Het deksel gaat van de oude AutoWeek-doos af...

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Op de redactie hebben we natuurlijk ook het archief: een verzameling fraai ingebonden jaargangen van AutoWeek. Als je daardoorheen bladert, kom je eigenlijk altijd wel leuke, opmerkelijke en andere vermakelijke zaken tegen. Ik zal die van tijd tot tijd hier plaatsen. Maar heb je zelf nog (heel) oude jaargangen die je tegenkomt en waar wat leuks in staat? Zet het er gerust bij met je commentaar!
Tip: als je een app als Microsoft (Office) Lens of Adobe Scan gebruikt, kun je gemakkelijk plaatjes maken die je recht als pagina kunt bijsnijden.

Ik had tijdens een eerdere zoeksessie de advertentie van de begindagen van de AutoWeekwebsite gespot én vastgelegd. Dubbel historisch maar wil het jullie niet onthouden! De URL was flink wat bewerkelijker dan deze nu is.

Fvxkkbz.jpeg

Helaas alles weggedaan in een "Marie Kondo geïnspireerde" opruimbui. Ik kocht als student Autoweek van bij de start.
Ik heb enkel nog een groot archief aan Autogids tijdschriften en uiteraard veel boeken.
Maar ik koop eigenlijk nog weinig auto / moto tijdschriften de laatste 10 jaar...

Ik spaar oude auto-tijdschriften en heb erg veel Autovisie (bijna alle jaren 80, 90 en 00) , Autoselekt (allemaal) en Autokampioen. Ook exemplaren van de Auto-Motor-und-Sport enz enz
Ook alle jaarboeken van Autotest, Autovisie heb ik in mn bezit
Mocht er interesse zijn, dan kan ik daar ook wel wat van inscannen.

Is alleen Autoweek gewenst dan moet ik helaas even passen, op een enkel jaren 90 nummer na

Is alleen Autoweek gewenst dan moet ik helaas even passen, op een enkel jaren 90 nummer na
We zijn hier AutoWeek en de vraag (in een ander topic) ging over oude AutoWeek artikelen... laten we het daar bij houden? Een potentieel van duizenden pagina's ligt (als ik niet thuis werk) voor mijn voeten!

Mazda stond begin jaren 90 bekend om zijn goede reclames. Met de kennis van vandaag is deze advertentie wel heel bijzonder...
54914044654_53dff5778e_b.jpg

En in dezelfde AW van 1993 deze oproep. Of dit protest ooit een succes geweest is, heb ik niet meer kunnen achterhalen, maar ik heb wel zo mijn vermoedens... In die periode was het nog geoorloofd om een beetje opstandige artikelen te publiceren. Ik denk dat dat tegenwoordig niet meer zou kunnen.
54914044649_5bde22bdaf_b.jpg

De autoweek heb ik nooit gespaard/bewaard. Ik spaarde meer de autosportbladen als start '84 en dergelijke.

Maar ja worden dozen op de zolder. En je verhuist. En je verhuist nog eens. Toen kwam ik als 50-er op het circuit regelmatig een paar jongens tegen van een jaar of 15. Liefhebberij staat boven leeftijsverschil.

Eens een keer gevraagd of ze interesse hadden in wat oude boekjes wn die waren er blij mee.

Tegenwoordig heb ik nog wel een abo op een klassiekerblad maar dat vindt je ook online en jaarlijks ruim ik het een keer op.

LOL, autoweek.nl als caiw.nl 'homepage'. Even het tijdsbeeld: CAIW, was de kabelmaatschappij van het Westland. Ze waren heel vroeg met internet via de kabel. Je kon ook ouderwets inbellen.
De technisch(/algemeen?) manager was goed ingevoerd, zo goed dat je commentaar van hem persoonlijk kreeg als je teveel van die grappige onzin emails rondstuurde! :ROFLMAO:

Zie ook de typefouten in het url in de linkertekst, punten in plaats van schuine strepen.

Het forum was er 20 jaar geleden ook al:

20050204-AW-forum.jpg

Iets verder bladerend kwam ik ook bekende namen tegen van gebruikers die nu nog actief zijn! En blijkbaar was er toen een forum-duurtestauto met daarbij verschillende topics die gerelateerd zijn aan die auto (een Citroën BX). Eigenlijk best een grappig idee...

Dat was ook wel een leuke openbaring! Maar alles moet bescheiden beginnen, toch?
Ja, bescheiden of 'men wist niet beter'. De directie in die tijd vernam waarschijnlijk alleen via een demonstratie of zelfs papieren uitdraai hoe een site werkte. Dat een lang url slecht adverteert was nog geen punt. De internetexpert zou misschien nog wel vertellen "iedereen klikt toch gewoon op de link op startpagina" :ROFLMAO:

Zo had Adam Curry had als werknemer (VJ) met goedkeuring van de directie "mtv.com" geclaimed.

Ik zit ook al op het forum sinds pre 2008. Heb ergens nog stapels (ik lieg: kratten vol) autobladen liggen. Zal zeker genoeg AW tussen zitten.

Ik heb laatst de eerste 2 jaargangen van Autoweek ( 1990 en 1991 ) helemaal compleet en nagenoeg onbeschadigd kunnen kopen. Superleuk om door te bladeren!

20050204-AW-forum.jpg

Iets verder bladerend kwam ik ook bekende namen tegen van gebruikers die nu nog actief zijn! En blijkbaar was er toen een forum-duurtestauto met daarbij verschillende topics die gerelateerd zijn aan die auto (een Citroën BX). Eigenlijk best een grappig idee...
20 jaar geleden... toen was ik al 4 jaar lid van het forum... :rolleyes:

Ik heb ook echt mappen en mappen met oude Autoweeks, ik heb nog een hele partij van medeforummer Mach1 overgenomen. Ook heb ik andere bladen, met nummers uit de jaren 70 nog zelfs.

Niet helemaal Autoweek, straks na de komma wel, maar ik heb vanaf 1967 van elk jaar een autoboek / jaarboek, Eigenlijk vind ik de kleine "alle Auto's" het leukste, maar de testen in Autovisie of Autoboek zijn natuurlijk veel interessanter. Daar heb ik ook een soort veredeld magazine uit 1992 van Autoweek met daarin alle tests samen, ik moet hem eens opzoeken, want volgens mij staat zelfs de forumlegende, Yue Loong Feeling, daar in.

Laatst bewerkt:
Dat sowieso niet, maar ik heb gehoord dat anderen die hun jubileum al gehad hebben ook een gouden horloge hebben gehad.

Over die forum duurtest auto: dat was toen het idee, een witte BX GTI. Alleen kregen we m niet verzekerd zonder vaste bestuurder. Ook Autoweek wilde daar niet aan meewerken dus toen ging het plan niet door. Wel waren er al papieren modelletjes van de Forum BX gemaakt.
Formuleren Harm78 heeft die BX toen zelf maar gekocht en heeft m lang in bezit gehad.

20050204-AW-forum.jpg

En overzichtelijker dan die tig rubrieken die er nu zijn ;)

LOL, autoweek.nl als caiw.nl 'homepage'. Even het tijdsbeeld: CAIW, was de kabelmaatschappij van het Westland. Ze waren heel vroeg met internet via de kabel. Je kon ook ouderwets inbellen.
De technisch(/algemeen?) manager was goed ingevoerd, zo goed dat je commentaar van hem persoonlijk kreeg als je teveel van die grappige onzin emails rondstuurde! :ROFLMAO:

Zie ook de typefouten in het url in de linkertekst, punten in plaats van schuine strepen.
In 1996 heb ik mijn toenmalige werkgever op het internet geholpen. Voor hun nl domeinnaam was toen nog een papieren aanvraag nodig. Naast het papieren formulier moest er een (recente) uitdraai van het KVK bij en vervolgens er 200 gulden betaald moest worden aan de stichting SIDN. En dan duimen dat je domeinnaam goedgekeurd werd en pas na 2 weken het verlossende antwoord krijgen. Ik kan mij voorstellen dat dit iets te veel moeite was voor een experiment op een platform dat misschien maar een korte rage zou zijn... :LOL:

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Een tijdje geleden had ik de redactie nog een mail gestuurd over zoiets, toen had een reactie terug gekregen dat jullie niet zulke archieven hadden. Vond het al een beetje vreemd...

Dus, vraag ik het hier nog maar een keer want het kwam net vanavond nog weer terug in conversatie tussen mijn moeder en ik. (Ik hoop dat het oke is!) Ik zoek een heel specifiek blad met een specifiek artikel, ik weet een hoop maar niet echt zoveel om direct het blad te vinden. (Het is dus wel even zoeken...)

Ik zoek een blad waarbij het artikel staat over mijn moeders oude Nissan Primera P10, die heeft meegedaan aan Klokje rond in de jaren 90 toen die volgens haar ex-man 330 duizend km op de teller had. Het artikel is geschreven door Marc Klaver, het moet tussen 1995-1998 geschreven zijn. Hij denkt 1997 maar dat weet 'ie niet zeker. Kenteken van de auto is ZK-78-TG. Een donker grijze Nissan Primera P10 saloon met een 2.0L SR20 op LPG. Werdt in die tijd nog gebruikt als les auto, verder kan ik er niet zoveel over zeggen. Ik weet geen bladnummer helaas... Sorry.

Groetjes!

Volgens zijn LinkedIn werkt Marc idd sedert 1997 bij AW, het jaar ook dat ze online gingen. Held van de autojournalistiek! En wat vliegt de tijd.
Maar zo een papieren archief digitaliseren kost veel tijd en dus geld, voor een vermoedelijk vrij beperkte interesse / doelgroep. Als je daar geen betaalmodel van kan maken geef ik het geen kans.

Hij staat in nummer 8 uit 1999. Er is misschien nog wel een exemplaar op marktplaats te vinden. Of als je een betere foto wilt, moet je maar even een pb sturen met je emailadres. In flickr kun je tegenwoordig niet groter dan 1024*768 downloaden :rolleyes:
54984819820_8665098120_b.jpg
Oh mijn god!! Wauw!! Wat super! Ik was even een tijdje niet actief. Wat lief dat je even de tijd ervoor wou nemen. Ik zie het nu pas. Ik zal je even een DM sturen, ik wil het hele artikel wel even lezen namelijk. :giggle:

Dit geeft ook wel aan dat de tijden veranderd zijn. Ik was wat aan het opzoeken over de Alfa 156 en kwam dus deze AW tegen van eind 1997. Een artikel over twee vrouwen die zonder "de man" een auto gingen kopen. De auto's werden vervolgens bekeken of dit "lieftallige tweetal" dat een beetje goed gedaan had. Zoiets zou tegenwoordig echt niet meer kunnen...

55070101027_60f4a9e774_b.jpg

Ik weet nog rond 2001 dat ik een R/C auto heb gekregen toen ik een abo nam. Kon toen kiezen uit een Peugeot 206 WRC en nog eentje, die andere ben ik vergeten wat dat was.

Ik moest iets terugzoeken in oude nummers en liep tegen deze advertentie aan, uit een AutoWeek van begin 2003. Wat kon je toen blij zijn met een navigatiesysteem op een cd in je 1-DIN autoradio! Ik heb dat nooit gehad, iemand van jullie wel?

20260206-aw-ad-Pioneer.png

Grappig zie dit topic nu pas.
Ik heb dus destijds die feloranje McLaren F1 inderdaad gekregen bij mijn abbo op de autoweek (y)
Ik weet nog rond 2001 dat ik een R/C auto heb gekregen toen ik een abo nam. Kon toen kiezen uit een Peugeot 206 WRC en nog eentje, die andere ben ik vergeten wat dat was.
Ik kreeg een Mercedes A-Klasse toen ik abonnee werd. Dat zal dus wel laat nineties geweest zijn.

Ik moest iets terugzoeken in oude nummers en liep tegen deze advertentie aan, uit een AutoWeek van begin 2003. Wat kon je toen blij zijn met een navigatiesysteem op een cd in je 1-DIN autoradio! Ik heb dat nooit gehad, iemand van jullie wel?

20260206-aw-ad-Pioneer.png

Er heeft, godzijdank, nog nooit iemand een andere radio in mijn CLK gezet. Dus de navigatie zou nog moeten werken. Eén keertje mee gespeeld, want het huisadres van de eerste eigenaar staat er nog in. Zal binnenkort er eens een stukje mee rijden.
Dit is overigens niet alleen een DIN unit, in het reserve wiel zit ook nog een hele computer om de boel aan te sturen met een kleine antenne-unit voor de GPS ontvangst op de kofferbak.

55126848379_6f359aea0b_b.jpg

55126597931_06aa3fa14f_b.jpg

Vraag van een van de vormgevers aan de hoofdredacteur: "Hoe doen we het met de sneeuw van de testauto's van deze week voor de cover?" - blijkbaar een dilemma voor de komende uitgave... we gaan het zien. Maar hoe was het 30 jaar geleden met de testauto's? Ook daar stonden de auto's van deze week in 1996 op een wit pak in het land! Een Suzuki Vitara, Subaru Impreza AWD en een Hyundai Lantra Wagon moesten het antwoord geven op de vraag welke carosserievorm nu het meest veelzijdig was (de Suzuki scoorde overall het beste ondanks de hogere prijs).

20260326_oude_doos_AW_triotest_1996_12.jpg

In dat nummer ook spyshots voor de 'nieuwe', spannende Astra. Bij de advertenties viel me op dat verschillende importeurs geen nieuwe modellen lieten zien, maar wel dealerlistings met bijvoorbeeld een open uitnodiging voor een proefrit. Kom daar nu eens voor!

20260326_dealerlisting_seat_AW_1996_12_IMG_4428.jpg

Vraag van een van de vormgevers aan de hoofdredacteur: "Hoe doen we het met de sneeuw van de testauto's van deze week voor de cover?" - blijkbaar een dilemma voor de komende uitgave... we gaan het zien.
Waarom de foto niet even door Gemini halen en vragen om er sneeuw aan toe te voegen? Misschien dan wel benadrukken om auto’s en omgeving intact te laten.

Waarom de foto niet even door Gemini halen en vragen om er sneeuw aan toe te voegen? Misschien dan wel benadrukken om auto’s en omgeving intact te laten.
Ik had de suggestie van Photoshop voor dat doel maar in een nieuwsomgeving is dat gewoon een no go.

Terug
Bovenaan