joram 9415831
Wegverkenner
Hoi forumleden,
Ik zit met een luxeprobleem. Of nou ja, eigenlijk met een lengteprobleem. Ik ben op zoek naar een andere auto, maar hoe dieper ik in de materie duik, hoe harder de keuzestress toeslaat.
De harde feiten op een rij:
Even ter verduidelijking: Die 7 zitplaatsen van mijn huidige auto zijn geen vereiste (soms wel handig met partijtjes en als er familie mee rijdt). Het gaat mij puur om de ruimte-efficiëntie die zo'n verlengd model vaak biedt. Ik zoek dus de centimeters van een 7-zitter, maar de stoeltjes op de derde rij zijn dus geen harde eis.
De kanshebbers (en mijn twijfels):
Ik zit met een luxeprobleem. Of nou ja, eigenlijk met een lengteprobleem. Ik ben op zoek naar een andere auto, maar hoe dieper ik in de materie duik, hoe harder de keuzestress toeslaat.
De harde feiten op een rij:
- Kilometers: 9.000 - 10.000 km per jaar (3.000 km vakantie-afzien, de rest korte stukjes van, ongeveer, 9 km binnen de bebouwde kom).
- Bestuurder: Ik ben 2 meter lang. Dat betekent dat achter mij vaak alleen nog plek is voor een pak melk, tenzij de auto écht ruim is.
- Gezin: 4 personen die "verpest" zijn door MPV-ruimte.
- Wensen: Hoge zit, minimaal 600 liter bagageruimte (voor de halve inboedel op vakantie).
- Brandstof: Benzine of Full-Hybrid.
- Budget: Ca. € 25.000,- (met een beetje rek voor de droomauto).
- Eis: Hij moet gewoon áltijd rijden. Punt.
Even ter verduidelijking: Die 7 zitplaatsen van mijn huidige auto zijn geen vereiste (soms wel handig met partijtjes en als er familie mee rijdt). Het gaat mij puur om de ruimte-efficiëntie die zo'n verlengd model vaak biedt. Ik zoek dus de centimeters van een 7-zitter, maar de stoeltjes op de derde rij zijn dus geen harde eis.
De kanshebbers (en mijn twijfels):
- Renault Grand Scénic 1.3 TCe EDC (liefst Initiale uitvoering): Eigenlijk de sjiekere neef van mijn Citroën. Luxe, comfortabel en ziet er goed uit. Maar is die EDC-automaat en de algemene bouwkwaliteit écht een upgrade, of is het "meer van hetzelfde"?
- De Toyota Prius Wagon (Plus): Oké, ik geef het toe... dit is mijn guilty pleasure. Ik weet dat het geen sexy keuze is, maar ik snak momenteel naar kwaliteit en Japanse degelijkheid. Geen gedoe, gewoon rijden. Maar hoe is dat op de Route du Soleil? Ik wil niet dat de motor zo hard loeit bij een heuveltje dat ik uit schaamte mijn gas loslaat. En werkt die hybride wel op mijn kortere ritjes van 9 kilometer of juist de langere vakantie ritten. Uiteraard is mijn gedachten niet om €25.000 te betalen voor een prius. In dat geval dacht ik eerder aan max. €18.000 omdat ik dat het waard zou vinden.
- Is de Grand Scénic een degelijke stap vooruit qua bouwkwaliteit?
- Word ik gelukkig van een Prius Wagon in de bergen, of krijg ik ruzie met mijn trommelvliezen?
- Zie ik een briljant alternatief over het hoofd? Een verborgen ruimtewonder (SUV of MPV) met een hoge zit waar een 2-meter-reus wél in past zonder de passagiers achterin te pletten?