Even kijken hoe die het qua prijs en range doen. 500+ wltp is wel echt belangrijk.

Ik was die hele id5 ook gewoon vergeten dat ie bestond. o_O

Maar voorkeur gaat wel uit naar een kleinere auto en de id5 is volgens mij best een groot ding?

Snelladen is niet relevant, een VW / Seat / Skoda zijn geen optie. Een Volvo of polestar wel. Even kijken hoe die het qua prijs en range doen. 500+ wltp is wel echt belangrijk.
Met dat budget kan je een Polestar 2 van ná de facelift halen. De 500km haalt ie wel (in de zomer). Voor specifiekere vragen weet je me te vinden :)

Wacht een standard range polestar haalt net zoveel km range als een q4 45 RWD? De long range polestar zou dan echt perfect zijn.

Wacht een standard range polestar haalt net zoveel km range als een q4 45 RWD? De long range polestar zou dan echt perfect zijn.
Long Range vóór de facelift is binnen budget, maar die haalt zo'n 500-510km op papier. Long Range ná de facelift haalt 650km op papier, maar is nét buiten budget.

Die uit de onderstaande link zijn volgens mij wel aardig, maar wel €3k boven budget.

Een ID.5 is niet groter dan een Q4, XC40 of Polestar 2.
XC40/Polestar vind ik interessant als 2WD, want de 4WD is gelijk weer een stuk zwaarder. Maar zoals Polaris aangeeft is het het beste als je er eentje van na de facelift vindt. Die heeft RWD en is efficiënter.

... Die heeft RWD en is efficiënter.
Dat wilde ik net benoemen, wil je niet liever gaan voor een facelift omdat deze efficiënter is?
Zou voor realistisch verbruik vooral kijken naar ervaringen en niet wat het papier zegt. Dat is met een ICE ook al zo natuurlijk, maar bij een EV kijkt men er meer naar.

Laatst bewerkt:
Definieer een "Kleine hoge auto".
Een Polestar 2 heeft een lengte van 460 cm; een Audi Q4 is 2 centimeter korter; een ID.5 is een ID.4 Coupe en is niet korter of langer (459 cm)

Vanwaar de keuze om de VW/Cupra/Skoda niet mee te nemen? Waarom zijn dat geen optie?

Polestar (Geely --> Chinees, deels Zweedse 'roots') wordt geproduceerd in China.
Volvo XC40/EX40 kan in Gent zijn geproduceerd, maar wordt ook in China geproduceerd.

Wieldesign is zeer bepalend voor de WLTP-range. Het is mogelijk dat dat de reden is dat de EQ250 van Autoscout een WLTP-actieradius heeft van 524 km.

Niet alle Europa, maar ook niet Chinees:
Ford Mustang Mach-e Extended Range 470 cm (Mexico)
Hyundai Ioniq 5 465 cm (Zuid-Korea)
Nissan Ariya 460 cm (Japan)
Renault Scenic E-tech 447 cm (Frankrijk)
Toyota BZ4x 470 cm (Japan)

Oudere dame: vw/skoda/seat vanwege het uiterlijk

ford slechte ervaringen mee gehad dus geen optie

Scenic long range had ik ook al aangegeven maar die zijn ook nog wel prijzig, dan heeft een Audi of Volvo/polestar de voorkeur

Klein / hoog -> nu rijdt ze tesla model 3 long range (2023) en daarvoor een a6 avant

Een hoge B segment zou perfect zijn met 550km wltp - maar iets wat daar in de buurt komt. Op zich is iets groter ook geen drama maar richting de 5m slaat nergens op voor 1-2p

I found an interesting offer! Take a look:

Stretch met het budget en zeker gezien het geen dealer is (garantie) en beurtje nodig heeft

Maar wel RWD en long range en facelift (?)?
Baujahr 2022, op kenteken in januari 2024.
De facelift heeft een beduidend andere neus 'zonder grill'
De Smartzone is geïntroduceerd destijds.

Ook zijn de accupakketen en vermogens aangepast.

Polestar 2 beschikbare configuraties met +500 km WLTP:
231 pk FWD, 75/78 kWh, 551 km
272 pk RWD, 67/69 kWh, 546 km
272 pk RWD, 67/70 kWh, 551 km
299 pk RWD, 78/82 kWh, 655 km
476 pk AWD, 78/82 kWh, 568 km

Pre-facelift
Facelift

Scenic long range had ik ook al aangegeven maar die zijn ook nog wel prijzig, dan heeft een Audi of Volvo/polestar de voorkeur

Klein / hoog -> nu rijdt ze tesla model 3 long range (2023) en daarvoor een a6 avant

Een hoge B segment zou perfect zijn met 550km wltp - maar iets wat daar in de buurt komt. Op zich is iets groter ook geen drama maar richting de 5m slaat nergens op voor 1-2p
Is Aziatisch volledig afgeschreven? Of is Koreaans/Japans een optie?

WLTP 500+ km is nog niet veel aanbod binnen budget, ook zeker met de voorkeur voor enkel Europees.
Vanwaar de keuze voor het vervangen van de Model 3?

Model 3 is PL en moet in mei ingeleverd worden. Zou nu idealiter ivm leeftijd wat hoger willen en alles in het scherm wordt niet als prettig ervaren.

Er staat toch 510 bij Reichweite? Dit is een pre-facelift Long Range

Deze versie van de Polestar 2 is in Nederland geleverd van maart 2021 tot april 2023. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 50.900.
De voorwielaangedreven auto heeft elektrische aandrijflijn, heeft een actieradius van 551 km en levert een maximum vermogen van 170 kW (231 pk) en een maximum koppel van 330 Nm.

Autoweek

facelift is efficiënter maar goed als ze 300+ in de winter op de snelweg haalt dan kan ze retourtje Amsterdam - Friesland prima halen.

Het zit ergens tussen de 510 en 550, afhankelijk van het gebruik.

Qua range ontlopen de pre-facelift Long Range en facelift Standard Range elkaar niet zo veel. De facelift SR heeft wel achterwielaandrijving, meer vermogen, is efficiënter, kan sneller snelladen en heeft (naar het schijnt) een beter/sneller infotainment, ook de 2024/2025 modellen. De 2026 heeft weer een aanvullende infotainmentupgrade gehad, maar die zullen ongetwijfeld buiten budget zijn.

Als je een 2024+ SR kan vinden voor hetzelfde bedrag als een 2020-2023 LR, is de SR gewoon de betere auto.

Jeetje, wat een verbruik op de boordcomputer!
21,1 kWh per 100 kilometer.
Een Polestar 2 zou leuk zijn geweest als opvolging van mijn huidige Kia e-Niro, maar 5 kWh per 100 kilometer hoger verbruik is wel even schrikken!

Hopelijk is de faceliftversie inderdaad een stuk voordeliger met zijn elektriciteit. Ten opzichte van de huidige Model 3 gaat het in verbruikskosten bij laden waarschijnlijk een stuk hoger zijn.

Jeetje, wat een verbruik op de boordcomputer!
21,1 kWh per 100 kilometer.
Een Polestar 2 zou leuk zijn geweest als opvolging van mijn huidige Kia e-Niro, maar 5 kWh per 100 kilometer hoger verbruik is wel even schrikken!
Verbruik is over de laatste 8k km. Er staat niet bij hoe die zijn gereden. Bij lage temperaturen en veel 130 km/u? Dan vind ik het niet gek. Dan redt een Niro 16 kWh/100 km ook niet ;)

Het zit ergens tussen de 510 en 550, afhankelijk van het gebruik.

Qua range ontlopen de pre-facelift Long Range en facelift Standard Range elkaar niet zo veel. De facelift SR heeft wel achterwielaandrijving, meer vermogen, is efficiënter, kan sneller snelladen en heeft (naar het schijnt) een beter/sneller infotainment, ook de 2024/2025 modellen. De 2026 heeft weer een aanvullende infotainmentupgrade gehad, maar die zullen ongetwijfeld buiten budget zijn.

Als je een 2024+ SR kan vinden voor hetzelfde bedrag als een 2020-2023 LR, is de SR gewoon de betere auto.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 31.990
Kilometerstand: 19.588 km
Bouwjaar: 02/2024
Deze?

Dan vind ik een Cupra Born met een grotere accu geen gek idee:
Vooral het feit dat ie relatief compact is tel ik dan mee.

Das een Seat toch :censored:

Die polestar valt in de smaak, iemand ervaring met dat bedrijf? Naam komt wel bekend voor

Met dat budget kan je een Polestar 2 van ná de facelift halen. De 500km haalt ie wel (in de zomer). Voor specifiekere vragen weet je me te vinden :)

Oeps deze dus gemist maar zelf ook gevonden nu. Denk dat het een goede kanshebber is!

Winter en dan snelweg - wat heb je minimaal aan bereik gezien?

Oeps deze dus gemist maar zelf ook gevonden nu. Denk dat het een goede kanshebber is!

Winter en dan snelweg - wat heb je minimaal aan bereik gezien?
Op winterbanden en met mijn rijstijl altijd minimaal 300km, maar het is heel makkelijk om daar nog wat winst te behalen ;)

Die facelift LR is wel goedkoop vergeleken met die SR zeg. Zelfs nog iets minder gelopen en toch maar €1000 meer.

Ik vraag me wel af of de foto’s kloppen eerlijk gezegd. Bij de 2025 LR moest je het Plus-pack nemen, met andere stoelen en een panoramadak. Dat heeft die van jouw advertentie niet, maar misschien dat dat bij de 2024-versie niet hoefde.

Als je dat wilt checken kan je even met Polestar Support bellen, die zijn telefonisch erg makkelijk te bereiken en behulpzaam.

Leuk dat ze gaat kijken in ieder geval!

• Leuk
Waarderingen: elmo
Ah goeie tip

Zal het morgen wel horen, had wel gezegd niet gelijk tekenen maar stuur ovk maar even naar mij dan check ik het nog even

Autoverkopers zijn boefjes naar mijn ervaring :p

Ze gaat morgen bij deze kijken en de LR die er ook staat!
Wel moeite doen om het kenteken weg te werken (waarom?) maar niet om even een doekje langs de dorpel te halen vóórdat je de foto neemt…. :rolleyes:
Zo’n “dealer” staat bij mij al 1-0 achter.

Weet niet of het pre- of after facelift is, maar dit vind ikzelf gaver als kleur:

En dit is allebei origineel NL. Die 2 witte zijn (verse) import volgens mij.

Terug
Bovenaan