Kia Ceed | XCeed facelift 2026

Tja die Golf gaat natuurlijk alweer sinds 2011 mee, dus ook weer niet zo heel vreemd dat 'ie het aflegt tegen modernere concurrenten

Precies. Zet het tegen een Astra of Focus en het zal beslist anders zijn. Kia's zijn gewoon de VW's van nu maar dan betrouwbaarder

Bird Nerd zei:
Precies. Zet het tegen een Astra of Focus en het zal beslist anders zijn. Kia's zijn gewoon de VW's van nu maar dan betrouwbaarder
De Astra legt het helemaal af in dat vergelijk. Niet zo vreemd. Het onderstel van de Ceed wordt een stuk beter bevonden, en de auto toont verder geen zwakheden.

Leuk ding. Nette prijzen en ziet er goed uit. Voor spannend moet je hier niet zijn, geen probleem of neem een mat donkergroene camowrap net fluorgele wielen....

zeebra zei:
De Astra legt het helemaal af in dat vergelijk. Niet zo vreemd. Het onderstel van de Ceed wordt een stuk beter bevonden, en de auto toont verder geen zwakheden.
Is het jouw Kiabril of mijn Opelbril?

Ze vinden de Astra zeer ruim (alleen de Golf is ruimer in dit vergelijk), ze vinden de stoelen goed, de motor fijn (voldoet bovendien aan 6d-temp norm), alleen het onderstel is net niet helemaal naar hun smaak ("aber noch gut" ). Bovendien is het lichtste en hij rijdt leuk, en is 'ie bovendien goed geprijsd. Derde plaats. Ik vind dat niet helemaal hetzelfde als 'het helemaal afleggen'.

Enfin, zoals altijd ga ik graag op mijn eigen oordeel af, en zal ik tzt waarschijnlijk wel met de Ceed proefrijden. De ExecutiveLine crdi automaat is een mooi aanbod. Zou alleen voor mij na de Astra wéér een verstandige keuze zijn, ik verwacht meteen dat dat mijn voornaamste bezwaar zal zijn.

SVF zei:
Tja die Golf gaat natuurlijk alweer sinds 2011 mee, dus ook weer niet zo heel vreemd dat 'ie het aflegt tegen modernere concurrenten

In een Duits autoblad vind ik dat toch een aardige prestatie. Het is waar dat die bladen soms kritisch zijn (duurtesten, sjoemelgebeuren), maar in vergelijkingstests vind ik ze doorgaans minder kritisch tegenover auto's van Duitse makelij. Ik heb overigens het idee dat het C-segment wel erg dicht bij elkaar ligt, zeker nu ook de nieuwe Toyota Auris behoorlijk indruk lijkt te maken.

[D2] zei:
zeebra zei:
Is het jouw Kiabril of mijn Opelbril?

Ze vinden de Astra zeer ruim (alleen de Golf is ruimer in dit vergelijk), ze vinden de stoelen goed, de motor fijn (voldoet bovendien aan 6d-temp norm), alleen het onderstel is net niet helemaal naar hun smaak ("aber noch gut" ). Bovendien is het lichtste en hij rijdt leuk, en is 'ie bovendien goed geprijsd. Derde plaats. Ik vind dat niet helemaal hetzelfde als 'het helemaal afleggen'.

Enfin, zoals altijd ga ik graag op mijn eigen oordeel af, en zal ik tzt waarschijnlijk wel met de Ceed proefrijden. De ExecutiveLine crdi automaat is een mooi aanbod. Zou alleen voor mij na de Astra wéér een verstandige keuze zijn, ik verwacht meteen dat dat mijn voornaamste bezwaar zal zijn.

Denk eerder dat het komt door de anti-Opel instelling van Zeebra. Krijg het idee dat Zeebra de test nuet eens gelezen heedt. De Astra doet het namelijk prima in deze test. In NL zou de Astra wellicht nog meer punten pakken vanwege de motor. In deze test vergelijken ze de 125 pk sterke 1.4 die we hier niet hebben, zou dan de 150 pk sterke uitvoering daarvan worden.

Benieuwd naar de nieuwe Kia. Grote nadeel bij Kia is altijd de prijs/uitvoeringen strategie. Prijs is vaak prima tenzij je wat leuke extra's wilt. Niet los te krijgen en dan moet je vaak een 2 of 3 stapjes luxere uitrusting kiezen. Dan ben je zo een 6 mille verder en krijg je ook weer extra uitrusting de je wellicht helemaal niet wenst. Doet o.a. Hyundai precies hetzelfde. Best jammer.

@Total Loss: Anti Opel ben ik niet, maar het merk was duidelijk niet meer wat het geweest is. Ik heb de wat juichende stemming rondom de Astra altijd vrij overdreven gevonden. De mensen van Opel hebben er van gemaakt wat er van te maken viel. Dat is zonder meer een goede auto maar wel met een aantal opmerkelijke kanten. Hier en daar kwam de bezuiniging duidelijk naar de oppervlakte. Keuzemogelijkheden waren beperkt, nieuwe motoren waren niet van Opel zelf maar een co-productie met de Chinezen, automaten zijn achterhaald, infotainment niet super, de maximale wielmaat beperkt en het onderstel vrij eenvoudig. De meeste beperkingen heeft de Ceed gewoon niet. En de auto blijkt ook gewoon goed uit de verf te komen. En kijk je naar de nabije toekomst dan staat de Ceed al in de startblokken met de mild hybride techniek. Een gewone hybride of volledige elektrische auto is ook niet onmogelijk. De Koreanen hebben de techniek in huis. Ik hoop dat PSA snel de draad oppakt met deze technieken. Ik ben benieuwd naar de nieuwe Corsa. Dat zou zo maar een schot in de roos kunnen zijn. Gebaseerd op Peugeot - techniek. In die klasse lijkt het mij niet zo moeilijk om van de Rio te winnen. In die klasse hebben de Koreanen duidelijk niet het beste product.
En voor de duidelijkheid: ik heb de hele test gelezen. Dat doe ik altijd.

SVF zei:

Het is gewoon een spel, dat ze zich kunnen veroorloven, ze weten precies wat ze doen. Dit najaar of volgend voorjaar, dat ben ik even vergeten, komt de nieuwe Golf, en dán zijn de concurrenten ineens NERGENS!!!!;)

speedtouch zei:
SVF zei:

Het is gewoon een spel, dat ze zich kunnen veroorloven, ze weten precies wat ze doen. Dit najaar of volgend voorjaar, dat ben ik even vergeten, komt de nieuwe Golf, en dán zijn de concurrenten ineens NERGENS!!!!;)
Knap van jou die voorspellende geest!! Ik ben nog niet helemaal overtuigd. VW heeft zich wel meer verslikt. Op de eerste Opel Zafira hebben ze lange tijd geen antwoord gehad. Vooral op motoren gebied kunnen ze wel een update gebruiken. Mild-hybride 48 volt, hybride of volledig elektrisch met voldoende actieradius. De Koreanen hebben daar een voorsprong.

@Zeebra OK mijn excuses dan als ik het daar bij het verkeerde eind had. ;) Ben het overigens niet met al je punten omtrent de Astra eens, vooral de 1.4 benzine krijgt juist altijd lof! Op dieselgebied geen idee want geen echte ervaring mee, wat automaten betreft heb je waarschijnlijk wel gelijk, maar mij interesseren automaten niet zo dus zie dat zeker niet als doorslaggevend ( net als infotainment, ook niet interessant, het is een auto, geen tablet ;) ).
Wel benieuwd wat er straks bij de facelift van de Astra eventueel gaat veranderen, wordt het echt bijpunten of komt er een compleet nieuw dashboard in bijvoorbeeld ( meer gebaseerd op PSA ). Al zegt mijn gevoel dat de oude GM producten dat tot eind levensduur ook echt blijven en niet heel rigoureus aan gepakt worden met spullen uit het PSA magazijn tussendoor.

@Total loss: ik ben het met je eens dat 1.0 en 1.4 van Opel voldoende bij de tijd zijn en een hele vooruitgang ten opzichte van de oude motoren. Het probleem is alleen dat ze voor een groot deel niet door hen zelf ontworpen zijn. De techniek zit bij GM. Voor wat betreft de diesels heeft GM alle kennis meegenomen. Op motorengebied zijn ze nu dus geheel aangewezen op Peugeot. Ik verwacht dan ook niet dat op dit gebied nog veel ontwikkeld zal worden. De navigatie zal wel PSA worden. Dat systeem wordt al in de meeste andere auto’s van Opel toegepast.

Op motorengebied zijn ze nu dus geheel aangewezen op Peugeot. Ik verwacht dan ook niet dat op dit gebied nog veel ontwikkeld zal worden.

Voor nu en de komende paar jaar zeker inderdaad.
Maar Opel ( Russelheim ) mag voor nu de sterkere benzinemotoren gaan ontwikkelen voor het hele concern, die nieuwe motoren worden in 2022 verwacht.

zeebra zei:
@Total Loss: Anti Opel ben ik niet, maar het merk was duidelijk niet meer wat het geweest is. Ik heb de wat juichende stemming rondom de Astra altijd vrij overdreven gevonden. De mensen van Opel hebben er van gemaakt wat er van te maken viel. Dat is zonder meer een goede auto maar wel met een aantal opmerkelijke kanten. Hier en daar kwam de bezuiniging duidelijk naar de oppervlakte. Keuzemogelijkheden waren beperkt, nieuwe motoren waren niet van Opel zelf maar een co-productie met de Chinezen, automaten zijn achterhaald, infotainment niet super, de maximale wielmaat beperkt en het onderstel vrij eenvoudig.
Het is inderdaad zonder meer een goede auto, wat door de meeste media ook bevestigd is. Alle zaken die je verder noemt zijn ofwel subjectief, ofwel -en vooral- nogal irrelevant aangezien ze niks zeggen over de kwaliteit van de auto. Laat staan dat het iets onderbouwt aan je opmerking dat de auto het in de autobild test 'helemaal aflegt'. Het heeft een beetje een leaper-sausje over zich als je het mij vraagt.

zeebra zei:
De navigatie zal wel PSA worden. Dat systeem wordt al in de meeste andere auto’s van Opel toegepast.
Da's niet waar. Alleen de crossland en de grandland hebben PSA-navigatie. Of de Astra dit gaat krijgen weet ik niet 100% zeker, maar aangezien die nog onder GM-vlag ontwikkeld is, verwacht ik van niet.

[D2] zei:
zeebra zei:
@Total Loss: Anti Opel ben ik niet, maar het merk was duidelijk niet meer wat het geweest is. Ik heb de wat juichende stemming rondom de Astra altijd vrij overdreven gevonden. De mensen van Opel hebben er van gemaakt wat er van te maken viel. Dat is zonder meer een goede auto maar wel met een aantal opmerkelijke kanten. Hier en daar kwam de bezuiniging duidelijk naar de oppervlakte. Keuzemogelijkheden waren beperkt, nieuwe motoren waren niet van Opel zelf maar een co-productie met de Chinezen, automaten zijn achterhaald, infotainment niet super, de maximale wielmaat beperkt en het onderstel vrij eenvoudig.
Het is inderdaad zonder meer een goede auto, wat door de meeste media ook bevestigd is. Alle zaken die je verder noemt zijn ofwel subjectief, ofwel -en vooral- nogal irrelevant aangezien ze niks zeggen over de kwaliteit van de auto. Laat staan dat het iets onderbouwt aan je opmerking dat de auto het in de autobild test 'helemaal aflegt'. Het heeft een beetje een leaper-sausje over zich als je het mij vraagt.

Goed lezen. Ik geef alleen aan waarom ik niet juichend was over de Astra. Het gaat hier niet over de test. Dan is een deel van de info inderdaad niet relevant. Hooguit de starre achteras gooit bij de test roet in het eten. Je onderbouwt je suggestie dat mijn argumenten subjectief zijn verder niet. Dus die opmerking laat ik bij jou.

[D2] zei:
zeebra zei:
De navigatie zal wel PSA worden. Dat systeem wordt al in de meeste andere auto’s van Opel toegepast.
Da's niet waar. Alleen de crossland en de grandland hebben PSA-navigatie. Of de Astra dit gaat krijgen weet ik niet 100% zeker, maar aangezien die nog onder GM-vlag ontwikkeld is, verwacht ik van niet.

Denk je dat het nieuwe infotainment van de Insignia nog van GM is? Naast de Astra heb je dan wel de belangrijkste auto’s van Opel gehad. De Corsa neem ik niet mee omdat deze op het punt van vervanging staat.

zeebra zei:
Denk je dat het nieuwe infotainment van de Insignia nog van GM is? Naast de Astra heb je dan wel de belangrijkste auto’s van Opel gehad. De Corsa neem ik niet mee omdat deze op het punt van vervanging staat.
Het nieuwe infotainment in de Insignia is in elk geval niet van PSA. De Astra is de allerbelangrijkste Opel. Het infotainment van de Corsa, Mokka, Adam, Karl, het is allemaal ook niet van PSA. Dus je bewering klopt niet.

De belangrijkste auto is niet degene waar ze het meeste van verkopen. Volgens mij is de Grandland X belangrijker. Deze heeft er mede voor gezorgd dat Opel weer winst maakt. De Astra is al over zijn hoogtepunt heen en, belangrijker, zal voor PSA nooit echt winstgevend zijn vanwege alle patenten die aan GM betaald moeten worden. Wat dat betreft gaat de komende Corsa echt het verschil maken. De stelligheid waarmee je denkt dat het infotainment van de Insignia niet van PSA is deel ik niet. Waarom dan nu al nieuw?

@zeebra "Hooguit de starre achteras gooit bij de test roet in het eten"

Niet echt een geldige reden als dit gewoon op de optielijst staat! : Watt Link achterwielophanging (GNG) Euro 249,00
Dus dat is puur de keus aan de rijder of dat je boeit of niet, denk dat 90% het verschil niet eens zou merken!

Verder is de infotainment van de Insignia uiteraard nog voor 100% GM, PSA heeft helemaal niks te maken gehad met de Insignia. De Crossland X en Grandland X zijn "samen ontwikkeld", pas daarna kwam de volledige overname van Opel door PSA. Dus alle overige modellen zijn nog puur GM. Pas bij compleet nieuwe modellen zal je PSA terug gaan zien. ( neem idd aan dat de Corsa de eerste gaat worden )
Ik verwacht verder geen PSA aanpassingen bij model/jaarwisselingen of facelifts want dat lijkt me vrij lastig al weet je dat natuurlijk nooit zeker nog!

Total Loss zei:
@zeebra "Hooguit de starre achteras gooit bij de test roet in het eten"

Niet echt een geldige reden als dit gewoon op de optielijst staat! : Watt Link achterwielophanging (GNG) Euro 249,00
Dus dat is puur de keus aan de rijder of dat je boeit of niet, denk dat 90% het verschil niet eens zou merken!

Dan heb je nog steeds diezelfde torsie achteras. Een multilink kan meer aan.

Die overtuiging dat het entertainment van GM zou moeten blijven deel ik niet. Je zal misschien software van GM nog wel nodig hebben maar de hardware is vrij probleemloos te vervangen. Tegenwoordig kan je via OBD2 communiceren. Dat is gewoon standaard. Een Navi van PSA levert meer marge op dan die van GM

Faurecia is onderdeel van PSA en een van de grootste toeleveranciers ter wereld. Zij leveren ook infotainment. Het moet gek lopen dat zij niet iets passends kunnen maken. Reken maar dat alle Opels onder het vergrootglas gaan om te kijken of er geen onderdelen van de eigen groep toegepast kunnen worden. Zo ook het infotainment.

Ik zei alleen zeker zijn over de huidige situatie. 100% GM.
Over eventuele PSA aanpassingen bij een facelift heb ik mijn twijfels zoals ik ook al aangaf en dan heb ik het niet eens puur over infotainment, boeit me verder ook niet zo. Denk dat een auto die ontworpen is door fabrikant A lastig is aan te passen op de spullen van fabrikant B. Maar nogmaals, zo ver gaat mijn technische kennis niet.

zeebra zei:
[D2] zei:
zeebra zei:

Goed lezen. Ik geef alleen aan waarom ik niet juichend was over de Astra. Het gaat hier niet over de test. Dan is een deel van de info inderdaad niet relevant. Hooguit de starre achteras gooit bij de test roet in het eten. Je onderbouwt je suggestie dat mijn argumenten subjectief zijn verder niet. Dus die opmerking laat ik bij jou.

Ik verwachtte dat je uiteen zou zetten waarom de Astra in de Autobild-test het volgens jou 'helemaal aflegt'. Maar goed, daar ga je inderdaad --bij nader inzien- niet op in (het is ook een niet te verdedigen opmerking dus dat snap ik ook wel weer), dus dat was een foute aanname van mij.

Maar over subjectiviteit in je argumenten;
- "Keuzemogelijkheden waren beperkt": Op welk vlak? Qua uitrusting, kleurassortiment, carrosserievarianten, motoren, transmissies? Er is juist van alles te kiezen. En sowieso meer dan op de Ceed, die überhaupt geen optielijst heeft (ja, wel een heleboel aftermarket accessoires, maar die kun je overal krijgen...) dus ik neig ernaar dit een subjectief oordeel te noemen. Ben benieuwd naar je toelichting.

- "nieuwe motoren waren niet van Opel zelf maar een co-productie met de Chinezen"; Ik zeg niet dat het niet waar is ofzo, maar ik ben wél erg benieuwd naar de bron hierachter. Kan me voorstellen dat je het jammer vindt, alleen snap ik dan weer niet waarom je dan wél heel enthousiast zou zijn over een Koreaanse auto. Bovendien zegt het niks over de kwaliteiten van de motoren.

- "automaten zijn achterhaald"; Hier kan ik een klein beetje in mee gaan. Al was -zeker ten tijde van de introductie- een zestraps automaat zo gek nog niet, PSA deed het er ook mee. Wel begrijp ik dat het een prettige automaat is, iets wat bijvoorbeeld over veel DSG's niet altijd gezegd wordt.

- "infotainment niet super"; Hier zijn wellicht alleen maar subjectieve dingen over te zeggen, en ontwikkelingen gaan hard, maar de algemene tendens in de media was naar ik meen positief. Intuïtief en snel. Goede ergonomie dankzij MMI-achtige knoppen, waar veel concurrenten teveel op het aanraakscherm leunen. Tekortkoming is dat er geen online verkeersinfo beschikbaar is, maar dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken.

- "de maximale wielmaat beperkt": t/m 18 inch. Had je heel graag groter gewild? Op de Ceed gaat het voorlopig af-fabriek niet verder dan 17 inch meen ik...

- "en het onderstel vrij eenvoudig.": Tsja, torsie-as (wat volgens mij niet hetzelfde is als een starre as). Naar wens icm watt-link. Op zich heb je gelijk daarin. Mij lijkt echter vooral het resultaat belangrijk.

zeebra zei:
Die overtuiging dat het entertainment van GM zou moeten blijven deel ik niet. Je zal misschien software van GM nog wel nodig hebben maar de hardware is vrij probleemloos te vervangen. Tegenwoordig kan je via OBD2 communiceren. Dat is gewoon standaard. Een Navi van PSA levert meer marge op dan die van GM
En jij denkt dat het wisselen van de hardware (die gewoon bij een elektronicaboer ingekocht wordt) het verschil maakt qua marge? Ik deel die overtuiging niet ;)

KIA heeft weer heel wat nieuws naar buiten gebracht:
Prijzen Kia Ceed Sportswagon bekend
srfy2mkbdb5d.jpg

Kia heeft veel te melden omtrent de Ceed. Vandaag presenteerde het merk de Proceed en de GT-versies van de Ceed Hatchback en nu hebben we de prijzen van de Ceed Sportswagon te pakken!

Wie de stationversie met een 625 liter metende bagageruimte van de nieuwe Ceed voor de deur wil hebben staan, moet een bedrag van minimaal € 23.845 reserveren. Voor dat geld krijg je de sleutels van de Ceed Sportswagon met 120 pk sterke 1.0 T-GDI overgemaakt. De auto is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie en is uitgevoerd als Comfortline. Dezelfde motor- en bakcombinatie is ook in combinatie met de uitrustingsniveaus DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine te krijgen. De prijzen daarvoor staan onder dit artikel in de tabel.

Liever de Ceed met 140 pk sterke 1.4 T-GDI? Reserveer dan een bedrag van minimaal € 27.345. Voor dat bedrag rijd je de DynamicLine. Deze versie is ook leverbaar als DynamicPlusLine en als ExecutiveLine. Alle smaken van deze 1.4 T-GDI vallen ook te koppelen aan Kia's zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Zie ook hiervoor de prijslijst onderin dit artikel.

Dieselen kan vanaf € 29.345. Voor dat geld krijg je de sleutels van de 115 pk sterke 1.6 CRDi overhandigd, een auto die uitgevoerd is als DynamicLine. Ook deze motorisering is te krijgen in combinatie met de uitvoeringen DynamicPlusLine en ExecutiveLine en ook bij de dieselversie zijn alle uitvoeringen optioneel te koppelen aan Kia's DCT-bak. Het wordt oud, maar kijk voor alle prijzen van deze Ceeds Sportswagon naar de tabel hieronder.

Kia Ceed GT is los
yclyce9brwp0.jpg

Zojuist werd de Kia Proceed aan de wereld voorgesteld, maar er is meer Ceed-nieuws onder de zon. Dít is namelijk de nieuwe GT-versie van de Ceed hatchback!

Bij de introductie van de Ceed wist voormalig Kia-COO Michael Cole aan AutoWeek te verklappen dat er ook weer een nieuwe Ceed GT in het vat zou zitten. Een sportieve versie dus, een auto die nadrukkelijk níet in het hardcore hothatch-territorium komt te opereren. De Ceed GT ontpopt zich nu digitaal tot een milde sportieveling, en dat heeft een reden. Kia zou zich volgens Cole willen differentiëren van Hyundai, dat met zijn N-label wel vol overtuiging voor knalharde prestaties gaat. De Ceed GT is daarmee een auto die het midden lijkt te zoeken tussen prestaties en comfort.

Opvallend hierbij is dat de nieuwe Ceed GT over de in de basis identieke 1.6 T-GDI komt te beschikken als voorgangers Cee'd en Pro-Cee'd GT, inderdaad nog met apostrofs. Dat betekent dat ook de nieuwe Ceed GT 204 pk en 265 Nm levert, al komt het koppel nu bij 1.500 in plaats van bij 1.750 Nm vrij. Het doorontwikkelde blok is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar is voor het eerst ook met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling te krijgen. Hoe rap de Ceed GT is, maakt Kia in een later stadium bekend. Wie zijn Ceed GT met de optionele zeventrapsautomaat met dubbele koppeling bestelt, kan door middel van Drive Mode Select kiezen uit de rijmodi Normal en Sport.

De Ceed GT heeft een aangepaste voorbumper met grotere luchtinlaten dan die van de reguliere versies. De nu van rode details voorziene grille van de auto is uitgevoerd met een donkere rand chroom én van een GT-logo. Ook aan de achterzijde zien we een afwijkende bumper, waarin een diffuser is verwerkt. Bovenaan de kont is een relatief kleine spoiler gemonteerd. Op de flanken nemen we verchroomde raamlijsten waar en aangezette dorpels die in zwart of rood zijn afgewerkt. 18-inch lichtmetaal - met een rode naafkap - is standaard aanwezig en erachter houden zich rode remklauwen schuil. De auto ligt 0,5 centimeter dichter tegen het asfalt dan de reguliere Ceeds én is uiteraard harder afgeveerd. De remschijven zijn met een diameter van 32 centimeter 3,2 centimeter groter dan die van de standaardexemplaren. Kia belooft verder dat de stuurinrichting anders is afgesteld.

Net als in het binnenste van de Proceed GT - waarvan nog niet bekend is of hij naar Nederland komt - zien we een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel, een zwart in plaats van grijs hemeltje én sportstoelen. Dankzij kleppen in de uitlaat is de Ceed GT luider dan zijn reguliere broertjes.

Prijzen en informatie voor de Nederlandse markt volgen spoedig.

Kia Proceed gepresenteerd
https://assets.autoweek.nl/m/lajyw5mbyft1.jpg/img]
[quote]Kia pakt stevig door met zijn nieuwe Ceed. De compacte middenklasser is er al als hatchback en als Sportswagon en vandaag voegen de Koreanen een derde versie aan de Ceed-familie toe: de Proceed.

De in februari van dit jaar geïntroduceerde derde generatie Ceed debuteerde in hatchbackvorm, maar kreeg een krappe maand later gezelschap van de Ceed Sportswagon. De splinternieuwe derde carrosserievariant die Kia nu aan zijn Ceed-gamma toevoegt, is een bijzondere. De naam Proceed mag dan wel bekend in de oren klinken, zijn vorm is helemaal nieuw!

Waar de Proceed voorheen - toen nog geschreven als Pro-Cee'd - eenvoudigweg de driedeursversie van de Ceed was, is deze Proceed iets compleet anders. Driedeursversies van compacte middenklassers zijn voor autofabrikanten de moeite niet meer waard, en deze Proceed profiteert daarvan. De auto is de productieversie van de in september van 2017 gepresenteerde Proceed Concept. Dat warm ontvangen studiemodel deed al vermoeden dat de derde Ceed-variant een bijzondere zou worden. Kia toont lef door relatief trouw aan de lijnen van het studiemodel te blijven, want de daadwerkelijke Proceed is een gelikt gelijnde hatchback-achtige stationwagon die enigszins doet denken aan de Shooting Brake-varianten van Mercedes' CLA- en CLS-klasse.

Afwijkend

Ook Kia noemt de Proceed een shooting brake, al is hij dat in feite natuurlijk niet. De auto meet 4,6 meter in de lengte, is 1,8 meter breed en 1,32 meter hoog. Daarmee is hij een kleine dertig centimeter langer dan de Ceed hatchback en enkele millimeters langer dan de Sportswagon. Daar komt bij dat de daklijn ruim 4 centimeter lager is dan die van laatstgenoemde. Ondanks zijn gelikte lijnenspel is de Proceed ook achterin vrij ruim. De bagageruimte meet 594 liter en dat is niet alleen 50 procent meer dan bij de Ceed hatchback, maar ook nog eens meer dan de vorige generatie Ceed Sportswagon. De nieuwe Sportswagon biedt met 625 liter overigens wel meer bagageruimte en uiteraard is het achterin iets praktischer van vorm. De achterbank kan worden neergeklapt, Kia houdt nog even onder de pet hoeveel bagage je dan kunt meenemen.

Volgens Kia zijn puur de motorkap en de voorschermen uitwisselbaar met die van zijn hatchbackbroertje. Daarbij komt dat de voorbumper net even anders oogt dan die van zijn broertjes. Opvallend is dat het chroomkleurige 'vinnetje' bij de C-stijl - Kia noemt het de Sharkblade - het productiestadium heeft gehaald. Op de bilpartij is onder de over de gehele breedte doorlopende led-achterlichtunits de modelnaam leesbaar. Het interieur wijkt overigens slechts in detail af van dat van de overige Ceeds. Kia geeft de auto een zwart in plaats van grijs hemeltje, de auto beschikt standaard over metalen instaplijsten en het stuurwiel is aan de onderkant afgeplat.

Motoren en versies

Kia zet zijn Proceed duidelijk als sportievere inzending in de Ceed-familie in door de auto alleen als stoer aangeklede GT-Line én als daadwerkelijk snelle GT te voeren. Kia belooft dat zowel de veren als de dempers anders zijn afgestemd dan die van de bekende Ceed-varianten. De Proceed is als GT-Line leverbaar met drie motoren. De lijst begint met de bekende 120 pk sterke 1.0 T-GDI, die de nieuwe 140 pk en 242 Nm sterke 1.4 T-GDI boven zich moet dulden. Schakelen gaat standaard via een handgeschakelde zesbak, maar de 1.4 T-GDI is ook leverbaar met een DCT-transmissie met zeven verzetten. De derde motor is de nieuwe 1.6 CRDi-diesel, die 136 pk en 280 Nm levert. Ook deze krachtbron is zowel met handbak als met DCT-bak te krijgen.

GT

Dan is er - zoals al aangekondigd - de GT, de heetste versie van de Proceed. Onder de kap ligt een 204 pk en 265 Nm sterke 1.6 T-GDI-benzinemotor. Kia Nederland zegt nog niet zeker te weten of deze variant ook naar ons land komt en houdt zijn prestaties nog even achterwege. De GT heeft onder andere een straffer afgesteld onderstel én krachtiger remmen. De Proceed GT krijgt met zwart leer en suède beklede sportstoelen, die dikkere wangen hebben dan die van de Ceed GT. Overigens zijn de stoelen in de GT-Line-versies ook met leer en suède bedekt.

De Nederlandse marktintroductie vindt in het eerste kwartaal van volgend jaar plaats. De Proceed wordt net vanaf november gebouwd in Kia's fabriek in het Slowaakse Žilina, waar ook de hatchback en de Sportswagon het levenslicht zien. De Nederlandse prijzen volgen later.[/quote]

Ik hoop dat het een succes wordt. Fijne auto en ik vind 'm ook erg mooi. Ook de Proceed; lekker apart. Beetje Audi 100 Avant idee.

De Proceed is erg mooi opgedroogd. Ben benieuwd hoe deze in de werkelijkheid er uit ziet. Wel gewaagd om dit extra model uit te brengen. De meeste anderen komen niet verder als een hatchback en een station.

Ow, ben de tekst uit het artikel vergeten te plakken :)
Ben wel benieuwd naar de meerprijs. Hyundai prijst de Fastback bijvoorbeeld volledig uit de markt.

Barri zei:
Ow, ben de tekst uit het artikel vergeten te plakken :)
Ben wel benieuwd naar de meerprijs. Hyundai prijst de Fastback bijvoorbeeld volledig uit de markt.
Ik verwacht niet dat deze heel erg goedkoop gaat worden. Bij Autobild hebben ze het over ruim 1000 euro duurder dan de station. Ik schat dat het hier richting de 26.000 euro gaat. De video van Autobild geeft wel een beter beeld van de auto. Hij is prachtig. De enige concurrent van de Mercedes CLA shooting break. Deze auto verdient wel grote wielen om hem tot zijn recht te laten komen.

Dit oogt itt de Hyundai i30 fastback meer als een lifestyle combi maar echt heel fraai vind ik hem niet. Het is vlees nog vis. Als ze gewoon meteen een fraaie hatchback en station hadden ontworpen dan was deze variant niet nodig geweest.

Mooie auto hoor. Fraaie lijn, mooie kont. Twee minpunten: die zwarte elementen op de bumpers en het interieur vind ik qua ontwerp lelijk. Het wulpse van de concept car is overigens wel grotendeels verdwenen

d8e99356-2019-kia-proceed-gt-3.jpg

60df6fed-2019-kia-proceed-gt-2.jpg

790110a2-2019-kia-proceed-gt-4.jpg

b0f4b3b8-2019-kia-proceed-gt-1.jpg

583f51c6-kia_proceed_06.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2018/09/new-kia-proceed-merges-wagon-practicality-great-looks/

8ac2470e-2019-kia-ceed-gt-2.jpg

f3f60a87-2019-kia-ceed-gt-4.jpg

7c8153b4-2019-kia-ceed-gt-6.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2018/09/new-kia-ceed-gt-warm-hatch-comes-optional-7-speed-dct/

Nou heb ik hier en op de homepage veel lovende commentaren gehoord en daar zou ik me graag bij willen aansluiten. Ware het niet dat ik het helemaal geen mooie auto vind, sterker nog ik vind 'm gewoon lelijk. Van de verhoudingen klopt mijns inziens niet veel, de auto heeft een heel wulpse, dik en ook goed ogende achterzijde, maar mijns inziens kun je dat niet ongestraft op een dertien in een dozijn model plakken. De zijkant van de Ceed is heel vlak, de auto heeft geen geprononceerde 'schouders', wat mijns inziens niet matcht met de achterzijde. Zelfs als hatchback vind ik het een auto met niet alleen een gebrek aan uitstraling (zoals wel meer in dit segment), maar ook een auto waar de proporties net niet helemaal kloppen. Dus hoeft de CLA Shooting Brake zich nu geen zorgen te maken? Nou ja, dat vind ik toch werkelijk een spuuglelijke auto.

Deze Proceed is zonder meer een onderscheidende auto en in een automobiel landschap dat de laatste jaren (niet in de laatste plaats bij Kia) grauwer is geworden zorgt het voor een frisse wind, maar helaas had ik 'm graag anders gezien.

Beelden van de Ceed GT vind ik geslaagd... de hatchback dan. Ben benieuwd of er een versie van de i30N in Ceed vorm naar voren gaat komen. De ProCeed lijkt net een verkapte versie van een Porsche Panamera met die achterlichten. Niet mijn ding, evenals de fastback van Hyundai.

@D-C: het is iets te kort door de bocht om te stellen dat alleen de achterkant anders zou zijn. Het hele dak is lager waardoor de zijruiten kleiner zijn waardoor de schouderlijn verhoudingsgewijs hoger komt te liggen. De witte vind ik beter geslaagd. Door het zwarte stuk tussen de wielen worden de wielkasten meer benadrukt. Dat stuk is bij de rode minder zichtbaar. Met de beperkingen die de fabrikant had is er alles aan gedaan om er een mooie auto van te maken. Het is een auto in de lijn van de Lancia Gamma, de Citroen CX of de Corolla liftback. Ik vind het een verademing in deze klasse van ultra saaie hatchbacks en stations.

Hij valt mij ook tegen, de Proceed. Maar misschien moet ik 'm in het echt zien, de CLA shooting brake begint me ook steeds meer mee te vallen naarmate ik 'm vaker zie. Vooralsnog: Een tweedeurs variant was imo een betere toevoeging aan het assortiment geweest.

Zeebra, zie de vergelijking van Carfanatic. De Proceed mist het wulpse, Italiaanse of misschien meer Mazda-achtige wat de concept car wel had. Door de concept car had ik ook wel een meer op zichzelf staand model verwacht (natuurlijk wel op basis van de Ceed) ipv een Ceed met een andere kont en daklijn

de CLA shooting brake begint me ook steeds meer mee te vallen naarmate ik 'm vaker zie

Na drie jaar pas dus?

Een tweedeurs variant was imo een betere toevoeging aan het assortiment geweest.

Mij niet, die dingen verkopen namelijk nauwelijks meer

Bird Nerd zei:
Een tweedeurs variant was imo een betere toevoeging aan het assortiment geweest.

Een 3 deurs variant misschien ála Hyundai Veloster? (links 1 deur en rechts 2) Het zou in elk geval gewaagd en uniek zijn in dit segment. Soms zijn bepaalde modellen en ideeën hun tijd ver vooruit en worden jaren later opeens heel succesvol. Zie bv de MPV rage in de jaren 90. In de jaren 80 had je toen al de Nissan Prairie en Honda Civic Shuttle maar de Renault Scenic was 1 van de eerste écht succesvolle MPV's. Anno 2018 is dat weer heel anders overigens...

Bird Nerd zei:
Zeebra, zie de vergelijking van Carfanatic. De Proceed mist het wulpse, Italiaanse of misschien meer Mazda-achtige wat de concept car wel had. Door de concept car had ik ook wel een meer op zichzelf staand model verwacht (natuurlijk wel op basis van de Ceed) ipv een Ceed met een andere kont en daklijn

[D2 zei:
]de CLA shooting brake begint me ook steeds meer mee te vallen naarmate ik 'm vaker zie

Na drie jaar pas dus?

Kennelijk. Ik zie 'm vaker, of hij valt me vaker op, of beide. Je punt?

Bird Nerd zei:
[D2 zei:
] Een tweedeurs variant was imo een betere toevoeging aan het assortiment geweest.

Dat lijkt mij meer Kia's probleem dan het jouwe. Maar een tweedeurs was wat mij betreft iig een leukere toevoeging geweest. De ProCeed is ook een tamelijk onzinnige auto maar die heeft dan nog wel ruimte, dus die zal commercieel wel verstandiger zijn. Tweedeurs (al dan niet met grote achterklep) hebben dat meestal niet. Al hadden ze natuurlijk een tweedeurs shootingbrake kunnen maken, dan hadden ze echt iets afwijkends gehad.

Bird Nerd zei:

.

@Bird Nerd: Ik vind dat de uiteindelijke auto juist heel dicht bij het concept gebleven is ,binnen de grenzen van het Ceed platform. De beide auto’s zijn in een andere stand gefotografeerd. Maar buiten de wielen en de plaats daarvan in het geheel is de productieversie dicht bij het concept gebleven.

zeebra zei:
@Bird Nerd: Ik vind dat de uiteindelijke auto juist heel dicht bij het concept gebleven is ,binnen de grenzen van het Ceed platform.

Een Mitsuoka Viewt lijkt ook heel sterk op een Jaguar Mk2 binnen de grenzen van het Nissan Micra platform.

Maar serieus: Het gaat al mis bij de proporties, de concept heeft een duidelijke RWD stance, met praktisch geen vooroverhang. Dat dat op de productieversie niet gereproduceerd zou kunnen worden wist iedereen, maar toch...waarom dan die concept tóch zo maken??

zeebra zei:
@Bird Nerd: Ik vind dat de uiteindelijke auto juist heel dicht bij het concept gebleven is ,binnen de grenzen van het Ceed platform. De beide auto’s zijn in een andere stand gefotografeerd. Maar buiten de wielen en de plaats daarvan in het geheel is de productieversie dicht bij het concept gebleven.

OMG.. geen woorden voor

Terug
Bovenaan