Geen idee meer

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal. Op dit moment rijden we een Toyota CHR uit 2018 met inmiddels iets van 166000 km op de teller. Ik heb al eens eerder advies gevraagd ivm de vervanging van deze auto. Maar toen besloten nog lekker even door te rijden. https://www.autoweek.nl/forum/threads/een-perfecte-chr-maar-wat-daarna.12206/#post-684774
Inmiddels flink wat kilometers er weer bij. Inmiddels is er weer twijfel over een eventuele nieuwe auto. Ook omdat we iets groters wel fijn zouden vinden.
De zonnepanelen snorren ook lekker door en zijn over een jaar ook geen pepernoot meer waard zonder het gebruik van wat overproductie. Een EV misschien?

De afgelopen tijd gekeken naar de Hyundai Ioniq5 en Ioniq6 en de Toyota BZ4X. De Ioniq 5 en 6 zijn een stuk meer "EV" dan de BZ4X. Louwman in Breda had laatst een aardige 2023 BZ4X staan met premium uitrusting, maar deze was 1 fase. Voor het benutten van de zonnepanelen is dat goed genoeg. De verkoper gaf echter aan, dat hij met ons rijgedrag hij die 1 fase BZ4X afraadt. We maken veel dagritjes naar Duitsland (Tilburg -> Aken, Bonn, Keulen etc) en onze vakanties (2 a 3 per jaar) gaan meestal naar het oosten van de Alpen in Oostenrijk. Alleen in de winter niet.
Volgens hem scoort deze 1 fase wagen ook slechter langs de snelweg bij de DC lader. Of dat waar is, is voor ons gissen. De BZ4X lijkt sowieso een beetje een lastige auto met laadquotum per 24h etc. Onze vakanties zijn meestal tussen de 1000 en 1200 km en vaak knallen we die in 1 rit door. Ik vrees als ik lekker doorrijdt (140-150) dat we met de BZ4X niet eens aan zullen komen ivm het hogere verbruik en het laadquotum. Alle filmpjes over dit onderwerp laat mensen zien die heel voorzicht op het gas zitten en cruisen rond de 100.

Dus ook gegeken naar de Ioniqs. De 5 is praktisch de 6 vind ik mooi (mijn vrouw niet). Wat EV inzetbaarheid betreft zijn deze autos een next level. Echter lees je veel over ICCU problemen. Zolang je er eentje hebt in garantie, komt het nog wel goed, ook al zijn de onderdelen schaars en moeten sommige mensen 3! maanden wachten. 3 maanden geen auto. Ongelooflijk. Na de garantie is het toch wel echt een probleem. Een auto moet betrouwbaar zijn en wanneer er issues zijn moet de fabrikant serieus verantwoordelijkheid nemen.
Dus de Hyundai en daarmee ook de Kia wagens, vallen allemaal af.....denken we.

Ook gekeken naar een PHEV zoals de Ford Kuga. Blijft interessant en heeft dezelfde aandrijftechniek als Toyota. Garantie is wel erg kort. Een tweedehands koop je eigenlijk altijd met alleen Bovag garantie. En hoe zuinig zijn dit soort autos nu echt? Een PHEV laadt je niet op langs de snelweg lijkt me. Dus dan knal je 1200 km door en blijft er hooguit een hybride over zoals de CHR, maar dan een stuk zwaarder.

Nou...daar staan we dan. We willen ongeveer 30k (incl de inruil van de CHR) uitgeven aan een nieuwe tweedehands wagen.
* Kilometers per jaar: ca 25.000 met veel snelweg.
* De CHR is wat aan de kleine kant. Een stapje groter is zeker wenselijk. We zijn erg gecharmeerd over de voetenruimte en kofferbak van zowel de Hyundai Ioniq5 en de BZ4X. De kofferbak van de Ioniq6 is wat minder praktisch, maar wel groot zat.
* Liever geen lagere instap dan de CHR. Wat hoger zelfs zou ook fijn zijn.
* De CHR kost bij de dealer ca 700 Euro per jaar aan onderhoud en is verder feilloos gebleken.
* Een auto met wat garantie is wenselijk.
* EV is een pre maar geen must.

Jullie nog ideen waar we ook nog naar zouden kunnen kijken?

Na het kiezen van de opties waarschijnlijk 12.000 Euro boven budget.
Het lijkt mij toch de beste optie vanaf € 37.995,- Je hebt nog wel de tijd en misschien kun je een goede (inruil) deal maken volgend jaar, eventueel een beetje lenen en/of minder opties!

Het lijkt mij toch de beste optie vanaf € 37.995,- Je hebt nog wel de tijd en misschien kun je een goede (inruil) deal maken volgend jaar, eventueel een beetje lenen en/of minder opties!
Lenen voor een auto doe ik nooit. En daarbij blijft de CHR een vrij kleine auto en zoeken we eigenlijk wat groters.
Daarbij vind ik 30.000 Euro eigenlijk al veel te veel geld voor een auto. 44.000 al helemaal. Dat is nog meer zonde van het geld ;)

Tesla Model Y?
Ja heb ik ook kort naar gekeken. Maar voor 30.000 Euro vind je er eigenlijk geen eentje die nog in de garantie zit en ze zitten bijna allemaal boven de 100.000 km. Het kan een kwestie van gewenning zijn om een auto zonder garantie te kopen. Ben de afgelopen paar jaar natuurlijk anders gewend geweest.

Er is een terugroepacties waarbij de ICCU wordt vervangen en daarna komt het probleem niet meer voor. Dus koop er 1 waar de terugroepactie is uitgevoerd.

Er is een terugroepacties waarbij de ICCU wordt vervangen en daarna komt het probleem niet meer voor. Dus koop er 1 waar de terugroepactie is uitgevoerd.
Het speelt ook na vervanging. Sommigen zijn al aan de 3e toe en ook die nieuwe EV3 schijnt er last van te hebben.

Ik zou in ieder geval geen BZ4X of. Solterra kopen.

Hyundai Kona anders een optie? Laad niet gek snel op de fast charger maar de range met een 64 kWh variant is erg goed.

Het lijstje goede EV's is best wel groot ondertussen.
Maar aan de andere kant wat is er op tegen om gewoon de CHR door te rijden?

Tenzij de wens voor een grotere auto of iets anders / een EV echt niet valt te bespreken, waarom dan niet door met de CHR? 166K km is niks voor zo een auto en de grootste afschrijving is nu toch al achter de rug.
En de restwaarde van waar je nu naar kijkt is nog een groot vraagteken.

Hyundai Kona anders een optie? Laad niet gek snel op de fast charger maar de range met een 64 kWh variant is erg goed.

De Kona is vwb de laad experience ongeveer gelijk aan de BZ4x. Maar op de achterbank is het niet echt een upgrade. De kofferbak maar een klein beetje denk ik. De prijs is wel goed. Laden is 1,5 uur langer (het dubbele) op een rit van 1000 km tov de Ioniq5

Tenzij de wens voor een grotere auto of iets anders / een EV echt niet valt te bespreken, waarom dan niet door met de CHR? 166K km is niks voor zo een auto en de grootste afschrijving is nu toch al achter de rug.
En de restwaarde van waar je nu naar kijkt is nog een groot vraagteken.

De CHR doet inderdaad prima zijn ding. Maar de grootte begint toch wel een probleem te worden. De achterpassagiers zitten inmiddels met de knieen in de stoel. De echte EVs hebben over het algemeen zeeen van ruimte. Vandaar dat we daar ook een beetje naar kijken. Tesla lijkt de enige die echt een EV experience geeft, en op dat vlak ook betrouwbaar lijkt.

Ja heb ik ook kort naar gekeken. Maar voor 30.000 Euro vind je er eigenlijk geen eentje die nog in de garantie zit en ze zitten bijna allemaal boven de 100.000 km. Het kan een kwestie van gewenning zijn om een auto zonder garantie te kopen. Ben de afgelopen paar jaar natuurlijk anders gewend geweest.
Rond de 31k kom je er best een paar tegen met 50-60.000km op de teller van eind 2021 tot eind 2022.

Weet ff niet of ze dan nog in de garantie zitten.

Deze bijvoorbeeld:

Een Corolla cross is een maatje groter. Je bent bekent met de goede garantie en kwaliteit van Toyota. Als de dealer je bevalt lijkt mij dat een prima alternatief.
Bovendien geeft Toyota over het algemeen een goede inruilprijs.

De Kona is vwb de laad experience ongeveer gelijk aan de BZ4x. Maar op de achterbank is het niet echt een upgrade. De kofferbak maar een klein beetje denk ik. De prijs is wel goed. Laden is 1,5 uur langer (het dubbele) op een rit van 1000 km tov de Ioniq5
De Kona is veel efficiënter vergeleken met de Toyota.
Een Full ev van Toyota is een slechte keuze.
Succes met kiezen.

De nieuwe Toyota/Lexus EVs behoren tot de meest efficiënte die er zijn! De C-HR+ 77kWh First Edition 13,3 kWh/100km WLTP, de bZ4X Dynamic 13,9 kWh/100km en de Lexus RZ 350e Luxury Line 14,4 kWh/100km! Nog beter dan een Kona die met 14,6 kWh/100km ook al behoorlijk zuinig is!

Laatst bewerkt:
Wacht ff hoor. Vorig jaar deed dat ding nog 40 kWh/100 km.

Dat kan ik verslaan met een stadsbus.

Hebben ze iets geleerd in Japan?

pattux dat “zeeën van ruimte” is ook wel wat kort door de bocht. Bij zowat elke test van een EV zie je dat de achterbank raar is geplaatst op het battery pack waardoor je bovenbenen als passagier weinig tot geen ondersteuning krijgen met een beroerde zithouding tot gevolg. En dat niet alleen voor de 2m + Cornelis Kits van deze wereld.

Een Corolla cross is een maatje groter. Je bent bekent met de goede garantie en kwaliteit van Toyota. Als de dealer je bevalt lijkt mij dat een prima alternatief.
Bovendien geeft Toyota over het algemeen een goede inruilprijs.

Ja, waarom geen Corolla cross? Een rav4 is vermoed ik wel te prijzig (misschien zo een 2.0 benzine?)

Leapmotor B10? Ruim, redelijk laden, alle opties. Nieuwe met grote accu en lange garantie redelijk binnen budget. Na software updates minder irritante hulpsystemen. Check maar eens.

De kleine accu is 28 mille, maar die zou ik niet nemen. De grote accu is 32 mille, en dan ook wat meer uitrusting (want dan krijg je automatisch de design promax uitvoering)
In de b10 kun je wel fatsoenlijk achterin zitten zonder opgetrokken benen.

Laatst bewerkt:
Wacht ff hoor. Vorig jaar deed dat ding nog 40 kWh/100 km.

Dat kan ik verslaan met een stadsbus.

Hebben ze iets geleerd in Japan?
Ja, na software update werd het al beter, maar er is nu een gefacelifte/vernieuwde versie met andere aandrijflijn die juist behoorlijk efficiënt is.
Zie het volgende AutoWeek filmpje met Cornelis:

Is een elektrische stationwagen zoals de Opel Astra of Peugeot 308 nog een geschikte optie. Grote en praktische kofferbak en goede stroomlijn.

Wat vind je van de Nissan Qashqai epower? Ik was verbaasd hoe goed dat rijdt. De oude epower aandrijflijn is bij sommige dealers nog met flinke korting te vinden. De nieuwste versie is nog zuiniger geworden en daardoor 2k goedkoper dan de oorspronkelijke prijs van de vorige.

Een BMW iX3 pre LCI is ook al voor die prijs te krijgen, mijn auto met 90k kilometers moest nog 32k kosten vanuit de lease. 1200 kilometer in 1 dag gewoon niet meer doen en zeker op de heenweg een extra stop boeken. Voor de rest rijd je dan een fantastische auto. Enig nadeel is dat je geen pre heating voor het laden hebt. De LCI is waarschijnlijk wel weer net wat te duur.

Een Hyundai Kona? als je t mij vraagt een vreselijk lelijke auto. Als je bijv. zoals sommigen een Model Y al lelijk vindt is dit helemaal niet aan te gluren. En kan niet snelladen (ja ok, 100kwh, maar dat is niet snel). Range 'erg goed'? 514km WLTP zou ik anno modeljaar 2026 gemiddeld vinden niet erg goed. En dat vanaf 38K, veel te duur voor wat je krijgt,

Het is een hardnekkig misverstand dat een 1-fase Bz4X minder snel DC laadt dan een 3-fase. Ik heb zelf een Bz4X met 1-fase en in de zomer haalt ie gewoon 140 kw. Met zonnepanelen ga je juist langzamer laden en niet met 11 kw. Dus laat dat niet je keuze beïnvloeden zou ik zeggen.

Het is een hardnekkig misverstand dat een 1-fase Bz4X minder snel DC laadt dan een 3-fase. Ik heb zelf een Bz4X met 1-fase en in de zomer haalt ie gewoon 140 kw. Met zonnepanelen ga je juist langzamer laden en niet met 11 kw. Dus laat dat niet je keuze beïnvloeden zou ik zeggen.
Hoe doe je dat? Volgens mij kan 1 fase, normaliter, maximaal 16 ampère laden oftewel 16 * 230V = 3.680 Watt = 3.68 kW. 3 Fase is 3 x 3.68 = 11 kW. 140 kW / 230 Volt = 608 ampère... Mag je lekkere kabels neerleggen (76 mm2)

Een Hyundai Kona? als je t mij vraagt een vreselijk lelijke auto. Als je bijv. zoals sommigen een Model Y al lelijk vindt is dit helemaal niet aan te gluren. En kan niet snelladen (ja ok, 100kwh, maar dat is niet snel). Range 'erg goed'? 514km WLTP zou ik anno modeljaar 2026 gemiddeld vinden niet erg goed. En dat vanaf 38K, veel te duur voor wat je krijgt,
Jij mag lekker meer rijden dan die 500 km hoor. Ik wens je succes.

In de zomer haalt die wel iets meer dan die 514. Ja snelladen is klote. Maar hij is wel efficiënt en daar pluk je de vruchten van in de rest van het jaar.
Ik vind een Kona voor het geld gewoon echt een goede aanrader. Mooi ook overigens dat bijna 15 jaar geleden een Supercharger....120 kW snellaadcapaciteit had. Maar dat de jonge garde op dit moment niet eens blij wordt van 100 kWh.

Ben blij meegedaan te hebben aan die ontwikkelingen. :D

Je haalt AC en DC door elkaar. Een snellader werkt niet op 230 volt. Voor thuis laden gaat je redenering grotendeels op (behalve dat je op 25 ampère kan met een standaard 3x25 aansluiting), maar niet voor DC laden.

Hoe doe je dat? Volgens mij kan 1 fase, normaliter, maximaal 16 ampère laden oftewel 16 * 230V = 3.680 Watt = 3.68 kW. 3 Fase is 3 x 3.68 = 11 kW. 140 kW / 230 Volt = 608 ampère... Mag je lekkere kabels neerleggen (76 mm2)
1 fase wil zeggen dat dit AC laden is.

Snelladen kennen wij als DC laden. Dan hebben we dus geen omzetting nodig van AC naar DC en daardoor kun je de standaard amperages loslaten. Dit gebeurt immers in de snellaadpaal.

Dat doe je thuis natuurlijk niet. Maar ik vind wel dat 3 fase gewoon een must is. Je hoeft dat niet perse te gebruiken he je kunt ook langzamer laden dan de 11 of 22 kW die je met 3 fase kunt halen.
Maar ook hier gaat het om het gebruikspatroon van de auto. Als daarin 1 fase prima is dan is dat goed. Maar als je net begint met EV rijden dan moet je gewoon even zorgen dat je wat verzekering inbouwt. Het is namelijk echt een andere manier van autorijden vind ik.

Ach, de meeste auto's staan 70% of meer van de tijd stil per dag.... kunnen ze mooi laden! Als die gelegenheid er niet is wordt het lastig. Ik laad thuis meestal met 3x5 ampère AC.... Mocht de zon schijnen én de auto op de oprit staan heb je het meeste voordeel van de opbrengst zonnepanelen, maar dat valt in mijn geval behoorlijk tegen. Voller dan vol wil'ie niet.

Je haalt AC en DC door elkaar. Een snellader werkt niet op 230 volt. Voor thuis laden gaat je redenering grotendeels op (behalve dat je op 25 ampère kan met een standaard 3x25 aansluiting), maar niet voor DC laden.
Ik snap als ik je zin aandachtig lees wel waarom Piet het zegt.

Ach, de meeste auto's staan 70% of meer van de tijd stil per dag.... kunnen ze mooi laden! Als die gelegenheid er niet is wordt het lastig. Ik laad thuis meestal met 3x5 ampère AC.... Mocht de zon schijnen én de auto op de oprit staan heb je het meeste voordeel van de opbrengst zonnepanelen, maar dat valt in mijn geval behoorlijk tegen. Voller dan vol wil'ie niet.

Nee das balen he. Dan moet je nog maar een extra rondje rijden. Toch maar niet op de fiets naar opa en oma 5 km verderop maar lekker met de auto.

Nou, die zijn al ergens in de jaren 70 van de vorige eeuw overleden..... En zouden nu ook 140 km verderop wonen (als ze nog leefden). Daarnaast moet er een rolstoel mee..... Dus fietsen?? Niet veel!

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga nog wat rondkijken. De Kona is mogelijk interessant. Wat ruimte betreft lijkt het niet echt een upgrade. Maar de betrouwbaarheid schijnt wel beter te zijn dan de Ioniqs. Maar lelijk dat hij is....ongelooflijk. :LOL:
Los daarvan lijkt het een prima ding. Nog niet uit beeld bij mij.

Dat is wat de Toyota dealer mij wel vertelde. Uit welk jaar is jouw BZ4x en wat haal je in de winters met laden? En het verbruik? Hoor graag je ervaringen. En inderdaad langzaam 1 fase laden is voor de zonnepanelen juist prima. Op de beste dag haal ik 4700 Watt opbrengst. Als 3680W (1 fase max) daarvan naar de auto kan, dan is dat prima lijkt me. 3 fase zou mooi zijn als je misschien snel op pad moet. Handig om het als optie te hebben, maar lijkt me geen moetje.

Het misverstand is inderdaad zó hardnekkig dat zelfs Toyota-dealers dit weleens vertellen. Dat heb ik al eerder gehoord. Mijn dealer (auto gekocht bij Van Leussen in Zwolle) trok mij juist over de streep door te stellen dat ie net zo snel DC laadt als een drie-fase auto. Ik sloeg aanvankelijk de 1-fase auto ook bij voorbaat over in mijn zoektocht.

Mijn Bz4X is van juli 2022 en in augustus 2024 gekocht met 5.100 km op de klok. Auto was dus feitelijk nieuw. Op lange stukken snelweg (>100 km) in de zomer kom ik uit op 17,2 kWh/100 km. In de winter niet hoor, rond het vriespunt houdt het bij 23,8 wel op. Ik rijd dan overigens nooit sneller dan 110 km/u op de teller.

In de winter gaat laden wel trager dan die 140kw in de zomer. Dan zit het rond de 50kw (rond het vriespunt). Vorig jaar een keer een heel stuk 130 gereden toen het vroor, dat is ook niet aan te bevelen.....

Jaarrond kom ik uit op 18,9. Het is geen zuinigheidswonder, ik hoor weleens verhalen van Tesla's die richting de 11 of 12 kWh/100 km gaan. Maar ja, dan heb je wel een Tesla ;-).

Mijn advies is echt; maak eens een uitgebreide proefrit met zo'n Bz4X. Dat ding is hier op het forum zó vaak verguisd, maar ik vermoed voornamelijk door mensen die er geen meter in hebben gereden. Je krijgt echt heel veel auto voor je geld. Wij betaalden € 35.000 voor een feitelijk nieuwe Bz4X premium (nieuwwaarde € 58.000) met 20 inch velgen, stoelgeheugen, stoelventilatie, panoramadak, stoelverwarming op de achterbank etc.

Er staan op dit moment 14 Bz4X'en te koop bij Toyota-dealers onder de € 35.000.

Nee ;-) ik werk niet bij Toyota, maar ik draag het merk wel een warm hart toe.

Ik heb er wel in gereden. Leuk ding verder. Maar voelt allemaal een beetje ja....hoe zeg je dat. Ouderwets aan.

Dat doet een Mirai in mijn optiek wel beter. Maar ja waterstof is ook niks....

Ik zou wel even een berekeningetje maken hoeveel je echt aan voordeel uit die zonnepanelen haalt.

Als ik hier een 4.7kW set in Tilburg invoer: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
dan zie je bijvoorbeeld amper 10kWh per dag van okt t/m maart. In de overige maanden gaat dit natuurlijk veel beter maar het probleem is dat je auto dan weer 'te vol' zit..

Als je dan denkt dat je met wat dagen thuiswerken, bijvoorbeeld vrijdag, en het weekend even lekker 'gratis kan laden' dan moet je hem wel op donderdag helemaal leeg hebben gereden.
Op zondag een familieritje betekent dat je die dag ook al weer niks 'verdient' en moet je zondagavond toch weer laden met 'dure stroom'.

Met die Duitsland ritjes erbij en de best wel stevig aantal kilometers per jaar zou ik wel oppassen met een EV.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeker kijken naar een corolla, maar een leuke out-of-the-box-suggestie? Een BMW 330e. Ik denk dat je met de vele lange ritten beter voor een hybride aandrijflijn kan kijken dan naar een EV.
Een Lexus is zeker ook nog een goede optie, maar met jouw budget zit je denk ik wel aan een wat ouder exemplaar.

Terug
Bovenaan