Hoofdpijndossier voor Stellantis (boordlader)

MCW 41

Petrolhead
Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.

Het vervangen van de boordlader lijkt meestal de enige oplossing. Die boordlader is jarenlang aan Stellantis geleverd door de Duitse firma Mahle, die inmiddels al drie versies hiervan heeft uitgebracht. Telkens blijkt echter dat het probleem nog niet is opgelost. Klanten die een nieuwe boordlader lieten monteren en daarvoor ruim 1000 of zelfs 2000 euro moesten betalen, blijven maar met hetzelfde probleem zitten.

Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten en is overgestapt op een andere toeleverancier. Maar eigenaren van de negentien betrokken modellen, waaronder de Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e en Opel Mokka-e, blijven maar met het probleem bij hun dealers aankloppen.
Het tv-programma Radar (AvroTros) besteedt maandagavond uitgebreid aandacht aan gedupeerde autobezitters en de slechte afhandeling van klachten. Aan het woord komen onder andere teleurgestelde eigenaren van een Peugeot e-2008 en een Citroën ë-C4. Ook op het lezersforum van AutoWeek is veelvuldig over problemen met de boordladers geklaagd: ‘Bij mijn Peugeot e-208 lijkt hij ook stuk’, schreef een lezer.

‘AC laden gaat niet meer, DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld: over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan eerst kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt. Je kunt toch gewoon bij FastNed laden, werd er gezegd. Tja... Ik was best tevreden over mijn e-208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.’

Klachtenafhandeling​

Ook in de uitzending van Radar komt nadrukkelijk naar voren dat de klantenservice voor Opel- en Peugeot-rijders slecht bereikbaar is. ,,De klachten van klanten worden niet serieus genomen. Zij worden niet of nauwelijks geïnformeerd over het probleem. En de klachten blijken ook niet allemaal op dezelfde manier afgehandeld’’, aldus de redactie van Radar.
Sommige klanten moesten de vervanging van de boordlader volledig zelf ophoesten omdat de garantietermijn voor hun auto was verstreken. Het vervangen van de boordlader is een dure grap en kan duizenden euro’s kosten. Andere klanten moesten een deel van de kosten betalen.

Een schrale troost voor de gedupeerden: mede op aandringen van de ANWB, die ook veel klachten van leden ontving over de boordladers, heeft Stellantis de garantietermijn voor dit onderdeel aangepast van twee jaar naar vier jaar.
De boordlader blijkt overigens ook geïnstalleerd te zijn in enkele modellen van Toyota. Vooral bestelauto’s zoals de Proace, die uit een samenwerking met Stellantis voortkomen, bevatten deze boordladers. Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders over de afhandeling van het probleem, zo constateert Radar.

Toyota lijkt het een stuk daadkrachtiger aan te pakken. Zo schreef een AutoWeek-lezer eerder: ‘Ik heb een elektrische Toyota Proace als bedrijfsauto, en ook hier was de charger kapot. Gebeld met de dealer en die is de bus dezelfde dag nog komen ophalen. Volgende dag te horen gekregen wat het probleem was en ongeveer anderhalve week later was de bus terug met een nieuwe onboard charger.’

Geen terugroepactie​

Autofabrikant Stellantis is niet verplicht om een terugroepactie te organiseren, en dat is dan ook niet gebeurd. Terugroepacties zijn pas verplicht als het probleem een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Dat is hier niet het geval. Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen, hoewel Stellantis er al jaren van op de hoogte is. Wel zijn de dealers geïnformeerd.

Stellantis weigert naar de studio te komen van het AvroTros-programma om tekst en uitleg te geven. Wel heeft de fabrikant zowel aan Radar als aan onze autoredactie een schriftelijke reactie gestuurd. ‘Er bestaat een kans dat deze laders defect kunnen raken; het is dus niet zo dat alle laders defect kunnen raken’, aldus de autofabrikant in de verklaring. Het bedrijf zegt verder te proberen het probleem met software-updates op te lossen. Ook wijst het op de langere garantietermijn: ‘Indien na diagnose blijkt dat de boordlader vervangen moet worden, kan de reparateur bepalen of de verlengde garantie op het specifieke geval van toepassing is.’

Beetje het THP-debacle deel 2..

Onderdeel is gewoon duits, en een hele bekende grote naam ook. Pech voor stellantis die er vast alles aan heeft gedaan om Mahle te pushen met een oplossing te komen. helaas dus zonder resultaat.

Daar gaat je naam als fabrikant er wel aan, helemaal als het ook nog zo slecht word opgelost wat vervolgend leid tot zulke artikelen. Slecht voor het merk, slecht nieuws voor eigenaren die het probleem hebben of krijgen, en hun restwaarde zal er ook vast onder lijden

Het is natuurlijk deels ook wel toe te wijzen aan het concern aangezien de eindklant de dupe is. Dat kan maar dan moet je wel bereid zijn om de gevolgen te accepteren.

De accu zal ook nog wel een hoofdpijndossier worden als ik het zo inschat. Ik ben heel benieuwd hoe de C4 van @Joost Boers het gaat doen.

Onderdeel is gewoon duits, en een hele bekende grote naam ook. Pech voor stellantis die er vast alles aan heeft gedaan om Mahle te pushen met een oplossing te komen. helaas dus zonder resultaat.
Ja, maar er is een ander aspect. Stellantis als naam kent zowat iedereen, Mahle alleen mensen die al eens onderdelen kopen bvb bij Autodoc en consorten. Is een grote groep die massa’s zaken produceert niet alleen voor automotive maar totaal onbekend. Raad eens 1x op welk van de 2 merknamen dit nu negatief afstraalt?

Takata maakte enkel airbagsystemen voor zover ik weet, Mahle is zeer gediversifieerd buiten automobiel, is geen one trick pony.

Aan welke merken heeft Mahle nog geleverd? Zijn daar geen problemen mee?
Los daarvan vind ik de afhandeling van Stellantis ruk. Is dit de fout van de importeur of wordt dit Europees geregeld?

Ja, maar er is een ander aspect. Stellantis als naam kent zowat iedereen, Mahle alleen mensen die al eens onderdelen kopen bvb bij Autodoc en consorten. Is een grote groep die massa’s zaken produceert niet alleen voor automotive maar totaal onbekend. Raad eens 1x op welk van de 2 merknamen dit nu negatief afstraalt?

Ja van stellantis. Dat bedoelde ik ook.

Los van de slechte afhandeling kan stellantis er ook weinig aan doen. Dit had een Duits merk ook kunnen overkomen. Jammer voor de autofabrikant. Nu zaak om dit wel netjes op te lossen

Nu zaak om dit wel netjes op te lossen
Stellantis staat erom bekend dat hun strategie is om zolang mogelijk het probleem te ontkennen en de verantwoordelijkheid naar de klant af te schuiven.
Hoe lang ze verwachten dit nog te kunnen blijven doen is mij een raadsel, op een bepaald moment is er toch geen mens meer over die er nog over peinst ooit een auto van dit bedrijf te kopen? Kijk maar hoe Toyota het oppikt: die nemen op de korte termijn de pijn (lees: hun verantwoordelijkheid), en bouwen zo rustig aan hun imago voor de lange termijn. Geen wonder dat Toyota het steeds beter doet in Europa en Stellantis het steeds slechter.
Het is een kwestie van tijd totdat Toyota zelfs in Europa meer verkoopt dan Stellantis.

Stellantis staat erom bekend dat hun strategie is om zolang mogelijk het probleem te ontkennen en de verantwoordelijkheid naar de klant af te schuiven.

Geen enkele fabrikant is heel bereid om pro-actief miljoenen uit te geven als een auto al (ver) buiten de garantie is. Daarvan is de volkswagen groep misschien nog wel de ergste. Alles af doen als producteigenschap of wijzen op garantie regeltjes. In de tijd dat ik nog bij een grote dealerorganisatie werkte met een leasetak van diverse merken konden alle merken er wel wat van. Ook een toyota . Herinner mij nog een diesel (model weet ik niet meer) die na 4 jaar zoveel ellende had en de importeur de kop in het zand stak en voortijdig uit de lease werd gehaald.

Van de stellantis producten zijn ook enorm veel meer EV producten gemaakt dan die paar toyota modellen op basis van stellantis techniek.

Vergeet ook niet dat het overgrote deel lease is. Vaak beginnen de problemen kort daarna. En als het al in de lease termijn iets voor doet is er vaak wel vervangend vervoer. In de lease zijn de prijzen van stellantisproducten ook gunstig, dus het zal wel mee vallen relatief gezien. Maar dat verklaard wel waarom mensen een stellantis product of VW product kopen. Dat een auto over 6 jaar gezeur krijgt zal ze niet veel uitmaken.

Stellantis heeft dit probleem aanvankelijk schandalig slecht aangepakt. De woordvoerder van Stellantis in het programma Radar maakte weinig indruk en toonde geen overtuigende verantwoordelijkheid. Volgens het wettelijke recht en de regels van non-conformiteit is Stellantis verplicht dit defect kosteloos te repareren, iets waar ze zich aanvankelijk tegen verzetten. Uiteindelijk hebben ze het probleem erkend en de garantie op het betreffende onderdeel met twee jaar verlengd. Echter, de communicatie hierover is achter gebleven, wat de geloofwaardigheid van Stellantis schaadt.

ze hadden gewoon de garantie 2 jaar moeten verlengen en tot max 10 jaar een soort van 50/50 regeling moeten treffen en met mahle die kosten verhalen. Allicht dat er nog steeds mensen zijn die dan klagen, maar was het zeker niet zo opgeblazen in de media. Op een of andere manier denken ze toch dat het op een of andere manier wel over waait.

Ben alleen wel benieuwd waar het probleem zich nu precies bevind. en hoe groot de schaal is. Ja er zijn vele honderden klachten. maar op 200.000 auto's valt het dan wel weer mee. of het is groter? (of kleiner). Ken meerdere mensen die deze stellantis producten, sommigen al jaren. maar niemand heeft dit probleem. Maar blijft bijzonder dat het zo word opgelost. Hoeven ze in de VS niet eens te proberen.

Er zullen inmiddels mondiaal toch wel meer dan 200.000 EV's van Stellantis rondrijden? Vriendin van ons met een e-208 staat ook stil met een lege accu. Lange wachttijden voor ze aan de beurt is bij de dealer....

Er zullen inmiddels mondiaal toch wel meer dan 200.000 EV's van Stellantis rondrijden? Vriendin van ons met een e-208 staat ook stil met een lege accu. Lange wachttijden voor ze aan de beurt is bij de dealer....

met de aantallen had ik het meer over Nederland. daar zijn nu 'vele' klachten binnen. Maar hoeveel van deze stellantis plaform auto's zijn er in Nederland, 100.000 aan e-2008, DS3 crossback, Mokka-e, Corsa-e, Jeep avenger, Combo, Rifter, Partner, Belingo en Pro-ace modellen verkocht in de afgelopen 5 (?) jaar.

als mahle het probleem niet weet op te lossen en een nieuwe leverancier moet de productie op gang brengen, dan is het extra zuur voor de eigenaren die dan lang moeten wachten inderdaad.

Inderdaad ruk hoe dit aangepakt wordt. Intussen lijkt er actie ondernomen te zijn: 4 jaar garantie op de boordlader. Dit had veel eerder moeten gebeuren, al lijkt de uitbreiding met 2 jaar me weinig.

@AsconaGT In nederland gaat het mogelijk om 33000 auto's, al mag ik hopen dat ze niet allemaal geïmpacteerd zijn.

Wie de toeleverancier is maakt eigenlijk niet uit. De toeleveranciers worden vaak ook uitgeknepen om zo goedkoop mogelijk te leveren.

Stellantis blijft verantwoordelijk voor het eindproduct en het probleem speelt al 5 a 6 jaar lang. Stellantis had dus een terugroepactie moeten organiseren en dat is niet gebeurd. De merken van Stellantis komen steeds negatief in nieuws en met name de afwikkeling van de garantie is een probleem. De garantie was ook maar 2 jaar. Voor de boordlader is dat nu 4 jaar maar nog steeds tekort voor zo'n duur onderdeel. Het is niet de eerste debacle bij Stellantis en steeds is er sprake van reputatieschade wat van invloed zal zijn op het verkoop van auto`s.

Bij Stellantis moet je eigenlijk een paar jaar wachten tot de kinderziektes eruit zijn. Niet voor niets zijn de auto`s met een model einde levensloop de beste auto`s waar de problemen uitgehaald zijn. Maar dan zijn we wel ruim 5 jaar verder want zo lang speelt het probleem al.

Wie de toeleverancier is maakt eigenlijk niet uit. De toeleveranciers worden vaak ook uitgeknepen om zo goedkoop mogelijk te leveren.

voor de klant maakt dat niet uit inderdaad. Maar als je uitgeknepen word wil niet zeggen dat de kwaliteit van dit niveau moet zijn. Moet wel gewoon een kwalitatief acceptabel product leveren.

Het is niet de eerste debacle bij Stellantis en steeds is er sprake van reputatieschade wat van invloed zal zijn op het verkoop van auto`s.

dat denk ik niet. Die blijven gewoon verkopen hoor. Als je kijkt hoe de volkswagen groep jaren lang problemen hadden met de multitronic, 1.4 TFSI blokken, eerste generatie DSG bakken, olieverbruik in de 2.0 TFSI, diesels hadden zo ook wel hun dingen. bobines waarbij mensen kort buiten de garantie voor gigantische kosten kwamen te staan en de importeur weinig tot niets deed. ook recent nog de grote software problemen met de iD modellen. Blijft maar door gaan, en ze blijven gewoon prima verkopen. Dat zal voor stellantis niet anders zijn.

Uitgeknepen, nee als Mahle duidelijk kan stellen dat requirements niet gehaald worden binnen budget ligt het uiteindelijk bij de fabrikant om te controleren of er dan meer geld beschikbaar moet komen of dat de requirements aangepast worden.

Tegelijkertijd kennen we binnen de automotive "FRACAS", Failure Reporting Analysis, Corrective Action System.

Problemen komen daar vanzelf naar boven en worden dan via het 8D principe opgelost.
Het is natuurlijk mogelijk dat die oplossingen niet snel zijn aan te reiken en dan is het toch echt aan de OEM om te kijken hoe de klant daar dan geen last van krijgt.

Dus wijzen naar de toeleverancier blijft een raar principe. Mahle heeft Stellantis als klant. Niet de eindgebruiker.

Dat klopt helemaal, dat de Mahle een (sub)leverancier is, maar we kennen ook de historie van ene Lopez, die overal binnengehaald werd om geld te verdienen aan de inkoopkant door alle contracten uit te wringen... Ellende met de kwaliteit bij meerdere merken, maar oh, wat kon die man een hoop bezuinigen! Bestaande contracten werden opengebroken en alles moest goedkoper.... Totdat hij de kwaliteit kreeg die bij de nieuwe prijzen hoorde... GM en volgens mij ook VAG grote problemen.... en dit speelt nu misschien ook wel. We bezuinigen nog wat weg, moet kunnen....

"Geen enkele fabrikant is heel bereid om pro-actief miljoenen uit te geven als een auto al (ver) buiten de garantie is. "
Het is bijna flauw om te zeggen, maar die fabrikant is er wel. Toyota. Ik heb daar zelf ook een aantal jaren gewerkt. (Daarvoor bij Ford) Zoals m'n profiel wel verraad ligt mijn hart zeker niet bij Toyota maar ik ken geen enkel ander merk die zo ontzettend gemakkelijk (verlengde) garantie of coulance toepast. Dat komt ook hier naar voren. Toyota heeft minder klachten en defecte voertuigen zijn netjes hersteld zo lijkt het.

Toyota heeft niet voor niets op bizar grote schaal de Takata airbags laten vervallen. Andere merken volgend jaren later pas. De hele insteek is anders bij Toyota t.o.v. de afwachtende houding van veel andere grote merken. Waaronder BMW dus ook, die laten rustig enkele diesels afbranden voordat een enorm EGR-probleem pas aandacht krijgt. Vanuit mij hudige werkgever heb ik veel contact gehad met diverse autofabrikanten en overal dezelfde ervaring. Ontkennen, uitstellen en vooral de focus op het probleem wegwuiven.

Tja je zou maar een auto asnkopen die van een zakelijke lease klant afkomstig is.
En vaak zakelijke " lease"rijders laden vaak aan de snelladers.
Tja en dus weinig uren prive aan 240 huisaansluiting gaat laden incombi die probleem module dus nog geen storing heeft.

Je zak hem maar na 4 jaren een gebruikte aankopen en als nieuwe eigenaar paar maanden later geconfronteerd wordt je hem thuis ging laden....de stoppen doorslaan de module vrrvangen moet worden kassa ! En hoe zijn die accu's eraan toe ? Daar hoor je niks van of die wel juist grladen zijn door die betreffende laadunit..

Het is bijna flauw om te zeggen, maar die fabrikant is er wel. Toyota. Ik heb daar zelf ook een aantal jaren gewerkt. (Daarvoor bij Ford) Zoals m'n profiel wel verraad ligt mijn hart zeker niet bij Toyota maar ik ken geen enkel ander merk die zo ontzettend gemakkelijk (verlengde) garantie of coulance toepast. Dat komt ook hier naar voren. Toyota heeft minder klachten en defecte voertuigen zijn netjes hersteld zo lijkt het.

denk dat dit ook met name komt omdat de toyota's gewoon beter zijn, technisch gezien. Mijn ervaring is toch wel dat áls er wat is (en dat is niet vaak) dat ze net zo strak aan de garantieregels houden als elk ander merk. Ken ook wel iemand met een yaris waarvan de dagrijverlichting (LED) defect ging na 4 jaar, net buiten de garantie. Werd gewoon kei hard afgewezen. en was wel iets coulance mogelijk, maar het bij te betalen bedrag was nog hoog. Toyota onderdelen zijn ook gewoon prijzig na verhouding.
zodra er iets is met veiligheid of milieu doen alle fabrikanten wel hun ding wat ze moeten. Maar op het moment dat dit niet het geval is , zoals hier, dan houden ze zich allemaal gewoon aan de garantie regeltjes. En ja misschien is er wel coulance. als de reparatie nog steeds aanzienlijk is , ben je nog niet tevreden.

Daar bovenop; deze (10?) modellen die dit probleem hebben zijn er 9 van stellantis zelf en 1 is de toyota pro ace die vele malen minder is verkocht dan bv een e-208 of corsa-e. Logisch ook dat je daar in veel mindere mate wat van hoort. Ook ze hebben de zelfde toeleverancier die het zelfde probleem heeft ook wat betreft levertijden van onderdelen.

En vaak zakelijke " lease"rijders laden vaak aan de snelladers.

vrijwel alle zakelijke rijders die ik met met een EV laden vrijwel altijd gewoon op werk of thuis. Op een vakantie rit daargelaten.

Daarom erger ik mij ook zo aan de populistische "koop Europees!". Als betrouwbaarheid, garantie en service nou op het niveau was van Japanners... (en ja, er zijn ook onbetrouwbare Japanners geweest))

Vanavond de uitzending even terug gekeken.
Ik moest aan forummer @j.ko denken, die had het ook met zijn e-Mokka, volgens mij.

Ik begreep eerst niet waarom die kerel met die Peugeot steeds Stellantis moest bellen en niet zijn verkopende partij.. maar toen ze zeiden dat het een import voertuig betrof, werd dat mij duidelijker.

Wat hebben ze nou in die zeecontainers staan, daar in het pand van Stellantis in Zuid-Oost? Hip kantoortje, als ik het goed zag?

De woordvoerder van Stellantis in het programma Radar maakte weinig indruk en toonde geen overtuigende verantwoordelijkheid

Ja, viel mij ook tegen. Hij doet zijn vak toch al langere tijd, nog in de GM Opel tijd te Breda.

Ben alleen wel benieuwd waar het probleem zich nu precies bevind. en hoe groot de schaal is.

Ja, maar dat zal ACTronics niet vertellen op tv, om concurrentie niet wijzer te maken, denk ik.
Zagen wij trouwens 'onze' Stilo forummer in beeld?

In de tijd dat ik nog bij een grote dealerorganisatie werkte met een leasetak van diverse merken konden alle merken er wel wat van. Ook een toyota . Herinner mij nog een diesel (model weet ik niet meer) die na 4 jaar zoveel ellende had en de importeur de kop in het zand stak en voortijdig uit de lease werd gehaald.

Avensis diesel uit de eerste jaren van deze eeuw, denk ik. D4D of D.cat waren niet zo best. Een toenmalige chef van mij had ook zo'n rampen Avensis als auto van de zaak. Opvolger Scénic II, phase II diesel deed het een stuk beter. :)

In mijn ogen toch wel erg teleurstellend hoe Stellantis dit aanpakt.

Dit gaat om auto's van meestal nog geen 5 jaar oud, dan verwacht ik zelf dat er dan nog niks stuk gaat, of het moet normale slijtage zijn.

Als je serieus met je klanten om gaat dan mag je verwachten dat bij een dergelijk belangrijk onderdeel, de fabrikant/ dealer dit snel en kosteloos vervangt.

De Peugeot e-208 stond op ons lijstje, maar is flink gezakt op het lijstje.

Mijn ervaring is toch wel dat áls er wat is (en dat is niet vaak) dat ze net zo strak aan de garantieregels houden als elk ander merk. Ken ook wel iemand met een yaris waarvan de dagrijverlichting (LED) defect ging na 4 jaar, net buiten de garantie. Werd gewoon kei hard afgewezen. en was wel iets coulance mogelijk, maar het bij te betalen bedrag was nog hoog.
Zou het ook te maken kunnen hebben met of een auto altijd bij de dealer is onderhouden?
Broer had een Prius 3, 2dehands gekocht toen die al bijna uit de garantie kwam. Paar jaar later (en dus al lang en breed uit de garantie) bleek het glazen dak niet goed (dat speciale dak dat je bij die auto standaard in de duurste uitvoering had). Auto was door hem altijd bij de lokale Toyota-dealer onderhouden. Werd kosteloos vervangen "want dat mag niet kapot gaan". Kreeg ook nog een fles wijn als compensatie omdat het gaan 1 dag maar 2 dagen duurde....

Vanavond de uitzending even terug gekeken.
Ik moest aan forummer @j.ko denken, die had het ook met zijn e-Mokka, volgens mij.
Dat klopt, de auto was nog geen jaar oud toen. Ik heb hem via Opel Private Lease, vervangende auto was geen probleem. Dat was ook een Mokka-e, en die ging/was ook stuk. Geen AC laden, wel DC. Toen kwam de verdenking op mijn laadpunt, maar dat bleek toch echt in orde. De reparatie duurde uiteindelijk zes weken, in plaats van die vervangende Mokka-e kreeg ik een benzine Corsa. Prima opgelost voor mij.

Vrienden van ons met een ë-C4 hebben het euvel ook gehad, en collega met een e-Scudo al twee keer. Dus uit mijn beperkte omgeving ken ik 5 boordladers in 4 auto's die stuk gegaan zijn.

Ik hoorde in de Radar uitzending dat exemplaren van 2024 en later wel goed zijn. Die van mij is in 2023 vervangen, dus ik weet nu niet of die wel betrouwbaar is, of ook plots de geest kan geven. Daarover zou Stellantis duidelijker moeten zijn, vooral voor de tweedehands markt is dat belangrijke informatie.

Zeker, en niet alleen qua reparaties, maar ook qua afschrijving.

Om het verhaal compleet te maken: in diezelfde beperkte omgeving ken ik ook 2 auto's die het probleem niet hebben gehad: een e-208 en een e-2008. Dus van de 6 auto's met deze aandrijflijn die ik ken, zijn er 4 stuk gegaan, eentje zelfs twee keer.

Zou het ook te maken kunnen hebben met of een auto altijd bij de dealer is onderhouden?

deze specifieke yaris had ze nieuw gekocht bij de toyota dealer , eerste eigenaar dus en daar ook in onderhoud. Nadat ze ook regelmatig met een lege 12V accu stond (ook daar was de service matig en was de enige oplossing dat ze regelmatig lange stukken moest rijden), ja dat doet ze inderdaad niet. Toen kwam die led dagrijverlichting waar ze ondanks coulance nog flink voor moest betalen. Toen heeft ze de auto weg gedaan. Toen een van de laatste space star modellen gekocht , rijd ze nu 1,5 jaar mee en geen problemen meer, ook niet met de 12V accu.

Zeker, en niet alleen qua reparaties, maar ook qua afschrijving.

precies, wanneer is het goed en wanneer niet . en hoe kun je dit als consument beoordelen. zolang mensen dat niet kunnen achterhalen komt dat niet ten goede van de restwaarde. waar EV's en zeker nu die van stellantis al onder de lijden hebben.

Ook Toyota's kunnen mankementen hebben, maar belangrijker is ook de dealer. Waar ik vandaan kom is de Louwman groep bij Toyota overheersend. Eigen ervaring en die van buren is dat Louwman Noordwijk een veel fijnere dealer is dan Louwman Hoofddorp, ondanks beide Louwman groep.

Buurvrouw wilde bij Louwman Hoofddorp een 2e hands RAV4 kopen. Werd totaal niet serieus genomen daar. Ging vervolgens naar Louwman Noordwijk en heeft via hun de RAV4 uit Hoofddorp gekocht. Zelf ook meegemaakt dat ik voor een aanpassing van de instellingen via de OBD2 naar Hoofddorp ging. Half uurtje gewachr en klaar was Kees. Hoefde niet af te rekenen, want dat was de service die ze aan nieuwe klanten gaven.

Netjes!
Tot ik instapte en er achter kwam dat er niets gebeurd was. Zo kan ik gratis zijn. Toen ik meteen weer binnen stapte was het antwoord 'het lukte niet'. Dat kan gebeuren, maar zeg dat dan.

Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.

Het vervangen van de boordlader lijkt meestal de enige oplossing. Die boordlader is jarenlang aan Stellantis geleverd door de Duitse firma Mahle, die inmiddels al drie versies hiervan heeft uitgebracht. Telkens blijkt echter dat het probleem nog niet is opgelost. Klanten die een nieuwe boordlader lieten monteren en daarvoor ruim 1000 of zelfs 2000 euro moesten betalen, blijven maar met hetzelfde probleem zitten.

Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten en is overgestapt op een andere toeleverancier. Maar eigenaren van de negentien betrokken modellen, waaronder de Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Opel Corsa-e en Opel Mokka-e, blijven maar met het probleem bij hun dealers aankloppen.
Het tv-programma Radar (AvroTros) besteedt maandagavond uitgebreid aandacht aan gedupeerde autobezitters en de slechte afhandeling van klachten. Aan het woord komen onder andere teleurgestelde eigenaren van een Peugeot e-2008 en een Citroën ë-C4. Ook op het lezersforum van AutoWeek is veelvuldig over problemen met de boordladers geklaagd: ‘Bij mijn Peugeot e-208 lijkt hij ook stuk’, schreef een lezer.

‘AC laden gaat niet meer, DC laden lukt nog wel. Net met de garage gebeld: over een maand kan ik daar terecht. Ze gaan hem dan niet repareren. Ze gaan eerst kijken wat het probleem is en pas als ze vastgesteld hebben wat het probleem is gaan ze een nieuwe bestellen. Dan zijn we met gemak weer twee maanden verder. De garage zag het probleem niet echt. Je kunt toch gewoon bij FastNed laden, werd er gezegd. Tja... Ik was best tevreden over mijn e-208 maar de service van Peugeot valt echt tegen.’

Klachtenafhandeling​

Ook in de uitzending van Radar komt nadrukkelijk naar voren dat de klantenservice voor Opel- en Peugeot-rijders slecht bereikbaar is. ,,De klachten van klanten worden niet serieus genomen. Zij worden niet of nauwelijks geïnformeerd over het probleem. En de klachten blijken ook niet allemaal op dezelfde manier afgehandeld’’, aldus de redactie van Radar.
Sommige klanten moesten de vervanging van de boordlader volledig zelf ophoesten omdat de garantietermijn voor hun auto was verstreken. Het vervangen van de boordlader is een dure grap en kan duizenden euro’s kosten. Andere klanten moesten een deel van de kosten betalen.

Een schrale troost voor de gedupeerden: mede op aandringen van de ANWB, die ook veel klachten van leden ontving over de boordladers, heeft Stellantis de garantietermijn voor dit onderdeel aangepast van twee jaar naar vier jaar.
De boordlader blijkt overigens ook geïnstalleerd te zijn in enkele modellen van Toyota. Vooral bestelauto’s zoals de Proace, die uit een samenwerking met Stellantis voortkomen, bevatten deze boordladers. Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders over de afhandeling van het probleem, zo constateert Radar.

Toyota lijkt het een stuk daadkrachtiger aan te pakken. Zo schreef een AutoWeek-lezer eerder: ‘Ik heb een elektrische Toyota Proace als bedrijfsauto, en ook hier was de charger kapot. Gebeld met de dealer en die is de bus dezelfde dag nog komen ophalen. Volgende dag te horen gekregen wat het probleem was en ongeveer anderhalve week later was de bus terug met een nieuwe onboard charger.’

Geen terugroepactie​

Autofabrikant Stellantis is niet verplicht om een terugroepactie te organiseren, en dat is dan ook niet gebeurd. Terugroepacties zijn pas verplicht als het probleem een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Dat is hier niet het geval. Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen, hoewel Stellantis er al jaren van op de hoogte is. Wel zijn de dealers geïnformeerd.

Stellantis weigert naar de studio te komen van het AvroTros-programma om tekst en uitleg te geven. Wel heeft de fabrikant zowel aan Radar als aan onze autoredactie een schriftelijke reactie gestuurd. ‘Er bestaat een kans dat deze laders defect kunnen raken; het is dus niet zo dat alle laders defect kunnen raken’, aldus de autofabrikant in de verklaring. Het bedrijf zegt verder te proberen het probleem met software-updates op te lossen. Ook wijst het op de langere garantietermijn: ‘Indien na diagnose blijkt dat de boordlader vervangen moet worden, kan de reparateur bepalen of de verlengde garantie op het specifieke geval van toepassing is.’

Beetje het THP-debacle deel 2..
Onze Opel Mokka e uit 2022 heeft ook een defecte boordlader. Wij worden nu naar een snellader gestuurd want deze werken nog wel. Opel heeft alleen geen geldboom meegegeven en doen ( nog ) niets aan Coulance. Hele slechte zaak en staan met onze rug tegen de muur !

denk dat dit ook met name komt omdat de toyota's gewoon beter zijn, technisch gezien. Mijn ervaring is toch wel dat áls er wat is (en dat is niet vaak) dat ze net zo strak aan de garantieregels houden als elk ander merk. Ken ook wel iemand met een yaris waarvan de dagrijverlichting (LED) defect ging na 4 jaar, net buiten de garantie. Werd gewoon kei hard afgewezen. en was wel iets coulance mogelijk, maar het bij te betalen bedrag was nog hoog. Toyota onderdelen zijn ook gewoon prijzig na verhouding.
zodra er iets is met veiligheid of milieu doen alle fabrikanten wel hun ding wat ze moeten. Maar op het moment dat dit niet het geval is , zoals hier, dan houden ze zich allemaal gewoon aan de garantie regeltjes. En ja misschien is er wel coulance. als de reparatie nog steeds aanzienlijk is , ben je nog niet tevreden.

Daar bovenop; deze (10?) modellen die dit probleem hebben zijn er 9 van stellantis zelf en 1 is de toyota pro ace die vele malen minder is verkocht dan bv een e-208 of corsa-e. Logisch ook dat je daar in veel mindere mate wat van hoort. Ook ze hebben de zelfde toeleverancier die het zelfde probleem heeft ook wat betreft levertijden van onderdelen.
Tsja vervelend geval misschien maar ik denk niet dat 1 exact voorbeeld opweegt tegen de inmiddels 15+ jaren ervaring die ik zelf met Toyota heb (in verschillende vormen). Net als diss of respectloos bedoelt. Toyota had bijvoorbeeld in mijn tijd bij de dealer zelfs nog coulance regelingen voor de toenmalige Auris die soms last had van kantelende zuigers na 10+ jaren en vele kilometers. Dan deden we complete motorrevisies onder coulance. Wist echt niet wat ik meemaakte. Er zal soms ook echt wel betaald moeten worden maar zoals ik het verderop lees speelde er mogelijk wel meer met de auto, klant en dealer.

Moet er wel aan toevoegen dat er wel veel moeite werd gedaan bij ons voor het verkrijgen van coulance. Toyota paste dit echt per geval toe. Soms (en dit is dan weer vrij gebruikelijk in de autowereld) deden ze ook een voorstel waarbij zij dezelfde coulance uitbetaalden als de dealer -wij dus- dan krijg je als voorbeeld een reparatie van 1000 euro. Doe jij als dealer 30% in het zakje dan doet Toyota dat ook en de rest is dan voor de klant. Kun je samen echt tot mooie voorstellen voor vaste klanten komen. Volvo en VAG deden dit toen overigens ook wel eens.

Doe jij als dealer 30% in het zakje dan doet Toyota dat ook en de rest is dan voor de klant. Kun je samen echt tot mooie voorstellen voor vaste klanten komen. Volvo en VAG deden dit toen overigens ook wel eens.

ik heb jaren lang voor een grote opel dealer gewerkt en daar deed ik dat precies zo. Als ik 20% deed, deed de importeur dat ook en dus de klant 60%. Bije en goede klant deed ik 40%, deed de importeur ook 40% en dan de klant 20%. Die vrijheid dat ik zelf op basis van eigen inzicht. Iemand met een importbak die geen klant was kon ik dus weinig doen. Dat werkte altijd goed. Maar dat was wel in de GM tijd.
Maar zover ik weet is dat bij stellantis net zo. Wat ook verklaard waarom sommige klanten een heel ruimhartige coulance krijgen op de boordlader van stellantis. En een ander dus helemaal niets. Die laatste mensen gaan dus klagen.

En waar komen die import gebakjes dan vandaan? Ook gewoon uit de stellantis fabriek. Een Europa enzo stellantis moet die rommel gewoon oplossen vanuit de fabriek.

Het maakt niet uit waar dat onderdeel vandaan komt, dit is geheel op conto van Stellantis. En de klantrelatie zou op zich niet uit moeten maken voor de garantieafhandeling, je geeft garantie en/ of coulance op een slecht product of niet, willekeur komt je reputatie ook niet ten goede.

Waar niemand het over heeft: in het artikel staat dat Stellantis het probleem met een sofware- updates probeert op te lossen. Dan ligt het mogelijk aan de aansturing door de eigen software, de integratie in de computer van de auto etc. en hoeft het niet per sé aan het onderdeel te liggen. Het feit dat andere fabrikanten die van Mahle boordladers gebruiken weinig tot geen klachten hebt ondersteunt deze hypothese.

Daar gaan we nooit achter komen helaas. Maar een software update om een elektronisch of technisch probleem mee te maskeren lijkt nooit goed. Las bij Ford dat ze het zelfde gingen doen om de accu problemen te beperken.

Uiteindelijk moet Stellantis dit niet bij de dealers neer leggen, dan krijg je dus die willekeur qua coulance. Vaste klanten krijgen het wel. niet-klanten bij een dealer krijgen die niet. Begrijp de dealer wel,die wil niet in de buidel tasten voor een klant die eerder nooit kwam en later ook nooit gaat komen. Daarom moet de importeur of eigenlijk stellantis zelf ingrijpen. Maar dat gaat echt niet gebeuren denk ik. beetje de VW strategie. pappen en nathouden tot dat de auto's oud genoeg zijn en waait vanzelf wel weer over.

Daar gaan we nooit achter komen helaas. Maar een software update om een elektronisch of technisch probleem mee te maskeren lijkt nooit goed. Las bij Ford dat ze het zelfde gingen doen om de accu problemen te beperken.

Uiteindelijk moet Stellantis dit niet bij de dealers neer leggen, dan krijg je dus die willekeur qua coulance. Vaste klanten krijgen het wel. niet-klanten bij een dealer krijgen die niet. Begrijp de dealer wel,die wil niet in de buidel tasten voor een klant die eerder nooit kwam en later ook nooit gaat komen. Daarom moet de importeur of eigenlijk stellantis zelf ingrijpen. Maar dat gaat echt niet gebeuren denk ik. beetje de VW strategie. pappen en nathouden tot dat de auto's oud genoeg zijn en waait vanzelf wel weer over.
VW strategie heeft er niets mee te maken. VW doet het de laatste jaren juist heel goed als het gaat om garantie afhandeling De VW ID3 is nu 1 van de betrouwbaarste EV`s geworden. Stellantis Rules telt voorlopig even niet meer.

VW doet het de laatste jaren juist heel goed als het gaat om garantie afhandeling De VW ID3 is nu 1 van de betrouwbaarste EV`s geworden.
Precies, nu ja.

Ik zal het even doorsturen naar ons werk met id3 en id4 rijders. Die hebben toch echt een andere mening. 3 jaar lang ellende en als proefkonijn gebruikt. en ja inderdaad, nu gaat het soort van goed. Maar de manier waarop was echt heel slecht. Hopelijk kunnen we over 3 jaar het zelfde zeggen over deze stellantis EVs

Laatst bewerkt:
De aanloop was slecht. Veel problemen in het begin maar nu alle kinderziektes eruit zijn 1 van de betrouwbaarste EV`s die je kan krijgen.

Nu wel inderdaad. beetje de Franse slag die mensen in wolfsburg :p . Eerste eigenaren zijn proefkonijnen en naarmate de auto ouder word , worden ze te steeds beter. Zie je bij veel franse merken terug, met name vroeger. Daarom is de ID3 een slecht voorbeeld. Ook de manier waarop mensen zijn behandeld door de dealer. (waarschijnlijk uit onmacht) was niet echt een goed voorbeeld hoe het moet.
Hier op het werk komen bij die ID3 en ID4 mensen geen VW product meer als vervanging, dat is wel een ding wat zeker is. De tesla's en KIA's hier hebben eigenlijk nooit wat geks. Daar kunnen ze bij VW nog wat van leren (en stellantis ook).

Terug
Bovenaan