Gezinsauto 15k met trekvermogen

Gertjan 9853510

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto, maximaal ongeveer 15k (minder mag altijd!).
Ik heb de volgende wensen:
- Relatief ruim, zonder te groot te zijn (dus geen station)
- Enigszins modern, zowel van buiten als binnen
- Moet goed een vouwwagen kunnen trekken.

Ik heb momenteel een 17 jaar oude Ford Fiesta. En alhoewel hij het nog prima doet, maakt hij steeds meer lawaai. En het maximale trekvermogen van 800kg maakt me een beetje ongerust. Ik ben namelijk van plan een vouwwagen te kopen, en wil er ook heuvelachtig/bergachtig gebied mee kunnen bereiken.

Hebben jullie tips qua welke modellen ik aan zou kunnen denken? Ik zou best elektrisch willen rijden, maar denk dat dat niet lukt voor dit bedrag, met het gewenste trekvermogen.

Ik dacht zelf aan, bijvoorbeeld:
- Renault Capture: https://www.autobedrijf-verstappen....e-ass-clima-trekhk-afn-navi-cruise/3161727/#1
- Dacia Duster: https://www.anwb.nl/auto/kopen/deta...r/overzicht/58688910?/merk/dacia/model/duster
- Dacia Sandero: https://de-beijer.nl/voertuig/dacia-sandero-stepway-1-0-tce-90-comfort/
- Nissan Qashqai https://de-beijer.nl/voertuig/nissan-qashqai-1-2-n-connecta/

Ik neem daarbij aan dat een trekhaak plaatsen altijd wel moet kunnen. Klopt dat?

Ben benieuwd of ik nog mogelijke goede kandidaten over het hoofd zie?

Alvast bedankt!!

Als je dan toch voor een Qashqai gaat zou ik voor een 1.3 gaan.
QQ 1.3
Maar je geeft een budget op van 15k en komt dan met een auto van 17k :confused:
Maar het zijn nogal verschillende auto's 3 b-segmenter en 1 c-segmenter. Wat zijn je verdere eisen? De meeste kunnen wel een vouwwagen trekken. Hoeveel rij je er mee per jaar hoeveel mensen moeten er in kunnen?
Heb je hobbies waar je grote dingen moet vervoeren?
Huisdieren?

Voor een trekhaak komt er ook nog wel 1000 bij. Misschien dat een Tesla Model 3 met af fabriek trekhaak wel lukt!
Heb er eentje gevonden met minder dan 150dkm op de klok. Trekgewicht op kenteken, dus af fabriek trekhaak. 1000kg, niet heel veel, maar voor een vouwwagen wel genoeg.

Voor een trekhaak komt er ook nog wel 1000 bij. Misschien dat een Tesla Model 3 met af fabriek trekhaak wel lukt!
Heb er eentje gevonden met minder dan 150dkm op de klok. Trekgewicht op kenteken, dus af fabriek trekhaak. 1000kg, niet heel veel, maar voor een vouwwagen wel genoeg.

En dan naar zuid Spanje met die vouwwagen erachter en 10x laden..

Dank voor de snelle reacties! 15k zit in mijn hoofd als een mooi streefbedrag. Maar als ik iets zie wat verder voldoet, dan kan iets meer ook (en ik had niet helemaal goed gekeken, dacht dat ie net 16k was).

Ik heb verder geen hobbies die heel veel ruimte kosten. Verdere eisen dus liever niet te lang en breed, en enigszins zuinig als het kan. Ik rijd weinig, 10 a 11k per jaar.

Dan zou ik eens kijken naar een Ford Puma, niet te groot, kan 1100 kilo trekken en je hebt een moderne auto.

Ik lees dingen als trekvermogen en bergachtig gebied, en de meeste auto's die je voorstelt hebben een 1.0l driecilinder.

Op zich niets mis mee, ik heb hier ook zo een Captur met een 1.0l voor de deur staan, en dat ding zou prima een vouwwagen kunnen trekken. Maar met zo een klein motortje ga je het ding toch wat moeten ontzien en af en toe wat rustiger aandoen.

De hierboven genoemde Tesla zou dan eigenlijk nog niet zo een gek idee zijn, maar dan zit je inderdaad met een beperktere range en ik zou persoonlijk niet met een sedan als gezinswagen kunnen leven.

Een oudere Mazda CX-5 2.0, is dat een optie of fiscaal te lastig? 99% daarvan heeft al een trekhaak ;)
En als je wat oplet zitten ze goed in de spullen qua uitrusting.

Laatst bewerkt:
Een beetje meegedacht en daarbij komen de nodige Capturs langs, maar een Hyundai ix20 zou wellicht ook interessant kunnen zijn. Wil je ruimte hebben, dan zie je bij Dacia de Lodgy of de 'echte' van bestelauto afgeleide MPV Dokker. Ook een Mitsubishi ASX is wellicht fijn, die heeft een 1.6 motor.

Ben je met 2 of met 4? Want een Captur 2 is van binnen niet heel erg groot.

Is een Quashqai met 1.6 en een automaat in bereik? Dat is eigenlijk de fijnste optie.

Ik lees dingen als trekvermogen en bergachtig gebied, en de meeste auto's die je voorstelt hebben een 1.0l driecilinder.

Op zich niets mis mee, ik heb hier ook zo een Captur met een 1.0l voor de deur staan, en dat ding zou prima een vouwwagen kunnen trekken. Maar met zo een klein motortje ga je het ding toch wat moeten ontzien en af en toe wat rustiger aandoen.

De hierboven genoemde Tesla zou dan eigenlijk nog niet zo een gek idee zijn, maar dan zit je inderdaad met een beperktere range en ik zou persoonlijk niet met een sedan als gezinswagen kunnen leven.
Vergis je niet in de lengte. De Model 3 is een lange auto en dat wil deze persoon niet.

De Model 3 is bijvoorbeeld langer dan een Skoda Octavia.

Laatst bewerkt:
Wat de auto mag trekken zegt weinig over de trekkracht. Ik kijk altijd op de trekautocalculator en weet dat 3,5 sterren het minimum is. Een koppel van boven de 160. Zo zie je de prestaties op hellingen. Een ongeblazen motor is beter, zoals de ASX 1.6 met 120 pk. Die is fysiek groot gebouwd, niet opgepept en gaat niet snel kapot. Turbo s wel. Geen driecilinder met turbo dus. Zelf rijd ik de Verso met 1.8 motor. Fijne caravan auto. Kan meeste hellingen in zijn vier doen. Kies voor oude techniek, min 1.3 motor en 140 pk. Wil je toch turbo, dan de S-Cross met 1.4 en 140 pk. Die zijn behoorlijk betrouwbaar. Scoren goed in de calculator
.https://caravantrekker.nl/berekening/

Skoda Scala? Zit qua ruimte beetje tussen B en C-segment in....De zwaardere variant van de 1.0 (110/115pk) kan prima overweg met een vouwwagen. Als je het budget iets oprekt zou je ook nog voor de 1.5 kunnen gaan (150pk) die draait zijn neus niet om voor een vouwwagen.

Seat Ibiza is ietsje krapper, maar nog steeds ruim voor een B-segmenter en met dezelfde motoren te krijgen als hier boven.

Met de 1.5TSI heb je een erg vlotte/volwassen auto!

Wat de auto mag trekken zegt weinig over de trekkracht. Ik kijk altijd op de trekautocalculator en weet dat 3,5 sterren het minimum is. Een koppel van boven de 160. Zo zie je de prestaties op hellingen. Een ongeblazen motor is beter, zoals de ASX 1.6 met 120 pk. Die is fysiek groot gebouwd, niet opgepept en gaat niet snel kapot. Turbo s wel. Geen driecilinder met turbo dus. Zelf rijd ik de Verso met 1.8 motor. Fijne caravan auto. Kan meeste hellingen in zijn vier doen. Kies voor oude techniek, min 1.3 motor en 140 pk. Wil je toch turbo, dan de S-Cross met 1.4 en 140 pk. Die zijn behoorlijk betrouwbaar. Scoren goed in de calculator
.https://caravantrekker.nl/berekening/
Huh hoe kun je dat nu weer zo generiek zeggen!

Ik heb een 2.5 liter 5 cilinder inclusief turbo die trekt fantastisch goed kan ik je zeggen. 2100 kg erachter, geen centje pijn. Alsof er niks achter hangt.

We zijn met vieren, 2 kinderen van 5 en 8. Dus nog zeker niet volwassen. Zoals gezegd, een auto die een slag groter is dan de Fiesta die ik nu heb zou perfect zijn. De Tesla (alhoewel verder echt een goede optie) vind ik inderdaad erg groot.

Ik snap dat niet alles wat ik wil, kan. En dat ik soms wellicht wat tegenstrijdige dingen zeg. Ik ben niet zo'n autokenner. Vandaar ook de vraag op dit forum!

Ik vind oprecht dus de Ford Puma (misschien toch meer een Ford man dan ik dacht) een prima idee. En volgende de trekcalculator zou die het ook prima moeten kunnen! Mogelijk dat ik daar dus eerst iets op gaan verdiepen.

Maar ik neem alle suggesties zeker mee. En waardeer het enorm dat mensen met mij mee willen denken!

Als laatste: ik heb totaal geen gevoel bij een automaat. Ik schakel net zo lief zelf (zoveel rijd ik niet) en ben toch bang dat je er eerder en hogere kosten van krijgt. Mogelijk klopt dit niet, maar het is wel mijn gevoel!

Ik begrijp de adviezen die zijn gegeven, gezien je vraag om een niet te grote en zuinige auto met trekvermogen voor een vouwwagen. Echter, als je met een vouwwagen op pad wil zal je misschien toch ook nog wat andere spullen mee willen hebben, waarvan een deel ‘op’ de vouwwagen past, maar een ander deel ook niet.

Zoals bijvoorbeeld een koelkastje, een paar stoelen of wat boodschappen. Met een aantal van de genoemde opties kom je dan best wel wat krapper uit qua bagageruimte.

Zelf zou ik -om bij je Ford voorkeur te blijven- dan eens kijken naar een Focus. Staan er meer dan genoeg van te koop in verschillende uitrustingsniveaus en kan prima wat trekken én wat meer bagageruimte.

Een 'gewone' Focus en Golf kan dan ook wel. Ik heb een Golf variant van 2017 en die bevalt me uitstekend. Ik dacht dat die 1400kg mag trekken.

Zo’n late Leon van dat type is een goede tip. Had die ook als kanshebber staan toen ik de Golf kocht. Een Leon is normaliter net wat voordeliger en voor het oog iets sportiever.

Mocht je voor een Focus (hatchback) gaan, dan zou ik voor zoiets kiezen. Jammer dat het een zwarte is, maar deze 1.5 is sterk en betrouwbaar. Heb je meer over dan bij de 1.0 wanneer je er een vouwwagen achter hebt. Geremd 1500 kilo.
Vanaf ~2018 is de Focus een stuk ruimer, vooral achterin. En dat wil je wel met twee kinderen, lijkt mij. Zeker ruimer dan een 17 jaar oude Fiesta. Niet veel resultaten voor €15k, maar het kan dus wel. Ik vind er 4 met trekhaak via gaspedaal (vanaf 2019), wel hogere kilometerstanden. Persoonlijk zou ik voor een station gaan met twee kinderen, maar wij kamperen met tent en veel overige spullen. Dus ik zou het niet redden met een hatchback.

Dank nogmaals, ik leer enorm veel! Even door de tips heen kijkend: ik wil echt een zo compact mogelijk auto. De hierboven genoemde focus is 4m30. Dat lijkt me nog te doen. De Leon is 4m50. Dat vind ik echt te groot. Ik wil gewoon makkelijk kunnen parkeren, en een grotere auto heb ik niet nodig. Ook niet voor vakantie trouwens. De vouwwagens die ik op het oog heb, hebben een grote laadbak!

Ik twijfel nog wel over de motorinhoud. De vakantie is uiteindelijk maar 3 weken per jaar. En actief met mij huidige plannen hangt de vouwwagen maar 15 uur per jaar achter de auto. Hij moet het dus wel goed genoeg kunnen, maar het is niet het allerbelangrijkste.

Als ik bijvoorbeeld de Puma met ecoboost bekijk, zou die op papier 1 op 22 rijden. De focus 1 op 18. Dat is al een verschil. Maar geen idee in hoeverre dit verschil in de praktijk ook zo groot is.

Ik zal ook andere suggesties nog bekijken!

Met 10/1dkm per jaar gaat 1:18 of 1:22 het verschil in geld het ook niet maken. Je kan prima met een 1.0 met een vouwwagen erachter op vakantie. Er staan er genoeg met 280dkm of hoger te koop.

''Ik twijfel nog wel over de motorinhoud''
Voor een 1.0 turbo hoef je tegenwoordig niet meer bang te zijn, die hebben tegenwoordig evenveel of meer vermogen dan een ouderwetse ongeblazen motor. Ook is een vouwwagen meestal niet zo heel zwaar.

Overigens heeft een Puma Hybrid 135 pk dat lijkt mij voldoende voor jou doeleinden.

Ik twijfel nog wel over de motorinhoud. De vakantie is uiteindelijk maar 3 weken per jaar. En actief met mij huidige plannen hangt de vouwwagen maar 15 uur per jaar achter de auto. Hij moet het dus wel goed genoeg kunnen, maar het is niet het allerbelangrijkste.
Dat moet dan met die 1.0l turbo prima kunnen - zeker als het beperkt blijft tot Luxemburg en je niet de Alpen ofzo induikt (zoals ik in mijn post hierboven ergens veronderstelde). Wel belangrijk bij het rijden in de bergen met een vouwwagen - zeker met zo een kleine opgedreven motor - vergeet het nieuwe rijden. Wring de auto niet in onnodig lage toeren, maar maak juist voldoende toeren zodat er genoeg olie en koelwater rondgepompt wordt.

En schakel ja start/stop uit en ook de motor eventjes laten nadraaien als je wil stoppen. Zo kan de turbo rustig tot stilstand komen en is er nog even wat oliedoorstroming die hem koelt.

Mijn mening over die kleine motortjes heb ik overigens al vaak geschreven op AW, een goed gebouwde en ontworpen 1.0 driecilinder is beter dan een slecht gebouwde 3.0 zescilinder. Een goede 3.0 zescilinder is dan weer beter dan een goede 1.0 driecilinder, maar in vele gebruiksdoelen overkill.

. De vouwwagens die ik op het oog heb, hebben een grote laadbak!
Let wel even op het gewicht van de vouwwagen met je bagage erin, en dat alles evenwichtig verdeeld is. Meeste of alle vouwwagens (zoveel ken ik niet van die dingen) zijn enkelassen, en die zijn gevoeliger aan verkeerd geladen te zijn dan een dubbelas. Ook is een langer en zwaarder trekkend voertuig een stabielere combinatie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon kan. Zelf ik heb enorm vaak een aanhangwagen getrokken met een Mégane 2 hatchback van 4,2m lang en 1150kg zwaar en dat is altijd prima gegaan.

Of een recente(re) Fiesta? Ik heb het model van 2018 (MK8) gehad, ook een 1.0 driecilinder maar die deed het prima met aanhangers (max 1000 kg geremd geloof ik). Denk dat die qua prijs iets gunstiger zijn dan de Puma. Persoonlijk zou ik bij Ford wel even checken of de motor een zogenaamde 'natte distributieriem' heeft. Dat is bij de 1.0 Ecoboost vaak wel het geval. En hoewel het op papier mooie techniek is zijn er nogal wat vraagtekens bij de levensduur op de lange termijn. Het is ook kwetsbare techniek met potentieel dure gevolgen als het mis gaat.

Dank nogmaals, ik leer enorm veel! Even door de tips heen kijkend: ik wil echt een zo compact mogelijk auto. De hierboven genoemde focus is 4m30. Dat lijkt me nog te doen. De Leon is 4m50. Dat vind ik echt te groot. Ik wil gewoon makkelijk kunnen parkeren, en een grotere auto heb ik niet nodig. Ook niet voor vakantie trouwens. De vouwwagens die ik op het oog heb, hebben een grote laadbak!
De Leon is een stationwagon, maar die is er ook als kortere hatchback. Als 1.0 TSI haal je met zo'n Leon ook wel 1:20.

Je zou ook kunnen kiezen voor een Honda Civic met een 1.8 motor. Die hebben een heel goede naam. Plezierige auto om in te rijden. Niet zo groot, niet zo klein en een goed trekvermogen.

Wat dacht je van deze mooie Ford Kuga ? Staan er zat te koop (met trekhaak) voor jouw budget zonder idiote kilometerstanden. Stoelverwarming, camera, half leder, pano dak, elektrische achterklep, cruise you name it en het zit er wel op.

EDIT of toch naar die 16/17K gaan en een nieuwere met minder kilometers..

EDIT 2, lees nu dat je die waarschijnlijk te groot gaat vinden..

Laatst bewerkt:
Met de 1.0 captur of focus kan echt prima met een vouwwagen uit de voeten.
Ik weet niet hoe de 1.0 uit de Captur zich verhoudt tot de 0.9 TCe, maar mijn vader heeft die gehad in een Captur en die vond ik echt te licht. Zij hadden ook een vouwwagen en zijn overstapt op een zwaardere, meen 1.2 liter. We zijn eens met die 0.9 op wintersport gegaan. 4 volwassen met bagage, geen dakkoffer of iets aan de trekhaak. Toen had die Captur het echt wel zwaar zodra het begon te glooien, vond ik niet fijn rijden. Eerst zei hij, nee hoor, prima, wij hebben geen haast. Later gaf hij toe dat de zwaardere versie wel fijner reedt.

De Captur 1.0 met 6-bak doet het opzich prima hier, een racemachine gaat het niet worden natuurlijk. Door hem in sportmodus te zetten reageert hij ook korter op het gaspedaal, sneller wordt hij er niet van maar het voet net wat prettiger aan.

Bij de 0.9 tce had je ook nog een tragere 75pk variant, die kan inderdaad traag gaan aanvoelen. De 1.5dci met 75pk in dezelfde auto voelde veel vlotter aan ondanks hetzelfde vermogen.

Wat ik wel moet toegeven als Renault fan in hart en nieren: de 1.0 ecoboost in mijn werk-auto rijdt prettiger dan de 1.0tce. Enkel verbruikt hij anderhalve tot 2 liter meer en zit je met een natte distributieriem die meer kans op problemen geeft.

Renault Kadjar 1.6 TCE 165 pk 1800kg trekgewicht

(Daarbij kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat je de 1.2 TCE van Renault / Dacia / Nissan moet mijden)
Ik vind zo'n Kadjar mooi, maar ik vermoed dat TS deze te groot vind. Affijn, dat kan hij zelf ook aangeven :)

De Captur 1.0 met 6-bak doet het opzich prima hier, een racemachine gaat het niet worden natuurlijk. Door hem in sportmodus te zetten reageert hij ook korter op het gaspedaal, sneller wordt hij er niet van maar het voet net wat prettiger aan.

Bij de 0.9 tce had je ook nog een tragere 75pk variant, die kan inderdaad traag gaan aanvoelen. De 1.5dci met 75pk in dezelfde auto voelde veel vlotter aan ondanks hetzelfde vermogen.

Wat ik wel moet toegeven als Renault fan in hart en nieren: de 1.0 ecoboost in mijn werk-auto rijdt prettiger dan de 1.0tce. Enkel verbruikt hij anderhalve tot 2 liter meer en zit je met een natte distributieriem die meer kans op problemen geeft.
Niet alle 1.0 motoren hebben een natte distributieriem. De nieuwere modellen hebben deze alleen nog bij de pomp, de rest is een ketting. Ik heb mijn Focus naar bijna 2 ton gereden, geen probleem. Je mist wat trekkracht in de bergen, maar het is niet zo dat je het niet redt.

Wat dacht je van deze mooie Ford Kuga ? Staan er zat te koop (met trekhaak) voor jouw budget zonder idiote kilometerstanden. Stoelverwarming, camera, half leder, pano dak, elektrische achterklep, cruise you name it en het zit er wel op.

EDIT of toch naar die 16/17K gaan en een nieuwere met minder kilometers..

EDIT 2, lees nu dat je die waarschijnlijk te groot gaat vinden..
Niet doen....deze motoren hebben de neiging om te scheuren.

Dit is een no-brainer.

Zeker de Dacia Duster en dan op LPG. Je lacht iedereen uit, heel praktisch!
De 1.0 is zeer betrouwbaar en bij normaal onderhoud onverwoestbaar. En met ketting
Veel trekkracht en ik kan het weten. Heb veel relatief zware trailers (tandemassers) en ook een caravan van 1500KG aan de haak. Dat gaat prima met het verkeer mee overal.

Als een Ford je aanspreekt zou je ook eens kunnen kijken naar een late B-Max. Deze is gebaseerd op een Fiesta maar heeft (veel) meer ruimte. Ook ruimer dan de nieuwere Puma volgens mij. Deze zijn ook voldoende te vinden met de 125PK motor.

Dat ging toch alleen om de 200PK versies die in dee 1e generatie Fiesta ST lagen? Volgens mij hebben de latere 1.6en met minder vermogen dat probleem helemaal niet.
Maja ik zit tegenwoordig in de Kuga facebook groep. Daar meld de ene na de andere zich met dit probleem.

Ik heb het niet in detail onderzocht. Maar ik durf zo'n ding niet aan te schaffen.

De kadjar is inderdaad een mooie auto - maar voor mij te groot. Idem de kuga.

Ik ben ook weer wat meer aan het kijken bij mij in de buurt. Met het idee dat het toch fijn in om makkelijk terug te kunnen naar de garage waar je de auto als nodig. Heb 2 auto's gezien:
Deze: https://www.vakgaragetip.nl/p/921668912/peugeot-2008-1-2-gt-line-921668912. Ben me bewust van de motor met natte distributieriem. Die zal binnenkort vervangen moeten worden, dus dat zou ik mee moeten nemen. Verder lijk hij aan de meeste voorwaarden te voldoen.

Of deze: https://www.viabovag.nl/auto/aanbod...hWSVKHf6bNGnV9O0QG8yt-8NoNmt09uAaAsXpEALw_wcB. Hier zou alleen nog een trekhaak onder moeten. Wordt ie iets duurder van dus!

Is er een reden om een van beide eerder te nemen dan de andere?

Misschien een BMW 2 serie active Tourer iets? Is binnen budget te vinden. Een 218i is met zijn 1.5 3 cilinder krachtig genoeg om 1300kg te trekken dus een vouwwagen van Max 750kg is geen probleem. Daarnaast niet heel groot in de buitenmaten maar door vorm praktisch voor een gezin van 4

Niet alle 1.0 motoren hebben een natte distributieriem. De nieuwere modellen hebben deze alleen nog bij de pomp, de rest is een ketting. Ik heb mijn Focus naar bijna 2 ton gereden, geen probleem. Je mist wat trekkracht in de bergen, maar het is niet zo dat je het niet redt.
Ik vermoed dat de meeste binnen zijn budget nog een natte riem hebben, bovendien zit je bij de kettingexemplaren nog steeds met het oliepompriempje dat in de olie loopt, en om daar aan te kunnen moet de ketting er vanaf.
In principe maar een halfbakken oplossing, maar de echte oorzaak is meestal slecht onderhoud, zelf doe ik intussen 75.000km zonder problemen met zo een ecoboostmotortje.

Het vervangen van die riem is echter ook niet zo goedkoop.

Als een Ford je aanspreekt zou je ook eens kunnen kijken naar een late B-Max. Deze is gebaseerd op een Fiesta maar heeft (veel) meer ruimte. Ook ruimer dan de nieuwere Puma volgens mij. Deze zijn ook voldoende te vinden met de 125PK motor.
Of de Tourneo Courier. Niet moeders mooiste, wel ruim en handig maar buitenaf compact en een goed zicht rondom voor te parkeren.

De kadjar is inderdaad een mooie auto - maar voor mij te groot. Idem de kuga.

Ik ben ook weer wat meer aan het kijken bij mij in de buurt. Met het idee dat het toch fijn in om makkelijk terug te kunnen naar de garage waar je de auto als nodig. Heb 2 auto's gezien:
Deze: https://www.vakgaragetip.nl/p/921668912/peugeot-2008-1-2-gt-line-921668912. Ben me bewust van de motor met natte distributieriem. Die zal binnenkort vervangen moeten worden, dus dat zou ik mee moeten nemen. Verder lijk hij aan de meeste voorwaarden te voldoen.

Of deze: https://www.viabovag.nl/auto/aanbod...hWSVKHf6bNGnV9O0QG8yt-8NoNmt09uAaAsXpEALw_wcB. Hier zou alleen nog een trekhaak onder moeten. Wordt ie iets duurder van dus!

Is er een reden om een van beide eerder te nemen dan de andere?
Van de Peugeot zou ik schrik hebben van de toch wel beruchte motor. Misschien onterecht maar toch...

Met de Opel heb ik weinig tot geen ervaring, maar is opzich wel een mooie auto en de oudere generatie atmosferische 1.4l Z14XEP of Z14XEL motoren waren - als je op tijd de olie ververst - heel betrouwbaar.
Als deze 1.4 turbo daarop gebaseerd is zou ik het wel aandurven.

Dit is een no-brainer.

Zeker de Dacia Duster en dan op LPG. Je lacht iedereen uit, heel praktisch!
De 1.0 is zeer betrouwbaar en bij normaal onderhoud onverwoestbaar. En met ketting
Veel trekkracht en ik kan het weten. Heb veel relatief zware trailers (tandemassers) en ook een caravan van 1500KG aan de haak. Dat gaat prima met het verkeer mee overal.
Ook helemaal mee eens.

Terug
Bovenaan