Fiat 500 / Abarth 500e | 500 Hybrid v.a. €24.999

Het is dan ok een rij-impressie, geen showcase. De auto zelf is maanden geleden al veelvuldig in video's getoond. Nu is het tijd voor de rij-indrukken.

8C49E922-7252-4C55-A105-A009378D0C0B.thumb.jpeg.8cf239c0dadc46db83ab16e9071241b7.jpeg

45413C7C-EC6F-435D-A85B-F7F20E3C82C6.thumb.jpeg.951aca141190af74455d70d2f02ef422.jpeg

1957B38E-9AB4-4668-A1AE-B4687726DFCC.thumb.jpeg.42e44e48c96b2f34d0ca44634ae1f655.jpeg

6004940F-720F-451C-82DD-DD4C3EF35F47.thumb.jpeg.7612c46412db8292665dac543d0f0655.jpeg

0BC51479-2D49-4283-A00C-6DCEF54E45BD.thumb.jpeg.cdcb0c01d66b7ef5bd981ae02d4ef47c.jpeg

Dit is de cabrioversie. Dat is als EV nog beter. Heb niet zoveel op met FCA maar moet toch zeggen dat ik het knap vind hoe ze met de 500 omgaan. Gaat toch al een hele tijd mee maar toch oogt dit gewoon goed.

Joris 6091088 zei:
Heb niet zoveel op met FCA maar moet toch zeggen dat ik het knap vind hoe ze met de 500 omgaan.

Het gaat ten koste van al hun andere producten, maar inderdaad fijn dat ze de 500 net niet te laat uit het oog zijn verloren (y)

De rest van het gamma van FCA is om te huilen, vandaar dat ik er ook niet veel mee op heb. Als je toch eens ziet hoeveel Fiats er vroeger verkocht werden, hoeveel getalenteerde auto's ze in het gamma hadden..... En nu alleen een knappe 500..

Fiat 500e Trepiuno
Fiat-500e-Trepiuno.jpg

Linkje: https://www.autoedizione.nl/eerste-plaatje-fiat-500-trepiuno-met-extra-deurtje/

Subtiel extra deurtje.

Leuk op zich, maar maakt de 500 nu niet direct praktisch. Ben benieuwd naar de meerprijs. De keuze voor vijf normale portieren had vast meer gekost, maar harmonieuzer geoogd en zou vast beter verkopen.

Wat moet je daar nou mee... hiermee vergeleken lijken de achterportiertjes van de RX-8 en Veloster ware poorten tot een zee van ruimte te zijn geweest.

Hoe dat chromen randje aan de onderkant gewoon abrupt stopt bij het deurtje lijkt ook niet echt fraai.

Wouter82 zei:
Dat dachten ze bij Mini ook :)

Hmm, goed punt. :)

Autonews Europe zei:
The third door will be only on the right side of the New 500, meaning that it would be on the driver’s side in the UK and Ireland.

Betekent dit dat de Trepiùno niet eens op de Britse eilanden geleverd gaat worden?

D Elzinga zei:
Wat moet je daar nou mee... hiermee vergeleken lijken de achterportiertjes van de RX-8 en Veloster ware poorten tot een zee van ruimte te zijn geweest.

Hoe dat chromen randje aan de onderkant gewoon abrupt stopt bij het deurtje lijkt ook niet echt fraai.

De Veloster heeft dan ook een tamelijk normale achterdeur hoor.

Enne, dat chromen randje, dat is gewoon onderdeel van het algehele 500-ontwerp. Het valt nu enkel wat meer op.
fyGuv09.jpg

Voor zover ik kan zien is dat detail bij de gewone 500e toch wel anders dan bij die 2.33-deurs. Hier is het een naamplaatje dat duidelijk tot onder de raamlijn loopt, op die foto lijkt hij er meer gelijk aan te lopen en is bovendien de vorm anders.

Ik snap dat extra deurtje heel goed. Vrouwlief rijdt een 500c, vaak met maximaal onze 2 meiden op pad. Dan is zo'n extra wijde deuropening samen met het voorportier erg fijn om in te stappen. Als onze 500c er over een jaar of 3 uit gaat, dan is dit een mooie opvolger, mits ook beschikbaar met het cabriodak. Dan moeten ze wel nog even de chromen lijst netjes door laten lopen, want zo jeukt het echt teveel.

Dan moeten ze wel nog even de chromen lijst netjes door laten lopen, want zo jeukt het echt teveel.

Bij de normale 3-deurs stoort me dat chromen randje ook zo enorm :cry:

Ik heb nog nooit wat goeds gelezen over zo'n extra deurtje, kijk maar naar de recente Mazda MX-30. Een ruimte wonder zal het nu ook niet worden.

Ik denk dat hij wel gebruiksvriendelijker wordt met zo'n extra deurtje. ik weet niet of hij mooie er op wordt. Dat moeten we maar even afwachten.

Op 24 oktober komt de 500e in Italië in drie nieuwe versies in de showroom: de 'normale' uitvoeringen onder de La Prima introductie-uitvoering. Er wordt gefluisterd dat de goedkoopste rond de 26.000 euro gaat kosten. De La Prima (incl. wallbox) kost in Italië € 35.900 en in Nederland (zonder wallbox) ook € 35.900.

De Trepiuno (dus met 1,5 portier aan de rechterzijde) komt pas in de loop van 2021.

Code:
Carrosserie	Uitvoering	Elektromotor en accu	Actieradius (WLTP)	Vanafprijs
500e Berlina	Action		95 pk, 23,8 kWh		180 kilometer		€ 24.900
500e Berlina	Passion		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 28.600
500e Berlina	Icon		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 30.600
500e Berlina	La Prima	118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 35.900
500e Cabrio	Passion		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 31.600
500e Cabrio	Icon		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 33.600
500e Cabrio	La Prima	118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 38.900
500e 3+1	Passion		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 30.600
500e 3+1	Icon		118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 32.600
500e 3+1	La Prima	118 pk, 42 kWh		320 kilometer		€ 37.900

Zelfs nog onder die € 26.000,- dus, zij het met een kleinere accu. Toch wel een interessante ontwikkeling, deze prijzen. Zo is duidelijk wat de strategie was (zoals steeds gezegd overigens): beginnen met de duurste versies (La Prima) en daarna de eenvoudige.

Verder heeft het basismodel Action niet alleen een lichtere motor en accu, maar natuurlijk ook een beperkte standaarduitrusting. Het grote 10,25-inch scherm de La Prima en Icon is er niet, en ook het 7-inch scherm dat de Passion krijgt zit niet in de Action: deze moet het doen met een telefoonhouder, waar je je telefoon in zet die dan via Bluetooth wel kan aansluiten op de ingebouwde speakers om zo radio, streaming music en gesproken navigatie te verzorgen. Draadloos laden van de telefoon is evenmin mogelijk. Keyless entry is er dan weer wel.

500e.jpg

Prima prijsstelling (y)
De goedkoopste is qua actieradius wel wat beperkt; 130/140 echte kilometers? Maar voor € 28.600 heb je een prima bereik. Haal daar de 4.000 euro overheidspremie vanaf en nog een beetje korting en je rijdt voor € 23.000 in een nieuwe 500e. Knappe deal!

De Action is prima voor fleetowners. Simpel karretje voor volk dat de weg op moet of in de verhuur of via deelauto's.

Ik vind het ook relatief nette prijzen. Veel meer geld dan ik persoonlijk aan een auto uit zou geven, maar t.o.v. de concurrentie houdt Fiat inderdaad woord. Mooi.

fiat-500-elettrica-3-1.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/fiat/2021-500_3+1/

Stoort me absoluut niet die extra naad. Leuk ding

Skeep zei:
dickey zei:
De 4000 euro subsidie is al op...

Nog 7 dagen voor de subsidie van 2020: https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/regeling-elektrische-personenautos-particulieren-gewijzigd
Voor 2021 is er vooralsnog budget beschikbaar.

Ja, dat zijn de 'doorschuif' aanvragen. Worden vanaf 4 januari 2021 pas in behandeling genomen.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/subsidieregeling-elektrische-personenautos-particulieren-sepp/veelgestelde-vragen

Kortom, weinig zekerheid dat je kans op subsidie hebt.. (naar het schijnt zijn alle doorschuif aanvragen al weer meer in waarde dan wat er in de subsidiepot voor 2021 zit.)

Automotive-online.nl zei:
(..)
Nu wil het kabinet dus van die 'doorschuifregeling' af; alleen subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Nieuwe verzoeken worden in 2021 pas behandeld. "We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar", zegt Bovag-voorzitter Han ten Broeke. "En dat terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen." (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/28242-brancheverenigingen-verbijsterd-over-sluiting-subsidieloket-elektrische-auto-s

500e Berlina Passion 118 pk, 42 kWh 320 kilometer € 28.600
500e 3+1 Passion 118 pk, 42 kWh 320 kilometer € 30.600

Tweeduizend euro meerprijs voor een vrij lullig deurtje, dat is best een boel. Bij Peugeot moet je 360 euro extra betalen als je geen 3-deurs maar een 5-deurs 108 wilt. Ben benieuwd wat voor percentage van de kopers nu voor die 3+1 gaat. Hoe dan ook nette prijzen voor een elektrische auto, trouwens. De 500e gaat vast een behoorlijk succes worden.

Ben benieuwd hoe dit gaat scoren. Het zijn toch met name de praktische, vijfdeurs elektrische modellen die nu zo hard lopen.

Even met de configurator gespeeld maar die prijzen/uitrustingen vallen nog niet mee.
Zonder moeite klik ik de 28.600 versie naar bijna 34.500 Euro. ( en dan valt er nog steeds heel veel aan te klikken )
Er zijn meerdere pakketjes te bestellen en bijna in ieder pakketje zit wel iets wat "je wilt", al met al ben je dus zo 6 mille verder.

Wil je elektrische en verwarmde spiegels? Pakket van 1.100 Euro.
Maar wil je ook wel het mooie grote scherm en een lederen stuur met bediening van alles dan is dat pakket 2.200 Euro.
16" Lichtmetaal i.p.v. wieldoppen? 450 Euro
Wil je elektrische ramen en automatische airco? 800 Euro

Wat ik nog "weg zou kunnen laten" zijn de LED koplampen en de getinte ramen ( en vloermatten! ), dat zou dan 1.300 Euro schelen.
Kom je nog uit op dik 33.000 mille en dan heb je echt bij lange na nog niet die fotomodellen die we tot nu toe zien.

Deze is dus 34.415

getImage

getImage

Zonder moeite klik ik de 28.600 versie naar bijna 34.500 Euro.

Je kan ook gewoon vanaf € 35.900,- de meest luxe versie nemen en dan heb je alles wat je nodig hebt.

Hier overzicht van (bijna) alle interieurs:

8Wtcn5U.jpg

goS9Asi.jpg

QglVhUB.jpg

6wZuQF4.jpg

izs9vw0.jpg

vnV8sF0.jpg

Je kan ook gewoon vanaf € 35.900,- de meest luxe versie nemen en dan heb je alles wat je nodig hebt.

Klopt, daar komt het dan ook snel op neer.
Al met al mist die 28.600 versie echt wel wat hoognodige dingen die je wel zou verwachten.
Al spelend met de configurator kom je daar achter.

Oh het paneel op het dashboard is vaak in dezelfde kleur als de carrosserie, had ik nog niet door. Valt me tegen qua kleuren en wielen. Hoop pastelachtige kleuren en ze wilden duidelijk voor chique gaan. Ik mis gewoon een knalrode, gele, groene enz. Dat kan uitstekend bij een 500! En de enige 17" zijn die drukke veelspaaks. Mijn configuratie

ArB7EbH.jpg

9wOF0Ss.jpg

Keurige configuratie wel.

Hopelijk (vermoedelijk?) komen er wat fellere/speelsere opties als de 500ICE wordt geïntroduceerd.

Ik kan me niet voorstellen dat deze niet net zoals de huidige 500 talloze actiemodellen, uitvoeringen in samenwerking met een of ander modemerk, Abarthversies, en de beschikbaarheid van allerlei achterafaccessoires krijgt...

der Magistrat zei:
Hopelijk (vermoedelijk?) komen er wat fellere/speelsere opties als de 500ICE wordt geïntroduceerd.

Die staat gepland voor Sint Juttemis:rolleyes:
Dit is een 500 die ontwikkeld is als EV, met EV platform dus. Hoe wilde je daar de Ice motor en architectuur op toepassen?

Joop 5528328 zei:
der Magistrat zei:

Dit is een 500 die ontwikkeld is als EV, met EV platform dus. Hoe wilde je daar de Ice motor en architectuur op toepassen?

Ik volg slechts talloze berichten en artikelen waarin dit wordt gesuggereerd. Met FCA weet je het nooit.

der Magistrat zei:
Joop 5528328 zei:
der Magistrat zei:

Ik volg slechts talloze berichten en artikelen waarin dit wordt gesuggereerd. Met FCA weet je het nooit.

Zie graag je bronnen.
FCA is tegenwoordig Stellantis. Het is ook niet voor niets dat de 'gewone' 500 naast de 500e wordt geleverd.

der Magistrat zei:
Ga zelf lekker op zoek.

Ah ja, enorm sterk argument heb je inderdaad!

De CMO, Olivier Francois zegt in ieder geval wat anders dan jou:

AutoExpress.co.uk zei:
Speaking to Auto Express, president of Fiat Olivier Francois has said that 500s with internal combustion engines will wear the Classic tag. “Yes, it will be known as the Classic,” said Francois. “It will be very interesting to see the shift.

Vanuit die ene zin kan ik prima concluderen dat er wél een nieuwe ICE 500 komt, alleen dan heet die Classic. ;)

Ik maak er van de huidige ICE versie blijft nog even (zolang succesvol) in produktie met als naam Classic.

Nee, het huidige model blijft in het gamma als 500 Classic, naast de nieuwe 500e en zijn afgeleiden.

Zolang ik niet weet op welke vraag die meneer 'Yes' antwoordt kan het nog steeds gaan over een nieuwe generatie. Ik heb het artikel er zelf even erbij gepakt en daarin wordt gesuggereerd dat er werd gevraagd of het huidige model in productie blijft. Maar ook dat zegt strikt gezien nog niet dat een nieuwe generatie is uitgesloten. ;)

Is het zo moeilijk je ongelijk toe te geven;)? De nieuwe 500 komt niet als ICE.

Ik wil je best geloven, alleen staat het niet in het artikel dat jij als bron aanvoert. Topmannen zijn heel goed in bewust verdekt verwoorden. :) Het extrapoleren naar jouw conclusie doe je zelf.

Terug
Bovenaan