Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Nico GTR zei:
Daarbij zijn er problemen met waterstof en problemen met elektriciteit, voordeel van waterstof is dat het de range anxiety wegneemt, je de productie veel lokaler kunt maken en geen gezondheidsproblemen krijgt door een groeiend magnetisch veld als wij met zijn allen ons statussymbool aan het opladen zijn om vervolgens in de file naar t werk te gaan.

Range anxiety zit vooral tussen de oren van mensen die nog nooit een EV hebben gehad. Laatst hoorde ik iemand aan een EV-rijder vragen hoe lang het wel niet duurde om z'n auto op te laden. Het antwoord was: "Geen idee. Hoe lang duurt het opladen van jouw mobiele telefoon?". Zo'n paradigmaverschuiving valt nog niet mee, hoor.

Stroom kun je veel makkelijker - en de komende decennia hoe dan ook heel veel goedkoper - lokaal maken en opslaan dan waterstof. Als je waterstof met elektrolyse maakt ben je eerst bezig om van stroom waterstof te maken, die je vervolgens weer omzet in stroom. Je vindt zelf een EV al inefficiënt - wat dacht je van de gierende inefficiency van waterstof als tussen-energiedrager?

Ik weet niet veel, maar toevallig weet ik wel wat over EMC en EMV. Op basis van die kennis ben ik van mening dat je FUD verspreidt. Magnetische velden zijn er bij het laden natuurlijk wel, maar ze worden heel goed afgeschermd om te kunnen voldoen aan de essentiële eisen voor EMC. De normen die voor EMC gelden zijn nog strenger dan de ICNIRP-normen voor elektromagnetische velden die om gezondheidsredenen worden gesteld. Daardoor worden de ICNIRP-normen in de praktijk nooit overschreden. Dat betekent dat andere apparaten in de omgeving al EMC-problemen ondervinden, ver voordat onze gezondheid geschaad kan worden.

Mag ik je toch es uitnodigen om bij de dingen die op ons afkomen wat minder naar mogelijke problemen te kijken en meer naar kansen en mogelijkheden? Natuurlijk is de toekomst niet perfect, maar je put je steeds alleen maar uit in het benadrukken van wat jij als negatief ziet en houdt uit ale macht vast aan wat je hebt en waarvan je gelooft dat het voor jou goed is. Dan is elke grote verandering natuurlijk altijd bagger en kom je nooit verder.

Nobody in Particular zei:
Mag ik je toch es uitnodigen om bij de dingen die op ons afkomen wat minder naar mogelijke problemen te kijken en meer naar kansen en mogelijkheden? Natuurlijk is de toekomst niet perfect, maar je put je steeds alleen maar uit in het benadrukken van wat jij als negatief ziet en houdt uit ale macht vast aan wat je hebt en waarvan je gelooft dat het voor jou goed is.

Is dat nou niet precies hetzelfde wat jij ook continu doet?
Alleen het ev is in jou geloof goed en ongeveer alles wat daar van afwijkt wordt door jou ook per definitie van de negatieve kant benaderd, het ev is jou heilige graal en alle andere kansen/mogelijkheden tackel je ook alleen maar met de problemen.
Mag ik jou nu ook eens uitnodigen om wat minder naar problemen te kijken en wat meer naar de kansen voor de andere mogelijkheden?

NiP zei:
Mag ik je toch es uitnodigen om bij de dingen die op ons afkomen wat minder naar mogelijke problemen te kijken en meer naar kansen en mogelijkheden? Natuurlijk is de toekomst niet perfect, maar je put je steeds alleen maar uit in het benadrukken van wat jij als negatief ziet en houdt uit ale macht vast aan wat je hebt en waarvan je gelooft dat het voor jou goed is. Dan is elke grote verandering natuurlijk altijd bagger en kom je nooit verder.

Die zie ik wel, maar nadelen aan zijn ook belangrijk. Zeker binnen dit soort R&D moet je al die voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen, sommige nadelen wegen zwaarder dan andere voordelen. En zo krijg je uiteindelijk een plan eruit rollen wat wellicht gevoelsmatig niet het beste was maar wel de beste lijkt.
Daarom heeft de benzinemotor het ook 100 jaar geleden van de elektromotor gewonnen. Dit punt waarop we nu zijn aanbeland laat ons zien dat we wellicht moeten kijken naar iets anders. Daarbij is EV de makkelijke stap voor een aantal mensen, en de makkelijke stap voor bedrijven "kijk mij eens goed bezig zijn". Mijn oma zou prima met een elektrische auto toe kunnen, mijn vader daarentegen?

EV is nog een marketinggimmick, daar schuilt het gevaar van Tesla voor de andere en zitten de kansen voor Toyota. Die laatste besteed ook veel tijd aan EV maar ook aan waterstof.
Mierenzuur was ook iets heel leuks, hebben we recentelijk ook afgeschoten dan hadden we die ook maar levend moeten houden.

EV kan zeker de oplossing zijn voor de toekomst, maar laadtijd zit echt niet altijd tussen je oren. Voor de mensen die nu EV rijden ook niet altijd. Het is een hele mooie paradigma verschuiving, maar zelfs Model S rijders denken na of ze het wel redden. En als je een accu in 15 minuten zou kunnen opladen? Dan doet niemand het meer. Maar wat gaan we daarmee doen, hoe gaan we de infrastructuur aanpassen, hoe gaan we de volksgezondheid waarborgen, etc.

En zo kun je uren doorgaan en praten. Het enkel in oplossingen denken is niet zaligmakend. Als we dat bij mij hadden gedaan hadden we ondertussen een auto gehad met 3% camber en wat al niet meer, want op de limiet reageert dat zo goed en voorspelbaar! Ja maar als je niet op die limiet zit? Wat dan?

Voor het elektrogedeelte kunnen ze beter eerst het archief eens nazoeken: De vergeten elektrische auto: de GM EV1

Quote hieruit:

In totaal werden 1.160 exemplaren van de EV1 gebouwd, waarvan zowat 800 stuks een lease-eigenaar vonden, voornamelijk in de Amerikaanse staten Los Angeles, California and Phoenix and Tucson, Arizona. Hoewel de respons op de wagen over algemeen positief was, oordeelde GM dat het nichesegment voor elektrische wagens niet groot genoeg was om rendabel te zijn. Met deze conclusies stapten de grote bonzen van GM naar de rechter, om de nietigverklaring van de CARB-wet te bekomen. Uiteindelijk slaagden ze daarin en de Californische staat paste de wet aan, zodat voortaan ook wagens met zeer lage uitstoot, auto’s met CNG en hybride wagens verkocht konden worden.

Zo'n 22.000 euro, dat gaat inderdaad al de goede kant op. Jammer (ik heb ook last van range anxiety) dat de theoretische actieradius slechts 160 km is. Blijft daar in praktijk nog 80 km van over?

Ik heb voertuigen die net zo'n beperkte actieradius hebben. Ik heb een oude Vespa Si gehad die met zijn volle tank van 5 liter ook niet ver kwam. Ik had zelfs een flesje met precies genoeg tweetaktolie om bij het pompstation een volle tank benzine om te goochelen tot mengsmering, maar toch rijdt het niet prettig. Zelfs de bijna 300 km van mijn motoren geven met regelmaat een niet-geplande tankstop.
Voor mij is het voorlopig nog te nieuw. Ik heb een voertuig nodig wat makkelijk 200 km op een volle accu kan rijden (ik wil onderweg geen uur laden aan een dure Tesla snellaadpaal ) en een voertuig wat betaalbaar is voor een doorsnee loonslaafje als ik.

Misschien dat een Zero (elektrische motorfiets) eerder iets voor mij zou zijn, maar mijn werkgever wil geen leasemotoren...

rke zei:
Misschien dat een Zero (elektrische motorfiets) eerder iets voor mij zou zijn, maar mijn werkgever wil geen leasemotoren...

Mooi spul is dat!

Een Victory Impulse, een Lightning LS 218 of een Energica Ego lijken mij wel wat. Ook vind ik die concept van Harley Davidson nog steeds erg gaaf, maar ja.....concept. :( Helaas blijven die vastzitten in hun oude 2 liter V twin verhaal. Zonde!

Quote uit het artikel:

53% van de Nederlanders wil dat er vanaf 2025 een verbod komt op benzine- en dieselauto’s. Een kwart van de Nederlanders zegt zeker te weten een elektrische auto (met subsidie) te zullen kopen. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Tsja, voor (subsidie)geld is alles te koop ...

Blackadder the 5th zei:

Quote uit het artikel:

53% van de Nederlanders wil dat er vanaf 2025 een verbod komt op benzine- en dieselauto’s. Een kwart van de Nederlanders zegt zeker te weten een elektrische auto (met subsidie) te zullen kopen. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Wat zei ik nou? Optimisten. Die hopen op subsidie.

Over een jaar of zeven, acht lachen we erom.

Blackadder the 5th zei:

Quote uit het artikel:

Wat zei ik nou? Optimisten. Die hopen op subsidie.

Over een jaar of zeven, acht lachen we erom.

Die rekenen op subsidie (lees minder betalen voor een EV dan een ICE), anders doen ze het niet.
Stel de goede vragen, dan krijg je de gewenste antwoorden vanzelf ...

Ach ja. Het is met subsidie hetzelfde als met elektriciteit. Dat komt uit een heel groot vat en niemand die even doordenkt dat dat vat ook gevuld moet worden.

Het zijn de kaboutertjes die elektriciteit maken en als ze even niets te doen hebben, maken ze geld.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Sorry,

Maar hij gebruikt een Tesla. Dat is, in tegenstelling tot wat er in het filmpje beweerd wordt, de enige auto waar mee dit mogelijk is. Zelfs de Opel Ampera E zal er (met zijn theoretische actieradius van 500 km) moeite mee hebben.

Is je ook niet opgevallen in het filmpje hoe rustig het (nog) is bij de laadpalen?
Ik denk dat als dit lange afstandsrijden meer wordt gedaan dat de wachttijd
voor het laden een groter probleem wordt dan de laadtijd zelf.

Je mag er toch wel vanuit gaan dat bij een stijging van de vraag naar laadpalen er ook meer aanbod zal zijn. Over een paar jaar heeft een beetje wegrestaurant gewoon bij iedere parkeerplaats een laadpaal.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Sorry,

Maar hij gebruikt een Tesla. Dat is, in tegenstelling tot wat er in het filmpje beweerd wordt, de enige auto waar mee dit mogelijk is. Zelfs de Opel Ampera E zal er (met zijn theoretische actieradius van 500 km) moeite mee hebben.
De presentator geeft aan dat hij een extra stop maakt (om de 200 km) om aan te tonen dat het ook met andere elektrische auto's kan. Neem dan een goedkopere elektrische auto zou ik zeggen, maar toch; waarom niet?

Bofkont zei:

Maurice de Hond, daar gaat het gelijk al mis.
Holleeder is nog een betrouwbaardere bron :T
Ze zouden eigenlijk eens een onderzoek moeten doen naar de betrouwbaarheid van Maurice de Hond. :)

Dakloos zei:
rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Sorry,

De presentator geeft aan dat hij een extra stop maakt (om de 200 km) om aan te tonen dat het ook met andere elektrische auto's kan. Neem dan een goedkopere elektrische auto zou ik zeggen, maar toch; waarom niet?

Het blijkt in de dagelijkse praktijk dat de helft van de theoretische actieradius al uitdagend is. Vaak blijkt dat je moet rekenen op 1/3 tot 1/2 van de theoretische actieradius. De Opel Ampera E komt theoretisch 500 km ver, de route naar Zwitserland kent wat hobbels en bulten, ik wil nog wel eens zien dat hij hetzelfde grapje met een Ampera E doet.

Daarnaast de specs
Tesla vanaf 83.000,-
Opel Ampera E 37500,-

En vergeet de belastingvoordelen en subsidies niet. Zaken die mensen met een auto met plofmotor nu nog steeds betalen: BPM en accijns.
Voor mijn Leoneke: Bijna 18000 euro BPM en 1400 per jaar accijns. Buiten alle andere subsidiegrappen om.

We hebben straks verkiezingen. We kunnen een gokje leggen hoe lang het duurt voordat Den Haag weer gaat jammeren over te weinig inkomsten uit belastingen.

rke zei:
de route naar Zwitserland kent wat hobbels en bulten, ik wil nog wel eens zien dat hij hetzelfde grapje met een Ampera E doet.

If it goes up it must come down.

Als je goed kunt rijden kun je veel regeneren op de afdalingen. De kunst is om niet te remmen. (y)

Nico GTR zei:
rke zei:
de route naar Zwitserland kent wat hobbels en bulten, ik wil nog wel eens zien dat hij hetzelfde grapje met een Ampera E doet.

If it goes up it must come down.

Als je goed kunt rijden kun je veel regeneren op de afdalingen. De kunst is om niet te remmen. (y)

Van Nederland naar Zwitserland ga je gemiddeld gezien omhoog.
Dus het regeneren lukt pas goed op de terugweg ... ;)

Quote uit het artikel:

Het oordeel:
We komen even terug op de aspecten prijs, praktische bruikbaarheid, actieradius en het product in zijn geheel. Afgezien van een premium prijs is deze stadsrakker een goed uitgekiende auto. Leuk om te rijden, goed afgewerkt, een prima actieradius en vooral ideaal voor de grote steden op onze wereld. Parkeren is kinderlijk eenvoudig, net als straatjekeren. The bigger the better? Absoluut niet. Klein is fijn. Dat bewijst Smart. De Fortwo blijft het ultieme uithangbord van het merk. Weliswaar een klein uithangbord maar met een groot potentieel.

Tsja, daar zijn in het verleden al meer auto's het slachtoffer van geworden.
Fantastische auto, maar veel te duur voor de doelgroep en/of als auto "erbij".

Dakloos zei:

Kan op zich ook prima, maar of je het korte bereik op lange ritten zelf ook nog als prettig ervaart is weer wat anders.
Ik houd er in ieder geval niet zo van om maar continu op het voorraadmetertje te letten en maar te hopen/plannen dat er binnen dat bereik nog ergens getankt kan worden zonder op de laatste druppel door te moeten rijden.

Als ik met m'n Wagoneer dat soort ritten ga maken is het qua tanken wel aardig vergelijkbaar met elektrisch rijden: het bereik ervan is ook hooguit 250 km per tankvulling en dan moet de Wagoneer echt weer even aan een lpg-infuus van 70 liter... en in het buitenland is dat lpg-infuus ook niet altijd even gemakkelijk te vinden op de route.
(of beter gezegd: nog wel gemakkelijk te vinden maar ook vaak gebonden aan de gangbare openingstijden i.v.m. de bediening, 's avonds of op zondag ook lpg kunnen tanken is niet overal even vanzelfsprekend)

70.000 stuks lijkt als cijfertje wel heel veel, maar op die 6 miljoen auto's die in Beijing rijden is dat net iets meer als 1%.;)

Wireless in-wheel motors could lead to EVs without batteries

Nog een link met extra info

wireless_inwheelmotor600x400.jpg

Blackadder the 5th zei:

Een mooi idee.
Vooral de energieoverdracht over meerdere centimeters is reuze interessant voor het draadloos opladen van elektrische auto's. Lekker makkelijk, na twee uur rijden een bakkie koffie en de auto laadt keurig op dankzij zo'n resonantiekring in het wegdek.

Maar, die enorme klomp ijzer aan dat wiel waarvoor menige fabrikant zijn uiterste best doet om de massa laag te houden...
Minder onafgeveerde massa betekent een betere wegligging.

rke zei:
Maar, die enorme klomp ijzer aan dat wiel waarvoor menige fabrikant zijn uiterste best doet om de massa laag te houden...

Vermoed dat het een klomp alumnium is ... ;)

Hangt een beetje van de toepassing af. Kan me voorstellen dat het relatief hoog onafgeveerde gewicht
voor een autonome EV voor stadsgebruik een minder groot probleem is dan voor een uiterst sportieve roadster.

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Vermoed dat het een klomp alumnium is ... ;)

Hangt een beetje van de toepassing af. Kan me voorstellen dat het relatief hoog onafgeveerde gewicht
voor een autonome EV voor stadsgebruik een minder groot probleem is dan voor een uiterst sportieve roadster.

Toch zijn hier veel voordelen aan. Immers kun je nu ideaal gaan spelen met torque vectoring. En laten we niet vergeten dat Mercedes die elektrische SLS met 4 motoren in elk wiel 1 motor heeft uitgerust.

Dan ben je dat extra onafgeveerd gewicht zo weer vergeten. Bovendien. Een echte EV weegt meer dan 2 ton. Das namelijk beter........

Nico GTR zei:
Bovendien. Een echte EV weegt meer dan 2 ton. Das namelijk beter........
Ik ben ook geen voorstander van overgewicht. Maar je hebt het nu wel over een EV in een klasse waarin de concurrentie ook niet bepaald lichtgewicht is, terwijl de accukilo's wel wat beter verdeeld kunnen worden.

Blackadder the 5th zei:

We hebben hopelijk allemaal wel in de gaten dat dit een reclame filmpje van Eneco is?

Daarbij, zelfs als we even aannemen dat meneer de 'autotester' inderdaad de enige bestuurder was en de rit inderdaad in 1 dag gedaan heeft, dan bewijst dit filmpje toch juist dat de EV (op de langere afstand) nog lang geen fatsoenlijk alternatief is voor een auto met verbrandingsmotor? Ga maar na; 5x stoppen met een gemiddelde wachttijd van, zeg, een halfuur per stop. o_O Dat is toch complete waanzin. Leuk ook, als je met meerdere mensen onderweg bent.. Pak een willekeurige E-klasse en het is een kwestie van vlot en ontspannen richting wintersport. Bakje koffie na een uurtje of 3,5, nog een keer stoppen om wat te lunchen en klaar. Met iets als een 220d hoef je onderweg geeneens te tanken.

Let wel, ik bekijk de ontwikkeling van elektrische auto's met veel belangstelling. Van de acceleratie filmpjes van een Tesla word ik zeer enthousiast, evenals van de reacties van echte petrolheads die er in hebben gereden. Maar laten we wel realistisch blijven: de huidige stand van de techniek maakt dat EV's vooralsnog enkel op kortere afstanden een fatsoenlijk alternatief zijn.

Wat de toekomst wat het autorijden betreft: er is nog een bepaalde groep mensen die nog met paard en wagen reizen,en die niks met moderne dingen te maken willen hebben: de Amish.

oykvckubeagol.jpg

:)

Voor kleinere ritten en voor woon-werk (voor de meeste mensen) is een EV ideaal, zolang je goedkoop kan laden.

En zolang dit niet veranderd (dus min 500km rijden zonder te laden en laden moet in 5 min klaar zijn), zullen EV's niet de toekomst worden.

Dan zie ik meer in waterstof of een andere soort van schoon vervoer

joebarteam zei:
Voor kleinere ritten en voor woon-werk (voor de meeste mensen) is een EV ideaal, zolang je goedkoop kan laden.

En zolang dit niet veranderd (dus min 500km rijden zonder te laden en laden moet in 5 min klaar zijn), zullen EV's niet de toekomst worden.
Waarom in 5 minuten? Vrachtwagenchauffeurs moeten na 4,5(?) uur rijden verplicht 45(?) minuten pauze nemen. Zou wat mij betreft niet verkeerd zijn wanneer automobilisten door het laden ook gedwongen worden pauze te nemen in een lange rit.

Ik wil de grens leggen bij een daadwerkelijke actieradius van 800 km zelfs in de meest barre omstandigheden op normale autobahn snelheden (150)

Veel meer moet je toch niet willen rijden op een dag, hotel zoeken, eten/slapen auto opladen en klaar.
Mocht ie dan tijdens de lunch ook nog even een halfuur aan de (snel-) lader moeten om 180 of 1000 km te kunnen rijden is dat geen probleem. En uiteraard zolang de omstandigheden het toelaten.

joebarteam zei:

Dan zie ik meer in waterstof of een andere soort van schoon vervoer

Voor ritjes rondom de kerk en woon-werk is een EV inderdaad ideaal. De woningbouwvereniging hier rijdt met allemaal E-upjes en ook bij de gemeente zie ik steeds meer elektrische wagentjes. Deze hoeven maar van huis naar huis of prullenbakken te legen en hebben genoeg aan de actieradius van een EV. Voor wat betreft het goedkoop laden ben je denk ik aan een laadpaal thuis gebonden want openbare palen zijn vrij duur dacht ik.

Ik zie inderdaad EV's ook niet de toekomst worden. Je kunt wel op vakantie met een EV getuige een filmpje afgelopen week in dit topic maar je moet telkens vrij lange tijd stoppen. En voor je woon/werk zou het in mijn geval ook niet handig zijn. Wij hebben zonnepanelen, dus het voordeligste zou zijn om overdag te laten maar dan moet je naar het werk met de auto of andere activiteiten doen. Met een Tesla accupack kun je wel de stroom opslaan en 's avonds gebruiken; onder meer om de auto op te laden maar een accupack kost ook een vermogen. Men heeft over het algemeen geen tijd om uren te wachten tot de auto weer opgeladen is; zeker op zaterdag niet. In 5 minuten zou dus ideaal zijn maar dat is nog niet mogelijk simpelweg.

Ik kijk daarom ook met het oog op de toekomst wat het gunstigste is om te stemmen op 15 maart op verkeersgebied. Stem je GroenLinks dan weet je dat er per kilometer afgerekend gaat worden en de wegenbelasting dus afgeschaft wordt. Stem je VVD of CDA dan is er kans dat de vaste wegenbelasting blijft en er niet per kilometer betaald hoeft te gaan worden.
Voor wat betreft het elektrisch rijden; ik kijk welke partijen vinden dat er in 2025 alleen nog elektrische auto's verkocht mogen worden. Als zij het er mee eens zijn dan stem ik er bij voorkeur niet op tenzij andere dingen zwaarder wegen in hun partijplannen.

Goedkoopste elektrische auto

1. Renault Zoë

Op de eerste plek staat de Renault Zoë. Met een prijs van 20.999 euro (exclusief batterijhuur) is het een koopje. Met een actieradius van ruim 240 kilometer zou er geconcludeerd kunnen worden dat de Renault Zoë voor langere afstanden prettiger is. Met een verbruik van 1 kWh op 13,6 kilometer is zuinig rijden geen probleem.

van dezelfde website: De goedkoopste auto

1. Peugeot 108 – €8.995 :
De Peugeot 108 is een opvolger van de Peugeot 107. De auto is sindsdien erg veranderd. Luxe is nu een statement waarmee Peugeot geassocieerd wil worden. Deze auto mag helemaal naar eigen wens worden gepersonaliseerd. De prijsklasse kan hierdoor wel wat duurder worden.

Blijft jammer dat de kleine EV's zo duur zijn, terwijl deze juist zo geschikt zijn voor stadsgebruik/korte afstanden ...

Terug
Bovenaan