Kristian: Z4 | 320e | Citigo

De Mazda is weer terug. Nieuwe ruit gemonteerd en kunststof instaplijsten vervangen i.v.m. beschadigingen.
Vandaag een blik Soft99 Fuzzo Coat aanschaffen om hem even weer goed te vertroetelen. Schijnt een geweldige was te zijn met 12 maanden bescherming....

Na hele goede recensies heb ik me van de week een nieuwe wax aangeschaft, de Soft99 Fusso light wax.
Moet 12 maanden bescherming bieden en enorm waterafstotend zijn. Ook glans zou geweldig zijn.

Vandaag de MZ6 grondig gewassen en de wax aangebracht. Kleien had ik recentelijk al gedaan en was niet nodig. Wel even gewassen met extra shampoo om de oude waslaag te strippen.

Resultaat is verbluffend. Zo enorm glad en een hele diepe glans. Overtreft absoluut de Collinite Insulator 845 Wax die ik ook heb.

Nu wachten op regen om te zien hoe mooi de druppels er af parelen...

Voor een telefoonfoto ziet het er al prachtig uit. Desalniettemin ga ik geen regendans doen ;) En, dat zie ik dan weer nu pas, de overhellende neus ten opzichte van de bumper. Ziet er mooi uit vanuit deze hoek (tu)

Kristian zei:
Na hele goede recensies heb ik me van de week een nieuwe wax aangeschaft, de Soft99 Fusso light wax.
Moet 12 maanden bescherming bieden en enorm waterafstotend zijn. Ook glans zou geweldig zijn.

Vandaag de MZ6 grondig gewassen en de wax aangebracht. Kleien had ik recentelijk al gedaan en was niet nodig. Wel even gewassen met extra shampoo om de oude waslaag te strippen.

Resultaat is verbluffend. Zo enorm glad en een hele diepe glans. Overtreft absoluut de Collinite Insulator 845 Wax die ik ook heb.

Nu wachten op regen om te zien hoe mooi de druppels er af parelen...

Staat er weer shinny bij!!

Wat kijk ik er naar uit dat ons huis af is en de oprit bestraat. Eerste wat ik dan ga doen is de auto weer eens goed poetsen, verder dan de wasstraat kom ik tegenwoordig niet.

Een oprit is echt heerlijk. Eigenlijk moet er nog een keer een carport komen maar dit is ook al fijn. Als ik mijn auto niet op eigen terrein zou kunnen stallen had ik absoluut geen mooie/nieuwe auto genomen. Heb altijd een hekel om hem ergens in het openbaar te parkeren. Vorige week ging dat dus ook fout met een ingeslagen raam aks resultaat.
Gisteren ook nog de bekleding en matten met de extractor gedaan dus is hij weer helemaal fris en fruitig.

Allemachtig wat een prachtige glans Kristian :O
Bijzonder mooie wagen ook dit, die neus is echt imponerend.

Ik ben om, ik bestel deze ook!!
Thx voor deze aanrader.

https://www.carclean.nl/merken/Soft99

Trouwens erg leuk assortiment hebben ze ook, gelijk even goed alles doornemen (tu)

Zal je niet teleurstellen. Mijn buurman die ook de Collinite heeft, was aanvankelijk sceptisch maar na zien en voelen is hij ook overstag gegaan.

Ik bestel absoluut Kristian.

https://www.carclean.nl/product/Soft99/Extreme_Gloss_Silver_Hard_Wax_200gram_00192_103459
Deze voor mijn zilvergrijze.

En deze voor onze zwarte Jazz.
https://www.carclean.nl/product/Soft99/Fusso_Coat_Dark_Wax_12_Months_200gram_00300_103454

Is Soft99 - Fusso Coat Dark Wax 12 Months makkelijk uit te wrijven? Wil mijn zwarte Civic volgend weekend in de wax zetten en gebruikt tot nu toe Meguiars. Die is redelijk makkelijk te verwerken.

Is prima te verwerken. Neem dan de dark versie, perfect voor donkere kleuren. Maskeert ook perfect de swirls en krassen. Gezien de boterzachte lak op je Civic ideaal. Aanrader!

Ziet er echt prachtig uit. Ik sta op het punt om Collinite 845 te bestellen, maar het fijne daarvan is dat het op meerdere kleuren te gebruiken is, of heeft Soft99 daar ook een product voor?

Micha,

Deze is voor alle kleuren, prijs kwaliteitsverhouding is erg goed als ik het zo lees.
https://www.carclean.nl/product/Soft99/Authentic_Premium_Pure_Carnauba_Wax_200gram_10162_103463

Maar de 845 collinite ga je ook echt geen spijt van krijgen, is ook heel erg duurzaam en een heerlijke glans.

Je kunt de Fusso ook op alle kleuren gebruiken. Ik heb een witte en een blauwe auto en die kunnen prima met de light als ook met de dark. 2 potten kopen vond ik ook te ver gaan.
Collinite is ook meer dan prima hoor maar bescherming van de Fusso is nog beter en zitten fillers in om swirls en krassen te maskeren.
Aan beide val je geen buil. De Collinite is net iets makkelijker aan te brengen. Beide ruiken ze overigens sterk chemisch i.t.t. waxen van bijv. Dodo.

Ik ga de collinite maar doen, is iets eenvoudiger aan te brengen en lijkt me prima voor een beginner. Aangezien alle auto's binnen staan is het wat minder van belang misschien.

De Mazda staat heerlijk te schitteren op de oprit. De verse waxlaag zorgt voor prachtige druppeltjes. Afgelopen weken staat ie meer stil dan dat er mee gereden wordt. Ach en nu hij zo mooi schoon is van binnen en van buiten is het ook eigenlijk zonde om er mee te rijden. Het buitengebied is een grote modderbende hier, alle bermen kapot gereden.

Daar hebben we de Swift voor. Die staat niet mooi te wezen maar doet waarvoor ie aangeschaft is, werken. Van binnen netjes schoon hoor, maar van buiten te vies om aan te pakken. En ondanks dat zo'n vieze bak niet bij mij past, staat het stiekem ook wel lekker stoer.
Zaterdag breng ik hem naar de schadehersteller waar zowel de achterbumper als de voorbumper wordt overgespoten. Staat ie er weer strak bij. Heeft het karretje ook verdiend want het is echt een toppertje.

Wauw. En ik was al onder de indruk van mijn waslaag (Collinite 475). Tegen de kerst zal ik de auto weer eens goed poetsen, ik zal dan wel wat foto's plaatsen in mijn topic.
Erg fraaie 6 in elk geval!

[size=x-small]Stoere Swift hoor, maar die mag inderdaad wel even gewassen. :)[/size]

Dank je. Nadeel is dat ie zo niet droogt. Druppels blijven erop liggen ook al staat ie in het zonnetje. Maar tot nu toe overtreft ie de Collinite.

Kristian zei:
Dank je. Nadeel is dat ie zo niet droogt. Druppels blijven erop liggen ook al staat ie in het zonnetje. Maar tot nu toe overtreft ie de Collinite.

Dat heb ik ook, ja. Soms ligt er zelfs twee dagen na mijn laatste (regen-)rit nog water op (de Regata slaapt binnen, maar niet verwarmd). Best gek om dan als enige auto met druppels op de lak rond te rijden.

Ik denk dat ie niet tegen gaat vallen. Wel de donkere versie besteld toch?

Vanochtend de Swift even goed gewassen en daarna bij de schadehersteller achtergelaten. Met de belofte dat de voor- en achterbumper straks qua kleur netjes aansluiten op de carosserie. Daar maak(te) ik me toch wel enige zorgen over.
Dinsdag is ie weer klaar en waarscbijnlijk weer als nieuw.

Kristian zei:
Is prima te verwerken. Neem dan de dark versie, perfect voor donkere kleuren. Maskeert ook perfect de swirls en krassen. Gezien de boterzachte lak op je Civic ideaal. Aanrader!

Spullen binnen, maar dan waait en regent het. Boterzachte lak? Valt mee toch? Het glas is boterzacht of beter gezegd te hard? Panoramadak gescheurd, mistlamp versplinterd en nu ster in de voorruit.

Enne de Mazda is niet alleen om naar te kijken, ook genieten van km's maken. Die regendruppels maken de Mz6 nog mooier :}

Ik vond de lak op de Honda echt heel erg zwak. Wordt op fora als Civinfo ook veel over geklaagd. Grootste nadeel was de vele steenslag na korte tijd ondanks dat ik geen bumperklever ben en niet altijd op de snelweg reed. Voordeel was dat de lak ook weer makkelijk en snel te corrigeren was met de polijstmachine zonder grove combinaties te hoeven gebruiken. Mijn ruiten en mistlampen hebben nooit schade gehad dus ik denk dat je daarmee gewoon domme pech hebt....

Zaterdag de Swift weggebracht. Zou dinsdag eind van de dag klaar zijn. Maar gisteren bleek al dat ze een dag langer nodig hadden. En vandaag hebben ze ook niet gehaald. Ze waren toch niet tevreden dus moet nu nog wer een dag langer wachten. Morgen 5 uur is die dan echt klaar (hoop ik).

Ik was er al bang voor dat het niet mooier zou worden. Heb de schadehersteller vooraf gewaarschuwd dat ik een zeikerd ben en geen kleurverschil accepteer. Kwam allemaal goed en was allemaal niet zo lastig. Blijkt dus toch minder eenvoudig dan gedacht.
Vertrouwen wordt nu wel wat op de proef gesteld. Ben benieuwd of ik straks een egaal-blauwe Swift kan ophalen.

De schade op de achterbumper en de steenslag op de voorbumper waren op een meter afstand niet zichtbaar. Kleurverschil zie je nog op 100 meter afstand :,(

Heb de Swift weer opgehaald. Het was eind van de middag dus al donker. Met een lamp even rond de auto gelopen en volgens mij hebben ze het nu heel aardig op kleur. Heb wel aangegeven dat ik morgen bij daglicht nog wel goed even ga kijken. Wat me wel opviel waren de swirls op de bumpers. Hebben ze dus het pas gespoten lakwerk alweer te ruw behandeld. Dat krijg ik zelf prima weg, vertrouw meer op mijn eigen polijstkunsten.
Zal morgen wel even laten zien hoe het geworden is.

Ja ben (helaas) wel een perfectionist.
Binnenkort wordt ie van top tot teen even goed gepolijst. Dan is ie weer echt superstrak.

Vandaag even goed met daglicht gekeken. Kleurverschil valt me 100% mee. Bumpers hebben een mooie diepe glans en alle schade is weg.
Staat dus weer een maagdelijke Swift.

Gisteren op Marktplaats nog tegen een originele bumpermask aangelopen voor de voorbumper voor een heel mooi prijsje. Vervangt de plastidip die er eerst op zat. Is een origineel accessoire van het GT-Pakket met een mooie uitsparing voor de kentekenplaats. Die steekt nu onbenullig ver uit.
Was me altijd te duur (150 euro) dus toen met de spuitbus gedaan maar voor 35 euro laat ik hem niet liggen natuurlijk.

Binnenkort kleien en polijsten en in de wax zetten, dan is ie weer helemaal mooi.
Blijkt ook echt een heel fijn autootje. Vooral na de verlaging met de Eibach Pro kit is het een feest op bochtige weggetjes. Ligt superstrak op de weg en hele scherpe besturing.

Met het kleintje erbij staan de cabrioplannen op een laag pitje. Had mijn zinnen gezet op een MX-5 als 2e auto maar dat is nu gewoon niet handig. Een leuke youngtimer zou nog kunnen maar om in zo'n auto zonder veiligheidsvoorzieningen nou de kids te vervoeren staat me tegen.
De Swift is op dit moment een auto die prima past bij de gezinssituatie. Doet het ook perfect. In plaats van cabrio rijden en wat sleutelen en opknappen mijn beperkte vrije tijd maar stoppen in het poetesen van de Swift en de 6. Geeft ook wel voldoening en is voor mij een leuk stukje ontspanning.

Kristian zei:
Met het kleintje erbij staan de cabrioplannen op een laag pitje. Had mijn zinnen gezet op een MX-5 als 2e auto maar dat is nu gewoon niet handig. Een leuke youngtimer zou nog kunnen maar om in zo'n auto zonder veiligheidsvoorzieningen nou de kids te vervoeren staat me tegen.
De Swift is op dit moment een auto die prima past bij de gezinssituatie. Doet het ook perfect. In plaats van cabrio rijden en wat sleutelen en opknappen mijn beperkte vrije tijd maar stoppen in het poetesen van de Swift en de 6. Geeft ook wel voldoening en is voor mij een leuk stukje ontspanning.

Heel begrijpelijk! En het is ook een heel mooi stel samen..

Was gewoon nieuwsgierig omdat je het tijdje noemde.

Btw mooie straat woon je ;)

Daarom, twee knappe auto's waar we veel plezier aan hebben. Die auto om aan te knutselen komt ooit wel weer een keer.
Mooi straatje hier ja. Tegenover ons toevallig twee grotere vrijstaande woningen, meerendeel is net als ons gewoon 2^1 kap.
De 'schitterende' auto van de overbuurman is ook nog te zien in de reflectie van de Swift.

Kristian zei:
De 'schitterende' auto van de overbuurman is ook nog te zien in de reflectie van de Swift.

Mooie klassieker, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om in een vage reflectie te zien of het een Ford, Volvo, Peugeot of iets totaal anders is. Mooie straat inderdaad (tu)

Een oude Transit van het rode kruis.... Maar, van de week is hem een bout van het luchtfilter in de motor geschoten hoorde ik dus zou me niet verbazen als het blok is overleden. Het geluid dat ie toen maakte was verschrikkelijk.

Ik tref het de laatste tijd niet op autogebied. Na de ruitschade van de 6 en de bumperschade van de Swift, vanavond een fijne melding op het dashboard van de Mazda. Met twee kleine kinderen in de auto maar rustig teruggereden naar huis vanavond. Auto reed verder prima. Mazda-assistance gebeld thuis en na een half uur kwam er een berger uit de buurt. Leek me niet handig om hem mee te nemen nu voor de kerst, ook omdat hij verder wel rijdt.
Googlen levert op dat het een software foutmelding kan zijn of een accu die niet helemaal fris meer is. Het i-stop (start-stop-systeem) symbool knippert ook continu.

Leuke bijkomstigheid is dat de 27e de garantie afloopt. Net maar een mail met foto naar de dealer gestuurd. Voor de 27e krijg ik hem niet meer bij de garage natuurlijk nu.
Morgen gewoon maar met de Mazda op familiebezoek en niet teveel naar de lampjes kijken. Accu nog maar even aan de druppellader gehangen zodat deze vannacht bij kan laden mocht dat nodig zijn. Testen van de accu leverde overigens niks geks op.

Balen, Kristina, maar shit happens. Als het een accu op z'n einde is, is dat wel snel in mijn beleving, maar wel een makkelijke oplossing voor de problemen. Lekker kerst vieren en succes ermee. Ik ben benieuwd naar de diagnose.

Als je na de 27e problemen zou krijgen snap ik het, maar nu heb je binnen de garantietermijn problemen. Kun je niet nog een plekje krijgen op de 27e?

Nachtje aan de druppellader heeft geholpen, vanochtend auto gestart en de melding was verdwenen. Vandaag een mooi eind mee gereden en geen problemen weer gehad.
Een massakabel was niet helemaal 100% vast dus die gisteren nog even goed aangedraaid. Had denk ik wel met de stroomvoorziening te maken. Is allemaal redelijk gevoelig natuurlijk met zo'n start-stop systeem.

Enige wat dus nu niet meer werkt is de i-stop. Die schijnt weer door de dealer ingeleerd moeten worden. Volgende week dus maar even heen en aan de computer hangen.
Als de accu trouwens gaar is, is dat nog wel een dure. Ik lees berichten over 375 euro. Leuk zo'n start-stop systeem maar ik vraag me af in hoeverre dat echt bespaart op de brandstofkosten en als je een nieuwe accu nodig hebt, ben je gewoon mooi de sjaak.

Verder de kerst niet door laten bederven hoor, de tijd is voorbij dat ik me zo druk maakte om zo'n stuk blik. Evt. garantieclaim zal ook wel loslopen na de 27e. Gisteren netjes een mailtje met foto gestuurd naar dealer.

Prima!

Start-stop systeem zet ik altijd standaard uit. Nu toevallig sinds de vorige tank aan laten staan om te kijken of het scheelt in brandstofverbruik.

Alles is weer zoals het wezen moet. Vanochtend is de MZ6 uitgelezen bij de dealer in Meppel. Accu had een vrij lage spanning maar was nog wel goed.
Zou te maken kunnen maken met een massakabel die wat los zat maar ook omdat we de afgelopen tijd maar weinig hebben gereden met de auto. Heeft daardoor weleens een weekje stil gestaan en dat vind een accu niet heel leuk.
Maar goed, het werkt allemaal weer, ook de i-stop.

Kristian zei:
Leuk zo'n start-stop systeem maar ik vraag me af in hoeverre dat echt bespaart op de brandstofkosten .

Niet heel veel. Een collega met een DS3 met nu 160.000 km op de teller heeft in zijn boordcomputer staan hoeveel minuten het stop-startsysteem (want dat is het technisch gezien) actief is geweest. Omgerekend naar euro's kun je er net een kop koffie en luxe broodje van halen.

Het start-stopsysteem is vooral ontwikkeld omdat het in de NEDC-cyclus de nodige grammen uitstoot scheelt. Als je ziet wat er allemaal aan aanpassingen gedaan worden vanwege dit systeem is het best ingrijpend. Van een dure accu tot meer sensoren tot zelfs een ander brandstoffilter die meer bestand is tegen drukpulsen in het brandstofsysteem.
Mazda gebruikt zo te lezen dus wel een echt speciale accu, die zijn ook niet met de normale tools simpel te testen.

Niettemin, het is opgelost. Hier had ik vorig weekend een soortgelijk akkefietje. Waar jouw melding nog oranje was, was het bij mij rood 'Stop onmiddellijk, kans op motorschade'. Ontstond toen ik wat gas bij gaf licht heuveltje op op de snelweg.
Koppeling in, ik hoorde niets geks. Rustig een paar banen naar rechts om de afrit te pakken en bij het tankstation gestopt. Kap los, alles was in orde. Opnieuw gestart, weg melding. Ook niet meer teruggekomen dus bij de 90k beurt lezen ze hem maar even uit. Mijn gokje, turbodruk even buiten bereik o.i.d.

Ontopic: Kun je hem wit houden? Hier wordt ie door het zout alweer grijs helaas...

De ds3 telt de tijd van start stop per rit. Op 80km waarvan 60km snelweg, 10km provinciale weg en 10km stad scoorde ik meestal zo'n drie minuten.

Terug
Bovenaan