Help! 2 meter lange MPV-fanaat zoekt ruimtewonder (en degelijkheid) voor €25k

Status
Niet open voor verdere reacties.

joram 9415831

Wegverkenner
Hoi forumleden,

Ik zit met een luxeprobleem. Of nou ja, eigenlijk met een lengteprobleem. Ik ben op zoek naar een andere auto, maar hoe dieper ik in de materie duik, hoe harder de keuzestress toeslaat.

De harde feiten op een rij:

• Kilometers: 9.000 - 10.000 km per jaar (3.000 km vakantie-afzien, de rest korte stukjes van, ongeveer, 9 km binnen de bebouwde kom).
  • Bestuurder: Ik ben 2 meter lang. Dat betekent dat achter mij vaak alleen nog plek is voor een pak melk, tenzij de auto écht ruim is.
  • Gezin: 4 personen die "verpest" zijn door MPV-ruimte.
  • Wensen: Hoge zit, minimaal 600 liter bagageruimte (voor de halve inboedel op vakantie).
  • Brandstof: Benzine of Full-Hybrid.
  • Budget: Ca. € 25.000,- (met een beetje rek voor de droomauto).
  • Eis: Hij moet gewoon áltijd rijden. Punt.
Het dilemma: Momenteel rijd ik een Citroën C4 Grand Picasso 1.2 PureTech (2016). Een ruimteschip op wielen, maar na 5,5 jaar begint het te kriebelen. Ik dacht eruit te zijn: de Hyundai Tucson HEV. Prachtige bak, totdat ik ging proefzitten... met mijn 2 meter bleef er achter de bestuurdersstoel, volgens mijn kinderen, te weinig beenruimte over. Dag Tucson.

Even ter verduidelijking: Die 7 zitplaatsen van mijn huidige auto zijn geen vereiste (soms wel handig met partijtjes en als er familie mee rijdt). Het gaat mij puur om de ruimte-efficiëntie die zo'n verlengd model vaak biedt. Ik zoek dus de centimeters van een 7-zitter, maar de stoeltjes op de derde rij zijn dus geen harde eis.

De kanshebbers (en mijn twijfels):

1. Renault Grand Scénic 1.3 TCe EDC (liefst Initiale uitvoering): Eigenlijk de sjiekere neef van mijn Citroën. Luxe, comfortabel en ziet er goed uit. Maar is die EDC-automaat en de algemene bouwkwaliteit écht een upgrade, of is het "meer van hetzelfde"?
  2. De Toyota Prius Wagon (Plus): Oké, ik geef het toe... dit is mijn guilty pleasure. Ik weet dat het geen sexy keuze is, maar ik snak momenteel naar kwaliteit en Japanse degelijkheid. Geen gedoe, gewoon rijden. Maar hoe is dat op de Route du Soleil? Ik wil niet dat de motor zo hard loeit bij een heuveltje dat ik uit schaamte mijn gas loslaat. En werkt die hybride wel op mijn kortere ritjes van 9 kilometer of juist de langere vakantie ritten. Uiteraard is mijn gedachten niet om €25.000 te betalen voor een prius. In dat geval dacht ik eerder aan max. €18.000 omdat ik dat het waard zou vinden.
Mijn vragen aan jullie:
  • Is de Grand Scénic een degelijke stap vooruit qua bouwkwaliteit?
  • Word ik gelukkig van een Prius Wagon in de bergen, of krijg ik ruzie met mijn trommelvliezen?
  • Zie ik een briljant alternatief over het hoofd? Een verborgen ruimtewonder (SUV of MPV) met een hoge zit waar een 2-meter-reus wél in past zonder de passagiers achterin te pletten?
Ik ben benieuwd naar jullie ongezouten mening!

261102619

Geen 600 liter bagageruimte en elektrisch maar wel 3 meter wielbasis!

Laatst bewerkt:
Skoda Kodiaq?
Zit er net naar te kijken. Is sowieso een goede optie qua ruimte! Lijkt aan veel 'eisen' te voldoen. Ben soms alleen "bang" voor problemen met de DSG automaat... daar lees ik wel eens drama verhalen over. Als het goed is zou de DSG 6 traps automaat met natte koppeling de betrouwbaarste moeten zijn. De droge koppeling schijnt sneller te slijten. Ik heb een mooi exemplaar gezien met zo'n 140.xxxkm ervaring. Is zo'n km stand een probleem denk je?

Zit momenteel ook even naar de RAV4 te kijken. Dan heb ik toch een hybride en betrouwbaar. Kofferbak wel wat kleiner en weet niet zo goed hoe de beenruimte achterin is. Is duurder in MRB, maar weer goedkoper in brandstof ten opzichte van de Kodiaq (aangezien ik vaak kortere stukken rijdt).

RAV4 wordt nog steeds massaal gejat dus zou ik voor goede nachtrust overslaan. Skoda of Ioniq vind ik goede keuzes.

Is de nieuwere Espace 2e hands niet binnen bereik? Verder moest ik nog denken aan de S-Max en de opvolger van je huidige auto, de Grand C4 spacetourer

ik merk dat ik zelf nog niet echt toe ben aan elektrisch rijden (sluit het niet uit voor de toekomst).

Maar elektrisch rijden is wél handig / verstandig voor al die korte ritten van 9 kilometer. Daar wordt een, moderne, benzine gestookte motor niet meer zo blij van, tegenwoordig. (vervuiling e.d.).

Daarom, als je tóch de derde zitrij van een Prius + niet nodig hebt, overweeg dan de reguliere Prius die je kan stekkeren. Kan je 50 kilometer elektrisch mee rijden én tijdens de vakantie in de bergen ff die CVT laten werken zodat de motor brult als een leeuw. Leuk toch, één keer per jaar. ;)

Laatst bewerkt:
Maar elektrisch rijden is wél handig / verstandig voor al die korte ritten van 9 kilometer. Daar wordt een, moderne, benzine gestookte motor niet meer zo blij van, tegenwoordig. (vervuiling e.d.).

Daarom, als je tóch de derde zitrij van een Prius + niet nodig hebt, overweeg dan de reguliere Prius die je kan stekkeren. Kan je 50 kilometer elektrisch mee rijden én tijdens de vakantie in de bergen ff die CVT laten werken zodat de motor brult als een leeuw. Leuk toch, één keer per jaar. ;)

Dan ga ik wel erg achteruit in zitplaatsen, van 7 naar 4. Vanwege de accu kan er geen 5de persoon mee in de (PHEV) prius. Dat vind ik dan ook wel weer een nadeel. Wat betreft een stekker auto (EV of PHEV). Wel overwogen, maar met de kosten/rompslomp die daarbij komen (laadpaal plaatsen, aanpassen fase/groepenkast, hogere MRB, laden tijdens vakantie ritten), zie ik dat (nog) niet zo zitten. Daarnaast redelijk hoge afschrijving...

Hoi forumleden,

Ik zit met een luxeprobleem. Of nou ja, eigenlijk met een lengteprobleem. Ik ben op zoek naar een andere auto, maar hoe dieper ik in de materie duik, hoe harder de keuzestress toeslaat.

• Kilometers: 9.000 - 10.000 km per jaar (3.000 km vakantie-afzien, de rest korte stukjes van, ongeveer, 9 km binnen de bebouwde kom).
  • Bestuurder: Ik ben 2 meter lang. Dat betekent dat achter mij vaak alleen nog plek is voor een pak melk, tenzij de auto écht ruim is.
  • Wensen: Hoge zit, minimaal 600 liter bagageruimte (voor de halve inboedel op vakantie).
Het dilemma: Momenteel rijd ik een Citroën C4 Grand Picasso 1.2 PureTech (2016). Een ruimteschip op wielen, maar na 5,5 jaar begint het te kriebelen. Ik dacht eruit te zijn: de Hyundai Tucson HEV. Prachtige bak, totdat ik ging proefzitten... met mijn 2 meter bleef er achter de bestuurdersstoel, volgens mijn kinderen, te weinig beenruimte over. Dag Tucson.

Even ter verduidelijking: Die 7 zitplaatsen van mijn huidige auto zijn geen vereiste (soms wel handig met partijtjes en als er familie mee rijdt). Het gaat mij puur om de ruimte-efficiëntie die zo'n verlengd model vaak biedt. Ik zoek dus de centimeters van een 7-zitter, maar de stoeltjes op de derde rij zijn dus geen harde eis.

1. Renault Grand Scénic 1.3 TCe EDC (liefst Initiale uitvoering): Eigenlijk de sjiekere neef van mijn Citroën. Luxe, comfortabel en ziet er goed uit. Maar is die EDC-automaat en de algemene bouwkwaliteit écht een upgrade, of is het "meer van hetzelfde"?
  2. De Toyota Prius Wagon (Plus): Oké, ik geef het toe... dit is mijn guilty pleasure. Ik weet dat het geen sexy keuze is, maar ik snak momenteel naar kwaliteit en Japanse degelijkheid. Geen gedoe, gewoon rijden. Maar hoe is dat op de Route du Soleil? Ik wil niet dat de motor zo hard loeit bij een heuveltje dat ik uit schaamte mijn gas loslaat. En werkt die hybride wel op mijn kortere ritjes van 9 kilometer of juist de langere vakantie ritten. Uiteraard is mijn gedachten niet om €25.000 te betalen voor een prius. In dat geval dacht ik eerder aan max. €18.000 omdat ik dat het waard zou vinden.
Mijn vragen aan jullie:
  • Word ik gelukkig van een Prius Wagon in de bergen, of krijg ik ruzie met mijn trommelvliezen?
  • Zie ik een briljant alternatief over het hoofd? Een verborgen ruimtewonder (SUV of MPV) met een hoge zit waar een 2-meter-reus wél in past zonder de passagiers achterin te pletten?
De aandrijflijn in de Scenic is erg fijn, soepel, stil en krachtig. Ik heb sinds Juni 2020 een Renault Clio met deze motor en automaat.

Als ik kijk naar de bouw kwaliteit van mijn eigen Renault Clio dan is die gewoon bijzonder goed, zeer strak afgewerkt, geen rammels of kraakjes, mooie en duurzame materialen, en tot nu toe geen storingen gehad. Zeer lage gebruikskosten.
Doet het gewoon elke dag. Gewoon bijzonder goed dus.
Ga het anders gewoon zelf bekijken.

Met de Prius Wagon heb ik geen ervaringen. Heb wel in een Prius 3 gezeten, maar die is in de basis veel ouder, en dat merk je.

Goede alternatieven zijn de al genoemde Skoda Kodiaq, en Citroën Grand C4 Spacetourer, ( en elektrisch de Skoda Enyaq.)

Laatst bewerkt:
Hoi forumleden,

Mijn vragen aan jullie:
Tot medio 2025 gedurende 6 jaar in een Skoda Kodiaq leaseauto gereden. Met mijn lengte (1,97m) een genot voor mij én ook voor de achterpassagiers. Ruimte te over, ik noemde het soms mijn vrachtwagen!
Ofschoon collega’s wat gedoe hadden met hun turbo (DSG bak), heb ik met mijn handgeschakelde uitvoering nooit enig probleem ondervonden.
Helaas moest ik hem bij 211.653 km inleveren voor een Citroën C3 Aircross (bedenk daarbjj: air crisis!).
Ze zijn als occasion wat prijzig, maar ik heb 6 jaar lang genoten!

Tot medio 2025 gedurende 6 jaar in een Skoda Kodiaq leaseauto gereden. Met mijn lengte (1,97m) een genot voor mij én ook voor de achterpassagiers. Ruimte te over, ik noemde het soms mijn vrachtwagen!
Ofschoon collega’s wat gedoe hadden met hun turbo (DSG bak), heb ik met mijn handgeschakelde uitvoering nooit enig probleem ondervonden.
Helaas moest ik hem bij 211.653 km inleveren voor een Citroën C3 Aircross (bedenk daarbjj: air crisis!).
Ze zijn als occasion wat prijzig, maar ik heb 6 jaar lang genoten!
bedankt voor het delen van je ervaring! Daar kan ik wel iets mee. Ik lees ook wel eens over problemen met de turbo/DSG. Zeker bij hogere km standen. Dan weet ik niet echt of ik daarop zit te wachten... Qua ruimte etc. is het een absolute kanshebber.

Met zo'n kilometrage hoef je thuis geen ingewikkeld laadpunt te hebben. Wij rijden met de tweede auto 11dkm per jaar en laden altijd thuis. Tot begin dit jaar altijd via het gewone stopcontact, dat gaat prima.
Alleen de vakantie ritten wordt even wennen.

Ook hier een aantal jaren geleden dit zelfde probleem gehad.
Ik bijna 2 meter en mijn Mondeo was echt aan vervanging toe.
2 kleine kinderen die met de vakantie natuurlijk de nodige speelgoed en stepjes mee willen nemen, dus ruimte was zeker gewenst.
Wij kamperen met een vouwwagen en een ski wil ik liever niet.
Door je jaren lange probleemloze ervaring van de Mondeo, toch bij ford blijven hangen.
De S-Max 2,0 ecoboost uit 2016 is groot, rijdt heerlijk en heeft tot nu toe nog geen noemenswaardige problemen gehad.
Mocht je toch naar hybride willen, is dat ook mogelijk.
In Nederland is deze officieel nooit geleverd, maar via de import is de 2.5 hybride uitvoering naar Nederland gekomen.
Ik zou hier zeker eens naar kijken.
Oja, ford heeft een heerlijke voorruit verwarming.
Zeker de afgelopen paar dagen heeft deze zijn dienst goed bewezen.
Ik zou wel weg blijven bij de 1.5 ecoboost, aangezien deze niet bekend staan om hún betrouwbaarheid.

Succes met de zoektocht.
Erik

Ik herken je probleem: ik ben ook 2 meter lang en dat reduceert de meeste auto's tot driezitters. In mijn BMW Active Tourer past er zowaar wel iemand achter mij op de achterbank en als Gran Tourer heeft 'ie ook de bagageruimte-inhoud die je zoekt. Qua betrouwbaarheid heb ik niet de statistieken nagekeken, maar mijn Tourer heeft me nog niet laten staan in de afgelopen 7 jaar.

De aandrijflijn in de Scenic is erg fijn, soepel, stil en krachtig. Ik heb sinds Juni 2020 een Renault Clio met deze motor en automaat.

Als ik kijk naar de bouw kwaliteit van mijn eigen Renault Clio dan is die gewoon bijzonder goed, zeer strak afgewerkt, geen rammels of kraakjes, mooie en duurzame materialen, en tot nu toe geen storingen gehad. Zeer lage gebruikskosten.
Doet het gewoon elke dag. Gewoon bijzonder goed dus.
Ga het anders gewoon zelf bekijken.

Met de Prius Wagon heb ik geen ervaringen. Heb wel in een Prius 3 gezeten, maar die is in de basis veel ouder, en dat merk je.

Goede alternatieven zijn de al genoemde Skoda Kodiaq, en Citroën Grand C4 Spacetourer, ( en elektrisch de Skoda Enyaq.)
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag omtrent de Scenic! Vind het wel bijzonder de dat 1.3tce zowel in de 'kleinere' clio ligt en in de grote/zware grand scenic. Dan zou je jezelf bijna afvragen of die motor toereikend is voor de scenic (al heb ik daar geen negatieve dingen over gelezen).

"Ook hier een aantal jaren geleden dit zelfde probleem gehad.
Ik bijna 2 meter en mijn Mondeo was echt aan vervanging toe.
2 kleine kinderen die met de vakantie natuurlijk de nodige speelgoed en stepjes mee willen nemen, dus ruimte was zeker gewenst.
Wij kamperen met een vouwwagen en een ski wil ik liever niet...."
Blijft altijd weer een uitdaging en zo te lezen ben ik niet de enige die hier tegen aan loopt. Had ik maar 10 cm korter geweest... :LOL:
De S-Max heb ik ook overwogen. Mooie wagen, vooral in de STLine. Leek mij wat duur in de maandelijkse kosten (hoog gewicht/verbruik). De hybride snoept heel veel van de bagageruimte af volgens mij en daardoor wordt het gewicht nog hoger zodat de kostenbesparing volgens mij nihil zijn. Ik ga dat nog eens uitzoeken.

Ik herken je probleem: ik ben ook 2 meter lang en dat reduceert de meeste auto's tot driezitters. In mijn BMW Active Tourer past er zowaar wel iemand achter mij op de achterbank en als Gran Tourer heeft 'ie ook de bagageruimte-inhoud die je zoekt. Qua betrouwbaarheid heb ik niet de statistieken nagekeken, maar mijn Tourer heeft me nog niet laten staan in de afgelopen 7 jaar.
Ook eens in gezeten en inderdaad best ruim. Vind persoonlijk wel dat deze een stuk lager zit dan een vergelijkbare MPV. Gelijk een prangende vraag; Is de snelheid in de 2 serie GT ook digitaal af te lezen... Ik rijd nu al jaren met digitale snelheidsaanduiding en vind analoge tellers niet heel fijn meer. Niet dat het daar helemaal vanaf hangt :ROFLMAO:

Ook eens in gezeten en inderdaad best ruim. Vind persoonlijk wel dat deze een stuk lager zit dan een vergelijkbare MPV. Gelijk een prangende vraag; Is de snelheid in de 2 serie GT ook digitaal af te lezen... Ik rijd nu al jaren met digitale snelheidsaanduiding en vind analoge tellers niet heel fijn meer. Niet dat het daar helemaal vanaf hangt :ROFLMAO:
Hij zit inderdaad wel wat lager.
Als je een versie met head-up display neemt, kun je digitaal je snelheid aflezen.

Voor mij was de Active Tourer vooral geschikt omdat het niet zo'n grote auto is terwijl er wel als nodig 4 mensen in passen. De meeste andere opties zijn gelijk een stuk groter, en komende uit een Jeep Grand Cherokee wilde ik juist wat kleiners voor wat meer gemak in smalle straatjes of krappe parkeergarages.

Ik heb een Scenic 1.3 TCe Initiale Paris gereden. Daar ga je met een lengte van 2 meter niet blij in worden, stoel kan niet ver genoeg naar achteren. De achterpassagiers zaten achter mij met 1,86m al klem. De Grand Scenic is amper beter. Technisch een prima auto op 1 ding na: de auto heeft een kuntstof theromstaathuis. Preventief vervangen elke 80.000km is aan te raden.

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag omtrent de Scenic! Vind het wel bijzonder de dat 1.3tce zowel in de 'kleinere' clio ligt en in de grote/zware grand scenic. Dan zou je jezelf bijna afvragen of die motor toereikend is voor de scenic (al heb ik daar geen negatieve dingen over gelezen).
De motor levert heel veel koppel bij lage toeren, en zit in veel meer grotere modellen van Renault, Mercedes, Nissan en Dacia, kom je zeker niets tekort aan.
Voelt aan als een hele grote en krachtige motor.

Bij elke auto is het verstandig om te gaan kijken, te gaan proef zitten, en een proefrit te maken.

Vanaf 2019 wordt een thermostaathuis van een andere fabrikant gebruikt.
Het lekken komt zeer incidenteel voor en is geen structureel probleem.
Is een degelijke en betrouwbare motor.

Ik ken zelf weinig problemen met de Kodiaq, maar het kan zijn dat sommige DSG versies wat gevoeliger zijn. Als het geen automaat hoeft te zijn: een handbal is minder gewild en dus wellicht voordeliger.
En je rijdt nu een 1.2 Puretech, dat is ook een blok waar veel mensen terecht met een boog omheen lopen dus helemaal bang voor een risicootje ben je blijkbaar ook niet ;) ;)

Op EV gebied is de Tesla Model Y nu nog iets boven budget, maar die is wel erg ruim van binnen. Tesla heeft wel eens goedkope financieringen, dus ik zou m toch eens bekijken.

Je hebt nog alle adviezen van afgelopen zomer:

Op EV gebied is de Tesla Model Y nu nog iets boven budget, maar die is wel erg ruim van binnen. Tesla heeft wel eens goedkope financieringen, dus ik zou m toch eens bekijken.
Dit vind ik ook wel goede tip idd. Gok dat er komend jaar vanaf september / oktober weer flink aantal uit de lease gaan dus mogelijk dan wat prijs druk.

Model Y is echt ruim midden - ik ben geen 2 meter maar kom in de buurt met 1m93 en achter mij kan ik gewoon zitten. Ter illustratie ; mijn peuter van 3 stáát achter mijn stoel om z’n jas uit te doen voordat hij in z’n stoel kruipt.

Je hebt nog alle adviezen van afgelopen zomer:
Klopt. maar soms verander je van gedachten/inzicht en dan is nieuwe input welkom. Nu zit er toch wat druk achter omdat ik mijn eigen auto eigenlijk al verkocht heb. Dus nu moet ik wel iets anders kopen...
Daarnaast hoop ik vooral antwoord te krijgen op de gestelde vragen.

Laatst bewerkt:
Ik ken zelf weinig problemen met de Kodiaq, maar het kan zijn dat sommige DSG versies wat gevoeliger zijn. Als het geen automaat hoeft te zijn: een handbal is minder gewild en dus wellicht voordeliger.
En je rijdt nu een 1.2 Puretech, dat is ook een blok waar veel mensen terecht met een boog omheen lopen dus helemaal bang voor een risicootje ben je blijkbaar ook niet ;) ;)

Ik zou graag een automaat willen in mijn volgende auto. Komt vooral door lichamelijke klachten dat ik dat zou willen...
De 1.2. puretech was inderdaad wel een risico, maar voor mij heeft die nog redelijk uitgepakt. Toen ik de auto kocht was ik daar ook nog niet helemaal van op de hoogte, toen waren die problemen nog niet zo bekend als nu.

De model Y is een goede optie voor in de toekomst. Misschien goede optie voor na deze auto

Ik heb een Scenic 1.3 TCe Initiale Paris gereden. Daar ga je met een lengte van 2 meter niet blij in worden, stoel kan niet ver genoeg naar achteren. De achterpassagiers zaten achter mij met 1,86m al klem. De Grand Scenic is amper beter. Technisch een prima auto op 1 ding na: de auto heeft een kuntstof theromstaathuis. Preventief vervangen elke 80.000km is aan te raden.
Dat is wel een ding inderdaad (qua ruimte). Onlangs even 'proef gezeten' in de grand scenic. Toen leek de ruimte niet heel veel minder als in mijn C4. Al blijft het altijd lastig met 2 minuten zitten in een auto of je er goed in zit. Pas bij een lange rit dan vind ik dat je echt goed weet of het goed zit.

Laatst bewerkt:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 23.820
Kilometerstand: 119.720 km
Bouwjaar: 03/2013
Héél vet! Zo iets of een Chevrolet Pacifica zouden mijn droom auto zijn. Ik vind die auto's (zoals deze Sienna) echter te zwaar (zo'n 2000kg) bij kortere stukken loopt het verbruik (volgens de vindbare informatie) zo richting 1 op 5. Net even teveel van het goede...

De Pacifica hybrid reed ik in Canada toch 1:12 mee.
Rond die tijd had ik ook een C4 grand Picasso te verkopen voor iemand en eigenlijk is zo’n Pacifica, ook qua rijgedrag, de ideale opvolger van zo’n Grand Picasso.
Allemaal sterk buiten budget, behalve deze: https://link.marktplaats.nl/m2354019185
heel gaaf!
Heel gaaf! :cool: maar 468 euro per kwartaal aan MRB is echt teveel van het goede. Ben misschien in het verkeerde 'auto' land geboren...

Bedankt voor je input

Dat is wel een ding inderdaad (qua ruimte). Onlangs even 'proef gezeten' in de grand scenic. Toen leek de ruimte niet heel veel minder als in mijn C4. Al blijft het altijd lastig met 2 minuten zitten in een auto of je er goed in zit. Pas bij een lange rit dan vind ik dat je echt goed weet of het goed zit.
Ik heb al een paar ritten met de Grand Scenic gereden van 4000km en dat zat prima . Ik ben met mijn 1m84 wel een stuk kleiner.

Zit in ieder geval stukken beter dan Tesla model 3 uit 2020.

Dacia jogger. Veel ruimte voor weinig. Lage wegenbelasting, betrouwbare motor.
Of Octavia station. Zelfde idee. Dan zou ik de 1.5 tsi nemen, fijne motor.
De Jogger is er ook op lpg, dan helemaal goedkoop rijden. Maar dan is de wegenbelasting wel duurder: 70-80 euro per maand

Vraag aan topicstarter: waarom die hoge zit? Ben je op leeftijd of heb je iets lichamelijks waardoor een lage zit niet meer gaat? Er zijn namelijk zo veel meer ruime auto's waar je prima in kunt zitten als je lang bent, zoals die Octavia of een Superb. En vaak is het weggedrag beter bij een lage auto. En vaak zijn ze lichter en minder luchtweerstand dus lagere wegenbelasting en verbruik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan