Kleine betrouwbare automaat voor € 7.500 reëel?

De Ananas

Startmotor
Hallo allemaal!

Ik wil graag van jullie kennis en ervaring gebruik maken. Momenteel rijdt ik een Aygo uit 2008, en ik wil graag iets meer 'luxe'. De lat ligt dus niet erg hoog ;-)
Momenteel rijdt ik heel weinig (circa 2.000 km per jaar) en daarvoor voldoet de Aygo prima. Later dit jaar ga ik echter meer rijden, ik vermoedt rond de 14.000 kilometer op jaarbasis. Dit zal zowel snelweg als stadsverkeer in de spits zijn. Daarom wil ik graag een upgrade, maar ik twijfel of mijn wensen realistisch zijn, en of er bepaalde auto's zijn die ik misschien vergeet, of juist moet negeren.

De wensen:
- Budget circa € 7.500
- Automaat
- Niet langzamer dan de Aygo (binnen de 15 sec. naar de 100 km/u)
- Airco
- Grote plus: Android auto
- Niet te oud en niet te hoge kilometerstand omdat ik er een paar jaar mee wil doen
- en uiteraard: lage kosten en betrouwbaar

Wat wil ik niet:
- Duits
- Iets dat echt heel lelijk is (subjectief, ik weet het)

Daarom kijk ik 1 klasse groter dan de Aygo. Voorbeelden die in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld: Clio, Micra, Swift of Captur. Ik zie dat de 2008 of 208 veel voorkomt in mijn prijsklasse. Deze heb ik (toen nieuw) gereden met de halfautomaat. Dit vond ik een fijne auto en zou nu ook voldoen. Maar ik lees dat er problemen zijn met de 1.2 motor? Die vermijden? Is dat dezelfde motor die ik in vergelijkbare Citroëns ligt?

Ik ben ook erg gecharmeerd van de hybrides van Toyota (zonder stekker, ik kan niet laden), maar die zitten echt een prijsklasse hoger. Of ik moet dan een oudere auto met veel meer kilometers op de teller accepteren. Is dat verstandig?

Eventueel zou ik ook nog naar een A-segmenter kunnen kijken, past dat beter bij mijn budget? Ik denk dat een jongere A-segmenter (Picanto, 500, Karl of Panda bijvoorbeeld) sowieso een upgrade zal zijn vergeleken met de vrij basic Aygo.

Ik hoor heel graag jullie gedachtes!

Alvast bedankt!

Ik lees tussen de regels door dat je inderdaad wat luxer wilt gaan rijden. Ik moet wel zeggen -ondanks dat ik 7,5K zelf een gigantisch bedrag vind-. 7,5K met jouw eisen is echt heel erg beperkt. Pak ik Autoscout24.nl erbij en gebruik ik de filters zoals jij aangeeft:

Max 100.000 km
Automaat
Benzine of Benzine/Elektro
Bouwjaar 2010 of nieuwer (anders kun je beter in de Aygo blijven)

Dan krijg ik 217 resultaten. Daar zitten een aantal auto's waarbij er in de advertentie al staat dat ze (motor)schade hebben of merken die je zelf al uitsluit. De spoeling is dus zeer gering en als ik naar je lijstje merken en auto's kijk denk ik dat wat er overblijft je ook niet echt blij gaat maken.

Daarnaast vliegt het aanbod van de 1.2 Puretech motoren je om de oren en die zijn met een reden zo goedkoop. Die motoren zijn echt heel erg "onderhoudsgevoelig" om het netjes te zeggen. Er staat nog een enkele Ford Fiesta tussen, is dat wat? Verder heel veel Peugeot/Citroen met die 1.2 PT motor, echte boodschappenauto's zoals de Alto. Splash etc. de hybride van Toyota ga je niet vinden voor 7500, ook niet met een hogere kilometerstand tenzij je 2 ton nog oké zou vinden.

Laatst bewerkt:
Maar waarom 100.000 km aanhouden?
Ik zou juist tot 120.000 km zoeken, die ton op de teller blijft toch een soort magische grens.

Vooral kijken naar het onderhoud, is dit netjes gedaan en bijgehouden.
Stel je rijdt 14.000 km/jaar, dan tik je met 120.000 km bij aanschaf na 5 jaar 190.000 gereden. Moet kunnen.

Android Auto misschien laten, gewoon een goede houder voor je telefoon of iets nadien in-/opbouwen.

En kijk voor de betrouwbaarheid ook naar de automaat. Ik heb daarmee zelf geen ervaring, maar lees bijvoorbeeld wel dat die bij bepaalde merken minder zijn. Anderen kunnen je daarbij vast goed helpen.

Volgens mij is een Jazz betrouwbaar als automaat, die wordt vaker genoemd. Geen idee waar je zoekt (regio) en wat je mooi vindt, maar ik vind dit wel een leuke kleur:

Er zijn in dat segment verschillende types automaten, eens over nadenken of je een conventionele automaat wil of zo een irritant gierende CVT (persoonlijke mening)? Bij o.m. de Fransen zijn er daarnaast ook gerobotiseerde handbakken / semi automaat zoals ETG5, Sensodrive, Quickshift...
Dat wordt niet altijd goed benoemd in de advertenties en zal je verder moeten bekijken als dat een rol speelt.

Bedankt voor de reacties! Hierbij antwoord op een paar suggesties/opmerkingen:
- De niet hybride Yaris zet ik op mijn lijstje als kanshebber. Al voelt dit een beetje als 'net niet' omdat ik wel gecharmeerd ben van de hybride, en dat me wel de betere auto lijkt (ze staan qua betrouwbaarheid in ieder geval hoog aangeschreven)
- Android auto gaat van de wensenlijst af
- Ik kwam niet met een grens van 100.000 kilometer. Het doel is om er circa 60.000 kilometer bij te rijden, waarbij het risico op hoge kosten zo laag mogelijk wordt gehouden. Wanneer bijvoorbeeld de Yaris Hybrid erom bekend staat dat die makkelijk 300.000 kilometer mee gaan, dan zou ik hem wel met een wat hogere kilometerstand (zeg, tegen de 200.000 km) kopen
- De vele 1.2's van Citroën en Peugeot zal ik negeren (jammer, zit wel leuke modellen tussen)
- Ik ben niet zo heel kritisch op de automaat, en CVT vind ik zeker geen minpunt. Ik heb dus ook jaren in de halfautomaat van Peugeot gereden, en ook dat vond ik wel oké. Al is een 'echte' automaat wel prettiger natuurlijk.
- De Honda Jazz voldoet op papier, maar die vind ik echt niet mooi. Is de Honda Insight ook een goede optie? Want die vind ik dan wel weer leuk
- Private lease vind ik niet zo aantrekkelijk. Voor 15k km per jaar en automaat kost dat een hoog geld per maand (plus ik weet niet of ik met mijn huidige inkomen überhaupt in aanmerking kom).

Dus... de Insight een optie? De Civic Hybrid zou ook nog kunnen, maar dan worden de auto's wel wat ouder. Die zijn wel betaalbaarder dan de hybrides van Toyota.

Het hybrid systeem gaat op een gegeven moment kapot. Je kijkt naar auto’s van 15+ jaar oud.

Een Yaris 1.3 met volautomaat is zeker niet minder betrouwbaar - integendeel.

Insight is wel een maat groter dan een Yaris. De Honda 1.3 hybrids hebben ook wel een iets minder goede reputatie dan de 1.5 hybrid van Toyo

Nadeel van een Yaris is wel dat ze gewild zijn en dus relatief prijzig. Maar dat geldt ook voor andere auto's die de naam hebben betrouwbaar/goed te zijn.

Onderstaande was een reactie op @flerflep, die had het over max 100.000 km namelijk. Dus niet op jouw openingswoord.
Maar waarom 100.000 km aanhouden?
Ik zou juist tot 120.000 km zoeken, die ton op de teller blijft toch een soort magische grens.

Laatst bewerkt:
Ik xou kijken naar een Suzuki Swift of een Suzuki Splash. Wij hebben in ons gezin een Splash uit 2008 met automaat die we in 2019 hebben gekocht met 38.000 kilometer op de teller en die nu op 196.000 staat. Nog nooit elektronische problemen gehad of problemen met de motor. Zeer betrouwbaar.

Android auto kun je ook laten inbouwen. Hebben we begin dit jaar gedaan bij de Splash. Ik werk er niet en krijg ook geen provisie maar in Almere zit Audiovolt die voor veel modellen inbouwapparatuur heeft. De kwaliteit is goed. En de prijs niet te hoog.

De Swift is ook een goede suggestie! Idem een Mazda 2.
De Insight vind ik zelf iets minder, op gans mobile.de staan er amper 24 zonder verder te filteren op prijs, km’s etc. Good luck voor plaatwerkonderdelen / koplamp etc van zo een “exoot” mocht je dat vroeg of laat eens nodig hebben.

De al genoemde Suzuki Splash of technisch bijna identieke maar meer verkochte Opel Agila is best een goed idee.

Andere opties zijn bijvoorbeeld de Nissan Note of Renault Twingo.
In de Twingo 3 zit een hele moderne automaat, door de motor achterin is de auto wel wat meer gevoelig voor wind. Zijn ook heel betrouwbaar.

Je kijkt wel naar vrij oude auto’s, belangrijk is de onderhoudshistorie van de auto.
100.000 km is er weinig, beter kun je kijken naar jongere exemplaren met meer kilometers. Die hebben vaak minder stadskilometers gereden, en vaker met warme motor.

Ik denk als je de automaat-eis loslaat dat je meer aanbod krijgt. En meer waar voor je geld waarschijnlijk. Neem aan dat je nu ook geen automaat in de Aygo hebt. B-segment heeft in de basis voor jouw budget geen geweldige automaten beschikbaar. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook zuiniger in verbruik zijn en mogelijk ook lager in MRB-tarief.

Ik xou kijken naar een Suzuki Swift of een Suzuki Splash. Wij hebben in ons gezin een Splash uit 2008 met automaat die we in 2019 hebben gekocht met 38.000 kilometer op de teller en die nu op 196.000 staat. Nog nooit elektronische problemen gehad of problemen met de motor. Zeer betrouwbaar.

Android auto kun je ook laten inbouwen. Hebben we begin dit jaar gedaan bij de Splash. Ik werk er niet en krijg ook geen provisie maar in Almere zit Audiovolt die voor veel modellen inbouwapparatuur heeft. De kwaliteit is goed. En de prijs niet te hoog.
Een Swift zou kunnen, dat vind ik nog wel een leuke auto. Ga ik ook naar kijken

De al genoemde Suzuki Splash of technisch bijna identieke maar meer verkochte Opel Agila is best een goed idee.

Andere opties zijn bijvoorbeeld de Nissan Note of Renault Twingo.
In de Twingo 3 zit een hele moderne automaat, door de motor achterin is de auto wel wat meer gevoelig voor wind. Zijn ook heel betrouwbaar.

Je kijkt wel naar vrij oude auto’s, belangrijk is de onderhoudshistorie van de auto.
100.000 km is er weinig, beter kun je kijken naar jongere exemplaren met meer kilometers. Die hebben vaak minder stadskilometers gereden, en vaker met warme motor.
Splash/Agila en de Note vind ik niet zo mooi, het mag wel iets 'vlotter' in verschijning.

Die generatie Twingo heb ik gehad (handgeschakeld), was een grappig autootje. Wel wat zenuwachtig op de snelweg door de motor achterin inderdaad. Als automaat zijn ze 2ehands helaas nog wel stevig aan de prijs, ik zie ze niet binnen budget

Ik denk als je de automaat-eis loslaat dat je meer aanbod krijgt. En meer waar voor je geld waarschijnlijk. Neem aan dat je nu ook geen automaat in de Aygo hebt. B-segment heeft in de basis voor jouw budget geen geweldige automaten beschikbaar. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook zuiniger in verbruik zijn en mogelijk ook lager in MRB-tarief.
Ja, snap ik. Maar automaat is juist voor mij echt de luxe. De Aygo is handgeschakeld en als ik straks weer veel moet file rijden ga ik een automaat missen. Eventueel kan ik ook een klasse lager kijken. Ik zie bijvoorbeeld de panda automaat maar dat is de 2 cilinder denk ik. Geen idee of dat een goede combi is?

Panda met de Twin-Air zou ik ver van weg blijven. Panda op zich is een erg fijne en best goeie auto, maar de 1.2 motor is de beste en betrouwbare keuze.

Panda met de Twin-Air zou ik ver van weg blijven. Panda op zich is een erg fijne en best goeie auto, maar de 1.2 motor is de beste en betrouwbare keuze.
Oke jammer. Het nieuwere type panda is zo te zien alleen met die 2 cilinder geleverd. Als ik de 1.2 wil dan wordt het eentje uit 2010 en dan ben ik bang dat ik er niet veel op vooruit ga vergeleken met de aygo.

Een Fiat 500 is iets langer geleverd met de 1.2 en automaat. Dat blijft wel een schattig autootje om te zien, ook al zijn deze inmiddels wat ouder

Oke jammer. Het nieuwere type panda is zo te zien alleen met die 2 cilinder geleverd. Als ik de 1.2 wil dan wordt het eentje uit 2010 en dan ben ik bang dat ik er niet veel op vooruit ga vergeleken met de aygo.

Een Fiat 500 is iets langer geleverd met de 1.2 en automaat. Dat blijft wel een schattig autootje om te zien, ook al zijn deze inmiddels wat ouder

Wat is voor jou vooruit gaan? Ik heb een auto uit 1986 die in elk opzicht fijner/beter/luxer is dan die Aygo. Bouwjaar en kmstand zijn niet de beste indicatoren om te meten of je wel of niet vooruit gaat tov de aygo.

Panda met de Twin-Air zou ik ver van weg blijven.
Omdat?
Wij hebben jaren en heel veel km's gereden met verschillende fiats met een twinair en nooit problemen gehad.
Als het ook een beetje vlot moet zijn zou ik wel voor de turbo gaan, dus de 80/85pk ipv 60/65pk.

Nadeel van een Yaris is wel dat ze gewild zijn en dus relatief prijzig. Maar dat geldt ook voor andere auto's die de naam hebben betrouwbaar/goed te zijn.

Onderstaande was een reactie op @flerflep, die had het over max 100.000 km namelijk. Dus niet op jouw openingswoord.
"Niet te oud en niet te hoge kilometerstand omdat ik er een paar jaar mee wil doen"

Aangezien dit nogal subjectief is heb ik die 100.000 aangehouden omdat veel mensen dat als een soort omslagpunt zien en juist om aan te geven dat dit budget, eisen, bouwjaar én in combinatie met "niet te hoge kilometerstand" wat dus nogal subjectief is, erg lastig kan worden.

Ik heb zelf een auto die bijna 270.000 kilometer heeft gereden dus mij hoef je niets wijs te maken over kilometerstanden haha. Maar als iemand aangeeft een auto met niet te veel kilometers te willen, dan ga ik er vanuit dat je pak hem beet 100.000 oké vind. En met 14.000 per jaar geeft die km-stand je ook de ruimte om nog 5 tot 10 jaar door te rijden, waarvan dat laatste reëler is. Ik ga er vanuit dat je met dit budget niet iedere 4 a 5 jaar weer een nieuwe auto kunt kopen en weer 7,5K kapot kunt slaan.

Omdat?
Wij hebben jaren en heel veel km's gereden met verschillende fiats met een twinair en nooit problemen gehad.
Als het ook een beetje vlot moet zijn zou ik wel voor de turbo gaan, dus de 80/85pk ipv 60/65pk.
Als je ook maar op tijd het Twinair filter vervangt. Dat wordt nog wel eens overgeslagen.

"Niet te oud en niet te hoge kilometerstand omdat ik er een paar jaar mee wil doen"

Aangezien dit nogal subjectief is heb ik die 100.000 aangehouden omdat veel mensen dat als een soort omslagpunt zien en juist om aan te geven dat dit budget, eisen, bouwjaar én in combinatie met "niet te hoge kilometerstand" wat dus nogal subjectief is, erg lastig kan worden.

Ik heb zelf een auto die bijna 270.000 kilometer heeft gereden dus mij hoef je niets wijs te maken over kilometerstanden haha. Maar als iemand aangeeft een auto met niet te veel kilometers te willen, dan ga ik er vanuit dat je pak hem beet 100.000 oké vind. En met 14.000 per jaar geeft die km-stand je ook de ruimte om nog 5 tot 10 jaar door te rijden, waarvan dat laatste reëler is. Ik ga er vanuit dat je met dit budget niet iedere 4 a 5 jaar weer een nieuwe auto kunt kopen en weer 7,5K kapot kunt slaan.

Tja, dat laatste is dan weer een aanname. Maar ik ging er niet vanuit dat jij hier geen idee van hebt hoor:)

Tja, dat laatste is dan weer een aanname. Maar ik ging er niet vanuit dat jij hier geen idee van hebt hoor:)
Was ook als grap bedoelt! Maar even snel gerekend, als je nu uit een bijna 20 jaar oude Aygo komt en 7,5K hebt voor een volgende auto (wat uiteraard gewoon een hoop geld blijft) dan durf ik wel aan te nemen dat het niet de bedoeling is om over een paar jaar weer zo’n bedrag uit te geven zeg maar.

@De Ananas De Fiat 500 zou ik voor de motor niet laten staan mits goed onderhoud. Maar die automaatbakken zijn echt een complete ramp. Dat is in feite gewoon een handbak waar een motortje op gezet is. Zeker als je veel stadsverkeer of file gaat rijden ga je je echt doodergeren aan het schakelgedrag van die versnellingsbak en ze hebben ook relatief vaak last van kuren of duurdere reparaties aan de koppeling etc.

Als je dat overweegt zou ik op zijn minst echt een goede proefrit maken en dat is dus niet een uurtje over een lekker dijkje rijden op een zonnige dag.

Wat is voor jou vooruit gaan? Ik heb een auto uit 1986 die in elk opzicht fijner/beter/luxer is dan die Aygo. Bouwjaar en kmstand zijn niet de beste indicatoren om te meten of je wel of niet vooruit gaat tov de aygo.
Snap ik, ik vind een bouwjaar of km stand ook niet heilig. Het is ook meer omdat ik hoop daarmee enigszins het risico op kosten te verlagen. Om het iets concreter te maken: ik kijk naar iets jonger (2008) en minder km (200k) dan de aygo. En dus iets luxer, maar dat is vrijwel per definitie zo ;-)

Met luxer bedoel ik overigens niet per se vele opties of iets dergelijks. Maar ook fijnere stoelen, stiller, prettiger weggedrag op dr snelweg en dus automaat.

Mijn idee is om hier zo'n 5 jaar mee te doen. 100.000 km zou leuk zijn, maar dat wordt in deze klasse wel een hele beperkende factor. Bij goed onderhouden autos zou ik het tot 200.000 ook wel aandurven als ze goed bekend staan.

Was ook als grap bedoelt! Maar even snel gerekend, als je nu uit een bijna 20 jaar oude Aygo komt en 7,5K hebt voor een volgende auto (wat uiteraard gewoon een hoop geld blijft) dan durf ik wel aan te nemen dat het niet de bedoeling is om over een paar jaar weer zo’n bedrag uit te geven zeg maar.

@De Ananas De Fiat 500 zou ik voor de motor niet laten staan mits goed onderhoud. Maar die automaatbakken zijn echt een complete ramp. Dat is in feite gewoon een handbak waar een motortje op gezet is. Zeker als je veel stadsverkeer of file gaat rijden ga je je echt doodergeren aan het schakelgedrag van die versnellingsbak en ze hebben ook relatief vaak last van kuren of duurdere reparaties aan de koppeling etc.

Als je dat overweegt zou ik op zijn minst echt een goede proefrit maken en dat is dus niet een uurtje over een lekker dijkje rijden op een zonnige dag.
Oke... de automaat eis is een lastige in deze (prijs)klasse maar ik wil het nog niet loslaten omdat dat voor mij juist de belangrijkste reden voor een upgrade is.

Weet iemand iets van het nieuwe type space star? Die zijn er met automaat in mijn prijsklasse. Niet erg sexy, maar misschien een optie. Al zijn ze wel een beetje langzaam zie ik.

Wat als je niet kijkt naar kilometerstand...
Gekkigheid hoor, dan krijg je dus ook dit soort resultaten. Mooi interieur, maar behoorlijk versleten. Wel een flinke upgrade t.o.v. de Aygo:ROFLMAO:

Mooie suggestie! Qua luxe meer dan een stevige upgrade. Over de motor zou ik me weinig zorgen maken, forummer A3 White heeft zijn CX-5 recent ingeruild op een Tesla M3. Zijn CX-5 had iets van een 450K km gelopen zonder malheur en dat is in de basis gewoon dezelfde motor maar met andere software.
Wel een dingetje is dat de verkoper niks van garantie geeft…

Wat als je niet kijkt naar kilometerstand...
Gekkigheid hoor, dan krijg je dus ook dit soort resultaten. Mooi interieur, maar behoorlijk versleten. Wel een flinke upgrade t.o.v. de Aygo:ROFLMAO:
Dat is wel een hele mooie auto om te zien, maar ik heb toch wel moeite om 8k stuk te slaan met zo'n km stand. Dan ben ik bang dat dat de komende jaren veel onderhoudskosten of problemen met zich mee zal brengen.

Als je zoiets vindt met de helft aan kilometers voor deze prijs houd ik me van harte aanbevolen ;)

Mooie suggestie! Qua luxe meer dan een stevige upgrade. Over de motor zou ik me weinig zorgen maken, forummer A3 White heeft zijn CX-5 recent ingeruild op een Tesla M3. Zijn CX-5 had iets van een 450K km gelopen zonder malheur en dat is in de basis gewoon dezelfde motor maar met andere software.
Wel een dingetje is dat de verkoper niks van garantie geeft…
Ja, precies wat je zegt. Maar zonder garantie zou ik gelijk afhaken. Of je moet een goed adres hebben die mee wil kijken, aankoopkeuring o.i.d.
Dat is wel een hele mooie auto om te zien, maar ik heb toch wel moeite om 8k stuk te slaan met zo'n km stand. Dan ben ik bang dat dat de komende jaren veel onderhoudskosten of problemen met zich mee zal brengen.

Als je zoiets vindt met de helft aan kilometers voor deze prijs houd ik me van harte aanbevolen ;)
Begrijpelijk!

Mocht je huidige auto verder nog prima zijn, dan zou ik overwegen die nog even lekker te blijven rijden,
je rijdt goedkoop, je spaart nog 1 a 2 jaar door en dan kun je een wat betere upgrade gaan doen.
Nu ga je zoeken in een prijsklasse met je wensen waarbij de kans best aanwezig is de ellende van een ander te kopen.
je weet nu wat je hebt.

Geen idee hoe de (semi)automaten van Opel zijn (ik heb nooit automaat gereden, nooit in verdiept) maar er zijn wel meerdere Corsa's/Astra's. Zoals deze

Tja, Duits? Deze stammen uit de GM tijd, eerder Amerikaans. Beter dan de Stellantisperiode voor Opel meen ik...

• Leuk
Waarderingen: 3lT6
Geen idee hoe de (semi)automaten van Opel zijn (ik heb nooit automaat gereden, nooit in verdiept) maar er zijn wel meerdere Corsa's/Astra's. Zoals deze

Tja, Duits? Deze stammen uit de GM tijd, eerder Amerikaans. Beter dan de Stellantisperiode voor Opel meen ik...
Ik moet bekennen dat ik niet aan Opel had gedacht. Ik ben vooral geen fan van VW groep (of BMW/Mercedes, maar dat is sowieso een andere prijsklasse).

Bij Opel lijkt er met mijn wensen inderdaad veel auto voor het geld te koop. Is daar een reden voor?

Weet iemand iets van het nieuwe type space star? Die zijn er met automaat in mijn prijsklasse. Niet erg sexy, maar misschien een optie. Al zijn ze wel een beetje langzaam zie ik.

Prima auto. Heb er twee gehad in tien jaar en nooit problemen mee gehad. Ook een fijne (niet loeiende) CVT. Niet echt langzaam, maar ga wel voor de 1.2 (ipv 1.0) met 80pk.

De Yaris met automaat zou ik afraden (of je moet een hybride kopen met CVT) omdat deze robot-bakken best veel storingen kennen over het algemeen.
Misschien is een Skoda Fabia iets voor je (wel VAG, maar van oorsprong een 'niet Duits' merk), ik zou dan de TSI (uit de rampenjaren) lekker laten staan en voor een 1.6'je gaan met automaat.
Deze auto's kun je ook in een leuk kleurtje krijgen (soms ook nog met dak in een ander kleurtje dan de lak zoals zwart of wit) en is motorisch redelijk betrouwbaar.
Een Android auto systeempje in (laten) bouwen is ook niet zo heel moeilijk aangezien het 2-din is.

De panda is ook een prettige auto (en hebben bij de latere modellen een ingebouwde telefoonhouder op het dashboard dat android auto in ieder geval voor navigatie overbodig maakt).
De twin-air zou ik echt alleen kopen als deze compleet dealer onderhouden is aangezien deze motoren zeer gevoelig zijn voor de juiste olie en hierdoor jarenlang nog problemen kunnen geven bij verkeerd onderhoud.

Hoewel het Duits is, is een Opel Karl ook nog wel een optie in je prijsklasse.
Deze autootjes zijn zeer betrouwbaar over het algemeen en zijn ook verkrijgbaar met automaat en carplay/android auto.
(al ben ik niet echt fan van het schakelgedrag van de automaat in de Karl, dat deed ik liever zelf in de manuele stand.)

Ik hoop je hier een beetje verder mee geholpen te hebben.

Je zit in een prijsklasse die 'op het randje' kan zijn. We hebben een aantal koopgidsen (voor lagere prijsklassen) die wellicht 'food for thought' geven die je kunt gebruiken bij je afweging(en). De eerste heeft ook 'grotere' auto's:
Hier gaat de redactie specifiek in op kleinere, goedkope auto's:
Doe er je voordeel mee.
Ik heb jouw vraag met wat vrijheden in de Occasionvergelijker gestopt (bovengrens op 8000 euro - ik ga uit van wat onderhandelingsruimte) en daar zie ik wat al gemelde, en verrassende zaken:
  • De nodige Fiat Panda's, maar vooral TwinAir motoren
  • Veel 1.2 Puretechmotoren in de Peugeots
  • Je zou zelfs elektrisch kunnen denken - de Peugeot iOn zou ik links laten liggen, want zeer beperkt. Je vindt ook Renaults Zoe (wel meestal met 22 kWh accu - meestal huur maar wellicht kun je dat binnen je budget afkopen, er zijn er ook met een koopaccu voor redelijke prijs binnen je budget). De Fiats 500e van 24 kWh zijn erg beperkt qua ruimte en oplaadmogelijkheden. Als je vooral woon-werkverkeer doet (en hoe veel per dag/kun je thuisladen?) dan kun je hier misschien best aardig mee uitkomen. Anders zou deze Kia e-Soul met een range van 212 km (in de praktijk minder) wellicht een optie kunnen zijn.
  • Exoot: een Hyundai ix35 op waterstof voor 5.950 euro... ga daar niet voor maar vond het wel leuk even te melden
Het is een wat ander spoor maar zeker met stijgende brandstofprijzen ook het bekijken waard.

De genoemde Koreaanse Opel Karl is ook een goede optie. ( is eigenlijk een aangepaste niet in Nederland geleverde Chevrolet Spark.)

In deze prijsklasse is het best lastig om wat te vinden.

Ik kwam nog Renault Clio tegen met zeer degelijke 1.6 benzine motor en traditionele, degelijk automaat. Is een betrouwbare combinatie, maar meestal zijn ze al wel flink op leeftijd.

Of de Citroen C3 met 1.6 VTI en automaat. De auto zelf is best goed, let even op of je de distributie ketting niet hoort bij de koude start, en willen nog wel eens wat olie gebruiken. Kijk ook goed naar de historie. (we hebben zelf een diesel).
De zelfde aandrijflijn zit ook in de Peugeot 208.

De al genoemde elektrische Renault Zoë vindt je in deze prijsklasse bijna alleen met kleine accu en accuhuur. Is wel een hele prettige auto, maar ik zou dan liever meer betalen voor een nieuwer exemplaar, met een grotere accu, en accu koop.

OPEL CORSA E 1.4 90PK ( 15- 18 )
Bijzonder dat je duits compleet afslaat , in deze klasse zou je juist frans peug/citroen/PSA 1.2 puretechjes moeten laten staan. Een aygo is ook niks toyota aan ( c1 108 zijn dezelfde )

Ik moet bekennen dat ik niet aan Opel had gedacht. Ik ben vooral geen fan van VW groep (of BMW/Mercedes, maar dat is sowieso een andere prijsklasse).

Bij Opel lijkt er met mijn wensen inderdaad veel auto voor het geld te koop. Is daar een reden voor?
Niet echt, geen schokkende verhalen zoals bij Puretech, TSI/DSG of Ecoboost spul.
Geen wild enthousiaste verhalen maar das meestal van testers die op absolute grens toetsen. Normaal rijden en het voldoet prima, zowel motoren als automaat. GM Corsa’s en Astra’s zijn over t algemeen prima en ruim voorradig. Tegenwoordig wat minder hot maar tweedhands altijd al wat goedkoper van VW cs

Technisch zijn deze echt goed, automaat is wel wat gevoeliger, maar met goed omderhoud haalt deze echt de 2 ton wel.

Verkoopprijs: € 4.950
Kilometerstand: 46.942 km
Bouwjaar: 12/2006

Ik zou bij veel filerijden niet kiezen voor een gerobotiseerde handbak. Gaat geheid stuk. Een traditionele automaat rijdt dan denk ik veel fijner, komt soepel van z'n plek . Brandstof verbruik is weliswaar iets hoger, maar daar staat tegenover dat de betrouwbaarheid prima is en het ook voor de motor een veel lagere belasting betekent. Een bak met dubbele koppeling komt vaak wat schokkend op gang , is meer voor lekker doorrijden geschikt. Bij veel file ook wat slijtage gevoeliger vergeleken met de door olie gesmeerd lopende traditionele automatische versnellingsbak.
Bij een Swift kom je met jouw budget uit op een wat ouder type dan ik nu rijd, de Aisin zesbak rijdt wel erg fijn, in de modellen tussen 2010 en 2017 ligt een automaat met vier verzetten, maakt dan bij 130 op de snelweg het toerental wat hoog en de auto meer lawaaiig, maar bij wat lagere snelheid is het prima te doen. De Wagon R+ met 75 pk waar ik een paar jaar in gereden heb had zo'n viertraps automaat en daarmee kwam ik goed mee met het verkeer , optrekken en inhalen lukte flitsend enne... auto rijdt nog steeds -eentje uit 2000...
Een Swift heeft meer vermogen en is ook heel klein beetje lichter, ik verwacht dat die nog wat vlotter rijdt. Maar een Swift met automaat is niet erg goedkoop in aanschaf, wel in onderhoud en wegenbelasting, en héél goed gebouwd, gaat erg lang mee en met een rustige rijstijl lekker zuinig. Een vriendin van me rijdt met haar Swiftje uit 2014 (handbak) één op tweeëntwintig ... fluwelen voetje! Ik denk dat iets meer geld uitgeven zich in korte tijd terug betaalt, Suzuki is niet voor niets een merk dat zo waardevast is.
Een Swift uit die periode is achterin niet heel ruim en ook de bagageruimte is wat klein , maar vergeleken met een Aygo riant. Ook een Yaris is krapjes (zelfs krapper) maar groter dan een Aygo. Sterkste punt van een Swift is het rijgedrag, heerlijk ontspannen over een bochtig weggetje toeren, voor je lol naar de bochtigste route zoeken in de Alpen... Vakantie met een Swift... En persoonlijk krijg ik een glimlach van het uiterlijk , heb de neiging te zwaaien naar alle andere Swiftjes... Model 2010 - 2017 vind ik echt gaaf, mijn Swiftje kijk ik ook graag naar en heeft de betere motor plus die Aisin, maar is iets minder guitig dan z'n voorganger. Wel ruimer, echt veel ruimer, maar als je uit een Aygo komt is een Swift echt in alles een enorme stap vooruit. Ik ken de Aygo als leenauto en een kennis had er een, ik wil er niks over mekkeren maar een Swift is echt een leukere auto.
Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar een CVT lijkt mij voor normaal en file rijden ook een geschikte automaat, mensen die er over klagen doen dat vooral als het om sportieve prestaties gaat, juist bij rustig rijden komt die techniek tot z'n recht. En bij 120 - 130 kan het toerental veel lager liggen dan bij een klassieke viertraps. En het verbruik is iets gunstiger , maar jij denkt 14000 per jaar te gaan rijden , dan is dat tientjes over een heel jaar.
Waar je tegen aan loopt is dat je een automaat wilt, dat maakt bij wat oudere en kleine auto's echt heel veel uit in prijs, die auto's waren destijds ook duurder en zijn wat zeldzamer, maar ik snap je keuze, het rijdt gewoon erg fijn. Maar besef ook dat een Swift met handbak zo maar anderhalf duizend goedkoper kan zijn, een soepele viercylinder motor heeft en beslist niet beroerd rijdt, voor z'n geld echt veel biedt.
Ik weet dit omdat mijn 'dochter' een andere auto wil en door haar rijbewijs vast zit aan een automaat, voor jouw budget koop je makkelijk een leuke auto met handbak en zijn betrouwbare automaten zeldzaam. Nogmaals, zo'n robobakkie met beetje kilometers op de teller, daar file mee gaan rijden is vragen om ellende en dure reparaties. Een traditioneel versnellingsbakkie kan daar probleemloos mee omgaan, slijt daar helemaal niets door. Is ontspannen rijden, komt heel zacht op gang en dat is juist in een file wat je graag wilt. Bij inhalen gewoon gas intrappen , schakelt hij echt wel terug en kom je heus die bus of melkwagen wel voorbij hoor. Dat doet een CVT minder goed , die is op de snelweg met constante snelheid weer wat stiller en zuiniger.
Ik hoop je zo wat wijzer gemaakt te hebben, kleine auto's met automaat heeft niet iedereen echt ervaring mee, ik ook maar met enkele auto's. Een Yaris met CVT? Heeft het etiket een bejaarden mobiel te zijn, maar onverwoestbaar en zuinig. Nooit lees je over leuk rijden, bij een Swift altijd, maar in de file zal het je worst wezen, wil je lekker zitten en dat de airco het goed en stilletjes doet. Of de stoelverwarming en zo als het koud is.
Succes met je overwegingen en keuze!

Ik zou bij veel filerijden niet kiezen voor een gerobotiseerde handbak. Gaat geheid stuk. Een traditionele automaat rijdt dan denk ik veel fijner, komt soepel van z'n plek . Brandstof verbruik is weliswaar iets hoger, maar daar staat tegenover dat de betrouwbaarheid prima is en het ook voor de motor een veel lagere belasting betekent. Een bak met dubbele koppeling komt vaak wat schokkend op gang , is meer voor lekker doorrijden geschikt. Bij veel file ook wat slijtage gevoeliger vergeleken met de door olie gesmeerd lopende traditionele automatische versnellingsbak.
Bij een Swift kom je met jouw budget uit op een wat ouder type dan ik nu rijd, de Aisin zesbak rijdt wel erg fijn, in de modellen tussen 2010 en 2017 ligt een automaat met vier verzetten, maakt dan bij 130 op de snelweg het toerental wat hoog en de auto meer lawaaiig, maar bij wat lagere snelheid is het prima te doen.
Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar een CVT lijkt mij voor normaal en file rijden ook een geschikte automaat, mensen die er over klagen doen dat vooral als het om sportieve prestaties gaat, juist bij rustig rijden komt die techniek tot z'n recht. En bij 120 - 130 kan het toerental veel lager liggen dan bij een klassieke viertraps. En het verbruik is iets gunstiger , maar jij denkt 14000 per jaar te gaan rijden , dan is dat tientjes over een heel jaar.
Waar je tegen aan loopt is dat je een automaat wilt, dat maakt bij wat oudere en kleine auto's echt heel veel uit in prijs, die auto's waren destijds ook duurder en zijn wat zeldzamer, maar ik snap je keuze, het rijdt gewoon erg fijn. Maar besef ook dat een Swift met handbak zo maar anderhalf duizend goedkoper kan zijn, een soepele viercylinder motor heeft en beslist niet beroerd rijdt, voor z'n geld echt veel biedt.
Ik weet dit omdat mijn 'dochter' een andere auto wil en door haar rijbewijs vast zit aan een automaat, voor jouw budget koop je makkelijk een leuke auto met handbak en zijn betrouwbare automaten zeldzaam. Nogmaals, zo'n robobakkie met beetje kilometers op de teller, daar file mee gaan rijden is vragen om ellende en dure reparaties. Een traditioneel versnellingsbakkie kan daar probleemloos mee omgaan, slijt daar helemaal niets door. Is ontspannen rijden, komt heel zacht op gang en dat is juist in een file wat je graag wilt. Bij inhalen gewoon gas intrappen , schakelt hij echt wel terug en kom je heus die bus of melkwagen wel voorbij hoor. Dat doet een CVT minder goed , die is op de snelweg met constante snelheid weer wat stiller en zuiniger.
Ik hoop je zo wat wijzer gemaakt te hebben, kleine auto's met automaat heeft niet iedereen echt ervaring mee, ik ook maar met enkele auto's. Een Yaris met CVT? Heeft het etiket een bejaarden mobiel te zijn, maar onverwoestbaar en zuinig. Nooit lees je over leuk rijden, bij een Swift altijd, maar in de file zal het je worst wezen, wil je lekker zitten en dat de airco het goed en stilletjes doet. Of de stoelverwarming en zo als het koud is.
Een lang verhaal, maar hier sluit ik me helemaal bij aan!

Misschien is deze Swift wat: https://www.autowereld.nl/suzuki/sw...et-ecc-cruise-bluetooth-43293787/details.html
Die is vrij luxe (bluetooth, stoelverwarming) en origineel Nederlands. Alleen wel even de achterbanden meteen laten vervangen want slechte banden (Goodride) is gewoon onveilig.

Dus... de Insight een optie? De Civic Hybrid zou ook nog kunnen, maar dan worden de auto's wel wat ouder. Die zijn wel betaalbaarder dan de hybrides van Toyota.
Ja, de Insight zou je zeker kunnen overwegen. Ze zijn behoorlijk betrouwbaar, de CVT automaat is fijn en luxe (prima stoelen, fijne opties). Nadeel is dat je ze alleen met hogere kilometerstanden kunt vinden maar dat is in principe geen probleem voor die auto's. Ik denk ook dat de restwaarde behoorlijk goed zal zijn.
Wat denk je van dit exemplaar?

Of twee segmenten hoger een oerdegelijke Toyota Auris. Uit alle suggesties is dit de auto die in de top staat wat betreft verfijning en solide luxe. Een vriend van mijn kocht er eentje en ik vond dat een verrassend fijne auto: fijne stoelen, erg stil, een heel net interieur. Duidelijk meer verfijnd dan de Swift en ook meer verfijnd dan Honda Insight en een méga verschil met je Aygo.
Ze zijn betrouwbaar en omdat ze dat zijn leveren ze zelfs met hogere kilometerstanden nog flinke bedragen op. Dat zie je terug in de aankoopprijs (vrij hoog) maar ook in de verkoopprijs te zijner tijd (de restwaarde is goed).
Deze ziet er wel interessant uit:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan