Ga jij met de stijgende benzineprijzen minder rijden of zelfs elektrisch overwegen?

ikbenivo

Wegverkenner
De prijzen aan de pomp stijgen wederom tot flinke hoogtes. Vanochtend zag ik bij een onbemande pomp meer dan 2 euro voor een litertje 95 / E10.
Ik vraag me af: ga jij vanwege die hoge prijzen minder rijden? Dat zal niet voor iedereen een optie zijn, bijvoorbeeld ivm werk. Overweeg je dan nu ook eerder om toch elektrisch te gaan rijden (mits dat voor jou betaalbaar is).
Of blijf je gewoon doorrijden en neem je de hoge prijzen voor lief? Ben benieuwd!

De prijzen aan de pomp stijgen wederom tot flinke hoogtes. Vanochtend zag ik bij een onbemande pomp meer dan 2 euro voor een litertje 95 / E10.
Ik vraag me af: ga jij vanwege die hoge prijzen minder rijden? Dat zal niet voor iedereen een optie zijn, bijvoorbeeld ivm werk. Overweeg je dan nu ook eerder om toch elektrisch te gaan rijden (mits dat voor jou betaalbaar is).
Of blijf je gewoon doorrijden en neem je de hoge prijzen voor lief? Ben benieuwd!
Minder rijden: Nee, maar met 10k tot 12k km per jaar is het al niet heel veel en is de stijging in maandelijkse benzine kosten hooguit enkele tientjes.
Eerder elektrisch rijden: Overstap naar EV is al iets wat ik dit jaar voor ogen had, komt mooi uit ;)

Nope, als ik ergens naar toe moet of gewoon graag wil, dan doe ik dat gewoon. Er zijn grotere kostenposten in het gezin dan "benzine". Als zoonlief straks terug is van de fitness lekker een toertje maken met de cabrio en met wat geluk kunnen we ook nog een zonnig terras meepikken :cool:

De prijzen moeten wel heel erg uit de bocht gaan springen, wil ik een elektrische auto gaan kopen. De meeste kilometers rijd ik met een relatief zuinige auto en gezien die nog uitermate goed bevalt, zie ik geen reden om iets anders te gaan kopen. Iets nieuws kopen, kost natuurlijk ook gewoon geld.

Voor de hobby auto's geldt hetzelfde. Daar rijd ik geen grote afstanden mee. Dus of een liter euro 98 nu €2,30 of €2,80 kost, ik zal er geen kilometer minder van gaan rijden.

Kost mij ongeveer €100 - €150,- per jaar meer als de brandstof prijs 10 eurocent per liter stijgt, op basis van een verbruik van 10L/100km en een jaarlijks kilometrage van 10.000 - 15.000 km, dus nee daar ga ik niet minder voor rijden.
@JL86 heeft de doorrekening voor mij ook al gemaakt :ROFLMAO:. Idem hier met naar verwachting 15,000 km jaarbasis

Uiteindelijk valt het nu dus ook nog wel mee. Maar wat als de benzine 4 euro per liter kost, of 5....?
(Overigens zie ik het dan ook nog wel gebeuren dat stroom ook een stuk duurder wordt, waardoor het voordeel van elektrisch rijden alsnog wegvalt.) Ik zou dan misschien toch eerder wel een keer de fiets pakken.

• Leuk
Waarderingen: EBL
Aan de huidige prijzen nog geen reden om minder te gaan rijden. Zoveel rij ik privé niet dus dan is het ook geen gigantisch verschil.

Overstappen naar elektrisch? Elektriciteit is hier in België pokkeduur, en de aankoop van een EV eveneens. Zou dan een verhaal worden van +40.000€ uit te geven om in het meest optimistische geval 200€ per jaar goedkoper te zijn aan energiekosten.

Een EV kopen doe ik wel als ik aan een andere auto toe ben en de betreffende EV is op dat moment de interessantste optie.

We hebben nu een diesel en een benzine auto, en hebben veel zonnepanelen op het dak, die gunstig op de zon liggen.
En een dynamische elektriciteit contract. Morgen is de prijs overdag een tijd maar 13 cent per kWh.

Dat maakt elektrisch rijden financieel al snel erg aantrekkelijk, en voordelig.
Elektrisch rijden is vaak ook erg fijn en comfortabel.

Een elektrische auto is dus als vervanging een serieuze optie.
Als eerste wordt waarschijnlijk de diesel vervangen.

Laatst bewerkt:
We hebben nu een diesel en een benzine auto, en hebben veel zonnepanelen op het dak, die gunstig op de zon liggen.
En een dynamische elektriciteit contract. Morgen is de prijs overdag een tijd maar 13 cent per kWh.

Dat maakt elektrisch rijden financieel al snel erg aantrekkelijk, en voordelig.
Elektrisch rijden is vaak ook erg fijn en comfortabel.

Een elektrische auto is dus als vervanging een serieuze optie.
Als eerste wordt waarschijnlijk de diesel vervangen.
Veel hangt natuurlijk af van de aankoopprijs van die EV en of je al dan niet overdag kan laden.

Als ik naar mijn eigen toestand kijk, als morgen onze Captur - benzine waar mijn vrouw meestal mee rijdt word geraakt door een raket... Dan is een 2dehands Zoë de interessantste optie om deze te vervangen. Die dingen kosten weinig, voldoet tegenwoordig aan onze eisen en kan vaak op zelf opgewekte stroom rijden.

In extreme zou het een besparing van 700€ per jaar opleveren.

Maar als je het vergelijk tussen een nieuwe Captur en een nieuwe R4 maakt, dan zit je met een prijsverschil van meer dan 15K (wederom Belgische prijzen) dan duurt het veel te lang om het verschil terug te verdienen. Maargoed, in dit geval zou ik wel voor de 2dehands EV gaan, het aanbod is groot en de prijzen zijn laag.

Ander verhaal met mijn auto, een Mégane diesel. De vereiste is 1500kg kunnen slepen, dan kom je met een EV vaak enorm duur uit.

Nee, heb de auto gelukkig vrij weinig nodig.
Vindt de prijs wel erg uit de klauwen lopen, en er mag best compensatie komen wat mij betreft,

De auto gebruik ik eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer (85km enkele reis), de weekboodschappen en afstanden groter dan een kilometer of 10.
Ik fiets eigenlijk al het andere. Mn ouders wonen op 10km afstand, dat is precies net zo'n afstand dat ik liever fiets dan de auto pak (behalve als het regent), en het is ook precies zo'n afstand die mn kinderen nog niet halen op hun eigen fiets. Die route doen we dus toch vaker met de auto dan met de fiets.
Nou heb ik het geluk dat ik eens in de week toch al in de buurt van een goedkope Belgische pomp kom, daar kost een liter nu 1.55 ofzo.

Voor mij is alleen auto rijden (woon-werk) een vorm van ontspanning, dat zou ik niet graag op een andere manier doen.
In de stad is de auto wat mij betreft een noodzakelijk kwaad. Je kunt hem nergens kwijt en ik woon er vlak bij, dus neem ik de fiets.
En ik neem ook liever de fiets uit opvoedkundig oogpunt. Dat klinkt zwaarder dan het is. Mijn kinderen zijn echte auto-enthousiastelingen, maar fietsen vinden ze ook leuk en fijn en begrijpen maar al te goed dat een auto in een drukke stad soms echt heel onhandig, maar ook nodig kan zijn. Zowel voor jezelf als automobilist als voor de omgeving.

Openbaar vervoer is van een totaal andere klasse. Het OV kan niet concureren met mijn eigen vervoersmiddelen. Zowel qua kosten, tijd en comfort legt het OV het telkens af. Voor de kinderen is het OV een soort attractie, dus om die reden gebruiken we het nog weleens 1 of 2x per jaar. Als ik in Amsterdam of Utrecht ofzo zou moeten zijn (ik kom daar liever niet), of als ik moet vliegen neem ik de trein.

De huidige auto heb ik in 2019 aangeschaft met het idee dat het waarschijnlijk de laatste brandstofgestookte zal zijn. Liever had ik toen een diesel gekocht, maar dat vond ik toen te riskant met het oog op afsluitingen van steden voor die brandstof. De auto die ik nu heb wil ik naar de 300.000km rijden (dat zal nog een jaar of 1.5/2 duren), daarna kijken we wat we doen. Het zal een elektrische worden denk ik. Of een plugin hybride. Of we besluiten, afhankelijk vd staat vd huidige auto tegen die tijd, om nog verder te rijden richting de 400.000km.
Dat wordt nog een leuke "total cost of ownership" berekening. Van mn huidige auto heb ik alle tankbeurten, belastingen, onderhoud, afschrijving en eventuele andere kosten bijgehouden in een excel sheet. De huidige auto kost me 23.6ct/km. Duurder wordt het dus sowieso als deze wagen eruit gaat.

Laatst bewerkt:
Ik vind de benzine tegenwoordig onbetaalbaar. Gelukkig heb ik een gasbak maar die rijdt beter op de extreem dure E5 benzine. Elektrisch rijden is geen oplossing, dat is een vorm van verleggen van het probleem ten koste van enorm veel extra werk en een grote hoeveelheid vervuiling.
Ik koop wel een accubak/scootmobiel als deze gaskachel echt versleten is.

Ik twijfel de automobiel helemaal de deur uit te doen, maar het leven zonder auto is erg onpraktisch wanneer je buiten de getto's van de grote steden wil wonen.
En, het is een gewoonte van mij geworden met een sleurhut vakantie te vieren en dat stelt hoge eisen aan het trekkende voertuig. Misschien is een bus/trein/vliegtuig vakantie met een klein autootje een betere oplossing.

Ik heb altijd genoten van de vrijheid die een auto geeft maar begint mij simpelweg te duur te worden. Bovendien is mijn mentaliteit (en die van andere weggebruikers) in het verkeer veranderd, tegenwoordig besef ik steeds meer hoe groot het risico van een ongeval is.
Ik heb al tientallen jaren van pijn in mijn rug mogen genieten, nu mag een ander.

Ik ben bang dat voor veel mensen het kopen van een zuinigere auto (of elektrisch en dan zelf kunnen laden) simpelweg financieel niet haalbaar is. Die mensen komen financieel met de stijgende kosten in de knel, terwijl de mensen die het al goed hadden wel die stap kunnen maken en dus ten opzichte van die groep een financieel voordeel hebben. Dat voelt niet helemaal eerlijk. Toch dan maar een kilometerheffing met een inkomensafhankelijk component?

Woon-werkverkeer is voor mij OV en ik rij daarom maar ongeveer 10.000 kilometer per jaar. Een klein deel daarvan is met mijn oldtimer die liever 98 lust dan E10, dus ik zit toch al aan de hoge literprijzen en daar ga ik echt niet minder door rijden. De dagelijkse auto ga ik ook niet minder mee rijden, want de ritjes die ik ermee doe zijn juist die ik niet met het OV kan doen.

Ik rijd gewoon door op benzine (ongeveer 1100 liter per jaar). Als je een nieuwe elektrische auto koopt, schrijf je zoveel meer af dat je beter door kunt rijden op benzine.

Door praktische stappen en geluk zijn we van 45K + 20K per jaar terug gegaan naar 17K en een 2de hobbymatige auto.
Eerst destijds (2018) toch maar dichter naar het werk verhuist (snap dat het nu een dingetje is).
Zo kon ik 1 auto verruilen voor een hobby auto.
Met kinderen erbij, allebei een dag minder werken, waarmee de daily een dag minder gebruikt wordt.
En toen met Corona hadden wij de flexibiliteit van thuiswerken, waardoor de auto nog maar 2 dagen gebruikt wordt voor woonwerk verkeer.
Hobby auto mag alleen ethanol vrije brandstof in en daarmee wordt max een keer 1500 kilometer per jaar gereden.

Dus al met al bewuster omgaan met de auto. Korte eindtjes doen we ook over het algemeen met de fiets.
Brandstof kosten waren in 2025 om en nabij 1900 euro (op 17K voor de daily), dus het is nog goed te overzien.

Indien interresant wil ik wel naar een EV zoals een Renault 4 of 5 om onze daily te vervangen. Maar dan moet de liter prijs nog wel iets verder omhoog gaan om de huidige daily daarvoor af te schrijven.

Vandaag weer veel onderweg geweest en netjes 100 km/uur (105 op de teller) gereden. Als ik zie hoeveel mensen me dan met een behoorlijk snelheidsverschil inhalen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de benzineprijs bij de meeste mensen helemaal geen rol speelt. En dan spreek ik niet alleen over de leasebakken, maar ook over wat oudere auto's. De grootste besparing bereik je altijd nog door rustig te rijden en je in ieder geval aan de snelheidslimiet te houden.

Uiteindelijk valt het nu dus ook nog wel mee. Maar wat als de benzine 4 euro per liter kost, of 5....?
(Overigens zie ik het dan ook nog wel gebeuren dat stroom ook een stuk duurder wordt, waardoor het voordeel van elektrisch rijden alsnog wegvalt.) Ik zou dan misschien toch eerder wel een keer de fiets pakken.
Hoe dan? Je ziet eerder de uitschieters groter worden.

Stroom overdag blijft gewoon niks waard en in de avond en ochtend heel erg duur.

SMILES PER GALLON NOT MILES PER GALLON. Er komen voor mij nauwelijks leuke nieuwe auto's op de markt, laat staan leuke elektrische auto's. Leuke dingen kosten nou eenmaal geld.

Ik zat net inderdaad ff op autoscout te kijken. Maar de eerste interessante Zoe met 44 kWh accu is kapot en kost alsnog 4000 euro.
Dan rijd ik liever door met mijn dieseltje. Stuurt beter, is sneller en ondanks het vermogen is die niet eens echt onzuinig. 18 euro per 100 kilometer als je 3 euro betaald voor een liter diesel. Wel prijzig. Maar goed....eerst maar eens aankijken hoe dit gaat lopen. Als we straks in een Wereldoorlog zitten kun je toch niks meer.

Ik zat net inderdaad ff op autoscout te kijken. Maar de eerste interessante Zoe met 44 kWh accu is kapot en kost alsnog 4000 euro.
Dan rijd ik liever door met mijn dieseltje. Stuurt beter, is sneller en ondanks het vermogen is die niet eens echt onzuinig. 18 euro per 100 kilometer als je 3 euro betaald voor een liter diesel. Wel prijzig. Maar goed....eerst maar eens aankijken hoe dit gaat lopen. Als we straks in een Wereldoorlog zitten kun je toch niks meer.
Overhaaste beslissingen nemen lijkt me ook niet handig. Juist nu niet. Ik zie dat de drukte bij de pompen weer af neemt, wordt weer "normaler" maar dan met een hogere prijs. Ik ben zelf vooral blij een vast energiecontract te hebben tot 3 oktober, hopelijk is het snel weer wat rustiger in de wereld.

Recentelijk hebben wij gekozen voor een PHEV met een actieradius van max. 125km op stroom. We zijn best kritisch op rijden op stroom om zo min mogelijk benzine te verstoken (1 op 55), nu misschien nog iets meer. Verder met bezoeken in de stad als Rotterdam en Den Haag met het OV ivm parkeren en bij geschikt weer vraag de fiets. We rijden een kleine 15kkm volledig prive (aow'er). De brandstof is wel E5 en tank ik veelal in Duitsland. De prijsverhoging heeft voor ons dus niet een grote impact.

18 euro per 100 kilometer als je 3 euro betaald voor een liter diesel. Wel prijzig. Maar goed....eerst maar eens aankijken hoe dit gaat lopen.
Beter te duur dan niet te koop….

Ik heb ook een diesel, als ik me echt aan de snelheid houd kom ik met 6,5/100 toe. Dat was ongeveer 11 cent/km, nu is het ongeveer 13 (in België).
Met 60.000 km/jaar is dat 100 eur/maand. Vervelend, maar het is wat het is.

We hadden in 2025 3 auto's, waarvan 2 diesels. 1 uit 2009 en 1 uit 2013 en een benzine uit 2018.

We wilden 1 nieuwere diesel kopen, echter bleek dit onhaalbaar door alle aankomende milieuzones en de nieuwe diesels hebben nog meee problemen met EGR storing en Adblue. Tevens is de aanschaf absurd ( afgeracede bus van 4 of 5 jaar oud voor een kleine 30k geen uitzondering! Ook ging de verzekering en MRB omhoog, fijntoeslag etc.

EV is voor ons geen optie, harde eis is 1500kg trekgewicht en rijbereik van 500km of meer.

We waren klaar met de 'oude' auto's. We hebben onze diesels beide binnen 24 uur zelf verkocht via marktplaats ( export).

Toen hebben we onze benzine wagen ingeruild begin januari 26 voor een goede prijs op 1 jonge lpg auto uit 2022 met weinig km ( als nieuw).

We tanken nu altijd rond de 0,70€ en rijden 9,5l op 100km met aanhanger en 7 liter op 100km zonder.

Volle tank kost hooguit 3 tientjes of minder en kunnen we 500km op rijden.

Het gas is hooguit 1 cent omhoog gegaan sinds de uitbraak met iran en trump.

We rijden circa 40.000km per jaar, dus dat scheelt al kapitalen, en zeker nu.

Ik ben bang dat voor veel mensen het kopen van een zuinigere auto (of elektrisch en dan zelf kunnen laden) simpelweg financieel niet haalbaar is. Die mensen komen financieel met de stijgende kosten in de knel, terwijl de mensen die het al goed hadden wel die stap kunnen maken en dus ten opzichte van die groep een financieel voordeel hebben. Dat voelt niet helemaal eerlijk. Toch dan maar een kilometerheffing met een inkomensafhankelijk component?
Laat mij raden: je bent van GL-PvdA? Je moet met mobiliteit geen inkomenspolitiek bedrijven. Dat is een oneigenlijk instrument. Bovendien worden mensen met een hoger inkomen zo dubbel belast. De inkomensongelijkheid is in Nederland al beperkt.

Vandaag weer veel onderweg geweest en netjes 100 km/uur (105 op de teller) gereden. Als ik zie hoeveel mensen me dan met een behoorlijk snelheidsverschil inhalen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de benzineprijs bij de meeste mensen helemaal geen rol speelt. En dan spreek ik niet alleen over de leasebakken, maar ook over wat oudere auto's. De grootste besparing bereik je altijd nog door rustig te rijden en je in ieder geval aan de snelheidslimiet te houden.

Hmm, ik vind dat toch tegen vallen. Bij mijn 18 jaar oude auto merk ik nagenoeg geen verschil in verbruik tussen 100 of 130 rijden.
Van september 2019 tot 16 maart 2020 mocht ik met mn huidige auto nog 130 per uur rijden op 93% van mijn woon-werk traject. De auto had in die tijd (bijgehouden over 18.485km) een verbruik van 1:13.2.
Daarna heb ik me nog heel lang aan de max snelheid gehouden van 100km/u en ik zie daarbij geen verschil terug.
Onlangs moest ik in Frankrijk zijn voor werk, 2 dagen aan een stuk bijna voortdurend 130 gereden. Verbruik 1:13.1. Alleen als ik in Duitsland langere stukken 140+ ga rijden merk ik dat het serieus verschil maakt. Onlangs met gemiddeld 150km/u op en neer naar Berlijn gereden, daarbij kwam het verbruik op 1:10.5 uit.
(verbruiken zijn berekend gebaseerd op afgelezen kilometerstanden vd teller in de auto en afgelezen liters aan de pomp)

Wat wel een heel groot verschil maakt is remmen. Zo lang ik niet hoef te accelereren, is het verbruik vrij constant, of ik nou 100 of 130 rijdt. Maar als ik steeds af rem en weer gas bij ga geven om weer op snelheid te komen (wat voor velen toch een beetje de praktijk toch een beetje is op de Nederlandse en Belgische snelwegen) dan kan het heel snel hard inkakken. Voor mij is de sport om zover mogelijk vooruit te kijken, zo goed mogelijk te anticiperen en zo min mogelijk te remmen, zonder dat het onveilig wordt (en dus ook zonder te bumperkleven). Een soort van one-pedal-driving, maar dan dus in een handgeschakelde atmosferische benzine auto.

Ook mn dakkoffer heeft een negatief effect op het verbruik. Tijdens de zomervakantie kakt het verbruik in richting de 1:12.

Laatst bewerkt:
Nou dat is voor mij heel makkelijk ik heb geen auto, maar een fiets moet ik ergens naar toe dan gaan we met het openbaar vervoer. Het is wel toevallig dat ik mensen zie in mijn buurt die rond de 75 zijn en een gevaar op de weg zijn maar te eigenwijs zijn om zich vroegtijdig te laten keuren. Ach denk ik hij rijd zich zelf wel een keer te barsten!!

Ik rij nu een bmw diesel. Heerlijk auto, en rij vooral lange afstanden. Woon-werk en in de stad op de fiets. Stijgende energieprijzen zullen elektrisch rijden ook duurder maken, en ik rij liever niet elektrisch. Ik zou mijn auto liever weg doen.

Ik zou graag zien dat bezit van een auto niet zo duur was. Waarom betaal ik wegenbelasting, terwijl mijn meeste kms in duitsland of frankrijk rij? En dan nog eens tol betalen.

We rijden niet echt veel minder door de hogere benzineprijzen. Ja, de benzine is duurder maar op een tank valt het best mee, hoewel het steeds wel een paar euro verhoging is na het tanken. Ik doe woonwerkverkeer (18 km enkele reis) zeker met redelijk weer vaak op de fiets (e-bike), dat neemt nét iets over de drie kwartier, ik heb lekkere beweging en dat is precies de tijd die ik met OV onderweg zou zijn (ik rijd bij Duivendrecht vaak onder de trein door die ik dan zou hebben genomen). Als ik naar het station in Weesp zou gaan is het 9 km op de fiets (dan rijd ik net zo lief door naar Duivendrecht) of ik neem de bus, maar die gaat maar één keer per uur. Heen sluit dat okay aan maar op de terugweg is dat lastiger uit te mikken en de stationsomgeving in Weesp is niet zo bijster aantrekkelijk om daar aan het einde van de middag of begin van de avond meer dan een kwartier (of langer uiteraard) rond te moeten hangen. Met de auto is het 25 minuten en een iets langere route (en ik moet een parkeerplaats reserveren die niet altijd beschikbaar is...).
Qua verbruik slaag ik er met mijn vrouw goed in de verbruiksmonitor bij te blijven houden zonder dat we vergeten een keer de tankgegevens te noteren of mee te nemen. Je ziet precies in de grafiek wanneer we in het buitenland zijn geweest en sneller op de snelweg hebben gereden: dan gaat het verbruik zichtbaar omhoog. Bij mijn vroegere auto's die op de Lexus CT200h eigenlijk altijd niet-hybride waren, was het snelheideffect minder uitgesproken. Dan waren de buitentemperatuur (in de winter meer verbruik) en de wind (echt) meer van invloed dan mijn rijstijl hoe vreemd het ook mag klinken.

Wat wel een heel groot verschil maakt is remmen. Zo lang ik niet hoef te accelereren, is het verbruik vrij constant, of ik nou 100 of 130 rijdt
Dit herken ik wel en is bij mij ook de grootste boosdoener.

Ik reed bijv vorige week heel vroeg weg en mocht je nog 130 km/u. Verbruik 1 op 11 met gemiddelde snelheid van rond de 125 km/u incl bebouwde kom etc.

Terug zat ik op 1 op 9,5 met gemiddelde snelheid van 90 km/u.. en had geen files maar wel gewoon dat stroperige verkeer

Wat bij mij ook veel uitmaakt, is of ik de cruisecontrol/limiter gebruik. Hierdoor blijft de motor op een constant toerental en daalt het verbruik aanzienlijk. Ook binnen de bebouwde kom zet ik die op een maximum van 52 km/u (dat is 49 km/h na correctie) en daalt het verbruik volgens het dashboard naar 4 tot 5 liter per 100 kilometer. Als je langere stukken (een ringweg bijvoorbeeld) binnen de bebouwde kom rijdt, scheelt dat toch best veel. Het enige jammere is dat het dus niet werkt in een druk centrum met veel stoplichten en rotondes. Maar gemiddeld haal ik hiermee 1 op 13 binnen de bebouwde kom.

Ik gebruik op langere B wegen en bijna elke N weg altijd de adaptieve cruise inderdaad. Los van dat dit scheelt qua brandstof is het ook enorm relaxt rijden. Bij stoplichten hoef ik enkel even tikje tegen gaspedaal te geven en dan doet de auto weer z’n werk

Ik reed al EV, maar hoop dat het anderen ook doet inzien dat rijden op benzine gewoon geen goed idee meer is.
En toch he....kan het niet uit!

Hogere onderhoudskosten voor een EV, meer afschrijving voor de EV. Voor mij dan he, iemand anders heeft denk ik gelijke onderhoudskosten voor de EV.

Het kan gewoon niet uit.

Huh? Een EV heeft doorgaans een onderhoudsinterval waarbij je de eerste twee jaar niet naar de dealer hoeft. Je gaat mij niet vertellen dat het goedkoper is bij een ICE.

Afschrijving ligt ook aan het model, dus je verhaal is helaas niet de waarheid.

Ik rij erg weinig dus ik vind het niet zo heel spannend. Een EV verdien ik niet terug en ik ben dan ook nog wat huiverig voor verrassingen. Ik hoor toch nog wat vervelende verhalen over EV vakantiegangers of bestemmingen waar je liever gewoon ICE hebt.

Ik rij al elektrisch, maar toch gaan die hoge dieselprijzen me wel geld kosten.

Want de spullen die ik koop worden wel vervoerd door voer- en vaartuigen die diesel gebruiken. Ook de industrie verbruikt veel diesel. Het kost dus meer dan alleen de diesel die je tankt.

Hoeveel het echt gaat kosten hangt af van hoe lang het gaat duren, maar laat natuurlijk wel zien hoe kwetsbaar een afhankelijkheid is…

Huh? Een EV heeft doorgaans een onderhoudsinterval waarbij je de eerste twee jaar niet naar de dealer hoeft. Je gaat mij niet vertellen dat het goedkoper is bij een ICE.

Afschrijving ligt ook aan het model, dus je verhaal is helaas niet de waarheid.
Hoho startmotor. Ff rustig he. Ik zeg in mijn geval. Ik geef per auto per jaar ongeveer 500 tot 1000 euro uit aan onderhoud. De Kona EV van mijn schoonouders heeft het eerste jaar 1250 euro aan onderhoud gekost. Geen idee waarom voor enkel remvloeistof en een batterij. Maar ja voor de 7 jaar dealer garantie doe je dat maar. Dit jaar 750 euro. Volgend jaar moeten er nog 2 nieuwe banden bij dus ben benieuwd.

Kia EV6, Ioniq 5, 6, allemaal last van foutieve hardware. 2k voor het onderdeel en enkel de eerste kreeg je in sommige gevallen van de dealer.

Renault Zoe, boordlader stuk. Elektromotor stuk, 3500 euro voor het onderdeel en nog 200 montage. Die vergeet ik dan even want ik ben NEN gecertificeerd dus ik kan dat zelf.

Stellantis, zelfde verhaal met boordladers. Verschillende prijzen langs zien komen maar duurder om te monteren en lastig om zelf te doen want moet gecodeerd worden op de auto zelf.

Dus ja voor mij is onderhoud aan een EV duurder, want ik krijg er problemen mee. Dan kijken naar nieuw aankopen....ja wat dan, eenheidsworst en saai spul.

Ik ga geen nieuwe Porsche Taycan kopen, dan ben je echt geld aan het weggooien. De eerste 80.000 km (2 jaar) gooi je dan direct een ton aan euros weg. Maar goed, ook geen betrouwbaarheids wonder. Koelsysteem kent problemen met scheuren in het spruitstuk dat ze daarvoor hebben gemaakt. Fantastisch klusje om te doen als ik het zo zag.

Dus dan tweedehands....40 a 50k aanschaf. 2k onderhoud per jaar of toch maar 3 als ik het niet kan coderen....lijkt nog geen gigantisch probleem gelukkig.
Dan nog afschrijving. En dan als ik ff reken met 3 euro per liter op diesel moet ik dan al die kosten gaan opschrijven....ben ik met mijn huidige diesel 8500 euro armer. En de Taycan kost me in het beste geval 12.500 euro.

Ik ga er wel even goed over nadenken. Betaal me nu met drie auto’s blauw aan wegenbelasting. Een zware PHEV, een Z4 en gelukkig verderlichte Citigo. Maar ja het is voor een deels ook hobby. Alles eruit en een nieuwe Model Y aanschaffen? Misschien wel verreweg het goedkoopste qua maandelijkse kosten maar ook die schrijft wel weer flink af. En nu met de hoge brandstofprijzen wel interessant maar wordt ik er over een half jaar ook nog steeds blij van?
De verleiding is groot om nu meteen voor een EV te gaan, maar ik kan me ook nog de run op warmtepompen herinneren. Ken wel wat mensen die daar ook wel spijt van hebben.

Ik ga er wel even goed over nadenken. Betaal me nu met drie auto’s blauw aan wegenbelasting. Een zware PHEV, een Z4 en gelukkig verderlichte Citigo. Maar ja het is voor een deels ook hobby. Alles eruit en een nieuwe Model Y aanschaffen? Misschien wel verreweg het goedkoopste qua maandelijkse kosten maar ook die schrijft wel weer flink af. En nu met de hoge brandstofprijzen wel interessant maar wordt ik er over een half jaar ook nog steeds blij van?
De verleiding is groot om nu meteen voor een EV te gaan, maar ik kan me ook nog de run op warmtepompen herinneren. Ken wel wat mensen die daar ook wel spijt van hebben.
Ik niet hoor. Warmtepomp is fantastisch!

Maar nu pak je er een paar voorbeelden uit. Zo zijn er ook talloze voorbeelden van kapotte ICE's, maar dat verandert de feiten niet. Een EV heeft lagere onderhoudskosten dan een ICE.

Je betrekt alles persoonlijk, maar probeer eens naar het grotere geheel te kijken. Daarnaast snap ik niet waarom je meteen beledigend begint in je eerste zin, beetje ongepast, zo'n toontje.
Leg mij het dan eens uit in cijfers en feiten alsjeblieft. Want ik heb meer voorbeelden.

Terug
Bovenaan