Ervaringen met F30-stoelen gezocht --> rugklachten door (te) aanwezige lendensteun

Fritsmeister

Wegverkenner
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met onderstaand en mij in de goede richting kan wijzen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn volgende auto. Na het lezen van veel topics en het maken van een aantal proefritten ben ik er wel uit: Het wordt een BMW 3-serie F30 (2016 t/m 2019). Tot nu toe heb ik proefritten gemaakt met twee verschillende F30’s. Beide auto's spraken me qua rijgedrag en afwerking erg aan, maar ik liep telkens tegen hetzelfde probleem aan: ik krijg geen fijne zithouding gevonden.

Proefrit 1: Leren standaard stoelen, handmatig verstelbaar:

Dit is een 330e met de standaard lederen stoelen, zonder elektrische verstelling of verstelbare lendensteun:

Tijdens de rit kreeg ik al snel last van mijn onderrug. De lendensteun voelde vrij agressief aan en kon niet worden aangepast. Mijn onderrug stond te hol, wat resulteerde in rugpijn die de rest van de dag bleef hangen. Erg jammer, want verder beviel de auto goed.

Proefrit 2: Volledig elektrisch verstelbare stoelen​

Deze auto heeft volledige elektrische verstelbare stoelen. Zelfs de lendensteun is elektrisch in 3 lagen verstelbaar. Deze zat al veel beter, maar zelfs bij de minimale lendensteun vond ik deze nog te veel aanwezig. Na een proefrit van 30 minuten had ik geen rugpijn zoals bij de eerste rit, maar mijn onderrug begon al wel te irriteren. Het lijkt erop dat dit niet alleen door de lendensteun komt, maar ook door de vorm of het frame van de stoel zelf.

Mijn dilemma:

Ik weet dat er diverse stoelen zijn geleverd in de F30 (stof, leer, sportstoelen, elektrische verstelbaarheid etc), maar de verschillen zijn me niet altijd duidelijk, zeker niet qua comfort.

Wat ik zoek is de stoel met zo min mogelijk lendensteun, dus waarbij mijn onderrug niet te hol komt te staan. De rest van de stoel is hieraan ondergeschikt (leer, stof, handmatig, elektrisch, sport of niet etc.)

Hoe ik het zie heb ik 3 opties:
  • Kijken naar een andere merk/model met comfortabelere stoelen (dat zou ik jammer vinden want voor de rest spreekt de F30 mij aan)
  • Een proefrit maken in een andere F30 met andere stoelen en hopen dat dat beter bevalt (er zijn ook nog stoffen stoelen, welicht zitten die fijner in de onderrug)
  • Gaan voor de leren elektrische stoelen, hopen dat het went of eventueel een dun kussentje voor de bovenrug aan de stoel bevestigen
Ik zie dat er naast leren stoelen ook stoffen stoelen zijn, maar ik vraag me af of de stoel dan daadwerkelijk comfortabeler/zachter is voor de onderrug, het frame van de stoel zal waarschijnlijk niet anders zijn.

Kortom: Ik zou graag willen weten wat de prettigste stoel is voor mijn situatie, dus met een zo min mogelijke lendensteun in de stoel.

Tot slot:
Ik ben me ervan bewust dat houding en zitinstellingen veel verschil kunnen maken, maar vanwege een medische voorgeschiedenis met rugklachten is dit voor mij extra gevoelig.

Voor zover ik weet heeft de 3-serie al enkele generaties lang maar twee soorten stoelen: de gewone stoelen en de sportstoelen (met het uitschuifbare zitvlak). Daar kan verschillende bekleding op zitten, maar de basis is hetzelfde, hooguit aangevuld met opties van een lendensteun of opblaasbare wangen.

Misschien heb ik 't mis, maar ik wil je maar even de tip geven om er goed in te duiken. Zo kun je mogelijk voorkomen dat je je dadelijk scheel zoekt naar een bepaalde stof terwijl er onderhuids geen verschil is.
Klopt. Let ook op elektrisch VS handmatig. Die eerste zit iets hoger ivm elektronica eronder. Verder als er stoelmassage of ventilatie in zit, zijn de stoelen harder ivm de hardware die erin zit. Dit scheelt echt behoorlijk

Succes nog met de zoektocht @Fritsmeister

Nog een kleine update:
Vandaag heb ik proefgereden in een BMW 125i 2018 met de elektrische alcantara stoelen. En inderdaad, zoals @Piet Piraat al aangaf: de bekleding maakt niet uit voor de rest van de stoel. De stof zelf is ietsje zachter, maar het frame is helemaal hetzelfde. Ook deze stoel zat dus niet top. Er zijn geen opties meer om te verkennen, ik heb alle mogelijkheden van dit platform ervaren. Het ging om een eerste proefrit dus ik deed rustig aan, maar de 125i reed met de rwd in de regen geweldig.

De conclusie die ik trek is dat de stoelen, ongeacht welke versie, niet voor mij gaan werken. Ondanks bovenstaande wil ik wel in het straatje van rwd blijven. Voor nu stop ik mijn zoekopdracht even. In de tussentijd ga ik mij verdiepen in het aanpassen van autostoelen of het op maat maken van een stoel. Mocht ik in de tussentijd iets anders tegenkomen zou dat ook kunnen, maar voor nu stop ik even mijn actieve zoekopdracht.

Ik ben voor nu niet verder gekomen in mijn zoekopdacht, maar ik ben wel wijzer geworden in mijn initiele vraag. Iedereen bedankt en ik zal laten weten wat ik uiteindelijk heb gedaan.
De inhoud van de conclusie is niet fijn, maar wel fijn dat je nu uitsluitsel hebt en je niet blind staart op één stoel die het uiteindelijk toch niet wordt.

Ik noem ze nog een keer, maar heb je de comfortstoelen van een 5 al geprobeerd? Dan zit je ook bij RWD, wel echt een andere auto dan een 1 of een 3.

En anders kun je inderdaad kijken naar een C- of een E-klasse. Volgens mij heeft zo'n E-klasse multicontourstoelen, daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.

Klopt. Let ook op elektrisch VS handmatig. Die eerste zit iets hoger ivm elektronica eronder. Verder als er stoelmassage of ventilatie in zit, zijn de stoelen harder ivm de hardware die erin zit. Dit scheelt echt behoorlijk

Succes nog met de zoektocht @Fritsmeister
Goed punt.
Die massage en ventilatie heb je overigens enkel bij de comfortstoelen. Maar die ik nu hebben zitten inderdaad wat harder dan de versie zonder. Het went en ik vind de ventilatie het waard, maar de vorige (met enkel stoelverwarming) zaten nog een tandje beter.

Als RWD de voorkeur heeft, heb je al eens gekeken voor een C klasse ?
Ben ik nu naar aan het kijken, een proefrit heb ik nog niet gemaakt. Ook een goede kanidaat die in principe alles afvinkt.

Ik noem ze nog een keer, maar heb je de comfortstoelen van een 5 al geprobeerd? Dan zit je ook bij RWD, wel echt een andere auto dan een 1 of een 3.
Nee die heb ik (nog) niet geprobeerd. Ik lees veel goede verhalen over de 5 serie en die stoelen kliken me geweldig. Al moet ik zeggen dat die toch snel de helft duurder zijn dan de eerder genoemde 3 series, en ik weet niet of ik dat er voor over heb. (stiekem) toch een fors bedrag.

Ik heb me ook verdiept in stoelen van Recaro/Steel etc. Ik zie ook wat gebruikte stoelen online, zoals bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-o...ng/m2312481567-set-recaro-ergomed-ds-kba90400
Bij deze stoel zit de bediening 'boven/op' de zijkant van het zitgedeelte, dat is weer wat anders dan aan de zijkant van het zitgedeelte (zoals bij de originele stoelen).
Zoals deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-o...-recaro-ergomed-es-leer-verwarming-verkoeling
Dit laat me toch twijfelen om deze weg te bewandelen. Ik snap dat je een ander onderstel voor de stoel moet hebben en er moet naar de aansluiting/aansturing gekeken worden. Maar wat denken jullie van beide voorbeelden? Moet je dat willen? Als ik over x-jaar weer een andere wagen koop kan de stoel weer mee, dat is dan weer handig.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Als ik hiermee de verkeerde afslag dreig te nemen hoor ik dat ook graag! ;)

Het is nooit zo mooi als een originele stoel natuurlijk. Ook als je ze beide vervangt heb je nog steeds een groot verschil met de achterbank.

Ik zou die auto echt uit m'n hoofd zetten als je op voorhand al weet dat je moet gaan zoeken naar een andere stoel ervoor.

Ik heb 6 jaar en ruim 190.000km met een Peugeot 207 gereden (werk destijds)
6 jaar geen fijne zit gehad.
Ook bezig geweest met een aangepaste stoel, maar zelfs dat hielp niet voor mij.
(Mocht die stoel 1 maand uitproberen en anders geld terug)
Ook nog een opblaasbare lendensteun laten plaatsen in de originele stoel, maar dat had ook te weinig effect voor mijn rug.
Kortom, ook aanpassingen hoeven niet meteen goed uit te pakken.
Zoek een auto die meteen fijn zit!

Bedenk wel dat met zo’n maatwerkstoel je waarschijnlijk allerlei foutmeldingen van je auto gaat krijgen omdat die ineens niet meer met de originele stoel kan communiceren. Dingen als stoelverstelling en verwarming worden allemaal via bussen bestuurd waar dan ineen de stoel niet meer op antwoord.

En de vraag is of zo’n maatwerkstoel net zo veilig is, zitten er airbags en gordelspanners in bijvoorbeeld.

Ben ik nu naar aan het kijken, een proefrit heb ik nog niet gemaakt. Ook een goede kanidaat die in principe alles afvinkt.

Nee die heb ik (nog) niet geprobeerd. Ik lees veel goede verhalen over de 5 serie en die stoelen kliken me geweldig. Al moet ik zeggen dat die toch snel de helft duurder zijn dan de eerder genoemde 3 series, en ik weet niet of ik dat er voor over heb. (stiekem) toch een fors bedrag.

Ik heb me ook verdiept in stoelen van Recaro/Steel etc. Ik zie ook wat gebruikte stoelen online, zoals bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-o...ng/m2312481567-set-recaro-ergomed-ds-kba90400
Bij deze stoel zit de bediening 'boven/op' de zijkant van het zitgedeelte, dat is weer wat anders dan aan de zijkant van het zitgedeelte (zoals bij de originele stoelen).
Zoals deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-o...-recaro-ergomed-es-leer-verwarming-verkoeling
Dit laat me toch twijfelen om deze weg te bewandelen. Ik snap dat je een ander onderstel voor de stoel moet hebben en er moet naar de aansluiting/aansturing gekeken worden. Maar wat denken jullie van beide voorbeelden? Moet je dat willen? Als ik over x-jaar weer een andere wagen koop kan de stoel weer mee, dat is dan weer handig.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Als ik hiermee de verkeerde afslag dreig te nemen hoor ik dat ook graag! ;)
Dat zal je echt zelf moeten bepalen. Het doet esthetisch iets, maar kan wel dé oplossing zijn. Functie boven vorm, denk ik dan. Maar incl inbouw, coderen etc is het niet goedkoop en je wisselt ook niet (meer) heel eenvoudig van auto dan, mocht je dat willen. Dus je hebt een totaalplaatje om te overwegen.

Overigens, als je zoiets gaat doen, zou ik 'm niet tweedehands kopen, maar écht specifiek voor jou laten maken/afstellen. Als je dan toch het geld uitgeeft, wil je geen compromis.

De handmatig verstelbare sportstoelen in onze F30 330e hebben géén lendesteun. We hebben hier echter een oplossing voor gevonden, zie https://f30.bimmerpost.com/forums/showpost.php?p=32625126&postcount=52
Ik ben in de tsssentijd diverse soortegelijke DIY systemen tegengekomen. Echter is dit precies het tegenovergestelde van wat ik zou willen. Dit zorgt voor meer lendensteun waar ik juist (nog) minder zou willen.

Heb voor mezelf besloten de stoel bij een professioneel bedrijf aan te laten passen mocht ik een 3 serie aanschaffen. Die zouden de stoel in de onderrug wat platter kunnen maken (als het ware meer negatieve lendensteun toevoegen). Ik denk dat luchtbalgen toevoegen niet zo zeer zal zorgen voor een plattere stoel?

@V60 T8 en 330e Hoe bevalt jullie 330e overigens?

In Roosendaal staat trouwens een mooie 330e. M sport, elektrische stoelen met alcantara bekleding, zelfs een 360 camera en 'maar' 105k km. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar een vraagprijs van 20k en potentiële verhuisplannen houden mij vooralsnog tegen. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m2368706845-bmw-330e-m-sport-lci-navi-pro-h-k-keyless-hud-m3

In Roosendaal staat trouwens een mooie 330e. M sport, elektrische stoelen met alcantara bekleding, zelfs een 360 camera en 'maar' 105k km. Eigenlijk precies wat ik zoek, maar een vraagprijs van 20k en potentiële verhuisplannen houden mij vooralsnog tegen. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m2368706845-bmw-330e-m-sport-lci-navi-pro-h-k-keyless-hud-m3
3 jaar geleden geïmporteerd en al twee keer van eigenaar gewisseld. Dan moet de auto wel tegenvallen om hem zo snel al weer van de hand te doen.

3 jaar geleden geïmporteerd en al twee keer van eigenaar gewisseld. Dan moet de auto wel tegenvallen om hem zo snel al weer van de hand te doen.
Mwoah. Ik heb 'm niet bekeken, maar een particulier die scherp koopt en importeert met het idee er weinig bij te hoeven leggen, dan is ie binnen een jaar weg. De volgende twee jaar, vind ik niet heel gek. Van twee eigenaren binnen een jaar zou ik wel argwaan krijgen.

Terug
Bovenaan