Nico GTR zei:
Maar ik probeer gewoon ideeen te pluggen en je in te laten zien dat dit niet de oplossing is. Dan kun je wel als klein kind daarop reageren maar ik heb er geen kwade bedoelingen mee.
Ik weet wel dat je er geen kwade bedoelingen mee hebt. En ik ben verre van een klein kind. Maar dat kun je niet weten, want je kent me niet.
Je probeert naar mijn indruk vooral ideeën te pluggen en mij te laten inzien dat 'dit' niet de oplossing is omdat je voortdurend alle ontwikkelingen toetst aan wat je kent. En die ontwikkelingen passen niet in de paradigma's die je nu eenmaal hebt. Daarom is het zo moeilijk voor te stellen dat nieuwe technieken nog maar in de kinderschoenen staan en uiteindelijk de bekende technieken kunnen verdringen - en veel sneller dan je nu bereid bent te accepteren. Dan kun je wel roepen dat EV's al meer dan een eeuw oud zijn, maar de accu's met de huidige energiedichtheid, in combinatie met de huidige elektronica en software staan toch echt nog maar in de kinderschoenen.
You ain't seen nothing yet. Dat zie je aan de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen. Je kon het je niet voorstellen, maar ze zitten er toch echt aan te komen.
Ik geloof best dat je midden in de transporttechniek zit en dat jou wordt verteld dat daar, na meer dan een eeuw uit alle macht doorontwikkelen, nog veel rek in zit. Ik neem aan dat je ervan uitgaat dat daar jouw toekomst ligt. Maar bedenk dat het nog altijd gaat om een mechanisch apparaat, waarin energiehoudende
grondstoffen worden verbrand en waar dan door middel van krukken, krukas en een hele bak tandwielen uiteindelijk koppel/vermogen uit komt. Dat mechaniek is nog afgeleid van d'aloude stoommachine. Dat is al eeuwen de norm en steeds meer mensen beginnen eraan te twijfelen of we dat nog veel langer moeten blijven doen. Zeker als je het met een beetje technische inspanning ook elektrisch blijkt te kunnen doen. Steeds meer mensen zien dat we de grondstoffen die we nu nog zo achteloos verbranden - *poef*, weg - ook voor iets duurzamers zouden kunnen gebruiken. De verbrandingsmotor is snel een technisch anachronisme aan het worden, hij gaat onvermijdelijk de weg van de stoommachine.
Een paar jaar geleden werden elektrische auto's nog afgedaan als 'veredelde golfkarretjes'. Het was
bon ton om er laatdunkend over te doen. Toen kwamen er wat Amerikaanse snotjongens die lieten zien dat je toch echt heel bruikbare EV's kunt maken, die mensen maar wat graag willen kopen. Eerst rijke mensen, maar binnen een paar jaar kan ook de economische middenklasse gewoon een bruikbare EV aanschaffen. Praktisch de hele auto-industrie gaat er nu al vanuit dat elektrisch de toekomst is. EV's zijn de nieuwe smartphones en wie dat niet ziet is de nieuwe Nokia.
Jij noemt EV's zwaar en inefficiënt, maar
well-to-wheel zijn ze nu al veel efficiënter dan plofauto's. Ze zullen bovendien al binnen een paar jaar goedkoper zijn dan plofauto's. Waarom zouden autoconsumenten die niet dagelijks honderden kilometers hoeven te rijden en daarbij voortdurend hun plas willen ophouden dan nog een dure plofauto kopen waarin ze steeds maar weer dure chemicaliën moeten pompen?
En wat nou zwaar? Ik heb je laten zien dat er nu al elektrische vliegtuigen worden ontwikkeld en dat er daadwerkelijk mee gevlogen wordt. Dat noemde jij 'vervelend', maar het is wel een feit. Accu's zijn nu al licht genoeg om er mandragende luchtvaart mee te bedrijven - en ze worden alleen maar lichter. De technieken ontwikkelen zich razendsnel en dat gaat onvermijdelijk ten koste van oude techniek, die na meer dan een eeuw relatief nog maar een glaciaal ontwikkeltempo heeft. Dat is de techniek waarin jij - neem ik aan, verbeter me als ik het bij het verkeerde eind heb - nu nog een toekomst voor jezelf ziet.
Er wordt hard gewerkt aan elektrisch zwaar transport voor lange afstanden. Het zal zeker niet van vandaag op morgen marktrijp zijn, maar het zou na verloop van jaren zomaar een bruikbaar alternatief kunnen zijn voor grote, gecompliceerde dieselmechanieken-met-tandwielkasten. Duurzaam opgewekte stroom wordt snel de goedkoopste energiebron die we hebben - in veel delen van de wereld is dat al het geval. Transportbedrijven kijken alleen naar spreadsheets, die maakt het echt niet uit of er een machtige, ronkende diesel of een accupakket met elektromotoren in hun vrachtwagens ligt, als de TCO maar laag is. Als elektrisch rijden voor hen uiteindelijk goedkoper is dan steeds maar weer voor veel geld die tank met chemicaliën vullen, dan is de keus snel gemaakt en gaat het hard met de conversie.
Ik heb net zo min kwade bedoelingen als jij. Maar ik stel me niet afhankelijk van het heden. De toekomst is onvermijdelijk en die zal hoe dan ook anders zijn dan het heden, of wat onze paradigma's ons ingeven. Het beste dat je met de toekomst kunt doen is 'm in verwondering en zo veel mogelijk vrij van oordelen aanschouwen en 'm vooral van harte omarmen. Dat kan soms pijnlijk zijn, maar het is altijd een stuk minder pijnlijk dan hopen/geloven dat je er ook wel komt met een beetje
tweaken van het heden, van wat je denkt dat je hebt en waarvan je gelooft dat het je zekerheid biedt. Dan stel je de pijn alleen maar uit en komt-ie uiteindelijk des te harder aan.