In de winter zomerband wisselen naar all-season i.p.v. winterband?

Arnold 8099696

Startmotor
Beste mede-forumleden,

Ik vroeg me het volgende af:

Als je in het Nederlandse winterweer dagelijks de weg op moet, wordt over het algemeen aangeraden om dan te wisselen naar een winterband (naast een zomerband voor in de zomer). Maar nu zijn de Nederlandse winters ook weer niet zo, eh..., winters. Het is maar op een aantal dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt. Dat zijn de omstandigheden waarin de winterband excelleert. Maar nat wegdek en/of temperaturen een heel eind boven nul komen vaker voor, en dan is de winterband al minder in het voordeel, of zelfs in het nadeel. Veel mensen blijven daarom met zomerbanden doorrijden.

Nu vroeg ik me af: zou een all-season band voor de Nederlandse winter niet een veel geschiktere band zijn? Die is beter dan een zomerband in de toch wel koudere temperaturen, maar heeft minder van de nadelen van een winterband (lagere efficiëntie, meer geluid, slechtere rijeigenschappen). Oftewel: zou het niet slimmer zijn om voor onze gematigde winters de zomerbanden te verruilen voor een all-season in plaats van een winterband? Is dat niet optimaler? En dan in de zomer wel echt een zomerband te rijden, omdat die dan weer beter is dan een all-season. Ik snap dat je dan het voordeel mist van de all-season, namelijk dat je deze band het hele jaar door kunt rijden en niet hoeft te wisselen, maar ik wil de meest optimale band in de zomer - de zomerband - én de meest optimale band voor de Nederlandse winter: en zou dat gemiddeld genomen niet eerder een all-season dan een winterband zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Dat doe ik idd al jaren zo,. Als je een set allseasons koopt met berg/sneeuwvloksymbool (3pmsf) en een setje kettingen hebt voor als het echt uitzondering is, kom je daar in de regel ook prima mee weg op wintersport.
Moet wel meteen erbij zeggen dat ik dit jaar wel een set echte winterbanden ga kopen vanwege de huidige auto met rwd, automaat en 300pk op de achterwielen.

Kijk dan wel naar de regels van het land, het niet overal is toegestaan. Voor Nederland lijkt het mij prima.
Wij hebben één auto continu op all-seasonbanden en de andere wisselen we zomer/winter. Die kunnen we dan ook gerust gebruiken in het buitenland. Zonder dat we bijvoorbeeld moeten kijken naar de lokale wetgeving...

Voor Nederland met zijn toch wel vaak hoge wintertemperaturen is dat een prima oplossing. Als je echter op de wintersport gaat zou ik toch de voorkeur geven aan een echte winterband. Alhoewel in de meeste winterportlanden een all-season band met het berg/sneeuwvlokje er op wettelijk ook voldoende zou zijn.

Kijk dan wel naar de regels van het land, het niet overal is toegestaan. Voor Nederland lijkt het mij prima.
Wij hebben één auto continu op all-seasonbanden en de andere wisselen we zomer/winter. Die kunnen we dan ook gerust gebruiken in het buitenland. Zonder dat we bijvoorbeeld moeten kijken naar de lokale wetgeving...
Wat is niet overal toegestaan?

• Leuk
Waarderingen: EBL
Overigens had ik afgelopen winter wel wat collega's die in de problemen kwamen met all season. En ook een aantal met zomerbanden, maar dat vind ik gewoon onverantwoord.
Enerzijds de vraag hoe vaak het zo is en of je dan niet beter thuis kan blijven natuurlijk. Anderzijds, weer wordt steeds extremer...

In de zomer met winterbanden rijden is ook niet alles.
Ik heb mijn Dunlop Winter Sport winterbanden compleet aan gort gereden in Frankrijk bij 40 graden plus.
Het loopvlak liet gewoon los.
Nu maar weer een oude set Pirelli zomerbanden er onder gezet, had ik achteraf beter voor de vakantie kunnen doen.
Had mij een hotelletje , 2 taxiritjes en 440 euro aan 2 Michelin banden bespaard.
Maar het ergste was nog dat er in Frankrijk niemand engels spreekt, lijkt wel een derdewereldland, dar verbaast mij nog het meest anno 2026

Sorry maar met winterbanden gaan rijden in de zomer is echt vragen om problemen... In je voorbereiding voor de vakantie ontbreekt er dan wel iets, los van verantwoordelijkheid voor jezelf, evt gezin in de auto en anderen om je heen.

En Frankrijk een 3e wereld land noemen omdat ze minder Engels spreken slaat nergens op. Je bent ergens te gast, wellicht zelf meer moeite stoppen in je Franse communicatie vaardigheden.

Lars

All season in de winter, of is dat in heel Europa inmiddels veranderd met de 3PMSF?
Even naar gekeken op de website van de ANWB. In het kort:

Duitsland: In Duitsland zijn winterbanden verplicht wanneer er winterse omstandigheden zijn, zoals sneeuw, ijzel of gladheid. Je moet winterbanden op alle wielen van je auto hebben en ze moeten het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje) dragen; alleen "M+S" is niet meer voldoende. All-seasonbanden zijn toegestaan als ze dit symbool hebben.

België: Winterbanden zijn in België niet verplicht, maar ze worden wel geadviseerd bij winterse omstandigheden, vooral in bergachtige gebieden zoals de Ardennen.

Luxemburg: zie Duitsland

Frankrijk: In Frankrijk zijn winterbanden verplicht in de berggebieden (zoals de Alpen, Jura, Centraal Massief, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) van 1 november tot 31 maart. In deze zones moet je óf op winterbanden rijden óf sneeuwkettingen bij je hebben. Buiten deze gebieden worden winterbanden aangeraden, maar zijn ze niet verplicht. Let op: Alleen winterbanden met sneeuwvloksymbool (3PMSF) en M+S-aanduiding worden geaccepteerd.

Zwitserland: In Zwitserland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar ze worden sterk aanbevolen bij winterse omstandigheden. Je kunt een boete krijgen als je zonder winterbanden rijdt en het verkeer hindert of in gevaar brengt.

Oostenrijk: In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Onder winterse omstandigheden vallen sneeuw, sneeuwmodder of ijs op de weg. Banden met de aanduiding M+S, M&S, MS of het sneeuwvloksymbool (3PMSF) worden als winterband beschouwd.

Elk land heeft dus nog zijn eigen regels, ook met betrekking tot M+S en 3PMSF...

• Leuk
Waarderingen: rw54
Ik heb deze zomer ook met winterbanden gereden in 38 graden Celsius (in een leenauto). Sturen was meer een soort mikken... en telkens weer verrast zijn waar je uitkomt bij het nemen van een bocht...

Voor de duidelijkheid: het gaat me om zomerbanden in de winter afwisselen met all-seasons in plaats van winterbanden... Rijden op winterbanden in de zomer: liever nooit meer...

Sorry maar met winterbanden gaan rijden in de zomer is echt vragen om problemen... In je voorbereiding voor de vakantie ontbreekt er dan wel iets, los van verantwoordelijkheid voor jezelf, evt gezin in de auto en anderen om je heen.

En Frankrijk een 3e wereld land noemen omdat ze minder Engels spreken slaat nergens op. Je bent ergens te gast, wellicht zelf meer moeite stoppen in je Franse communicatie vaardigheden.

Lars
Als het nu om minder Engels spreken ging is nog tot daar aan toe, zelfs bij een BMW dealer met vrij jonge medewerkers en medewerksters achter de balie strak in pak kun er geen woord engels vanaf.

Nogmaals het verbaasde mij echt.

De Anwb wegenwacht europa service is mij ook tegengevallen.
Stond bij een depot waarnaar mijn auto toegesleept was en kreeg na 2,5 uur 3 adresjes toegesturrd waar ik potentieel geholpen zou worden.

Ben zelf maar 30 kilometer gaan rijden naar een BMW dealer, godzijdank had ik runflats, anders had ik nu nog in Frankrijk gezeten....

Wel snelwegen gemeden, dus aan de 80km/u 80km lang regel gehouden die voor Run flat banden geldt.

Ik ben vast niet de enige die zijn winterbanden oprijdt in de zomer.
Of het verstandig is, niet echt, zou het niet snel een tweede keer doen.

Ik reed tot voor kort gemiddeld slechts zo'n 6000 kilometer per jaar en had toen de luxe om mijn auto te laten staan bij 'slechte weersomstandigheden', dus ik had eigenlijk altijd zomerbandjes onder mijn auto gemonteerd.
Voor mij was het altijd een leuke maar intensieve puzzel om uit te pluizen bij welk merk je het meeste waar kreeg voor je geld. (Het bleek vorig jaar het relatief onbekende Australische merk Atlas te zijn die net zo goedkoop zijn als de levensgevaarlijke 'euroshopper' bandjes van LingLong en Hifly.)
Nu liggen onder mijn Mazda 2 die ik sinds kort heb nog goede all season Michelin bandjes, maar als deze versleten zijn moet ik nog even kijken en vergelijken want ik vond de nieuwe Vredenstein All season bandjes deze winter voor mijn gevoel wel erg prettig rijden op moeders Micra uit 2010 die behalve ABS geen hulpsystemen had, maar die bandjes hadden ook een flinke duit gekost.

Ik rij sinds 1983 auto, en heb nog nooit winterbanden of all-seasons gebruikt.
Een moderne zomerband is in bijna alle gevallen de betere band, tenzij je in echt extreme omstandigheden rijdt, en die hebben we hier gewoon niet.
Een zomerband met genoeg profiel werkt ook in sneeuw, en sowieso beter boven de 7 graden dan winter of all seasons.
De bandenindustrie heeft het aardig voor elkaar qua reclame, maar een winterband presteert bij wijze van spreken alleen optimaal als het echt koud is en je met 20 cm sneeuw bergop moet, een all-season is in ieder weertype een halfbakken compromis.

(Ik weet het, onpopulaire opinie en ik ben gek en dom en heb er geen verstand van)

(..). Waarom zou je op winterbanden blijven rijden?

Tja, winterbanden die, voor de winter niet meer voldoende werkend profiel hebben maar dat voor de zomermaanden nog wel hebben 3 ~ 4 mm. spaart dan een seizoen zomerbanden gebruik uit, zal de gedachte zijn.

Bij normaal gebruik in NL misschien wel haalbaar.. op een vakantietrip met andere belasting en temperaturen dus niet altijd.

een all-season is in ieder weertype een halfbakken compromis.

dat is met de nieuwe generatie all season's echt wel beter hoor. Ik ben er fan van. Geworden na een schadegevalletje op een koude winterdag.. toen ik nog die theorie van 'een goede zomerband in de winter is okay in ons land' aanhing.

Ik rij sinds 1983 auto, en heb nog nooit winterbanden of all-seasons gebruikt.
Een moderne zomerband is in bijna alle gevallen de betere band, tenzij je in echt extreme omstandigheden rijdt, en die hebben we hier gewoon niet.
Een zomerband met genoeg profiel werkt ook in sneeuw, en sowieso beter boven de 7 graden dan winter of all seasons.
De bandenindustrie heeft het aardig voor elkaar qua reclame, maar een winterband presteert bij wijze van spreken alleen optimaal als het echt koud is en je met 20 cm sneeuw bergop moet, een all-season is in ieder weertype een halfbakken compromis.

(Ik weet het, onpopulaire opinie en ik ben gek en dom en heb er geen verstand van)
Iedereen recht op een mening en je spreekt uit ervaring, dus dat laatste zal je van mij niet horen. Ik ken je niet persoonlijk dus dat soort uitspraken lijkt mij sowieso ongegrond :)

Maar die extreme toestanden niet hier?
Hier in de straat was het weken spekglad. Zomerband werkt misschien nog met veel profiel op verse sneeuw, maar dat is snel klaar als het aangereden is. Afgelopen winter(s) genoeg lui zien glijden... hier ik echt veel sneeuw gevallen. En als het glad is verlies je snel grip, maar met een winterband gaat het wel beter! Het is in ieder geval onder de 7 graden;)
Het valt of staat natuurlijk vooral met de chauffeur, maar dat is altijd zo. Die is van grotere invloed dan de band.
Vraag mij af, hoe is die regelgeving? In Duitsland bijvoorbeeld kom je niet weg met een zomerband, zeker als het misgaat. Lijkt mij dat je verzekering er ook wat van vindt hier?

Aanpassen aan de omstandigheden is de regel, doe je dat niet kan je beboet worden en, groter probleem, (mede-)aansprakelijk gesteld worden. Overigens ben je in IT tegenwoordig net zo goed strafbaar op winterbanden in de zomermaanden, en terecht.
Is wat mij betreft verder ook niet echt voer voor meningsverschillen,.aanpassen is key en dat gaat niet alleen over de juiste banden.

We hebben jaren lang met beide auto’s gewisseld van zomer naar winterbanden.
We hadden altijd A merk banden.

Tegenwoordig zijn all seasonbanden echter zo goed dat we niet meer wisselen.
Onder alle omstandigheden is er hele goede grip.
Ze zijn bijzonder goed bij natte omstandigheden, en doen het ook heel goed in de sneeuw. In onze straat wordt niet gestrooid en lag afgelopen winter veel sneeuw.
Daar gingen ze moeiteloos door heen.

Voor gewone auto’s zoals wij rijden zie ik geen noodzaak meer om te wisselen.
De ene auto staat op Pirelli en de ander op Goodyear all seasonbanden, die gewoon erg goed bevallen.

Lastig te lezen tekst hierboven, van de ANWB. In Duitsland is dat symbool verplicht, maakt dus niet uit of het winter of allseason banden zijn. Begin daar de alinea dan mee…
De tekst van Frankrijk doet lijken alsof allseason met het symbool niet wordt geaccepteerd.
In de tekst van Oostenrijk wordt juist omschreven wat er onder de definitie winterband valt.

Mijn conclusie: met dat symbool op de band zit je altijd goed.
De allseason band is eigenlijk de beste winterband als je het merendeel van de kilometers in Nederland rijdt.
Ik had ooit een auto op Maxxis allseason banden en die ploegde geweldig door de sneeuw heen. Dat verraste me.

Ik wissel al jaren niet meer van winterbanden naar zomerbanden en omgekeerd. Erg omslachtig. Ik rijd op Vredestein all-seasons. Prima. Het hierboven genoemde symbool staat erop. Dus ook buiten NL ok.

Ik rij nu ook al een tijdje op all season en bevalt me goed. Vond het altijd een beetje een gezeur om de banden te wisselen. Kijk, toen er echt heel veel sneeuw lag in januari hadden de all season banden het wel lastig, maar voor die paar dagen per jaar ga ik geen winterbanden kopen. Overigens gaan wij ook nooit op wintersport, dus ook die eventuele verplichting voor winterbanden is bij mij niet van toepassing.

Ik heb deze zomer ook met winterbanden gereden in 38 graden Celsius (in een leenauto). Sturen was meer een soort mikken... en telkens weer verrast zijn waar je uitkomt bij het nemen van een bocht...

Voor de duidelijkheid: het gaat me om zomerbanden in de winter afwisselen met all-seasons in plaats van winterbanden... Rijden op winterbanden in de zomer: liever nooit meer...
Vind het wel kwalijk dat er nog winterbanden onder die leenauto zat, geen goede zaak van die garage. Zelf zou ik echt nooit op winterbanden gaan rijden in de zomer, ook niet als ze 4 mm of minder zijn. Dat is gewoon gevaarlijk voor jezelf en voor anderen.

Hier ook al jaren 4 seizoenen banden. Slijtage valt erg mee, sneeuwvlokje zit erop mochten we in het buitenland in de sneeuw komen.

Ik kom nog een keer terug op de opmerkingen van iemand die met winterbanden over een wegdek van meer dan 60⁰ C denkt te kunnen rijden.
Het overgrote deel van de Fransen heeft niet de neiging over de hele wereld te reizen. Medewerkers van internationale bedrijven spreken uiteraard Engels of andere vreemde talen. Waarom zou een monteur of receptionist bij een garage Engels moeten spreken?
Met de hulp van de vertaalfunctie van de meeste telefoons kom je heel ver.
Mijn ervaring hier in Frankrijk is dat veel Nederlanders met veel bombarie binnenstappen, voorrang wensen en vaak zeer onbeschoft (jullie noemen dat direct) pmgaan met en ook over het personeel dat geen Engels spreekt.
Een dergelijk tafereel heb ik verleden week bij een campingspeciaalzaak meegemaakt. Toen er onderling over K-Fransen werd gesproken, ben ik simultaan gaan vertalen ... De Nederlanders werden niet verder geholpen.
Sorry, ik moet dit even kwijt.

Precies, geen k... Fransen maar K... Nederlanders. Veel te direct en niet aanpassen aan de landelijke en lokale gewoonten/mensen

Jij bent een Belg denk ik? Ik ben het ten dele met je eens dat niet iedere Fransoos Engels hoeft te spreken. Zelfs met mijn beperkte frans krijg ik veel voor elkaar en mijn ervaring is dat de Fransen bijzonder behulpzaam kunnen zijn. In een dorp hoef ik de gevarenlichten van mijn vrachtwagen maar aan te kijken of er komt iemand om de weg uit te leggen.

Dat gezegd hebbende is het ook nergens voor nodig om als een klein kind te gaan klikken. Laat die mensen lekker, hun verlies.

Je moet kijken wat je belangrijk vind. Als je op wintersport oid gaat is het een nobrainer natuurlijk.

Een 4season als winterband gebruiken is niet een heel slecht idee. Op sneeuw is het simpel, dan is een winterband superieur, maar in vrijwel alle ander omstandigheden is dat de zomerband.

Op droog is een zomerband altijd de betere band, ook met -10.
Op een natte weg blinkt de zomerband vooral uit en ook daar geld ook als het koud is.

Het aparte vind ik dat je zou verwachten dan een 4season meer grip heeft in de regen, maar dat is niet zo, dat is de zomerband, die natuurlijk eigenlijk gewoon regenband is. Als het kouder gaat worden dan wordt de 4 season wel minder slecht dan de zomerband. Winterbanden zijn behalve op sneeuw nooit de beste banden.

Wat wel een goed argument kan zijn een winterband is ook gewoon een modderband, dus op de vuile polderwegen kan dat echt een groot voordeel zijn.

Wat mij betreft is het er niet beter op geworden als je kijk hoeveel mensen na begin maart nog op winterbanden rijden of al in oktober gaan wisselen is behoorlijk. Ik heb 20 jaar winterbanden gehad, laatste jaar voor het eerst niet. Natuurlijk op de 10 sneeuwdagen was het niet fijn, maar eens in de paar jaar werk ik dan wel even thuis, moet wel kunnen natuurlijk.

Mijn tip: gewoon het hele jaar een goede all season. Ik rijd met mijn bmw 330e het hele jaar op conti allseason contact2, mijn vorige bmw 118i stond op Michelin cross climate 2. Het rijdt comfortabel, het hele jaar veilig en ik hoef nooit te wisselen. BMW beveelt nog steeds wisselen aan, maar zo lang ik niet de snelste rondes op de nurgburgring hoef neer te zetten maar gewoon in de file sta op de A20 maakt het denk ik heel weinig uit en het scheelt mij tijd en geld. Heb ook meteen de runflats eruit gedaan, die vond ik veel te hard. Ik heb in ruim 40 jaar autorijden nooit een lekke band gehad, zo groot is die kans dus niet.

Ik was voorheen gewend om 's zomers op zomerbanden te rijden, 's winters op winterbanden (waarbij ik zelf kon wisselen thuis, dus snel kon inspelen op de weersomstandigheden). Waarbij ik bij de eigenschappen/tests altijd de prioriteit heb gelegd op het rijden op nat wegdek voor beide banden. Dat is me altijd goed bevallen. Toen ik een paar jaar geleden mijn Focus heb gekocht zaten daar al all-seasons op, die heb ik met gezonde argwaan er op gelaten in het kader van 'eens kijken hoe dat bevalt, wisselen kan altijd nog'. Die zitten er tot op heden nog steeds op en zijn ze wat mij betreft geslaagd. Heb er alle seizoenen en weersomstandigheden inmiddels wel mee getrotseerd en alles naar behoren. En dan zal ik niet beweren dat het vergelijkbaar is met zomer-/winterbanden, want een specifieker product zal in basis altijd beter zijn voor specifieke situaties dan een allrounder. Dus het is maar wat je er van verlangt/verwacht. Iemand die altijd het onderste uit de kan wil qua grip zal er anders over denken.
Edit: ik ben geen wintersporter dus daar heb ik ze niet voor nodig, op basis van de symbolen wordt het wel als winterband erkend (en dat is wel weer handig aangezien ik in de buurt van Duitsland woon).

In antwoord op mijn eigen vraag:

Ook het Britse Tyrereviews komt voor het Britse weer - dat niet heel veel anders is dan het Nederlandse - tot de conclusie dat je het beste zomerbanden in de zomer kunt afwisselen met all seasons in de winter - en dus niet met winterbanden. Zie:

Ik rij nu alweer iets van 50.000 km op all season banden. Pirelli. En sinds kort Michelins achter. Bevalt heel goed ook rij- en comforttechnisch.
Maar om op sneeuw op licht hellend vlak weg te komen (in NL) heb je er niks aan.

Ik rij nu alweer iets van 50.000 km op all season banden. Pirelli. En sinds kort Michelins achter. Bevalt heel goed ook rij- en comforttechnisch.
Maar om op sneeuw op licht hellend vlak weg te komen (in NL) heb je er niks aan.
Maar waarom zou je dan op all seasons rijden? Als het sneeuwt heb je er weinig aan. In de regen is een zomerband beter dan een all season.

He enige voordeel zit hem dan in wat viezere wegen in de herfst op sommige plekken met veel polderwegen en dat kan best een goed argument zijn hoor.

Maar zoals hierboven op de A20 zijn zomerbanden altijd het best behalve als er sneeuw ligt, ga je daarvoor dan 360 dagen met mindere banden rijden? BMW levert zelf nooit op all season, altijd winter of zomer. Volgens mij zijn ze zelf niet gehomologeerd voor BMW's.

Goed een aantal all seasons zoals de nieuwe hoe heette ie ook al weer crossclimate sport, komen echt akelig dicht in de buurt van een zomerband, maar denk eraan dat het begin profiel dan ook maar 6.8mm is en onder de 4mm een all season band mag je ook niet meer gebruiken, dus dan kan je elke 20k van banden wisselen

@Arnold,

Een goed geteste allseasonband is idd iets meer "geschikt" voor de gemiddelde nederlandse winters als een volledige winterband.
Bij een nat/koud wegdek heeft een allseasonband een kortere remweg dan een winter- of zomerband.

Een winterband is natuurlijk ook gewoon een prima optie voor de winter. Sterker nog, volgens mij is een allseasonband ook (nog) niet in elke maat te verkrijgen. Dan kun je niet anders, dan voor een winterband kiezen. Dat "probleem" hadden wij met de 20 inch velgen op de achteras die we onder onze Ftype hadden. Toen hebben we voor een winterband moeten kiezen.

Op YouTube heb je Tyre Reviews. Hij vergelijkt regelmatig diversen banden met elkaar. Zo ook allseasons tegenover zomer- en winterbanden. Erg leerzaam

Mvg Ted

Laatst bewerkt:
Bij lichte sneeuw krijg ik een wat onzeker gevoel (ook nog RWD) op zomerbanden. Voor mij zijn de modernste all weather banden dan een moooe oplossing, want voor die paar winterse dagen velgen wisselen (en dan heb je niet het hele jaar de mooiste (a €2500 per set) er onder liggen) vind ik winterbanden niet handig.

Maar waarom zou je dan op all seasons rijden? Als het sneeuwt heb je er weinig aan. In de regen is een zomerband beter dan een all season.

He enige voordeel zit hem dan in wat viezere wegen in de herfst op sommige plekken met veel polderwegen en dat kan best een goed argument zijn hoor.

Maar zoals hierboven op de A20 zijn zomerbanden altijd het best behalve als er sneeuw ligt, ga je daarvoor dan 360 dagen met mindere banden rijden? BMW levert zelf nooit op all season, altijd winter of zomer. Volgens mij zijn ze zelf niet gehomologeerd voor BMW's.

Goed een aantal all seasons zoals de nieuwe hoe heette ie ook al weer crossclimate sport, komen echt akelig dicht in de buurt van een zomerband, maar denk eraan dat het begin profiel dan ook maar 6.8mm is en onder de 4mm een all season band mag je ook niet meer gebruiken, dus dan kan je elke 20k van banden wisselen
Een goede all season band kan het beter doen in de sneeuw dan een winterband, voorbeeld: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2026-autobild-all-season-tyre-test-for-evs-215-55-r18.htm

Jaren geleden overgegaan van zomer/winterbanden naar Michelin CrossClimates. Een goede all season voldoet gewoon voor in Nederland, ook voor de wintersport (2/3x per jaar) en ook om bij meer dan 40° C. over de Franse peage te rijden. Gemiddeld deed ik 70,000 km met een set CrossClimates met 209 pk/300 Nm onder de rechtervoet.

Ik rij nu ook al een tijdje op all season en bevalt me goed. Vond het altijd een beetje een gezeur om de banden te wisselen. Kijk, toen er echt heel veel sneeuw lag in januari hadden de all season banden het wel lastig, maar voor die paar dagen per jaar ga ik geen winterbanden kopen. Overigens gaan wij ook nooit op wintersport, dus ook die eventuele verplichting voor winterbanden is bij mij niet van toepassing.

Vind het wel kwalijk dat er nog winterbanden onder die leenauto zat, geen goede zaak van die garage. Zelf zou ik echt nooit op winterbanden gaan rijden in de zomer, ook niet als ze 4 mm of minder zijn. Dat is gewoon gevaarlijk voor jezelf en voor anderen.
De all seasons hadden het lastig in de sneeuw in januari. Dan ben ik wel benieuwd naar het merk en hoeveel mm er nog op zat. Want je moet zo'n all seasons wel eerder vervangen dan een zomerband wil je nog grip hebben in winterse omstandigheden.

Dit klopt gewoon niet wat je zegt, elke 20.000 nieuwe banden. Klopt dat de banden wat minder profieldiepte hebben maar door de veranderde samenstellingen gaan ze net zolang mee. En door het mindere start profiel ook minder vervorming waardoor ze ook minder slijtage hebben. Is onlangs ook in AW behandeld.

Als je het puur hebt over optimaal rijden dan is wisselen tussen zomer-en winterbanden het beste. Gaat het over je portemonnee en optimaal gemak dan zou ik tenzij je veelvuldig gaat skiën of meer dan +/- 40.000 kilometer per jaar rijdt voor 4-seasonbanden kiezen en die tijdig vervangen.

Zomerbanden doen het altijd nog beter dan 4-seasonbanden in de zomer en winterbanden beter dan 4-seasonbanden in de winter. Maar kijk je naar zo'n test dan scoort een 4-seasonband vaak slecht op écht sneeuw en ijs, dat zie je volgens mij vrijwel nergens meer in Nederland en anders moet je de afweging maken of je überhaupt wel de weg op wilt/moet. Want zelfs voor winterbanden is er een grens.

Zeker nu de winters vaak mild zijn en de zomers steeds warmer kun je je zelfs afvragen of 12 maanden per jaar op zomerbanden niet beter is, want ook in het andere extreme -hitte- scoren 4-seasonbanden slechter dan reguliere zomerbanden.

Daarnaast zit je met een winterset en zomerset met opslag en montagekosten als je dit niet zelf kunt doen. Wisselen op de velg vind ik met TMPS-sensoren verre van ideaal dus dan krijg je een complete set velgen met sensoren. Kost ook flink geld of je moet telkens zomerbanden van de velgen laten halen, winterbanden erop, balanceren etc. met extra kosten tijdens de wissels tot gevolg.

Dus rij je veelal binnen Nederland en niet enorm veel kilometers, pak goede 4-seasonbanden en vervang deze tijdig! Daar zit de crux voor eigenlijk alle banden. Ik rij liever de winter in met zomerbanden met goed profiel dan winterbanden die al op 3 mm restprofiel zitten. Die doen ook niet veel meer als het erop aankomt. Daarnaast, als je weinig rijdt kunnen je banden zomaar flink oud worden en na +/- 8 jaar afhankelijk van kwaliteit en opslaglocatie is de rek er ook wel uit en zou een band eigenlijk ook al wel vervangen mogen worden.

Volgens mij betaal je zo tussen de 100/150 euro per wissel inclusief opslag, dus na 3 jaar heb je misschien al een complete bandenset betaald aan wisselkosten en opslaan. Dan kun je denk ik beter 4-seasons nemen en die gewoon tijdig vervangen. Scheelt 2 garagebezoeken per jaar, je kunt het niet vergeten en uiteindelijk vaak nog goedkoper ook tenzij je een hele afwijkende bandenmaat hebt.

De all seasons hadden het lastig in de sneeuw in januari. Dan ben ik wel benieuwd naar het merk en hoeveel mm er nog op zat. Want je moet zo'n all seasons wel eerder vervangen dan een zomerband wil je nog grip hebben in winterse omstandigheden.
Waren gewoon Conti’s met nog ruim 5 mm.

Ik ben vorig jaar met de privé auto overgestapt van zomer- en winterbanden naar zomerbanden en all seasons. Voor de Nederlandse winters zijn all seasons vrijwel altijd beter dan winterbanden. Waarschijnlijk kun je de meeste dagen zelf beter op zomerbanden rijden dan all seasons, maar wij wonen in Duitsland en er zijn dagen dat je dan min of meer verplicht bent om all seasons of winterbanden onder je auto te hebben.
Voor de leaseauto heb ik nog altijd zomer- en winterbanden.

Rij rustig op winterbanden, bij wisselen droogt de ene band na de ander gauw uit omdat ze in de opslag gaan en banden niet jaren kunnen worden afgewisseld. Een goed verdienmodel voor de bandenboer dat wisselen en opslagkosten.

Je rij-stijl aanpassen is veel beter, de meeste mensen rijden ver boven de max. snelheid en rijden rond als een F1-coureur door bochten vooral. Het type band is dan evident. Je vliegt net zo hard uit de bocht met een zomer als winterband.

En oja ik rij ook rustig in Frankrijk rond op winterbanden boven de 30 en afgelopen zomer zelfs 40 graden. Ook rustig met het e.e.a. aan de haak. In de winter ideaal op wintersport. En over de autobahn in Duitsland waar mag/kan rij ik ook rustig 150/160. Winterbanden hebben veel grip, vooral als je even over een vochtig modder- zandpad of in het natte gras rijdt.

Veel belangrijkere discussie is of je nog genoeg profiel hebt, en geloof mij dat veel luxe wagens met zomerbanden goed of bijna glad zijn. En daarnaast de rijstijl van menig zelfbenoemd 'coureur'.

Sinds ik de 205 heb, rijd ik op winterbanden in de winter. Ze liggen in mijn eigen garage, dus dan ben je lekker flexibel wanneer ze erop kunnen.

Maar ik zal eerlijk toegeven dat ik ze pas dit jaar echt een keer nodig had. We hadden natuurlijk wat vaker en langer sneeuwval deze winter, dus dat maakte wel verschil. Ik heb zelf geen ervaring met een All-season band.

Als ik heel eerlijk ben, heb ik ze primair gekocht om mijn C in de winter een ander uiterlijk te geven. :rolleyes:

Zomer:
55044534639_d0f312a510_b.jpg

Winter:
55132739197_a87a546afd_b.jpg

Terug
Bovenaan