We hebben allemaal meerdere auto's gehad en daarmee natuurlijk ook verschillende ervaringen. En er is vást een auto die je had maar waarvan je nu het idee hebt 'had ik die nog maar' of 'had ik die auto maar gehouden'. En de hamvraag daarbij is natuurlijk: waarom blijft/bleef die auto in jouw gedachten?
Voor mij keren de gedachten vaak terug naar een auto die maar weinig mensen spontaan zouden kiezen: de Fiat Dobló 1.9 JTD ELX, die ik in 2002 op mijn naam schreef en in enkele jaren tot 175.000 km reed. Het woon-werkverkeer tussen Kockengen en Doetinchem (120 km enkele reis) hielp daar uiteraard bij maar ook voor langere reizen was het een prettige metgezel. Ze had een fijne, pittige motor - koud merkte je aan het genagel wel dat hij wakker moest worden (maar dat had z'n charme) maar dan ging hij ook als de brandweer. Ook wel lekker: je voelde wanneer de turbo actief werd door een subtiel extra zetje in de rug. Eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad en qua verbruik kwam ik op zo'n 1 op 15, 16 uit.
En voor de langere reizen: je nam gewoon alles mee, de laadruimte was gewoon die aanduiding waard (logisch gezien de herkomst van het ontwerp) maar we stonden iedere keer versteld van het comfort dat je eigenlijk niet zou verwachten, ook achterin. En met vijf personen én hun bagage naar Frankrijk (bijvoorbeeld de Champagneregio) rijden: geen probleem. En de ruimte op de plank boven de voorruit slokte écht enorm veel handige spulletjes op (cd-mapjes, parkeerkaart, dat soort dingen).
Het was zeker met de 'neus' van de eerste versie voor de facelift niet moeders mooiste te noemen maar als je in de auto zit, heb je daar geen last van. Het was ook prettig (bij het kiezen) dat hij nét wat meer praktische ruimte had dan de Citroën Berlingo / Peugeot Partner of een Renault Kangoo.
Hij maakte in 2005 plaats voor een Mercedes-Benz 160 cdi W169. Voor toen een logische stap op gebied van comfort en zuinigheid maar ik leverde wel flink in op ruimte (utieraard) en het rijgevoel.
Helaas heb ik AI moeten vragen om een toepasselijk plaatje te maken; in die tijd had ik wel een digitale camera maar de foto's zijn niet meer terug te vinden (en in het andere geval waarschijnlijk van een resolutie die nu niet meer áán te zien is).
Van welke auto zou je zelf weer de sleutels in handen terugkrijgen?