Zelf ook ooit een heel jaar door op winterbanden gereden onder een Berling. Reden: ik zat dagelijks op onverharde wegen te rijden naar bouwwerven in die periode. Met zomerbanden konden ze mij om de haverklap komen slepen als het geregend had, met winterbanden reed de Berlingo er gewoon door.
Een goede terreinwagen was wellicht beter, maar met de winterbandjes eronder ging het ook.
Met Kleber winterbanden ook niets geks aan de hand op gewone verharde wegen, met Vredesteins verdwenen er enkele happen rubber uit 1 band, maar kan natuurlijk ook zijn dat ik ergens door iets scherps ben gereden dus we gaan Vredestein maar even het voordeel van de twijfel geven.
Onder mijn Tourneo zitten nu intussen Vredestein all-seasons, dat ding komt toch niet verder dan Vlaanderen of Nederland, hoe het bevalt? Nog te vroeg om te zeggen.
Eigen auto's wissel ik nog steeds zomer/winter; onder het idee dat ik gewoon zonder na te denken het hele jaar door naar het buitenland kan (uiteraard denk ik ver genoeg na om sneeuwkettingen mee te nemen).
Een meer economische oplossing zou zijn:
- winter/zomer banden onder de 'grote' auto
- all season onder de kleine auto - die minder gebruikt wordt voor lange reizen, maar ook wel moet kunnen rijden de dag dat het sneeuwt.
Alleen... Wat het een nieuwe auto met 4 nieuwe zomerbandjes, en kon ik een set 2 jaar oude continental winterbanden op stalen velg met nog 7mm profiel voor 200€ op de kop tikken... Dan zou ik wel gek geweest zijn om dat niet te doen.
Wat ik overigens ook merk, ga je naar 2dehands autodealers in Wallonië kort bij de Duitse grens, zie je bijna elke auto op winterbanden met <4mm profiel staan. Goedkope 2dehands bandjes uit Duitsland?? Wettelijk zijn ze in ieder geval in orde voor ons Belgenland.
Off-topic: mijn Frans is ook slecht, maar als je een beetje moeite doet en probeert vriendelijk in het Frans je uitleg te doen, dan springen ze zo over op Engels en helpen ze je na de koffiepauze direct verder, en krijg je nog eens een koffietje aangeboden op de koop toe

Ik herken mijzelf hierin, als in Brussel iemand halsstarrig enkel Frans met mij wil praten, ben ik even koppig en spreek ik enkel Nederlands. Doet de andere kant moeite? Dan ik ook.