Nobody in Particular zei:
Put je daar nou veel voldoening uit, om altijd maar weer het negatieve te benadrukken? Hij lijkt me zo donker, die wereld van jou...
Nogmaals: de elektrische auto wordt nu gezien als
de oplossing. Er wordt zelfs heel veel overheidsgeld tegen aan gegooid om die dingen maar te slijten.
Maar:
1- Is een elektrische auto milieuvriendelijker te bouwen? De bouw van een XXXL-oplaadbare batterij levert enorm veel vervuiling op.
2- Is een elektrische auto goedkoper te bouwen? Duidelijk niet, hij is dankzij forse belastingkortingen bijna betaalbaar.
3- Is een elektrische auto zuiniger met energie? Puur aan de aandrijfassen gemeten niet, de auto is flink zwaarder. Kijk je naar de CO2 productie of het brandstofverbruik is de elektrische auto een fractie zuiniger doordat het rendement van een elektriciteitscentrale hoger is dan van een plofmotor.
4- Is een elektrische auto beter bruikbaar dan een auto met plofmotor? Als je de auto alleen als veredelde scootmobiel (korte stukjes) gebruikt, is de elektrische auto beter bruikbaar. Hij gaat niet stuk van alleen korte stukjes en hij stinkt niet waar hij rijdt. Wil je er langere stukken mee rijden of lading mee versjouwen, is de tijd nodig voor het tussentijds opladen erg hinderlijk. Deze toepassingen schreeuwen om veel betere accu's.
5- Is een elektrische auto makkelijker in onderhoud? Dat zeker, de accu kent vooral vervangen als mogelijk onderhoud in tegenstelling tot de grote plons motorolie en de berg onderdeeltjes die een plofmotor in zijn levensduur nodig heeft. Ik denk wel dat we de vervuiling van zo'n afgedankte accu niet mogen verwaarlozen, we hebben al eerder het probleem van afval ten onrechte verwaarloosd.
6- Is het parkeren makkelijker? Nee, want om hem op te laden moet je hem bij een geschikte laadpaal parkeren. Standaardisatie van oplaadvoorzieningen en enorme uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen met stopcontact zou veel kunnen verhelpen maar dat worden extreem grote projecten om uit te voeren. Terwijl we de normale eletriciteitsvoorzieningen al grotendeels gestandaardiseerd hebben.
En als je dan bedenkt hoeveel geld er dankzij de elektrische auto
uit de schatkist stroomt in plaats van er
in, dan staat mij het huilen nader dan het lachen. Want, de heren ambtenaren komen de muntjes die zij straks uiteraard te kort komen natuurlijk bij de brave burger halen. Waarmee
alle burgers dus eigenlijk die paar elektrische auto's betalen. Dat geeft zo'n dure accu-auto toch een smerig luchtje.
In mijn optiek is de elektrische auto zoals men hem nu op de markt gooit een wanhopige poging de vroegere status van de plofauto te handhaven. Ik zie veel meer in een extreme schaalverkleining voor de voertuigen die met een of twee personen rondrijden. Voor voertuigen die echt veel energie nodig hebben is de plofmotor voorlopig nog de enige werkbare oplossing dus die kunnen we gewoonweg nog niet in het verdomhoekje plaatsen.
Ik denk wel dat in de nabije toekomst (10 ~ 20 jaar) met nieuwe accu-techniek ook die zwaardere voertuigen elektrisch kunnen. Dan kunnen we er een kerncentrale bijbouwen en gaan we een stralende toekomst tegemoet.