Help! 2 meter lange MPV-fanaat zoekt ruimtewonder (en degelijkheid) voor €25k

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie verschillende keren mooie auto's met een grote motor voorbij komen. De Lexus RX en ook de Toyota Sienna houden niet van de korte ritten die Joram erg vaak maakt. Het zijn fijne auto's (sprak de eigenaar van een RX) maar dergelijke motoren moeten echt regelmatig warm gereden worden. De bagageruimte van de RX is aardig, maar niet echt groot. De Sienna daarentegen onverslaanbaar.

Is een personenwagen versie van een bestelbus ook een optie? Wij hebben een bevriend koppel en de man daarvan is nog iets langer dan TS; ze hebben een Ford Tourneo Connect. Met de stoel ingesteld op zijn lengte is er op de achterbank nog massa’s plaats voor de 2 kinderstoelen en in de kofferruimte kan je bij wijze van spreken een feestje bouwen. Het rijdt niet als een MPV/SUV maar als er iets is dat je aan Ford kan toevertrouwen is het wel de afstelling van de ophanging.

Vraag aan topicstarter: waarom die hoge zit? Ben je op leeftijd of heb je iets lichamelijks waardoor een lage zit niet meer gaat? Er zijn namelijk zo veel meer ruime auto's waar je prima in kunt zitten als je lang bent, zoals die Octavia of een Superb. En vaak is het weggedrag beter bij een lage auto. En vaak zijn ze lichter en minder luchtweerstand dus lagere wegenbelasting en verbruik.
Hoger zitten kan ook een persoonlijke voorkeur zijn. Zeker als je er eenmaal aan gewend bent.

Kijk eens naar een Espace V Initiale Paris op benzine. Rijdt hem ruim 2,5 jaar en is tot zover een betrouwbare en. comfortbale reisgenoot gebleken. Zwaar onderschatte auto. Stil, zuinig, veel luxe opties, comfortabel en fantastische, elektrisch verstelbare stoelen van Volvo niveau. Automaat met dubbele koppeling is aandachtspuntje. Check vervanging dubbele koppeling en stil en trillingsvrij schakelen.

De Pacifica hybrid reed ik in Canada toch 1:12 mee.
Rond die tijd had ik ook een C4 grand Picasso te verkopen voor iemand en eigenlijk is zo’n Pacifica, ook qua rijgedrag, de ideale opvolger van zo’n Grand Picasso.
Allemaal sterk buiten budget, behalve deze: https://link.marktplaats.nl/m2354019185
heel gaaf!
Dit is een hele goede suggestie. Wilde eerst een Chrysler / Lancia Grand Voyager aanraden maar te oud. Had geen flauw idee dat die dingen gewoon nog zijn als Pacifica. Dit was toch vroeger een SUV?

Ooit wel ja. Maar deze MPV is echt heel gaaf. Je kan zelfs de tweede en derde zittijd in de vloer laten verdwijnen!

Ja mijn ouders hebben veel Grand Voyagers gehad. Top ding, bizar veel ruimte onder als je de stoelen wel hebt uitgeklapt!

Ik heb het chatgpt gevraagd voor je:
Hier zijn praktische suggesties voor auto’s die je in Nederland kunt overwegen binnen je wensen: betrouwbaar, hoge zitpositie, ruime binnenruimte én tot ongeveer €25.000, met ook aandacht voor wegenbelasting-vriendelijke keuzes:
1) Ruime SUV / Crossover – Hoge zit en praktisch
SUV’s combineren een hoge zitpositie, overzichtelijk zicht en genoeg ruimte voor bagage/passagiers. Met occasions tot ~€25.000 kun je vaak moderne exemplaren vinden:
⭐ Top SUV-opties
Mazda CX-5 – Ruim, comfortabel, en volgens de ANWB een betrouwbare SUV met goede allround kwaliteiten. �
ANWB
Kia Sportage – Betrouwbaar, comfortabel en ruim; vaak goede prijs-kwaliteit op de occasionmarkt. �
ANWB
Renault Kadjar – Ruime binnenruimte en relatief betaalbare occasions. �
ANWB
Nissan X-Trail – Iets groter SUV-model met veel bagageruimte en comfortabele zit. �
Wikipedia
Honda HR-V – Compactere SUV maar verrassend praktisch en ruimte-efficient. �
Wikipedia
Opel Crossland – Kleinere SUV/crossover, makkelijker in de stad en toch hoger zitten. �
Wikipedia
Advies: Kijk bij deze modellen vooral naar benzine- of lichte hybridevarianten. Grotere diesel-SUV’s kunnen aantrekkelijk zijn qua prijs maar zijn zwaarder in wegenbelasting in NL.
2) Stationwagens & MPV’s – Functioneel en ruim
Hoewel sommige stationwagens wat lager zitten, bieden ze veel binnenruimte en praktische bagageruimte:
Volkswagen Touran – Ruime MPV/compacte bus met comfort en veel kofferbakruimte. �
Autohero
Dacia Lodgy – Grote zevenzitter, erg ruim en goedkoop in aanschaf; ook lage wegenbelasting door lichter gewicht. �
Autohero
Opel Zafira / Zafira Tourer – Praktische MPV, vaak met schuifdeuren en flexibel interieur. �
Autohero
Citroën C4 Grand Picasso – Comfortabel, veilig, veel ruimte voor gezin en bagage. �
Autohero
➡️ MPV’s zitten wat lager dan SUV’s, maar zijn super praktisch als je veel binnenruimte wilt, bijvoorbeeld voor gezin of spullen.
‍ 3) Compactere auto’s met hogere zit/instap
Als je liever een kleinere auto wilt maar toch een wat hogere instap en overzichtelijke positie:
Suzuki Ignis – Kleine auto met relatief hoge zit en wendbaarheid (ook in steden). �
AUTODOC Club
Fiat Panda (hoge instap-versies) – Simpel, betrouwbaar en goedkoop in gebruik. �
AUTODOC Club
Renault Captur – Populaire compacte SUV/crossover met goede prijs-kwaliteit. �
AutoTrack
Wegenbelasting en kosten in Nederland
In Nederland hangt de wegenbelasting af van gewicht, brandstof en provincie. Over het algemeen:
Lichte benzine-auto’s en hybride’s zijn goedkoper dan zware diesel-SUV’s.
Stationwagens/Mpv’s met benzinemotor vaak goedkoper in belasting dan grote SUV’s.
Elektrische auto’s zijn vaak vrijgesteld of goedkoper qua belasting (maar let op actieradius en laadopties). �
AUTODOC Club
Aankoopadvies binnen je budget tot €25.000
✔️ Tot €20.000–€25.000: jongere SUV-occasions zoals Kia Sportage, Mazda CX-5 of Nissan X-Trail, soms met hybride-opties.
✔️ €15.000–€20.000: praktische SUV’s of ruime stationwagens (Touran, Captur), goede balans tussen kosten en ruimte.
✔️ €10.000–€15.000: oudere SUV’s (bijv. eerste-generatie Sportage/Kadjar) of ruime MPV’s (Zafira, Lodgy).
️ Tips bij aankoop
Check altijd:
RDW-kentekencheck + onderhoudshistorie
APK-status en km-stand realistisch?
Carpass/keuringsrapport eventuele schade
Wegenbelasting-kosten vóór aanschaf berekenen
✨ Wil je dat ik een concrete shortlist maak op basis van jouw precieze voorkeuren? Bijvoorbeeld:
Aantal zitplaatsen
Brandstof (benzine, diesel, hybride)
Jaar/model voorkeur
Kilometerstand
Laat het me weten, dan zoek ik passende occasions!

Ik heb een Scenic 1.3 TCe Initiale Paris gereden. Daar ga je met een lengte van 2 meter niet blij in worden, stoel kan niet ver genoeg naar achteren. De achterpassagiers zaten achter mij met 1,86m al klem. De Grand Scenic is amper beter. Technisch een prima auto op 1 ding na: de auto heeft een kuntstof theromstaathuis. Preventief vervangen elke 80.000km is aan te raden.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Heb er één keer in gezeten en toen dacht ik dat de stoel stuk was omdat die niet verder naar achteren kon, maar hij kon gewoon niet verder. De tafeltjes snoepen ook knie ruimte eraf voor volwassen passagiers achter in. Heb ook gelezen dat de initiale uitvoering (lederen bekleding/dikkere stoelen = meer volume) zorgt voor iets minder interieur ruimte... Of dat echt zo is weet ik niet. Helaas staan er weinig initiale uitvoeringen bij mij in de omgeving. Alles wat ik zie en wat mij interessant lijkt staat minimaal 1 uur rijden van huis of verder.

Vraag aan topicstarter: waarom die hoge zit? Ben je op leeftijd of heb je iets lichamelijks waardoor een lage zit niet meer gaat? Er zijn namelijk zo veel meer ruime auto's waar je prima in kunt zitten als je lang bent, zoals die Octavia of een Superb. En vaak is het weggedrag beter bij een lage auto. En vaak zijn ze lichter en minder luchtweerstand dus lagere wegenbelasting en verbruik.
Het heeft inderdaad met lichamelijke kwestie te maken. Ik ben nog niet bejaard, maar door verschillende blessures/ongevallen vanuit verleden kost het mij meer moeite om uit een lagere auto te komen.

ik merk dat ik zelf nog niet echt toe ben aan elektrisch rijden (sluit het niet uit voor de toekomst).
Wanneer ben je 'toe aan elektrisch rijden'? Voor alle korte stukjes die je rijdt is het absoluut briljant en het is altijd een automaat.

Ik zou een EV normaliter alleen aanraden aan mensen met een eigen oprit zodat je thuis kunt laden maar als je zó weinig rijdt dan kun je met af en toe aan de publieke laadpaal ook zelfs uit.

Op vakantie moet je kunnen leven met snelladen - hoeveel kilometer rij je in de vakantie per dag? En als dat meer dan 300-400km is, zouden daar eventueel laadstops in passen van 15-30 minuten?

Geen 600 liter bagageruimte en elektrisch maar wel 3 meter wielbasis!

Hoewel een briljante auto is die zeker niet vrij van storingen: de boordladers willen nogal eens de geest geven bij de e-GMP auto's van Kia/Hyundai.

Skoda Enyaq
Wellicht is een Skoda Enyaq wat? Die is ruim en betaalbaar en voor zover ik weet behoorlijk betrouwbaar. De '80' variant heeft een WLTP actieradius van meer dan 500km alleen snelladen is naar huidige maatstaven niet top. Aan de snellader ben je 27 minuten bezig om van 10%-80% te laden.

Deze is netjes en binnen je budget: https://www.autotrack.nl/a/skoda-enyaq-elektriciteit-2021-58433865

Plug-In Hybrides
Met je eisen van 'hij moet gewoon altijd rijden' en korte stukjes is wellicht een plug-in hybride ook een goede optie - mist je makkelijk (aan een eigen paal) kunt laden. Dan rij je de korte stukjes in de buurt volledig elektrisch en heb je op de lange ritten nog de benzinemotor.
Het betrouwbaarste merk ter wereld biedt een ruime PHEV in de vorm van een Toyota Rav4. Grootste nadeel is dat ze relatief duur zijn (al zie je dat later weer terug in de gunstige restwaarde) en dat ze diefstalgevoelig zijn. Wellicht is de technisch identieke Suzuki Across iets minder diefstalgevoelig?

Beide net iets boven budget, maar dan heb je wel een ruime, superbetrouwbare auto die past bij hoe je 'm gebruikt.

Toyota RAV4 PHEV
Deze RAV4 is 28k en heeft zelfs nog 4 jaar garantie als je 'm netjes bij de dealer voor onderhoud brengt elk jaar: https://www.hyundaiwittenberg.nl/p/toyota-rav4-2-5-hybrid-awd-dynamic-49236614-23

Suzuki Across
De technisch identieke Suzuki Across is ook een optie: https://www.autotrack.nl/a/suzuki-across-benzine-2021-58594238

Als eigenaar van een Toyota Prius Wagon (en Hyundai IONIQ 5) kan ik de Prius van harte aanbevelen. Veel ruimte, doet het altijd en rijdt comfortabel. Aangeschaft met 165k op de klok en in 10 jaar en 150k km nooit iets gehad, behalve dan de koppakking afgelopen zomer (zie onder).

Het geloei van de cvt speelt bij deze auto niet. Met 130/140km/h over de snelweg is gewoon rustig qua motorgeluid (banden hoor je wel - veel meer dan bijvoorbeeld in de IONIQ die veel beter geïsoleerd is, o.a. met dubbel glas aan de voorzijde). Hooguit met snel optrekken/invoegen hoor je de motor wel even, maar dan heb je het over een paar keer een aantal seconden op een lange rit.

Mocht je nog meer bagageruimte nodig hebben, dan kun je vrij makkelijk de stoeltjes van de derde zitrij eruit halen (vier schroeven en een connector voor de gordelwaarschuwing). Win je weer circa 150 liter. Wel eens gedaan toen we nog met een enorme tent op vakantie gingen. Maar normaal gebruiken we voor dat soort situaties een dakkoffer.

Echt hoog zit de Prius overigens niet. In de IONIQ 5 zit je hoger, meer op de bok.

Qua korte ritjes is het effect van de hybride motor niet optimaal. Dan zit je vaak toch nog op 7l/100km gemiddeld omdat ie bij optrekken snel de (de nog koude) verbrandingsmotor bijschakeld. Juist op langere ritten buiten de bebouwde kom haal je echt mooie gemiddelden van 5,0l/100km. Volgeladen en met dakkoffer op kruissnelheid 130-140km/h loopt het verbruik natuurlijk wel op (reken op circa 7,3l/100km) .

Twee aandachtspuntjes bij de Prius: 1) rond 300.000km op de klok moet je rekening houden met een koppakking die het begeeft, 2) het binnenlampje wil nog wel eens aanblijven staan, waardoor 's ochtends de 12v accu leeg is en de auto dood. En eventueel een derde punt: 3) bougies bij 180.000 vervangen, maar dat is regulier onderhoud.

Wat ik jammer vind aan de Prius is dat het inmiddels wel een wat gedateerde auto is geworden (wij hebben een 2013 Aspiration versie), en dat de gefacelifte variant nauwelijks een interieur update heeft gehad. Het scherm werkt gewoon matig. De bestuursdersstoel biedt redelijk steun en ik houd het er lang in uit, maar bijoorbeeld de IONIQ 5 stoelen bieden veel meer instelmogelijkheden en steun aan mijn bovenbenen (mijn vrouw met ook lange benen, maar kort bovenlichaam, krijgt na anderhalf uur rijden last van verkramping in haar benen als gevolg van te weinig ondersteuning steun). Mocht je er één vinden met relatief weinig km en eventueel een facelift, kies dan een Dynamic Business uitvoering die bijvoorbeeld over adaptive cruise control beschikt en zowel bestuurders- als bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar heeft. Je hebt dan wel een auto die zijn waarde vasthoudt, maar niet het nieuwste van het nieuwste.

Alternatieven (naast de al genoemde):
- Wij gaan zelf over op de IONIQ 5 (de Prius gaat binnenkort in de verkoop). Dat rijdt super, maar die auto is vanwege de schuinaflopende achterklep merkbaar kleiner qua bagageruimte (die ook iets minder diep en breed is). Voor jou geen optie dus, maar dat was het sowieso al niet. Qua zitcomfort achterin zijn de Prius wagon en IONIQ 5 vergelijkbaar, veel ruimte en volledig verstelbare stoelen, waarbij de IONIQ wel je knieën in een wat scherpere hoek zitten vanwege de accu in de vloer.

- Een buurman (ook richting 2m en gezin met drie kids) die ook een Prius Wagon rijdt, gaat over op de RAV4 (huidige model). Biedt volgens hem net zoveel ruimte en is, evenals de Prius, met die 2.5 motor ook onverwoestbaar.

- Passat GTE (idem Skoda Superb/Octavia PHEV). Weliswaar lage instap, maar echt goede, ruime comfortabele auto's die qua infotainment ook veel beter/moderner zijn dan de Prius. Bovendien kunnen juist de korte ritjes elektrisch.

- Mitsubishi Outlander PHEV. Groot, hoog, probleemloos (?), en elektrisch op de korte ritjes zuinig - op lange ritten verbruikt ie wel pittig.

Bij de PHEV's is het dan wel handig om zelf laadgelegdheid te hebben (gewoon uit het eigen stopcontact met 3kw/uur), anders schiet het zijn doel voorbij.

Succes!

Als Lexus RX eigenaar kan ik inderdaad melden dat het verbruik rond de 1 op 10/11 is bij korte ritjes (<10km en koud weer) terwijl op lange ritten 1 op 13-14 haalbaar is. Op de snelweg bij 110kmh circa 1200/1300rpm en langdurig 140-150kmh nog altijd 1 op 10/11, voor vakanties ideaal. Auto is flink zwaar/hoge MRB. Ruimte is inderdaad goed, je kan de bank verstellen maar niet extreem ruim door schuin aflopende daklijn. Beenruimte achterin zeer goed.

Hiervoor een Outlander PHEV gehad. Ideaal voor kortere ritten, wel eens 1 op 110 gehaald met vrijwel alleen pluggen. Accu's van eerste generatie degraderen wel vrij snel, was voor mij de reden om te upgraden. Op de snelweg moet de 2.0 aardig aan de bak om de 1800kg SUV op snelheid te houden met een verbruik 1 op 10-12 (vergelijkbaar met de RX die 400kg meer weegt en ruim 100pk meer heeft). Wellicht dat de nieuwere generatie met 2.4 en grotere accu dit beter doet?

Proefgereden met de Ioniq 5, maakte echt indruk door veel interieur ruimte. Rijdt en stuurt goed. Ook wel een serieuze optie voor vakanties i.v.m. 800v architectuur/hoge snellaad mogelijkheid.

"Wanneer ben je 'toe aan elektrisch rijden'? Voor alle korte stukjes die je rijdt is het absoluut briljant en het is altijd een automaat.

Ik zou een EV normaliter alleen aanraden aan mensen met een eigen oprit zodat je thuis kunt laden maar als je zó weinig rijdt dan kun je met af en toe aan de publieke laadpaal ook zelfs uit.

Op vakantie moet je kunnen leven met snelladen - hoeveel kilometer rij je in de vakantie per dag? En als dat meer dan 300-400km is, zouden daar eventueel laadstops in passen van 15-30 minuten?"
Heb er zeker over nagedacht om EV te rijden of eventueel Plug-In. Als ik een vergelijking maak tussen een EV of, bijv. een full-hybrid, dan is de EV iets goedkoper.

Kostenpost Skoda Enyaq iV 80 (EV) Hyundai Tucson HEV
Wegenbelasting (MR:cool: € 129,00 (€ 387 p.kw) € 83,33 (€ 250 p.kw)
Brandstof / Stroom € 47,25 € 100,80
Onderhoud (inschatting) € 25,00 € 45,00
Totaal per maand € 201,25 € 229,13

Hierbij ga ik uit van het MRB tarief zonder korting. Het scheelt zo'n €30,00 p.m. met deze berekening. Maar wat ik niet meegenomen heb ik deze berekening is aanleg van een laadpaal, ombouwen van meterkast/3 fase.

Bij een Plug-in moet je vaak laden wil je het rendabel maken. Zeker met een vakantierit is zo'n auto ineens niet meer zo zuinig omdat de accu van de auto na zo'n 80 km leeg is en je wel het batterijpakket "mee sleurt". Voor het gemak volgende berekening tussen Tucson HEV en PHEV (bij 750 km per maand):
Kostenpost Tucson HEV (Hybrid) Tucson PHEV (Plug-in)
Wegenbelasting (MR:cool: € 83,33 € 106,00
Benzine kosten € 100,80 (1 op 16,6) € 42,00 (40% v/d km's)
Stroom kosten € 0,00 € 28,35 (60% v/d km's)
*Totaal per maand € 184,13 € 176,35

Ook dan moet/wil ik eigenlijk investeren in een laadpaal dus dat zijn ook bijkomende kosten. Ik ga dan liever voor het gemak van tanken als de verschillen zo klein zijn. Al blijft het ook lastig wat het kabinet allemaal gaat doen. Daar zijn we helaas vaak afhankelijk van. Benzine nog duurder maken, wat gebeurd er in de toekomst met MRB... Zou natuurlijk best kunnen dat ze benzine auto's nog zwaarder gaan belasten uiteindelijk. Blijf het zo'n lastig afweging vinden.

Als eigenaar van een Toyota Prius Wagon (en Hyundai IONIQ 5) kan ik de Prius van harte aanbevelen. Veel ruimte, doet het altijd en rijdt comfortabel. Aangeschaft met 165k op de klok en in 10 jaar en 150k km nooit iets gehad, behalve dan de koppakking afgelopen zomer (zie onder).

Het geloei van de cvt speelt bij deze auto niet. Met 130/140km/h over de snelweg is gewoon rustig qua motorgeluid (banden hoor je wel - veel meer dan bijvoorbeeld in de IONIQ die veel beter geïsoleerd is, o.a. met dubbel glas aan de voorzijde). Hooguit met snel optrekken/invoegen hoor je de motor wel even, maar dan heb je het over een paar keer een aantal seconden op een lange rit.

Mocht je nog meer bagageruimte nodig hebben, dan kun je vrij makkelijk de stoeltjes van de derde zitrij eruit halen (vier schroeven en een connector voor de gordelwaarschuwing). Win je weer circa 150 liter. Wel eens gedaan toen we nog met een enorme tent op vakantie gingen. Maar normaal gebruiken we voor dat soort situaties een dakkoffer.

Echt hoog zit de Prius overigens niet. In de IONIQ 5 zit je hoger, meer op de bok.

Qua korte ritjes is het effect van de hybride motor niet optimaal. Dan zit je vaak toch nog op 7l/100km gemiddeld omdat ie bij optrekken snel de (de nog koude) verbrandingsmotor bijschakeld. Juist op langere ritten buiten de bebouwde kom haal je echt mooie gemiddelden van 5,0l/100km. Volgeladen en met dakkoffer op kruissnelheid 130-140km/h loopt het verbruik natuurlijk wel op (reken op circa 7,3l/100km) .

Twee aandachtspuntjes bij de Prius: 1) rond 300.000km op de klok moet je rekening houden met een koppakking die het begeeft, 2) het binnenlampje wil nog wel eens aanblijven staan, waardoor 's ochtends de 12v accu leeg is en de auto dood. En eventueel een derde punt: 3) bougies bij 180.000 vervangen, maar dat is regulier onderhoud.

Wat ik jammer vind aan de Prius is dat het inmiddels wel een wat gedateerde auto is geworden (wij hebben een 2013 Aspiration versie), en dat de gefacelifte variant nauwelijks een interieur update heeft gehad. Het scherm werkt gewoon matig. De bestuursdersstoel biedt redelijk steun en ik houd het er lang in uit, maar bijoorbeeld de IONIQ 5 stoelen bieden veel meer instelmogelijkheden en steun aan mijn bovenbenen (mijn vrouw met ook lange benen, maar kort bovenlichaam, krijgt na anderhalf uur rijden last van verkramping in haar benen als gevolg van te weinig ondersteuning steun). Mocht je er één vinden met relatief weinig km en eventueel een facelift, kies dan een Dynamic Business uitvoering die bijvoorbeeld over adaptive cruise control beschikt en zowel bestuurders- als bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar heeft. Je hebt dan wel een auto die zijn waarde vasthoudt, maar niet het nieuwste van het nieuwste.

Alternatieven (naast de al genoemde):
- Wij gaan zelf over op de IONIQ 5 (de Prius gaat binnenkort in de verkoop). Dat rijdt super, maar die auto is vanwege de schuinaflopende achterklep merkbaar kleiner qua bagageruimte (die ook iets minder diep en breed is). Voor jou geen optie dus, maar dat was het sowieso al niet. Qua zitcomfort achterin zijn de Prius wagon en IONIQ 5 vergelijkbaar, veel ruimte en volledig verstelbare stoelen, waarbij de IONIQ wel je knieën in een wat scherpere hoek zitten vanwege de accu in de vloer.

- Een buurman (ook richting 2m en gezin met drie kids) die ook een Prius Wagon rijdt, gaat over op de RAV4 (huidige model). Biedt volgens hem net zoveel ruimte en is, evenals de Prius, met die 2.5 motor ook onverwoestbaar.

- Passat GTE (idem Skoda Superb/Octavia PHEV). Weliswaar lage instap, maar echt goede, ruime comfortabele auto's die qua infotainment ook veel beter/moderner zijn dan de Prius. Bovendien kunnen juist de korte ritjes elektrisch.

- Mitsubishi Outlander PHEV. Groot, hoog, probleemloos (?), en elektrisch op de korte ritjes zuinig - op lange ritten verbruikt ie wel pittig.

Bij de PHEV's is het dan wel handig om zelf laadgelegdheid te hebben (gewoon uit het eigen stopcontact met 3kw/uur), anders schiet het zijn doel voorbij.

Succes!

Dank je voor deze uitgebreide en nuttige informatie. Dat zijn wel wat antwoorden op mijn vragen die ik had :)

Volgens de Toyota dealer mocht ik de 3de zitrij niet verwijderen omdat dit wettelijk niet toegestaan zou zijn.
Staat ook informatie op internet; "Omdat je de constructie van de auto wijzigt, moet de RDW beoordelen of de auto nog veilig is. Bij een Prius Wagon 5-zitter is er geen typegoedkeuring voor stoelen op die specifieke plek (vanwege de accu)".

Mijn benen zijn ook langer dan mijn bovenlichaam. Als je schrijft dat je vrouw last krijgt van verzuurde benen dan ben ik bang dat ik daar ook last van zal krijgen.

Ben erg gecharmeerd van de prius wagon vanwege de bouwkwaliteit, techniek en ruimte. Echter merk ik ook dat er wat comfort ontbreekt en dat ik het gedateerd vind ogen. Heel veel dingen die we nu als standaard zien die zitten er bij veel modellen niet op (apple carplay/android auto, oplaadmogelijkheden achterin, dode hoek detectie, bepaalde comfortschakelingen etc.).

Als ik lees dat de kortere ritjes niet optimaal zijn dan vraag ik mij af of de Prius dan echt de auto voor mij is. Met mijn huidige C4 uit 2016 haal ik met gemak zo'n 6.2L/100 km (tijdens laatste vakantie rit 5.1L/100km gered, zonder moeite en cc op 108km/pu).

Gisteren toevallig gekeken, en gereden, met een RAV4. Reed goed, ruimte ook prima. Helaas zou ik, naar mijn idee, na aankoop van de auto teveel investeren in de auto om hem naar de standaard van nu te krijgen (moet voor 3 februari beurt krijgen voor garantie behoud, auto heeft heel veel steenslag en zou daarom motorkap opnieuw willen laten spuiten, laten monteren van Bear-lock anti diefstal, mis ook wat opties zoals dodehoek detectie, android auto).
Auto is ook best zwaar (hoeft geen probleem te zijn), maar misschien dat ik in dat geval toch eerder neig naar de Tucson HEV. Dan heb je voor hetzelfde geld een nieuwere auto, meer opties, minder KM's. Is wellicht niet zo betrouwbaar als de RAV4, maar komt wel in de buurt denk ik...

Heb je met laden uit stopcontact geen laadverlies (granny lader?).

Lees vaak problemen bij, voornamelijk, PHEV modellen. De Kodiaq-, octavia- en supurb PHEV lijken veel storingen te kennen waardoor deze in de noodloop gaat.

Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt in een Renault Grand Scenic 1.3 TCe Initiale Paris. Wat een heerlijke auto om in te zitten! De stoelen bieden enorm veel comfort, de massagefunctie is top en de auto zit vol met opties die ik erg kan waarderen.

Helaas werd mijn enthousiasme snel getemperd toen de elektrische stoelverstelling weigerde... Een typisch Frans elektronisch probleem? Tijdens het rijden werd ik nog minder gerustgesteld: de auto trok flink naar rechts en begon bij een constante snelheid van 70 km/u hevig te trillen. Dit exemplaar uit 2019 heeft 122.000 km op de teller. Natuurlijk kan dit net een ‘rotte appel’ zijn of aan de staat van onderhoud bij dit specifieke bedrijf liggen, maar het zet me wel direct aan het denken.

Daarna ben ik toch weer even in de Hyundai Tucson HEV gaan zitten. Voorin is de zit prima. De passagier achter mij heeft wel minder ruimte, maar dat is vooral gebaseerd op de referentie van onze huidige auto. Die ruimte is simpelweg met geen enkele andere auto te vergelijken. Misschien moet ik die eis toch wat meer loslaten?

Ik zou vooral de eis van 600 liter bagageruimte weg laten of minder meenemen of kijken voor een dakkoffer dat bied meer keuze.

Ik zou onze XC90 uit 2012 nemen man. Voor € 20k mag die weg :p, onverwoestbare 3.2, mmeeeeeega veel binnenruimte en slechts 160k kilometers op den teller. Wij zijn 2e eigenaar. Altijd goed voor gezorgd en heb je alvast € 5k voor de benzine haha

Ik zou onze XC90 uit 2012 nemen man. Voor € 20k mag die weg :p, onverwoestbare 3.2, mmeeeeeega veel binnenruimte en slechts 160k kilometers op den teller. Wij zijn 2e eigenaar. Altijd goed voor gezorgd en heb je alvast € 5k voor de benzine haha
Aardig van je! Klinkt als een topdeal! Die € 5k voor de benzine is slim meegedacht, dat is precies genoeg voor de eerste 2 maanden rijden met deze tank :ROFLMAO:

En wat vind je van die Nissan X-trail?
Valt binnen budget.
Die bagageruimte zou je op kunnen lossen met een trekhaak of dakkoffer voor die enkele keer per jaar dat je dat echt nodig hebt.
Volgens mij is de 1.6 benzine niet in automaat verkrijgbaar (automaat staat op het wensen lijstje). Maar wel goed bedacht (y)

De 1.3 is trouwens wel in automaat leverbaar (zie ik nu net). Even vergelijken

Klopt, check wel ff of het de 7-traps automaat is. Ik weet niet zeker of de 1.3 altijd de 7-traps automaat heeft. Vermijd de CVT-automaat! Die staat bekend als niet robuust. Die zit ook in de Qashqai. Als die stuk gaat ben je aan de beurt.

Ik zou voor een Ford S-Max of Galaxy gaan. Veel aanbod voor de prijs, leuke uitstraling en goede uitrusting.

Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt in een Renault Grand Scenic 1.3 TCe Initiale Paris. Wat een heerlijke auto om in te zitten! De stoelen bieden enorm veel comfort, de massagefunctie is top en de auto zit vol met opties die ik erg kan waarderen.

Helaas werd mijn enthousiasme snel getemperd toen de elektrische stoelverstelling weigerde... Een typisch Frans elektronisch probleem? Tijdens het rijden werd ik nog minder gerustgesteld: de auto trok flink naar rechts en begon bij een constante snelheid van 70 km/u hevig te trillen. Dit exemplaar uit 2019 heeft 122.000 km op de teller. Natuurlijk kan dit net een ‘rotte appel’ zijn of aan de staat van onderhoud bij dit specifieke bedrijf liggen, maar het zet me wel direct aan het denken.

Daarna ben ik toch weer even in de Hyundai Tucson HEV gaan zitten. Voorin is de zit prima. De passagier achter mij heeft wel minder ruimte, maar dat is vooral gebaseerd op de referentie van onze huidige auto. Die ruimte is simpelweg met geen enkele andere auto te vergelijken. Misschien moet ik die eis toch wat meer loslaten?
Zou gewoon kijken naar een beter exemplaar van de Scenic.

Tegenwoordig is de elektronica juist een sterk punt bij Renault, is ook mijn eigen ervaring. Met mijn huidige Renault (uit 2020) en vorige Renault ( uit 2009) dat is een periode van 15 jaar heb ik geen enkele storing gehad.

Ga ook gewoon wat auto’s zelf bekijken, of ze goed passen bij de wensen.

Zou ik inderdaad ook wat occasion zaken bezoeken die veel verschillende type autos hebben. We zijn zelf naar AutoXL geweest om eens rond te kijken. Zoeken zelf (ook) naar een auto met ruime kofferbak (hebben nu een Accord Tourer uit 2004). Die krijg je bijna niet groter. Veel SUV's vielen ons erg tegen qua kofferruimte. Til drempels zien we ook niet zo zitten, liever een vlakke laadvloer. En daarbij nog een automaat en panorama dak als pré als het kan, voor ook rond de 20/25k, bleef er weinig over. Van de auto's waar we het meest gecharmeerd van waren was de Skoda Superb. Groot, luxe, veel opties en waar voor je geld? En dan de 1.5 of 2.0 (zonder 4x4) denk ik dan aan. Een Kodiaq is ook wel een kanshebber. SUV maar met wel een grote kofferruimte.

Ik lees iig lekker mee hier voor wat inspiratie. Vind het wel erg lastig, heb de ideale auto ook nog niet gevonden.

Na veel wikken en wegen uiteindelijk toch besloten om voor de Tucson HEV te gaan. Mooie Nline gekocht (geen idee hoe ik een foto kan toevoegen van de de auto).
Nog eens gepast met het gezin en goed nagedacht wat er allemaal mee gaat op vakantie. De buggy/kinderwagen etc. hoeven allemaal niet meer mee. We denken dat we het hiermee moeten redden qua ruimte. Been ruimte is wat minder als de C4 en ik blijf erbij de MPV's veel praktischer en functioneler zijn. Toch ging ons hart sneller kloppen van deze auto. Mooie lijnen, veel opties, fijne zit (stoelen elektrisch verstelbaar en dus kantelbaar), redelijk zuinig etc.
Ik hoop nog steeds dat dit de juiste beslissing is geweest... maar dat zal in de toekomst wel duidelijk worden. Op dit moment in ieder geval trots met deze aankoop (ook nog fabrieksgarantie en mobiliteitshulp).
Heb zo'n voorgevoel dat er een grote kans bestaat dat dit mijn laatste benzine auto zal zijn en de volgende een EV wordt.

Ik wil iedereen in ieder geval bedanken voor het meedenken, de suggesties en informatie!

Over een tijdje zal ik een review schrijven.

Kan ik dit topic zelf sluiten?

^^ Gefeliciteerd met je keuze. Snel gedaan dan toch. Tucson met de functie om van buiten de auto te parkeren? Ook makkelijk bij krappere parkeervakken als de hele bups in en uit de auto moet, lijkt mij.

Topic kan je niet zelf sluiten maar denk dat een moderator wel meeleest en de kans tot sluiten niet onbenut laat. :censored:

OUdere motoren hadden nog meer tijd nodig om warm te worden.

Jawel maar ze konden er iets beter tegen als ze dat niet werden. Naast dat er gewoon minder fragiele techniek in zat. Directe inspuiting roet nu eenmaal van zichzelf.

Heb zelf 2 jaar en 50k km ervaring met een Espace 1.6TCE Initiale Paris. Geheel volgehangen met luxe en in noir amethiste prachtig om te zien. Auto was nagenoeg foutloos. De facelift versie is voorzien van een 1.8TCE motor die nog beter aangeschreven staat. Voor 25k is een goed exemplaar zeker binnen handbereik.

^^ Gefeliciteerd met je keuze. Snel gedaan dan toch. Tucson met de functie om van buiten de auto te parkeren? Ook makkelijk bij krappere parkeervakken als de hele bups in en uit de auto moet, lijkt mij.

Topic kan je niet zelf sluiten maar denk dat een moderator wel meeleest en de kans tot sluiten niet onbenut laat. :censored:

Jawel maar ze konden er iets beter tegen als ze dat niet werden. Naast dat er gewoon minder fragiele techniek in zat. Directe inspuiting roet nu eenmaal van zichzelf.
De Tucson heeft inderdaad de mogelijkheid om de auto te verplaatsen met de sleutel, leuke gadget, maar verder denk ik dat ik het weinig gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan