Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Kristian zei:
Collega wees me op een actie van Toyota waar je zo'n ding kan winnen als je een proefrit maakt. Ik maak eigenlijk nooit zomaar proefritten maar nu toch eens gedaan. Dealer zit vlakbij ook. En eigenlijk wilde ik ook weleens weten hoe zoiets nu rijdt. Wordt veel over geschreven, mensen zijn er lyrisch over of vinden hem verschrikkelijk.

Maar mocht ik hem winnen dan gaat ie direct in de verkoop voor echt wat leuks. ;-)

Goed dat je dit vermeld hebt! Dankzij dit bericht ga ik straks ook een rit maken in een Prius!

Goed werk ook met de Remmen van de Swift(tu)

Zal ongetwijfeld een zeer goede wagen zijn zo'n Prius, maar mijn hemel wat een lelijk ding, sorry *-)
Die Mazda van je is vele malen mooier.

Bofkont zei:
maar mijn hemel wat een lelijk ding, sorry *-)
Die Mazda van je is vele malen mooier.

Dat waardeer ik juist zo in die Prius. Uitgesproken meningen. Afgelopen maand richting oost europa gereden. Dan kom je héél veel autotrailers tegen met nieuw blik. Ik heb er zo'n 25 geteld. Alles, maar dan ook werkelijk alles wat daar op stond was inwisselbaar. Van die plus minus 200 nieuwe auto's die ik gezien heb waren er welgeteld 2 met een opvallende kleur (turqoise vitara's), een paar rode en de rest was allemaal grijs, witgrijs en zwartgrijs blik. Ik zou niet eens weten welke merken er verder op stonden. Het lijken wel wasmachines, allemaal hetzelfde. In Zilina keek ik uit over de parkeerplaatsen waar nieuwe Kia's stonden. Dat had willekeurig ieder ander model kunnen zijn, allemaal hetzelfde. Het kan dan best mooi zijn, dat doet imo aan de eindeloze saaiheid niets af. Dan is zo'n Prius, i3, cactus- achtige verschijning ineens heel verfrissend. Ik mis de ballen bij de fabrikanten om weer eens met echt nieuwe concepten te komen. De tijd zou toch best rijp moeten zijn voor nieuwe initiatieven.

Ben ik het wel mee eens. Als ik prive mijn centen moe stukslaan op een auto dan wil ik ook iets aparts, wat niet op elke straathoek staat. Mijn vorige auto, de Civic voldeed daar nog meer aan als de Mazda die een stuk gewoner is. Een Cactus is ook de enige franse auto die ik best zou willen hebben.

De 6 en Swift doen zonder opvallendheden hun werk. De Mazda een paar weken geleden zelf een goede anti-roest behandeling gegeven. Een zijde, de andere zijde moet nog een keer. Zelf op de oprit gedaan en ging prima.
Geeft weer rust en niet overbodig aangezien ik hem nog wel een jaar of vier wil rijden.

De Swift hebben we nu drie jaar in bezit en doet het fantastisch. Bij 56k gekocht en staat nu 91k op de klok. Volkomen probleemloos. Rijdt met de verlaging en 17 inch wielen ook als een kart. Vind het ook nog steeds een hele mooie auto met de aanpassingen die ik heb gedaan.

Maar een keer wat anders is ook wel leuk. Ik had mijn zinnen al eens gezet op een MX-5 maar dat is nu echt niet te doen als 2e auto met 2 kleine kids. En samen toeren zal er ook niet van komen.

Maar er zijn natuurlijk ook wel leuke auto's te bedenken die ook nog wel een beetje praktisch zijn. Een vierzits cabrio zou een optie kunnen zijn, maar die zijn in de meeste gevallen al zwaarder dan de Mazda en dat wordt me te gek voor een 2e auto.
Een leuke hete hatchback is wat mij betreft wel een optie. Tot nu toe blijf ik hangen op een Civic Type-R (2007) of een Swift Sport (2012). Beide geweldig leuke auto's.

Een goedkopere optie zou een leuke youngtimer zijn. Een oude Mazda 323(F) bijvoorbeeld. En omdat in mijn straat een goede en goedkope monteur zou het ook wel wat risicovollers mogen zijn. Voor een duizendje of 5 is vast wel een leuke E36 Coupe met reihensechszylinder te vinden. Fantastische auto's en vast een toekomstig klassieker. Nadeel van een youngtimer is wel dat ze wat minder veilig zijn.

Heb nog geen enkel idee welke kant het op gaat, het is in ieder geval leuk om een beetje rond te kijken op internet. Haast heeft het niet want echt zat ben ik de Swift niet. Heb je een goed idee, dan lees ik het natuurlijk graag.

Als je toch wat ouders haalt zou ik voor de fun wel iets met meer dan 4 cilinders doen. Een reihe-6 loopt natuurlijk fantastisch mooi en ik vind de E36 steeds mooier oud worden. (tu)

Iets als deze 328 lijkt wel redelijk fris.

Leuke outsider kan een Accord coupé V6 zijn, met als kanttekening dat de automaat niet zo heel erg best is.

Nu net niet díe Astra, maar dat model is als Cabrio wel erg geslaagd. Mooi, praktisch, relatief veilig. Ik zeg doen!

De 6 blijft dus toch nog wel even?

Verder zou ik de Swift gewoon lekker doorrijden. Leuke auto, goedkoop en betrouwbaar.

zo'n astra rijdt natuurlijk wel vrij matig.

op pagina 8 wordt al gesproken over iets leuks voor erbij, op pagina 62 heeft hij het er nog over :T zet dit idee toch lekker uit je hoofd, het komt er toch niet van.

lekker in de swift blijven rijden. (tu)

Ik vind zo'n Astra G cabrio een schitterend ontwerp. Zoals ik me de Astra G herinner, rijdt het niet heel super. Bediening is wat grof en zwaar
Gewicht is ook nog wel aan de hoge kant en het is gewoon een grote auto. Geldt ook voor een E36 Coupe trouwens.

Ook nog eens gekeken naar een CR-Z. Wel een achterbank maar dat is wel een hele grote opgave met twee kids. Wel een fantastische auto die hoog op het lijstje staat.

Komt er vast wel een keer van, meestal komt er na een jaar of 3 wel wat nieuws en die tijd is het zo ongeveer. Doorrijden kan zeker prima en aan de auto ligt het niet. Echt lekker vlot is hij alleen niet en dat stoort me wel, zeker omdat hij voor de rest wel heel sportief rijdt.
Daarom zou een Swift Sport een logische opvolger zijn.

Carfanatic is altijd lekker negatief. Forum is wat mij betreft ook bedoeld om lekker te kunnen dromen over nieuwe auto's. Is voor mij ook een deel van de liefhebberij. Bestaat niet alleen uit kopen. En als ik kijk naar de afgelopen 10 jaar dan is er genoeg gebeurd op autogebied. Zeker niet allemaal doorsnee auto's (Civic, Trabant). Maar als je je eraan ergert, gewoon niet meer lezen.

@Springbok: de 6 blijft zoals ik er nu over denk nog wel een aantal jaren. Bevalt uitstekend en de slechte roestbescherming heb ik zelf aangepakt. Technisch heb ik er wel vertrouwen in. Ik zou ook zo niet iets weten waar ik hem direct voor zou willen ruilen. Over een aantal jaren misschien weer terug naar een Civic. Daarvan lijkt de zitpositie nu ook flink verbeterd te zijn.

Ja dan kom je toch uit bij een 306 cabrio, waar je i.t.t. tot de MX5 wel met z'n vijven in past. :)

medium.jpg

https://ilbrink.com/occassion/peugeot-306-cabriolet-2-0

Kristian zei:
Forum is wat mij betreft ook bedoeld om lekker te kunnen dromen over nieuwe auto's. Is voor mij ook een deel van de liefhebberij. Bestaat niet alleen uit kopen.

Precies dit, niets lekkerder dan met andere autoliefhebbers een beetje mijmeren over (on)haalbare auto's en leuke mogelijkheden op autogebied.
Gewoon lekker zo door gaan en rustig rond blijven kijken naar iets leuks voor erbij, je moet alleen iets kopen als je er echt een goed gevoel bij hebt en je zeker weet dat dit het is.

Zag de Mazda gisteren het eind van de middag volgens mij in de parkeergarage staan, hij springt er echt lekker uit.
Aangezien we ''op 't dorp'' maar een parkeergarage hebben zul je wel begrijpen welke ik bedoel. :)

Elco zei:
herman m zei:
waar je i.t.t. tot de MX5 wel met z'n vijven vieren in past

Stevige prijs overigens, voor dat exemplaar!

Sorry, vier inderdaad. :}
Niet de goedkoopste idd., deze garage heeft vier stuks 306 cabrio, ook voor lagere vraagprijzen.
Dit is wel een mooi exemplaar, gezien en in het echt mooier dan op de niet al te best genomen foto's.

PS: jouw gele is nog mooier hoor. :)

Kristian zei:
Forum is wat mij betreft ook bedoeld om lekker te kunnen dromen over nieuwe auto's. Is voor mij ook een deel van de liefhebberij. Bestaat niet alleen uit kopen.

Ja, natuurlijk man! (tu)

herman m zei:
Ja dan kom je toch uit bij een 306 cabrio, waar je i.t.t. tot de MX5 wel met z'n vijven in past. :)

Is de Swift dan niet sneller? Dat was toch een issue?

haarr zei:
herman m zei:

Is de Swift dan niet sneller? Dat was toch een issue?

Sorry dat had ik niet meegekregen.
Mja als het dak opengaat voelt het altijd sneller. :)

Als het een beetje risicovol mag zijn en Mazda bevalt: RX-8! Wat blijft dat een bijzondere en prachtige wagen. En ruimte genoeg met 4 heerlijk grote zetels. Schitterend interieur. Ze zijn qua aanschaf goed betaalbaar, maar naar mijn weten zijn de rotatiemotoren gevoelig voor onderhoud/kosten.

De Swift heeft 94pk maar het koppel is heel laag. De Aygo hiervoor voelde vlotter aan. Heb ik een tijdje in de Mazda gereden dan is het net of de handrem er nog op staat. Nou voldoet het natuurlijk prima maar voor de leuk zijn iets vlottere prestaties wel fijn.

@Tomolino: Klopt dat was ik. Hij springt er zeker mooi uit zo in het wit. Een wasbeurt zou overigens geen kwaad kunnen.

306 Cabrio vind ik een prachtige auto. Ook al eens naar gezocht. Met die van Elco in het hoofd valt het al snel tegen. Gele kleur i.c.m. leer is natuurlijk ook super. De rode is een mooi exemplaar alleen die stoffen bekleding is jammer. En liever de facelift met een iets frissere uitstraling.

RX-8 is echt geweldig. Heel betaalbaar idd. Verbruik is wel om te huilen maar dat is niet het belangrijkste. Onderhoudskosten zullen fors zijn met de gevoelige techniek. Maar, ik hou hem in het achterhoofd.

306 cabrio, faceliftversie, vind ik inderdaad geen slechte suggestie.
Maar dan echt voor erbij,
je kan zo'n superbetrouwbare en handige Swift toch moeilijk van de hand doen voor een allesbehalve praktische en relatief oude 306...
Had die zelf ook ooit... knalgele facelifversie!!! Was echt wel een heerlijk autootje.

Ik zou de Swift idd niet weg doen, maar iets leuks voor erbij zoeken. Als het iets nieuws voor 4 personen moet zijn is het wel lastig om iets te vinden waarbij de hsb niet zo hoog is.
Je zou dus ook voor iets van vóór 1988 kunnen gaan, in het kwarttarief.

Kristian zei:
306 Cabrio vind ik een prachtige auto. Ook al eens naar gezocht. Met die van Elco in het hoofd valt het al snel tegen. Gele kleur i.c.m. leer is natuurlijk ook super. De rode is een mooi exemplaar alleen die stoffen bekleding is jammer. En liever de facelift met een iets frissere uitstraling.

Mijn auto is optisch echt wel mooi ja, met een goede kap en technisch goed onderhouden. Toch heeft 'ie behoorlijk wat steenslag door het vele gebruik en is het qua rammeltjes niet de beste 306 Cabriolet. Waarschijnlijk doordat het interieur achteraf is ingebouwd. Laatst ook in de 306 Cabriolet van een vriend van mij gereden, een 2.0 16v. Die auto is even oud, optisch beduidend minder mooi en er moet nodig gebalanceerd en uitgelijnd worden. Maar qua rammels en schakelen is 'ie eigenlijk beter dan de mijne, om van de motor nog niet te spreken. De 1.6 is voor mij prima, maar zo'n 2.0 16v is echt een traktatie. Dat ding liep moeiteloos naar 190 en was nog niet uitgeraasd.

Kortom, staat je niet blind op één 306. Er zijn meer aardige exemplaren in omloop, zeker wanneer je 't als hobbyproject ziet om 'm mooier en beter te maken. Dan is de 306 een ideale basis, ook vanwege de vele schappelijk geprijsde onderdelen.

Die ziet er zeker nog heel netjes uit. Weinig km's ook!

Swift houden en een cabrio erbij (3de auto) heeft niet de voorkeur i.v.m. ruimte bij huis maar in dat geval staat de keus voor een MX-5 (eerste generatie) wel vast.

De moderneautofetisjist in BRG komt duidelijk los. Een nette 306 Cabriolet kun je prima als tweede auto inzetten. Betrouwbaar genoeg, vlot zat en niet veel minder praktisch dan de Swift. Hooguit op de snelweg een tikkie minder stil, al heeft een tweede auto daar vaak wat minder te zoeken. De vriend die ik aanhaalde is afgelopen weekend nog op pad geweest met vrouw en twee jonge kinderen. De kinderwagen paste probleemloos in de kofferbak.

306 is inderdaad een prima auto voor dagelijks gebruik. En een cabrio hoeft niet direct een scheurijzer te zijn. 3 auto's bij huis vind ik niet fijn. Heb dat een tijd gehad met de Trabant en die paste nog prima in de garage, dat gaat nu niet meer lukken.

Als je heel veel rijd met een RX8 heb je weinig onderhoud, alleen een hoog verbruik wat veel rijden weer tegenhoud.
Collega heeft een Xedos 9 2.3 Miller Cycle gekocht, das ook een leuke auto voor erbij.

Van de week in Berlijn en daar bij de kiosk even de AutoBild doorgebladerd. Daar werd de 306 cabrio als Geheimtipp genoemd. Voor een appel en een ei te koop. Deed eerst de 206cc de 306 oud uitzien, nu is dat omgekeerd omdat de stofdak cabrio weer helemaal in is en het lijnenspel van de 306 veel tijdlozer is, aldus AB.

Een E46 is wat zwaarder dan een 306, maar wel gaaf idd. Zelfs een 318 is nog wel leuk: <https://ww3.autoscout24.nl/classified/290448966>

Een E36 Cabrio vind ik zelf steeds mooier worden. Vind een nette, originele en je zit binnenkort ook nog eens in de lift.

Zowel een E46 en E36 zijn geweldige auto's. Zie dat een E46 al rond de 1500 kilo is. Dat is me net wat te gek.... Een E36 is helaas nauwelijks lichter.
Wat dat betreft is een 306 interessanter.

De standaard 17 inch wielen met winterbanden voor de 6 weggebracht om te laten spuiten. Hoogglans zwart. In combinatie met de witte lak en donkere ramen een mooie combi al moet je er wel van houden.

Wat ik zo lees moet een mogelijke opvolger van de Swift dus niet te zwaar zijn (zeg max 1250 kg), praktisch (4 zitplaatsen), boven gemiddeld betrouwbaar zijn, budget inclusief inruil ongeveer 10-12k EUR, en een funfactor hebben. Klopt dat?

Carfanatic zei:
wat verstaat Kristian eigenlijk onder fun?

Als ik Kristian zo inschat is fun voor hem geen dertien in dozijn auto, die makkelijk zelf te voorzien is van leuke details en het liefste nog een beetje een goede pk-gewichtsverhouding heeft.

Klopt helemaal. Vandaar dat ik ook op een Swift Sport en evt. een Civic Type-R uit kom. Liever nog iets met fun zonder dak maar dat wordt problematisch als het niet te zwaar en wel praktisch moet zijn. Liefst zelf ook nog iets met vier deuren maar dan blijft er bar weinig te kiezen over....

Ik kwam vandaag trouwens een mooie Alfa Mito tegen. In een leuke uitvoering met 1.4 Turbo een geweldig leuk karretje. Betrouwbaarheid is vast wel redelijk.

Iets leuks zonder dak, dat ook nog geschikt is voor 4 personen. Daar heb ik ook een tijd naar gezocht. De vraag is echter hoe vaak je daar gebruik van gaat maken. De meeste cabrio's zijn gemaakt voor het comfort van de bestuurder en bijrijder. Op de achterbank vang je aanzienlijk meer wind. Dus volgens mij wel iets wat je moet uittesten. Vervolgens heb ik ook nog meegenomen dat ik meestal alleen of met een van de dochters in de trabant rij. Dus uiteindelijk is het een Spitfire geworden.

Klopt helemaal. Vandaar dat ik ook op een Swift Sport en evt. een Civic Type-R uit kom. Liever nog iets met fun zonder dak maar dat wordt problematisch als het niet te zwaar en wel praktisch moet zijn. Liefst zelf ook nog iets met vier deuren maar dan blijft er bar weinig te kiezen over....

zo'n swift sport zal wat beter rijden dan je huidige swift, maar verder? ik zie de "noodzaak" voor een fun auto eigenlijk niet in.

En een Renault Twingo Gordini RS/Clio RS of Corsa OPC of misschien wel een Abarth Punto?

https://www.autotrader.nl/auto/renault-twingo/2011/stadskanaal/6v9q5/renault-twingo-16-16v-gordini-rs-climate/

https://www.autotrader.nl/auto/renault-clio/2009/ermelo/7pmv6/renault-clio-20-rs-201pk-navi-panodak-ecc-akrapovi/

https://m.autowereld.nl/opel/corsa/opc-1-6-16t-20473487/details.html

https://m.autovooru.nl/abarth-puntoevo~b8-7d0-15df6b.html

Geschikt voor 4 personen en je favoriete merk B)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1096051694-mazda-323-hb-1-6i-turbo-16v-turbo-4x4-youngtimer-nieuwstaat.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=92352

Terug
Bovenaan