Hybride auto's en hun accuproblemen

Me tu Toyo

Startmotor
Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op een hybride auto.

Zelf rijd ik een Avensis uit 2016 en dus een van de ' oude benzinestempel' .
Ik lees alleen maar horrorverhalen over het leeglopen van de 12V accu's na stilstand, ongeacht welk merk, maar Toyota (waarschijnlijk omdat ze veel verkocht worden) spant wel de kroon.

Mijn vraag is nu;
Zijn er (hybride) automerken die wel goed scoren vwb het leeglopen van de kleine accu wanneer de auto stil heeft gestaan? Oftewel, zijn er automerken waarbij dit niet voorkomt?
Mijn idee is nl dat de fabrikanten dit niet onder de knie krijgen en zodoende ben ik eerder geneigd om een recenter benzinemodel uit te gaan zoeken dan een hybride model.

Oplossing lijkt ook simpel, gewoon af en toe rijden. Overigens merk ik er niks van bij mijn Hyundai-hybride en die staat ook wel eens een week of langer stil.

Ik heb 2 corolla's gehad (1,8 en 2,0) maar herken de accu problemen niet. Beide hebben nooit dienst geweigerd.

Nu heb ik een hybrideauto met stekker aansluiting. Als ik deze aansluit op het stroomnet,worden zowel de hoogvolt tractiebatterij als de 12 volt accu (bij)geladen. Is dit soort hybride misschien (g)een optie ?
Bij lang stilstaan kan ik altijd zelf de batterijen opladen. Bij een hybride zonder stekkeraansluiting is dealer assistentie nodig indien een accu / batterij leeg is.

Dat 12v accu probleem geld volgens mij op
Specifieke modellen en zeker niet een typisch phev probleem.Bij mijn Mercedes PHEV was het leeggelopen van de 12v accu nooit een probleem, en ook zeker geen gekend probleem bij dit model op Internet fora

We hebben hier een 11 jaar oude hybride Yaris die nu zo'n 110000km gereden heeft, en dat gaat nog altijd goed. Ik weet niet hoe lang je de auto niet gaat gebruiken, maar als je je benzine auto lang niet gebruikt, kun je natuurlijk ook accuproblemen krijgen, mijn oldtimer staat daarom ook altijd aan de druppellader.

Mijn Suzuki Swift (mild) Hybrid kan uit ervaring 2 maanden stilstaan en start dan nog prima.
Enige is dat je dan een half uur moet rijden voordat de elektrische ondersteuning van de benzinemotor weer gaat werken. Verbruik is 1:21, je kan vast beter scoren met een volledige hybride auto maar het valt mij niet tegen.

Wij hebben een X5 PHEV gehad, maar nooit problemen van een leeglopende 12v accu gehad. We hebben net een nieuwe Toyota Camry hybride gekocht en hopelijk geen problemen met de accu. Verwacht het niet.

Ik zou me niet heel erg druk maken over de accu. Rijd zelf nu 4 jaar een Corolla en heb 1 keer een lege accu gehad omdat deze gewoon end of life was (niet gek na 100.000 km). Verder laat de auto me nooit in de steek.

Ik weet dat in ieder geval de Kia Niro vanaf 2018 (uit mijn hoofd) een knop heeft links naast het stuur om de 12V accu een boost te geven met energie uit de hybride accu. Vermoed dat dat bij Hyundai hetzelfde zal zijn, want zelfde concern.

Er zijn inderdaad bepaalde modellen, zowel hybride auto's als niet-hybride auto's (o.a.; BMW) waar dit een probleem is (al is dit vaak wel met een terugroepactie opgelost), en bepaalde modellen waar een instelling mogelijk is die dit probleem veroorzaakt.
Maar over het algemeen zie ik niet meer of minder uitdagingen met de 12V accu dan met een willekeurige andere moderne auto. 2 a 3 weken stilstand is bij bijna elke auto van na 2005-2010 op het randje (al gaat het vaak ook wel goed, maar is het meer dat vanaf die periode het wat onzekerder wordt)

In mijn Hyundai Kona is het geen probleem. Mocht de 12v accu een keer leeg zijn (is mij nog niet overkomen), dan kan de auto gestart worden op de hybride accu. Even rijden en de 12v accu is weer opgeladen.

Zelf 1x gehad met de Lynk & Co 01 die ik destijds reed, afgelopen zomer hebben mijn ouders het 2x gehad met hun Kuga PHEV op vakantie. Alle keren was het op een willekeurig moment, niet nadat de auto langer tijd (>7 dagen) stil had gestaan.

Zelf 1x gehad met de Lynk & Co 01 die ik destijds reed, afgelopen zomer hebben mijn ouders het 2x gehad met hun Kuga PHEV op vakantie. Alle keren was het op een willekeurig moment, niet nadat de auto langer tijd (>7 dagen) stil had gestaan.
Dat bedoel ik, er zijn auto's met een probleem in de DCDC converter (zeg maar de vervanger van de dynamo). Met mijn Ioniq5 ook een keer met een lege 12V accu gestaan, maar na het uitvoeren van een terugroepactie op de DCDC (ik vermoed alleen software) was dit opgelost.
Dit soort problemen zijn dan heel plotseling.
Ford heeft inderdaad problemen gehad met hun DCDC converter. Ik dacht dat daar ook een terugroepactie op was.

Ik heb een Lexus CT200h gehad, altijd gestart. Ook toen deze in de covid-tijd soms maanden stil naast het huis stond.

Ik heb 2 corolla's gehad (1,8 en 2,0) maar herken de accu problemen niet. Beide hebben nooit dienst geweigerd.

Nu heb ik een hybrideauto met stekker aansluiting. Als ik deze aansluit op het stroomnet,worden zowel de hoogvolt tractiebatterij als de 12 volt accu (bij)geladen. Is dit soort hybride misschien (g)een optie ?
Bij lang stilstaan kan ik altijd zelf de batterijen opladen. Bij een hybride zonder stekkeraansluiting is dealer assistentie nodig indien een accu / batterij leeg is.
Als door een lege 12V batterij een Toyota hybride (zonder stekker) niet kan opstarten kun je die zelf gemakkelijk weer aan de praat krijgen met een powerbank met accuklemmen. Onder de motorkap zit een aansluiting hiervoor. Heb ik zelf een aantal keer moeten gebruiken na een tijdje minder te rijden in combinatie met een marterverjager aangesloten op de 12V batterij. Ik moest elke week een redelijke rit maken om de 12V accu vol te houden. Maar ook als die leeg was kwam ik met de powerbank met 2 minuten vertraging weer weg. De 12V wordt alleen gebruikt bij het opstarten van de boordcomputer, de brandstofmotor starten doet de auto een paar seconden later met de elektromotor en die krijgt stroom via de grote hybrideaccu. Je hebt dus ook niet veel vermogen nodig om de auto aan de praat te krijgen, een simpele USB powerbank kan dat prima.
Overigens bleek de 12V accu achteraf kapot te zijn en bij de Toyota dealer wordt die gratis vervangen als die binnen 3 jaar kapot is gegaan. Scheelt toch weer ruim 200 euro, want er zitten speciale loodaccu's in die bestand zijn tegen frequent (dieper) laden/ontladen.

Overigens is het in 265.000 km zo ongeveer ook het enige aandachtspunt van mijn Toyota Auris TS, dus voor dit kleine probleempje zou ik niet met een boog om een (Toyota) hybride heen gaan lopen.

Laatst bewerkt:
Het is wel een puntje van aandacht inderdaad.
Ik heb een CH-R gehad en in de eerste. maanden na aanschaf 2x met een lege accu gestaan. Beide keren wel keurig verholpen door Toyota trouwens.
Maar... Ik heb na die 2e keer een nieuwe accu gevraagd (en gekregen). Van de dealer kreeg ik toen ook de tip om na het instappen snel te starten. De motor slaat dan niet aan, maar het hybride systeem wel. Dat voorkomt een lege accu. Je moet dus niet de auto uitzetten en dan een kwartiertje nog erin blijven zitten met de radio aan. Daarna nooit meer problemen gehad, ook niet in de winter. Zeker geen reden om de Toyota's te laten staan dus.

Je koopt een auto toch niet om er niet in te rijden???
Nee dat klopt natuurlijk. Maar sommige fora staan vol met oa Toyota accuproblemen. Hier op autoweek een recente review van een nieuwe Toyota (bZ4X uit 2023 met 30k op de teller, weliswaar geen hybride) waarbij het probleem zich steeds vaker voordeed tot een paar keer per week aan toe.
Dit terwijl de auto gewoon werd gebruikt. Hij heeft uiteindelijk deze auto ingeruild.

Laatst bewerkt:
Als door een lege 12V batterij een Toyota hybride (zonder stekker) niet kan opstarten kun je die zelf gemakkelijk weer aan de praat krijgen met een powerbank met accuklemmen. Onder de motorkap zit een aansluiting hiervoor. Heb ik zelf een aantal keer moeten gebruiken na een tijdje minder te rijden in combinatie met een marterverjager aangesloten op de 12V batterij. Ik moest elke week een redelijke rit maken om de 12V accu vol te houden. Maar ook als die leeg was kwam ik met de powerbank met 2 minuten vertraging weer weg. De 12V wordt alleen gebruikt bij het opstarten van de boordcomputer, de brandstofmotor starten doet de auto een paar seconden later met de elektromotor en die krijgt stroom via de grote hybrideaccu. Je hebt dus ook niet veel vermogen nodig om de auto aan de praat te krijgen, een simpele USB powerbank kan dat prima.
Overigens bleek de 12V accu achteraf kapot te zijn en bij de Toyota dealer wordt die gratis vervangen als die binnen 3 jaar kapot is gegaan. Scheelt toch weer ruim 200 euro, want er zitten speciale loodaccu's in die bestand zijn tegen frequent (dieper) laden/ontladen.

Overigens is het in 265.000 km zo ongeveer ook het enige aandachtspunt van mijn Totoya Auris TS, dus voor dit kleine probleempje zou ik niet met een boog om een (Toyota) hybride heen gaan lopen.
Ik moet er niet aan denken om extra ritjes te moeten maken of een of andere oplader bij de hand te houden voor het geval dat...
Dat is toch niet normaal?

Uit de ADAC test 06-10-2025:
De 7 onbetrouwbaarste auto’s volgens ADAC
De lijst van auto’s met de hoogste pechcijfers bevat enkele verrassingen. Dit zijn de modellen die volgens de ADAC het vaakst hulp nodig hadden:

1. Toyota C-HR (2020) – 63,1 storingen per 1.000 auto’s, vooral door zwakke 12-volt-accu’s.
  2. Toyota RAV4 – opvallend veel batterijproblemen bij jongere bouwjaren.
  3. Toyota Yaris & Yaris Cross – meerdere meldingen van startaccu’s die vroegtijdig de geest gaven.
  4. Hyundai IONIQ 5 – problemen met de laadbesturingseenheid (ICCU) veroorzaakten veel pech.
  5. Ford S-MAX (2016-2018) – bovengemiddelde storingen in de middenklasse.
  6. Opel Insignia – zwakke prestaties in de ADAC-ranglijst, vaak door elektronica.
  7. Renault Mégane / Scénic (oudere generaties) – regelmatig in de onderste regionen van betrouwbaarheidsonderzoeken.

Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op een hybride auto.

Zelf rijd ik een Avensis uit 2016 en dus een van de ' oude benzinestempel' .
Ik lees alleen maar horrorverhalen over het leeglopen van de 12V accu's na stilstand, ongeacht welk merk, maar Toyota (waarschijnlijk omdat ze veel verkocht worden) spant wel de kroon.

Mijn vraag is nu;
Zijn er (hybride) automerken die wel goed scoren vwb het leeglopen van de kleine accu wanneer de auto stil heeft gestaan? Oftewel, zijn er automerken waarbij dit niet voorkomt?
Mijn idee is nl dat de fabrikanten dit niet onder de knie krijgen en zodoende ben ik eerder geneigd om een recenter benzinemodel uit te gaan zoeken dan een hybride model.
De accu problemen spelen maar bij een aantal al genoemde Aziatische modellen en merken.
Andere hybrides of zuinige benzine auto’s kennen deze problemen niet.

De afgelopen 8 jaar voornamelijk met hybride auto's gereden; Toyota's (Yaris, Auris, Corolla Cross) en Kia (Niro). Op de Cross na allemaal gebruikte auto's van enkele jaren oud.
Nooit een lege 12V accu gehad. Begrijp niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen, mijn auto's staan ook wel eens 2 of soms 3 weken stil.

De afgelopen 8 jaar voornamelijk met hybride auto's gereden; Toyota's (Yaris, Auris, Corolla Cross) en Kia (Niro). Op de Cross na allemaal gebruikte auto's van enkele jaren oud.
Nooit een lege 12V accu gehad. Begrijp niet hoe mensen dat voor elkaar krijgen, mijn auto's staan ook wel eens 2 of soms 3 weken stil.
Vaak is het ook software gerelateerd, de meeste PHEVs zijn altijd "wakker" doordat je bijvoorbeeld via de app kan communiceren met de auto. Dit was de reden dat de Lynk & Co de accu leeg trok; door een vastloper van het systeem bleef de auto op de achtergrond telkens proberen verbinding te maken.

Ik heb bewust een tweedehands niet-hybride benzineauto zonder toeters en bellen aangeschaft aangezien ik slechts 5000km per jaar rijd en de auto zeker in de winter wel eens een maand stilstaat. Zie inderdaad de reviews hier van hybride auto’s waar weinig kilometers mee worden en die volstaan met 12V problemen.

Bij een laatste generatie Auris Hybrid hebben wij dit probleem 2x gehad, de auto stond vaak meer dan een week stil. Na de 2e keer de 12V accu vervangen en sindsdien is het niet meer voor gekomen. Mocht je een garage of eigen oprit hebben dan is het ook prima te ondervangen door elke week even de druppellader er aan te hangen.

Al 2 decennia geen Toyota meer (was een fantastische Corolla 2.0 Diesel, the never ending car :love: ) maar deze ranglijst verbaast me. OK, het zal wel gebaseerd zijn op statistieken maar toch :rolleyes:.

Bij mijn huidige auto (Mazda CX-30) toch voor de Mazda gekozen ipv de Corolla Cross. Ik vond de Mazda mooier & luxer, nou ja dat is persoonlijk; en vooral die freaking CVT van Toyota. Goh, past totaal niet bij mij.

Maar ik heb Toyota en Honda erg hoog staan qua betrouwbaarheid, rij al 35+ jaar Honda (CB, MT, NS-R, XL, XR, XLV650, XRV750, VFR) en hun Power Tools met de GX motor serie zijn fenomenaal goed.

Waarom overweeg je de Avensis weg te doen? Dat lijkt mij nu juist een auto die geen problemen kent.
Nou, ik twijfel omdat de Avensis inmiddels 175000 km heeft gereden. En soms lonkt een nieuwere auto...2021, daaromtrent.
Dan kijk ik met een schuin oog naar een Mazda 6 of een BMW 2 gran coupe. Benzine welteverstaan. Een Rav4 hybride ook, maar dan komt het accuprobleem weer om de hoek kijken.

In mijn Hyundai Kona is het geen probleem. Mocht de 12v accu een keer leeg zijn (is mij nog niet overkomen), dan kan de auto gestart worden op de hybride accu. Even rijden en de 12v accu is weer opgeladen.
Een Kona kan niet op de hybride accu starten, maar zal automatisch de 12v accu opladen. Je hebt echt die 12v accu nodig om te starten.

Bij Tesla adviseren ze om de 12 V accu periodiek (3-5 jaar) preventief te vervangen. Dingen zijn niet duur, eenvoudige accu.

Ik heb ook probleemloos een CT200H gereden maar die auto kende nog niet al die hedendaagse smart noviteiten. Als je elke dag op de weg zit of lange stukken rijdt dan zou ik mij geen zorgen maken.

Nou, ik twijfel omdat de Avensis inmiddels 175000 km heeft gereden. En soms lonkt een nieuwere auto...2021, daaromtrent.
Dan kijk ik met een schuin oog naar een Mazda 6 of een BMW 2 gran coupe. Benzine welteverstaan. Een Rav4 hybride ook, maar dan komt het accuprobleem weer om de hoek kijken.
Bij een RAV4 zou ik me meer zorgen maken om het hoge diefstalpercentage (meest gestolen auto) dan om een falende 12V accu.

Dat is ook wat ik bedoel. Je kunt dan in ieder geval wel starten.

Dit klopt helemaal niet, is kortom onzin deze twee reacties. Wat een onkunde. Aan de laadpaal wordt alleen de EVaccu opgeladen en niet de 12V accu.

Dit klopt helemaal niet, is kortom onzin deze twee reacties. Wat een onkunde. Aan de laadpaal wordt alleen de EVaccu opgeladen en niet de 12V accu.
De 12 volt accu wordt zeker wel bijgeladen tijdens stekkeren, als dat de PCU vaststelt dat de 12 volt accu zwak is. Lees de auto- infortmatie/ instructies eens voordat je reageert.

Inmiddels heb ik een andere auto gekocht.

Geen hybride maar een BMW X2 sDrive 2.0. Totaal andere rijbeleving; sportief en wat stugger dan de Avensis. Maar ik vind m heerlijk rijden. 5 Jaar jonger en 120000km minder op de teller dan mijn Toyota. Het voelt en oogt allemaal veel moderner. Nog naar een Rav4 gekeken, maar van dat interieur werd ik niet vrolijk.
Hopelijk blijft de BMW nog een tijdje!

Laatst bewerkt:
Ook een fijn ding, blokje heb ik er ook in liggen. heerlijk vermogen icm de automaat.
Nou, dat onderstreep ik volkomen. Wat een power in tegenstelling tot de Avensis.
Maar, ik heb aan de Toyota een hele trouwe, goede auto gehad, de afgelopen 5 jaar. Kan niet anders zeggen. 180000 Probleemloze km's. Deed me toch wel wat om m weg te doen.

Laatst bewerkt:
Nou, dat onderstreep ik volkomen. Wat een power in tegenstelling tot de Avensis.
Maar, ik heb aan de Toyota een hele trouwe, goede auto gehad, de afgelopen 5 jaar. Kan niet anders zeggen. 180000 Probleemloze km's. Deed me toch wel wat om m weg te doen.

de betrouwbaarheid van jou avensis gaat deze niet halen, net als moderne Toyota's niet. Koelsysteem is wel een bekend zwak punt. heb er ook al mee te maken gehad. buitenom dat zijn ze redelijk bullet proof. Maar zit gewoon veel op en aan, veelal emissie gerelateerd Tubro, intercooler, directe inspuiting, gekoeld inlaattraject, gescheiden koelsysteem, partikelfilter, etc. kan allemaal potentieel stuk en zit op oudere auto's niet.

fijne kilometers

Startproblemen Toyota - een ervaring die niet op zich staat!

Ik heb sinds 2004 in diverse Toyota Hybrides gereden Prius 2, Prius 3 en Auris hybride en nooit problemen gehad tot 2017. Sinds 2017 heb ik namelijk problemen met het laadniveau van de 12V accu in mijn auto.

Het is begonnen met het Model Toyota C-HR. Hiermee twee maal een lege 12V accu gehad.
Nieuwe accu geplaatst, maar ook daarmee na een klein jaartje weer een lege accu.
Na 3 1/2 jaar een nieuwe C-HR gekocht en ook daar begon het probleem zich voor te doen.
Ik rij samen met mijn echtgenote iets meer dan 12.000 km per jaar en gemiddeld 2 á 3 keer per week.

Uiteindelijk in 2024 gekozen voor een Toyota Corolla Cross 1.8.
Deze auto was volgens de dealer voorzien van een aantal aanpassingen, zodat het 12V accu probleem minder snel voor zou komen. Maar helaas ook daar trad het op, terwijl volgens Toyota een hybride makkelijk enkele weken ongebruikt stil zou moeten kunnen staan.
Wanneer ik 2 á 3 keer per week rij dan gaat het goed, maar laat ik mijn auto een week stilstaan dan heb ik een probleem. Ik heb een aantal maanden geleden een accu monitor geplaatst en heb geconstateerd, dat de accu nooit meer geladen wordt dan tot 12,35V klemspanning. Het maakt niet uit hoe vaak of hoelang ik rij, want meer wordt er niet geladen. De laadspanning daalt namelijk van 14,35 V naar 12,76 V wanneer ik ong. 5 min gereden heb.

Ik heb hierna een voorbeeld bijgevoegd van een rit van Rockanje naar Sneek in Friesland heen en terug van de laadcyclus van de 12V accu. Graag zou ik willen weten wat onafhankelijke technici vinden van deze situatie, want volgens een Toyota dealer is mijn 12V accu en het laadcircuit in orde.

Voorbeeld situatie,

12V%20accu%20Toyota%20Hybride.jpg

Laatst bewerkt:
Wat je in ieder geval mist is dat in modernere laadregelingen er met zowel spannign als stroom gestuurd kan worden. Daarnaast vermeld je niet welk type 12V accu er is toegepast; want dat zijn er inmiddels nogal wat met elk hun eigen eigenschappen.

Dan nog is het echt volledig vol laden van een 12V accu niet zozeer nodig want er hoeft geen grote reserve capaciteit aanwezig te zijn om een benzine motor een aantal pogingen tot koude start te geven. Alles wat je niet hoeft op te laden is weer brandstof besparing, en de reserve capaciteit die misschien niet benut wordt geeft een buffer zodat wanneer de accu op zijn eind is dat dit eerst door de software of meetapaaratuur ontdekt kan worden voordat je heel ineens niets meer kan.

Ik zie hier niet meteen iets wat wijst op een fout of een ontwerpfout.

Wij hebben een Auris TS en rijden ook niet super veel. Tot op heden geen lege 12V accu gehad.

Als de 12V de enige reden is om een auto te laten staan, dan vergeet je de rest van de betrouwbaarheid van Toyota. Constant scoren Toyota en Lexus het hoogste of vrijwel het hoogste in de betrouwbaarheidsstatistieken.

En als het zo simpel getackeld kan worden als met een powerbank zoals hier mooi gesuggereerd wordt en je bent echt 'fan' van Toyota, dan zou het eigenlijk een no-brainer moeten zijn

Rij nu twee maanden in mn nieuwe Civic. Kleine 2500 km. Rij voornamelijk lange stukken, buiten en snelweg maar hij staat soms wel dagen of een week stil. Nog geen problemen gehad. Starten lopen.

Startproblemen Toyota - een ervaring die niet op zich staat!

Ik heb sinds 2004 in diverse Toyota Hybrides gereden Prius 2, Prius 3 en Auris hybride en nooit problemen gehad tot 2017. Sinds 2017 heb ik namelijk problemen met het laadniveau van de 12V accu in mijn auto.

Het is begonnen met het Model Toyota C-HR. Hiermee twee maal een lege 12V accu gehad.
Nieuwe accu geplaatst, maar ook daarmee na een klein jaartje weer een lege accu.
Na 3 1/2 jaar een nieuwe C-HR gekocht en ook daar begon het probleem zich voor te doen.
Ik rij samen met mijn echtgenote iets meer dan 12.000 km per jaar en gemiddeld 2 á 3 keer per week.

Uiteindelijk in 2024 gekozen voor een Toyota Corolla Cross 1.8.
Deze auto was volgens de dealer voorzien van een aantal aanpassingen, zodat het 12V accu probleem minder snel voor zou komen. Maar helaas ook daar trad het op, terwijl volgens Toyota een hybride makkelijk enkele weken ongebruikt stil zou moeten kunnen staan.
Wanneer ik 2 á 3 keer per week rij dan gaat het goed, maar laat ik mijn auto een week stilstaan dan heb ik een probleem. Ik heb een aantal maanden geleden een accu monitor geplaatst en heb geconstateerd, dat de accu nooit meer geladen wordt dan tot 12,35V klemspanning. Het maakt niet uit hoe vaak of hoelang ik rij, want meer wordt er niet geladen. De laadspanning daalt namelijk van 14,35 V naar 12,76 V wanneer ik ong. 5 min gereden heb.

Ik heb hierna een voorbeeld bijgevoegd van een rit van Rockanje naar Sneek in Friesland heen en terug van de laadcyclus van de 12V accu. Graag zou ik willen weten wat onafhankelijke technici vinden van deze situatie, want volgens een Toyota dealer is mijn 12V accu en het laadcircuit in orde.

Voorbeeld situatie,

12V%20accu%20Toyota%20Hybride.jpg
Dit is natuurlijk niet wat je wil zien van een Toyota.
Ik hoop oprecht dat er ingezien gaat worden dat dit zo niet langer kan. Een enkeling heeft er geen last van; velen wel.
Is het een optie om de sleutel soort van uit te schakelen?
Ik meen zoiets al eens gelezen te hebben. Dit vanwege het feit dat de auto continu verbinding zoekt met de sleutel, waardoor de accu wellicht eerder leegraakt?

Bij mijn Toyota Yaris hybrid uit 2013 is de 12V batterij elk jaar als ik thuis kom van de zomer vakantie leeg, maar nadat de wegenwacht hem dan weer heeft gestart werkt hij de rest van het jaar weer probleemloos. .

Dit is natuurlijk niet wat je wil zien van een Toyota.
Ik hoop oprecht dat er ingezien gaat worden dat dit zo niet langer kan. Een enkeling heeft er geen last van; velen wel.
Is het een optie om de sleutel soort van uit te schakelen?
Ik meen zoiets al eens gelezen te hebben. Dit vanwege het feit dat de auto continu verbinding zoekt met de sleutel, waardoor de accu wellicht eerder leegraakt?
Als ik dit topic zo lees hebben een enkeling er last van en meerderen niet. In een forum over startproblemen lijkt het mij logisch dat dit gebeurt.

Ik heb nu een Auris Hybride en 2x een Corolla 1.8 hybride gehad. Van de Corolla het huidige model 2019 en nu rijd ik in de facelift versie van 2023. In de Corona periode weinig gereden en zowel met de Auris als de Corolla 2019 geen problemen gehad. De huidige van 2023 staat ook wel eens lang stil, ook wel meer dan een week en dan krijg ik via de app een vraagje om te rijden, want de accu is kritiek. Nu tot twee keer toe genegeerd, was niet in staat om te rijden en hij start gewoon.

Feit is dat sowieso moderne auto's, zoals Engineer2 ook al stelt, stroomverbruikers hebben die de accu leegtrekken. Ik zag ook al iemand anders, maar bij ons (mijn auto en die van mijn vrouw) zit sowieso een marterverjager, dan communiceren ze met de app en staan klaar voor OTA updates, etc. Allemaal stroomverbruikers.

Ik bagitaliseer het niet, ADAC onderzoek zal kloppen, maar het is niet alleen Toyota's die het hebben. Wel worden er veel verkocht en daardoor snel in de picture.

Zelf heb ik een Corolla 2.0 Sports Tourer, m’n broer een 2.0 hatchback, m’n vader een 2018 Prius en m’n schoonvader een 2022 Yaris. Allemaal hybride, allemaal geen problemen.

Als ik me niet vergis is de CH-R in het begin geleverd met een B-merk startaccu. Die zijn inmiddels allemaal gesneuveld en vervangen voor een echte goeie accu: probleem opgelost.

De >2020 Yaris is geleverd met een te kleine accu. Heeft ome Toyota schijnbaar iets ondergedimensioneerd. Als je dan echt heel weinig reed dan kwam je stil te staan, mede door sluipverbruik van oa keyless entry. Inmiddels is er een nieuwe accu ontwikkeld met hetzelfde formaat maar een hogere capaciteit en zijn de problemen grotendeels opgelost.

Tot zo ver mijn ervaringen en de resultaten van mijn internetonderzoek ;). Dit topic is al vrij oud, misschien heb ik er overheen gelezen, maar is de Avensis inmiddels vervangen?

Bij mijn Toyota Yaris hybrid uit 2013 is de 12V batterij elk jaar als ik thuis kom van de zomer vakantie leeg, maar nadat de wegenwacht hem dan weer heeft gestart werkt hij de rest van het jaar weer probleemloos. .
Er zijn misschien wel wat simpele truukjes om dat te voorkomen. Bij BMW kan je bijvoorbeeld een achterportier open houden. Auto vergrendelen dan deur dicht gooien en dan zijn die ultrasoonsensoren uitgeschakelt (dog-mode).

Je kan ook de auto of laatste deur vergrendelen via het open raam en dan ook via het raampje het raampje omhoog doen.

Je hebt dan wel geen alarm, maargoed, in een suffe woonwijk zal een auto van 13 jaar oud niet bovenaan het verlanglijstje staan van het gespuis.

Overigens hoorde ik van Hyundai's dat deze in de buurt van Schiphol accuproblemen kregen omdat het trillen en geluid van vliegtuigen diverse sensoren liet ontwaken, weken lang elke 2 minuten.

Terug
Bovenaan