j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

O jee. Gezien de technische achtergrond van velthuis vrees ik technische problemen...? Spannend. :)

De Schaduw zei:
O jee. Gezien de technische achtergrond van velthuis vrees ik technische problemen...? Spannend. :)

Dat kan dan wel kloppen, al stond daar in de MP-advertentie niks over. Niet omdat ik dat wilde verzwijgen, maar omdat ik me bij plaatsing van de advertentie nog niet bewust was van het naderende technische onheil. Zou kunnen dat s velthuis dat dan al wel voorzien had...

Anyway... to be continued...

Ondanks dat het een beetje mosterd na de maaltijd is om zo'n topic te openen, is het wel leuk om zo een hele autogeschiedenis te tonen en voor ons om te volgen. Het gaat wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange topictitel worden ben ik bang. ;)

j.ko zei:
De Schaduw zei:

Dat kan dan wel kloppen, al stond daar in de MP-advertentie niks over. Niet omdat ik dat wilde verzwijgen, maar omdat ik me bij plaatsing van de advertentie nog niet bewust was van het naderende technische onheil. Zou kunnen dat s velthuis dat dan al wel voorzien had...

Anyway... to be continued...

Volgens mij vergis ik mij niet, ik herken de foto bij jouw nick, onder die brug. Die had je ook in de MP advertentie staan. Auto werd toen verkocht met startproblemen.

Dan vergis je je niet inderdaad. Foto stond inderdaad in de advertentie, en dat startprobleem had ik inderdaad ook vermeld. Goed geheugen, het is toch al drie maanden geleden. Wat weerhield je van een reactie destijds, als ik vragen mag? Was het iets in de advertentie of de foto's wat je tegenstond (ik leer er graag van).

j.ko zei:
Dan vergis je je niet inderdaad. Foto stond inderdaad in de advertentie, en dat startprobleem had ik inderdaad ook vermeld. Goed geheugen, het is toch al drie maanden geleden. Wat weerhield je van een reactie destijds, als ik vragen mag? Was het iets in de advertentie of de foto's wat je tegenstond (ik leer er graag van).

Simpel, het feit dat mijn eigen auto het nog steeds doet. Ik rij zelf in een oud brik en dat ding leeft bij de dag. Maar zodra die er mee kapt, moet ik iets anders hebben. Ik heb dus altijd wel één of twee advertenties "achter de hand" van niet al te zware gasauto's tot een euro of 7000. Bovendien wordt mij geregeld advies gevraagd door anderen over aan te kopen auto's, dus ik probeer een beetje op de hoogte te blijven van de prijzen en het actuele aanbod. Ik vind dat wel aardig om een beetje bij te houden, in tegenstelling tot heel veel anderen... En die laat ik daar graag van mee profiteren. Maar jouw auto sprong er qua prijs toen gunstig uit ten op zichte van het overige aanbod, ook omdat de historie helemaal bekend was. De startproblemen was ik wel benieuwd naar. De kapotte klep was ik ook van op de hoogte, maar ik twijfel of dat nog op het laatst in de advertentie heeft gestaan, of dat ik me dat verbeeld omdat ik het hier nu op jouw review heb gelezen. Een defecte klep zou ik overigens op zich niet van geschrokken zijn.

Dat van die klep stond niet in de advertentie, omdat zodra dat vermoeden er was, ik de auto aan een handelaar verkocht heb. Dat deed financieel wel pijn, maar ik was er wel klaar mee. Repareren was ook prijzig, en particulier verkopen achtte ik zo goed als onmogelijk. Je hebt het dus van mijn review. Ik schrik ook niet van zo'n klep, maar de timing was uiterst beroerd, omdat ik hem net te koop had gezet en er dus niet meer in wilde investeren.

j.ko zei:
Dat van die klep stond niet in de advertentie, omdat zodra dat vermoeden er was, ik de auto aan een handelaar verkocht heb. Dat deed financieel wel pijn, maar ik was er wel klaar mee. Repareren was ook prijzig, en particulier verkopen achtte ik zo goed als onmogelijk. Je hebt het dus van mijn review. Ik schrik ook niet van zo'n klep, maar de timing was uiterst beroerd, omdat ik hem net te koop had gezet en er dus niet meer in wilde investeren.

Dat van die klep wist ik niet meer zeker. Maar een cilinderkop (laten) reviseren en (zelf) vervangen is over het algemeen nog wel te doen. Maar als je hem al te koop hebt staan, komt dat sowieso slecht uit. Bij mij was het omgekeerd; die stond ooit te koop met een kapotte klep vanwege gezinsuitbreiding (toen kwam de Oc), maar geen hond wilde hem hebben voor meer dan de oud ijzerprijs. Toen ook maar een hobbyproject van gemaakt. En inmiddels dus weer 3 jaar en 60k verder mee. De benzine Toledo die we toen als tweede auto hadden, hebben we weg gegeven aan vrienden. We hadden ineens 3 goede auto's en hielden liever de gasbakken over.

Aanbeland in 2009! Gedurende het eerste jaar met de Fiat zijn er bijna 38.000 kilometers onder de wielen door gerold. Meer dan verwacht, en vrij prijzig op benzine. Daarom na lang twijfelen gekozen voor een LPG-systeem. Je hoort veel onheil-verhalen over LPG, maar ik redeneerde dat als het tegen mocht vallen, ik het er ook weer gewoon uit kon laten bouwen. Het eerste jaar zat er toch garantie op, en dat zou al voldoende moeten zijn om de aanschaf van het systeem grotendeels terug te verdienen. Financieel zou ik me er in elk geval geen buil aan vallen, en technisch… ach, de tijd zal het leren, maar mocht het echt een drama zijn, dan heb je als consument ook nog je rechten.

Vialle had een systeem in het assortiment wat ontwikkeld was voor deze motor, met een passende ringtank op de plaats van het reservewiel. Nou had ik toch geen reservewiel (was een optie), dus dat maakte al niks uit. Contact gezocht met een professionele inbouwer in Spijkenisse en het systeem werd in februari 2009, bij 41.000 kilometer, ingebouwd.

Foto’s heb ik er eigenlijk niet van, behalve van de vuldop achter de kentekenplaat en de schakelaar annex voorraadmeter op het dashboard:

Verder hebben we de Fiat in de zomer mee gehad naar de Alpen op vakantie. Man, wat een fijne auto was het daar. Het hoge koppel bleek garant te staan voor fantastische prestaties. Hij bleef sleuren! Raampje soms even open om de turbo te horen briesen, mooi man. Hij werd wel erg warm, het koelwater hield de gebruikelijke temperatuur, maar eenmaal boven op een pas aangekomen, kon je de hete olie in het interieur ruiken. De eerste keer dat ons dat overkwam, heb ik de kap zelfs open gehad om te checken of er toch nergens olie lekte, zo sterk was die geur. Maar geen spoor van lekkages of ander onheil gelukkig. Wel altijd een minuutje gewacht om de turbo te koelen, voordat ik de motor afzette. We hebben de Furka-, Klausen-, Gotthard-, Susten-, Oberalp- en Grimselpas gehad, de meeste meer dan eens. Allemaal anders, allemaal schitterend.

Een vermeldenswaardige rit was die waarin ik op een afdaling een groepje motorrijders bijgehaald heb. Het was op een pas waar erg veel motoren reden. Op rechte stukken haalden ze me in, om in bochten vervolgens voor me in de weg te rijden, terwijl achter me de volgende groep alweer reed te ‘dringen’. Op een gegeven moment was ik dat beu, en zei tegen mijn vrouw: ‘hou je vast’. Ik besloot er voor te gaan zitten en zo snel mogelijk die berg af te rijden. Arme bandjes, maar vooral: arme remmen. Motoren achter me haakten af, en al snel hadden we een groepje wat ons eerder ingehaald had, weer bijgehaald. Er voorbij gaan ging helaas niet, daar was het verschil te klein voor. Maar wat een lol! En hulde voor de Punto, die deed het geweldig!

Foto’s:
Op de Klausenpas

Op de Gotthardpas

Bij Morschach

Op de Sustenpas

De Mazda 323 bewees dit jaar zijn diensten als flexibele pakezel. In de loop van het jaar had zich in de garage een stapel afval gevormd; van bakstenen tot kartonnen doos vol piepschuim, van hout tot tapijt. Alles kon in één keer mee naar de milieustraat, zonder aanhanger uiteraard, want een trekhaak ontbreekt. Na afloop de stofzuiger erdoor, en hij is weer klaar voor de gebruikelijke woon-werkrit van mijn vrouw.

Foto’s:

En op de valreep van 2009, nog wat mooie winterse taferelen:

Wanneer zijn die foto's gemaakt? Blijven trouwens mooie auto's die Fiat Punto's.:)

goh, wat een geluk die jaren, alles gaat weer goed, mooie auto ook die fiat, vind ik altijd een van de mooiste die ze deze 10 jaar hebben geleverd.
ook een nette oplossing die LPG achter de kentekenplaat.

maar had je voordat je de auto ging kopen niet bedacht hoeveel je ermee zou rijden?
ik weet namelijk nu al welke 3 scenario's ik heb.
als je interesse erin hebt wil ik het wel ff sturen, maar kort gezegd komt het erop neer dat ik 1 keer beter op LPG kan rijden.
en de andere 2 keer net op benzine rond kom, al gaat er binnenkort waarschijnlijk nog een diesel bij komen :)
gaat goed dan, en dan ben ik pas net begonnen.

Met de Mini reed ik ongeveer 30.000 kilometer per jaar, met de Fiat verwachtte ik dat ook te doen. Ook bij 30.000 zou LPG voordeliger zijn, en diesel ook (net). Maar ik moest snel een andere auto hebben en was al blij dat ik de Fiat vond (voldeed aan mijn eisen). Diesel was qua aanschaf te duur. LPG inbouw had ik wel al in m'n achterhoofd, maar ik wilde eerst eens zien hoeveel ik werkelijk zou rijden en of de Fiat me op langere termijn zou bevallen (qua storingsgevoeligheid vooral). De Fiat beviel goed, de kilometers gingen er nog harder onderdoor dan verwacht (meer gereden voor 't werk, maar ook privé), en er bleek een systeem voor dit model ontwikkeld te zijn door Vialle. Daarbij had ik weer wat gespaard, dus de inbouwkosten kon ik ook opbrengen (een jaar eerder zou dat niet gelukt zijn). Daarom dus pas na een jaar LPG.

In 2010 en 2011 zijn er op autogebied geen echt spannende dingen gebeurd, vandaar samen in één post. De 323 is sinds augustus 2010 ‘gepromoveerd’ tot gezinsauto; sinds de geboorte van ons eerste kind worden alle privékilometers met de 323 afgelegd. Blij dat we drie jaar eerder voor een lekker ruime auto gekozen hebben, dat scheelt nu zoeken naar wat anders. De Punto wordt alleen nog voor mijn woon-werk en zakelijk verkeer gebruikt.

Deze periode was erg prijzig wat betreft onderhoud aan de 323. Drie van de vier stabilisatorstangen zijn vervangen (kloppende en bonkende geluiden), de ruitenwissermotor achter is vernieuwd, rechtsvoor moest een nieuw wiellager gemonteerd worden en vanwege slechte gasrespons is de luchtmassameter vernieuwd en de lambdasonde gereinigd. Verder moest er alweer een andere dynamo in (revisie) en is de accu vervangen. Tel daar het reguliere onderhoud bij (filters, olie, wisserbladen, bougies, APK) en we waren gedurende twee jaar bijna € 2.600,- kwijt aan onderhoud. Nou ja, het hoort een beetje bij een wat oudere auto, en hij rijdt weer perfect sindsdien, da’s veel waard.

Wat me opvalt is dat ik, ondanks de verslavende power van de Fiat, toch af en toe graag in de 323 rijd. Die ligt eigenlijk gewoon fijner op de weg, en is tevens iets comfortabeler. Bovendien geniet ik van het geluid van de Mazda rond 2.000 toeren, vooral in de vierde versnelling (ca. 60 km/u). Dan zingt/fluit/snort/zoemt hij zo lekker tevreden, en als je accelereert vanaf die snelheid, snerpt de (standaard) uitlaat zo lekker. Al moet je wel erg goed luisteren hoor, het zit echt op de achtergrond. Maar ik kan er van genieten. Zou daar dat zoom-zoom op slaan?

De Fiat passeerde de 100.000 km in november 2010. In de periode 2010-2011 vergde de Punto (t.o.v. de 323) ‘slechts’ € 1.500,- aan onderhoud, inclusief twee nieuwe banden en een nieuwe distributie- en multiriem. Nadat die distributieriem was vervangen, kreeg ik binnen vierhonderd meter na vertrek bij de dealer een motorstoringsmelding. Meteen mee teruggegaan natuurlijk. Uitlezen van de storing gaf aan dat het signaal van de BDP-sensor afkomstig was. Reset hielp niet, dus verder gezocht. Bleek de pas aangebrachte distributieriem één tandje verkeerd te zitten, waardoor de timing van de nokkenassen t.o.v. de krukas niet klopte. Daarom gaf de BDP-sensor aan dat er iets fout zat. Erg slordige fout van de dealer, die gelukkig geen (directe) motorschade tot gevolg had.

Zo, op naar 2012. Dan gebeurt er weer een boel op autogebied.

Leuke story om te lezen, financieel wat minder misschien...

Jouw Fiat heeft toch ook een turbo-motor?
Ik heb een Grande Punto 1.4 turbo Sport 120 pk van 2007 met 40.000 km, (gekocht 2009 demo-model) als ik die start bij koud weer (onder 3 graden zoals bv bovenstaande foto) dan hapert de auto erg bij het wegrijden. Zelfs als ik 'm paar minuten laat draaien voor het wegrijden, gebeurt het nog.
Na 2 kilometer is het weer goed.

Herken je dit probleem?

Verder een super auto trouwens, vooral de remmen zijn geweldig!! Van 100 naar 0 is leuker dan een achtbaan.
Bij droog weer kan ik het pedaal niet zo hard intrappen, dat ie in de abs gaat.
Wel goed trouwens om eens een remtest te doen, de eerste keer schrok ik zo, dat ik onbewust de rem weer losliet.
Heb er 17 " Bridgestone Potenza op, super wegligging, je kunt gewoon 80 km door een idioot scherpe bocht, echt gaaf!

Verder doe ik wel rustig aan hoor ;) die banden zijn nogal prijzig.

Heb je er ook de Fiat subwoofer in?
Cd of usb met muziek klinkt erg mooi (vind ik)
Wat dat betreft wordt het nog erg vervelend als ik eens een andere auto wil, ik kijk wel eens rond naar een andere, maar die zijn geen van alle zo compleet, ik heb erg geboft met dit demo-model.

De enige reden dat ik een andere wil, is dat deze geen 6e versnelling heeft, hij maakt gewoon te veel toeren bij 120 km.
Die motor is sterk zat, heb al eens geïnformeerd of de versnellingsbak andere verhoudingen kon krijgen, echter schijnt dat niet te kunnen.
Ik rijdt nu niet veel op de snelweg, dus nog geen dringende reden om naar iets anders op zoek te gaan.

Mijn Punto had inderdaad dezelfde motor als de jouwe. Ik herken het probleem met de koude motor niet. Heb je wel eens overwogen om de temperatuursensor te (laten) reinigen?

Jouw uitvoering is een Sport, die ligt inderdaad strakker op de weg dan mijn Edizione Cool, vanwege het straffere sport-onderstel. Ik heb daar mee proefgereden, maar een Sport was helaas te prijzig. Ook de Fiat-subwoofer had ik niet, ook om budgettaire redenen.

Gek genoeg heb ik een zesde versnelling nooit echt gemist, maar ik kan me je wens wel voorstellen. De motor zou het gemakkelijk aankunnen. Hinderlijk veel lawaai maakt de T-Jet echter niet naar mijn idee.

Veel plezier verder met je GP!

O, wat betreft die remmen: die zijn inderdaad erg bijterig en zorgen voor een uitstekende vertraging. Wel heb ik gemerkt dat de achterkant van de auto erg licht wordt bij stevig remmen. Wellicht dat jouw Sport iets minder duikt dan de zachtere Edizione Cool.

Dat is een goed idee ja, het heeft met temperatuur te maken, dus het zou kunnen dat die niet goed werkt.
De thermostaat is al wel gecontroleerd, maar dat is volgens mij een zelfstandig werkend ding.

Klopt, de sport uitvoering is inderdaad behoorlijk hard geveerd, soms wel vervelend bij drempels.

Ik heb deze auto kunnen betalen omdat het een demo-model was, anders was hij ook veel te duur.
Dat scheelt echt, je moet wel wat kleinere krasjes, door bijvoorbeeld een rits, voor lief nemen, (de echte krasjes zijn perfect bijgewerkt bij de verkoop) maar dan heb je wel een goede auto met weinig (12000 km) op de teller.

Ben benieuwd hoe je verhaal verder gaat!

TigoGP zei:
Jouw Fiat heeft toch ook een turbo-motor?
Ik heb een Grande Punto 1.4 turbo Sport 120 pk van 2007 met 40.000 km, (gekocht 2009 demo-model) als ik die start bij koud weer (onder 3 graden zoals bv bovenstaande foto) dan hapert de auto erg bij het wegrijden. Zelfs als ik 'm paar minuten laat draaien voor het wegrijden, gebeurt het nog.
Na 2 kilometer is het weer goed.

Klinkt heel erg als een temperatuursensor-probleem. Een koude auto heeft een veel rijker brandstofmengsel nodig (vroeger hadden auto's daar een choke voor, die verstikte de luchttoevoer, zoals de naam al zegt). Tegenwoordig gaat dat volautomatisch. Als de temperatuursensor een foutieve waarde aangeeft, wordt het lucht/brandstofmengsel verkeerd afgesteld, in dit geval vermoedelijk te arm. De motor hapert dan of slaat af. Een paar minuten warmdraaien is te kort om de motor warm genoeg te krijgen om wel op de betreffende mix te kunnen rijden. Echt rijden warmt de motor veel sneller op. De thermostaat (een mechanische koelvloeistofkraan) heeft hier niet heel veel mee te maken, behalve dat het met een openstaande thermostaat nog langer duurt voor de motor op temperatuur komt, omdat de radiateur in de neus dan al vanaf het begin bezig is de koelvloeistof te koelen.

Zo, en toen werd het 2012. Dan zijn we bij en is dit een actueel topic. In 2012 is er wel het één en ander gebeurd, daarom meerdere posts:

In juni werd ons tweede kind geboren. Omdat de oudste nog geen hele lange stukken kan lopen, hebben we een dubbele kinderwagen. Om die achter in de 323 te krijgen moet de achterbank naar voren geschoven worden. Handige optie! Echter kan er dan geen achterwaarts gerichte MaxiCosi meer op de achterbank, zonder dat je de voorstoel een stukje naar voren moet schuiven. Geen ramp en best vol te houden, maar niet ideaal, zeker niet op langere stukken. En na vijfenhalf jaar is iets anders ook wel weer eens leuk, toch?

Omdat we tevreden zijn over de 323, wilden we graag weer een Mazda. Mijn vrouw is wat merkvaster dan ik, maar ook ik vind Mazda een mooi merk. Het moest wel een stationwagon worden, want een MPV vind ik persoonlijk maar niks; te hoog. Nou heeft Mazda niet zo gek veel stations in het gamma: alleen de 6. En laten we dat nou allebei een hele mooie auto vinden…

Dus, op zoek naar een 6 als vervanger voor de 323. Eerst het budget vaststellen. Vanwege aanhoudende verbouwingen aan het huis, bleek er niet zo veel te spenderen. En omdat de aan te schaffen 6 toch de gezinsauto wordt, is een goedkoop ‘barrel’ geen optie. De 323 levert naar verwachting echter te weinig op om een mooie 6 te kunnen terugkopen, dus besluiten we de jongere, dus duurdere Fiat te verkopen. We hebben er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt, maar dat valt tegen. Daarover later meer. Voor € 7.500,- gaan we op zoek.

Bij de Mazda-dealer in Enschede vinden we een 6 Sportbreak uit 2004 met slechts 75.000 kilometer op de teller. Het is een Velocity Red 1.8 Dynamic. We gaan eens kijken en proefrijden. De auto bevalt prima, maar is niet zo netjes als de advertentie beloofde. Er zijn her en der krassen en deukjes aanwezig, zowel op de carrosserie als in het interieur. Maar goed, daar rijdt hij niet minder om, en de prijs is er ook wel naar. Eigenlijk net als toen we de 323 kochten, die was ook voordelig, maar niet super netjes. We hakken de knoop door en ondertekenen een koopcontract, ondanks dat we de Fiat nog niet verkocht hebben. Vanaf 28 juli is dit ons nieuwe gezinsvervoer en woon-werkauto voor mijn vrouw en hebben we dus even drie auto's voor de deur:

De kleur Velocity Red is een metallic lak, iets wat je in combinatie met fel rood niet vaak tegenkomt (rood is meestal een basis uni-kleur). Het effect in de volle zon is werkelijk schitterend, maar op foto’s krijg ik het niet mooi overgebracht; het slaat een beetje dood.

De Dynamic-uitvoering is een actiemodel, gebaseerd op de Touring. Extra’s zijn de 16-inch velgen, de zwarte interieurbekleding (i.p.v. standaard grijs), en een uitlaatsierstuk. Verder is de auto met climate-control, cruise-control en een handig bagagenet prima uitgerust voor het beoogde gebruik.

De 6 bevalt uitstekend. De 1.8 is geen strepentrekker, accelererend vanaf 120 km/u merk je dat er weinig fut meer in zit. Maar voor ons dagelijkse gebruik ruim voldoende. De 6 is merkbaar een klasse groter dan de 323. Comfortabeler, rustiger, aan alle kanten ruimer (de kofferbak is een balzaal) en luxer en beter afgewerkt.

Wel hebben we na een paar weken last van een onregelmatig lopende motor; het lijkt alsof hij zelf gas geeft. Hij wil voortdurend naar de 2.000 toeren, en doet dat dus ook. Sta je voor een stoplicht asociaal te gassen, want het toerental varieert tussen 2.000 en 2.500. Alsof je iemand staat uit te dagen. Een verlagingsset, foute spoilers en een petje ontbraken nog… Ook constante snelheden rijden boven de 2.000 toeren werkt niet. De cruise-control trekt op van 117 naar 123, laat hem vervolgens weer terugvallen, en trekt dan weer op. En niet vloeiend, maar bruusk. Ook zelf kunnen we niet vloeiend rijden, het lijkt alsof het gaspedaal in het begin niet reageert, om vervolgens ineens teveel gas te geven. Het blijkt om een vervuilde gasklep en omloopklep te gaan, de dealer in Enschede heeft dat onder garantie netjes hersteld. Verder een prima auto, we hopen er nog lang plezier van te hebben!

Nette auto's heb je (gehad). Eeuwig zonde van de Mini...

Ik heb zelf een 323 Fastbreak uit '99 gehad. Daar heb ik helemaal zoveel kosten niet aan gehad (circa 90.000 km mee gereden). omdat ik zo tevreden was met de 323 heb ik daarna een hele late 323 Fastbreak (uit 11-2002) gekocht met bijna alle opties. Daar heb ik nog eens ruim 20.000 km gereden. Ook geen kosten aan gehad. Wel was deze laatste veel roestgevoeliger dan eerste 323 (Mazda is toen ergens overgestapt op watergedragen verf).

Daarmee een bruggetje naar de 6. Dat model (heeft me altijd aangesproken en jouw kleur is prachtig) heeft namelijk ook last van roestgevoelige plekken. Houdt de wielkastranden goed in het oog, één van de zwakste plekken van de 6. Overigens, ik zou eigenlijk alle plaatdelen regelmatig inspecteren. Wil je meer weten over de 6 en z'n zwakke punten, check het Mazda 6 forum. Veel info te vinden.

Qua kilometerstand gaan jullie nog veel plezier hebben van de 6. Die is nog maar nauwelijks ingereden.

Van de mogelijke roestproblemen met de 6 ben ik op de hoogte. Momenteel is er aan die van ons nog niks te vinden. Ik ben lid van het Mazda 6 forum, dus ik weet de weg...

Goed, de Fiat stond dus te koop. Maar eerst waren er de winterse perikelen…

Toen het begin 2012 zo hard vroor, werkte de versnellingsbak van de Punto niet, die bleek last te hebben van bevroren schakelkabels. Gelukkig deed de 323 het wel gewoon en had mijn vrouw die die dag niet nodig. ’s Avonds nog steeds geen beweging in te krijgen, dus de motor maar gestart en een kwartier met de koppeling ingedrukt staan warmdraaien. Dan voel je je kuit ook wel trouwens… Vervolgens in vrij geparkeerd, en de rest van de week ’s ochtends starten, dan binnen lekker ontbijten, en na een kwartiertje weg. Bij een garagebedrijf heb ik de kabels laten drogen en invetten, maar dat heeft niet geholpen, bij de eerste strenge vorst zat alles weer muurvast.

Bij het werk aan die versnellingskabels is er het één en ander losgemaakt in de motorruimte om er bij te kunnen. Luchtslang en wat stekkerverbindingen. Die zijn vervolgens niet goed teruggezet, ik had de volgende dagen last van suizende geluiden, die trouwens na een flinke schok weg waren, om vervolgens helemaal geen turbo-druk meer te hebben. Die luchtslang zat dus los (suizend geluid) en is op een gegeven moment van z’n bevestiging geschoten (schok), zodat de motor z’n lucht direct aanzoog, in plaats van via de route filter-turbo-intercooler. Zelf maar vastgezet… Even later had ik storingsalarm van het ESP, hill-holder en cruise-control. Bleek een stekker niet goed vast te zitten, vlak bij die luchtslang. Ook zelf maar goed vastgemaakt.

Een paar weken later: een hachelijk ‘avontuur’ op de A16, bij de Van Brienenoord brug. Even daarvoor begon de motor te stotteren. Hij klonk als een brommobiel en had compleet geen trekkracht meer. Maar ja, geen vluchtstrook, dus zo lang hij nog rolt, maar doorrijden. Het motorstoringslampje brandde, maar oranje, niet rood. Doorrijden moest dus nog wel lukken. Met 70 per uur kwam ik boven op die brug, wat een onaangename beleving was dat! Het was buiten de spits, dus het overige verkeer reed gewoon op snelheid. Direct doorgereden naar de Fiat-dealer in Capelle aan den IJssel, waar ze me direct hielpen. Oorzaak: een afgebroken steun van de turbodruk-sensor, die daardoor compleet verkeerde waarden aangaf. Met een dot kit is die gebroken steun weer op zijn plaats gelijmd.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg was: de auto startte, sinds april ongeveer, vrij slecht. Althans, pas na vijf seconden starten sloeg de motor aan, maar alleen als hij koud was. Warme starts waren geen probleem. Toen ik de auto te koop zette, was ik niet meer van plan er naar te laten kijken. In de advertentie had ik eerlijk gezet dat hij slecht startte. Maar dat schaadde de verkoopkansen toch flink. Dus uiteindelijk (in augustus) toch naar de dealer. Die hebben de temperatuursensor gereinigd en de computer gereset, maar zonder resultaat. Vervolgens hebben ze de compressie van elke cilinder gemeten. Warm was die in orde, maar koud gaf hij 12 bar op drie cilinders en 5 op de vierde. Die laatste waarde is te laag en hinderde de koude start. Oorzaak kon pas worden vastgesteld nadat de kop van het blok gehaald zou worden, maar het vermoeden was één of meerdere verbrande kleppen. Openmaken van het blok en kleppen vervangen zou ca. € 1.500 gaan kosten. Daar had ik geen trek in, vooral omdat ik er inmiddels ook wel achter was dat ‘het ding’ niet te verkopen was binnen afzienbare tijd voor een goede prijs. Dus een handelaar via internet gemaild (startprobleem netjes vermeld), bod gekregen en geaccepteerd. Weg ermee.

Voor de advertentiefoto's had ik hem nog wel mooi schoon gemaakt:

Hoe fijn de Fiat ook was, ik was er wel klaar mee op het laatst. Heb dan ook geen moeite gehad met het 'afscheid', in tegenstelling tot de Mini eerder. Hier nog de review met kostenoverzicht en hier de verbruiksmonitor.

Inderdaad jammer, misschien konden de kleppen wat minder tegen LPG, maar klepverbranding kan tal van oorzaken hebben las ik.
Kan me voorstellen dat je er klaar mee was. Zou je wel weer een Fiat Punto kopen?

Ik denk wel dat ik weer een Fiat zou kopen, maar geen nieuwe meer. Ze schrijven nogal hard af. De belangstelling gedurende de tijd dat mijn GP te koop stond, was erg mager. Maar misschien komt dat wel omdat er LPG in zat. Ik weet het niet, het was de eerste keer dat ik een auto particulier verkocht.

Van een verbrande klep schrik ik op zich niet zo, zeker bij LPG-motoren hoort dat er eigenlijk bij. De LPG-besparing is echter zo groot, dat dit financieel eigenlijk niet zeer doet. De timing was in mijn geval echter uiterst beroerd (tijdens verkoop), en na de eerdere akkefietjes dit jaar, had ik er mijn buik dus wel even vol van.

De Mazda 323 gaat intussen onverstoorbaar verder. Sinds de Fiat verkocht is, rijd ik er mijn woon-werk verkeer en zakelijke ritten mee. Inmiddels staat er ruim 167.000 kilometer op de teller, maar hij voelt aan alsof hij er nog met gemak een tonnetje bij draait. Toch kriebelt het al een poosje; de 323 is te functioneel voor mij. Ik rijd er altijd alleen in, en ik ben nou eenmaal liefhebber van iets specialers, qua techniek of qua design. De Mini en Grande Punto waren wat dat betreft beter bij mij passende auto’s.

De Mazda 323 staat dus te koop, sinds medio oktober. De belangstelling is merkbaar groter dan voor de Fiat eerder dit jaar, echter met name vanuit de exporteurs. Bijna wekelijks heb ik er één aan de lijn. Ze bieden serieuze bedragen (in tegenstelling tot handelaars die zich op de binnenlandse markt richten), maar omdat de 323 nog gewoon gebruikt wordt en niet acuut weg hoeft, heb ik ze tot nu toe allemaal beleefd afgeslagen. Eén particuliere kijker gehad. Die was bijna tot aanschaf overgegaan, maar kreeg door veranderende omstandigheden (meer kilometers per jaar) vrij plots behoefte aan een diesel. :rolleyes:

Ook de Mazda heb ik voor de advertentiefoto’s tot in alle hoeken en kieren schoon gemaakt. In november heeft hij ook nog een onderhoudsbeurt gehad (inclusief twee nieuwe Pirelli’s op de vooras en een uitlijning).

Aanstaande donderdag heb ik een afspraak met een potentiële koper (voor de export). Als iemand zich geroepen voelt om deze 323 te behouden voor de Nederlandse markt, dan moet ie snel zijn... ;)

Waarom ik nu wel inga op een exporteursbod, komt in de volgende post aan de orde.

ben heel erg benieuwd, maar je weet in ieder geval wel hoe je een auto te koop moet zetten.
ziet er heel erg netjes uit (y)

Ziet er netjes uit... op de bestuurdersstoel na. Die zou ik toch even schoon maken voor verkoop.

Dat is geen rationele keuze, maar wel eentje waar ik me in kan vinden. Hollands glorie met een Noord-Europees sausje.

Jammer dat de 323 weg gaat, auto ziet er absoluut niet sleets uit. Hoop voor je dat je er nog een mooie duit voor krijgt. Leuk topic overigens!

De reden dat de Mazda 323 nu wel voor een exportbod weg mag, is dat er inmiddels weer 3 auto’s voor de deur staan hier. Sommigen hier hadden het al op mijn profiel-pagina gezien. Afgelopen zaterdag heb ik namelijk een Volvo 480 ES 2.0i uit 1995 gekocht! :LOL: Die voldoet weer aan de wens om ‘iets speciaals’ te rijden. Eigen foto’s heb ik er nog niet van (’t is zo vroeg donker tegenwoordig, en vaak slecht weer), dus hier een plaatje uit de advertentie:

Ik had deze auto al een tijdje op het oog. Hij zag er (op de foto’s) goed uit en was luxe uitgerust, met o.a. volledig lederen interieur, originele Volvo lichtmetalen velgen, airconditioning, een extra meterset (van een Turbo weliswaar), en hij was Racing Green, naar mijn mening de mooiste kleur. Verder zat er nog een vol jaar APK op en was de kilometerstand met 174.400 niet astronomisch hoog. De prijs was scherp, maar hij stond wel aan de andere kant van het land, in Appingedam. Voor mij meer dan 300 kilometer rijden (enkele reis wel te verstaan). Bovendien gaf NAP aan dat de kilometerstand ‘onlogisch’ was. Dat bleek echter om een typfoutje te gaan, gelukkig. Ik heb de handelaar eerst gebeld, die was eerlijk en vriendelijk. Hij had de auto overgenomen van een Peugeot-dealer. Die heb ik dus ook gebeld. De auto was daar inderdaad ingeruild, op een 306 Cabrio. Door iemand uit Amsterdam, die dus voor die 306 Cabrio ook een eind gereden had. En ik kreeg zowaar het telefoonnummer van die persoon. Ook die heb ik dus gebeld. Hij had de auto al 12 jaar in bezit en had hem overgenomen van de eerste eigenaar. Er mankeerde weinig aan volgens hem, ik zou me er geen buil aan vallen.

Zaterdag samen met mijn vader de reis dus toch ondernomen, en een proefritje gemaakt. Na vijf kilometer strandden we… dat beloofde weinig goeds. De accu was leeg, dus bij het bedrijf was de auto met een hulpaccu gestart. De motor liep echter niet lekker, stationair en bij vollast (bokte als een gek en wilde niet versnellen). Deellast was geen probleem. Toen we stopten om onder de kap te kijken, sloeg de motor af, hij hield z’n stationaire toeren niet vast. Na vijf kilometer was die accu nog steeds leeg, dus daar stonden we dan in stil en verlaten noordoost Groningen...:(

Handelaar gebeld, die kwam met de hulpaccu de auto weer starten. Teruggereden naar het bedrijf, de Volvo leek het wel beter te doen. Liep beter en bokte niet meer. Verder reed hij gewoon prima, en alle accessoires functioneerden. Bij de handelaar hebben we hem ook nog op de brug gehad, onderzijde zag er ook nog goed uit. Een harde auto, m.u.v. de binnenbumper (achter) en de achterste wielkastranden. Motor en bak zweten wat olie, maar niet schokkend voor een auto met deze kilometerstand.

Dus ja, wat doen we er mee…? De slecht lopende motor aan het begin van de proefrit kan drie oorzaken hebben: slechte brandstof (de tank was bijna leeg en de auto had voordat hij ingeruild was een jaar stilgestaan), lege accu (hoewel de laadstroom wel goed was; handig zo’n meter op het dash), of een gecompliceerder probleem bij koude motor. De eerste twee gevallen zijn geen reden om een auto te laten staan, de laatste wellicht wel. Ik heb de gok toch maar gewaagd, op voorwaarde dat de handelaar er een volledig geladen accu in zou zetten, zodat de auto in elk geval weer zou starten als we nog eens zouden stranden op weg naar huis. Die accu kregen we (een nieuwe zelfs), dus de koop was gesloten!

Op weg naar huis (verse benzine, verse accu, warme motor) geen problemen gehad en genoten van de Volvo. Klein voorbeeldje: de buitentemperatuur zakte onder de 3 graden, de Volvo gaf daar netjes een melding van op het info-center. Kleinigheidje, en elke nieuwe auto heeft dat tegenwoordig, maar op een auto uit 1995 (ontwikkeld in de jaren ’80) is het speciaal. Van dat soort dingen geniet ik. Dat info-center was destijds in deze klasse sowieso een unicum. Het geeft zaken weer die je van een moderne auto tegenwoordig verwacht (huidig en gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, actieradius, buitentemperatuur), maar daarnaast ook koelwater- en olietemperatuur. Niet met een wijzertje, maar op de graad Celsius nauwkeurig. Elektrische ramen en spiegels, spiegelverwarming, mistlampen en verstralers, elektrische antenne, alarm, verlicht portierslot, centrale vergrendeling, automatisch afsluitende ramen bij op slot zetten van de auto, startonderbreker, het zit er allemaal standaard op en werkt ook allemaal. En daar bovenop heeft de eerste eigenaar dus nog airco, metallic lak, lichtmetalen velgen, een degelijke rolhoes voor de bagageruimte en leren bekleding besteld. Dit is een premium auto nog voor die term uitgevonden werd. Ik voel me er speciaal en verwend in.

Ook leuk trouwens, ik las in het instructieboekje dat het vak in de middenconsole is gemaakt om cassettes in te kunnen opbergen. Ha, cassettebandjes, de tijd is rap voorbij gegaan intussen…

Deze week thuis de auto koud ook eens gereden, en gelukkig: geen motorproblemen ondervonden. De gok lijkt dus goed uit te pakken. Al moeten er wel de nodige dingen gebeuren:
• Distributieriem vervangen (vorige vervangdatum niet bekend)
• Brandstoffilter vernieuwen
• Olie en oliefilter vervangen
• Remvloeistof vervangen
• Koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof controleren op vorstbestendigheid
• Drie nieuwe banden monteren (er ligt één gloednieuwe band op, dat was nodig om hem door de APK te krijgen)
• Lekkage achterzijde opsporen en verhelpen, na een regenbui staat de kuip van het reservewiel vol water

En ik ga nog op zoek naar een passende (liefst originele) mattenset en een origineel stuur. Nu zitten er aftermarket (lelijke) matten en een klein sportstuurtje in. De kofferbak lag trouwens vol met reserve-onderdelen van de vorige eigenaar. Van klaplamp-unit en buitenspiegel, tot lakstift en stuurbekrachtigingspomp. Heb nog niet alles bekeken, maar er zit ook een service-handleiding voor dealers bij, met technische tekeningen van de complete auto! Elk schroefje staat erin, compleet met onderdeelnummers. Mooi hoor.

Binnenkort meer (vooral foto’s)!

inderdaad, vooral bij deze auto's is het belangrijk dat je precies weet wat er aan is gebeurt en wat voor leven de auto heeft gehad.
maar toch, wat een mooie auto, echt geweldig.
ik hoop dat alles goed uitpakt en ben ook zeer benieuwd naar jouw eerste foto's

Wow, gaaf hoor. Het front doet mij denken aan mijn eerdere Mazda 323 F, met klapkoplampen!
Als je langere tijd met de lampen omhoog rijdt, en je vergeet ze een keer aan te doen, is dat heel vreemd, net alsof de auto voorover kiept. ;)

Hoe stuurt de auto eigenlijk, een beetje strak?
Heb ooit eens een keer een proefrit gemaakt met een S40 uit '98 of zo, maar die reedt als een dweil (vergeleken met de Mazda dan)
Ben benieuwd naar de foto's!

was ie nu van een van ons geweest :D.
doet ie het nog en heb je al wat foto's ervan kunnen maken?

Dank voor de leuke reacties!

@TigoGP: Hij stuurt lekker direct. Of hij qua wegligging goed is heb ik nog niet geprobeerd; er liggen drie banden op met een kleine 2 mm profiel, en sinds ik hem heb is er nog geen droge weg geweest. Uit veiligheidsoverwegingen dus maar geen gekke dingen mee gedaan...

@JW01: Er staan er meer te koop hoor, ik had een lijst van 23 GT's of ES'sen uit 1994 of 1995 die te koop staan. Er staat er ook nog één in Groningen volgens mij, dus wat let je... :p

@Nissan GT-R, awesome: Ja, hij doet het nog hoor. Net nog mee weg geweest. Foto's zijn er helaas nog niet; op werkdagen ga ik weg als het nog donker is, en kom thuis als het alweer donker is. En komend weekend zal hij wel onder een dik pak sneeuw liggen als ik de berichten zo hoor. Maar zodra ze er zijn, plaats ik ze hier hoor!

cool, wachten we daarop.
nogmaals topkeuze, als je later nog eens geld hebt voor een hobbyauto is een turbo van deze auto erg leuk.

Gave overstap en laten we wel wezen je hebt al 1 auto voor de deur staan die hufterproof is.:)

De 480 is iconisch en een van mijn favorieten destijds. Heb ooit voor een wedstrijd van Volvo nog een cabrio getekend. Tekening ligt nog ergens op zolder. Heb hem nooit weg kunnen gooien.

michel1975 zei:
Gave overstap en laten we wel wezen je hebt al 1 auto voor de deur staan die hufterproof is.:)

De 480 is iconisch en een van mijn favorieten destijds. Heb ooit voor een wedstrijd van Volvo nog een cabrio getekend. Tekening ligt nog ergens op zolder. Heb hem nooit weg kunnen gooien.

Grappig dat je hem destijds al als favoriet had. Ik vond het destijds (toen ik als kind op de basisschool zat, reed er altijd één bij die school om iemand af te zetten en op te halen) een lelijke auto. 'Wie doet de grille nou ónder de bumper?!' Dat vind ik nog steeds niet het mooiste detail, maar het heeft wel karakter. En het is een auto met een verhaal, Nederlandse genen en een stijl die bij me past: stijlvol-sportief.

Volvo heeft zelf ook een Cabrio in de planning gehad, maar behalve enkele (rijdende) prototypes, zijn er nooit daadwerkelijke producties van geweest. Ik geloof dat er momenteel nog drie Cabrio's rondrijden.

Basjc zei:
Super leuke auto die 480! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen(y)

Groetjes,

een C30 rijder:)

Ha, een C30-rijder. Leuk! Onderweg van Appingedam naar huis ook al bekijks gehad van een dame in een C30. Ze kwam naast me rijden en bleef even met dezelfde snelheid rijden om eens goed te kijken. Naar de auto neem ik aan... :D

Terug
Bovenaan