Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Zeker een mooi alternatief. Had al eens op Marktplaats gekeken maar aanbod viel me wat tegen. Vaak wat minder frisse exemplaren. Maar over de grens kijken is dan zeker een goede optie. Ik ga me eens in zo'n Einser verdiepen!

De Swift heeft z'n onderhoud voor 2016 weer gehad en staat er weer stralend bij. Gisteren even snel gewassen en dan is het toch wel een erg fijn kleurtje.
Swift_zpsshbgdl9y.jpg

Schitterende foto! De achtergrond is misschien niet heel scherp en ik kan nog wat mierenneuken over wat donkere plekken, maar dat is onnodig. De auto houdt op waar de 'beweging' zogezegd door gaat in de felle kleuren - het heeft iets. Het was sowieso een mooie zonsondergang. Mooi vastgelegd (tu)

Dank je! Had ook alleen de smartphone bij de hand (Motorola Moto X Play). Daarna iets bewerkt met SnapSeed.

Zit altijd wel wat te kijken naar een leuke youngtimer wellicht i.p.v. de Swift. En dan liefst Japans en een beetje apart.
Een Xedos 6 vind ik dan geweldig maar het 2e type 323F is wat mij betreft ook ontzettend fraai. Wat was die auto destijds al modern! Vergelijk dat is met een Golf 3 of Astra F uit dezelfde tijd.
Even wat 'sound' filmpjes op YouTube bekeken van de V6 uitvoering. Erg lekker hoor! In Duitsland staan nog een paar hele mooie met weinig km.

1994-Mazda-Lantis-V6.jpg

Als je het kunt permitteren zou ik zeggen: doen!

Ik weet wel dat ik de auto bij de eerste plaatjes heel lelijk vond, dat heeft echter niet zo lang geduurd. Heb moeten wennen aan het ontwerp maar het model mag er zeker zijn! In deze tijden van 1 liter driecilinder turboblokjes is een compacte 2 liter atmosferische 6 cilinder pure verwennerij!

Voor minder als 4 mille heb je een hele mooie terwijl de Swift bij verkoop nog wel iets meer doet. Rond de 1200 kilo en een wat hoger verbruik dus die kosten zijn wel wat forser. Maar goed, daar heb je dan ook een zalige V6 voor....

Heb een zwak voor het model. Prachtig gestroomlijnd met die mooie kleine koplampen, stijlloze deuren etc. Wat mij betreft valt er wel iets meer voor te zeggen dan alleen de zescylinder in het vooronder.

Geen airco past wel bij het type auto. Scheelt gewicht en kost geen vermogen.
Wel aan de prijs maar een goede EP3 is echt zeldzaam aan het worden.

Kristian zei:
(...) maar een goede EP3 is echt zeldzaam aan het worden.

Zeker waar, maar hoe bedoel je dat? Het kan inderdaad lonen om extra info te verzamelen over afschrijving icm de voorspelde te rijden kilomters, omdat ze inderdaad zeldzaam worden. Anders vind ik hem te duur. Een Swift/323F/Civic zijn met de gegeven motoriseringen drie verschillende auto's. Misschien is het beter om te achterhalen wat voor type auto je echt trekt en of je hem regelmatig op die wijze kunt gebruiken. Voor drie pret ritjes per jaar zou ik lekker de Swift houden. Of gewoon spontaan een auto kopen, daar is soms ook niets mis mee :}

Deze week heeft de Mazda een beurt gehad (40.000 km). Toen heb ik ook aangegeven dat ik niet blij was met een aantal beginnende roestpuntjes. Dealer gaf aan dat de auto's op een aantal punten te schraal gespoten zijn. Bijv. plaatwerk rondom de kofferklepopening. Zijn inmiddels meer probleemgevallen bekend....
Ook is de roestbescherming in wielkasten en aan de onderzijde vrijwel afwezig. Ik heb zelf al wat maatregelen getroffen en ik heb gewoon 12 jaar carrosseriegarantie maar helemaal lekker zit het me niet. Doe je er niets aan dan ben je over een jaar of wat echt aan de beurt. Geen goede reclame voor een merk dat op dit moment alles goed lijkt te doen.

Of ik neem nu zelf alle mogelijke voorzorgmaatregelen en ik geniet nog een jaar of 3 a 4 van deze auto die verder heel fijn is en er fantastisch uitziet, of ik ruil hem in voor bijv. een Focus Wagon van 2015. Hoeft er weinig bij en je rijdt 3 jaar jonger maar qua auto wel een stapje terug.
Neig nu naar het tweede maar besef me ook dat elke auto wel zijn dingetjes heeft.
Heb overigens geen zin om weer heel veel geld te gaan neerleggen voor wat nieuws. Qua ruimte is een C-segment stationcar overigens wel ruim zat hoor.

Die 3-cylinder zou het mij prima kunnen doen. Maar goed, het is even een voorbeeld en een 1.5 Ecoboost met 150 pk is ook een optie.

Ik dacht dat ik een lastige was met auto's qua kort rijden en lang nodig om te zoeken en beslissen ;)

Dat is balen zeg!! Ook erg jammer voor Mazda wat het juist zo lekker doet op veel gebieden. Zou zonde worden als ze dan weer als roest gevoelig te boek komen te staan.

Ik niet denk dat je heel gelukkig gaat worden met de overstap naar een Focus. Tuurlijk is dat een meer dan prima auto, maar de 6 is wel een stuk meer auto. Op alle punten beter imo. De Focus stond ook al op je eerdere optielijstjes toch?

Ik zou lekker de 6 blijven rijden. At the end heb je gewoon garantie op wat er ook gaat komen mbt roestvorming lijkt me. En je rijdt een veel mooiere auto.

Verder: ALS, dan sowieso de 1.5. De 1.0 is voldoende maar meer ook echt niet. Beetje bepakt of vlot invoegen en je voelt tekort.

@BMW Power: Als je nog voor een CX-3 gaat, zeker investeren in een goede anti-roestbehandeling. Af fabriek is er weinig/niets gedaan en voor een paar honderd euro heb je daar geen omkijken naar. Zeker als je hem langer wilt rijden een aanrader.

Qua auto is zo'n Focus zeker een stapje terug. Maar hoeveel auto heb je nodig natuurlijk en qua handelbaarheid (en ook zitcomfort) ga je er wel op vooruit. Maar goed, ook een Ford is niet per definitie foutloos (en roestvrij).

Als perfectionist heb ik gewoon de balen dat de Mazda nu een steek laat vallen. Dan heb ik snel de neiging om hem een schop te geven. Maar goed voor de rest blijft het natuurlijk gewoon een goede en fijne auto.

Focus is zo de enige auto die ik als opvolger kan bedenken. Stond vorig jaar en had toen op een haar na een MY2015 First Edition gekocht. Rijdt meer dan prima, ziet er goed uit en kwaliteit schijnt goed te zijn.
Maar goed, ik zal de reacties hier eens in de gaten houden en kijken of de teleurstelling wat minder wordt en dan de balans eens opmaken.

Voordeel is wel dat ik de Mazda vorig jaar zo scherp heb kunnen kopen dat de afschrijving nihil zou kunnen/moeten zijn.

Ik zou ook de 6 houden, als er dan toch iets anders moet komen dan gewoon nu eens doorpakken en een 3-er nemen.

Civic Tourer zou ook kunnen nog.

3-serie Touring F31 in goede uitvoering is over een jaar of twee betaalbaar. Zeker een waardig opvolger.

Kristian zei:
3-serie Touring F31 in goede uitvoering is over een jaar of twee betaalbaar. Zeker een waardig opvolger.

Dan zou ik daar op wachten. Je zit nu al jaren te twijfelen over een 3 Touring. Dat zul je blijven doen tot je er een hebt. ;)

Geen of nauwelijks afschrijving helpt zeker bij zo'n beslissing ;)

Ik snap je wel hoor, had een beetje hetzelfde met de A. Maar daar waren het vooral ergernissen waar je elke keer weer mee geconfronteerd wordt als je ermee rijdt, dat is hier niet het geval. En daarnaast zoals gezegd: het is garantiewerk.

Wel vreemd, want volgens mij was het bij het vorig model 6 al een issue, dus zou verwachten dat ze het wat beter hadden aangepakt bij jou model.

Ik hoop dat een CX-3 er minder last van heeft ;) :D Maar dat zal over een paar jaar pas gaan blijken, aangezien het model pas een klein jaartje rond rijdt.

Je kan nu gewoon lekker gaan kijken naar een andere auto zonder op het moment van bezichtiging de druk te hebben snel een beslissing te moeten maken. Kijk gewoon wat goed voelt.
Jouw gevoel mbt de Mazda snap ik helemaal. En perfectionist als je bent, zit dat niet lekker.

Die nieuwe focus vind ik toch echt wel een geniaal mooie wagen, maar persoonlijk zou ik lekker doorrijden.
De mazda is idd een klasse hoger.

Investeer in een goede gedegen anti roest behandeling en laat desnoods de punten die te schraal zijn gespoten opnieuw en goed doen.
Is wel weer een forse investering uiteraard en dwingt je eigenlijk tot de wagen echt langere tijd te houden.

Is er geen coulance vanuit Mazda zelf??

Roest van buitenaf is lakgarantie en 3 jaar zijn voorbij. Liever dat ik het zelf (laat) bijwerken op een goede manier dan dat de garage het simpel bijstipt en het een jaar later weer roest. Destijds met de Trabant redelijk wat ervaring opgedaan hoe je goed roest behandelt.
Komende jaren roest dan ook niets meer.

Klasseverschil kan ik goed mee leven overigens. Beleef net zoveel plezier aan de Swift als aan de Mazda. Een moderne C-segmenter is comfortabel en luxe zat natuurlijk.

Zit het grootste probleem dan niet gewoon tussen de oren? Word je niet enorm onrustig van altijd het perfecte najagen? Altijd de graal zoeken? Je hebt 12 jaar garantie, het probleem wordt niet ontkend door Mazda en het ding bevalt verder goed. Ben je toch klaar? Desnoods vraag je of de mazda dealer een keer wil vastleggen wat precies de procedure is als de roest wel een issue begint te worden.

Klopt, is met name een gevoelsmatig probleem. Kan er van balen dat zoiets simpels als een fatsoenlijke roestbescherming schijnbaar nog steeds teveel gevraagd is. Korte termijnvisie om nu een aantal euro's op elke auto te besparen zonder na te denken over de gevolgen. Je verwacht van een groot bedrijf dat ze toch slimmer zijn.... Heb daar bij aanschaf ook geen seconde over nagedacht. Na de issues met oudere modellen ging ik er blindelings vanuit dat ze inmiddels bijgeleerd zouden hebben bij Mazda.

Maar misschien is het juist wel de bedoeling dat auto's tegenwoording na 10 jaar uit elkaar vallen. Ze willen toch graag dat je regelmatig wat nieuws koopt. Wat ik zo her en der hoor is dat de huidige auto's over het algemeen minder goed beschermd zijn als een jaar of 10 a 15 geleden. Schijnt bij meer fabrikanten zo te zijn.

In Duitsland krijgen alle nieuwe Mazda's als ze in Antwerpen komen een aanvullende roestbehandeling. Daar wordt het probeem dus onderkend. Overigens ook voor Scandinavië.

Weet je overigens zeker dat je auto geen schade heeft gehad oid? Ze zijn nog redelijk jong, maar over de Mazda 3, 6 en CX-5 vanaf 2012 kan ik - nog - niet echt roest issues vinden.

Zoals gezegd zou ik lekker nog even doorsturen met de 6. Het is een schitterende wagen en je hebt hem nu goed behandeld. In de toekomst kan je altijd nog aankloppen bij de dealer. De suggestie van 's velthuis' is een goede: met de dealer afstemmen hoe het proces gaat lopen mocht er meer roest naar voren komen.

En over 1 a 2 jaar kan je dan de overstap maken naar een F31.

Dan rijd je komende 2 jaar en de jaren erna in een veel mooiere en lekkerdere auto dan een Focus (waar opzich natuurlijk ook niets mis mee is).

meh zo'n bmw is natuurlijk wel leuk, maar ook erg aan de prijs (of relatief oud).

maar ja, dat kwam bij de keuze voor zijn huidige mazda ook al naar voren.

Hmm, en ik dacht nog wel dat die 6 zo perfect was! Elke auto heeft wel wat en zo lang je niet het geld uit wil geven aan een volle BMW, blijft die door je hoofd spoken. Ik zou lekker die 6 blijven rijden en misschien alvast navraag doen over de garantieafwikkeling van de roest.

Ik geloof ook niet dat een BMW de heilige graal is. Fantastische auto zeker, maar heeft ook vast zijn problemen. E91 benzinemotoren waren bijv. ook niet probleemloos. Nee, ik moet sowieso loslaten dat ik de perfecte auto vindt. De Honda was dat ook niet trouwens.... Die begon na 5 jaar ook op het dak te roesten onder het rubber van de voorruit.

De 6 is verder absoluut een meer dan prima auto met een paar hele grote pluspunten (uiterlijk, zuinigheid, rijeigenschappen) en een paar kleine minnetjes (zitpositie, bekleding, onoverzichtelijk, bouwkwaliteit op details). De roest rekenen ik echter wel als een zwaarwegend minpunt. Omdat ik daar nu even van baal weegt dat op dit moment even zwaarder als de pluspunten. Ik hoop dat de balans binnenkort weer anders is.

Roest komt niet alleen bij de 6 voor maar ook bij de 3. CX-5 nog niets over gelezen maar zelfde basis en generatie. Is op dit moment allemaal nog vrij onschuldig natuurlijk maar hoe is het (als je er niets aan doet) over een aantal jaren? Om te illustreren dat het niet zomaar een argument is om een andere auto te kunnen aanschaffen onderstaand 'album' met foto's van internet en een aantal van mijn eigen auto.

foto's roest Mazda 3 BM en 6 GJ

Van de N20 motor (geleverd in de huidige x20i en x28i) hoef je ook niet echt vrolijk te worden. Ik heb ze al diverse malen op mijn werk langs gehad. Klinken zowel stationair als tijdens het rijden heel beroerd (rauw als een diesel), ratelen erop los als een 1.4 TSI, en zo op internet lees je er ook verhalen over dat er diverse blokken bij 50 a 60000 km al in de soep zijn gelopen door onvoldoende koeling, en losse metaaldeeltjes in de motor. Echt zuinig zijn ze ook niet, dik 1000 km in een 220iA gereden, daarbij kwam ik gemiddeld op 1 op 12 uit.

@Enzo: Wist ik niet maar natuurlijk heeft elk merk zo z'n dingetjes. En dan is de vraag wat erger is, een bruin randje of een opgeblazen motor.....
Technisch (op een bepaalde lichting Skyactiv-diesels na) blijft het spul bij Mazda wel heel.
Overigens loopt die van mij ook erg rauw hoor stationair. Schijnt door de hoge compressieverhouding te komen.

Dan toch maar een "Das beste oder nichts" opzoeken :)

Het is natuurlijk belachelijk dat een 3,5 jaar oude auto dit soort roestpuntjes heeft. Ook al is ie net uit de officiële fabrieksgarantie.

De dealer gaf aan het probleem te kennen, bij meerdere 6en gezien, maar heeft ie ook nog wat concreets over jou beginnende plekjes gezegd?

Tja ze kunnen een claim maken maar dealer raad me aan het zelf wat bij te werken. Zijn ervaring was dat het met spuitwerk niet per definitie mooier/beter wordt. Moeten ze ook uitbesteden. Tja, is een beetje makkelijk er vanaf maken natuurlijk. Anderzijds denk ik ook dat ik het zelf veel beter en mooier kan oplossen plus dat de roest dan ook echt weg is en blijft.
Maar goed, als de puntlasjes aan de buitenzijde al gaan roesten, wat kan ik dan in de holle ruimten verwachten. Daar zit nog minder lak en conservering in de vorm van was/tectyl wordt af fabriek niet aangebracht. Moet ik dus ook allemaal (laten) doen. Of niks aan doen want 12 jaar garantie tegen doorroesten.

Dat is balen van de Mazda zeg! Dat verwacht je inderdaad niet van zo'n jonge auto, ongelooflijk eigenlijk.... Ik snap je twijfel, zou er zelf ook niet zo'n goed gevoel meer bij hebben.

Kom op, je gaat zo'n schitterende 6 toch niet inruilen voor een 13 in een dozijn focus *-)
Zorg dat de 6 extra roest protectie krijg en geniet nog even van deze fantastische bolide.

Als je de auto nu eens vergelijkt met een vrouw. Die word toch ook niet ingeruild als er een grijze haar komt? Verfje er tegen aan en klaar.

Mee eens. Eerste reactie is 'weg met die roestbak' maar zonde om overhaast iets te kopen waar je vervolgens niet gelukkig van wordt. Gewoon goed behandelen en beschermen is meest logische keuze. Niet te hopen dat Mazda's straks (weer) de naam krijgen van roestbak. Is ie straks aan de straatstenen niet kwijt te raken.

A3-White zei:
Als je de auto nu eens vergelijkt met een vrouw. Die word toch ook niet ingeruild als er een grijze haar komt? Verfje er tegen aan en klaar.

Nou dat zou ik niet te hard roepen.
Bijna dagelijkse kost dat moeders de vrouw aan de kant wordt geschoven voor een jong fris exemplaar.
En wees nu eerlijk, af en toe ruilen is toch wel zo leuk, vooral die eerste ritjes zijn altijd zo fijn en lekker :}:T

Uiteraard gekkigheid, maar wat ik bedoel een hedendaagse moderne auto heb je niet voor de rest van je leven meer, die tijd is volgens mij echt wel geweest.
Zo'n nieuwe focus zij mij heel erg kunnen bekoren bijvoorbeeld, kijk het nog een jaartje aan zou ik zeggen.

Kristian zei:
Tja ze kunnen een claim maken maar dealer raad me aan het zelf wat bij te werken. Zijn ervaring was dat het met spuitwerk niet per definitie mooier/beter wordt. Moeten ze ook uitbesteden. Tja, is een beetje makkelijk er vanaf maken natuurlijk. Anderzijds denk ik ook dat ik het zelf veel beter en mooier kan oplossen plus dat de roest dan ook echt weg is en blijft.
Maar goed, als de puntlasjes aan de buitenzijde al gaan roesten, wat kan ik dan in de holle ruimten verwachten. Daar zit nog minder lak en conservering in de vorm van was/tectyl wordt af fabriek niet aangebracht. Moet ik dus ook allemaal (laten) doen. Of niks aan doen want 12 jaar garantie tegen doorroesten.

Maar het is beginnende roest achter de achterklep toch? Niet je lak die je vanaf buiten ziet? Ik zou het lekker door de dealer laten oplossen. En dan zorgen ze maar dat t netjes gebeurd.

Roestbak zal wel meevallen. De tijd dat de randen van wielkasten of achterklep roesten duurt hopelijk nog wel 10 jaar mag ik hopen ;)

Heb bij de Aygo die we hebben gehad ook roest gehad onder deurrubbers. Is toen door de dealer hersteld. Nog geen 3 maand later was de roest weer terug. Toen zelf gedaan en 2 jaar later nog steeds roestvrij. Was toen ook balen maar een auto uit een heel andere prijsklasse natuurlijk.

Vi Bilägare: rosttest Mazda's
Deze website test auto's op roestbestendigheid. Op zich scoren de huidige Mazda's niet slecht. Met dien verstande dat ze daar een aanvullende behandeling hebben gekregen en hier in Nederland dus niet....

Voor de vrouw:
https://ww3.autoscout24.nl/classified/283715826?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/286904469?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/287776603?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/289177078?asrc=st

Voor jezelf:
https://ww3.autoscout24.nl/classified/287790033?asrc=st (waren toen de problemen met de ketting al opgelost?)
https://ww3.autoscout24.nl/classified/285575554?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/283364918?asrc=st :}(tu)
https://ww3.autoscout24.nl/classified/288498489?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/289436964?asrc=st
https://ww3.autoscout24.nl/classified/283187373?asrc=st

Kosten neutraal te doen denk ik zo. :}

Terug
Bovenaan