Ferrari Luce

camperfan

Wegverkenner
ik ben de onthulling aan het kijken op youtube. gaat erg moeizaam. wel snel een print screen kunnen maken. niet wat ik had verwacht deze ferrari!

zbWPNf4.jpeg

Wat zonde, ik vind het echt een lelijk hok! Het interieur was echt veel belovend. Ik zie er niets in van een Ferrari, anders dan die ronde achterlichtjes die verder niets te maken hebben met de rest van de achterkant.

Wat een rare voorkant, helemaal met die ruitenwissers. :eek: Achterkant gaat voor mij nog.

Niet echt des Ferrari's overall, maar wellicht wendt dit uiterlijk na een tijdje.

Zoals Ford heeft geprobeerd om van de ID.5 een "Capri" te maken, zo lijkt deze "Ferrari" wel een reskin van een Jaguar i-Pace... Voor het mooie hoef je deze niet te kopen, ik vraag me af waarom dan wél.

Ik snap de schok, maar wat mij betreft wel geslaagd. Het zou al snel te krampachtig vasthouden aan Ferrari huidig design blijven, of teveel lijken op een bestaande auto (beetje zoals bij de SUV die erg Mazda vibes kreeg).

Traditionele klanten zullen het toch niet kopen, dan maar meteen richten op die nieuwe groep kopers.
Zeker het interieur zorgt dan nog wel voor de heritage.

De achterzijde is het mooiste, die zin klopt zeker. Maakt het niet mooi naar mijn inziens. Ik vind het stuurwiel heel erg raar ogen in het verder vrij strakke interieur. Zeker op de foto van het losse stuurwiel geeft precies mijn gevoel weer, net alsof ik hem op mijn XBOX ga aansluiten.

Die enorme gaten voor de speaker vloeken ook echt in deze contrasterende kleuren en ondanks dat er 60 patenten zouden lopen op deze auto zie ik niets waarvan ik kan zeggen dat het een innovatie is. Allemaal al eens gezien toch? 5 zitplaatsen in een Ferrari en de vraag of er een trekhaak op kan zegt genoeg.

Ferrari is afgegleden van een merk van superlatieven, de meeste exclusieve bouwsels waar iedere autogek z'n kamertje mee volhing als kind naar een merk dat potentiële caravantrekkers bouwt van een half miljoen. Vind het echt een nietszeggend voertuig, opgeleukt met wat knopjes zodat het nog wat lijkt. Zelfs de cijfers zijn niet bijzonder.

Snap dat ook de super/hypercarbouwers van deze wereld over moeten naar (deels) elektrische voertuigen maar deze auto snap ik niet helemaal denk ik.

Hopelijk wordt het een succes; de marges bij Ferrari zijn goed en dan hebben ze straks weer geld om wat leukere dingen te ontwikkelen met een V12.
Of een betere Formule 1 auto ;)

Maar die ruitenwissers... OMFG :oops:

Dit had natuurlijk zo als Apple-Car kunnen worden gepresenteerd, maar dan had je er geen €550.000,- voor kunnen vragen.
Tenminste....zo komt het op mij over, in z'n geheel.

Ik vind 'm wel wat hebben, zeker qua interieur. Maar ik ben dan ook wel een aanhanger van het iPhone4/iPad-design dat een beetje de basis vormt van dit (Ive).

a
Ik vind 'm wel wat hebben, zeker qua interieur. Maar ik ben dan ook wel een aanhanger van het iPhone4/iPad-design dat een beetje de basis vormt van dit (Ive).
als het een Luceid was geweest, dan was ik waarschijnlijk ook wel wat milder, dan had dit ding een ton gekost. Net zo snel, net zo luxe, alleen geen logo van een Cavallino Rampante.

maar het dashboard vind ik echt een tegenvaller, het stuur met het instrumentarium erachter, ok, maar die grote strook aluminium met ronde ventilatie rooster doet mij -zo op de fotos- teveel denken aan dat van een ford mustang van een 20 jaar geleden.

Wb3VCGF.jpeg

Dat Ferrari ook iets elektrisch in het aanbod heeft is tot daar aan toe, maar waarom moet het dan weer de zoveelste crossoverachtige blob worden met zo'n stompe neus en zwart plastic rondom om te camoufleren dat de algehele vorm nogal log is? Ik zie al vergelijkingen met de Lucid Air voorbijkomen, maar dat vind ik een veel eleganter model. Idem voor een Taycan. Ze zouden bij Ferrari toch wel een wat dynamischer vierdeurs moeten kunnen ontwerpen...

Laatst bewerkt:
Je wil (denk ik?) als Ferrari rijder trots zijn op wat je rijdt. Je kiest een Ferrari ook vanwege de historie van het merk en het sportieve imago. Ferrari is puur, snel, rood, supercar, stijl, Italiaans, racy, etc.
Gaat het neerzetten van dit ... zorgen voor een negatieve deuk in het imago? Wil je als Ferrari rijder hiermee geassocieerd worden? Ik kan me voorstellen dat er een aantal vaste klanten hierbij echt even moeten slikken: "is dit ook mijn merk?"
Lastig te meten, maar ik denk dat ze hier echt een misser maken.

Ik vind dit niet veel erger dat de andere drek die Ferrari de afgelopen jaren uit heeft gebracht. Wat dat betreft is de Purosangue naar mijn idee nog steeds de grotere heiligschennis van Ferrari geweest.

Als ik heel eerlijk ben vind ik al die kritiek een beetje overdreven. Nu helemaal met die ANP artikel erbij op de Autoweek homepage...Ferrari durft in ieder geval iets, het lijkt niets op een Ferrari, maar het ziet er ook niet echt uit als iets van een ander merk en dat mag ook wel in tijden van auto's die steeds hetzelfde uit gaan zien (crossovers). Laten wij eerst afwachten hoe die Luce rijdt voordat wij het nog verder gaan afbranden.

Wel vind ik de prijs erg duur voor wat je krijgt.

Ik vind Ferrari's leuk vanwege het design, het brullende geluid uit de fraaie motoren, en het lage gewicht. Deze electrische, 2.200 kg zware Luce heeft geen van dit alles. Ik wens Ferrari veel geluk met de verkoop. Aan mij zullen ze er geen verkopen.

Ik ben een beetje bekomen van de schok en moet eerlijk zeggen dat het ontwerp een beetje begint te leven.

Het lukt Porsche of Maserati ook om lage, elektrische auto's te maken, dus dan moet Ferrari dat ook kunnen. Zeker gezien de prijs, dan mag je ook wel wat innovatie vetwachten.
Je hebt inderdaad gelijk.

Doet mij des te meer afvragen wat precies het business plan hierachter is geweest. Goed, een EV is een moetje vanuit EU-regelgeving. Prima. Maar dan? Ergens bewonder ik het lef om het radicaal anders te doen. Anders dan de concurrentie, maar ook anders dan wat van je merk verwacht wordt. Toch heb ik het gevoel dat teveel is gefocust op het "anders willen doen" dan op een gewenst eindplaatje. Nog meer dan bij de Jaguar Type 01. Laat onverlet dat ik het interieur toch wel gaaf vind.

Ik vind 'm wel gaaf, eigenlijk.

Okay, die ruitenwissers zouden achter een lijst moeten, dat wordt dan bij de facelift geregeld, denk ik.

Maar mooi, strak, ontwerp. Dikke wielen.

ferrari-luce-control-panel.jpg

Dit hebben ze dan wel uit de medische wereld 'gejat'.. dit lijkt mij net op een scherm dat naast het bed op een IC ziekenhuisafdeling staat en de zuster langs komt om de parameters te controleren en en passant ff wat info aan het EPD toevoegt.

de andere drek die Ferrari de afgelopen jaren uit heeft gebracht

Mij lijkt dit juist een ommekeer om van al die drek van de afgelopen jaren áf te komen, vind ik.

Qua clean design is dit net een Testarossa, vind ik.

Dit hebben ze dan wel uit de medische wereld 'gejat'.. dit lijkt mij net op een scherm dat naast het bed op een IC ziekenhuisafdeling staat en de zuster langs komt om de parameters te controleren en en passant ff wat info aan het EPD toevoegt.
Ik vind dat een zeer merkwaardig ontwerp.

Een Ferrari waarin je comfortabel achterin kunt zitten en tot 600 liter bagageruimte kunt benutten, icm met waarschijnlijk de grootste actieradius voor een Ferrari ooit. Dat zijn toch wel mijlpalen :giggle:

Een Ferrari die de traditionele klant niet aanspreekt, maar die klanten gaan wel langzaam dood, dus je op de toekomst richten is een slimme zet denk ik.

Een Ferrari die de traditionele klant niet aanspreekt, maar die klanten gaan wel langzaam dood, dus je op de toekomst richten is een slimme zet denk ik.

Om die langzaam stervenden voorlopig nog in hun behoeften te kunnen voorzien met een model met een hoge instap?

Ik heb een fan gevonden, James May:
‘’Ik vind hem leuk. Ik denk dat het interessant is dat Ferrari iets heeft gedaan dat erg eigentijds is, iets dat heel erg modern is. Volgens mij is dat onderdeel van de definitie van Ferrari’s styling in de voorgaande jaren. Ze zijn altijd heel erg van hun eigen tijd, wat de reden is van waarom hun auto’s veranderen in de grote klassiekers die het zijn.’’

Ik heb een fan gevonden, James May:
‘’Ik vind hem leuk. Ik denk dat het interessant is dat Ferrari iets heeft gedaan dat erg eigentijds is,
is ook,
maar dit ding is toch geen 6 ton waard?
qua techniek nou niet echt veel verschillend van een tesla of lucid. Had hier een leuke sedan van gemaakt voor 220k oid

Terug
Bovenaan