Ervaringen met F30-stoelen gezocht --> rugklachten door (te) aanwezige lendensteun

Fritsmeister

Wegverkenner
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met onderstaand en mij in de goede richting kan wijzen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn volgende auto. Na het lezen van veel topics en het maken van een aantal proefritten ben ik er wel uit: Het wordt een BMW 3-serie F30 (2016 t/m 2019). Tot nu toe heb ik proefritten gemaakt met twee verschillende F30’s. Beide auto's spraken me qua rijgedrag en afwerking erg aan, maar ik liep telkens tegen hetzelfde probleem aan: ik krijg geen fijne zithouding gevonden.

Proefrit 1: Leren standaard stoelen, handmatig verstelbaar:

Dit is een 330e met de standaard lederen stoelen, zonder elektrische verstelling of verstelbare lendensteun:

Tijdens de rit kreeg ik al snel last van mijn onderrug. De lendensteun voelde vrij agressief aan en kon niet worden aangepast. Mijn onderrug stond te hol, wat resulteerde in rugpijn die de rest van de dag bleef hangen. Erg jammer, want verder beviel de auto goed.

Proefrit 2: Volledig elektrisch verstelbare stoelen​

Deze auto heeft volledige elektrische verstelbare stoelen. Zelfs de lendensteun is elektrisch in 3 lagen verstelbaar. Deze zat al veel beter, maar zelfs bij de minimale lendensteun vond ik deze nog te veel aanwezig. Na een proefrit van 30 minuten had ik geen rugpijn zoals bij de eerste rit, maar mijn onderrug begon al wel te irriteren. Het lijkt erop dat dit niet alleen door de lendensteun komt, maar ook door de vorm of het frame van de stoel zelf.

Mijn dilemma:

Ik weet dat er diverse stoelen zijn geleverd in de F30 (stof, leer, sportstoelen, elektrische verstelbaarheid etc), maar de verschillen zijn me niet altijd duidelijk, zeker niet qua comfort.

Wat ik zoek is de stoel met zo min mogelijk lendensteun, dus waarbij mijn onderrug niet te hol komt te staan. De rest van de stoel is hieraan ondergeschikt (leer, stof, handmatig, elektrisch, sport of niet etc.)

Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
  • Kijken naar een andere merk/model met comfortabelere stoelen (dat zou ik jammer vinden want voor de rest spreekt de F30 mij aan)
  • Een proefrit maken in een andere F30 met andere stoelen en hopen dat dat beter bevalt (er zijn ook nog stoffen stoelen, welicht zitten die fijner in de onderrug)
  • Gaan voor de leren elektrische stoelen, hopen dat het went of eventueel een dun kussentje voor de bovenrug aan de stoel bevestigen
Ik zie dat er naast leren stoelen ook stoffen stoelen zijn, maar ik vraag me af of de stoel dan daadwerkelijk comfortabeler/zachter is voor de onderrug, het frame van de stoel zal waarschijnlijk niet anders zijn.

Kortom: Ik zou graag willen weten wat de prettigste stoel is voor mijn situatie, dus met een zo min mogelijke lendensteun in de stoel.

Tot slot:
Ik ben me ervan bewust dat houding en zitinstellingen veel verschil kunnen maken, maar vanwege een medische voorgeschiedenis met rugklachten is dit voor mij extra gevoelig.

Ik zou alleszins kijken naar stoelen met zitverlengers voor je bovenbenen. Een 3 serie met stoffen stoelen heb ik nog niet vaak gezien. Meestal is het Sensatec ( toen goedkope optie) of leer. Ik had Sensatec.
Het is zeer persoonlijk die zitpositie, vorige auto net weggedaan omdat de lendesteun niet instelbaar was; nu weer een duwtje in de rug, blij mee.
Als je rugklachten hebt (ik ook) zou ik ook zetelverwarming aanraden.
Succes met de zoektocht!

bf1c3ed8f5c3e57610d2db6564369d120f092cfa.jpeg
Wil je bij BMW blijven kan je mits je dit wilt stapje hoger gaan voor de 5 serie. Met de comfort stoelen de beste die ik ooit heb gehad en unieke mogelijkheid om de rugleuning in twee delen elektrisch in te stellen zodat die de volledige welving van je rug volgt.

Gaan voor de leren elektrische stoelen, hopen dat het went of eventueel een dun kussentje voor de bovenrug aan de stoel bevestigen
En dit dus niet nodig is

Ik zou alleszins kijken naar stoelen met zitverlengers voor je bovenbenen. Een 3 serie met stoffen stoelen heb ik nog niet vaak gezien. Meestal is het Sensatec ( toen goedkope optie) of leer. Ik had Sensatec.
Het is zeer persoonlijk die zitpositie, vorige auto net weggedaan omdat de lendesteun niet instelbaar was; nu weer een duwtje in de rug, blij mee.
Als je rugklachten hebt (ik ook) zou ik ook zetelverwarming aanraden.
Succes met de zoektocht!
Bedankt voor je advies. De 2e proefrit die ik heb gemaakt gaat om een auto met zitverlengers, elektrische lendensteun en zetelverwarming. Dat was al een stuk beter dan die 1e maar nog niet perfect, ik twijfel of ik eraan zou kunnen wennen. Wat betreft de stoffen stoelen: die komen stiekem vaker voor dan je denkt, zie:

Wil je bij BMW blijven kan je mits je dit wilt stapje hoger gaan voor de 5 serie. Met de comfort stoelen de beste die ik ooit heb gehad en unieke mogelijkheid om de rugleuning in twee delen elektrisch in te stellen zodat die de volledige welving van je rug volgt.

En dit dus niet nodig is
Ik hoef niet perse bij BMW te blijven, maar mijn voorkeur gaat er wel naar uit. Een 5 serie heb ik nog niet overwogen. Vergeleken met een 3 serie toch weer een stukje groter, zwaarder en duurder en qua imago toch weer anders dan een 3 serie. In grote lijnen zoek ik een iets sportieve hatchback/sedan, een 5 serie is in mijn ogen meer een logge, comfortabele cruiser. Dat gezegd te hebben zien die stoelen van jou er wel fantastisch uit! Ik ga er toch even naar kijken.

Ik zou in ieder geval kijken voor een auto/stoel combinatie die echt goed zit,
zou geen auto kopen en dan al beginnen met kussentje in de rug.
krijg je spijt van. Gevolg zere rug, pijn in de knip en waarschijnlijk weer op zoek naar wat anders.
rugklachten zijn geen pretje.

Bedankt voor je advies. De 2e proefrit die ik heb gemaakt gaat om een auto met zitverlengers, elektrische lendensteun en zetelverwarming. Dat was al een stuk beter dan die 1e maar nog niet perfect, ik twijfel of ik eraan zou kunnen wennen. Wat betreft de stoffen stoelen: die komen stiekem vaker voor dan je denkt, zie:

Ik hoef niet perse bij BMW te blijven, maar mijn voorkeur gaat er wel naar uit. Een 5 serie heb ik nog niet overwogen. Vergeleken met een 3 serie toch weer een stukje groter, zwaarder en duurder en qua imago toch weer anders dan een 3 serie. In grote lijnen zoek ik een iets sportieve hatchback/sedan, een 5 serie is in mijn ogen meer een logge, comfortabele cruiser. Dat gezegd te hebben zien die stoelen van jou er wel fantastisch uit! Ik ga er toch even naar kijken.
Ik ben bevooroordeeld, maar zou zeker kijken naar een 5 en er eentje met de comfortstoelen proefrijden (eenvoudig te herkennen aan de knik in de rugleuning die je apart kunt verstellen of de kussentjes op de hoofdsteun die je kunt buigen). Ik had compleet andere klachten dan jij, maar sinds ik de comfortstoelen rij, zijn de klachten weg. En een 5 rijdt heerlijk luxe. Voorheen had ik ook een 3 die ik overal doorheen smeet, maar ik zou niet niet gauw teruggaan - de Vijf ben ik enorm gaan waarderen.

Overigens heeft De Dude ook nog eens de versie gelinkt met het mooie Nappa-leder. Dat is wel extra luxe. Doorsnee Dakota-leer ziet er iets minder chic uit, maar zit net zo prima.

Overigens heeft De Dude ook nog eens de versie gelinkt met het mooie Nappa-leder. Dat is wel extra luxe. Doorsnee Dakota-leer ziet er iets minder chic uit, maar zit net zo prima.
Haha was het maar zo’n feest ! Ik heb ‘helaas’ oyster Dakota en dat is inderdaad wat stugger. Wel duurzamer. Mijn grote wens voor volgende BMW is nappa of nog liever merino individual.

De foto was even snel van het internet geplukt :).

Wel goed om inderdaad expliciet naar die ‘knik’ te kijken @Fritsmeister , dat zijn de comfort stoelen. De 5 serie heeft ook standaard (niet doen!) en sport stoelen.

Goed. We dwalen teveel off-topic waarvoor excuus.

Weer ontopic:
Ik heb verder ook goede ervaring met de AGR stoelen van Opel en Ford alsook de stoelen van Volvo.

Stoelen zijn natuurlijk zeer persoonlijk. Ik heb twee keer een F31 gehad, beide met sportstoelen, en die waren voor mij perfect. Als je heel specifieke wensen (en of klachten) hebt zou ik een op maat gemaakte stoel overwegen. Kost wat, maar is zijn geld dubbel en dwars waard.

Kan het comfort van de comfortstoelen uit de 5 alleen maar beamen. X5 heeft exact dezelfde stoelen meen ik.

alleen zou ik wel even goed nadenken of je zo een oude bmw PHEV zou willen.

Haha was het maar zo’n feest ! Ik heb ‘helaas’ oyster Dakota en dat is inderdaad wat stugger. Wel duurzamer. Mijn grote wens voor volgende BMW is nappa of nog liever merino individual.

De foto was even snel van het internet geplukt :).

Wel goed om inderdaad expliciet naar die ‘knik’ te kijken @Fritsmeister , dat zijn de comfort stoelen. De 5 serie heeft ook standaard (niet doen!) en sport stoelen.

Goed. We dwalen teveel off-topic waarvoor excuus.

Weer ontopic:
Ik heb verder ook goede ervaring met de AGR stoelen van Opel en Ford alsook de stoelen van Volvo.
Nappa is heerlijk. Ik heb het nu voor de tweede keer en ben het gaan waarderen. Ik vind het de meerprijs tov Dakota nog steeds niet waard als je het nieuw bestelt, maar ik zou er tweedehands best wat extra voor over hebben, vanwege uitstraling én comfort.

Als ik zo de berichten lees, heb ik het idee dat die 330e's juist vrij goed 'oud' worden en relatief weinig PHEV-gerelateerde klachten hebben.

Dat valt mij ook op, maar goed ze zijn nu bijna 10 jaar oud en je koopt iets voor nog 5 jaar. De EV range van 40km die nieuw al 30km was zal ook richting de 20 gaan. Een lichtere 3x0i lijkt mij een fijnere / veiligere keuze.

Stoelen zijn natuurlijk zeer persoonlijk. Ik heb twee keer een F31 gehad, beide met sportstoelen, en die waren voor mij perfect. Als je heel specifieke wensen (en of klachten) hebt zou ik een op maat gemaakte stoel overwegen. Kost wat, maar is zijn geld dubbel en dwars waard.
Wat typeert de sportstoelen in de F31 vergeleken met de niet sportstoelen? En waar zou ik een stoel op maat kunnen laten maken?
Als stoelen belangrijk zijn zou ik me afvragen wat belangrijker is. Het logo op de neus of fijne stoelen. Er zijn genoeg andere merken die erg fijne stoelen gebruiken, zoals Volvo en Opel (met de AGR stoelen).
Logo op de neus maakt me niets uit, maar puur qua rijden ben ik nog niks tegengekomen wat in de buurt komt van de BMW. AGR stoelen ben ik niet bekend mee, ga ik naar kijken.
Als ik zo de berichten lees, heb ik het idee dat die 330e's juist vrij goed 'oud' worden en relatief weinig PHEV-gerelateerde klachten hebben.
Daar ben ik ook achtergekomen!

Dat valt mij ook op, maar goed ze zijn nu bijna 10 jaar oud en je koopt iets voor nog 5 jaar. De EV range van 40km die nieuw al 30km was zal ook richting de 20 gaan. Een lichtere 3x0i lijkt mij een fijnere / veiligere keuze.
Tuurlijk het is een klein extra risico. Maar een 330e koop je niet voor het puur elektrisch rijden. Juist het samenspel van beide motoren rijdt stukken fijner dan een 320i of 330i is mijn mening. Daarbij is het gecombineerd verbruik een stukje gunstiger en rijd je met een potentete aandrijflijn + lagere occasion prijzen. Dat maakt een 330e voor mij op dit moment DE auto, maar goed, we wijken iets af van het onderwerp ;)

De stoelen van de 5 serie en de AGR ga ik naar kijken. Om even terug te komen op mijn centrale vraag: is er een stoelcombinatie in de F30 die wellicht nog een stapje mindere lendensteun heeft? Eventueel de elektrische stoffen stoelen? De bekledingstof is van zichzelf zachter, wellicht dat dit nog iets doen, ondanks dat de vorm van het stoelframe waarschijnlijk hetzelfde zal zijn?

Zou je niet wennen aan een stoel?

Bij Iwema in Noordhoorn komt een weergaloze 320e te koop, ik meen Portimoa of Mauritius blauw, gisteren afgeleverd.
Ga ik in de gaten houden. Maar een 320e is een generatie nieuwer en ongetwijfeld een stuk duurder. De F30 heb je voor 17k tot max 20k echt wel een mooie wagen. Ik wil ook graag onder de 20k blijven, ik verwacht niet dat je daarvoor een G20 vindt.

Standaard is veel te vlak met vrijwel geen zijdelingse support. Zou die echt afraden
Is het niet juist andersom? De standaard stoelen zijn juist niet vlak, gezien de felle lendensteun. De sportstoelen zijn iets vlakker, gezien de minder felle lendensteun (en dus iets prettiger).

Misschien moet ik toch eerst ook nog in de stoffen stoel gaan proefrijden voordat ik een keuze maak.

Ga ik in de gaten houden. Maar een 320e is een generatie nieuwer en ongetwijfeld een stuk duurder. De F30 heb je voor 17k tot max 20k echt wel een mooie wagen. Ik wil ook graag onder de 20k blijven, ik verwacht niet dat je daarvoor een G20 vindt.

Is het niet juist andersom? De standaard stoelen zijn juist niet vlak, gezien de felle lendensteun. De sportstoelen zijn iets vlakker, gezien de minder felle lendensteun (en dus iets prettiger).

Misschien moet ik toch eerst ook nog in de stoffen stoel gaan proefrijden voordat ik een keuze maak.
Doelde op het zitvlak

Zou je niet wennen aan een stoel?
Sommige mensen misschien wel. Dat lijkt me heel fijn. Maar niets is zo persoonlijk als zitcomfort. Ik kan me best voorstellen dat je soms even moet stoeien met een stoel voordat je goed zit. En dat dat een paar ritjes duurt.

Wat voor de één heerlijk zit is voor de ander een martelgang. Ik heb aan bepaalde stoelen nooit kunnen wennen. De sportstoelen van mijn V70 waren een aardig compromis; ik merkte pas hoe goed ze waren tot ik in de V70 van een bekende stapte met de standaardstoelen. Drama.
Maar de comfortstoelen van BMW zijn voor mij het summum. Ik zou ze bijna in de huiskamer willen zetten :D Ik lees echter ook genoeg verhalen van anderen die veel liever de sportstoelen hebben.

Ondanks de aanbevelingen voor de comfortstoelen van de 5 serie, heb ik daar ook last van een te aanwezige lendesteun.
Ik heb dit inmiddels opgelost door de zitting vrij vlak te houden en het bovenste gedeelte van de stoel wat naar voren te zetten. De lendesteun laat ik helemaal leeg.
Ook echt je kont naar achteren schuiven lost al iets op.
Tot nu toe zit ik goed, maar eigenlijk valt het mij wat tegen voor zo'n auto. Het zou een reden kunnen zijn om de volgende keer geen BMW te kopen. Dit ondanks dat de rest van de auto heel goed bevalt.

Dit is een 330e met de standaard lederen stoelen, zonder elektrische verstelling of verstelbare lendensteun:

≥ BMW 3-serie 330e Centennial High Executive 2016 WIT NAVI NAP — BMW — Marktplaats

Tijdens de rit kreeg ik al snel last van mijn onderrug. De lendensteun voelde vrij agressief aan en kon niet worden aangepast. Mijn onderrug stond te hol, wat resulteerde in rugpijn die de rest van de dag bleef hangen. Erg jammer, want verder beviel de auto goed.
...Maar dit zijn niet de standaarstoelen, toch? Deze hebben o.a. zo'n zittingverlenger, dat is niet standaard. Dus deze auto heeft -meen ik- de sportstoelen.

Heb je de echte standaardstoelen in de 3-serie ook al eens geprobeerd?

Voor de rest ben ik geneigd naar een heel flauw antwoord: Koop een ander merk. Een Volvo of een -ja ik ga het zeggen- Opel met AGR stoelen. Deze bijvoorbeeld. Heeft wat veel kilometers maar die stoelen zijn zo te zien dezelfde als ik in mijn Astra K had. Tienvoudig elektrisch verstelbaar met verwarming, ventilatie, massage en geheugen. Niet alleen de lumbaalverstelling zit erop in 4 richtingen maar ook de wangen van de stoel zijn verstelbaar. Zalig.

Zelf heb ik zitproblemen in auto's eigenlijk altijd opgelost door even de stoel in te stellen zoals het geadviseerd wordt voor een optimale ergonomie. Rugleuning goed rechtop want je moet je polsen op het stuur kunnen leggen zonder uit je stoelen te komen. Zitting vlak zodat deze bij koppelen niet tegen je been duwt, en ver genoeg naar voren zodat je been bij ingetrapte koppeling nog licht gebogen is.

Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met onderstaand en mij in de goede richting kan wijzen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn volgende auto. Na het lezen van veel topics en het maken van een aantal proefritten ben ik er wel uit: Het wordt een BMW 3-serie F30 (2016 t/m 2019). Tot nu toe heb ik proefritten gemaakt met twee verschillende F30’s. Beide auto's spraken me qua rijgedrag en afwerking erg aan, maar ik liep telkens tegen hetzelfde probleem aan: ik krijg geen fijne zithouding gevonden.

Proefrit 2: Volledig elektrisch verstelbare stoelen​

Deze auto heeft volledige elektrische verstelbare stoelen. Zelfs de lendensteun is elektrisch in 3 lagen verstelbaar. Deze zat al veel beter, maar zelfs bij de minimale lendensteun vond ik deze nog te veel aanwezig. Na een proefrit van 30 minuten had ik geen rugpijn zoals bij de eerste rit, maar mijn onderrug begon al wel te irriteren. Het lijkt erop dat dit niet alleen door de lendensteun komt, maar ook door de vorm of het frame van de stoel zelf.

Mijn dilemma:

Ik weet dat er diverse stoelen zijn geleverd in de F30 (stof, leer, sportstoelen, elektrische verstelbaarheid etc), maar de verschillen zijn me niet altijd duidelijk, zeker niet qua comfort.

Wat ik zoek is de stoel met zo min mogelijk lendensteun, dus waarbij mijn onderrug niet te hol komt te staan. De rest van de stoel is hieraan ondergeschikt (leer, stof, handmatig, elektrisch, sport of niet etc.)

Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
  • Kijken naar een andere merk/model met comfortabelere stoelen (dat zou ik jammer vinden want voor de rest spreekt de F30 mij aan)
  • Een proefrit maken in een andere F30 met andere stoelen en hopen dat dat beter bevalt (er zijn ook nog stoffen stoelen, welicht zitten die fijner in de onderrug)
  • Gaan voor de leren elektrische stoelen, hopen dat het went of eventueel een dun kussentje voor de bovenrug aan de stoel bevestigen
Ik zie dat er naast leren stoelen ook stoffen stoelen zijn, maar ik vraag me af of de stoel dan daadwerkelijk comfortabeler/zachter is voor de onderrug, het frame van de stoel zal waarschijnlijk niet anders zijn.

Kortom: Ik zou graag willen weten wat de prettigste stoel is voor mijn situatie, dus met een zo min mogelijke lendensteun in de stoel.

Tot slot:
Ik ben me ervan bewust dat houding en zitinstellingen veel verschil kunnen maken, maar vanwege een medische voorgeschiedenis met rugklachten is dit voor mij extra gevoelig.
Altijd fijn, eerlijke verkopers. Bij Optie 2 staat “eerste eigenaar” terwijl het een import is. Dat schrijven ze dan weer niet in de advertentie.

Iedereen bedankt voor de input tot nu toe! Wordt ontzettend gewaardeerd! Ik kan niet op iedereen reageren helaas. Ik heb vandaag een 3e stoel proefgereden en ook die viel ontzettend tegen:
...Maar dit zijn niet de standaarstoelen, toch? Deze hebben o.a. zo'n zittingverlenger, dat is niet standaard. Dus deze auto heeft -meen ik- de sportstoelen.

Daar zeg je me wat! Die 1e wagen heeft inderdaad een zittingverlenger en de knop om de zijkant/wang van de stoel naar binnen of buiten te brengen. Als dit niet de standaard stoelen zijn heb ik inderdaad niet in de standaard stoelen gezeten. Tot vandaag! Zojuist in deze gereden:
En wat kan ik zeggen? Dit zat verschrikkelijk. Vergelijkbaar met de stoel van de 1e proefrit. De lendensteun is zeer afgressief en niet instelbaar. Het materiaal van de stoel maakt deze wel een stukje zachter. Volgensmij hebben de standaard en sport stoelen dezelfde rugleuning. De vorm van de bolling in de onderrug is vrijwel hetzelfde. Sportstoelen typeren volgensmij voorral de zittingverlenger en de instelbare zijkant.

Na 3 ervaringen met 3 verschillende stoelen kan ik het volgende zeggen:
Stoffen stoelen voelen ietsje zachter dan de leren stoelen. Puur door de zachtheid van het materiaal.
De elektrische verstelbare stoelen met lendensteun zijn op minimale stand een stukje comfortabeler dan de niet instelbare stoel.
Dit doet me twijfelen om een Elektrische, stoffen, sportstoel te proberen. Die komen niet veel voor maar ze zijn er wel:
Zie foto 27. Dit is een 340i touring, dus geen uitvoering waar ik naar zoek, maar die stoelen zien er aardig uit.
Dit is mijn inziens de laatste optie voor een originele 3-serie stoel. Hierna blijven er twee opties over: Een stoel op maat of een andere auto.
Bij een stoelenboer een goede stoel op maat uitzoeken en die laten monteren. Gaat ongeveer 500 k km mee, kan je overzetten naar je volgende auto. Voor het oog de passagiersstoel ook meenemen?
Dat is iets waar ik steeds serieuzer over ga nadenken. Ik ben hier totaal niet bekend mee, welke bedrijven doen zoiets? Het enige bedrijf wat ik ken die zoiets doet is Recaro, ik sta open voor andere suggesties.

Altijd fijn, eerlijke verkopers. Bij Optie 2 staat “eerste eigenaar” terwijl het een import is. Dat schrijven ze dan weer niet in de advertentie.
Ja ik weet het, goede spot! Verkoper bedoelt waarschijnlijk 1e particuliere eigenaar in Nederland. Beetje misleidend als je het mij vraagt. Die verkoper had overigens nog wel een paar uitspraken waar ik mijn twijfels bij had. Aardige man met veel praatjes, een echte verkoper dus.

Voor de rest ben ik geneigd naar een heel flauw antwoord: Koop een ander merk. Een Volvo of een -ja ik ga het zeggen- Opel met AGR stoelen. Deze bijvoorbeeld. Heeft wat veel kilometers maar die stoelen zijn zo te zien dezelfde als ik in mijn Astra K had. Tienvoudig elektrisch verstelbaar met verwarming, ventilatie, massage en geheugen. Niet alleen de lumbaalverstelling zit erop in 4 richtingen maar ook de wangen van de stoel zijn verstelbaar. Zalig.

Zelf heb ik zitproblemen in auto's eigenlijk altijd opgelost door even de stoel in te stellen zoals het geadviseerd wordt voor een optimale ergonomie. Rugleuning goed rechtop want je moet je polsen op het stuur kunnen leggen zonder uit je stoelen te komen. Zitting vlak zodat deze bij koppelen niet tegen je been duwt, en ver genoeg naar voren zodat je been bij ingetrapte koppeling nog licht gebogen is.
Inderdaad: rechtop gaan zitten. Dan heb je sowieso minder druk op de onderrug en meestal juist wel meer steun bij de schouders. Verreweg de meeste chauffeurs zitten/liggen vrij beroerd achter het stuur (zeker in BMW’s…).

een -ja ik ga het zeggen- Opel met AGR stoelen. Deze bijvoorbeeld. Heeft wat veel kilometers maar die stoelen zijn zo te zien dezelfde als ik in mijn Astra K had. Tienvoudig elektrisch verstelbaar met verwarming, ventilatie, massage en geheugen. Niet alleen de lumbaalverstelling zit erop in 4 richtingen maar ook de wangen van de stoel zijn verstelbaar. Zalig.
Wij hebben ook een Astra K gehad met die stoelen. Kan het volledig beamen en daarom ook al eerder aangehaald

Ik heb een jaar geleden hetzelfde vastgesteld. Ik heb een wat bollere rug en kon in werkelijk niet 1 3-serie een redelijke zit vinden. Na een kwartiertje rijden wilde ik er uit. Vervolgens in een 2023 Volvo V60 gestapt met comfortstoelen: wat een verademing. ook na uren rijden geen centje pijn. Lendensteun op de minimale stand en voor mij juiste hoogte ingesteld. Zittingverlengers helpen ook goed mee

Wij hebben ook een Astra K gehad met die stoelen. Kan het volledig beamen en daarom ook al eerder aangehaald
Ik heb twee Insignia’s gehad met AGR stoelen, daar kon ik echt uren op zitten zonder problemen. En ik heb zelf best wel eens last van mijn rug. Nu in mijn Volvo V90 ook fijne stoelen, daar zit ik ook zonder problemen uren in. Ik kan zelfs met rugpijn instappen en zonder er weer uit komen, net als bij de Opel stoelen.

Ik snap echt niet dat je vast blijft houden aan dit model BMW als geen enkele poging nog een fijne zit heeft opgeleverd.
Een stoel op maat zou kunnen, maar is vaak niet mooi en niet fijn als een ander eens in jouw auto moet rijden.
Vergeet de 3 serie en kijk rustig verder wat er nog meer te koop is.
Ik heb zelf in het verleden ook veel last van mijn rug gehad. Het moet wel meteen goed voelen en anders verder kijken.
Mijn Peugeot 508 heeft ook AGR stoelen.
Zijn uitgebreid verstelbaar en de lendensteun kun je in hoogte en diepte stellen (elektrisch)

Dit was bij mij icm stoel bijna onnatuurlijk rechtop de truc idd. Gewoon echt een actieve rijhouding daar je te snel geneigd bent wat onderuit gezakt te zitten
Inderdaad: rechtop gaan zitten. Dan heb je sowieso minder druk op de onderrug en meestal juist wel meer steun bij de schouders. Verreweg de meeste chauffeurs zitten/liggen vrij beroerd achter het stuur (zeker in BMW’s…).
Ik wou er pas niet over beginnen maar de meeste steun haal je natuurlijk uit je rugspieren. En die train je niet met 2 keer een potje voetbal, wielrennen of padel per week. Goede krachttraining doet wonderen. Ik kan de hele werkweek zonder rugleuning. (Wel genoeg bewegen tijdens pauzes/ritten/werk)

Ik meen dat de G20 ook andere stoelen heeft tov de F-serie. Heb je die al proef gereden?
Zelf overigens voor de 5-serie gegaan met comfort stoelen.
G20 niet proefgereden, die zal vast stuk duurder uitvallen. 5 serie ook al veel voorbij gekomen maar zie ik mezelf toch nog niet in rijden.

Nederlandse fabrikant in Almere,

Ik ga me erin verdiepen komende dagen, zal wel een dure grap zijn? Als het uitkomst bied maakt de prijs ook niet echt meer uit.

Ik snap echt niet dat je vast blijft houden aan dit model BMW als geen enkele poging nog een fijne zit heeft opgeleverd.
Een stoel op maat zou kunnen, maar is vaak niet mooi en niet fijn als een ander eens in jouw auto moet rijden.
Vergeet de 3 serie en kijk rustig verder wat er nog meer te koop is.
Ik heb zelf in het verleden ook veel last van mijn rug gehad. Het moet wel meteen goed voelen en anders verder kijken.
Mijn Peugeot 508 heeft ook AGR stoelen.
Zijn uitgebreid verstelbaar en de lendensteun kun je in hoogte en diepte stellen (elektrisch)
Ik heb meerdere verschillende autos proefgereden en qua rijden springt de 3 serie er gewoon bovenuit voor mij. Krachtige en soepele motor, soepele automaat met lange verzetten, achterwielaangedreven en mooi interieur en exterieur. Dat voor onder de 20k met een nette km stand. Dat spreekt me aan en daar heb ik mijn zinnen op gezet. Het is een emotionele keuze geworden, desondanks ben ik blij met de rationele adviezen voor een Peugeot, Volvo en Opel, daar ga ik zeker naar kijken. Ookal zijn het modellen waar ik 123 zelf niet aan zou denken en die misschien niet aan de bovenstaande omschrijving voldoen. Ik heb m'n zinnen ergens op gezet, 99 van de 100 dingen zijn goed. Dat ene punt wil ik wegnemen want het frustreet me enorm om zo dichtbij een volgende auto te zijn en dat één stomiteit dat in de weg staat. Is het dan gek dat ik daar informatie/hulp voor vraag?

Wellicht heb je gelijk en gaat het in mijn situatie niet passen, maar tot ik de opties heb bekeken wil ik die kaart nog niet trekken.

Google even op autostoelen... Kom je bij leveranciers van meerdere merken en vaak bij autobekleders uit, die stoelen leveren, maar ook je bestaande stoel soms ook goed kunnen aanpassen. Let op: Recaro is failliet, werkt aan een doorstart, maar nu nog leveringsproblemen....

Het is een emotionele keuze geworden, desondanks ben ik blij met de rationele adviezen voor een Peugeot, Volvo en Opel, daar ga ik zeker naar kijken.
Ik begrijp heel goed dat een BMW in veel opzichten de voorkeur heeft. Toch denk ik dat zo'n Insignia Grand Sport met 200 pk en 9-trapsautomaat je goed zou kunnen bevallen. Dat is in elk geval een auto die in de pers altijd erg positief beoordeeld werd, zowel qua wegligging als aandrijflijn. Verder doet het qua interieur wat mij betreft zeker niet onder voor een F30, die volgens mij op dat vlak toch echt niet zo indrukwekkend is. En je krijgt er een bak extra ruimte voor terug.

Dat moet ook maar net passen. Met de stoel op de laagste stand en de stoel op standje 'onderuit', schuif ik nu al met m'n haar langs het plafond.

En los van die fysieke omstandigheden, niet iedereen zit dan lekker.

Dat moet ook maar net passen. Met de stoel op de laagste stand en de stoel op standje 'onderuit', schuif ik nu al met m'n haar langs het plafond.

En los van die fysieke omstandigheden, niet iedereen zit dan lekker.
Dan maar een X3.

Zit prinsheerlijk zeg ik uit ervaring, 20 keer beter dan de f30 die ik hiervoor had. Die had wel de meest eenvoudige stoffen stoelen terwijl de X3 de meest uitgebreide heeft. Maar door de andere zitpositie is zit de X3 sowieso beter.

Mis af en toe wel het lichtvoetige rijgedrag van de f30

Na 3 Volvo's, 2x V50 en een V40, kan ik zeggen dat die stoelen mij erg goed zijn bevallen.
Nu mijn 2e Audi A4 met sportstoelen en die zitten mij eigenlijk nog beter qua vorm, steun in de rug en zijdelingse steun. Een A4 van 2016 tot 2018 moet je ruim onder de de 20k kunnen vinden.

Laatst bewerkt:
Dan maar een X3.

Zit prinsheerlijk zeg ik uit ervaring, 20 keer beter dan de f30 die ik hiervoor had. Die had wel de meest eenvoudige stoffen stoelen terwijl de X3 de meest uitgebreide heeft. Maar door de andere zitpositie is zit de X3 sowieso beter.

Mis af en toe wel het lichtvoetige rijgedrag van de f30
Zo'n X3 heeft geen comfortstoelen :p
Plus ik hoef geen SUV.

Maar als het voor TS werkt: doen. Keertje proefzitten kan altijd.

Ik weet niet in hoeverre jullie het interessant vinden, maar ik heb een kleine update:

In de laatste 2 dagen heb ik mij verder verdiept in de stoelen. Diverse partijen kunnen een mooie nieuwe stoel op maat maken, een prijzige optie: 1-3k, maar ongetwijfeld een goede oplossing. Er zijn ook bedrijven die een bestaande stoel kunnen aanpassen. Zo heb ik een bedrijf bericht dat de bolling van de stoel kan aanpassen, zodat de lendensteun op de minimale stand nog minder agressief is, zonder dat de funtionaliteit van de stoel verloren gaat. Ook dit is een oplossing.

Tot slot iets over de stoelen van de specifieke 3 serie: Het is me opgevallen dat er grofweg 3 soorten bekleding zijn: leer, stof en alcantara. De 1e en 2e proefrit die ik heb gedaan waren met leer, de 3e proefrit met de stoffen stoel. De alcantara stoel ziet er weer ietsje anders uit: (foto 10 laat ook de rugleuning zien, die is vrij recht).

De rugleuning van deze stoel ziet er nog een stukje rechter uit, iets waar ik naar op zoek ben. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat ik ga zoeken naar een exemplaar met alcantara stoelen (evnetueel met elektrische lendensteun). Zodra ik daarin heb gereden laat ik weer wat van mij horen. Mocht deze stoel wederom tegenvallen ga ik kijken naar de merken die jullie hebben benoemd: Volvo, Opel, Audi en Peugeot (bedankt voor de suggesties!).

Voor zover ik weet heeft de 3-serie al enkele generaties lang maar twee soorten stoelen: de gewone stoelen en de sportstoelen (met het uitschuifbare zitvlak). Daar kan verschillende bekleding op zitten, maar de basis is hetzelfde, hooguit aangevuld met opties van een lendensteun of opblaasbare wangen.

Misschien heb ik 't mis, maar ik wil je maar even de tip geven om er goed in te duiken. Zo kun je mogelijk voorkomen dat je je dadelijk scheel zoekt naar een bepaalde stof terwijl er onderhuids geen verschil is.

Nog een kleine update:
Vandaag heb ik proefgereden in een BMW 125i 2018 met de elektrische alcantara stoelen. En inderdaad, zoals @Piet Piraat al aangaf: de bekleding maakt niet uit voor de rest van de stoel. De stof zelf is ietsje zachter, maar het frame is helemaal hetzelfde. Ook deze stoel zat dus niet top. Er zijn geen opties meer om te verkennen, ik heb alle mogelijkheden van dit platform ervaren. Het ging om een eerste proefrit dus ik deed rustig aan, maar de 125i reed met de rwd in de regen geweldig.

De conclusie die ik trek is dat de stoelen, ongeacht welke versie, niet voor mij gaan werken. Ondanks bovenstaande wil ik wel in het straatje van rwd blijven. Voor nu stop ik mijn zoekopdracht even. In de tussentijd ga ik mij verdiepen in het aanpassen van autostoelen of het op maat maken van een stoel. Mocht ik in de tussentijd iets anders tegenkomen zou dat ook kunnen, maar voor nu stop ik even mijn actieve zoekopdracht.

Ik ben voor nu niet verder gekomen in mijn zoekopdacht, maar ik ben wel wijzer geworden in mijn initiele vraag. Iedereen bedankt en ik zal laten weten wat ik uiteindelijk heb gedaan.

Terug
Bovenaan