A
Anoniem
Guest
Ja de CHR is eigenlijk een Corolla met een hoge instap. De CHR is fijner dan een Corolla. Enkel de Corolla cross is echt wel interessant omdat hij groter is, maar de meerprijs niet waard. De 330e...heb even gekeken wat dat is. Niet echt overtuigend. Voor 30k met een beetje normale km stand (rond de 60k) heb je een auto die al uit de garantie is.Ik zou zeker kijken naar een corolla, maar een leuke out-of-the-box-suggestie? Een BMW 330e. Ik denk dat je met de vele lange ritten beter voor een hybride aandrijflijn kan kijken dan naar een EV.
Een Lexus is zeker ook nog een goede optie, maar met jouw budget zit je denk ik wel aan een wat ouder exemplaar.
Dan is de Ford Kuga nog een beter alternatief. Ook uit de garantie, maar wel de fijne instap en ook PHEV.
Ik ben alleen niet zo overtuigd van PHEV. Lijkt me vooral onzuinig door het extra gewicht. Maar in de reviews lees je dat mensen 1 op 20 doen op lange ritten zonder laden en anderen doen maar 1 op 12. Moeilijk te volgen allemaal.
Voor de CHR reden we Lexus. Ook prima hoor. Tot de garantie op is. Dan wordt het potentieel HEEL duur. Net als Toyota overigens.
Ja dat klopt. De auto staat bij ons eigenlijk 5 dagen op de oprit (We werken vanaf huis) en we gebruiken hem alleen in de weekenden en de vakanties. En af en toe een ritje in de stad doordeweeks. Dus ja. Het beestje zit op een gegeven moment vol en dan kan er de rest van de week niets meer bij. Procentueel zullen daarme ook veel laadbeurten niet thuis gaan plaatsvinden. Het terugverdienen van een EV is er dus zeker niet bij.Ik zou wel even een berekeningetje maken hoeveel je echt aan voordeel uit die zonnepanelen haalt.
Als ik hier een 4.7kW set in Tilburg invoer: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
dan zie je bijvoorbeeld amper 10kWh per dag van okt t/m maart. In de overige maanden gaat dit natuurlijk veel beter maar het probleem is dat je auto dan weer 'te vol' zit..
Als je dan denkt dat je met wat dagen thuiswerken, bijvoorbeeld vrijdag, en het weekend even lekker 'gratis kan laden' dan moet je hem wel op donderdag helemaal leeg hebben gereden.
Op zondag een familieritje betekent dat je die dag ook al weer niks 'verdient' en moet je zondagavond toch weer laden met 'dure stroom'.
Met die Duitsland ritjes erbij en de best wel stevig aantal kilometers per jaar zou ik wel oppassen met een EV.
Het zou dan meer zijn om de panelen nog iets zinnigs te laten doen en misschien een klein steentje bij te dragen aan de transitie.