ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Dik ding. En een A8 in zo'n kleur is wel echt dé uitzondering.
Heel tof om te hebben en die afschrijvingskanonnen zijn altijd fijn. SUV's doen daar niet aan mee over het algemeen; des te lekkerder om nog een klassieke auto te hebben.

Wat is het toch ook altijd een groot plezier om te lezen over de zoektocht naar de perfecte spec. Meer dan geslaagd wederom!! Sowieso is de d5 facelift al erg mooi en in deze kleur simpelweg perfect i.c.m. het vol chroom optiek!

Ik ben zeer benieuwd hoe de aandrijflijn gaat bevallen na het dieselen. Een goede kennis van mij heeft zijn A8 d5 3.0 tdi ingeruild na 300.000km voor een nieuwe 740D, simpelweg om niet 2 keer dezelfde auto te hebben. Wat is de nieuwe 7 ineens een absolute verschrikking als je dan deze A8 ziet..

Veel succes gewenst met nog even wachten tot de aflevering :)

Wat ik van binnen alleen iets minder vind zijn de glimmende zwarte sierlijsten waarop stof en vingers veel meer zichtbaar zijn dan op een matte houtsoort.
Helemaal eens. In huidige A6 ook al veel pianolak en glanszwarte schermpjes en dat gaat al 5 jaar heel goed. Microvezeldoekje altijd voor het grijpen dus regelmatig even snelle reiniging. Maar ik zit al volop te zoeken naar knappe grijszwarte, matte houtset voor de A8. Nog niet te vinden, mede door de specifieke uitrusting met knopjes in de achterportierlijsten... Ach, is lekker onderdeel van de voorpret en te zijner tijd mooi mod-moment als er iets op mijn pad komt :)

Of de lijsten laten wrappen, maar of het dan echt mooi wordt dat valt te betwijfelen. Bovendien lijkt het mij vrij kwetsbaar, gevoelig voor beschadigingen.

Blijft er bij de hybride A8 nog voldoende kofferruimte over? Bij auto’s als de E-Klasse vind ik dat een groot nadeel, dan blijft er maar 375 liter over (540 bij de ICE versies). In het dagelijkse leven geen probleem, maar je kiest zo’n auto ook om eens met 4 personen op wintersport te kunnen en dan wordt het -ook met skibox- toch te krap.

De voorpret is in volle gang
smile.gif
Mijn eigen plezier in voorbereiden van de 'ketelapperficatie' van de aankomende A8 compenseert dan de belabberde houding van de Duitse dealer weer wat
shocked.gif
... Wat een drama daar om gewoon simpele dingen vlot te regelen of om überhaupt even terug te bellen of mails te beantwoorden...

Anyway, wat er inmiddels in aantocht is (geleverd, onderweg of bijna besteld):
- miniatuur S8 in 1:43 in het blauw
- deur-led's met logootjes
- carbon decorlijsten voor het interieur (van S8)
- aluminium spiegelkappen (van S8)
- aluminium inzetstukken voorbumper (van S8)
- aluminium luidspreker covers (van B&O advanced) voor in de portieren
- UK zonneklep
- mattenset met zilvergrijze festonering

Voor de matten en (straks) ook de gordels dus gekozen voor zilvergrijs. Felblauw vind ik niet zo mooi bij ultrablauw passen, daarnaast naar mijn persoonlijke smaak voor een A8 ook net even "té".

Blijft er bij de hybride A8 nog voldoende kofferruimte over? Bij auto’s als de E-Klasse vind ik dat een groot nadeel, dan blijft er maar 375 liter over (540 bij de ICE versies). In het dagelijkse leven geen probleem, maar je kiest zo’n auto ook om eens met 4 personen op wintersport te kunnen en dan wordt het -ook met skibox- toch te krap.
De kofferruimte van de A8 hybride is inderdaad kleiner dan van mijn A6 nu. Zal voor mijn gebruik voldoende zijn, maar wel terecht punt van je.

smile.gif
Mijn eigen plezier in voorbereiden van de 'ketelapperficatie' van de aankomende A8 compenseert dan de belabberde houding van de Duitse dealer weer wat
shocked.gif
... Wat een drama daar om gewoon simpele dingen vlot te regelen of om überhaupt even terug te bellen of mails te beantwoorden...

- UK zonneklep

Voor de matten en (straks) ook de gordels dus gekozen voor zilvergrijs. Felblauw vind ik niet zo mooi bij ultrablauw passen, daarnaast naar mijn persoonlijke smaak voor een A8 ook net even "té".
Meteen weer even dat eigen tintje aan de auto geven, lekker bezig! Ben heel benieuwd hoe de auto er straks bij staat, zal ongetwijfeld weer een plaatje zijn!

Straks niet van een S8 te onderscheiden, ook nog naar een S8 gezocht of was dat net iets teveel van het goede?

smile.gif
shocked.gif

- UK zonneklep

Ben benieuwd naar de upgrades. En schaalmodellen ben ik groot fan van!

Wat leuk zeg die miniatuur , waar heb je dat laten doen?
Niet 'laten doen' maar kant en klaar kunnen bestellen :) Is een Audi Collection model van introductie van dit model A8/S8. Modelletje is dus pré-facelift, een S8, niet Ultrablauw maar wel een blauwtint.

Voor customizen kan ik je wel iemand aanbevelen: modelcarworkshop (heeft exacte 1:18 kopie van mijn B gemaakt)

Voor customizen kan ik je wel iemand aanbevelen: modelcarworkshop (heeft exacte 1:18 kopie van mijn B gemaakt)

Ik volg ‘m toevallig al een tijdje op Instagram, en nu je dit zegt heb ik jouw B. daar ook voorbij zien komen, maar nog niet direct de link met jou gelegd. Echt mooi gedaan! Gouden handen heeft die man! Ik doe zoiets ook wel eens met Ferrari’s, maar hij gaat echt nog 10 stappen verder.

Vandaag eindelijk alle papieren ontvangen, waarmee Chris de import kan verzorgen. Ik ben nu gerustgesteld dat de gele nummerborden er aanstaande dinsdag - normaal gesproken, disclaimer, resultaten uit verleden..., etc. - toch wel zullen zijn Hulde @sjoeritzz !!

Ik zag zojuist wat foto's voorbij komen van een blauwe A6 in een trailer richting DE, wellicht inmiddels weer onderweg naar NL met de nieuwe aanwinst :D

Ik zag diezelfde foto's denk ik langskomen op Social, zowel de A6 in de trailer, als de A8 en hoopte stiekem op een uitgebreide update hier haha.

We wachten geduldig af...

Ja ja, hier is het eerste verhaaltje dan! Na aflevering thuis druk geweest; klein beetje met de auto en veel meer met andere dingen.

Gisteren dan de grote dag :) ’s Ochtends al het plaatje van Sjoeritzz dat de A6 in de trailer op weg was naar het definitieve afscheid, nadat deze was geremigreerd als Duitser.

IMG-20240227-124540-865.jpg

Vervolgens nog onverwacht een en ander te regelen bij de Duitse dealer (grrr…) maar toen het plaatje van de A8 in de trailer.

IMG-20240227-124540-889.jpg

Om 13u stond de A8 thuis voor de deur en zat ik met Chris aan de lunch. Na wat administratie samen, hem uitgezwaaid en hup-hup met de A8 op pad. De originele wielen zijn niet helemaal mijn smaak en gelukkig is mijn ex-A6-set oorspronkelijk van een A8, dus een uurtje later waren de looks al aangepast!

20240227-150017.jpg

20240227-152347.jpg

Uiteraard heb ik ook mijn ‘museumpje’ van mijn autohistorie in 1:43 miniaturen bijgewerkt :)

20240227-110001.jpg

Last but not least had plaatselijke vriend gevraagd of ik proefkonijn wilde zijn voor zijn kersverse laadpaal. Is ’s ochtends aangelegd maar zijn eigen e-auto komt pas over een paar weken. Test geslaagd! Zowel paal als auto werkten.

20240227-173813.jpg

Laatst bewerkt:
Nu ik ze zo onder elkaar zie, vind ik de kleur van de A8 mooier.
Super totaalplaatje met de kleur, al het aluminium en zilverkleurige velgen (perfecte update). Waardige opvolger!

Veel rijplezier gewenst.

Prachtige kleur..by far de mooiste kleur ooit gezien..daarbij oogt de A6 opeens wat flets!!

En de velgen ogen ook veel beter dan de wat aftermarket-ogende vorige velgen.

Heel veel plezier ermee!

De nieuwe velgen staan ‘m goed! Eerlijk gezegd zou ik van deze twee persoonlijk kiezen voor de A6, maar dat is misschien ook een stukje persoonlijke smaak/keuze. Normaal zou ik nog eerder kiezen voor een Avant, al spreekt me die bij de A6 voor het eerst niet zo aan qua model.

Schitterende kleur en prachtige wielen!!

Alleen, privacy glass zou mij mateloos storen i.c.m. deze sprankelende kleur, zeker omdat er electrische zonnerollo's inzitten.
(Ik heb zelf op een blauwe BMW 3 in 2013 voor privacy glass gekozen - lees: moeten kiezen :cool: - omdat de kinderen toen nog kleuter / peuter waren, maar heb het nooit echt mooi kunnen vinden dat zwart glas in een blauwe auto).

Beide mooie kleuren. De velgen staan inderdaad veel beter. (y)

Is de wielomtrek van A6 en A8 overigens hetzelfde?

Privacy glass kan ik me niet zo aan storen, hoort wel een beetje bij een auto in dit segment. Ik zou wel overwegen de voorste zijruiten licht te tinten zodat het contrast wat minder groot is.

Getinte glas zou ook niet mijn voorkeur hebben, zeker niet als er zonneschermpjes in zitten.
Ik zou een auto er ook niet om laten staan overigens. Veel fabrieksauto's en autos van importeurs (o.a. BMW) hebben ook niet de optie getint glas. Schijnt een bewuste keuze te zijn. Geen idee of dat puur om esthetische redenen is of dat er nog andere redenen zijn.

Zoals elders al gezegd, hele mooie en de wielen passen vele malen beter bij de chrome accenten van de auto. Daarnaast oogt 20inch wat "iel" op een A8, dat zegt genoeg over het formaat van de auto.

Privacy glass zou ik de auto ook zeker niet voor laten staan (vind het zelf wel prettig), wellicht wat overkill in combinatie met zonnerolo's maar dat zou niks zijn waar ik me druk om kan maken.

Die zwarte wielen zijn origineel Audi? Tjonge, dat had ik niet verwacht. Die lijken erg aftermarket / niet chique genoeg voor een A8. Tien keer beter dus met de A6-set. (y)

Zoals elders al gezegd, hele mooie en de wielen passen vele malen beter bij de chrome accenten van de auto. Daarnaast oogt 20inch wat "iel" op een A8, dat zegt genoeg over het formaat van de auto.
Zeg dat! Hier 20" op 4,2 meter Megane, dat oogt fors.

Geniet ervan op zijn Ketels ;)

Mooi om het verschil in kleur te zien bij de twee trailer foto's (y)

De andere velgen waren wel een must inderdaad. Een dezer dagen even wat VAG-COM aanpassingen waaronder de luchtvering iets lager? :D

Wat een mooie, sprekende kleur. Om heel eerlijk te zijn: de kleur van de A6 vind ik nét zo mooi :)

De A8 lijkt al wel gepoetst te zijn door de dealer? Maar zal met jouw poetskunsten ongetwijfeld nog weer mooier worden.

Wat viel er onverwacht nog te regelen bij de Duitse dealer?

Veel rijplezier Ketel!

Pracht apparaat, Ketel! Kan je weer even mee vooruit. Geen diesel erin mikken, he? . Over die velgen is genoeg gezegd, deze zijn prachtig.

Veel plezier met je a8!

Ook ik had me nog niet gerealiseerd hoe veel verschil er in de tinten blauw zit. Mooi zeg. En zoals zovelen al zeiden: Top gedaan met die velgen. 100% beter.

Wat een goed ding, en wat zijn die velgen een verbetering. Zo kan ie die kleur ook ineens een stuk beter hebben.
Privacy glass zou ik persoonlijk laten vervangen door minder donkere ruiten, dit past m niet. Maar wat een rijkdom zeg, deze voor de deur en achter de deur een prachtige oranje B!

JW: een collega van me rijdt een blauwe 206cc en heeft dat op de kentekenplaathouder staan: I'm blue da ba dee da da.

Dank allen! De enige 'minpunten' in de samenstelling naar mijn smaak, halen jullie er feilloos uit ;) De velgen (al opgelost) en het maffia-glas. Dat laatste is alleen op te lossen met een gigantische uitgave aan 5 nieuwe, dubbel-glas ruiten plus arbeidsloon plus nieuwe chromen raamlijsten... dus dat laat ik maar zo. Niet mijn voorkeur, maar géén dealbreaker.

Vanochtend eerste lange rit kunnen rijden; ruim 140 kilometer naar Maastricht. Bewust in standje 'battery hold' om te kijken wat het verbruik dan is: 7,2 liter per 100 kilometer. Erg netjes voor zo'n grote sloep, vind ik zelf :) En wat een ongelooflijke, serene rust van binnen, heerlijk! Met eerder de eerste kleine ritjes in het dorp al op de eerste drempel gemerkt dat luchtvering toch wel heel fijn is. Op mijn vorige A6 heb ik het niet zo erg gemist, maar nu voelde ik al meteen dat ik er toch wel weer heel erg blij mee ben nu!

Afgelopen dagen tussen de drukke bezigheden door wel wat pauzemomentjes besteed aan de eerste mods :cool: Dus wat er al is gefixt:
- wielen wisselen,
- auto koppelen in Audi-app,
- telefoon koppelen in auto,
- alle instellingen maatwerk naar mezelf zetten,
- bevestigingstoon alarm aangezet,
- nummerbordhouders van @sjoeritzz er af, achter blanco houder (alleen frame) er op en vóór plaat gekit zonder houder,
- B&O aluminium luidsprekerroosters in portieren,
- vloermatten met zilvergrijze festonering er in.

Morgen eens kijken of ik Homelink geprogrammeerd krijg op de garagedeur en of ik al iets meer zelf kan 'rommelen'.
Zaterdag leuke poetsdag met twee Audi-/poetsvrienden afgesproken. Daar volgen vast foto's van, door deze en gene.

Terug
Bovenaan