Gezinsauto 15k met trekvermogen

Heeft Fiat misschien iets voor je? Een Fiat 500X of Fiat 500L? Wij trekken zelfs een Kip Caravan (Een KK400, ca 700 kg) )met een kleine Fiat 500C, met een 0,9 TwinAir turbo van 80 pk. 2 lange volwassenen en een dochter van 12 achterin. Dus geen extra koelkasten en overdreven zaken, maar de caravan met stoelen en tafel, en in de Fiat alleen de kleding. We gaan er elk jaar mee naar Frankrijk en hebben genoeg hellingen gehad op de snelweg die probleemloos gingen, en dat bleek ook uit caravantrekker.nl. Raadpleeg die site goed om te kijken wat geschikt is. Standaard adviezen zeggen niet alles, als je de getallen niet kent. Oh ja, gevoel voortechniek is ook handig. Niet laagtoerig plankgas de helling op met je aanhanger scheelt een hoop. Komende zomer gaan we het eens met de Citroën C5X proberen, om te kijken hoe het is om daarmee de bergpassen naar Italië te nemen.

Maja ik zit tegenwoordig in de Kuga facebook groep. Daar meld de ene na de andere zich met dit probleem.

Ik heb het niet in detail onderzocht. Maar ik durf zo'n ding niet aan te schaffen.
Oh bah, dat wist ik niet. Valt mij toch echt tegen van Ford. De intrede van de EcoBoost is wel een beetje het kantelpunt in betrouwbaarheid geweest voor het merk.

Ik werkte bij Ford in de periode 2008-2012 en toen zagen we eigenlijk alleen die oer-en oerdegelijke 1.6, 1.8 en 2.0 Duratec motoren. Die motoren zelf waren vrijwel probleemloos op een waterpompje links en rechts na. Zelfs de diesels waren toen best goed al konden de 2.0 TDCi's nog wel eens last hebben van lekkende verstuivers maar dan wel bij hogere kilometerstanden hadden in die tijd meerdere Mondeo's die ruim 4/5 ton hadden gereden in onderhoud. Qua betrouwbaarheid zit ik nog wel eens met mijn hoofd bij die generaties auto's en motoren maar dat valt dan toch tegen als ik dit soort dingen lees.

ON TOPIC
Voor jouw budget kun je ook een prima 1-serie kopen. Zoals DEZE , heeft ook de juiste B38 motor. Trekhaak, fijne stoelen etc. heb je ook nog een flink stuk budget over. Automaten zijn ook te vinden in jouw prijsklasse. Maar weet niet of je hier wat mee hebt.

Laatst bewerkt:
Oh bah, dat wist ik niet. Valt mij toch echt tegen van Ford. De intrede van de EcoBoost is wel een beetje het kantelpunt in betrouwbaarheid geweest voor het merk.

Ik werkte bij Ford in de periode 2008-2012 en toen zagen we eigenlijk alleen die oer-en oerdegelijke 1.6, 1.8 en 2.0 Duratec motoren. Die motoren zelf waren vrijwel probleemloos op een waterpompje links en rechts na. Zelfs de diesels waren toen best goed al konden de 2.0 TDCi's nog wel eens last hebben van lekkende verstuivers maar dan wel bij hogere kilometerstanden hadden in die tijd meerdere Mondeo's die ruim 4/5 ton hadden gereden in onderhoud. Qua betrouwbaarheid zit ik nog wel eens met mijn hoofd bij die generaties auto's en motoren maar dat valt dan toch tegen als ik dit soort dingen lees.
Ik heb ook meerdere met de 1.6 gehad, zowel Focus als Mondeo. Die waren heel erg fijn inderdaad. De eerste Focus was helaas slecht onderhouden voordat ik die kocht bleek achteraf, dus binnen een jaar weer weg. Tweede was erg fijn en ging weg vanwege de ruimte. Daarna een Mondeo, één keer gedoe gehad met de koeling maar verder nooit. En dat was ook geen grote kostenpost.
Ik vind de nieuwere ecoboost wel goed, die natte riem was niet zo best net als bij puretech. Meer gevoelig voor nauwkeurig of preventief onderhoud dan je wil.
De 3-cilinder 1.5 schijnt erg betrouwbaar te zijn, de 4-cilinder niet. Hoe dat zit met de 1.6 uit die Kuga weet ik niet, maar ik vertrouw dat wel wanneer @Nico GTR dat veel leest vanuit andere gebruikers.
Ford is niet meer wat het geweest is, dat zeker.

Maar goed, on topic, benieuwd wat het wordt! Ik heb zelf niks met zwart en vind de 2008 mooier, maar zo'n puretech, ik zou verder kijken.

Laatst bewerkt:
De door je genoemde Captur, Duster, Sandero, Qashqai kunnen prima een vouwwagen trekken. Op Caravantrekker.nl staan handige overzichten, en kun je eenvoudig zien of het een goede combinatie is.

Een vouwwagen is niet heel zwaar, trek met mijn Renault Clio 130 TCe ook onze eigen grote aanhangwagen. Gaat zelfs flink beladen heel eenvoudig. Je merkt amper dat die er achter hangt.

Voor het trekken is het fijn als de motor veel trekkracht heeft over een breed toeren gebied.

Succes.

Ik zie net dat de Puma na 1 jaar geïmporteerd is. Is dat nog iets om bang voor te zijn?
Om de één of andere reden ben ik altijd extra aandachtig met een geïmporteerde auto.
Zo heb ik mij laten wijsmaken dat in Duitsland, een perforatie in de farzeugbrief te maken heeft met een ongeval? Is dat echt zo of broodje aap? Geen idee met 2 sec googlen kan ik er niets van terugvinden.

Maar het hoeft geen probleem te zijn! Ik heb zelf ook al een geïmporteerde auto gekocht - enige dat er mis mee was was een defecte airco en dat heeft de handelaar netjes opgelost.

Gewoon wat extra aandacht besteden aan de onderhoudshistoriek van de auto en eens goed kijken of er geen sporen van een ernstig ongeval zijn - en of je het verhaal teweten kan komen waarom de vorige eigenaar hem zo snel weer doorverkocht heeft.

Uit mijn eigen ervaring met 3 “Duitsers”, nee. De advertentie van de Puma is overigens met veel zorg opgesteld qua text, kom je ook niet elke dag tegen. Foto’s zijn wat minder.

Ik zie net dat de Puma na 1 jaar geïmporteerd is. Is dat nog iets om bang voor te zijn?
In dit geval zou ik mij er niet te veel zorgen over maken. De auto is 6-2021 naar NL gekomen, heeft per 12-2021 slechts 1 particuliere eigenaar gehad en die heeft er tot en met begin dit jaar, dus ongeveer 4 jaar, mee gereden. Als het echt een enorm schadehok zou zijn zie je vaak dat er veel wisselingen in eigenaren zou zijn etc. kilometerfraude is bij een zo'n jong voertuig ook niet waarschijnlijk.

Uiteindelijk kun je ook je Nederlandse auto om een boom heen vouwen, lekker "el cheapo" herstellen bij een of andere beunhaas en zolang er niets geclaimed gaat worden bij de verzekeraar weet je ook van niets. Het is niet zo dat een import auto per definitie fout is en een NL'se auto altijd maar goed behandeld is. De Puma heeft ook nog 2000 euro rest BPM dus hij is bij import ook niet volledig kapot geschreven.

FINNIK

Ik heb dat wat @flerflep beschrijft zelf meegemaakt (nl auto, geen import) en let sindsdien op twee zaken meer dan daarvoor. Is de prijs (te) scherp, misschien te mooi om waar te zijn? Of heeft het bedrijf niet heel goed recensies/reputatie? Dan kijk ik weer verder. Finnik bekijk ik standaard.
Soms krijg je minder voor inruil, kijk ik ook wel naar, maar dat zal met de oude fiesta niet zo meespelen vermoed ik. Ik heb mijn laatste auto's zelf verkocht, leverde meer op.

Recensies van het bedrijf dat de Puma aanbiedt zijn prima, kijkend naar het aantal en de sterren. Wel een aantal opvallende negatieve maar de advertentie en website zien er netjes uit, ik kijk bijvoorbeeld of er wel een kenteken is toegevoegd. En de geschiedenis laat niks geks zien inderdaad.

Ik zou de Puma persoonlijk niet kopen om de kleur dat hij geïmporteerd is zou mij niks uitmaken. Voor de rest mooie auto en ik zou er de voorkeur aangeven ten opzichten van de Mokka.

Dank nogmaals! Ik wil vandaag of morgen bij 2 auto's gaan kijken. De Opel Mokka X op de vorige pagina, en deze Ford Puma: https://www.lonk.nl/occasions/ford-puma-1-0-ecoboost-hybrid-titanium-x-50963418/

Ben benieuwd hoe ze in het echt zijn, en hoe ze rijden. Volgens mij beide prima auto's voor mijn doeleinden!
De Puma is wel erg scherp geprijsd, ik zie ook dat je voor garantie moet bijbetalen dat zal wel een van de redenen zijn.
Dat is wel erg jammer vooral omdat het een bovag autobedrijf is, en ik zou er zeker garantie bij willen vooral bij zo een bedrag.

Overigens hier een leukere uitvoering ( mijn mening) van de Puma en geen buitenlandse import en Bovag garantie in de prijs inbegrepen.
Ford Puma ST Line

Laatst bewerkt:
Ha allemaal, de kogel is door de kerk!

Vandaag proefgereden met de Opel. Die vond ik erg tegenvallen. Lawaaiig, en wel een heel hoge zit.

Toen ging ik door voor de Puma die ik eerder linkte, maar viel mijn oog daarna op deze Focus: https://www.lonk.nl/occasions/ford-focus-1-0-ecoboost-hybrid-trend-business-50963010/

Deze is het ook geworden! Hij is groter dan ik eigenlijk in gedachten had. Maar toen ik hem zag staan eigenlijk meteen verkocht. Goede km's, mooi ruim, reed super. De trekhaak komt er nog op, en kan hem volgende week ophalen! Ik heb nog wat kunnen onderhandelen en kreeg een prima bedrag terug voor de oude auto, dus ik ben erg tevreden.

De kleur is trouwens in het echt blauwer, de foto's doen hem eigenlijk geen recht. Echt een mooie kleur en auto

Dank voor alle tips en hulp, ben dus heel blij met de uiteindelijke keuze!

Terug
Bovenaan