Huh? Een EV heeft doorgaans een onderhoudsinterval waarbij je de eerste twee jaar niet naar de dealer hoeft. Je gaat mij niet vertellen dat het goedkoper is bij een ICE.
Afschrijving ligt ook aan het model, dus je verhaal is helaas niet de waarheid.
Hoho startmotor. Ff rustig he. Ik zeg in mijn geval. Ik geef per auto per jaar ongeveer 500 tot 1000 euro uit aan onderhoud. De Kona EV van mijn schoonouders heeft het eerste jaar 1250 euro aan onderhoud gekost. Geen idee waarom voor enkel remvloeistof en een batterij. Maar ja voor de 7 jaar dealer garantie doe je dat maar. Dit jaar 750 euro. Volgend jaar moeten er nog 2 nieuwe banden bij dus ben benieuwd.
Kia EV6, Ioniq 5, 6, allemaal last van foutieve hardware. 2k voor het onderdeel en enkel de eerste kreeg je in sommige gevallen van de dealer.
Renault Zoe, boordlader stuk. Elektromotor stuk, 3500 euro voor het onderdeel en nog 200 montage. Die vergeet ik dan even want ik ben NEN gecertificeerd dus ik kan dat zelf.
Stellantis, zelfde verhaal met boordladers. Verschillende prijzen langs zien komen maar duurder om te monteren en lastig om zelf te doen want moet gecodeerd worden op de auto zelf.
Dus ja voor mij is onderhoud aan een EV duurder, want ik krijg er problemen mee. Dan kijken naar nieuw aankopen....ja wat dan, eenheidsworst en saai spul.
Ik ga geen nieuwe Porsche Taycan kopen, dan ben je echt geld aan het weggooien. De eerste 80.000 km (2 jaar) gooi je dan direct een ton aan euros weg. Maar goed, ook geen betrouwbaarheids wonder. Koelsysteem kent problemen met scheuren in het spruitstuk dat ze daarvoor hebben gemaakt. Fantastisch klusje om te doen als ik het zo zag.
Dus dan tweedehands....40 a 50k aanschaf. 2k onderhoud per jaar of toch maar 3 als ik het niet kan coderen....lijkt nog geen gigantisch probleem gelukkig.
Dan nog afschrijving. En dan als ik ff reken met 3 euro per liter op diesel moet ik dan al die kosten gaan opschrijven....ben ik met mijn huidige diesel 8500 euro armer. En de Taycan kost me in het beste geval 12.500 euro.