Kleine betrouwbare automaat voor € 7.500 reëel?

Wederom bedankt allemaal voor de vele suggesties. Hierbij mijn reactie op een aantal van de genoemde punten:
- nog wat langer doorrijden in de Aygo zou kunnen, ik moet dan even ervaren hoe vervelend ik het filerijden in deze auto vind... samen met het hoge olieverbruik. Hij doet het verder prima, dus ik heb sowieso geen haast in het vinden van een andere auto. Ik ben nu nog rustig aan het oriënteren
- de Karl moet ik een keertje bekijken, of het me niet te veel 'a-segment' is, en een volautomaat of cvt blijft wel prettiger denk ik
- de meer traditionele motorisering en automaat in bijvoorbeeld de Clio en dergelijke spreekt me op zich wel aan, maar als we dan toch naar wat oudere auto's kijken dan komt de genoemde hybride Auris ook weer in beeld. Dat is dan misschien beter kwaliteit? In ieder geval een heel stuk zuiniger lijkt me
- ik kan niet laden, dus auto's met een stekker vallen af omdat ik dan altijd op zoek moet naar een openbare laadpaal. Dan valt het financiële voordeel (grotendeels) weg denk ik, en het is te veel gedoe.

Ik merk dat de hybrides (Insight, Yaris, Auris) me toch wel het meest aanspreken. Deze zijn dan vaak wel wat ouder met een wat hogere kmstand. Zoals de hierboven voorgestelde: 2011 en 183k km. Is het een terecht vooroordeel dat dit voor een Toyota Hybride geen probleem hoeft te zijn?

Daarnaast sla ik eigenlijk de import auto's altijd over, in mijn ogen is het risico daarbij nog iets groter. Doe ik mezelf daarmee tekort?

Ik heb 3 Duitse dealer onderhouden imports, geen enkel issue mee, maar er zijn andere verhalen. Zie dat verhaal van die forummer en zijn Caddy uit Portugal en dat gedoe met de CV.
Waarom dan wel sprekend voor mezelf? Simpel, veel meer keuze en vooral de rijkere trims ipv basisversies.

In jouw geval zou ik blijven doorrijden voorlopig en zien of en hoe de nieuwe baan jou en de nieuwe werkgever bevalt en dan pas een knoop doorhakken vooraleer geld uit te geven.

Makkie. Mitsubishi Colt 1,3 automaat. Is een semi-automaat. Wij hebben er 2 gehad. De ene reed er zo mee weg, de ander moest er even aan wennen, maar dan reden ze ook prima. Het grappige is dat de semi-automaat een 6-bak heeft dus die rijdt zuiniger dan de handbak met 5 versnellingen. Wij haalden gecombineerd 1:17. Én stiller, vooral op de snelweg.

Allebei gekocht met hoge kmstand. Voordeel: bij allebei was de schakelrobot vervangen rondom 160dkm. Maar als die kapot gaat dan kost vervanging 600-800 euro. Jammer, maar niet het einde van de wereld.

Verder geen roest, geen olieverbruik, echt probleemloos éindeloos mee gereden. Mega ruim, airco, climate control, alles elektrisch, goedkoop in aanschaf. Alleen of je ‘m mooi vindt….

Even MP gecheckt. Ik zou voor deze gaan. Zo nieuw mogelijk met een mooie kmstand voor zn bouwjaar. Én eerste eigenaar, origineel NL, NAP correct. Laten afleveren met nieuwe apk en gaan met die banaan:

Laatst bewerkt:
De accu’s hebben meestal meer risico met leeftijd dan km’s

Dus lekker een zo jong mogelijke Yaris hybrid kopen voor je geld

- de meer traditionele motorisering en automaat in bijvoorbeeld de Clio en dergelijke spreekt me op zich wel aan, maar als we dan toch naar wat oudere auto's kijken dan komt de genoemde hybride Auris ook weer in beeld. Dat is dan misschien beter kwaliteit? In ieder geval een heel stuk zuiniger lijkt me
De Auris is mogelijk iets zuiniger maar vooral een stuk verfijnder. De Auris is een C-segmenter, de Clio een B-segmenter. Ook die CVT in de Auris is met file rijden heel fijn. De EDC automaat in de Clio werkt prima maar is ook iets minder betrouwbaar.

Ik merk dat de hybrides (Insight, Yaris, Auris) me toch wel het meest aanspreken. Deze zijn dan vaak wel wat ouder met een wat hogere kmstand. Zoals de hierboven voorgestelde: 2011 en 183k km. Is het een terecht vooroordeel dat dit voor een Toyota Hybride geen probleem hoeft te zijn?
Dat hoeft zeker geen probleem te zijn (je ziet ze wel meer met hele hoge kilometerstanden) maar alles staat of valt met goed onderhoud. Kijk dus vooral na of alle beurten netjes zijn uitgevoerd.

Daarnaast sla ik eigenlijk de import auto's altijd over, in mijn ogen is het risico daarbij nog iets groter. Doe ik mezelf daarmee tekort?
Ja, met een import auto is het risico iets groter. Maar als er een mooi exemplaar staat waarvan de historie klopt (sluitende onderhoudshistorie) dan zou ik 'm niet laten staan omdat ie geimporteerd is. Van de Auris, Insight en Yaris zijn er ook veel in Nederland verkocht dus je kunt een import auto wel vermijden als je wil.

Ik heb 3 Duitse dealer onderhouden imports, geen enkel issue mee, maar er zijn andere verhalen. Zie dat verhaal van die forummer en zijn Caddy uit Portugal en dat gedoe met de CV.
Precies dat. Een import auto hoeft helemaal geen probleem te zijn (er zijn er zo veel omdat in Nederland we meer tweedehands auto's willen kopen dan nieuwe auto's), maar er zijn ook slechte verhalen te vinden.

Deze Auris is origineel Nederlands maar ik zie geen compleet afgestempelde boekjes op de foto's helaas. Je kunt vragen om foto's daarvan.

De accu’s hebben meestal meer risico met leeftijd dan km’s

Dus lekker een zo jong mogelijke Yaris hybrid kopen voor je geld
Als je bij Toyota jaarlijks zo'n Hybrid health check doet heb je garantie op de accu tot 15 jaar. Dat geeft toch wel een positief idee over de kwaliteit van die accu's. Maar een zo jong mogelijke Yaris (of Auris) klinkt top.

In de Clio 3 1.6 zit een traditionele automaat.
In de Clio 4 1.2 zit een EDC automaat. ( automaat met dubbele koppeling, dit is de 6DCT 250 automaat met droge koppeling)

(Ik heb zelf al 6 jaar een Clio 5 130 TCe ( met de 1.3 TCe) met moderne 7DCT300 automaat, met dubbele natte koppeling die is alleen veel duurder, maar schakelt meestal vrijwel onmerkbaar. Hele fijne automaat. Eén natte koppeling heeft betere koeling, en minder slijtage.
Degelijke en betrouwbare automaat die ook in veel modellen zit van Mercedes, BMW, Nissan, Mitsubishi, Renault en Dacia zit. Aan de lichte Clio heeft die dus een makkie.)

Zou zelf aanraden om nog wat meer te sparen. Dan is er veel meer keus, en koop je veel jonger en moderner.

Kwam ook nog de moderne Nissan Micra tegen vanaf 2017 met degelijke, zuinige en betrouwbare 0,9 en later 1.0 TCe motor en CVT automaat.
De 1.0 rijdt wel fijner.
Een mooie is meestal wel iets duurder, maar past denk ik heel goed bij de wensen.

De al genoemde Honda Insight heb ik in gereden, is een goede auto, en rijdt zeker beter dan de Toyota Aygo. Met lage snelheden was het een prettige auto, maar op de snelweg viel die me tegen. Vooral de stabiliteit rechtuit en het geluid, rijdt dus ook wat harder.

Laatst bewerkt:
nog een paar ideeen.

Oudere Suzuki Swift, Splash of Opel Agila 1.2? Daihatsu Sirion 2 of Materia 1.3? Allemaal met volautomatische 4-bak.

Als je nu in een Aygo rijdt, is een auto uit het B-segment al een flinke upgrade. Ik zou dat verkiezen boven een Auris uit 2011. Toch alweer best een oude auto en in alles duurder dan bijvoorbeeld een Yaris of een Swift.

In een eerdere post werd er een flinke loftrompet opgestoken over de Swift. Het is inderdaad een prima auto, maar op leeftijd hebben ze ook gewoon (flink) onderhoud nodig, wat behoorlijk in de papieren liep. Dat is onze ervaring met een Swift uit 2010. Staar je dus niet blind op Japanse betrouwbaarheid, het onderhoud telt echt.

Ik zal het ook in de minder populaire hoek zoeken de fiat sedici kennen de meeste mensen niet en worden vaak interessanter aan geboden dan de suzuki sx4 en iets minder oude lullerige . Zorg dat je wel radio stuurbediening hebt als je Android auto in laat bouwen. Jammer dat minder flotte modellen afvallen. Want de suzuki celerio is niet verkeerd, helaas wel half automaat. De karl is er ook nog als rocks. De corsa is er ook met een vol automaat

Wij hebben een 2012 Auris met 3 ton op de teller die nog prima rijdt, zijn behoorlijk goeie auto’s. Het enige nadeel, de 1.8 blokken van voor 2013 spugen bij ongeveer 275.000 kilometer de koppakking uit. Hebben wij nog laten maken, maar auto gaat er nu toch uit omdat we helemaal naar EV overstappen.

275.000 met 1 koppakking is een prima score.Heb in het verleden een Skoda Favorit gehad, daar stond net iets meer dan 130.000 kilometer op.

En als een auto voor de rest er puik bijstaat dan loont een vervanvinv echt wel. Het is een investering maar autorijden kost nu eenmaal geld.

Ik vat mijn reactie op alle suggesties weer even samen in één post:
- Colt: lijkt een goede optie, de 5 deurs vind ik alleen niet zo mooi (toch te oubollig), de 3 deurs lijkt schaars voor mijn wensen en is uiteraard minder praktisch. Omdat de 5 deurs verder wel een goede keus lijkt houd ik deze in mijn achterhoofd
- de Lancia vind ik een leuk model, maar die combinatie van motorisering en automaat werd me juist afgeraden. De Aveo zou kunnen
- Dacia Sandero vind ik ook nog wel interessant. Volgens mij staat die 0,9 van Renault wel goed bekend. Deze modellen hebben geloof ik alleen een halfautomaat, daar moet ik dan een keer in rijden
- Opel Adam is in ieder geval een vlotte auto om te zien, maar te duur voor mijn wensen
- ik snap dat de doorlopende kosten van een Auris hoger liggen dan een B-segmenter (laat staan mijn huidige Aygo). Maar het blijft een overweging.

Dan is er nog een onverwachte optie: mijn ouders rijden nu een Prius 2 met 330k op de klok. Zij willen eigenlijk wel een modernere auto. Ze rijden er al langer dan 10 jaar in, en hebben hem altijd heel netjes laten onderhouden. Zo'n 3 jaar geleden is er bij de dealer een nieuwe hybride accu ingezet.

Ze weten nog niet wanneer ze iets anders gaan kopen, maar ik verwacht wel binnen een jaar. Ik kan de Prius dan overnemen voor het bedrag waar vergelijkbare Prii op marktplaats voor gaan, dat lijkt nu zo'n € 3.000 te zijn.

Hoewel de Prius niet mijn droomauto is, voldoet hij wel aan veel van mijn wensen (betrouwbaar, automaat, relatief lage gebruikskosten omdat hij 1 op 20 rijdt). Uiteraard is het een oude auto met hoge km-stand, maar in dit geval weet ik dat hij top onderhouden is en er netjes mee omgesprongen is.

Dat lijkt nu voor nu dus de beste optie... dan blijf ik voorlopig nog even rijden in de Aygo, en koop ik op termijn de Prius over. Die kan ik dan rijden tot de onderhoudskosten echt te hoog worden. Als ik daar gemiddeld € 1.000 per jaar voor reserveer, kom ik dan uit denk je? Mij klinkt dit als een goed plan, eens?

Ik vat mijn reactie op alle suggesties weer even samen in één post:
- Colt: lijkt een goede optie, de 5 deurs vind ik alleen niet zo mooi (toch te oubollig), de 3 deurs lijkt schaars voor mijn wensen en is uiteraard minder praktisch. Omdat de 5 deurs verder wel een goede keus lijkt houd ik deze in mijn achterhoofd
- de Lancia vind ik een leuk model, maar die combinatie van motorisering en automaat werd me juist afgeraden. De Aveo zou kunnen
- Dacia Sandero vind ik ook nog wel interessant. Volgens mij staat die 0,9 van Renault wel goed bekend. Deze modellen hebben geloof ik alleen een halfautomaat, daar moet ik dan een keer in rijden
- Opel Adam is in ieder geval een vlotte auto om te zien, maar te duur voor mijn wensen
Zet er ook even bij wat voor een automaat erin zit. Want volgens mij heb je in de Colt, Lancia, Sandero en Adam allemaal een gerobotiseerde handbak. Die gerobotiseerde of semi-automaten:
- Schakelen oncomfortabel/onlogisch/traag - maar daar zou je mee kunnen leven
- Niet erg betrouwbaar - maar zal ook per model verschillen
- Minder geschikt om mee te file rijden - vanwege bovenstaande punten

- ik snap dat de doorlopende kosten van een Auris hoger liggen dan een B-segmenter (laat staan mijn huidige Aygo). Maar het blijft een overweging.
Waar is de Honda Insight heen? En de Toyota Yaris? Beide een slagje kleiner dan de Auris.

Dan is er nog een onverwachte optie: mijn ouders rijden nu een Prius 2 met 330k op de klok. Zij willen eigenlijk wel een modernere auto. Ze rijden er al langer dan 10 jaar in, en hebben hem altijd heel netjes laten onderhouden. Zo'n 3 jaar geleden is er bij de dealer een nieuwe hybride accu ingezet.

Ze weten nog niet wanneer ze iets anders gaan kopen, maar ik verwacht wel binnen een jaar. Ik kan de Prius dan overnemen voor het bedrag waar vergelijkbare Prii op marktplaats voor gaan, dat lijkt nu zo'n € 3.000 te zijn.

Hoewel de Prius niet mijn droomauto is, voldoet hij wel aan veel van mijn wensen (betrouwbaar, automaat, relatief lage gebruikskosten omdat hij 1 op 20 rijdt). Uiteraard is het een oude auto met hoge km-stand, maar in dit geval weet ik dat hij top onderhouden is en er netjes mee omgesprongen is.

Dat lijkt nu voor nu dus de beste optie... dan blijf ik voorlopig nog even rijden in de Aygo, en koop ik op termijn de Prius over. Die kan ik dan rijden tot de onderhoudskosten echt te hoog worden. Als ik daar gemiddeld € 1.000 per jaar voor reserveer, kom ik dan uit denk je? Mij klinkt dit als een goed plan, eens?
Klinkt als een uitstekend plan! Je weet dan wat je koopt, er zit ook nog eens een recente hybride accu in en het kost je minder dan de helft van je budget.

check wel even of de auris echt wat voor je is. natuurlijk vanuit een aygo is het op alle fronten er op vooruit gaan. maar ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die zo'n ding gehad hebben. kwalitatief was er weinig op aan te merken (waren toen wel vaak nog nieuwe of jonge auto's), maar ze 'klaagden' allemaal over matige stoelen (korte zittingen), toch wel heel plastic interieur, gedateerde schakelaars. wat rumoerig (geluidsisolatie) en het rijden waren ze ook niet heel over te spreken. Over de CVT ook niet overigens. Als je weinig eisen hebt koop je een kwalitatief prima auto aan, maar zou ook zeker een ander model er bij naast leggen zoals een KIA rio die ik hier eerder al aanhaalde met volautomaat of een van de ander suggesties die hier zijn geplaatst.

stoelverwarming, achteruitrijcamera, navigatie, climate control, maar 139.000km, ziet er nog heel netjes uit

Terug
Bovenaan