ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

ketelapper

Kilometervreter
Jawel, na vijf jaar neemt ketelapper afscheid van de arablauwe A6… Na bijna 190.000 hele fijne kilometers sinds 19 februari 2019, toch ‘zwaai-zwaai’. Een auf wiedersehen aan de één, is een herzich wilkommen aan de ander.

Hierbij introduceer ik dan ook als nieuwe auto de Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro.

Hoe is dit zo gekomen?

Als liefhebber snuffel ik regelmatig, hobbymatig, op Autoscout24 en Mobile. Ook vragen bekenden wel eens wat adviesjes, of sturen vrienden leuke linkjes die zij tegenkomen, waardoor ik deze sites vol verleidingen bekijk. Daarbij komt dat het bij mij na vijf jaar ietsje kriebelt, afgetopt met politiek-correcte gedachte richting iets plug-in-stekkerigs voor de overheidsomgeving waarin ik weer ga werken.

Zo heb ik ooit eens een zoekopdracht gedefinieerd naar Audi + hybride + standkachel + stoelventilatie + panoramadak + 360-graden camera’s + vanaf 2020 + maximaal 60.000km. Genoeg hits van prachtige A6 of A7, maar bijna altijd met Schwarzoptik en dat is voor mij een no-go. Af en toe wel een advertentie die vermeldt ‘Glanzpaket’. Zo ook met de Kerstdagen een auto in Bochum.

Door omstandigheden had ik op 28 december zin in een beetje afleiding. Dan is even een stukje sturen (met een heel bellijstje om af te werken) leuk, en met een bestemming bandentrappen nóg leuker. Ik ben zo dus onaangekondigd gaan rijden. Ook omdat ik enorm benieuwd was naar eventuele inruil van de arablauwe A6. Sedan, diesel, veel kilometers dus in Nederland nauwelijks te slijten, zo vreesde ik.

Het gesprek bij de Duitse dealer over hun A6 verliep goed, alle specs gecheckt en geverifieerd. Dus toch een stapje verder, bracht ik die inruil ter sprake. Dat bleek te kunnen en daarna kwam er zelfs een prijs op papier die mij driedubbel aangenaam verraste. Tja, dan weten liefhebbers het wel, dan verandert een lichte kriebel in uitslaande jeuk.

De rit naar huis en de paar dagen daarna gebruikt om goed te wikken en te wegen. Ik heb me verder verdiept in A6/A7 met stekker. Goed snuffelen in de uitrustingen en prijslijsten van recentere bouwjaren. Eens rondje rijden met zo’n A6 55 TFSI-e, met veel dank aan Audivriend Bas.

Toen de knoop doorgehakt: het gaat géén A6 worden. Een lekkere occasion mét een beetje kleur én de uitrusting blijkt niet te vinden. Een gloedjenieuwe doe ik komende jaren even niet, na ons sabbatical en met nieuw huis in aanbouw. De aandrijflijn is zeker heel fijn, maar ten opzichte van mijn heerlijke soepele, rustige en zuinige 40TDI nu ook weer geen wereldstap vooruit. Tja, als de ‘wow-factor’ dan ontbreekt en ik eerder gevoel van concessies-doen erbij zou hebben, is het duidelijk niet de juiste keuze.

Maar ja, dan heb je wel die kriebels. En dan broed je toch een beetje op ’Wat dan wel? Waarmee zou ik wel het gevoel hebben een stap vooruit te zetten?’ Met een zescilinder met stekker en met weer luchtvering. Dan resteert een shortlist van Audi A8, Audi Q8, Porsche Panamera en Porsche Cayenne. De Porsches vallen op korte termijn nog af omdat ze nog (enorm) flink aan de prijs zijn nog en de uitstraling in mijn werkomgeving. De Audi Q8 heeft eveneens een enorme restwaarde dus blijft mij jong-gebruikt nog te duur. De A8 daarentegen is een fantastisch afschrijvingskanon :) In twee jaar en maximaal 20.000 kilometer is er zomaar al (veel) meer dan 50% van de nieuwprijs ‘verdwenen’!

Uiteindelijk heb ik me over mijn praktische, rationele bezwaren (lengte, bijtelling) heen gezet en zoekfilter in mobile.de op A8 gericht. Nog altijd op zoek naar iets anders dan zwart-grauw-grijs en dat is zeldzaam in de A8-klasse. Maar niet onmogelijk, zo is gebleken.

Bij dezelfde dealer als waar ik dat giga-inruilbod op de A6 heb gekregen, kwam een helderblauwe A8 online. Eindelijk één met kleur! De hele uitrusting uitgespit en goed bevonden. Toestand blijkt ook ‘tadellos’: 21 maanden oud en slechts 3.100 kilometer op de klok en met een ‘lege’ onderhoudshistorie op chassisnummer.

Afspraak gemaakt voor enerzijds bezichtiging van de A8 en anderzijds hun inkoopkeuring op de A6. Allebei is goed verlopen dus handtekeningen over en weer gezet. :)

Wat is het geworden?

Audi A8 (4N/D5) Limousine 60 TFSI-e quattro

Nieuw geleverd in maart 2022 en na slechts 3.138 kilometer alweer ingeleverd.

Aandrijving: 60 TFSI-e (462pk) Tiptronic

Uitvoering: Pro Line plus (naar NL varianten)

Kleur: 6I6I Ultrablauw metallic
Bekleding: WW/N1W Leder valcona (geperforeerd), zwart – naden rotsgrijs

Opties exterieur & wielen
PQD S line exterieurpakket
3FB Panoramadak
1PR Diefstalbeveiligde wielbouten

Opties onderstel
0N5 Dynamische 4-wiel besturing
1BK Luchtvering adaptive air suspension
PC6 Remklauwen zwart gelakt
1D8 Trekhaak voorbereiding
46A Velgen 20 inch, 9J x 20 "5-V-spaak-ster"-design

Opties ramen / deuren / buitenspiegels
4GR Voorruit van dubbel geluidsisolerend glas, met verwarming
VW8 Zijruiten en achterruit van dubbel geluidsisolerend glas
9PF Adaptieve ruitenwissers, geïntegreerde verwarmbare ruitensproeiers
6XL Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, automatisch dimmend, memory
GZ2 Servo-sluiting portieren
4F2 Comfortsleutel keyless entry
4E7 Elektrisch bedienbare achterklep
QL5 Privacy glas
VT5 Instaplijsten in deursponningen, verlicht

Opties interieur
WQS S line interieur
6NQ Hemelbekleding zwart
1XV Sportstuurwiel, multifunctioneel met schakelpaddels
2C7 Elektrische verstelling stuurwiel / stuurkolom
QQ2 Ambienteverlichting – uitgebreid instelbaar lichtpakket
8S3 Matrix-led leeslampjes
3Y8 Zonwering, elektrisch bediend voor achterruit en voor achterzijruiten
5TL Bovenste decoratielijsten pianolak
GT1 Onderste decoratielijsten geborsteld aluminium
VF1 Aluminium pedalen

Opties stoelen & bekleding
Q1D Comfortstoelen in sportdesign
PV6 Elektrisch verstelbare voorstoelen, geheugenfunctie beide voorstoelen
PE6 Pakket individuele comfortstoelen achter (elektrisch, geheugen, ‘ligstand’)
N1W Bekleding leder ‘Valcona’, geperforeerd, zwart met ruitstiksel in lichtgrijs
7HC Uitgebreid leerpakket (dashboard, portieren, middenconsole)
4A4 Stoelverwarming vóór & achter
4D5 Stoelventilatie vóór
4D8 Stoelmassage vóór
6E3 Comfort middenarmsteun vóór
3Q3 Comfort hoofdsteunen achter
4X9 Pre sense op achterbank: zij-airbags achter en verlichte gordelsloten
3X4 Doorlaadopening (skiluik) in achterbank

Opties infotainment
PNQ MMI navigatie plus met MMI touch response, inclusief virtual cockpit
KS1 Head up display
9VS Bang & Olufsen premium soundsystem
Q0B digitale tv-ontvangst
QV3 DAB digitale radio-ontvangst
1U1 Audi smartphone interface
9ZE Audi phone box
QW4 Rear seat remote = bedieningseenheid achterin
QF8 Audi phone box achterin
UE8 USB aansluiting achterin
GS5 Hoogglans zwart glazen / aluminium knoppen
IT3 Audi Connect

Opties veiligheid
PBY Assistentiepakket Plus = alle veiligheidssystemen etc. etc. zoals:
PCC Assistentiepakket ‘Tour’ (adaptieve cruise control, lane assist en een hele serie assistenties)
PCM Assistentiepakket ‘City’ (side assist, pre sense rondom en nog meer assistenties)
PCV Assistentiepakket ‘Park’ (top view 360o camera’s, remote parkeerassistent plus)
QR9 Verkeersbordherkenning
PXD Digitale HD Matrix LED koplampen met ‘laser beam’ (inclusief 8G5 en 8IV)
8G1 Grootlichtassistent
7AL Anti-diefstalalarm
7K1 Bandenspanningsweergave in MMI

Opties comfort
9AU Comfort airconditioning, vier zones
GA2 Comfort-standkachel (interieurvoorverwarming en –ventilatie)
VC2 Homelink – programmeerbare afstandsbediening voor poort en garagedeur
2F1 Audi Connect sleutel

Eigen modificaties op de to-do lijst
  • Winterbanden op de af-fabriek velgen
  • Zomerwielen de 21 inch set van mijn ex-A6
  • Type-aanduiding verwijderen (optiecode “2Z0”)
  • Polijsten, detailen, glascoaten, waxen, etc.
  • Zonneklep passagierszijde naar UK-versie zonder sticker
  • Zonnebrilhouders voorin in plaats van handgrepen
  • Vloermatten laten maken met lichte festonering, matchend met stiksel van stoelen (of blauw)
  • Gordels vervangen door lichtgrijs, matchend met stiksel van stoelen (of blauw)
  • LoJack lokalisering bij diefstal
  • VagCom / VCDS
  • bevestigingstoon alarm, plus instelbaar in MMI
  • meebranden achterlichten bij dagrijverlichting, plus instelbaar in MMI
  • luchtvering tikkie lager
  • default-stand ACC in MMI instelbaar & laatste stand onthouden
  • snelheidsbeperking videoweergave er af
  • intensiteit stoelventilatie en stoelverwarming verhogen
  • ‘needle sweep’ en olietemperatuur
  • extra weergaven virtual cockpit vrijschakelen
Zo, genoeg tekst. Tijd voor de eerste plaatjes! Deels uit de dealeradvertentie, deels zelf gemaakt bij de bezichtiging.

6547996-2.jpg

6547996-3.jpg

6547996-7.jpg

6547996-13.jpg

20240130-104537.jpg

20240130-104555.jpg

20240130-095915.jpg

6547996-5.jpg

6547996-4.jpg

20240130-094254.jpg

6547996-8.jpg

6547996-11.jpg

6547996-10.jpg

6547996-12.jpg

6547996-9.jpg

20240130-100016.jpg

6547996-6.jpg

Van Audi naar Audi. Van blauw naar blauw. Van klassieke sedan naar klassieke sedan. Van zwart leer naar zwart leer. Dus ik zal me snel thuisvoelen ;)

Over 4 weken qua model van 6 naar 8 = +2. Over 4 weken van 60 maanden oud naar 23 maanden oud = -/- 37. Over 4 weken van dan 192.000km naar 3.144km.

Nu nog even door met broeden op de modificaties om de ‘Grote Broer’ helemaal des ketelappers te maken!

Omdat een openingspost nooit lang genoeg kan zijn :cool: ook de terugblik / overzicht ter introductie: de autohistorie van ketelapper[/b]

Geboren 03/1975, rijbewijs behaald 08/1993, eigen autobezit sinds 07/1995.

privé

07/1995 Mazda 323 sedan 1.3DX ‘Sport’ (1985) Tenderblue metallic, gereden van 110.000km tot 135.000km

09/1996 Mazda 323 hatchback 1.3 GLX (1990) Rood unilak, gereden van 160.000km tot 185.000km

09/1997 Mazda 323 hatchback 1.6i 16v GLX (1991) Donkergrijs metallic, gereden van 65.000km tot 120.000km

lease

03/1999 VW Golf IV 3-deurs 1.9TDI 90pk Comfortline Blackmagic pareleffect, beige bekleding, gereden van 0km tot 55.000km

04/2000 VW Golf IV 3-deurs 1.9TDI 110pk Highline Blackmagic pareleffect, beige bekleding, gereden van 0km tot 115.000km

10/2001 Audi A3 3-deurs (8L) 1.9TDI 130pk Ambition Pro-line Canvasbeige metallic, gereden van 0km tot 90.000km

01/2003 Audi A4 limousine (B6) 1.9TDI 130pk Pro-Line S-line Avuszilver pareleffect, gereden van 0km tot 175.000km link

weer tijdje privé

06/2005 VW Passat sedan (3C) 2.0TDI 16v 140pk Highline Bluegraphit pareleffect, gereden van 0km tot 60.000km link

09/2006 Audi A6 Avant (4F) 2.0TDI 140pk Pro-Line S-line Canyonrood pareleffect, gereden van 0km tot 115.000km link

en terug naar lease

04/2009 Audi A6 Avant (4F) 2.0TDI 140pk Pro-Line S-line Monzazilver metallic, gereden van 0km tot 35.000km link

02/2010 Audi A6 Avant (4F) 2.0TDI 170pk S-edition Daytonagrijs pareleffect, gereden van 0km tot 205.000km link

02/2013 Audi A6 Avant (4G) 2.0TDI 177pk S-edition Granaatrood pareleffect, gereden van 0km tot circa 200.000km link

12/2015 Audi A6 Limousine (4G) 2.0TDI Ultra 190pk Automatic Sport Edition Granaatrood pareleffect, gereden van 0km tot 215.000km link

02/2019 Audi A6 Limousine (4K) 40TDI 204pk S-tronic Pro Line S Audi Exclusive Individuallackierung Arablauw krstaleffect, gereden vanaf 0km tot ruim 190.000km in voorjaar 2024 / in najaar 2022 van leasemaatschappij overgekocht naar mijn eigen bv.
link

Naast het dagelijkse ‘werkpaard’ gaat de Audi-hobby verder!

Audi S4 (B7) Cabriolet 4.2 V8 quattro tiptronic (2006) Sprintblauw pareleffect
In bezit gehad van maart 2014 (met 76.500km) tot oktober 2022 (met 104.000km). Geweldig van genoten en nu in liefhebbende andere Audiforum-handen. link
[/i]

Audi A3 (8V) Sportback 1.4TFSI e-tron S-tronic (2017) Daytonagrijs pareleffect
Dagelijkse auto voor mrs. ketelapper. In bezit sinds mei 2020, gekocht met 16.700km. Perfect voor haar gebruik, door de über-uitrusting en gave techniek ook heel fijn voor mijn liefhebberij. link

Updates met alle uitgevoerde mods (31 maart)
  • zwarte inserts in voorbumper vervangen door aluminium
  • blauwe spiegelkappen vervangen door aluminium
  • kentekenplaat vóór verlijmd, zonder houder
  • kentekenplaat achter in 'blanco' simpele houder
  • type-aanduidingen op kofferklep verwijderd
  • 21" zomerwielen van A6 overgezet
  • bandenspannings- en temperatuursensoren in zomerwielen gemonteerd
  • UK zonneklep passagierszijde gemonteerd, zonder airbagsticker
  • zonnebrilhouders voorin in plaats van handgrepen
  • decorlijsten pianolak rondom verwisseld voor carbon/pianolak combi
  • zwarte gordels vervangen door zilvergrijze gordels
  • vloermatten vervangen door matten met zilvergrijze festonering
  • instaplampjes in de deuren vervangen door lampjes met logo-projectie
  • peilzender alarm lokalisering ingebouwd
  • dashcam in spiegelvoet (FitCamX)

• vagcom tweaks
  • bevestingstoon alarm bij vergrendelen, inclusief instelbaar in MMI
  • meebranden achterlichten bij dagrijverlichting, inclusief instelbaar in MMI
  • video-in-motion, zodat scherm actief blijft boven 5 km/u
  • intensiteit stoelverwarming en stoelventilatie verhoogd
  • klimaatbalans stoelventilatie aangezet (keuze van intensiteit naar zitvlak of rugleuning)
  • needle sweep
  • weergave bandenspanning en -temperatuur in virtual cockpit
  • 'rechts inhalen' van ACC aangezet

En natuurlijk fikse poetsbeurten op exterieur en interieur.

Nog te doen (31 maart)
- luchtvering verlagen
- software update van alle systemen
- winterwielen aanschaffen

Laatst bewerkt:
Wat gaaf dat je dit kan doen! Vorig jaar (of jaar daarvoor alweer?) een hele fijne Bentley en dan nu een nieuw huis in aanbouw én een jonge A8! Mooi hoor.

Ik vind de A8 eigenlijk al een beetje gedateerd ogen en de A6 mooier maar ik snap je wens voor een stap vooruit. Wel leuk om de A8 eens in een opvallende kleur te zien die het op je eigen foto's veel beter doet dan op die dealerfoto's.

Wauw! Geen ander woord WAUW!

Dit is wel enorm sjiek, dit had jij echt nieuw kunnen bestellen. Wat een prachtige stap! Gefeliciteerd en veel rijplezier gewenst maar dat zal vast goed komen.

Mooi. Knoop doorgehakt.(y)
Mijn vermoeden over de kleur op de dealerfoto’s wordt bevestigd door je eigen foto’s: prachtig.
Met je “eigen” A6 (of toch A8;)) zomerwielen helemaal top!

Gefeliciteerd met de aankoop.

Prachtig zeg. Heb normaal niks met het merk Audi maar jouw exemplaren zijn zonder uitzondering altijd prachtig. Heel erg veel plezier ermee (y)

Wat een goede keuze, ketelapper! Een auto met 3.000 km op de bult met een korting van meer dan 50% op de nieuwprijs is altijd een goede deal. En gelukkig ook nog met deze mooie specificatie. Geniet ervan!

Mooie upgrade!
Goeie kleur ook, zeg ik als mede blauwe-audi-rijder.
Van binnen vind ik het wel erg veel zwart , maar met zo'n dakje wordt het nooit heel donker binnen gelukkig.
Veel fijne kilometers gewenst! (dat komt vast wel goed)

Fraaie kleurencombinatie! Beetje onrustige voorbumper in de hoeken , met veel vakjes en nep roostertjes. Je weet auto's toch weer op een 2.0 niveau uit te zoeken! Alvast veel fijne kilometers!

Heel mooie samenstelling zeg.. complimenten. Super dat er nog mensen zijn die voor kleur gaan, voor mij zelf ook een harde voorwaarde.

Het F-segment is voor mij ook altijd eentje waar ik naar kijk, maar (1) nog te jong / verkeerd beeld in m’n werkomgeving en )(2) met twee jonge kinderen en bijbehorende stoeltjes vind ik dat er niet uit zien :).

Geniet er van!

Prachtige auto! En erg bijzonder, dit type A8 is zelfs in het zwart al een zeldzaamheid op NL wegen, laat staan dit fraaie blauw. Interieur had naar mijn inziens wel echt gevraagd om beige/wit/bruin of iets anders dan grijs. Het oogt nu wat 'gewoontjes', al is het op een heel hoog niveau verder.

Bizar dat er zo weinig gereden is in 1,5 jaar tijd. Demo geweest ergens?

Zo zie je ze niet vaak, in deze/een kleur!
Velgen vind ik wel minder, gelukkig zet je je eigen velgen over.

afgetopt met politiek-correcte gedachte richting iets plug-in-stekkerigs voor de overheidsomgeving waarin ik weer ga werken.
Dat vind ik een kul-argument als je gewoon een A8 en Continental voor de deur hebt staan ;)

Dank allemaal (y)

T.a.v. de looks. Ik wilde per sé S line exterieur, want zonder dat heeft de grille allemaal zilveren 'puistjes' er in. Voor mij too much. En het interieur zou in mijn meest mooie dromen het 'Design pakket pastelzilver' gehad hebben... maar ja, dat is echt nauwelijks te vinden. Gelukkig wel de goede stoelen en ruitstiksels.

@Barri Tja, rationaliseren hè ;) De C staat uiteraard binnen en in het nieuwe huis alle drie binnen straks.

Mooi ding! Van harte! Ik ken eigenlijk alleen maar zwarte A8-en en ik heb wel eens en zilveren gezien. Dit is echt top.
Gelukkig ook met een klepje bij de bekerhouders. Die ontbreekt nogal eens bij de A6. Geen gezicht naar mijn bescheiden mening.

Er rijden bij ons in het dorp 2 van A8-en: beide zwart, 1x S8, 1x normaal zonder S-line. Beide sjieke verschijningen.
Zo in het blauw is het qua uitstraling een heel andere auto; ik vind het erg tof en een prachtige kleur(y)

Gefeliciteerd met deze unieke A8 en veel rijplezier!

Dat vind ik een kul-argument als je gewoon een A8 en Continental voor de deur hebt staan ;)
Dat was ook het eerste wat ik dacht, tot ik 'overheidsomgeving' zag staan; dan is het argument wel verklaarbaar ;)
Ik zou de typeaanduiding daarom niet verwijderen, dan ziet men dat het iets in de 'e'-categorie is :p

Ik zou de typeaanduiding daarom niet verwijderen, dan ziet men dat het iets in de 'e'-categorie is :p
In dit opzicht vind ik de Duitse kentekens wel leuk, mooi die herkenbare "E" als laatste karakter op de nummerborden. Maar ja, ik kan ook gaan rondrijden met de stekker flapperend uit het linker tankklepje... Zonder gekheid, bij alle overheidsklanten parkeren op laadplaats en stekker inpluggen, dan is het sowieso duidelijk.

Weet de dealer niet wie de 1e eigenaar/samensteller is? Die zou ik toch willen leren kennen als ik jou was. Zoveel mensen met exact oog voor detail en wensen tav het samenstellen van een nieuwe auto als jij zijn er niet :D
Vind het dan ook vooral wonderbaarlijk dat je een "tweedehandsje" hebt gevonden die aan jouw standaard voldoet (y)

Verder prachtig exemplaar, heerlijk ook om zo'n kleur te zien op een A8 (y)

Ik vraag mij wel altijd af hoeveel een A8 toevoegt tov een A6 in comfort en luxe als je voornamelijk zelf linksvoor zit. Is dat echt nog een wereld van verschil?

Zoveel mensen met exact oog voor detail en wensen tav het samenstellen van een nieuwe auto als jij zijn er niet :D
Vind ik ook wel mooi, haal er zelf ook echt veel plezier uit. Heb m’n huidige auto exact in de kleur samenstelling en velgen gevonden zoals ik m zelf zou hebben samengesteld: de boekjes digitaal er op nageslagen toen ik begon met zoeken.

Ben ook nog op jacht naar een fysieke brochure van mijn auto.

Hele mooie wederom! Ben normaal wel gewend dat er een wat langere periode aan vooraf gaat ;)

Inruilen in DE had ik nog niet eerder van gehoord maar aan de huidige A6 doen ze zeer zeker geen miskoop. Gaat Chris de overdracht wederom regelen?

Hij heeft gisteren mijn nieuwe aanwinst opgehaald, ook mijn topic maar eens updaten.

Ik vraag mij wel altijd af hoeveel een A8 toevoegt tov een A6 in comfort en luxe als je voornamelijk zelf linksvoor zit. Is dat echt nog een wereld van verschil?
Dat ga ik ontdekken straks. Sowieso vind ik het verschil qua nieuwprijs tussen A6 en A8 niet in verhouding staan tot verschil tussen die twee auto's. De A6 is dusdanig goed en qua opties 'in de buurt' te configureren, dat het prijsverschil nieuw nooit door mij op tafel gelegd zou worden.
Maar nu een occasion voor beduidend minder dan een nieuwe A6 TFSI-e zou kosten, vind ik wel het proberen waard. Geluidsisolatie zal nog beter zijn en rijcomfort met wél weer luchtvering ben ik weer blij mee.

Ik heb wel eens gevraagd aan iemand die een 7 serie rijd. hij zei dat het verschil verwaarloosbaar was behalve de extra beenruimte achter (hij had een L). Maar hij wilde gewoon de dikste hebben en niet weer een 5 die nog van de zelfde modelgeneratie was als wat hij al had. Bij een A8 zal dat niet veel anders zijn. Verschil zal vooral op vele kleine details zitten.

Ja dat dus. Je rijdt met een 7 of A8 wel weer wat anders dan de 'zoveelste' 5 of A6. Al hoef je je niet natuurlijk niet te beperken tot één merk ;)

Maar hij wilde gewoon de dikste hebben

Zolang je het maar vooral voor jezelf doet en niet voor de buitenwereld.

Heel mooie samenstelling zeg.. complimenten. Super dat er nog mensen zijn die voor kleur gaan, voor mij zelf ook een harde voorwaarde.

Het F-segment is voor mij ook altijd eentje waar ik naar kijk, maar (1) nog te jong / verkeerd beeld in m’n werkomgeving en )(2) met twee jonge kinderen en bijbehorende stoeltjes vind ik dat er niet uit zien :).

Geniet er van!
Toevallig van de week online naar tweedehands 7-series gekeken...

Geniet er van!

Als ik het geld had en rekening zou moeten houden met een gezin, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een M5 Touring, RS6 of E63S AMG.

Laatst bewerkt:
Mooi om te lezen dat 'parkeren bij overheidsklanten' een van de afwegingen is geweest en dat je dan uitkomt bij een dikke felblauwe A8. Ik parkeer zelf gewoon om de hoek. ;)

Ik kan de keuze voor een topklasse sedan in plaats van een dikke suv wel waarderen. Een opvallend kleurtje is natuurlijk ook altijd leuk, zeker in dit segment. (y)

Zolang je het maar vooral voor jezelf doet en niet voor de buitenwereld.

de specifieke persoon van de 7 doet dat met name ook voor de buitenwereld, maar ergens dan dus ook weer voor zichzelf ;) . Maar heb er wel respect voor als iemand een auto uit het F segement haalt. Je weet gewoon dat het als een malle gaat afschrijven.

Als ik het geld had en rekening zou moeten houden met een gezin, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een M5 Touring, RS6 of E63S AMG

idem hier, nouja geen RS6, dan liever een S6. en ipv een M5 zou ik eerder een alpina B5 kiezen. Maar ik heb niks te kiezen in dat segment. :p

Ben benieuwd hoe het 'hybride' rijden bevalt vanuit een diesel. Ik heb er telkens nog steeds gemengde gevoelens mij, ook met auto's uit het premium segment. Het telkens zeilen van de auto en stukken elektrisch en dan weer met brandstofmotor. Regeneratief remmen en dan weer met de remschijven. Zolang je volledig op benzine rijd (al dan niet met ondersteuning van de elektromotor) of je rijd volledig elektrisch is het goed. Maar in een A8 zal het vast nog beter zijn

idem hier, nouja geen RS6, dan liever een S6. en ipv een M5 zou ik eerder een alpina B5 kiezen. Maar ik heb niks te kiezen in dat segment. :p
Snelle stations is ook mijn holy grail Maarja je blijft altijd kijken.. zo’n zeven serie of A8 is wel het summum van auto rijden (los van RR / Bentley).

Alpina B5 zou mijn keuze ook zijn. Of gewoon een 540i stage 1 getuned. Gaat ook al in 4sec naar 100 en loopt naar de 300 indien begrenzer eruit. Hard zat :p. En ben zelf zo genadig hard op de vingers getikt door oom agent paar weken terug dat ik m sowieso even goed uit zit ;)

Een A8 in kleur, dat is wel een speld in een hooiberg. Bijkomend voordeel van de kleur, ik vermoed dat veel klanten niet eens zullen opmerken dat je een nieuwe auto hebt.

Waarom nog 4 week wachten?? Is dan een kritieke datum voorbij die weer bpm korting geeft?
Er zit al nauwelijks bpm op deze hybride, dus daarvoor hoef ik niet te wachten. Maar de Duitse dealer mag wel even wachten tot ik terug kom van even skiën. Ervóór afleveren zouden zij niet halen, dus nog laatste keer met de A6 naar Oostenrijk binnenkort.
Na thuiskomst de wisseldag definitief afspreken, nu voorlopig op 27 februari gepland. Dan ook in nauwe afstemming met import-/exportheld Sjoeritzz om de bureaucratie goed te regelen.

Stuurwielverwarming is inderdaad niet standaard. Dat kan inderdaad ook niet in combinatie met afgevlakt sportstuur, maar een afgevlakt stuur is op de A8 sowieso niet leverbaar. Wel een 'gewoon' rond sportstuurwiel, naar keuze met of zonder verwarming. In mijn A8 zit het dus zonder verwarming. Was vast leuk geweest... maar ik zal het niet missen. In de B zit het wel, maar ik weet niet eens hoe ik die zou moeten activeren :rolleyes:

Wat een prachtige auto. En dat blauw is altijd goed.
Gefeliciteerd en veel plezier met deze auto.

In de B zit het wel, maar ik weet niet eens hoe ik die zou moeten activeren :rolleyes:
Je weet niet wat je mist , morgen snel aan doen. Heb dat op een ander draadje hier wel eens geschreven: was echt zo’n optie die ik er bij ‘kreeg’ op m’n eerste lease auto ivm pakket en dacht wat heb ik eraan…

Maar vind het echt één van de fijnste opties. Naast geventileerde stoelen

Ik heb een afgevlakt stuurwiel én stuurverwarming in Meggie... Maar eh, die stuurverwarming heb ik nauwelijks aan, en het is een Fransoos en geen dikke A8-alla-Ketel :LOL:

Ik heb de gehele openingspost gelezen en me zitten verwonderen, glimlachen en enthousiast voelen worden van weer een geweldige Ketelapper-voiture in aantocht. Wauw, wat gaaf! (y)

Had even gemist dat je al een nieuwe job/uitdaging hebt, zo LI weer eens aanslingeren. Ook daarmee dan gefeliciteerd ;-)

Je weet niet wat je mist , morgen snel aan doen. Heb dat op een ander draadje hier wel eens geschreven: was echt zo’n optie die ik er bij ‘kreeg’ op m’n eerste lease auto ivm pakket en dacht wat heb ik eraan…

Maar vind het echt één van de fijnste opties. Naast geventileerde stoelen
Hier idem, nooit gemist totdat ik het op mijn Mazda extragratis erbij kreeg. Nadien werd het een verplichte optie voor de volgende leaser. Geventileerde stoelen staan bovenaan mijn wensenlijstje, maarja, budget enzo.

Maar het is voor mij vooral een verbazing dat het op een auto met een vanafprijs van honderddertigduizend euro niet standaard is, of je het nu gebruikt of niet.

Maar het is voor mij vooral een verbazing dat het op een auto met een vanafprijs van honderddertigduizend euro niet standaard is, of je het nu gebruikt of niet.

we hadden het er laatst in een ander topic ook al over; op mijn opel zit ook gewoon stuurwielverwarming. En stiekem vind ik het best wel fijn eigenlijk. Het zou geen deal breaker zijn als de rest wel klopt overigens. Maar ik kijk wel eens met een schuin oog naar het premium E segment als opvolger van de Insignia. Maar zaken als HUD, stuurwielverwarming, geventileerde stoelen, adaptive cruise, 360 graden camera, stoelmassage etc. Bijmijnopel zit het er allemaal op, laatst zat ik in een skoda en qua luxe zat het er ook allemaal op, maar kijk je bij het E segment, (A6, Eklasse, 5-serie) dan moet je altijd heel goed kijken hoe het destijds gespecificeerd is. :) Het is niet standaard en word er ook zeker niet altijd bij besteld. (meestal niet) Bij een A8 is dat dus blijkbaar niet anders.

Als je dan wat vind wat helemaal klopt naar je wens is de beloning wel des te groter ;)

Laatst bewerkt:
Mijn e-tron heeft ook geen stuurverwarming, ik dacht dat met interieur voorverwarming ook niet te missen, maar je bent toch even bezig met het ophangen van de (koude) laadkabel als het buiten koud is en dan heb je toch wel koude handen als je instapt :p
Luxeproblemen an aanstellerij, ik weet het ;)
Ik heb al even zitten kijken of het achteraf is in te bouwen, maar dat blijkt vooral qua programmeren heel lastig, de kans is groot dat er zelfs al verwarmigselementen in het stuur zitten.

Gefeliciteerd met de aankoop van zo'n prachtige A8!
Auto die je (om logische redenen) niet veel ziet rijden, zeker niet in zo'n frisse kleur.
Heel veel plezier gewenst, dat zal vast wel lukken!

Prachtige A8, bijzonder in deze kleur!
Wat ik van binnen alleen iets minder vind zijn de glimmende zwarte sierlijsten waarop stof en vingers veel meer zichtbaar zijn dan op een matte houtsoort. Maar verder top uitgevoerd, en ongetwijfeld een zeer fijne bolide!

Terug
Bovenaan