Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Muddy Bandit zei:
Die enge referentiekadertjes zijn soms ook geboren uit financiële afwegingen.

Dat is bij mij ook het geval. Ik heb jarenlang een BMW K75RT gereden voor woonwerkverkeer. Liep 1 op 17 ~ 1 op 19, wat niet extreem zuinig is. Maar hij heeft wel alle voordelen van een motor, er zit een goede kuip op die mij beschermd tegen regen en wind en ik kon hem in 2009 kopen voor 800 euro.

Voor mensen die een auto gebruiken als sleepwagen, mobiele werkplaats of transportvoertuig is het elektrische rijden voorlopig nog verre toekomst muziek. Die mensen hebben energie nodig in zeer grote hoeveelheden en zo veel kan er nu nog niet in een accu.
Ja, de loodgieter die alleen lokaal klusjes aanpakt, die heeft iets aan een elektrisch busje. Maar de bouwvakker die dagelijks met een zwaarbeladen Transit honderden kilometers moet rijden heeft echt nul komma niets aan een elektrisch busje. Dan heeft hij voor iedere klus een paar uur extra nodig om onderweg op een dure manier de bus bij te laden.

De techniek belooft veel en er is nog steeds volop ontwikkeling gaande op het gebied van accu-voertuigen. Voor de mensen die voor het werk een echte energievreter zijn, is het wachten op iets bruikbaars. Maar de consultant die dagelijks zijn pens in de leasebak hijst om een paar kilometertjes te rijden is het vervangen van de plofmotor door een elektromotor naar mijn idee veel te weinig.

Ik zie in dit topic vooral de normale confectie doosjes die met de truc van plofmotor er uit, accu er in bruikbaar gemaakt zijn binnen de belastingnormen die de overheid stelt. Als je dan bedenkt hoe veel beter zo'n product als bijvoorbeeld de Aptera functioneert, dan zijn die gemodificeerde leasedozen maar gepruts om het volk tevreden te houden.

Het ding was zijn tijd te ver vooruit

Ik voel me juist beter op mijn gemak. In de file als laatste voertuig niet uiteraard maar voor de rest.

Betere handling, verbruik, stilte alles word beter met minder gewicht. 1 van de redenen dat ik niks zie in de huidige elektro auto's. De Tesla al helemaal. Duur, groot, zwaar, inefficiënt.

Rke verwoord dat prima.

Even in het algemeen gezegd (en dus absoluut niet op iemand persoonlijk gericht):

Wat mij voornamelijk stoort is dat er tegenwoordig grote groeperingen zijn die je bij voorbaat al veroordelen als je met wat groots en lomps op de weg rijdt: je krijgt al heel snel het negatieve stempeltje opgedrukt van patser, aso, milieuvervuiler en noem maar op.
En het zijn niet alleen de groengezinde burgers die dat doen, de groengezinde politieke partijen en overheden dragen hierin ook heel stevig hun steentje bij en stimuleren dit veroordelingsgedrag zelfs.
Veroordelen zonder eerst even te oordelen is helaas al een heel normale gang van zaken geworden.
Men is volledig blind gestaard op de eigen idealen en alles wat (om wat voor een reden dan ook) afwijkt van die eigen idealen wordt bij voorbaat fout verklaard en moet zich maar richten en aanpassen aan de door hen gestelde normen.... of die normen realistisch (nog) niet haalbaar zijn voor iedereen doet hierbij verder totaal niet ter zake.

Ik weet dat er genoeg groot en lomp spul rond rijdt puur als statussymbool, maar om al het grote en lompe spul over dezelfde kam te scheren vind ik wel zeer kortzichtig.
Voor sommigen zal alleen de statusknop in het hoofd even omgezet moeten worden om milieuvriendelijker te gaan worden, maar voor vele anderen blijft het noodgedwongen wachten op de verdere technische ontwikkelingen terwijl ze ondertussen wel afgestraft worden met allerlei veroordelingen en financiële c.q. beperkende maatregelen.

Klopt wel, maar voor mij zit er wel verschil in een auto die voor zijn taak word gebruikt en een hoog op de poten staand voertuig waar de potentie van zijn kunnen nooit word opgezocht.

rke zei:
Voor mensen die een auto gebruiken als sleepwagen, mobiele werkplaats of transportvoertuig is het elektrische rijden voorlopig nog verre toekomst muziek. Die mensen hebben energie nodig in zeer grote hoeveelheden en zo veel kan er nu nog niet in een accu.
Ja, de loodgieter die alleen lokaal klusjes aanpakt, die heeft iets aan een elektrisch busje. Maar de bouwvakker die dagelijks met een zwaarbeladen Transit honderden kilometers moet rijden heeft echt nul komma niets aan een elektrisch busje. Dan heeft hij voor iedere klus een paar uur extra nodig om onderweg op een dure manier de bus bij te laden.

verre toekomst? https://nikolamotor.com/one

Carfanatic zei:
rke zei:

Getoond voertuig is een hybride-EV waarvan de accus's tijdens het rijden worden opgeladen door een generator.
Deze generator wordt aangedreven door een turbine draaiend op waterstofgas of op CNG.
Rijbereik hangt af van de grootte van de waterstoftanks/CNG-tanks van het voertuig.

Er zijn meer fabrikanten met bezig met de ontwikkeling van semi-elektrische trucks:

MAN introduceert prototype van elektrische truck

VDL komt met elektrische vrachtwagen

Quote uit het laatste artikel:

Waterstof

Het bedrijf verwacht in het begin niet heel veel van de vrachtwagens te verkopen, omdat ze door de hoge kosten van de batterijen nog relatief duur zullen zijn. In de toekomst wil VDL ook elektrische vrachtwagens leveren met een waterstofcel die elektriciteit opwekt. Daardoor zal de actieradius fors toenemen.

Dus VDL is ook al de combinatie waterstof naar elektroaandrijving bezig, maar niet via een turbine/generator, maar via een brandstofcel ...

Carfanatic zei:
rke zei:

Afhankelijk van hoe je dat "verre toekomst" wilt beoordelen.... de boekhoudkundige tijdslijntjs zijn namelijk niet zo lang.
De gemiddelde levensduur/afschrijving van een nieuwe vrachtwagen/bedrijfsbus bij een bedrijf is pakweg 5 jaar, verder gaan kijken en rekenen dan die 5 jaar zal boekhoudtechnisch gezien dus niet gauw gebeuren.
In die 5 jaar zal zo'n EV/hybride bedrijfsvoertuig financieel al minimaal concurrerend moeten zijn aan de plofversie, en dat is nu bij lange na nog niet het geval... dus in de praktijk wordt er nu eerst maar weer een nieuwe generatie plofversie aangeschaft/geleased, en bij de volgende ronde over pakweg 5 jaar wordt er wel weer opnieuw gekeken wat de uitkomst van het rekensommetje voor de volgende generatie gaat geven.

Als de techniek gaat doen wat het beloofd en als fabrikanten gaan leveren wat ze voorspellen dan zal in het gunstigste geval het EV/hybride bedrijfsvoertuig over pakweg 5 jaar omarmd gaan worden, maar blijft er ergens nog wat achter dan zit er zo nog weer een generatie plofbedrijfsauto's tussen.
En voordat het EV/hybride bedrijfsvoertuig ook een keer voor de 2e-hands rijders binnen handberijk gaat komen zijn we (in het gunstigste geval) dus al gauw zo'n 10 jaar verder.... mits dan natuurlijk niet alles massaal in de export verdwijnt zoals nu nog het geval is met het 2e-hands EV.

Dus ja, in de praktijk nog best wel een verre toekomst voordat de EV/hybride bedrijfswagens een gemeengoed gaan worden.

De vooroordelen over grote pc hoofdtractoren en andere slurpers zijn er zeker wel.
Raar genoeg begint het veel-verstoken weer in de mode te komen, een Porsche Pepertjes mag weer. Het is jammer dat zelfs die mensen (die je op basis van hun succes mag verdenken niet dom te zijn) niet het begrip hebben dat ook welvaart eindig is.
Maar degene die een zware 4X4 voor het werk nodig heeft, zit met de vooroordelen. Net zo goed als groepen mensen die dankzij een criminele groep met dezelfde kenmerken ook gediscrimineerd worden.
Ik noem maar even de Hells Angels en normale motorclubs.

Je hebt helemaal gelijk met die boekhoudkundige lijntjes. Met de personenblikjes zijn die lijntjes nog langer, de auto die vandaag afgeleverd wordt, rijdt met wat geluk over 15 jaar nog steeds rond.
Initiatieven zoals remenergie met waterstof (of zelfs luchtdruk en elektriciteit) terug te winnen zijn de moeite van het onderzoek waard. Maar voor commerciële toepassingen ligt het rendement van waterstof regeneratie misschien te laag. Waterstof maken is geen probleem, waterstof samenpersen zodat je geen kubieke meters ruimte kwijt bent aan opgeslagen waterstof is een probleem. En samenpersen kost energie, net zo goed als die brandstofcel geen 100% rendement heeft..
Zou je met stoom rijden, kan je de remenergie opslaan als luchtdruk en een stoommotor loopt net zo makkelijk op luchtdruk als op stoomdruk. Maar dan zitten er straks tanks onder de truck met een paar honderd bar luchtdruk, ook niet ongevaarlijk.

Andere manieren van de remenergie chemisch opslaan zijn misschien meer rendabel. Misschien toch die accu weer van de plank? Een Tesla formaat accu in 10 minuten tijd leegtrekken met de 40 tons Scania tegen de berg op?
Ik zie met regelmaat stadsbussen rondrijden waar heel fraai 'hybride' op staat, waarschijnlijk wordt het al toegepast.

Nobody in Particular zei:
Porsche komt met verschillende versies van Mission E

Versies verschillen in vermogen. Niets over bereik (>500km is het doel) of laadtijd (80% in 15 minuten). Komt in 2019.

Uit dat artikel:"Initial performance claims for the earlier 590bhp Mission E concept made by Porsche suggested it would be capable of sprinting from 0-62mph in less than 3.5sec."

Met zo'n vermogen mag er vast ook wel minimaal een 3½ tons aanhanger achter hangen..... maar helaas niet dus.:(

Dit is (al)weer zo'n schoolvoorbeeld van zo fout mogelijk fout groen denken: waarschijnlijk is dat kleine plofgebakje van Suzuki netto nog milieuvriendelijker als die elektrische Porsche.
Maar met zo'n Porsche verslinden we de energie in ieder geval wel volstrekt nutteloos op een groene wijze, verder nadenken is dan al volstrekt overbodig en dus gaan we zo'n ding maar weer eens jubelend omarmen.:confused:

Dat zijn inderdaad de ontwikkelingen die nodig zijn.

Meer energie in hetzelfde formaat accu en dan ook nog eens gemaakt met alledaagse materialen.
Dan nog even meer dan de helft van die grote lompe stalen dozen afslijpen en we gaan echt de goede kant op.

Ik hoop van harte dat dit idee levensvatbaar is. En, als het apparaat dan ook nog zo ver te optimaliseren is dat vrachtwagens er ook iets aan hebben is het helemaal feest. Dat zou de werkelijke doodsteek voor de plofmotor kunnen zijn.

Eens, dan nog een sportief model met een handbak erbij en klaar.

En dat is 98% rendement dus je verliest er maar 2. En zelfs dat is niet eens helemaal waar. ;)

In ieder geval zijn de reacties positief. Als deze ontwikkeling echt doorzet... feit blijft helaas nog steeds dat zonnecellen op het autodak niet genoeg stroom kunnen opwekken, dus je blijft van krachtcentrales afhankelijk.

Herr Dr. von Zen zei:
... dus je blijft van krachtcentrales afhankelijk.

Krachtcentrales zijn zo vorige eeuw. De nieuwe stroomopwekking is overwegend decentraal. En duurzaam.

Herr Dr. von Zen zei:
Eschweiler
Krachtcentrales zijn zo vorige eeuw. De nieuwe stroomopwekking is overwegend decentraal. En duurzaam.

Er zijn er nog behoorlijk wat van, zeker hier in Duitsland.

Wolkenfabriek noemde het zoontje van een collega zo'n centrale. ;)

Herr Dr. von Zen zei:

EV's die net zoveel energie vreten als de ICE-tegenhangers zijn wat dat betreft ook vorige eeuw.
De windmolens/zonnepanelen kunnen niet groot genoeg zijn om in die energiebehoefte te voorzien ...

Blackadder the 5th zei:
Herr Dr. von Zen zei:

EV's die net zoveel energie vreten als de ICE-tegenhangers zijn wat dat betreft ook vorige eeuw.
De windmolens/zonnepanelen kunnen niet groot genoeg zijn om in die energiebehoefte te voorzien ...
In mijn geval geldt dat zeker.

Ik gebruik ongeveer 50 Kwh (Schatting, het zal tussen de 40 en 100 Kwh zijn) per dag voor mijn auto en waarschijnlijk nog geen 10 Kwh voor mijn huis (10Kwh per dag is gemiddeld voor een Nederlander, ik gebruik relatief weinig).
Een enkeling heeft zo veel zonnecellen op het dak dat hij geld krijgt van de energieleverancier, dus als jij 10 Kwh per dag uit de zonnecellen haalt ben jij echt een spekkoper.

Quote uit het artikel:

The initiative is still in the early stages, and the cities haven’t actually ordered any of the 114,000 vehicles. Rather, they’ve taken what’s typically the first step in a formal bidding process by inviting manufactures to outline plans to supply them. Plus, some cities are asking about vehicles that don’t exist yet, such as electric fire engines and heavy-duty trucks.

Hardstikke handig zo'n brandweerwagen op elektriciteit.
Hoef je niet alleen druk te maken over de watervoorziening, maar ook over de energievoorziening ... :(

Blackadder the 5th zei:
Hoef je niet alleen druk te maken over de watervoorziening, maar ook over de energievoorziening ... :(
Hoeveel brandweerkazernes hebben een tankstation op de kazerne? Ik denk dat er iets meer kazernes zijn met een stroomaansluiting...

Muddy Bandit zei:
Uit dat artikel:"Initial performance claims for the earlier 590bhp Mission E concept made by Porsche suggested it would be capable of sprinting from 0-62mph in less than 3.5sec."

Met zo'n vermogen mag er vast ook wel minimaal een 3½ tons aanhanger achter hangen..... maar helaas niet dus.:(
We hebben het hier over een Porsche? Moet daar nu ook al een aanhanger achter? o_O

Muddy Bandit zei:
Dit is (al)weer zo'n schoolvoorbeeld van zo fout mogelijk fout groen denken: waarschijnlijk is dat kleine plofgebakje van Suzuki netto nog milieuvriendelijker als die elektrische Porsche.
Maar met zo'n Porsche verslinden we de energie in ieder geval wel volstrekt nutteloos op een groene wijze, verder nadenken is dan al volstrekt overbodig en dus gaan we zo'n ding maar weer eens jubelend omarmen.:confused:
Huh? Gaan we een Porsche nu ook nog met een Suzuki vergelijken? Vergelijk het eens met een 'normale' Porsche dan is zo'n accubak gewoon een stuk groener.

Muddy Bandit zei:
Wat mij voornamelijk stoort is dat er tegenwoordig grote groeperingen zijn die je bij voorbaat al veroordelen als je met wat groots en lomps op de weg rijdt: je krijgt al heel snel het negatieve stempeltje opgedrukt van patser, aso, milieuvervuiler en noem maar op.
Met een grote bak wordt je inderdaad al snel zo weggezet. Zelfs als het een Tesla is.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Hoeveel brandweerkazernes hebben een tankstation op de kazerne? Ik denk dat er iets meer kazernes zijn met een stroomaansluiting...

Het opladen in de kazerne zal nog wel lukken, het weer opladen na een half uurtje blussen op vol vermogen kan
wel eens problematisch worden ... :(

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:

Sorry meneer maar we moeten nu stoppen met blussen want de accu raakt leeg... over een uurtje of wat zijn we weer opgeladen en komen we wel weer terug.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

We hebben het hier over een Porsche? Moet daar nu ook al een aanhanger achter? o_O

Dus???? Lomp vermogen is effectief voor zware lasten, heb je totaal niet nodig om een pakketje blik te verplaatsen.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Huh? Gaan we een Porsche nu ook nog met een Suzuki vergelijken? Vergelijk het eens met een 'normale' Porsche dan is zo'n accubak gewoon een stuk groener.

Waarom niet?
Beiden zijn auto's, beiden behalen prima de wettelijke maximum snelheid, beiden zijn totaal niet geschikt voor zwaar werk, en beiden zijn prima geschikt om 2 personen van A naar B te rijden... de één doet het alleen wel een heel stuk energievriendelijker als de ander.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Met een grote bak wordt je inderdaad al snel zo weggezet. Zelfs als het een Tesla is.

Als je het vermogen totaal niet nodig bent is er genoeg keuze in veel energievriendelijkere auto's die je ook pima van A naar B verplaatsen, daar heb je inderdaad ook geen Tesla voor nodig.
En Tesla's als werkpaard heb ik nog nooit gezien, tot nu toe alleen nog maar showbinkies die zo snel mogelijk de accu weer leeg willen trekken bij de verkeerslichten en invoegstroken.

Als je echt serieus groen en milieubewust wilt rijden dan zal de pronk en status als eerste aan de kant geschoven moeten worden.
Maar dat is voor velen blijkbaar een veel te lastige stap in hun groene denkvermogen, dan kun je jezelf toch maar beter voor de gek houden met zo'n zogenaamd milieuvriendelijke energieverspiller.
Je kunt het wel een beetje vergelijken met de kopers van al die idiote afslankmiddeltjes: ze willen wel heel gezond lijken maar absoluut niet meer bewegen en minder vreten.

Muddy Bandit zei:
Als je echt serieus groen en milieubewust wilt rijden dan zal de pronk en status als eerste aan de kant geschoven moeten worden.
Maar dat is voor velen blijkbaar een veel te lastige stap in hun groene denkvermogen, dan kun je jezelf toch maar beter voor de gek houden met zo'n zogenaamd milieuvriendelijke energieverspiller.
In de 70-er jaren was het groene denken helemaal nieuw. De echte geitenharen sok reed toen in een Citroen 2CV. Het argument voor de 2Cv was: goedkoop, zuinig en doordat de motor weinig benzine gebruikte ook schoon. Die mensen lieten ook pronk en status staan uit idealisme.

Onder jongeren is het verlangen een auto te bezitten al veel minder dan bij de oudjes. Waar ouderen nog vaak echt zoiets hebben van 'zonder auto kan ik niet leven', kiezen jongeren minder vaak voor autobezit.

Je kunt het wel een beetje vergelijken met de kopers van al die idiote afslankmiddeltjes: ze willen wel heel gezond lijken maar absoluut niet meer bewegen en minder vreten.
Lol.

Toch hebben de shakes - ondanks het ongezonde karakter - een groot marktaandeel. Veel groter dan je op basis van de alternatieven zou verwachten.

rke zei:
Onder jongeren is het verlangen een auto te bezitten al veel minder dan bij de oudjes. Waar ouderen nog vaak echt zoiets hebben van 'zonder auto kan ik niet leven', kiezen jongeren minder vaak voor autobezit.

Ja, dat hoor ik wel vaker... heb er hier (regio Twente) tot nu toe echter nog niets van gemerkt.
Waarschijnlijk dat dit in en om de grote steden toch wat meer speelt dankzij de ongemakken (parkeren, file's) als hier in de omgeving?

Muddy Bandit zei:
rke zei:

Ja, dat hoor ik wel vaker... heb er hier (regio Twente) tot nu toe echter nog niets van gemerkt.
Waarschijnlijk dat dit in en om de grote steden toch wat meer speelt dankzij de ongemakken (parkeren, file's) als hier in de omgeving?

Dat denkt het CBS ook volgens nu.nl. Ik denk ook dat de milieuverhaaltjes langzaam door beginnen te dringen, de kinderen worden op scholen behoorlijk milieubewust opgevoed.

Het valt me hier op dat bij de jongeren de auto steeds meer als fun-object gezien wordt.
Het mag gek zijn, het mag oud zijn, het mag fout zijn, het mag apart zijn, het hoeft totaal niet praktisch te zijn.... als het maar rijdt en stevig afwijkt van de grote grijze massa.

Hier in de buurt zit zo'n gezellig privé jeugdhonk/zuipkeet/hobbyschuur waar de oudere jeugd zich uit kan leven, het is best komisch als je ziet wat er daar op een zaterdag- of zondagmiddag allemaal op het erf staat.
Een gewoon mooie Lincoln Continental MarkV, Volvo 740 in carbagerun style, Piaggo Ape, ex brandweer Fort Transit (type varkensneusje) waar standaard een caravan type zwarte cross achter hangt, 2x VW Golf rat look, tot scania gepimpte Unimog, tot pick-up omgebouwde Nissan Patrol, een matzwart gerolde Toyota Prius (incl. bebording "Hoogspanning, Levensgevaarlijk" en een stuk of 20 stopcontacten rondom), Saab cabrio zonder dak (rijdt en staat jaarrond open, eigenaar trekt gewoon een motorpak aan als het koud of nat is).
Momenteel zijn ze daar bezig met een afgedankte lijkwagen te verbouwen tot een soort horror-clown wagen incl. suikerspin-aanhanger... willen ze met 6 personen een carbage run mee gaan rijden.:)

Dat is inderdaad zo. Je ziet steeds meer een scheiding: auto-haters en auto-lovers. Wat ik in mijn omgeving ook ervaar is dat de wat intelligentere jongeren kiezen voor auto-hater en de minder begaafden kiezen er voor auto-lover te zijn.

Maar er is ook een duidelijke relatie met de woonlokatie. Mijn oudste dochter rijdt het meeste met mijn Polo maar zij kiest er vaak voor met de trein te reizen; zij woont vrijwel naast het station. En ik heb met haar ook de afspraak dat als ik de Polo 'terug' wil hebben, hoef ik het maar te zeggen.
Ik denk ook dat de voorkeur van veel jongeren om 'in de stad' te willen wonen meespeelt. De dochter van mijn broer wilde hoe dan ook in centrum Rotterdam wonen (mijn broer woont heel mooi op het Zeeuwse platteland). Dochterlief woon in een oud, klein en duur huurpand, zonder auto. Ze heeft alleen een oude fiets en een ov-abonnement. Je begrijpt wel wie er bij wie koffie gaat leuten, met het OV het Zeeuwse platteland in gaan vereist een soort Livingstone mentaliteit.

De keuze om daar geen auto te willen hebben, kan ik mezelf ook goed voorstellen. Het parkeren in het Rotterdamse is duur en je moet bijna de Parijse methode gebruiken. Bovendien woont er ook volk met andere sociale omgangsnormen dan de beschaafde Nederlander.

rke zei:
Je ziet steeds meer een scheiding: auto-haters en auto-lovers.

Nounou. Zo zwart-wit is de wereld niet.

Wat je op autosites als deze ziet zijn enerzijds de zelfbenoemde autoliefhebbers, die vooral vanuit hun gevoel een onvoorwaardelijke liefde voor auto's aan de dag leggen. Helaas lijkt de nadruk op dat gevoel wel erg vaak op een excuus om niet de hersens te hoeven gebruiken.
Anderzijds is er een grote groep mensen die wel geïnteresseerd zijn in auto's, maar daarbij een wat genuanceerdere blik hebben. Dat uit zich in een minder dan onvoorwaardelijke liefde voor auto's en soms zelfs een standpunt dat erop neerkomt dat in het grote geheel der dingen niet alleen auto's belangrijk zijn.

Helemaal aan het eind van het spectrum heb je dan nog een minuscuul klein groepje dat echt auto's haat. Maar die zijn nog irrationeler dan de onvoorwaardelijke autoliefhebbers.

Anderzijds is er een grote groep mensen die wel geïnteresseerd zijn in auto's, maar daarbij een wat genuanceerdere blik hebben. Dat uit zich in een minder dan onvoorwaardelijke liefde voor auto's en soms zelfs een standpunt dat erop neerkomt dat in het grote geheel der dingen niet alleen auto's belangrijk zijn.

En we noemen ze GroenLinks

Carfan#1 zei:

Heel goed. Onmiddellijk in een hokje stoppen, dat voelt het beste en dan hoef je er niet meer over na te denken.

Yasser Klaver wil de wegenbelasting verhogen en daarbij ook nog een achterlijk hoge kilometerprijs.
Achteraf past hij misschien toch meer in de laatste categorie ;)

rke zei:

Nee, niet echt zwart-wit. Maar er zijn steeds meer jongeren die een auto iets overbodigs vinden en die heel bewust een auto gebruiken (en die jongeren noem ik voor het gemak auto-haters). Wat je ook ziet is dat jongeren heel makkelijk een auto lenen/huren. En dat lenen gaat het makkelijkst met de boodschappenauto van moeders, die staat toch vast te roesten.

- In mijn jeugd leende je de auto niet uit. Toen de Camry met kapotte voorveren stond en we eigenlijk op vakantie wilden, is mij tot vier keer toe een auto aangeboden om met de sleurhut op pad te gaan. Ik heb gepast, stel je voor dat de boel stuk gaat - het blijft geleend spul.

Mijn kinderen hebben allebei een auto van mij. Ik betaal alles, behalve de benzine. Ik weet zeker dat als ik deze auto's niet gegeven had, de dames geen auto gekocht hadden. Mijn 'schoonzonen' hebben allebei geen auto, de een gebruikt mijn Polo als hij hem nodig heeft, de ander gebruikt de Alto van zijn moeder. Mijn broer heeft twee dochters waarvan er een een auto heeft, die heeft zij nodig voor haar werk. De andere dochter is bijna een volbloed auto-hater, zij gebruikt alleen een auto als zij er echt een nodig heeft. Bij de vrienden van mijn dochters, en kinderen van vrienden en kennissen zie ik ook dat veel kinderen geen auto's hebben. Een enkeling heeft een lease-auto, de meesten stappen in de auto's van pa of ma.

Maar misschien ben ik onbewust wel heel erg groen en kies ik vrienden en kennissen op basis van hun liefde voor de natuur.

Carfan#1 zei:

Ik val wel in bovengenoemde groep, maar ben niet Groen Links georiënteerd. Eerst denken, dan schrijven.

Blackadder the 5th zei:
Het opladen in de kazerne zal nog wel lukken, het weer opladen na een half uurtje blussen op vol vermogen kan
Niet dat brandweerwagens wat mij betreft prioriteit hebben bij het vergroenen van het wagenpark, maar de gemiddelde brandweerwagen wordt naar mijn idee niet zo intensief gebruikt. Die enkele keer dat er een enorme ramp plaatsvindt naast de brandslang ook even een verlengsnoer uitrollen (of als het dan echt moet toch maar even een aggregaat eraan).

Muddy Bandit zei:
Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Dus???? Lomp vermogen is effectief voor zware lasten, heb je totaal niet nodig om een pakketje blik te verplaatsen.
Voor een aanhanger is dat vermogen ook niet nodig. Maar het is wel leuk.

Muddy Bandit zei:
Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Waarom niet?
Beiden zijn auto's, beiden behalen prima de wettelijke maximum snelheid, beiden zijn totaal niet geschikt voor zwaar werk, en beiden zijn prima geschikt om 2 personen van A naar B te rijden... de één doet het alleen wel een heel stuk energievriendelijker als de ander.
Iets met appels en peren. Beide zijn fruit, beide kun je eten etc.

Muddy Bandit zei:
Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:

Als je het vermogen totaal niet nodig bent is er genoeg keuze in veel energievriendelijkere auto's die je ook pima van A naar B verplaatsen, daar heb je inderdaad ook geen Tesla voor nodig.
En Tesla's als werkpaard heb ik nog nooit gezien, tot nu toe alleen nog maar showbinkies die zo snel mogelijk de accu weer leeg willen trekken bij de verkeerslichten en invoegstroken.

Dat van die stoplichtsprintjes valt mij wel mee. Maar natuurlijk is een Tesla evengoed een statussymbool als de dure Duitse merken. Alleen wel een relatief schoon statussymbool.

Muddy Bandit zei:
Het verschil is dat die afslankmiddeltjes in wetenschappelijk onderzoek heel hard door de mand vallen.

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Niet dat brandweerwagens wat mij betreft prioriteit hebben bij het vergroenen van het wagenpark, maar de gemiddelde brandweerwagen wordt naar mijn idee niet zo intensief gebruikt. Die enkele keer dat er een enorme ramp plaatsvindt naast de brandslang ook even een verlengsnoer uitrollen (of als het dan echt moet toch maar even een aggregaat eraan).

Tsja, je wilt elektrisch of je wilt het niet. Een hulpverleningsvoertuig moet het in mijn ogen gewoon doen en langere tijd blijven doen,
zonder je druk te hoeven maken over verlengsnoeren en noodstroomaggregaten.
Als het dan echt foolproof moet zijn, maak er dan maar een handbediende pomp van.
Kunnen de brandweermannen/vrouwen gelijk aan de conditie werken ...

2004-1-6.jpg

rke zei:
rke zei:

Nee, niet echt zwart-wit. Maar er zijn steeds meer jongeren die een auto iets overbodigs vinden en die heel bewust een auto gebruiken (en die jongeren noem ik voor het gemak auto-haters). Wat je ook ziet is dat jongeren heel makkelijk een auto lenen/huren. En dat lenen gaat het makkelijkst met de boodschappenauto van moeders, die staat toch vast te roesten.

- In mijn jeugd leende je de auto niet uit. Toen de Camry met kapotte voorveren stond en we eigenlijk op vakantie wilden, is mij tot vier keer toe een auto aangeboden om met de sleurhut op pad te gaan. Ik heb gepast, stel je voor dat de boel stuk gaat - het blijft geleend spul.

Mijn kinderen hebben allebei een auto van mij. Ik betaal alles, behalve de benzine. Ik weet zeker dat als ik deze auto's niet gegeven had, de dames geen auto gekocht hadden. Mijn 'schoonzonen' hebben allebei geen auto, de een gebruikt mijn Polo als hij hem nodig heeft, de ander gebruikt de Alto van zijn moeder. Mijn broer heeft twee dochters waarvan er een een auto heeft, die heeft zij nodig voor haar werk. De andere dochter is bijna een volbloed auto-hater, zij gebruikt alleen een auto als zij er echt een nodig heeft. Bij de vrienden van mijn dochters, en kinderen van vrienden en kennissen zie ik ook dat veel kinderen geen auto's hebben. Een enkeling heeft een lease-auto, de meesten stappen in de auto's van pa of ma.

Maar misschien ben ik onbewust wel heel erg groen en kies ik vrienden en kennissen op basis van hun liefde voor de natuur.

Vergeet niet dat tijden zijn veranderd rke. Vroeger had een gezin 1 auto voor de man die buitenshuis werkte, en de vrouw had een fiets want ze was toch 'maar' huisvrouw. Tegenwoordig werken mannen en vrouwen buitenshuis.
En als moeders toch al een boodschappenauto heeft die ze gebruikt om naar het werk te rijden doordeweeks, dan kunnen jongeren deze 's avonds en in het weekend wel gebruiken. Die hebben doordeweeks gratis OV om bij de studie te komen als moeders de auto mee naar het werk heeft. En 's avonds heeft moeders hem toch niet nodig of kan ze vaders auto gebruiken. Dan pakken jongeren liever moeders auto als er zelf een te kopen. Voor de weekenden geldt hetzelfde.
In een gezin een auto van elkaar lenen vind ik ook iets anders als wanneer je met kapotte voorveren staat en de buurman/een uitwonende broer of zus met een gezin of iets dergelijks zijn auto aanbiedt.

Studenten hebben momenteel ook geen geld om een auto te kopen omdat ze weten dat ze hun schuld aan DUO eerst moeten aflossen na het invoeren van het leenstelsel.

eerste-opel zei:
Vergeet niet dat tijden zijn veranderd rke. Vroeger had een gezin 1 auto voor de man die buitenshuis werkte, en de vrouw had een fiets want ze was toch 'maar' huisvrouw. Tegenwoordig werken mannen en vrouwen buitenshuis.
En als moeders toch al een boodschappenauto heeft die ze gebruikt om naar het werk te rijden doordeweeks, dan kunnen jongeren deze 's avonds en in het weekend wel gebruiken. Die hebben doordeweeks gratis OV om bij de studie te komen als moeders de auto mee naar het werk heeft. En 's avonds heeft moeders hem toch niet nodig of kan ze vaders auto gebruiken. Dan pakken jongeren liever moeders auto als er zelf een te kopen. Voor de weekenden geldt hetzelfde.
In een gezin een auto van elkaar lenen vind ik ook iets anders als wanneer je met kapotte voorveren staat en de buurman/een uitwonende broer of zus met een gezin of iets dergelijks zijn auto aanbiedt.

Studenten hebben momenteel ook geen geld om een auto te kopen omdat ze weten dat ze hun schuld aan DUO eerst moeten aflossen na het invoeren van het leenstelsel.

Ik weet niet of ik nu moet reageren of mijn mond moet houden. :D

eerste-opel zei:

De tijd zal hier (gelukkig) dan wel stil zijn blijven staan.
Ondanks dat m'n wederhelft door ziekte al een tijdje niet meer mocht autorijden stonden er hier toch 4 auto's waarvan er slechts 1 voor enkel zakelijk gebruik bestemd was.
M'n zoon had (en heeft nog steeds) gewoon de sleutels van 2 van m'n auto's aan z'n sleutelbos, maar ondanks dat heeft hij na het behalen van z'n rijbewijs toch zo snel mogelijk zijn eigen auto aangeschaft om maar niet van het wagenpark van pa afhankelijk te moeten zijn.
Z'n studieschuld aan DUO heeft hij trouwens (op eigen initiatief en zonder overleg) uit eigen middelen direct afgelost na het behalen van zijn diploma, gewoon van z'n gespaarde centjes uit de bijbaantjes tijdens zijn schoolperiodes en in de vakanties... en het nog steeds gevulde potje wat ik voor die studieschuld van hem opzij gezet had kan hij nu dus mooi gaan gebruiken als het startkapitaal voor een eigen woning.
Ik ben ook best wel trots op zo'n ouderwetse degelijkheid en mentaliteit.:cool:

Carfan#1 zei:
Yasser Klaver wil de wegenbelasting verhogen en daarbij ook nog een achterlijk hoge kilometerprijs.
Achteraf past hij misschien toch meer in de laatste categorie ;)

Yasser???

Blijf ik toch nog met een paar zeer grote minpuntjes zitten waardoor ik voorlopig nog geen rijdende smartfoon koop.
Ten eerste iedereen heeft het maar over die range, leuk als de wagen nieuw is maar hoe zit dat als de wagen en dus ook de accu 10 jaar oud is?
leuk om een elektrische auto te kop0en en de acuu's te huren maar als ik de wagen na 7 jaar wil inruilen wat krijg ik dan nog voor de wagen terug en zijn er dan nog nieuwe accu's voor dat type te koop?
ook leuk dat je bij Tesla maar 4 jaar sofware updates krijgt... en dan? is de wagen dan afgeschreven? want zonder updates kun je geen meter meer rijden...

Maar mischien het allerbelangrijkste probleem vind ik dat er geen 1 elektrische auto is met een trekhaak. Ik hoef geen supersnelle auto ( mijn huidige citroen dyane van 44 jaar heeft ook een paar minuten nodig om aan de 100 te komen) maar wat er niet in past, past er wel achter! Ondanks de 28 pk mag ik wel 400 kg geremd trekken.

En mogelijk wordt binnenkort de trekhaak voor de ZOE ook Europees goedgekeurd (750 kg geremd en ongeremd), zie: https://www.renaultforum.nl/forum/trekhaak-voor-zoe-t23833.html

rke zei:
De keuze om daar geen auto te willen hebben, kan ik mezelf ook goed voorstellen. Het parkeren in het Rotterdamse is duur en je moet bijna de Parijse methode gebruiken.

Parkeervergunning: €5,50 per maand.

herman m zei:
rke zei:
De keuze om daar geen auto te willen hebben, kan ik mezelf ook goed voorstellen. Het parkeren in het Rotterdamse is duur en je moet bijna de Parijse methode gebruiken.

Parkeervergunning: €5,50 per maand.
En dan kan je ook werkelijk parkeren?

Het zijn uitgaves die niet nodig zijn. Ik ga toch ook geen visvergunning kopen van slechts vijf euro als ik nooit met een hengeltje bij het water zit?

Terug
Bovenaan