Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Nou, de bewuste Focus gaat het niet worden. Prijs die ik voor de Mazda krijg is lachwekkend laag. Zeg dan meteen dat je hem niet wilt verkopen. Ik snap dat ze ook een boterham moeten verdienen en op beide auto's wat winst willen maken maar dit was echt een grap. Scheelt weer een ritje naar Hardenberg.
Zo kan ik een auto ook scherp aanbieden. Denk ook dat dealer liever een inruilauto uit andere prijsklasse ziet.

Kristian zei:
Nou, de bewuste Focus gaat het niet worden. Prijs die ik voor de Mazda krijg is lachwekkend laag. Zeg dan meteen dat je hem niet wilt verkopen. Ik snap dat ze ook een boterham moeten verdienen en op beide auto's wat winst willen maken maar dit was echt een grap. Scheelt weer een ritje naar Hardenberg.
Zo kan ik een auto ook scherp aanbieden. Denk ook dat dealer liever een inruilauto uit andere prijsklasse ziet.

Bedrijven die auto's aanbieden tegen een scherpe prijs geven in het algemeen ook weinig voor de inruilers.
Tegen een hele scherpe prijs kopen en de hoofdprijs voor je inruil is een utopie. Of er is iets mis.

Kristian zei:

Ach, je had eerder al gezegd:
Als het tegenvalt zet ik bij mezelf de knop om en rij ik verder met de 6

Het knopje moet dus nu dan maar definitief om. Ook geen straf hoor want rijden doet de 6 absoluut perfect. En vast nog vele jaren zonder gekke dingen.
Rand rond kofferbak is ook weer perfect. En de rest zal ik voor mijn gemoedsrust ook goed conserveren.

Niet de hoofdprijs willen geven is tot daar aan toe, dit was eerder een belediging. Grijze Focus in Dalfsen is 2.000 duurder en dat had ik waarschijnlijk teruggezien in de inruilprijs. Broekzak vestzak.....

Herkenbaar. Ook bij een auto gestaan waar ze echt niet meer inruil konden bieden. Uit principe zou ik daar al geen zaken meer doen. Uiteindelijk 5k (!) meer ontvangen via een opkoopsite. Net zo makkelijk..

Iets zegt me dat je voorlopig toch nog blijft rond kijken ;)

speedtouch zei:
Kristian zei:

Ach, je had eerder al gezegd:
Als het tegenvalt zet ik bij mezelf de knop om en rij ik verder met de 6

Precies, je mag dat autobedrijf wel een bedankje sturen.. dat zij jou helpen de (juiste i.m.o) knop om te zetten;)

Knopje kan nu inderdaad om en de focus kan weer terug op de Mazda. Hij reed vanochtend ook weer erg fijn moet ik zeggen (zoals in een ander topic ook blijkt zit het allemaal tussen de oren).

Maar zo had ik het nog niet gezien. Misschien moet ik ze inderdaad wel bedanken :)

En misschien moet ik de Mazda maar even trakteren op een setje Silvervision lampjes en een setje nieuw 19 inch zomerrubber.... Vooral die laatste uitgave voorkomt wel dat ik weer ga rondneuzen op gaspedaal.

De Mazda mag zich dit jaar als caravantrekker gaan bewijzen. Na een tent en vier jaar vouwwagen onlangs een zo goed als nieuwe (compacte) caravan gekocht. Nu al zin om hem erachter te hangen.

Kristian zei:
De Mazda mag zich dit jaar als caravantrekker gaan bewijzen. Na een tent en vier jaar vouwwagen onlangs een zo goed als nieuwe (compacte) caravan gekocht. Nu al zin om hem erachter te hangen.

Heb je die trekhaak er iig niet voor niets onder gehangen ;)

Gefeliciteerd! Foto?

Wordt het een verre reis? Zal toch prima moeten lukken met de 6.

Leuk Christiaan, en goed nieuws dat de 6 blijft, ontzettend mooie wagen in nieuwstaat die van jou, je past er zo ontzettend goed op.
Veel plezier met je nieuwe caravan (tu)

Trekhaak wordt nu goed gebruikt. Gelijk de test of ik hem deugdelijk heb bevestigd vorig jaar......
Ik denk dat het Denemarken wordt maar wellicht eerste jaar met sleurhut wat dichterbij en dan bijv. Zuid-Limburg.

Mazda moet hem goed kunnen trekken. Caravan weegt leeg 900 en nog wat en mag tot 1300 kg worden beladen. Mazda mag max. 1300 trekken. Eigenlijk best weinig, de Civic mocht 100 kg meer.

KNAUS-SPORT-400-LK-1.jpg

Knaus 400 LK Sport

Gisteren even meegereden in een Golf 7 Highline 2.0TDI met alles erop en eraan. Ding had al 220dkm gelopen maar petje af voor kwaliteit en afwerking interieur. Nog helemaal kraak- en rammelvrij en overal hele mooie materialen toegepast. Natuurlijk heb je het in dit geval wel over een auto van minimaal 40 mille maar in mijn Mazda ziet het er absoluut minder hoogwaardig uit (maar is het gelukkig wel rammelvrij).

Erg leuk, mooie caravan Kristian(tu)

Zelf ben ik op gegroeid met sleurhut vakanties, dus ik kan ze erg waarderen. Alleen de reis er naartoe is al een feest, het kan me niet vergenoeg zijn *-)

Kan het zijn dat ik je vrijdag nog heb zien rijden met de vouwwagen?
Erg mooie caravan, net als S-RS kan ik ze erg waarderen, helemaal een Knaus als deze.
Veel plezier ermee en fijne vakanties toegewenst!

Dank jullie. Het rijden met de combinatie is wel even wat anders als met de klapkar. Nog geen meter mee gereden, hij is netjes thuis afgeleverd.
Knaus is wel een mooi caravanmerk. Degelijk spul en al een lange traditie. Deze is net een jaar oud dus ik vermoed dat we er nog lang mee toe kunnen.

@Tomolino: dat was ik ja. Voor verkoop nog even twee nieuwe bandjes onder de vouwwagen laten zetten. Waren inmiddels 6 jaar oud en verkoop alleen iets als het goed is.

Kristian zei:
Dank jullie. Het rijden met de combinatie is wel even wat anders als met de klapkar.

Daar ben je zo aan gewend ;) Met de sleurhut draai ik altijd de A28 op bij Rogat ri Zwolle. Dat is een vrij scherpe oprit en dan denk ik altijd hoe gaan we het dit jaar weer veilig thuis krijgen. Bij Zwolle weet je niet beter en ben je weer aan het gehobbel/getrek aan de achterkant gewend.

Een juiste belading maakt overigens een wereld van verschil hoe strak de caravan achter de auto ligt, dus denk daar even goed over na tijdens het inpakken. Helaas zie je jaarlijks weer vele Nederlanders op de weg die er totaal geen kaas van hebben gegeten.

Mooie caravan.
Nu nog even de wieldopjes matchen met de Mazda.:p
WG446030-Wieldoppen-los-TERRY-zilver-13-14-15-16-inch.jpg

Bij benadering, he. Was de beste match die ik kon vinden.;)

Afgelopen weekend proef gekampeerd. Camping in Winterswijk op steenworp afstand van een van de grootste Kampeerwinkels. Alles wat nog ontbrak aan de kampeeruitrusting mooi kunnen halen daar.

Wieldopjes is wel een goede tip. Lichtmetalen velgen is me net wat te gek maar de kale stalen velgen ogen wel erg..... kaal.
Moeten natuurlijk wel in gunmetal zijn, passend bij de zomervelgen van de Mazda en de striping op de caravan.

De Mazda heeft het prima gedaan als caravantrekker. Verbruik op terugweg was net geen 1:10 en dat is lang niet gek. Heeft ook kracht genoeg om hem vlot op snelheid te krijgen. Fijne combinatie dus.
En leuk dat die witte stationcar steeds veel bewonderende blikken krijgt. Viel me afgelopen weekend weer op. Ook mensen die hem zo mooi vinden dat ze een praatje met je aan gaan. Buren op de camping hadden een Mazda 5 met Knaus Sport. Ook wel weer grappig.

Foto voor vertrek:

Het is ook gewoon een mooi ding! Niet miepen over de afwerkingskwaliteit van het interieur, maar lekker gaan rijden.

Wat 't caravannen betreft: geen ervaring mee, maar ik kan me indenken dat 't een fijn gevoel geeft om je eigen hut ergens mee naartoe te slepen. Maar om zo'n vehikel nu met 'Sport' te betitelen?..

Haha, Elco, omdat de toevoeging "sport" kennelijk verkoopt. Er zijn diverse auto's ook met deze toevoeging, die niets maar dan ook helemaal niets met sport of sportiviteit te maken hebben. Tijdje terug hadden we de "comfortabele" Audi a4 sport editions. Met standaard automaat. Sport??

Tja, en "Knaus Burgerlijk" of "Kip Hobbelhok" is ook niet bepaald pakkend, qua naam
[/offtopic]

@Kristian, leuke combi, mooi dat het bevalt en dat de Mazda het goed doet als trekauto.

Prachtige samenstelling hoor die Mazda van je. Ik kan hem ook altijd zeer waarderen als je een mooie ziet op de Nederlandse weg.

Weet niet of de LM velgen dan ook direct 19 inch moeten zijn. Maar de zeldzame caravan die ze heeft (en ja je ziet ze) is wel netjes! Maar ja....nette combi zo. Lijkt bijna alsof je over de kleuren hebt nagedacht. ;)

Mooie caravan hoor!

Wij gaan binnenkort even een weekendje weg en hebben een Knaus sport 450 gehuurd om even te testen hoe het gaat. Met de zomervakantie hebben we een Eifelland 520TKM gehuurd voor 3 wkn Zweden. Trouwens compleet met inventaris.

We huren omdat het de eerste keer is dat we zelf met een caravan gaan rijden, mocht het bevallen huren we een volgende keer gewoon weer.

Raar dat de Mazda maar 1300kg mag trekken. Een 626 uit bj 2000 (2.0L 116pk) mag al 1500kg trekken. Een Carisma mag ook al 1475 trekken (1,8 gdi).

Alvast een goede vakantie!

Dat is niet helemaal zo. Mazda 626 weegt 1175 kg, maar mag 1500 trekken. Carisma weegt 1190 kg en mag 1475 trekken.

Overigens is het wel verstandig dat het trekkende voertuig gelijk of zwaarder is dan de caravan.

Mijn vrouw rijd in een DS3 so chic met de 3cylinder 110 pk motor en deze mag bijna 1200 kg trekken (auto weegt 1045kg). De citroen dealer zei dat de auto meer aan kan maar doordat de uitstoot dan boven een bepaald getal zou komen is het te trekken gewicht minder.

Dit zou natuurlijk bij de 6 ook kunnen zijn.

Tja dat Sport zie ik er ook niet helemaal vanaf hoor. De Sport is gewoon de goedkopere lijn onder de Sudwind. Kleuren passen inderdaad goed bij de auto zo.

Trekgewicht van de 6 ligt niet heel hoog. De 6 met 165pk mag 1500kg trekken en een CX-5 zelfs 1800 kg. In de praktijk zijn de 20 pk t.o.v. mijn 145pk versie niet heel erg duidelijk voelbaar. Koppel is ook hetzelfde.

Gezien het gewicht van de auto (1280 kg) is die 1300 kg trekgewicht wel prima. Motorisch kan ie dat ook prima trekken.
Franse auto's mogen vaak veel trekken maar of je daar nou zo gelukkig mee moet zijn..... Een grote caravan achter een Clio lijkt mij nou niet echt ideaal.

Zal ook niet zo snel een grote caravan achter een Citroen ds3 hangen, gelukkig hebben we een andere auto voor het trekken van de sleurhut.

Vind het knap dat Mazda het gewicht van de auto's zo laag kan houden, de 6 is niet de kleinste ;)

Kristian zei:
Franse auto's mogen vaak veel trekken maar of je daar nou zo gelukkig mee moet zijn..... Een grote caravan achter een Clio lijkt mij nou niet echt ideaal.

Nee idd, de DS break van een docent van mij heeft iets van 2 ton op kenteken als trekgewicht. Door een bepaald regeltje bij de RDW heeft die dat voor elkaar gekregen.
Achter een clio moet je niks hangen. Is het ding echt te licht voor.

Elco zei:
Het is ook gewoon een mooi ding! Niet miepen over de afwerkingskwaliteit van het interieur, maar lekker gaan rijden.

Wat 't caravannen betreft: geen ervaring mee, maar ik kan me indenken dat 't een fijn gevoel geeft om je eigen hut ergens mee naartoe te slepen. Maar om zo'n vehikel nu met 'Sport' te betitelen?..

Iets wat natuurlijk voor nagenoeg alle auto's ook opgaat... Hoe vaak zou een M5 of een 911 zijn bestuurder zwetend en gesloopt laten uitstappen?

Allereerst, wat een mooie combi zo Kristian. Heerlijk om mee te gaan kamperen. Doen we hier sinds twee jaar ook weer nu we een dochter (en over 1,5 week volgt nummer 2) hebben.

Kristian zei:
Gezien het gewicht van de auto (1280 kg) is die 1300 kg trekgewicht wel prima. Motorisch kan ie dat ook prima trekken.

Eh ja, 1500 kg mag mijn station trekken met de 1.2TCe130. Gaat wel prima overigens, althans binnen Nederland. De echte test volgt volgend jaar wanneer we weer naar Kroatië rijden. Zou prima moeten gaan aldus anderen met dit motorblok of zelfs de zwakkere TCe115.
Combi ziet er hier nagenoeg hetzelfde uit, met sleurhut Adria Adora 462.

Inderdaad, vergelijkbaar plaatje. Auto ietsje kleiner, caravan ietsje groter.
Fijn kampeermiddel zo'n caravan inderdaad. Hier ook met twee kleine kinderen, eentje van 7 maand en eentje van 5 jaar. Met het opklapbare stapelbed in de Knaus prima te doen. En als ze groter worden dan kunnen ze ook in een bijzettentje of uitbouw van de voortent.

Vandaag de C5 break Hdi (110pk) omgeruild voor een Mondeo station (1,8 125 pk) deze mag ook 1450kg geremd trekken, zal vooral het koppel missen van de C5. Gelukkig heb ik geen haast.

@ adinsx, sterkte voor over 1.5 week!

Dat moet vast ook goed gaan met de Mondeo. Lekkere stevige en stabiele auto lijkt me. En haast moet je met een caravan ook helemaal niet hebben.

Ik wil binnenkort de remklauwen van zowel de Swift als de 6 lakken. Ziet er bij beide auto's nu niet zo netjes meer uit. De Swift heeft achter trommels die behoorlijk roestig zijn.

Zijn setjes te koop van Foliatec maar Hammerite wil ook prima. Alleen welke kleur..... Makkelijkste is zwart, dat past bij beide en kan ook op de trommels. En anders zou rood of blauw kunnen alleen lijkt dat wellicht ook al weer een beetje fout.....
Zilvergrijs ziet er dan het meest oem uit.
Wat zouden jullie doen?

Op de Swift mag het idd wel wat opvallender. Mazda hou ik gewoon maar zilver denk ik ja.

IMG_20160704_190505543_HDR_zpshzkwej5a.jpg

Beide auto's op 1 foto.

Stomme trommels op de Swift. Was het een Exclusive geweest dan had ie netjes schijven achter gehad. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Eigenlijk zijn trommels achter wel net zo handig. Schijven achter worden vaak te weinig gebruikt bij het remmen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur.

De Mazda heeft de Knaus zonder problemen naar Luxemburg gesleurd. Is natuurlijk niet ver maar nog best wat klimwerk gehad onderweg nabij Luik en Verviers en ook rond Luxemburg. Zo rond de 4.000 tpm trekt ie het best en sleurt ie hem zo de heuvels op. Gemiddeld verbruik is 1:9 met de caravan erachter, ook niet heel slecht volgens mij.
Nu staan we heerlijk in Zuid-Limburg en da's ook geen straf.

vanochtend in Troisvierges
IMG_20160814_113352037_zpsvkzutbcv.jpg

En vanmiddag in Gulpen
IMG_20160814_133020186_zpsmitbbigy.jpg

Oja, toch een probleempje gehad, vanmiddag luid gepiep op de snelweg en de melding 'controleer bandenspanning'. Zo op eerste gezicht niets kunnen ontdekken en na een korte inspectie doorgereden. Melding geeft ie nog steeds dus morgen even de spanning controleren en systeem resetten.

Terug
Bovenaan