In de winter zomerband wisselen naar all-season i.p.v. winterband?

Met 30/40 graden rijden op een winterband en dan de rijstijl aanpassen. Vergeet je dan niet om ook de andere weggebruikers even te vragen hun rijstijl aan te passen want je bent niet alleen op de weg. Door een fout van een ander kan het gebeuren dat je toch een vreemde beweging moet maken. En je bent bang dat de winterbanden uitdrogen, maar ik heb altijd begrepen dat winterbanden bij hoge temperaturen wel erg snel slijten.

maar ik heb altijd begrepen dat winterbanden bij hoge temperaturen wel erg snel slijten
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat zeker het geval is, tot aan hele stukken loslatende lamellen toe. Een van de redenen dat ik de laatste jaren in de wintermaanden op (wintergerichte) allseasons rijd ipv winterbanden. Ik wil nog wel eens rond okt of maart in de Alpen zijn en dat is lastige tijd vwb banden; kan heel goed nog/al zomers op de reis zijn terwijl je op hoogte rond het vriespunt zit en verse sneeuw niet vreemd is.

Sorry maar met winterbanden gaan rijden in de zomer is echt vragen om problemen... In je voorbereiding voor de vakantie ontbreekt er dan wel iets, los van verantwoordelijkheid voor jezelf, evt gezin in de auto en anderen om je heen.

En Frankrijk een 3e wereld land noemen omdat ze minder Engels spreken slaat nergens op. Je bent ergens te gast, wellicht zelf meer moeite stoppen in je Franse communicatie vaardigheden.

Lars

Ik heb deze zomer ook tot ver in juli doorgereden op winterbanden. Soms overkomt het je.

Ik mis hierboven:
De verplichting in onze buurlanden van minimaal 4 mm profiel
(naast de verplichting onder winterse omstandigheden een winterband of 4S band met 3PMSF-symbool).
Wij rijden met regelmaat naar familie in de Alpenlanden. Ook in december en in februari. Vroeger met winterband en tegenwoordig met 4S op eigen set velgen die ook geschikt zijn voor winterse omstandigheden (en Tüv geprüft). Ik wissel zelf de wielen. Meestal begin december naar de 4S en in maart/april weer terug.
Zodra de 4S onder de 4 mm profiel komt promoveer ik deze tot zomerband.

Volgens de ANWB is het in Duitsland geen verplichting om minimaal 4 mm profiel op je winterbanden te hebben:

IMG-0589.jpg

Zelf ook ooit een heel jaar door op winterbanden gereden onder een Berling. Reden: ik zat dagelijks op onverharde wegen te rijden naar bouwwerven in die periode. Met zomerbanden konden ze mij om de haverklap komen slepen als het geregend had, met winterbanden reed de Berlingo er gewoon door.

Een goede terreinwagen was wellicht beter, maar met de winterbandjes eronder ging het ook.
Met Kleber winterbanden ook niets geks aan de hand op gewone verharde wegen, met Vredesteins verdwenen er enkele happen rubber uit 1 band, maar kan natuurlijk ook zijn dat ik ergens door iets scherps ben gereden dus we gaan Vredestein maar even het voordeel van de twijfel geven.

Onder mijn Tourneo zitten nu intussen Vredestein all-seasons, dat ding komt toch niet verder dan Vlaanderen of Nederland, hoe het bevalt? Nog te vroeg om te zeggen.

Eigen auto's wissel ik nog steeds zomer/winter; onder het idee dat ik gewoon zonder na te denken het hele jaar door naar het buitenland kan (uiteraard denk ik ver genoeg na om sneeuwkettingen mee te nemen).
Een meer economische oplossing zou zijn:
- winter/zomer banden onder de 'grote' auto
- all season onder de kleine auto - die minder gebruikt wordt voor lange reizen, maar ook wel moet kunnen rijden de dag dat het sneeuwt.
Alleen... Wat het een nieuwe auto met 4 nieuwe zomerbandjes, en kon ik een set 2 jaar oude continental winterbanden op stalen velg met nog 7mm profiel voor 200€ op de kop tikken... Dan zou ik wel gek geweest zijn om dat niet te doen.

Wat ik overigens ook merk, ga je naar 2dehands autodealers in Wallonië kort bij de Duitse grens, zie je bijna elke auto op winterbanden met <4mm profiel staan. Goedkope 2dehands bandjes uit Duitsland?? Wettelijk zijn ze in ieder geval in orde voor ons Belgenland.

Off-topic: mijn Frans is ook slecht, maar als je een beetje moeite doet en probeert vriendelijk in het Frans je uitleg te doen, dan springen ze zo over op Engels en helpen ze je na de koffiepauze direct verder, en krijg je nog eens een koffietje aangeboden op de koop toe ;)
Ik herken mijzelf hierin, als in Brussel iemand halsstarrig enkel Frans met mij wil praten, ben ik even koppig en spreek ik enkel Nederlands. Doet de andere kant moeite? Dan ik ook.

Volgens de ANWB is het in Duitsland geen verplichting om minimaal 4 mm profiel op je winterbanden te hebben:

IMG-0589.jpg
Ik las het. Kennelijk zat ik vastgevroren in het ADAC advies: "Erheblich sicherer ist man unterwegs, wenn das Profil nicht bis zum gesetzlichen Minimum abgefahren wird. . . bei Winter- oder Ganzjahresreifen mindestens 4 Millimeter – sonst wird's bei Nässe, Schnee oder Schneematsch kritisch."
Wat dan weer telt bij een ongeval, of jouw banden mede-oorzaak waren. Los van een boete, ben je onverzekerd.:confused:

Ik heb deze zomer ook tot ver in juli doorgereden op winterbanden. Soms overkomt het je.

Ik heb sinds 2023 al velgen met Yokohama winterbanden onder onze Toyota IQ zitten.. zo (gebruikt) gekocht en ze bevallen op zich prima. Ook met 30+ temperaturen geen echte afname van grip of enorme slijtage te merken.

Wil wel wat anders maarja.. met de maat 175-60-16 kom je al snel in de WangPang of MaxWear merken terecht..

Ik heb sinds 2023 al velgen met Yokohama winterbanden onder onze Toyota IQ zitten.. zo (gebruikt) gekocht en ze bevallen op zich prima. Ook met 30+ temperaturen geen echte afname van grip of enorme slijtage te merken.

Wil wel wat anders maarja.. met de maat 175-60-16 kom je al snel in de WangPang of MaxWear merken terecht..
Toyota IQ, de naam zegt het al. Ik heb ook wel eens winterbanden opgereden in de zomer. Lijkt me met droog wegdek geen punt, maar bij nattigheid?
In 175-60-16 heb je ook zomerbanden van Yoko (en Bridgestone).

De naam zegt het al.. wat is er mis met de lengte van een IQ?
Ik heb geen oordeel over de lengte van de iQ. Zelf rijd ik liefst zo groot mogelijk ivm comfort en kreukelzones bij botsing. En het moet wel praktisch zijn met geld en parkeren (wat ik bij mijn Prius wel geslaagd vind). Verder gun ik ieder zijn voorkeuren.
De naam IQ suggereert iets met intelligentie hoewel Toyota zelf de naam duidt als Innovatie & Kwaliteit (in de engelse taal). En zo lijkt het me slim om niet met winterbanden te rijden in de zomer in de combinatie met regen en water op de weg.
Zo heb ik 2x een absolute noodstop moeten maken (in 53 jaar autorijden). In beide gevallen draaide een andere auto de N-weg op. En in beide gevallen had ik nog net een half metertje over voor het contact. Gered door goede banden.

Ik heb geen oordeel over de lengte van de iQ. Zelf rijd ik liefst zo groot mogelijk ivm comfort en kreukelzones bij botsing. En het moet wel praktisch zijn met geld en parkeren (wat ik bij mijn Prius wel geslaagd vind). Verder gun ik ieder zijn voorkeuren.
De naam IQ suggereert iets met intelligentie hoewel Toyota zelf de naam duidt als Innovatie & Kwaliteit (in de engelse taal). En zo lijkt het me slim om niet met winterbanden te rijden in de zomer in de combinatie met regen en water op de weg.
Zo heb ik 2x een absolute noodstop moeten maken (in 53 jaar autorijden). In beide gevallen draaide een andere auto de N-weg op. En in beide gevallen had ik nog net een half metertje over voor het contact. Gered door goede banden.

Banden waren 53 jaar geleden toch veel slechter dan tegenwoordig.

Klopt, ideaal is anders maar zelfs met de winterbanden en 30+ buiten is de IQ echt geen dweil op de weg.
Op zich is er weinig te merken dat er winterbanden onder zitten, het spoort, stuurt en remt (ook flink) prima.
Gewone zomerbanden zullen allicht iets beter presteren maar onveilig voelen de Yokohama winterbanden niet aan.

Nieuwe zomerbanden staan op de planning maar de (originele) Bridgestone Ecopia EP150 175-60-16 wordt niet meer nieuw gemaakt. Wat nog te koop is, is 200+ per stuk. 185-55-16 kan ook, wijkt paar procent af maar is beter verkrijgbaar. 195-55-16 ook goed verkrijgbaar en wijkt qua omtrek nauwelijks af.. echter past 195 weer niet veilig op een 5" brede velg.

Terug
Bovenaan