Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

rke zei:
herman m zei:
rke zei:
De keuze om daar geen auto te willen hebben, kan ik mezelf ook goed voorstellen. Het parkeren in het Rotterdamse is duur en je moet bijna de Parijse methode gebruiken.

Parkeervergunning: €5,50 per maand.
En dan kan je ook werkelijk parkeren?

Het zijn uitgaves die niet nodig zijn. Ik ga toch ook geen visvergunning kopen van slechts vijf euro als ik nooit met een hengeltje bij het water zit?

De enige gebieden in Rotterdam waar het echt moeilijk parkeren is zijn de gebieden met gratis parkeren en midden in het centrum, waar je sowieso beter een plaats in een garage kan huren, of geen auto hebben uiteraard.
Zones met betaald parkeren zijn haast nooit een probleem.
Bij ons in de wijk zijn dan ook handtekeningen opgehaald voor het invoeren van betaald parkeren.

Nico GTR zei:
eerste-opel zei:
Vergeet niet dat tijden zijn veranderd rke. Vroeger had een gezin 1 auto voor de man die buitenshuis werkte, en de vrouw had een fiets want ze was toch 'maar' huisvrouw. Tegenwoordig werken mannen en vrouwen buitenshuis.
En als moeders toch al een boodschappenauto heeft die ze gebruikt om naar het werk te rijden doordeweeks, dan kunnen jongeren deze 's avonds en in het weekend wel gebruiken. Die hebben doordeweeks gratis OV om bij de studie te komen als moeders de auto mee naar het werk heeft. En 's avonds heeft moeders hem toch niet nodig of kan ze vaders auto gebruiken. Dan pakken jongeren liever moeders auto als er zelf een te kopen. Voor de weekenden geldt hetzelfde.
In een gezin een auto van elkaar lenen vind ik ook iets anders als wanneer je met kapotte voorveren staat en de buurman/een uitwonende broer of zus met een gezin of iets dergelijks zijn auto aanbiedt.

Studenten hebben momenteel ook geen geld om een auto te kopen omdat ze weten dat ze hun schuld aan DUO eerst moeten aflossen na het invoeren van het leenstelsel.

Ik weet niet of ik nu moet reageren of mijn mond moet houden. :D

Reageer gerust hoor Nico GTR. Ik kan best tegen een beetje kritiek. En het is natuurlijk niet voor niks een discussieforum, we hoeven het niet eens te zijn.

Muddy Bandit zei:
eerste-opel zei:
Vergeet niet dat tijden zijn veranderd rke. Vroeger had een gezin 1 auto voor de man die buitenshuis werkte, en de vrouw had een fiets want ze was toch 'maar' huisvrouw. Tegenwoordig werken mannen en vrouwen buitenshuis.
En als moeders toch al een boodschappenauto heeft die ze gebruikt om naar het werk te rijden doordeweeks, dan kunnen jongeren deze 's avonds en in het weekend wel gebruiken. Die hebben doordeweeks gratis OV om bij de studie te komen als moeders de auto mee naar het werk heeft. En 's avonds heeft moeders hem toch niet nodig of kan ze vaders auto gebruiken. Dan pakken jongeren liever moeders auto als er zelf een te kopen. Voor de weekenden geldt hetzelfde.
In een gezin een auto van elkaar lenen vind ik ook iets anders als wanneer je met kapotte voorveren staat en de buurman/een uitwonende broer of zus met een gezin of iets dergelijks zijn auto aanbiedt.

Studenten hebben momenteel ook geen geld om een auto te kopen omdat ze weten dat ze hun schuld aan DUO eerst moeten aflossen na het invoeren van het leenstelsel.

De tijd zal hier (gelukkig) dan wel stil zijn blijven staan.
Ondanks dat m'n wederhelft door ziekte al een tijdje niet meer mocht autorijden stonden er hier toch 4 auto's waarvan er slechts 1 voor enkel zakelijk gebruik bestemd was.
M'n zoon had (en heeft nog steeds) gewoon de sleutels van 2 van m'n auto's aan z'n sleutelbos, maar ondanks dat heeft hij na het behalen van z'n rijbewijs toch zo snel mogelijk zijn eigen auto aangeschaft om maar niet van het wagenpark van pa afhankelijk te moeten zijn.
Z'n studieschuld aan DUO heeft hij trouwens (op eigen initiatief en zonder overleg) uit eigen middelen direct afgelost na het behalen van zijn diploma, gewoon van z'n gespaarde centjes uit de bijbaantjes tijdens zijn schoolperiodes en in de vakanties... en het nog steeds gevulde potje wat ik voor die studieschuld van hem opzij gezet had kan hij nu dus mooi gaan gebruiken als het startkapitaal voor een eigen woning.
Ik ben ook best wel trots op zo'n ouderwetse degelijkheid en mentaliteit.:cool:

Ik heb nergens gezegd dat 1 auto specifiek voor zakelijk gebruik bestemd was. Juist doordat mannen en vrouwen buitenshuis werken tegenwoordig rijden allebei de auto's (dus ook de boodschappenauto) zakelijk doordeweeks.
Als ik het ook even op mezelf mag betrekken. In mijn omgeving ken ik zo al bijna een handvol mensen die een rijbewijs hebben (een aantal ook via 2todrive; oftewel die zijn rond de 16,5 begonnen en met 17 ongeveer afgereden maar moeten wel tot 18 jaar met een coach zoals vader/moeder/peettante o.i.d. rijden), maar geen eigen auto. Waarom niet? Omdat ze op kamers zitten in de stad waar ze studeren waar een auto alleen een last is of omdat ze gemakkelijk de auto van een van de ouders kunnen lenen als ze hem nodig hebben. Dat is meestal 's avonds of in het weekend. Doordat studenten op kamers wonen of hun prioriteiten anders stellen hebben ze het geld ook eigenlijk niet om een auto zonder lening te kopen.
Voor wat betreft de studieschuld aan DUO. In Nederland is dat vanaf 2015 veranderd waardoor het een leenstelsel is geworden. Iemand in mijn directe omgeving is in 2012 óf 2013 (paar keer geswitcht en ik weet zo niet wanneer ze klaar was met middelbare school) begonnen met studeren en 'kreeg' het van de overheid tot september 2015. Over de periode september 2015 t/m februari 2018 wanneer betreffende persoon naar verwachting klaar is maakt ze bij mijn weten gebruik van het leenstelsel en moet ze dus wat terugbetalen. Hoe de overgangsregeling precies in elkaar zit weet ik niet, maar het is niet meer zo dat betreffende persoon aan het einde in februari 2018 'gratis' gestudeerd heeft. Het geld voor bijbaantjes is in dat geval keihard nodig voor de huur van de kamer en levensonderhoud als eten/drinken etc. wat ze op de kamer willen gebruiken.

Nobody in Particular zei:
hobbes2cv zei:
Maar mischien het allerbelangrijkste probleem vind ik dat er geen 1 elektrische auto is met een trekhaak.

Tesla Model X kan 2,2 ton trekken. Er is er dus wel een en het zullen er meer worden.

Toevallig stond er vanmiddag op de parkeerplaats in de buurt van mijn auto een Tesla Model X. Schijnbaar (volgens een kenteken app die ik heb) is dat de enige auto die er rondrijdt momenteel in Nederland, maar het zal nog wel even duren voor het er meer worden. De auto die ik gezien heb kostte namelijk een kleine € 131.000,- en heeft 428 PK (315 kW). Topsnelheid is 250 km. per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 5 seconden. (Net als alle elektrische voertuigen?) wordt er geen wegenbelasting betaald. Het gewicht van de auto is 2.364 kg. Deze auto mag inderdaad een aanhanger trekken (ongeremd 750 kg, geremd 2.250 kg).

Nou ja, wellicht denk ik iets liberaler over het hele gegeven lenen, studie, financiële zekerheid en schuld afbetalen. Een gegeven wat ik vaak merk in mijn taken als opleidingsambassadeur maar that's beside the point.

Laten we beginnen met het feit dat ik in de periode voor het leenstelsel val en nog een, naar mijn mening, schamele 280 euro krijg als prestatiebeurs. Maar tegelijkertijd ben ik groot voorstander van het leenstelsel. Het geeft iedereen een gelijke opstap naar het hoger onderwijs en trekt het geheel relatief gelijk. Je krijgt een aanvullende beurs maar bent serieuzer bezig omdat het je altijd iets aan geld kost.

Vandaar dat ik mijn studie zie als een investering die ik over enkele jaren maak in mijzelf. Automotive Engineering en een autogek zijnde maakt dat je sneller verlangt naar een eigen voertuig. Iets waar ik pas in sprong na het behalen van mijn propedeuse.
Werk werd er makkelijker door en mijn schatting voor het eerste jaar van bezit wat ik op een kleine 8k had gezet met het oplossen van de stilstandskwaaltjes en een betrouwbaar vervoersmiddel te hebben werd ruimschoots doorbroken met 14k waarbij ik nu momenteel tegen de 1500 per maand erbij zet.

Dat heeft tot effect dat de auto zelf compleet gefinancierd word door een paar bijbaantjes en wat reiskostenvergoeding voor mijn trainerstaken.

Ik heb heel bewust de keuze gemaakt mijn opleiding te lenen en alles wat ik verdien over te houden voor de fijnere en leukere dingen des levens. Heel goed beseffend dat ik het moet terugbetalen, maar wat is een kleine 30k nu op je hele leven tegen de huidige rente? De contacten en de ervaringen die ik momenteel krijg met werken en die mede mogelijk gemaakt worden door het kleine rode geval dat op mijn naam staat vind ik persoonlijk meer waard dan hetzelfde rode ding iets langer houden na mijn studie en wellicht niet direct op zoek gaan naar andere woonruimte en meerdere dingen om mijn lening asap af te lossen.

Baankansen zijn goed, en het gemiddelde startinkomen is zeer redelijk te noemen. Dus zodoende maak ik deze keuze. Een ieder zal die anders maken maar ik geniet er van. En nogmaals heb ik er al meerdere kansen door aan kunnen grijpen die de extra 150 euro per maand meer dan ruimschoots goed maken.

eerste-opel zei:
Toevallig stond er vanmiddag op de parkeerplaats in de buurt van mijn auto een Tesla Model X. Schijnbaar (volgens een kenteken app die ik heb) is dat de enige auto die er rondrijdt momenteel in Nederland, maar het zal nog wel even duren voor het er meer worden. De auto die ik gezien heb kostte namelijk een kleine € 131.000,- en heeft 428 PK (315 kW). Topsnelheid is 250 km. per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 5 seconden. (Net als alle elektrische voertuigen?) wordt er geen wegenbelasting betaald. Het gewicht van de auto is 2.364 kg. Deze auto mag inderdaad een aanhanger trekken (ongeremd 750 kg, geremd 2.250 kg).

Dat geloof ik niet! Ik weet namelijk al 3 verschillende en ik durf te wedden dat het niet deze was.

29519702000_b5b1179a1c_c.jpg

Foto is op 6 mei 2015 genomen.

Nico GTR zei:
eerste-opel zei:

Dat geloof ik niet! Ik weet namelijk al 3 verschillende en ik durf te wedden dat het niet deze was.

29519702000_b5b1179a1c_c.jpg

Foto is op 6 mei 2015 genomen.

Nee, die was het inderdaad niet. Zie bijgevoegde schermafbeelding om te bewijzen dat ik het niet uit mijn duim gezogen heb. Finnik Kenteken Opzoeken van VWE voertuiginformatie en - documentatie (de app die ik gebruik) heeft het dan fout....

2z4k8qo.jpg

Voor wat betreft het leenstelsel denk ik dat er wat dingen door elkaar gegooid zijn. Vorige post ging over een gezinslid dat nog studeert, maar die leent bij mijn weten niet. Die heeft altijd alles zelf betaald (collegeld etc.) waar mijn ouders voor gespaard hebben. Is het niet zo dat je voorheen studiefinanciering met basisbeurs (stufi) kreeg van de overheid maar dat dat per september 2015 veranderd is waardoor je het later moet terugbetalen? Ik lees iets over een zogenoemd studie voorschot bestaande uit een lening en een collegeldkrediet, dat is denk ik wat ik bedoel. Daarnaast gaat het geld naar kleding, vakanties, uitgaan, kamer/uitgaven voor leven op de kamer etc. Er is dan dus geen geld voor een auto, zeker niet als je behalve het studievoorschot niks leent.
Ik zit er al een tijdje niet meer in en heb nooit écht (via DUO) gestudeerd, dus weet er het fijne even niet van.

eerste-opel zei:
Nee, die was het inderdaad niet. Zie bijgevoegde schermafbeelding om te bewijzen dat ik het niet uit mijn duim gezogen heb. Finnik Kenteken Opzoeken van VWE voertuiginformatie en - documentatie (de app die ik gebruik) heeft het dan fout....

Oh maar dat beweerde ik ook niet. Geen zorgen. ;) Maar die app heeft het fout. (y)

Voor wat betreft het leenstelsel denk ik dat er wat dingen door elkaar gegooid zijn. Vorige post ging over een gezinslid dat nog studeert, maar die leent bij mijn weten niet. Die heeft altijd alles zelf betaald (collegeld etc.) waar mijn ouders voor gespaard hebben. Is het niet zo dat je voorheen studiefinanciering met basisbeurs (stufi) kreeg van de overheid maar dat dat per september 2015 veranderd is waardoor je het later moet terugbetalen? Ik lees iets over een zogenoemd studie voorschot bestaande uit een lening en een collegeldkrediet, dat is denk ik wat ik bedoel. Daarnaast gaat het geld naar kleding, vakanties, uitgaan, kamer/uitgaven voor leven op de kamer etc. Er is dan dus geen geld voor een auto, zeker niet als je behalve het studievoorschot niks leent.
Ik zit er al een tijdje niet meer in en heb nooit écht (via DUO) gestudeerd, dus weet er het fijne even niet van.

Onder het oude systeem dat inderdaad tot en met studiejaar 2014 geld. Heb je enkele onderdelen.

Prestatiebeurs, vast bedrag per maand verschillend voor thuiswonend en uitwonend, hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar een diploma aan het hogere onderwijs haalt (mbo/hbo/wo)
Aanvullend, vermogen en salaris van ouders. Ik krijg dat niet dus heb ik me niet in verdiept.
Leengedeelte en collegegeldkrediet. Aanvullen tot 1045 euro per maand vanaf de 100 en 280 van de prestatiebeurs + evt. aanvullend.

Onder het nieuwe stelsel is de prestatiebeurs ook een lening geworden die je moet terugbetalen en krijg je enkel aanvullend.

Nu heb ik niet zo heel veel zin al mijn financiën op internet te gooien, maar ik ben uitwonende student. En ik heb ruim geld over als ik reken vanaf de 1045 met uiteraard nog de extra inkomsten uit werk tot 13.000 voor je gekort word op de prestatiebeurs. ;)

Ik ga alleen niet uit.

eerste-opel zei:

Daar had ik al wel zo'n vermoeden van.:)
En lang niet alle studenten maken al hun geld aan kleding, uitgaan, vakanties enzovoorts op: er zijn er ook genoeg die de studie combineren met een baantje en daardoor prima mogelijkheden hebben om een eigen auto te bezitten en tevens ook nog lekker te kunnen sparen.
Het voordeel van een baantje erbij is dat een student in die werktijden nog wat verdient i.p.v. uitgeeft.;)
En m'n zoon was trouwens gewoon thuiswonend: hij gebruikte zijn auto om (samen met 3 studiegenoten) naar school te gaan, de gedeelde autokosten wogen totaal niet op tegen het uitwonend gaan.

hobbes2cv zei:
Maar mischien het allerbelangrijkste probleem vind ik dat er geen 1 elektrische auto is met een trekhaak.

Tesla Model X kan 2,2 ton trekken. Er is er dus wel een en het zullen er meer worden.

De basis is er dan eindelijk, en vervolgens worden de mogelijkheden van zo'n ding weer verprutst met een setje zeer onhandige vleugeldeuren.:confused:
Nu kunnen we eindelijk eens een aanhangertje meenemen naar de bouwmarkt, maar kunnen de passagiers op de achterbank niet meer fatsoenlijk uitstappen op die smalle parkeerplaatsen van de bouwmarkt.... het blijft op deze manier wel een beetje behelpen met zo'n Tesla.:)

131000 euro om een aanhanger te kunnen verslepen. Zelfs met normale deuren is het geen alternatief, dat budget heb ik niet.

hobbes2cv zei:

Met een catalogusprijs van 131.000 Euro is het een academische keuze.
Geeft meteen aan hoeveel accucapaciteit er nodig blijkt te zijn voor een beetje trekhaakvermogen ... ;)

Hilarisch dat het optrekvermogen van de Tesla weer wordt genoemd in het artikel. 5.5 seconden van 0 naar 100 met caravan.
Er wordt jammer genoeg niet bij vermeld na hoeveel keer optrekken op die manier je weer aan de stekker moet ...

Blackadder the 5th zei:
Geeft meteen aan hoeveel accucapaciteit er nodig blijkt te zijn voor een beetje trekhaakvermogen ... ;)

Hilarisch dat het optrekvermogen van de Tesla weer wordt genoemd in het artikel. 5.5 seconden van 0 naar 100 met caravan.
Er wordt jammer genoeg niet bij vermeld na hoeveel keer optrekken op die manier je weer aan de stekker moet ...

Put je daar nou veel voldoening uit, om altijd maar weer het negatieve te benadrukken? Hij lijkt me zo donker, die wereld van jou...

Blackadder the 5th zei:

Put je daar nou veel voldoening uit, om altijd maar weer het negatieve te benadrukken? Hij lijkt me zo donker, die wereld van jou...

Nee, eigenlijk niet. Ik blijf hopen op een betaalbaar en milieuvriendelijk elektrisch voertuig.
Het meeste wat er aan elektrisch "nieuws" voorbijkomt is groot, zwaar en duur ...

Blackadder the 5th zei:
Het meeste wat er aan elektrisch "nieuws" voorbijkomt is groot, zwaar en duur ...

We zijn veel te veel verwend met al het gereedschap met bekrachtiging. Als je dan terugdenkt hoe veel moeite het 200 jaar geleden kostte om zoiets simpels als een kast te maken....
Tegenwoordig zuchten we al als we die paar schroefjes van een Ikea-kast met de hand moeten indraaien.

Ik wil daarmee niet zeggen dat bijvoorbeeld wegwerkers de leunschep moeten inleveren en weer ouderwets met een echte spa aan de gang moeten, maar we moeten het onszelf wel realiseren dat het werk tegenwoordig vooral door motoren gedaan wordt. Zowel door plofmotoren als elektrische motoren waarbij de gemeenschappelijke factor wel is dat deze enorme hoeveelheden energie nodig hebben. Energie via dikke kabels uit de centrale of met sloten brandstof bij de Shell vandaan.

Hoeveel vermogen kan een mens leveren?
Heb je wel eens 250 Watt getrapt tijdens een fitnesstest?
Doe dat kunstje dan met 100 man tegelijk en je hebt het vermogen van een normale Tesla. Wel een paar uur volhouden aub, ik wil niet op de hoek van de straat stranden.

En als toetje een mooi plaatje van mensen die jaren in de klei aan het wroeten waren voor een klein simpel stukje snelweg wat een goede machine tegenwoordig in een paar weken maakt.

Edit...

Toen ik dit opnieuw las, leek het een rekenfout. Mijn excuses.
De benodigde energie is zo veel dat je er 'geen gevoel' bij hebt. Een Tesla levert maximaal 200 Kw. Voor een snelwegsnelheid van continu 100 km/uur heb je met een doorsnee auto aan 20 Kw genoeg.
Met 100 man trappen heftig intensief trappen levert dus een Tesla op die 100 km/uur (25Kw = 35pk) rijdt zolang er gefietst wordt. Ga je met 1000 man tegelijk trappen, dan heb je een voluit accelererende Tesla.

Voor de enthousiastelingen die zonnepaneeltjes op hun Tesla willen plakken: een zonnepaneel van 100 bij 165 cm levert maximaal 300 Wat op. Ik gok dat je dakruimte te kort komt.

Blackadder the 5th zei:
Nee, eigenlijk niet. Ik blijf hopen op een betaalbaar en milieuvriendelijk elektrisch voertuig.

Dat heet ontwikkeling. Zou fraai zijn als de ultieme oplossing ineens zomaar uit de lucht kwam vallen, niet?

Stapje voor stapje komt jouw ideaalbeeld dichterbij. Dan zou je toch juist positief moeten zijn over elke stap?

Blackadder the 5th zei:

Wat wordt er negatief benadrukt dan?... ik lees alleen een paar terechte realistische opmerkingen, te weten een extreme prijs en het (bewust?) niet vermelden van wat toch wel zeer belangrijke verbruiksinfo.
Die zinloze info over een sleurhut in 5½ seconde op 100 km/h te kunnen brengen heeft in de praktijk ook niemand wat aan, daar trek je de sleurhut en/of lading namelijk alleen maar mee kapot.

Ik had zelf trouwens nog niet eens gekeken naar de kosten voor zo'n Tesla.
Maar als dat ding inderdaad zo extreem veel moet kosten dan kun je net zo goed een gloednieuwe Transit bus kopen voor de aanhangerkilometers en daarnaast nog 2 of 3 nieuwe kleine EV'tjes voor het dagelijkse gebruik plaatsen.

Muddy Bandit zei:
Blackadder the 5th zei:

Wat wordt er negatief benadrukt dan?... ik lees alleen een paar terechte realistische opmerkingen, te weten een extreme prijs en het (bewust?) niet vermelden van wat toch wel zeer belangrijke verbruiksinfo.
Die zinloze info over een sleurhut in 5½ seconde op 100 km/h te kunnen brengen heeft in de praktijk ook niemand wat aan, daar trek je de sleurhut en/of lading namelijk alleen maar mee kapot.

Ik had zelf trouwens nog niet eens gekeken naar de kosten voor zo'n Tesla.
Maar als dat ding inderdaad zo extreem veel moet kosten dan kun je net zo goed een gloednieuwe Transit bus kopen voor de aanhangerkilometers en daarnaast nog 2 of 3 nieuwe kleine EV'tjes voor het dagelijkse gebruik plaatsen.

Iemand post het volgende:

Het enige dat ik daarop post is dat er één EV is waar dat niet voor geldt - en dat er meer zullen komen. Vervolgens gaan we lekker negatief los met "ja maar hij kost te veel", "ja maar, verbruiksinfo wordt niet vermeld" en "ja maar, hij trekt te snel op".

Wat doe je dan in dit draadje? Of had je bij het begin van de mobiele telefoons ook van die fijne 'realistisch' bijdragen? "Ja maar, ze zijn nutteloos", "ja maar, overal staan telefooncellen", "Ja maar, ze zijn veel te duur".

TYN zei:
Blackadder the 5th zei:

Dat heet ontwikkeling. Zou fraai zijn als de ultieme oplossing ineens zomaar uit de lucht kwam vallen, niet?

Stapje voor stapje komt jouw ideaalbeeld dichterbij. Dan zou je toch juist positief moeten zijn over elke stap?

De stappen die gedaan worden zijn vooral subsidiestappen.
In technologisch opzicht zijn de meeste EV's hetzelfde als hun vergelijkbare ICE-broers: groot, zwaar en grote energieslurpers.
Daarmee verleg je het probleem (zie de post van RKE over energieopbrengst van zonnepanelen)
van de auto naar de energiecentrale die de stroom moet leveren ...

Iemand post het volgende:

Het enige dat ik daarop post is dat er één EV is waar dat niet voor geldt - en dat er meer zullen komen. Vervolgens gaan we lekker negatief los met "ja maar hij kost te veel", "ja maar, verbruiksinfo wordt niet vermeld" en "ja maar, hij trekt te snel op".

Wat doe je dan in dit draadje? Of had je bij het begin van de mobiele telefoons ook van die fijne 'realistisch' bijdragen? "Ja maar, ze zijn nutteloos", "ja maar, overal staan telefooncellen", "Ja maar, ze zijn veel te duur".

Uwes beseft hopelijk nog wel dat het hier tevens een forum voor discussies is en niet enkel maar een mededeling- en artikeldump?
Verder vraag ik mij af waar uwes op toespitst met de geplaatste opmerking "Put je daar nou veel voldoening uit, om altijd maar weer het negatieve te benadrukken? Hij lijkt me zo donker, die wereld van jou...... helaas voor uwes droomt niet iedereen hier in de roze wolkjes, velen (inclusief ondertekende) bekijken het totaalbeeld toch liever even wat wat realistischer, praktijkgerichter en economischer als enkel en alleen maar door een voorgespiegelde roze propaganda-bril.

Muddy Bandit zei:
hobbes2cv zei:

De basis is er dan eindelijk, en vervolgens worden de mogelijkheden van zo'n ding weer verprutst met een setje zeer onhandige vleugeldeuren.:confused:
Nu kunnen we eindelijk eens een aanhangertje meenemen naar de bouwmarkt, maar kunnen de passagiers op de achterbank niet meer fatsoenlijk uitstappen op die smalle parkeerplaatsen van de bouwmarkt.... het blijft op deze manier wel een beetje behelpen met zo'n Tesla.:)
Ik vind die deuren persoonlijk een beetje overbodig, maar op smalle parkeerplaatsen zou het juist een voordeel moeten zijn. Ik zou zeggen kijk hier eens, vanaf +/- 1:30 inclusief applaus. :p

Ah kijk(y), dat truukje kon ik ook niet zien op het getoonde plaatje.
Daarmee is in ieder geval ook al weer de eerste € 2000,= van die idioot hoge prijs à € 131000.= verklaard.:)

Ik ken de (on)mogelijkheden van vleugeldeuren alleen van de hobby-auto (DeLorean) van een kennis, en daarin zijn die deuren niet beaald praktisch op een drukke parking of in een garagebox.

Nogmaals: de elektrische auto wordt nu gezien als de oplossing. Er wordt zelfs heel veel overheidsgeld tegen aan gegooid om die dingen maar te slijten.

Maar:
1- Is een elektrische auto milieuvriendelijker te bouwen? De bouw van een XXXL-oplaadbare batterij levert enorm veel vervuiling op.
2- Is een elektrische auto goedkoper te bouwen? Duidelijk niet, hij is dankzij forse belastingkortingen bijna betaalbaar.
3- Is een elektrische auto zuiniger met energie? Puur aan de aandrijfassen gemeten niet, de auto is flink zwaarder. Kijk je naar de CO2 productie of het brandstofverbruik is de elektrische auto een fractie zuiniger doordat het rendement van een elektriciteitscentrale hoger is dan van een plofmotor.
4- Is een elektrische auto beter bruikbaar dan een auto met plofmotor? Als je de auto alleen als veredelde scootmobiel (korte stukjes) gebruikt, is de elektrische auto beter bruikbaar. Hij gaat niet stuk van alleen korte stukjes en hij stinkt niet waar hij rijdt. Wil je er langere stukken mee rijden of lading mee versjouwen, is de tijd nodig voor het tussentijds opladen erg hinderlijk. Deze toepassingen schreeuwen om veel betere accu's.
5- Is een elektrische auto makkelijker in onderhoud? Dat zeker, de accu kent vooral vervangen als mogelijk onderhoud in tegenstelling tot de grote plons motorolie en de berg onderdeeltjes die een plofmotor in zijn levensduur nodig heeft. Ik denk wel dat we de vervuiling van zo'n afgedankte accu niet mogen verwaarlozen, we hebben al eerder het probleem van afval ten onrechte verwaarloosd.
6- Is het parkeren makkelijker? Nee, want om hem op te laden moet je hem bij een geschikte laadpaal parkeren. Standaardisatie van oplaadvoorzieningen en enorme uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen met stopcontact zou veel kunnen verhelpen maar dat worden extreem grote projecten om uit te voeren. Terwijl we de normale eletriciteitsvoorzieningen al grotendeels gestandaardiseerd hebben.

En als je dan bedenkt hoeveel geld er dankzij de elektrische auto uit de schatkist stroomt in plaats van er in, dan staat mij het huilen nader dan het lachen. Want, de heren ambtenaren komen de muntjes die zij straks uiteraard te kort komen natuurlijk bij de brave burger halen. Waarmee alle burgers dus eigenlijk die paar elektrische auto's betalen. Dat geeft zo'n dure accu-auto toch een smerig luchtje.

In mijn optiek is de elektrische auto zoals men hem nu op de markt gooit een wanhopige poging de vroegere status van de plofauto te handhaven. Ik zie veel meer in een extreme schaalverkleining voor de voertuigen die met een of twee personen rondrijden. Voor voertuigen die echt veel energie nodig hebben is de plofmotor voorlopig nog de enige werkbare oplossing dus die kunnen we gewoonweg nog niet in het verdomhoekje plaatsen.
Ik denk wel dat in de nabije toekomst (10 ~ 20 jaar) met nieuwe accu-techniek ook die zwaardere voertuigen elektrisch kunnen. Dan kunnen we er een kerncentrale bijbouwen en gaan we een stralende toekomst tegemoet.

Dat is ook heel erg nodig, de scheve verhouding tussen belastingafdracht voor een elektrisch voertuig en een plofvoertuig is niet rechtvaardig.

Was kostet der Batteriesatz für einen PKW?

Das ist sehr unterschiedlich. Für den neuen Smart mit etwa 18 Kilowattstunden kostet der Batteriesatz etwa 2500 bis 3000 Euro und reicht dann für 150 Kilometer. Größere Fahrzeuge wie der Tesla mit haben einen Speicher mit bis zu 90 Kilowattstunden und können dann damit etwa 420 Kilometer fahren. Da liegt der geschätzte Einkaufspreis für den Batteriesatz zwischen 12.000 und 14.000 Euro
Wat in mijn ogen eigenlijk beter zou zijn, is een halve Tesla accu in een Smart, zodat de Smart een actieradius heeft van 1000 km. Als je dan ook nog eens op veel meer plaatsen dan nu kan laden (standaardisatie van de overbekende stekker o_O ), is die plof-Smart net zo bruikbaar als een elektro-Smart. Dan blijft het prijskaartje over en kunnen we werken aan schaalvergroting van de fabricage van accu's.

Ik denk ook dat de elektrische auto op den duur de plof-auto zal verdringen. Maar ik zie graag dat de markt vanuit de veelrijders bestormd wordt en dat er ook gelijk iets gedaan wordt aan de onnodig hoge CO2 productie van ons personenauto-park (en daar tel ik de centrales bij). Met de huidige belastingmaatregelen wordt de markt juist veroverd vanuit de high-end voertuigen en de voertuigen die vooral voor korte ritjes gebruikt worden en de CO2-reductie is marginaal.

rke zei:
[...] de scheve verhouding tussen belastingafdracht voor een elektrisch voertuig en een plofvoertuig is niet rechtvaardig.

Dat is net zoiets als zeggen dat accijnzen op tabak en alcohol onrechtvaardig zijn. Of roepen dat het onrechtvaardig is dat ontwikkelingen die maatschappelijk en democratisch wenselijk worden geacht fiscaal worden gestimuleerd.

rke zei:
[...] de scheve verhouding tussen belastingafdracht voor een elektrisch voertuig en een plofvoertuig is niet rechtvaardig.

Dat is net zoiets als zeggen dat accijnzen op tabak en alcohol onrechtvaardig zijn. Of roepen dat het onrechtvaardig is dat ontwikkelingen die maatschappelijk en democratisch wenselijk worden geacht fiscaal worden gestimuleerd.

Met selectief quoten kun je iedereen van alles laten beweren ... :confused:

rke zei:

Dat is ook heel erg nodig, de scheve verhouding tussen belastingafdracht voor een elektrisch voertuig en een plofvoertuig is niet rechtvaardig.

Was kostet der Batteriesatz für einen PKW?

Das ist sehr unterschiedlich. Für den neuen Smart mit etwa 18 Kilowattstunden kostet der Batteriesatz etwa 2500 bis 3000 Euro und reicht dann für 150 Kilometer. Größere Fahrzeuge wie der Tesla mit haben einen Speicher mit bis zu 90 Kilowattstunden und können dann damit etwa 420 Kilometer fahren. Da liegt der geschätzte Einkaufspreis für den Batteriesatz zwischen 12.000 und 14.000 Euro
Wat in mijn ogen eigenlijk beter zou zijn, is een halve Tesla accu in een Smart, zodat de Smart een actieradius heeft van 1000 km. Als je dan ook nog eens op veel meer plaatsen dan nu kan laden (standaardisatie van de overbekende stekker o_O ), is die plof-Smart net zo bruikbaar als een elektro-Smart. Dan blijft het prijskaartje over en kunnen we werken aan schaalvergroting van de fabricage van accu's.

Ik denk ook dat de elektrische auto op den duur de plof-auto zal verdringen. Maar ik zie graag dat de markt vanuit de veelrijders bestormd wordt en dat er ook gelijk iets gedaan wordt aan de onnodig hoge CO2 productie van ons personenauto-park (en daar tel ik de centrales bij). Met de huidige belastingmaatregelen wordt de markt juist veroverd vanuit de high-end voertuigen en de voertuigen die vooral voor korte ritjes gebruikt worden en de CO2-reductie is marginaal.
De prijs van de smartaccu valt mij alles mee, dan vraag ik me af waarom dat ding nog zoveel meer moet kosten dan een 'gewone'. Dat de markt van bovenaf wordt bestormd lijkt me logisch. Overigens is dat wat betreft je 'onrechtvaardige belasting' verhaal alleen maar gunstig, voor zo'n Tesla betaal je inmiddels aardig wat belasting.

Ja, ik heb geen hoge pet op van dat verdrag sorry.

Het bedrijf zelf bestaat nog.

Begin 2016 was er nog leven en ze staan ook nog bij Bloomberg bekend, verder niet veel meer van gehoord helaas. Maar vaak sterven dit soort dingen vrij rap uit. Waarbij het ook wel voor schijnt te komen (geen hard bewijs voor) dat de olieindustrie bepaalde patenten gewoon opkoopt.

rke zei:

In het eerste deel zit een kern van waarheid.

Je mag jezelf helemaal moddervet vreten en daar zal geen greintje accijns over geheven worden, maar als je een flesje jenever per dag opdrinkt loop je ZELF een gezondheidsrisico en daar mag jij ZELF voor betalen.
Ik zou zelf wiet gaan kweken, dan kan je roken en beneveld raken. Met wat handigheid en groene vingers kost het je nauwelijks geld. Er zijn zelfs speciale internetwinkels die de grondstoffen verkopen.

Het tweede deel... Wat wordt er nu precies maatschappelijk wenselijk geacht? Dat we in vergelijkbare blikken doosjes kunnen blijven rijden of dat we de CO2 productie verminderen?

Overigens heb ik vroeger zelf wijn gemaakt. Zolang je de kwaliteitseisen laag houdt, is dat prima te doen. De ene keer heb je 25 liter overheerlijke wijn die in no-time op is, de andere keer heb je 5 liter wijn die bijzonder geschikt is om 'plakkende visite' huiswaarts te laten gaan. Ik heb nog overwogen om zelf bourbon te gaan stoken, maar mijn ex vond dat maar niets. Inmiddels is de vakman (Pere Augustin in Mookhoek) waar ik de spullen vandaan haalde er niet meer.

Of hij is van zijn voorraadje aan het genieten of ...

Volt zei:
rke zei:
Wat in mijn ogen eigenlijk beter zou zijn, is een halve Tesla accu in een Smart, zodat de Smart een actieradius heeft van 1000 km.

De Smart is bij lange niet de zuinigste elektrische auto, volgens het EPA is dat momenteel de Hyundai Ioniq Electric en die haalt 200 km met een 28 kWh accu.

EPA Fuel Economy New All-Electric Vehicles 2017

Hyundai, Opel (Chevy), Smart, Tesla vergelijk

Verschil in kwaliteit van de toegepaste accu's?
Of is het dit: "User MPG estimates are not yet available for this vehicle"?

Blackadder the 5th zei:
Volt zei:
rke zei:
Wat in mijn ogen eigenlijk beter zou zijn, is een halve Tesla accu in een Smart, zodat de Smart een actieradius heeft van 1000 km.

De Smart is bij lange niet de zuinigste elektrische auto, volgens het EPA is dat momenteel de Hyundai Ioniq Electric en die haalt 200 km met een 28 kWh accu.

EPA Fuel Economy New All-Electric Vehicles 2017

Hyundai, Opel (Chevy), Smart, Tesla vergelijk

Verschil in kwaliteit van de toegepaste accu's?
Of is het dit: "User MPG estimates are not yet available for this vehicle"?

De accu kan invloed hebben, een efficiëntere elektromotor, zuinige klimaatbeheersing (warmtepomp), de accu wordt op de goede temperatuur gehouden middels een TMS (thermal management system), weinig luchtweerstand (CW-waarde 0,24). Er zijn veel factoren die van invloed zijn. De Hyundai blijkt in de praktijk ook de zuinigste te zijn. De nieuwe 2017 Smart is wel zuiniger geworden maar nog niet door het EPA gemeten.

Muddy Bandit zei:
Volt zei:

Even uit dat artikel geplukt:

You SAVE
$4,250
in fuel costs over 5 years
compared to the
average new vehicle

Moet ik dit nu zien als: na 5 jaar heb je 4250 dollar (ca. 4000 euro) bespaard aan brandstofkosten t.o.v. de plofversie?
Als dat het geval is dan duurt het wel verrekte lang voordat zo'n dure accu-investering eindelijk eens terug verdient is.:(

Klopt in de VS waar je 0,6 euro betaalt voor 1 liter benzine. In Nederland gaat de besparing ongeveer 2,5 keer zo snel. Dus 10000 euro in 5 jaar bij 24000 km per jaar.

Volt zei:
Klopt in de VS waar je 0,6 euro betaalt voor 1 liter benzine. In Nederland gaat de besparing ongeveer 2,5 keer zo snel. Dus 10000 euro in 5 jaar bij 24000 km per jaar.

Dat valt me dan nog steeds fors tegen, dan heb je dus pas na 3 tot 5 jaar je accu terug verdient maar de meesten nemen echter in die 3 tot 5 jaar ook wel weer een nieuwe auto... met een beetje geluk speel je dan kostentechnisch nog maar net neutraal i.p.v. dat je wat verdient hebt.

Muddy Bandit zei:
Volt zei:

Even uit dat artikel geplukt:

You SAVE
$4,250
in fuel costs over 5 years
compared to the
average new vehicle

Moet ik dit nu zien als: na 5 jaar heb je 4250 dollar (ca. 4000 euro) bespaard aan brandstofkosten t.o.v. de plofversie?
Als dat het geval is dan duurt het wel verrekte lang voordat zo'n dure accu-investering eindelijk eens terug verdient is.:(
Ja, maar de accu gaat zo'n tien jaar mee.

Het zakelijke/beroepsvervoer wordt heel sterk kostengestuurd. Zodra de accu-auto voordeliger is, zie je ze vanzelf verschijnen. Het grote minpunt is echter dat de belastingmaatregelen deze dingen voor de werknemer voordeliger maken waardoor je eigenlijk als overheid de kostenberekening erg scheef trekt. De werkgever kijkt voor een nieuwe bus naar kosten/baten, de werknemer kijkt voor een nieuwe auto naar bijtelling/status.

Eerlijk gezegd, als een Tesla of andere elektrische auto binnen mijn budget past, stap ik ook in de accu-bak. Maar voorlopig moet ik voor een Tesla dik 600 per maand bijleggen (eigen bijdrage plus bijtelling) tegenover nog geen 200 voor de Seat. Een goedkoper autootje dan de Tesla verplicht mij tot tussentijdse laadstops waar ik geen zin in heb. Een elektrische motorfiets is wel een goed alternatief maar ik heb een werkgever die iets tegen motorfietsen heeft....
(Gisteren dik 300 km zakelijk moeten rijden, dwars door alle spitsfiles heen. Alle haren op mijn hoofd hadden spijt dat de brommer werkeloos thuis stond te wachten in ik in de leasedoos zat te wachten tot er eindelijk weer wat meters gemaakt konden worden.)

Wat wel een voordeel kan zijn: nu sturen werkgevers de mensen heel Nederland door. Vanuit Groningen komen de mannen in het bouwvakkersbusje even een klusje in Vlissingen doen. Met een elektrisch busje komt er dankzij de beperkte actieradius halverwege een duur oplaadmoment van een paar uur bij de klus. De mannen doen wel even een bakkie of een beunklusje, die hoor je niet over twee uur neuspeuteren.

Maar onder aan de streep zal de werkgever twee uur extra moeten factureren en daarmee is concureren met locals niet meer mogelijk.

I.v.m. die bijtelling rijd ik juist een 15+, slechts bijtelling over de dagwaarde à ongeveer kiloprijs oud ijzer... maar met de verwachte accu-levensduur van 10 jaar zal het EV dan niet bepaald een passend plaatje gaan worden voor mijn privé-kilometers.:confused:

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat bij de EV's de accuprijs met hooguit 2 jaar al wel terug verdiend zou zijn.
Maar waarschijnlijk staar ik me daarbij dan toch een beetje blind op het accu hoveniersgereedschap (Stihl) wat ik gebruik: daarvan zijn de accu's namelijk in 1 jaar al terug verdiend op de brandstofkosten t.o.v. het gemotoriseerde gereedschap.

rke zei:
Een elektrische motorfiets is wel een goed alternatief maar ik heb een werkgever die iets tegen motorfietsen heeft....
(Gisteren dik 300 km zakelijk moeten rijden, dwars door alle spitsfiles heen. Alle haren op mijn hoofd hadden spijt dat de brommer werkeloos thuis stond te wachten in ik in de leasedoos zat te wachten tot er eindelijk weer wat meters gemaakt konden worden.)
Daar heb je wel een goed punt. Geen idee hoe 'schoon' een motorfiets eigenlijk is, maar met het oog op files is het natuurlijk een ideale oplossing. Toch is jouw werkgever geen uitzondering in het uitsluiten van een motorfiets als alternatief voor de leaseauto.

Dakloos zei:
rke zei:
Een elektrische motorfiets is wel een goed alternatief maar ik heb een werkgever die iets tegen motorfietsen heeft....
Daar heb je wel een goed punt. Geen idee hoe 'schoon' een motorfiets eigenlijk is, maar met het oog op files is het natuurlijk een ideale oplossing. Toch is jouw werkgever geen uitzondering in het uitsluiten van een motorfiets als alternatief voor de leaseauto.
Plofmotorfietsen zijn niet schoon. De blokjes zijn gebouwd op zo veel mogelijk presteren niet op schoon en zuinig. Er zijn enkele uitzonderingen e 'n die verbruiken 1 op 30 (in praktijk ! ) . De motorfietsen heeft ook een slechte stroomlijn.
Bij de zuinigheidsamateurs zie je vaak een motor als basis met een stroomlijn er omheen.

Ik heb een aantal jaar woon-werkverkeer met (lichte) motoren gedaan.
Ja, je bent extreem kwetsbaar.
Ja, je wordt nat als het regent.
Ja, je moet beschermende kleding aantrekken

Maar als het regent stapt iedereen in de auto en raakt het wegennet verstopt. En het enige, zwakke weerwoord op de kwetsbaarheid is anticiperen met een voertuig wat zo extreem snel is dat het uitnodigt tot puberaal haantjesgedrag.

rke zei:
Ik heb een aantal jaar woon-werkverkeer met (lichte) motoren gedaan.
Ja, je bent extreem kwetsbaar.
Ja, je wordt nat als het regent.
Ja, je moet beschermende kleding aantrekken

Maar als het regent stapt iedereen in de auto en raakt het wegennet verstopt. En het enige, zwakke weerwoord op de kwetsbaarheid is anticiperen met een voertuig wat zo extreem snel is dat het uitnodigt tot puberaal haantjesgedrag.

Is dat niet de voornaamste reden dat een leasemotor voor de werkgever niet echt een aantrekkelijke optie is?

Terug
Bovenaan