Ga jij met de stijgende benzineprijzen minder rijden of zelfs elektrisch overwegen?

Ik rij nu voor tussen de 6 en 3 cent per kilometer aan stroom... (Afhankelijk of ik de tijd heb om met eigen zonnenpanelen te laden én de zon schijnt). Vergelijk dat met benzine 1:15 oftewel iets van 13 cent per kilometer en het gaat hard. Onderhoud in 18 maanden en 20k km € 200 incl de APK, wo het preventief vervangen van de 12 V accu. Wel lekker, 350+ pk's!

Hoho startmotor. Ff rustig he. Ik zeg in mijn geval. Ik geef per auto per jaar ongeveer 500 tot 1000 euro uit aan onderhoud. De Kona EV van mijn schoonouders heeft het eerste jaar 1250 euro aan onderhoud gekost. Geen idee waarom voor enkel remvloeistof en een batterij. Maar ja voor de 7 jaar dealer garantie doe je dat maar. Dit jaar 750 euro. Volgend jaar moeten er nog 2 nieuwe banden bij dus ben benieuwd.

Kia EV6, Ioniq 5, 6, allemaal last van foutieve hardware. 2k voor het onderdeel en enkel de eerste kreeg je in sommige gevallen van de dealer.

Renault Zoe, boordlader stuk. Elektromotor stuk, 3500 euro voor het onderdeel en nog 200 montage. Die vergeet ik dan even want ik ben NEN gecertificeerd dus ik kan dat zelf.

Stellantis, zelfde verhaal met boordladers. Verschillende prijzen langs zien komen maar duurder om te monteren en lastig om zelf te doen want moet gecodeerd worden op de auto zelf.

Dus ja voor mij is onderhoud aan een EV duurder, want ik krijg er problemen mee. Dan kijken naar nieuw aankopen....ja wat dan, eenheidsworst en saai spul.

Ik ga geen nieuwe Porsche Taycan kopen, dan ben je echt geld aan het weggooien. De eerste 80.000 km (2 jaar) gooi je dan direct een ton aan euros weg. Maar goed, ook geen betrouwbaarheids wonder. Koelsysteem kent problemen met scheuren in het spruitstuk dat ze daarvoor hebben gemaakt. Fantastisch klusje om te doen als ik het zo zag.

Dus dan tweedehands....40 a 50k aanschaf. 2k onderhoud per jaar of toch maar 3 als ik het niet kan coderen....lijkt nog geen gigantisch probleem gelukkig.
Dan nog afschrijving. En dan als ik ff reken met 3 euro per liter op diesel moet ik dan al die kosten gaan opschrijven....ben ik met mijn huidige diesel 8500 euro armer. En de Taycan kost me in het beste geval 12.500 euro.
Ik heb 4 jaar een Kona gehad maar herken de hoge onderhoudskosten niet. De Inster die ik heb hoeft maar 1 keer in de twee jaar. De auto is niet heel zwaar en electriciteit(gewoon laden langs de straat) is goedkoper. Buiten dat: een EV in deze klasse rijdt veel prettiger. Ik heb de keuze voor EV 5 jaar geleden al gemaakt.

De ANWB ken je misschien wel, die legt het even voor je uit:

Zoals gezegd, persoonlijke voorbeelden ≠ feiten.
Ik ben al 10 jaar professioneel bezig met elektrische autos en voertuigen. Binnen de commissies van RAI Nederland hebben wij ook al meerdere malen gewaarschuwd voor te makkelijk doorrekenen.

Mocht je persoonlijk andere waarnemingen hebben hoor ik dat graag. Want die laten zien wat de theorie toch wel eens mist.

Ik heb 4 jaar een Kona gehad maar herken de hoge onderhoudskosten niet. De Inster die ik heb hoeft maar 1 keer in de twee jaar. De auto is niet heel zwaar en electriciteit(gewoon laden langs de straat) is goedkoper. Buiten dat: een EV in deze klasse rijdt veel prettiger. Ik heb de keuze voor EV 5 jaar geleden al gemaakt.
Stuur mij jouw dealer maatschappij eens door dan. Want ik blijf me verbazen over de prijzen die ze in Venlo rekenen voor een jaarlijks bezoekje.

Naast benzine prijs ook geraakt door youngtimer gedonder dus ja.. verder kijken.
Vrij ruime auto nodig en dan begint ellende..
Of vrij duur financieren en dan beslissen of je Elon’s idiotie wil financieren :(
Dan blijft over te dure Peus 5008, EQB (?) of minder praktisch EV5 / Scenic
Of minder financieren en occasion als Ev6 Ioniq 5.. EQB kan hier ook nog
steeds minder zin in zo.
Zal nog s support vraagje dumpen later

Misschien gewoon ontslag nemen en auto’s verkopen, zal netto onder de streep niet eens zoveel schelen :unsure:

Lekker elke dag in de tuin met een drankje (-> water want de rest is dan niet te betalen)

• Haha
Waarderingen: JL86
Minder rijden: Nee, maar met 10k tot 12k km per jaar is het al niet heel veel en is de stijging in maandelijkse benzine kosten hooguit enkele tientjes.
Eerder elektrisch rijden: Overstap naar EV is al iets wat ik dit jaar voor ogen had, komt mooi uit ;)
137 euro per jaar bij 12000km en 1liter op 17.5km.
€11,49 per maand en niet een paar tientjes (bij €0.20 verhoging)...

Fijn dat je professioneel met EV’s bezig bent, maar je hebt er blijkbaar weinig kaas van gegeten. Je klinkt vooral ‘praktisch opgeleid’ wn nogal wat kennis te missen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sinds ik een EV heb lachend tientallen tot honderden euro’s minder per maand uitgeef.
Uiteraard goed voor jou qua lage maandelijkse kost, maar met je 1ste 2 zinnen die je onze "forumtechnieker" stevig tekort. Heeft hier al talloze mensen geholpen of op weg gezet naar een oplossing voor een probleem met hun auto. Laten we dit soort forummers koesteren.

Meteen een andere auto kopen, omdat de brandstofprijzen op het moment wat hoger zijn, is denk ik wel erg impulsief. Ik heb zelf de mazzel dat ik maar 15000 km per jaar rijd en als we niet met de auto op vakantie gaan nog minder. Zolang dat zo blijft, blijft deze auto (Alfa Giulia) ook. Als ik uit was op goedkoop autorijden, had ik sowieso deze auto niet moeten kopen.

Als ik bijv 30000km per jaar zou rijden, zou ik op termijn denk ik wel naar een zuiniger auto gaan kijken, anders wordt het wel een prijzig grapje. In ieder geval geen EV, daar heb ik echt geen zin in. Gewoon de tank volgooien en lekker rijden, we maken regelmatig langere ritten. Gisteren zijn we bijvoorbeeld nog naar Oldenburg gereden, dat is 150 km enkele reis, lekker doorrijden in Duitsland zonder gedoe. Wellicht dat je onder de streep wat duurder uit bent (hangt ook weer van diverse factoren af), maar je hebt wel een stuk meer gemak.

hahaha, jij bent ook niks gewend zeg. :ROFLMAO:

maar ja, slappe hap jeugd, ik had hier ook van die stagelopers uit NL, ja, och, ik voel me hier eigenlijk niet prettig bij.
lol, ok, doei
Nico is gewoon een bloed agressief mannetje, daar moet je niet zo luchtig over doen.

Gelukkig heb ik een werkbus voor de deur met een tankpas ( diesel natuurlijk) en met de prive auto rij ik dus niet zo heel veel dus valt de schade mee. Dus nee, heb voorlopig ook geen budget voor een ( gebruikte) elektrische auto met trekhaak.

Ik denk niet dat ik er minder om ga rijden, voor om naar mijn werk te gaan heb ik mijn auto sowieso nodig, maar weekends blijf ik ook rijden.

Ik verbaas mij erover dat de brandstofprijzen al stijgen nog voordat de te dure olie ook maar in een straal van 1000km van Pernis is.

Nu rij ik maar weinig kilometers maar zelfs met de krap 15K per jaar die ik rij vind ik 2,50 voor een liter 98 echt niet grappig meer. Voornaamste probleem dat ik heb is het gebrek aan betaalbare laadmogelijkheden. Laadpalen zat in de buurt maar die rekenen prijzen waar ik voorlopig nog geen elektrische auto voor kan kopen zeg maar. Ik heb net weer mijn contract vastgezet voor 3 jaar voor 21 cent per kWh maar zie dat de laadpaal hier nog gewoon 61 cent per kWh rekent. Dan duurt het nog wel even voordat ik quitte speel, zeker nu de MRB lekker gaat stijgen voor EV's.

Ben nu een beetje bang voor een "regen in de drup" verhaal. Veel geld betalen om naar een EV over te stappen en binnen no-time ben ik weer afhankelijk van de volgende totaal onberekenbare aanbieder van elektra i.p.v. benzine. Zodra ik thuis zou kunnen laden is dit een stuk beter alternatief.

Interessant hoe de ene forummer de vraag stelt of stijgende prijzen een reden zijn om elektrisch te gaan rijden en de andere forummer zijn Tesla inruilt voor een dikke AMG. Het antwoord ligt voor mij ergens in het midden, natuurlijk zijn de kosten een afweging, maar van de andere kant: nu kan het nog.

hier is de benzine 15 cent duurder dan 2 weken geleden. 1.82 voor een liter 98, valt toch allemaal nog wel mee

Dat denk ik ook. Als ik kijk naar onze gezinsauto dan biedt die als viercilinder PHEV ook nog nauwelijks de emotie die ik in een auto zoek. Rijdt geweldig maar enthousiast wordt ik er niet van. Dus om die een keer voor een EV in te wisselen zou ik wel aandurven. Mits er wel een leuke auto naast blijft. Die heb ik nu in de vorm van een Z4 met handbal en 3-liter 6-in-lijn. Dat is wel eentje in de categorie ‘nu kan het nog’ besef ik me steeds meer.

Dat denk ik ook. Als ik kijk naar onze gezinsauto dan biedt die als viercilinder PHEV ook nog nauwelijks de emotie die ik in een auto zoek. Rijdt geweldig maar enthousiast wordt ik er niet van. Dus om die een keer voor een EV in te wisselen zou ik wel aandurven. Mits er wel een leuke auto naast blijft. Die heb ik nu in de vorm van een Z4 met handbal en 3-liter 6-in-lijn. Dat is wel eentje in de categorie ‘nu kan het nog’ besef ik me steeds meer.
alleen als straks iedereen een ev heeft, dan wordt het vast lastig benzine kopen. En leuke nieuwe autos worden bijna niet meer gemaakt, hou die z4 dus nog maar even (y)

Interessant hoe de ene forummer de vraag stelt of stijgende prijzen een reden zijn om elektrisch te gaan rijden en de andere forummer zijn Tesla inruilt voor een dikke AMG. Het antwoord ligt voor mij ergens in het midden, natuurlijk zijn de kosten een afweging, maar van de andere kant: nu kan het nog.
Iets met gras dat groener aan de overkant lijkt.. Uiteindelijk denk ik dat veel autofanaten vanuit een EV soms toch het gevoel van een ICE auto "missen" of gewoon de aansluiting en het "echte" (voor zover dat er is) autorijden missen. Zal niet voor iedereen zo zijn natuurlijk. Als ik naar mijzelf kijk is het simpelweg een kostenplaatje en uiteindelijk kan ook ik maar 1 keer mijn geld uitgeven. Dus het is altijd een afweging van wat het je waard is en welke alternatieven er zijn en of je dat eventueel iets oplevert.

Toen ik laatst van een ander bekend autoblad de occasiontest met de Jaguar i-Pace en Audi E-Tron zag werd ik toch weer even getriggered, door met name toch de Jaguar. Maar goed daar zal ik toch ook eerst een bak geld moeten uitgeven om de maandelijkse kosten te drukken en dan blijf ik zitten met het niet kunnen laden aan huis en dus overgeleverd aan de nu al belachelijke openbare laadkosten hier lokaal.

Terug
Bovenaan