rke
Kilometervreter
Muddy Bandit zei:Die enge referentiekadertjes zijn soms ook geboren uit financiële afwegingen.
Dat is bij mij ook het geval. Ik heb jarenlang een BMW K75RT gereden voor woonwerkverkeer. Liep 1 op 17 ~ 1 op 19, wat niet extreem zuinig is. Maar hij heeft wel alle voordelen van een motor, er zit een goede kuip op die mij beschermd tegen regen en wind en ik kon hem in 2009 kopen voor 800 euro.
Voor mensen die een auto gebruiken als sleepwagen, mobiele werkplaats of transportvoertuig is het elektrische rijden voorlopig nog verre toekomst muziek. Die mensen hebben energie nodig in zeer grote hoeveelheden en zo veel kan er nu nog niet in een accu.
Ja, de loodgieter die alleen lokaal klusjes aanpakt, die heeft iets aan een elektrisch busje. Maar de bouwvakker die dagelijks met een zwaarbeladen Transit honderden kilometers moet rijden heeft echt nul komma niets aan een elektrisch busje. Dan heeft hij voor iedere klus een paar uur extra nodig om onderweg op een dure manier de bus bij te laden.
De techniek belooft veel en er is nog steeds volop ontwikkeling gaande op het gebied van accu-voertuigen. Voor de mensen die voor het werk een echte energievreter zijn, is het wachten op iets bruikbaars. Maar de consultant die dagelijks zijn pens in de leasebak hijst om een paar kilometertjes te rijden is het vervangen van de plofmotor door een elektromotor naar mijn idee veel te weinig.
Ik zie in dit topic vooral de normale confectie doosjes die met de truc van plofmotor er uit, accu er in bruikbaar gemaakt zijn binnen de belastingnormen die de overheid stelt. Als je dan bedenkt hoe veel beter zo'n product als bijvoorbeeld de Aptera functioneert, dan zijn die gemodificeerde leasedozen maar gepruts om het volk tevreden te houden.
Het ding was zijn tijd te ver vooruit