Kleine SUV ev

Bridt

Startmotor
Ik rij nu 9 jaar in een Lancia Ypsilon. Maar de kinderen beginnen uit de achterbank te groeien en inmiddels is het huishouden aangevuld met honden. Mijn man heeft een elektrische auto (Volvo xc 40 elektrische uitvoering) en ik wil komend jaar de overstap maken naar elektrisch.

Mijn situatie:
- ik rij vooral korte afstanden (12k gemiddeld per jaar).
- Drie kinderen van 10, 7 en 1 jaar. Ondanks dat het vooral korte afstanden zijn, is het wel fijn als er iets aan beenruimte is.
- ik ga graag met de 2 honden naar het bos. Honden moeten in de achterbak passen (huidige situatie met honden op achterbank is niet echt handig). Honden zijn circa 20 kilo (middenmaatje).
- ik zoek een auto om lang mee te doen. Huidige auto heb ik 9 jaar en ik wil deze auto zeker 10 jaar kunnen rijden.
- ik geef niet echt om sportief rijden. Ik hou wel weer van verwarmde stoelen.

Wat zoek ik:
- kleine SUV of soortgelijk model. Ik hou van de wat lompere, vierkante modellen bij auto’s :)
- veiligheid vind ik heel belangrijk
- gevestigd merk, dus geen Chinese auto. Amerikaans spreekt me ook niet aan.
- zo klein als mogelijk (ik weet het, staat haaks op de kinderen en honden die mee moeten. Maar ik rij niet graag in bakbeesten)
- budget rond 30k. Al spaar ik liever even door voor de perfecte auto. 35 is echt de max.
- betrouwbare auto. Mijn Lancia heeft me nog nooit laten staan :)
- tweedehands is prima.

Modellen die ik op mijn lijstje heb staan:
- Volvo ex30
- Volvo cx/ex 40 (die hebben we al. Voldoet ook, maar ik wil me voor dit bedrag wel goed oriënteren).
- Renault 4
- Citroën e3
- Citroën e3 Aircross
- Volkswagen id3 (twijfel)

Ik heb op papier wat vooronderzoek gedaan, maar de praktijk is toch anders. wellicht uhebben jullie nog aanvullingen of tips welke auto’s ik ook naar moet kijken (of juist niet)? Bedankt!

Laatst bewerkt:
Aanname; twee kinderen? Twee honden?Staat niet in de tekst namelijk. En het is niet de hoofdauto/familieauto, dus niet met het hele gezin de ruimte nodig? En hoe zit het met thuisladen? Al hoewel je sowieso een EV zoekt.

De genoemde auto's volstaan wellicht, maar zijn niet heel groot naar mijn idee. Je wil ook niet te groot, maar kleiner dan de XC40 (ga er vanuit dat je die bedoelt) volstaat ook.
Heb je al een idee of het past? Ik zou dat ook goed bekijken, auto's in het echt zien. Zitten met de kinderen, honden even achterin zijn ze wellicht niet zo blij mee... geen ervaring mee.

Ford Explorer of ID4 zijn dan misschien net weer te groot?

Sorry. Twee honden inderdaad en drie kinderen, waarvan 1 nog in autostoel. Maar het is de tweede auto inderdaad. Er kan er bijna altijd wel eentje voorin zitten. Maar soms hebben ze ook vriendjes mee uit school. Al zijn dat wel korte afstanden altijd.

Opladen kan aan huis.

Kinderen wilde ik inderdaad meenemen met testrit. De honden is geen goed idee, maar dat kan ik wel inschatten.

ID4 had ik op mijn reservelijst staan. Ik zal daar nog eens naar kijken. Explorer ken ik niet, ga ik naar kijken.

De Volvo cx40 is overigens al aardig groot, maar ik kan ermee overweg. Ik wil alleen niet echt groter gaan dan dat.

Laatst bewerkt:
Je hebt het steeds over de cx40, of ik heb iets gemist bij Volvo, of je bedoelt de XC40 ev?

Begrijp ik dan goed dat jouw kind van 10 nog in een autostoel zit, gezien je schrijft dat het de jongste is? Dat zal niet lang meer duren?
Mijn oudste van 7 zit niet meer in een stoel, maar ze is ook lang voor haar leeftijd.
Ik zou zeker gaan passen, vooral die stoel mee, even met 3 op de achterbank. Kijk of er iemand in het midden kan zitten. Want je wil wel iemand mee kunnen nemen als er een vriendje meegaat. Misschien dan even wat minder comfortabel, maar dat is een kort ritje zeg je. Bij onze ZOE past dat ook, maar ik ga daar niet zitten haha.
Ford Explorer en VW ID.4 worden wellicht te groot, gewoon even kijken dan. Het verschilt ook per auto hoe overzichtelijk deze is, soms is een grotere auto meer overzichtelijk. Maar ik zou persoonlijk ook zo klein mogelijk zoeken als tweede auto, scheelt ook in mrb enzovoort.

Ik heb het aangepast in de beginpost. ik bedoel de cx 40 ev. Dus de elektrische uitvoering.

Ik heb drie kinderen (jongens): 10, 7 en 1. Die van 1 is van de autostoel. Die van 7 en 10 niet meer, want dan past het niet meer in de auto. Althans, zodra er een vriendje mee gaat dan moet een 10-jarige tussen twee autostoeltjes en dat is vrij krap in een Lancia :). Oh ik zie dat ik geschreven had dat die van 10 de jongste is, ik heb het aangepast. Dat is de oudste :)

3 kids - is een maat groter dan niet fijner? Bijv id4, Enyaq, etc? Voor 30/35k heb je een praktisch nieuwe auto.

Heeft Toyota niet ook een bz4x als je voor betrouwbaarheid wilt gaan? 10 jaar garantie etc

Ik heb het aangepast in de beginpost. ik bedoel de cx 40 ev. Dus de elektrische uitvoering.
Ik denk nog steeds dat je de letters omdraait, XC en niet cx, maar goed, klein detail.
Ik heb drie kinderen (jongens): 10, 7 en 1. Die van 1 is van de autostoel. Die van 7 en 10 niet meer, want dan past het niet meer in de auto. Althans, zodra er een vriendje mee gaat dan moet een 10-jarige tussen twee autostoeltjes en dat is vrij krap in een Lancia :). Oh ik zie dat ik geschreven had dat die van 10 de jongste is, ik heb het aangepast. Dat is de oudste :)
Kijk, nu snap ik het haha. Dan het het onderstaande af van hoe vaak je met de hele "club" in de auto zit. Zijn dat enkel kleine ritjes, waarbij jouw man er niet bij zit? Dan is het niet nodig denk ik. Drie achterin kan je makkelijk kwijt, wat je zelf ook al zei, kinderen meenemen om te passen bij een proefrit. De jongste zal nog wel even in een stoel zitten gezien hij nu 1 is.
3 kids - is een maat groter dan niet fijner? Bijv id4, Enyaq, etc? Voor 30/35k heb je een praktisch nieuwe auto.

Klopt, voor lange ritten en vakanties gebruiken we zijn auto. Mijn auto is voor mijn werk en om de kinderen naar school of sport etc te brengen. Zijhoeven dus niet lang in de auto te zitten. Maar het worden nog wel pubers de komende jaren, dus een beetje beenruimte is wel nodig :) .

Linkje ga ik ook bekijken!

- budget rond 30k. Al spaar ik liever even door voor

Modellen die ik op mijn lijstje heb staan:
- Volvo ex30
- Volvo cx/ex 40 (die hebben we al. Voldoet ook, maar ik wil me voor dit bedrag wel goed oriënteren).
- Renault 4
- Citroën e3
- Citroën e3 Aircross
- Volkswagen id

Ik heb op papier wat vooronderzoek gedaan, maar de praktijk is toch anders. wellicht uhebben jullie nog aanvullingen of tips welke auto’s ik ook naar moet kijken (of juist niet)? Bedankt!
De Renault 4, Citroën E C3 en Aircross lijken mij prima opties.
Andere opties zijn bijvoorbeeld de elektrische Jeep Avenger, of Fiat 600.

Uit je lijstje:
- de C3 aircross. Voor de ruimte, comfort en prijs (voor 30k heb je de EV met 400 wltp)
- de R4: luxueuzer dan de C3, maar beperktere range (maar als 2de wagen geen probleem)
- de Fiat 600 is heel scherp geprijsd
- de Volvo's ken je al, maar ben je dan niet duurder af?
- bij de Kia EV3 zit je al ruim boven budget, de Elroq begint bij 32k

zijn de niro en kona niet ook ongeveer deze categorie? Erg betrouwbaar en voldoen aan alles en je houd nog wat over als je er een neemt van een paar jaar oud.

Als het alleen korte ritten zijn durf je deze voordelige Mazda MX-30 misschien aan met 200 km WLTP actieradius! Niet het meest praktische model met suicide doors en aflopende daklijn. Rijdt wel fijn en is betrouwbaar.

Denk dat die te klein is met de honden?
zijn de niro en kona niet ook ongeveer deze categorie? Erg betrouwbaar en voldoen aan alles en je houd nog wat over als je er een neemt van een paar jaar oud.
Dat lijkt mij ook een goede tip, veel occasions ook én veel goede reviews.

Ruim, betaalbaar, relatief hoge zit en behoorlijk WLTP bereik rond de 350km zou ik zeggen:
* de Kia EV 2, verwachte prijs rond de 30.000.-
* de in prijsverlaagde Fiat 600E, vanaf 29.000
design-1-w.jpg
img_4edc78902b7a37c6a07568fb325cf193__1920.jpg

Lijkt mij (te) krap met de honden?
Wel met 3 kinderen en de 2 honden tegelijk. :), maar zonder "hoedeplank" gaat dat best met die 2 honden, we hebben zelf 1 hond van dat formaat, ca 25kg en die heeft minder ruimte nodig dan je zou denken. Dus dat zou ik wel aandurven hoor, al is even testen het beste natuurlijk.

Dank voor de reacties! Ik ga alle modellen even opzoeken. De fiat 600 had ik eraf gehaald, omdat ik hem iets te duur vond. Maar die is nu wel weer interessant.

De honden moeten echt in de achterbak, niet de achterbank. Dat heb ik nu en is gewoon niet handig. De autostoel zit er standaard in en alles wordt vies. Ze moeten wel rechtop kunnen zitten, vandaar ook de suv voorkeur, omdat die vaak net wat hoger zijn.

Volvo zit inderdaad echt bovenaan in budget, maar mijn man is fervent Volvo fan, dus ik neem die wel mee :) .

Wel grappig dat Volvo zo prominent als voorkeur benoemd wordt tov ‘geen Chinese autos’ terwijl Volvo van Geely is.. en imho niet betere auto’s maakt. De ex90 bewijst zelfs het tegendeel.

Een BYD of XPENG biedt veel waarde voor je geld.

Maar goed - wil je ‘Europees’ is een id4 of Enyaq meer value for money dan een (redelijke krappe) xc40 EV.

De Renault 4 is zeer praktisch met verhoogde bodemspeling (181 mm) en lage tildrempel (630 mm) voor het bos en de honden! Ook behoorlijk licht vanaf 1.410 kg met lagere MRB, een voorraadmodel heb je al voor € 27.490!

4a677b089f.webp

Laatst bewerkt:
Bedankt weer voor de suggesties! Sommige modellen spreken me minder aan, andere had ik nog niet gezien. Ik ga ze naast elkaar zetten. De Renault 4 is inmiddels wel hoger op mijn lijst gekomen. Ik heb hem gisteren even kort bekeken bij de Renault dealer :)

Wat Volvo betreft ben ik niet zo bezig met waar de fabriek staat. Ik bedoel met de gevestigde modellen dat ik iets betrouwbaars en bekends zoek. ik wil een auto die zeker 10 jaar mee gaat. Ik voel me dan beter bij een merk dat ik al vaak op straat heb zien rijden en ken. Uiteindelijk heb ik maar 1 auto nodig, dus ik moet ergens keuzes maken.

Bedankt weer voor de suggesties! Sommige modellen spreken me minder aan, andere had ik nog niet gezien. Ik ga ze naast elkaar zetten. De Renault 4 is inmiddels wel hoger op mijn lijst gekomen. Ik heb hem gisteren even kort bekeken bij de Renault dealer :)

Wat Volvo betreft ben ik niet zo bezig met waar de fabriek staat. Ik bedoel met de gevestigde modellen dat ik iets betrouwbaars en bekends zoek. ik wil een auto die zeker 10 jaar mee gaat. Ik voel me dan beter bij een merk dat ik al vaak op straat heb zien rijden en ken. Uiteindelijk heb ik maar 1 auto nodig, dus ik moet ergens keuzes maken.

Een Peugeot 208 zie je ook overal maar dat zijn echt enorme stukken verdriet in elk opzicht.

Genoeg suggesties gegeven hier volgens mij. Gaat erom wat nu belangrijk is:

Imho zou de prio’s dan deze volgorde moeten hebben:

1 betrouwbaarheid
2 ruimte
3 range
4 prijs/kwaliteit
5 uiterlijk
9 merk

dus waar kom je dan op uit

- Skoda Elroq (ruimte, range, prijs/kwaliteit)
- Hyundai ioniq 5 (ruimte!)
- Renault 4 (prijs / kwaliteit)
- Kia ev3 (prijs / kwaliteit)
- Nissan ariya
- Toyo urban cruiser (betrouwbaarheid!)
- eniro / kona zijn wat krapper net als de ex30/xc40 maar wel heel betrouwbaar met goede range

Gaan allemaal makkelijk 10j mee, makkelijker dan een Volvo dat zal doen

Bijv:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 34.999
Kilometerstand: 1.250 km
Bouwjaar: 01/2026

Een Peugeot 208 zie je ook overal maar dat zijn echt enorme stukken verdriet in elk opzicht.

1 betrouwbaarheid
2 ruimte
3 range
4 prijs/kwaliteit
5 uiterlijk
9 merk

- Nissan ariya
- eniro / kona zijn wat krapper net als de ex30/xc40 maar wel heel betrouwbaar met goede range

Gaan allemaal makkelijk 10j mee, makkelijker dan een Volvo dat zal doen

Bijv:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 34.999
Kilometerstand: 1.250 km
Bouwjaar: 01/2026
Zet de Hyundai Inster ook maar op je lijstje. Voor ons is het de enige auto en heel ruim voor 4 personen. Er is ook een 5 persoons versie. Het is van buiten een kleine auto, maar heeft een grote wielbasis. De auto is echt super praktisch. Ook die Ikea kast past er gewoon in.

Bedankt nogmaals. Ik heb alle genoemde modellen bekeken. Sommigen zijn echt te groot en log of te duur voor me. Of er passen geen honden in de achterbak :). Ik ga me nog eens verder verdiepen in de Fiat 600, de Niro en Kona. De Inster had ik ook gezien en vind ik ook leuk, maar die scoort 3 sterren op veiligheid, terwijl dat voor mij juist erg belangrijk is.

Bedankt nogmaals. Ik heb alle genoemde modellen bekeken. Sommigen zijn echt te groot en log of te duur voor me. Of er passen geen honden in de achterbak :). Ik ga me nog eens verder verdiepen in de Fiat 600, de Niro en Kona. De Inster had ik ook gezien en vind ik ook leuk, maar die scoort 3 sterren op veiligheid, terwijl dat voor mij juist erg belangrijk is.
Alleen moet je tegenwoordig wel kijken waarom hij er maar 3 krijgt. Je krijgt al een ster minder als er zogenaamde veiligheidsmaatregelen niet opzitten. Wat crash bestendigheid is hij wel veilig.

maar die scoort 3 sterren op veiligheid
Wel even checken, de Inster heeft 4 sterren volgens NCAP zelf.

Het is een compacte auto maar zeker met de verschuifbare achterbank (vanaf het tweede uitrustingsniveau) heb je er qua ruimte een super flexibele auto aan. Compact van buiten maar als je er eenmaal in zit vermoed je al snel een grotere auto te hebben. Op dit moment heeft de redactie er een als duurtester en ze zijn er goed over te spreken.

Gaan er 3 kinderen (waaronder 1 kinderzitje) op de achterbank van een Inster? Die lijkt me nogal smal daarvoor

Ik zag de inster vandaag staan op een parkeerplaats en vind hem echt krap qua achterbank. Die is 280 liter en mijn huidige auto heeft 285 uit mijn hoofd. Dat is echt te klein voor twee honden.

Ik wil ook in de achterbak iets doen met bescherming /bekleding van hondenharen en modder en ga niet steeds met stoelen enzo schuiven. Ik heb zowel de kinderen als de honden regelmatig mee. Ook daarom spreekt de Renault 4 me meer aan. Die is toch net wat ruimer en praktischer, maar niet zo groot als andere modellen.

In principe kan er 1 kind voorin de auto, maar er gaan weleens vriendjes mee en dan zitten er toch drie op de achterbank, waarvan 1 stoeltje.

Het is dus niet alleen de veiligheid, maar ook de ruimte. Al vind ik het wel een leuke auto om te zien :)

1 betrouwbaarheid
2 ruimte
3 range
4 prijs/kwaliteit
5 uiterlijk
9 merk

- Nissan ariya
Je vergeet een C3 Aircross of een Fiat 600 in je lijstje. Beiden hebben 8 jaar garantie tegenwoordig en zijn heel goed geprijsd. Maar uiteindelijk is het aan Bridt om te kiezen....

even een andere suggestie out of the box, de lexus ux300e. Ik zie die bij de dealer staan met enorme kortingen en nu nieuw te koop voor 35k in luxe uitvoeringen. Wltp 450, wel één groot nadeel 'snel'laden met 50 kw. Maar als je bijna alles ermee kan doen en geen lange trips gaat doen zou het misschien wat zijn.

Nou stond vandaag op de Autoweek voorpagina nog een artikel dat de Jaguar I-Pace een zeer aantrekkelijk geprijsde occasie is geworden. Misschien te groot? Wel een vorstelijke auto en met een budget van 30K kun je echt een moddervette kopen.

Ik heb beide suggesties bekeken, mooie auto’s. Maar ik zoek echt wat kleiners en lompers. Ik klikte net een vrij luxe versie aan en ik zie mezelf niet met zon auto in het bos rijden of met een kudde kinderen :).

Ik wil ook die honden in de achterbak vervoeren en dan is ook een wat rechtere achterruit/ achterkant prettiger voor ze.

De Volvo ex30 denk ik dat het om die reden ook niet gaat worden, al ga ik daar dit weekend wel in proefrijden om een gevoel te krijgen erbij. Ook met de Renault dealer heb ik een afspraak.

Laatst bewerkt:
Volvo EX30 is echt krap. Maar als je die gaat bekijken zou ik ook eens de technisch identieke Smart #1 en #3 gaan bekijken.
Lastig om iets kleins bonkigs te vinden. De Suzuki eVitara komt aardig in de buurt maar is nog wat boven budget.

Renault 4 past nog het beste denk ik.
Veel demo’s staan nu op Marktplaats. 52kWh maar wel boven de 30k:

Grappig, ik heb Smart overgeslagen, omdat ik daarbij nog aan die tweepersoons rijdende koekblikjes dacht. Dat is wel een mooie volwassen merk geworden! De 1 is wel interessant om in elk geval nog eens goed naar te kijken. Dat vind ik ook wel een mooie auto.

Overigens geef ik voor de ideale auto liever wat meer uit dan dat ik concessies ga doen. Ik wil er toch zeker 10 jaar mee rijden. Maar 35k is wel echt de max.

Grappig, ik heb Smart overgeslagen, omdat ik daarbij nog aan die tweepersoons rijdende koekblikjes dacht. Dat is wel een mooie volwassen merk geworden! De 1 is wel interessant om in elk geval nog eens goed naar te kijken. Dat vind ik ook wel een mooie auto.

Overigens geef ik voor de ideale auto liever wat meer uit dan dat ik concessies ga doen. Ik wil er toch zeker 10 jaar mee rijden. Maar 35k is wel echt de max.
Let je ook gewicht van een auto of is dat verder geen probleem?

Ik kijk ernaar, maar vooral met oog op wegenbelasting. Het geeft mij een indicatie of het een grote of kleinere auto is.

Terug
Bovenaan