Had ik deze auto maar gehouden...

Op dat moment geen realistische opties, want het geld was nodig, maar mijn eerste Audi 80 (1988, 1.8S, Tiziaan metallic met lichtbruin Serret-sportinterieur) was fantastisch. De fijnste die ik heb gehad (en dat waren er wel een paar) en achteraf een betere auto dan de 90 quattro waarop ik 'm inruilde. Geen foto's, voor het digitale tijdperk. Deze lijkt erop, maar is een donkerder rood
G0g-En-Me-XUAEMXG9.jpg

Tweede is mijn Porsche 924 uit 1980, Saturn metallic met zwartwit krijtstreep-interieur. Overbodig toen ik mijn baan kwijtraakte. Met afstand mijn onbetrouwbaarste maar ook leukste auto. Foto's zijn verdwenen dankzij Photobucket. Deze heeft dezelfde kleur, die van mij was geen turbo.
ebay-311543699599-5.jpg

De andere is de Astra F van mijn ouders. Toen zij in 2011 een nieuwe Meriva kochten, hebben ze mij gevraagd of ik de Astra wilde hebben. Helaas toen niet gedaan.
Ook een bijzonder vroege 406 op die foto (y)

Maar in het kader jammer dat ik de auto van mijn ouders niet heb overgenomen heb ik ook nog wel een verhaaltje.
Ouders gingen scheiden waarbij zowat alles naar mijn moeder ging, inclusief de Peugeot 607. Ongeveer een jaar later was die auto voor haar onhoudbaar vanwege de maandelijkse kosten en heeft ze die ingeruild op een Ford Focus omdat die in de maandelijkse kosten minder duur was. Tot zo ver begrijpelijk.
Onbegrijpelijk was dat de Focus in kwestie 10k kostte en ze akkoord was gegaan met een inruilwaarde van 1500 euro op de 607 die op dat moment tussen de 11k en 14k waard was (2 jaar daarvoor aangeschaft voor 24k). Met zestien jaar oud en ongeveer de 1500 euro op de bank van het vakkenvullen had ik moeten roepen dat ik die bak wel zou overnemen maar zonder rijbewijs nooit bij stilgestaan dat het wel had gekund. Zo zonde....

Tja er zijn twee auto's waar ik dan lichtelijk spijt van heb, maar dat is puur omdat ze vandaag de dag misselijk veel geld voor die dingen vragen.
De BMW 318 E30,1987 heel gaaf en origineel, net als de,
Opel B ascona uit 1980 in zeer keurige staat.

Maar toch gaat ga ik voor mijn eerste auto een manilagroene golf1 diesel uit 1980 zelf voor gespaard, vele km mee gemaakt op mn 18e. bijzonderheid was het ontbreken van roest in vergelijking met de golfjes van mn maten.
Ingeruild op een audi 80 CE 1987, ook leuk

Best een leuk topic! Maar persoonlijk ben ik echt helemaal tevreden met mijn autogeschiedenis. Goed, zoals de lezers van mijn topic wel weten was mijn XM-avontuur vrij pijnlijk en duidelijk te complex voor het kleine budgetje van jonge Magistrat, maar ik zou geen van mijn vorige auto's weer willen hebben. Grappig genoeg heb ik dat het meest met de Veloster: wat een toffe auto en wat tof dat dat niet meer mijn auto is. :) Hoofdstuk afgesloten.

Tsja. Heb er meer die ik achteraf had willen houden. Maar bovenaan dat lijstje staan de Porsche 993, de Honda S2000 en de Clio RS R27.

Ferrari 308 gtb 1979 en mijn subaru Impreza gt turbo uit 1998 en diverse Mercedessen 190 2.3 16v en een 560 sec uit 1989. Mijn vier favorieten die ik gehad heb en die nu uiteraard veel geld waard zijn.

Mazda 929 S '78 (2005-2006)
Nissan Pixo '10 (2021-2022)
Ford Fiesta '10 (2023-heden)

uu12eGu.jpg

Heb maar drie auto's gehad. De Pixo was prima maar nooit gemist. De 929 zal uiteindelijk flink aangepakt moeten worden maar is uiteraard wel een auto waar je blij van wordt omdat het iets zeldzaams is. Gehouden was sowieso geen optie maar was leuk geweest als ik hem nog had. De Fiesta is een heerlijk bakkie maar een volgende auto zal sowieso een verbetering zijn qua comfort en geluid.

Laatst bewerkt:
Leuk topic dit.

Ik heb nooit spijt gehad van een verkoop, anders had ik de auto's die ik nu heb ook nooit gehad. Maar er zijn wel een aantal auto's die ik had willen houden.

Zoals bijvoorbeeld de Avantime (gehad van 2007 tot 2011) en de gele Renault 12 TS (gehad van 2010 tot 2013). Maar van beide weet ik dat ze nu bij een enthousiaste Franse liefhebber zijn en dat is oké.

59f41a96-61e4-4523-a89f-aa809a8ce0af.jpg

1d99fdad-a5d0-40cc-aaac-cc275f07ec84.jpg

Mijn vrouw en kinderen hadden dan weer liever niet gezien dat ik de Renault R20 TS verkocht had. (gehad van 2019-2022).

f5e3ec19-2ba0-4bf7-a150-d44fa77b46ac.jpg

Maar uiteindelijk had ik deze, als het toen haalbaar was geweest, gehouden. De Renault Alpine V6 GT (gehad van 2011 tot 2020).

f02cad4c-cd5b-41ad-949b-7651b3dd396e.jpg

Als ik een top 5 mag maken dan kom ik uit op:

1. Peugeot 208 1.4 E-HDi (2013) - Gewoon een leuke auto om te zien en een prima auto om in te rijden. Absoluut niet snel met deze diesel motor en automaat, maar wel lekker sportief sturend.
2. Nissan 300 ZX 2+2 (1984) - Had ik eigenlijk niet moeten kopen, want deze was rotter dan een zeef. Maar dit was wel een droomauto. Ik heb hem iets meer dan een half jaar gehad, ik heb er een uurtje meegereden. De restauratie zou meer dan 80.000 euro gaan kosten. Dat vond ik toch iets te veel. Toch mis ik deze auto.
3. BMW 316 (1987) - Ik was 23 en had een BMW. Wat meer wil je nog.
4. Volkswagen Golf 1.9 TDI Milestone (1997) - Mijn eerste dure auto. Ik betaalde ruim 25.000 gulden voor deze auto toen hij net 4 jaar oud was. Ik heb deze auto 5 jaar gehad en er meer dan 100.000 km meegereden.
5. Chevrolet Matiz 0,8 Style (2007) - Ik heb deze auto geërfd na het overlijden van mijn oom. Ik mis die oom meer dan de auto. Maar toen deze auto op was, heb ik eerst aan mijn tante toestemming gevraagd om de auto te mogen inruilen. Deze auto met 50 pk en een automaat was maar iets sneller dan fietsen, maar ik heb hem toch wel nog 5 jaar gehad. Vooral omdat ik hem niet weg wilde doen, vanwege die oom.

Auto-13.jpg

Zijn er wel meer, maar met stip op 1 staat bij mij deze Matra Rancho Grand Raid uit 1980.
Ik heb deze Grand Raid in 2007 gekocht als een verrot rijdend wrak met apk (vraag me niet hoe men die apk geregeld heeft), en vervolgens in een paar jaar tijd geheel gerestaureerd tot een harde en roestvrije auto.
Uiteindelijk in 2013 na heel lang twijfelen toch maar verkocht aan een andere liefhebber, want de politiek ging de oldtimerregeling opeens wijzigen van 25 jaar naar 40 jaar en ik raakte in dat jaar tevens mijn stalling kwijt aan een projectontwikkelaar zodat die overgangsregeling voor mij ook niet haalbaar was.
Gelukkig is deze Grand Raid wel in goede handen gebleven en wordt nog steeds goed onderhouden.

Toevallig is Johnny Smith (van de Late Brake show) nu een Matra Ranchero aan het laten "restaureren". Helaas was die zover heen dat ze de Ranchero bovenkant nu op een Impreza chassis gaan zetten. o_O

Voor mij is die keuze erg makkelijk, dat was mijn eerste AE86:
my_old_rusty_ae86_trueno-768x512.jpg

Verkocht omdat onze jongste geboren zou worden en er geen maxicosi achterin past. Daarnaast was het ook bijna niet te doen met alles er in en er uit te tillen. Voor de prijs die ik toen er voor terug kreeg kon je nog geen eens een (nieuwe) Babboe bakfiets kopen...
En extra veel spijt omdat de nieuwe eigenaar dit deed 3 maanden nadat hij hem had gekocht:
trueno_ae86_crashed.jpg

Dit is ook precies de reden waarom ik nu zo gehecht ben aan mijn huidige AE86. ;)
Ik weet dat ik ook ooit spijt ga krijgen van de witte Carina TA60 die ik vorig jaar na 17 jaar heb verkocht, maar zo is het dan maar. Misschien dat ik over 15 jaar ook nog weer precies zo eentje koop.

Maar Dennis, uiteindelijk ben je tevreden dat je die auto's in bezit heb gehad maar ik lees ook wel dat het prima was en je ze nu niet meer terug hoeft te hebben toch?

Maar Dennis, uiteindelijk ben je tevreden dat je die auto's in bezit heb gehad maar ik lees ook wel dat het prima was en je ze nu niet meer terug hoeft te hebben toch?
Ja en nee, Deze 5 en dan met name de 208 zou ik echt wel terug willen hebben. Ik had nooit die Citroën moeten kopen. De 300ZX wil ik ook terug, maar dan wel in een betere staat alsjeblieft. De Matiz (die specifieke Matiz) mis ik vooral omdat die oom nog steeds mis.

208 had mijn overleden 'stiefvader'. Werd niet warm of koud van de auto. Beetje typisch Frans rijgedrag met vage besturing en dito pedalen en schakelbak, je moet er van houden :) De BMW E30 blijft fantastisch, zou ik ook nog steeds wel willen hebben.

208 had mijn overleden 'stiefvader'. Werd niet warm of koud van de auto. Beetje typisch Frans rijgedrag met vage besturing en dito pedalen en schakelbak, je moet er van houden :) De BMW E30 blijft fantastisch, zou ik ook nog steeds wel willen hebben.
Wil jij je 929 coupe niet terug? :)

De reden waarom ik mijn huidige wagen, een Giulia QV nooit zal wegdoen, ik zou alleen maar spijt hebben.
Dat is ook een beetje waarom ik auto's niet snel terug wil. Ik koop ze vrij bewust en verkoop ze ook vrij bewust. Oftewel, ik denk er veel te veel over na :)

Ik heb eigenlijk al mijn auto's wel met een goede reden verkocht of ingeruild, maar sommige mis ik nog weleens.

Deze op 1. Als ik wist dat hij na twee volgende eigenaren die hem maar kort in bezit hadden naar het buitenland zou verdwijnen had ik er misschien wel wat geld in gestoken om hem te houden. Was toch een fijn autootje.

Deze was ook plezierig. De apk ervan is nu verlopen dus ik vrees het ergste.

Met Smartlappen:
54813060467_5b4c4fe998_o.jpg

Deze reed heerlijk. Toen ik hem verkocht in 2018 zaten er wel flinke kosten aan te komen (laswerk) maar hij lijkt nog steeds bij een Nederlandse liefhebber te zijn.

Van de Mazda 929 waaraan ik mijn nickname ontleen heb ik zelf geen foto online maar dat was ook een mooie sjees, en dat geldt ook voor de Ford Taunus uit 1975 die ik lang geleden bezat. Die is later nog wel in matzwart gerolde toestand aangetroffen maar is snel daarna geëxporteerd.

1975 Ford Taunus 1600 XL by Skitmeister, on Flickr

Ook goede herinneringen aan:
Mijn eerste auto: een rode Citroën Visa 11 RE.
Toyota Starlet 1.3 DX uit 1983. Had ik maar een maand maar wel lol mee gehad.
Honda Integra. Reed lekker en vlot maar roestte onder mijn kont weg.
Peugeot 309 XR 1.9D Plus. Comfortabel zuinigheidswondertje.
Nissan Almera 1.4 GX. Deed altijd wat hij moest doen, juweeltje van een motor.
Mazda Xedos 6 2.0 V6. Comfortabel maar voortdurend problemen met aanlopende remmen.
Honda CR-Z. Betrouwbaar en vrij comfortabel, rijgedrag niet zo sportief als het uiterlijk doet hopen. Uiteindelijk te onpraktisch en prijzig in onderhoud.

Blij dat ik er vanaf ben:
Citroën Visa tweecilinder uit 1986. Bleek te slecht om op te knappen.
Peugeot 309 GR 1.4i. Niet het beste exemplaar, had wel een fijn schuifdak.
Daihatsu Sirion 1.3 uit 2001. Deed het op zich prima maar het was wel een beetje een frikandel, ook qua rijgedrag.
Fiat Panda 0.9 Twin Air uit 2015. Motor bleef uitvallen wat niet kon worden opgelost.

Laatst bewerkt:
We hebben allemaal meerdere auto's gehad en daarmee natuurlijk ook verschillende ervaringen. En er is vást een auto die je had maar waarvan je nu het idee hebt 'had ik die nog maar' of 'had ik die auto maar gehouden'. En de hamvraag daarbij is natuurlijk: waarom blijft/bleef die auto in jouw gedachten?

Voor mij keren de gedachten vaak terug naar een auto die maar weinig mensen spontaan zouden kiezen: de Fiat Dobló 1.9 JTD ELX, die ik in 2002 op mijn naam schreef en in enkele jaren tot 175.000 km reed. Het woon-werkverkeer tussen Kockengen en Doetinchem (120 km enkele reis) hielp daar uiteraard bij maar ook voor langere reizen was het een prettige metgezel. Ze had een fijne, pittige motor - koud merkte je aan het genagel wel dat hij wakker moest worden (maar dat had z'n charme) maar dan ging hij ook als de brandweer. Ook wel lekker: je voelde wanneer de turbo actief werd door een subtiel extra zetje in de rug. Eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad en qua verbruik kwam ik op zo'n 1 op 15, 16 uit.
En voor de langere reizen: je nam gewoon alles mee, de laadruimte was gewoon die aanduiding waard (logisch gezien de herkomst van het ontwerp) maar we stonden iedere keer versteld van het comfort dat je eigenlijk niet zou verwachten, ook achterin. En met vijf personen én hun bagage naar Frankrijk (bijvoorbeeld de Champagneregio) rijden: geen probleem. En de ruimte op de plank boven de voorruit slokte écht enorm veel handige spulletjes op (cd-mapjes, parkeerkaart, dat soort dingen).
Het was zeker met de 'neus' van de eerste versie voor de facelift niet moeders mooiste te noemen maar als je in de auto zit, heb je daar geen last van. Het was ook prettig (bij het kiezen) dat hij nét wat meer praktische ruimte had dan de Citroën Berlingo / Peugeot Partner of een Renault Kangoo.
Hij maakte in 2005 plaats voor een Mercedes-Benz 160 cdi W169. Voor toen een logische stap op gebied van comfort en zuinigheid maar ik leverde wel flink in op ruimte (utieraard) en het rijgevoel.
Helaas heb ik AI moeten vragen om een toepasselijk plaatje te maken; in die tijd had ik wel een digitale camera maar de foto's zijn niet meer terug te vinden (en in het andere geval waarschijnlijk van een resolutie die nu niet meer áán te zien is).

Copilot-20250923-144015.png

Van welke auto zou je zelf weer de sleutels in handen terugkrijgen?

Spijt is niet het goede woord ! Na 10 jaar met rijbewijs op zak en alles met fiets en OV gedaan te hebben zag ik in 1995 in ons dorp een advertentie voor een XM van 4 jaar oud en 120k op de teller voor minder dan een kwart van de nieuwwaarde. Toen de door Bertone getekende XM uitkwam, vond ik het een prachtig lijnenspel en wist ik; die wil ik ooit graag rijden. En dat heb ik geweten na aanschaf.

Terwijl ik eerst nog een betoog wilde houden over nooit wegdoen en die had ik moeten houden, bedenk ik me wat me allemaal bespaard is gebleven, omdat ik m na 1 jaar inruilde voor een kleine zuinige rode Cit AX diesel met sporttrim. En juist dáár heb ik met ontzettend veel plezier in gereden!

De Coupé Fiat 20VT+, zonder twijfel. En toch was het een goede keuze. Ik gebruikte de auto als daily en daarvoor zijn ze gewoon niet echt geschikt meer. Ook bracht dit mij naar de BMW E39, eerst een 520i en nu mijn huidige, en die heeft veel veranderd in de manier hoe ik met mijn passie voor auto's om ga. Spijt heb ik dus niet, maar ik mis die auto nog altijd. Wie weet, ooit.

Dit is echt een fantastisch topic waar je ook gewoon foto’s MOET plaatsen!

En niet verschuilen achter ‘die heb ik niet digitaal’, dan maak je maar een digitale foto van je oude kiekje :ROFLMAO:

Ook leuk om bots te zien worstelen hoe ze dit in vredesnaam moeten aanpakken, want een foto van een oude Opel, een fantastische FIAT, een adembenemende Alfa, een prachtige Peugeot of een leuke Lancia uit de goeie tijd is natuurlijk uit den boze;)

Laatst bewerkt:
Die 968 is echt prachtig uitgevoerd. Zou graag nog eens eentje willen testen om de verschillen tussen de 944 en 958 te merken. Een beetje extra power t.o.v. de 944 kan in ieder geval geen kwaad.
Ik ben echt zo blij dat er meer mensen zijn die zo'n 968 kunnen mooi vinden. Schijnt not done te zijn motor voorin maar ik vind het gewoon een mooi gelijnde auto. Voor mij staat zijn de 928 een voorganger synoniem met Star Wars ik vind dat nog altijd zo'n iconisch gevormde auto.

Dit is echt een fantastisch topic waar je ook gewoon foto’s MOET plaatsen!

En niet verschuilen achter ‘die heb ik niet digitaal’, dan maak je maar een digitale foto van je oude kiekje :ROFLMAO:

Ook leuk om bots te zien worstelen hoe ze dit in vredesnaam moeten aanpakken, want een foto van een oude Opel, een fantastische FIAT, een adembenemende Alfa, een prachtige Peugeot of een leuke Lancia uit de goeie tijd is natuurlijk uit den boze;)
Ik wilde een foto plaatsen maar erin slepen vanaf mijn pc gaat niet. Beetje primitieve site (sorry moderator)

Er zijn maar heel weinig fora met een eigen image host functie. Ik zou aanraden om flickr hiervoor te gebruiken, daar uploaden en dan op share klikken en dan BBCode en die kopieren en hier in het bericht plakken.

een driedeurs(!) cherokee van 1989
een alfa 156 v6 die in 2015 700 euro kostte en goed was
een cx pallas die in 1996 1300 gulden kostte en ook prima was
een volvo 244 uit 1977 die ik in 2007 voor 1200 euro verkocht en nog steeds rondrijdt

Ik ben echt zo blij dat er meer mensen zijn die zo'n 968 kunnen mooi vinden. Schijnt not done te zijn motor voorin maar ik vind het gewoon een mooi gelijnde auto. Voor mij staat zijn de 928 een voorganger synoniem met Star Wars ik vind dat nog altijd zo'n iconisch gevormde auto.
Als ik er weer 1 vind schaf ik hem zo weer aan.

Zoveel leuke auto's gehad en eigenlijk nooit spijt gehad van verkoop.
Maar de 106 Rallye phase 2 | RR-VV-32 en de E46 320Ci | 22-RF-FV zijn de enige waar ik echt wel wat spijt van heb.

https://photos.app.goo.gl/HhVSLwxLdvtVuWpM6

https://photos.app.goo.gl/CReVTw9yueAH7iEm7

Edit: Ik zie dat de BMW nu voor helaas veel teveel geld te koop staat met o.a. een kapotte bestuurdersstoel.
Ook de isolatie onder de motorkap is weg. Hier wordt ik niet (meer) hebberig van.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan