Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Aangezien je de Swift Sport op je shortlist heb staan, wil ik je wijzen Suzuki Ignis Sport!

Het liefst een gele natuurlijk, al staat er op het moment geen goede te koop.

Deze blauwe is ook leuk, alleen een vrij hoge km-stand.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1097385211-suzuki-ignis-1-5-16v-sport-109pk-aanbieding-van-de-maand.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=6

Carfanatic zei:
Klopt helemaal. Vandaar dat ik ook op een Swift Sport en evt. een Civic Type-R uit kom. Liever nog iets met fun zonder dak maar dat wordt problematisch als het niet te zwaar en wel praktisch moet zijn. Liefst zelf ook nog iets met vier deuren maar dan blijft er bar weinig te kiezen over....

zo'n swift sport zal wat beter rijden dan je huidige swift, maar verder? ik zie de "noodzaak" voor een fun auto eigenlijk niet in.

Het is maar net wat je onder beter verstaat.

Niet beter, wel leuker zo'n Sport.

Dit vind ik ook echt een geweldig karretje. Geen Japanse betrouwbaarheid maar in dit geval krijg je er veel voor terug.
Mito QV

Altijd leuk zo'n zoektocht. Wat dat betreft prima dat je het rekt.

Wil je de Swift verkopen of ga je hem inruilen? Als je hem wilt verkopen kan je me tzt wel even pm'en ;)

Particulier verkopen heeft de voorkeur. Maakt het ook mogelijk om zelf wat bij een particulier te kopen of een auto uit het buitenland te halen.
Ik zal aan je denken!

Kristian zei:
Niet beter, wel leuker zo'n Sport.

Dit vind ik ook echt een geweldig karretje. Geen Japanse betrouwbaarheid maar in dit geval krijg je er veel voor terug.
Mito QV
Die Mito QV'tjes kun je bloedsnel maken. Als je dezelfde veranderingen doorvoert die ik ook heb doorgevoerd op mijn Giulietta, in combinatie met dat wagengewicht is er maar heel weinig wat je kan bijhouden: https://www.youtube.com/watch?v=ybC4hzi72eM

Ik denk dat die MiTo's best betrouwbaar zijn hoor. Kijk maar naar de 1.3 van Voiture. Motorisch is die bewezen goed maar verder had die de 200.000 ook best redelijk doorstaan meende ik.

En idd. Tunen. :p

Ik vind die MiTo van Voiture juist een slecht voorbeeld, hij had aan het eind veel vervelende storingen enzo.

Zo'n MiTo met 170pk is wel erg gaaf zeg!

Ik heb me eerlijk gezegd ook nog niet echt verdiept in de techniek, zwakke punten etc. Maar vooralsnog wel een kanshebber zo'n MiTo QV. Ook nog redelijk betaalbaar.

Vandaag heeft de spuiter mijn wintervelgen voor de Mazda gespoten en me een foto gestuurd.
De originele 17 inch velgen nu voorzien van een glimmend zwarte laklaag. Je moet er van houden maar ik denk dat het een mooi contrast is met de witte lak en mooi combineert met de donker getinte ramen.
Ben heel benieuwd hoe het zal staan.

IMG-20161029-WA0008_zpsab31xpr3.jpg

Uiteindelijke resultaat moet vergelijkbaar zijn met de Mazda 3 Black Edition die in de UK te koop is. Persoonlijk vind ik dat erg mooi.

mazda3-sport-black-s-2_1600x0w.jpg

Velgen liggen al in de garage te wachten op montage. Erg mooi geworden. Ben benieuwd hoe het zal staan. Omdat de blanke lak natuurlijk nog even goed moet uitharden vraag ik me af of het verstandig is om nog even te wachten om ze te monteren.

Helemaal goed die zwarte velgen, enkel het slechte weer maakt de velgen snel vies en zou ik zelf lekker aan de plastisip gaan. Zit er bij mij nu drie winters op en niets mis mee.

Voor 150 euro had ik geen zin om te gaan klooien met Plastidip. Ben je ook weer 4 spuitbussen verder en het pakt redelijk snel vuil op is mijn ervaring. Wel sterk spul, blijft goed zitten.
Nu hoogglans zwart en dat past ook mooi bij de pianolak raamstijl afdekkingen die ik geplaatst heb.

Is ook behoorlijk goedkoop. Heb het geluk dat een goede spuiter in de straat woont. Was het veel duurder geweest dan had ik wederom Plastidip gebruikt hoor.
Ook nog een hele goede monteur in de straat dus dat komt vast nog weleens van pas.

Vandaag de winterwielen gemonteerd op de Mazda. De zomerbanden hebben echt hun beste tijd gehad (weinig profiel en beginnende droogtescheurtjes) dus niet te lang gewacht met wisselen.

Natuurlijk staat het platte zomerrubber veel mooier, ik vind de nieuwe winterlook met de pikzwarte velgen zeker niet verkeerd staan bij de parelmoer witte lak die voor de gelegenheid gelijk even gewassen en gewaxed is.
Snel even een foto gemaakt, inmiddels is het schone er wel alweer vanaf.

DSC06338-01_zpsaytag6sg.jpeg

Overigens moet ik binnenkort even langs de dealer. Na een koude start een behoorlijk ratelend geluid. Voor zover ik het zelf kan beoordelen komt het ergens bij de multiriem vandaan. Na een minuut of wat is het geluid weg. Ik verwacht zeker geen schokkende gebreken maar het hoort natuurlijk niet en moet wel even worden verholpen. Twee video's gemaakt die het geluid duidelijk laten horen.

Hey Kristian,

Naast dat de Zoomzoom er gewoon weer heel lekker bij staat een hele andere vraag. Jouw sleurhut, had die een stapelbed?
Ik ben voornemens voor komende zomer ook een 'aanhaakhuisje' aan te schaffen, maar het is best lastig uit te zoeken welke uitvoeringen wel of geen stapelbed hebben. Inmiddels van alles bekeken, met een korte shortlist: Hobby 400 KB, Altea 462 PD.
Ik denk alleen dat ik modellen over het hoofd zie die passen binnen (2007 of jonger, Max 10k, stapelbed)

Tips als 'jonge' caravaner? ;)

Onze Knaus heeft inderdaad een stapelbed. Wel eentje die inklapbaar is. Het achterste zitje kun je een bed van maken en daarboven kan een stapelbed worden uitgeklapt. Omdat we een vrij compacte caravan hebben vonden we dat handiger als een volwaardig stapelbed. Bovendien komt er een tijd dat de kids in een tentje willen slapen. Wij hebben de Sport 400LK, de 400LKK heeft wel een vast stapelbed. Daardoor is de caravan wat minder ruimtelijk van binnen.
Wij wilden bewust een compacte caravan. Ga je voor meer comfort in de vorm van een vast bed, stapelbed en nog een fatsoenlijk zitje, dan wordt het al snel een flinke joekel. Dat willen we niet en de Mazda mag ook maar 1300kg aan de haak hebben.
Tot nu toe bevalt hij ons prima. Ja, het kost je 's ochtends even een paar minuten om het bed om te bouwen tot een zitje indien nodig en het bed thuis ligt lekkerder. Voor ons moet het ook kamperen blijven en is dit al luxe en comfortabel genoeg.

imagenes-id-167.JPG

LKK met vast stapelbed
309810955_3-knaus-sport-400-lk-model-2017.jpg

LK met zitje om te bouwen als bed en opklapbaar stapelbed erboven

Dank voor de toelichting Kristian. Er staat een 400 LK te koop hier in de buurt, maar wat je al zegt, wil je meer comfort met een vast bed, stapelbed én een zitje dan wordt het wat groter. We hebben nu de knoop gehakt daar toch voor te gaan. Een Adria 462 PK biedt die zaken, met maximale last van 1300 kg, of optioneel 1500 kg. Ik ga echt geen 1500 kg achter de downsizer hangen, al mag het wel.
Gezien de Adria Adora 462 van de schoonouders erg bevalt focussen we ons maar op de te koop staande Altea 462 PK uitvoeringen.
Lastig is nog wel de juiste keuze te maken.

2009: https://link.marktplaats.nl/m1106196244
Blijft onder de 10.000, inclusief voortent, beurt en garantie.
Al is die laatste twijfelachtig gezien het meer een handelaar is en geen caravanmerkdealer.

2011: https://www.speurders.nl/165641116
Twee jaar jonger, Vraagpr. 11.950, geen voortent. 1300 kg as. Antraciete bekleding
Wel bij een dealer dus beurt en garantie komen wel goed

2011: https://link.marktplaats.nl/m1110686355
Twee jaar jonger, Vraagpr. 12950, (kleine) voortent, 1500 kg as. Bruinige bekleding
Ook bij een dealer, beurt en nieuwe banden bij aflevering. 1 jaar garantie

Ok, budget was eigenlijk rond de 10, maar met het oog op de pluspunten van de beide 2011 caravans kon het wel eens een van die twee worden.
Staan ook redelijk bij elkaar in de buurt (Oirschot en Nuenen) dus dat kan op een zaterdagochtend. :}

*sorry voor de vervuiling hier ;) *

Staat erg netjes hoor die zwarte velgen, zeker met het wit. Ik ben er wel van, en zeker voor een winter set is het gewoon leuk om eens iets anders er onder te hebben en zo de look even helemaal te veranderen. Het voordeel is ook dat je in de lente je grotere en grijze of in mijn geval koets kleur gespoten velgen weer extra kan waarderen. (tu)

Ik heb ook PlasiDip op winter velgen gehad en hoewel het prima hield en netjes bleef was remstof moeilijk tot niet te verweideren, ik heb nu ook mijn velgen met gewone lak gespoten. Veel makkelijker te onderhouden.

Vanmiddag de Mazda weggebracht aangezien hij bij een koude start wat mechanische bijgeluiden maakt. Ik verwacht iets van een spanrol of lager van een poelie dat wat lawaai maakt.

Een fraaie 3 GT-M met lederen bekleding en Bose installatie als leenauto meegekregen. Leuk want daar had ik nog nooit in gereden en ik was wel benieuwd hoe zoiets nou rijdt in vergelijking met mijn 6.
Om kort te zijn, een hele fijne auto. De 6 ligt vooral op de snelweg wat rustiger en stabieler op de weg en is dan ook wat stiller, de 3 komt als je de snelweg af gaat in zijn element. Een heerlijk sturende auto die dan een stukje wendbaarder aanvoelt als de bredere, grotere en iets zwaardere 6. En dat agiele, daar hou ik wel van.

Als de kinderen iets groter zijn en de kinderwagen niet meer mee hoeft, zou ik wel willen overstappen naar zo'n strak sturende C-segmenter.
In deze uitvoering en kleur ziet deze 3 2.0 GT-M line er ook nog eens waanzinnig mooi uit. 120pk is ook ruim voldoende, hij hangt lekker aan het gas en voelt vlot aan.

10653874-0.jpg

Vandaag bij een prachtige Mazda 323 uit '89 gekeken. Eerste eigenaar, 50dkm en in bijna nieuwstaat. Nergens roest te zien.
Prijs is ook oke. Tja, doen of niet doen.... Heb altijd gezegd dat ik niet weer drie auto's wil. Als vervanger van de Swift is ie wat mij betreft echter ongeschikt. Niet veilig genoeg en zonde om 's winters te gaan gebruiken.
Maar ja, dit is wel jeugdsentiment (mijn ouders hadden een witte uit '86) en de kans dat je zoiets weer gaat vinden is bijna nul.
Enige is, deze is bijna te mooi. Ik hou van poetsen, wat sleutelen etc. en daar ben je met deze zo mee klaar vrees ik.
Paar kleine restyle-deukjes, een plekje op de achterbumper en dat is het wel....

IMG_20170104_111111290.jpg

Lastig! Uit ervaring kan ik zeggen dat je 'm niet vaak pakt en ook weinig te klussen hebt als ie verder prima is. Dat is ook de reden dat onze Golf 2 weggegaan is.
Ik zag pas zo'n Mazda te koop staan (van kleinzoon van 1e eigenaar), waarvan de koppakking er uit lag, dan heb je nog iets van een projectje :)

Wel een zeer mooi exemplaar inderdaad. Maar ja.....denk ook dat een iets groter project wat leuker is.

Zit natuurlijk wel meer risico aan een groter project.

Niet doen...
Als je jezelf al niet meer kon enthousiasmeren voor je Trabantje, dan lijkt dit me helemaal onbegonnen werk...
Heeft geen cultstatus en wordt niemand warm van.
En naderhand al helemaal onverkoopbaar, wie wil zo'n ding ooit van je overnemen als hij/zij zelf dat jeugdsentiment niet heeft

Mooi exemplaar. maar zou hem mooi laten staan.
S winters ga je hem toch niet gebruiken, want ze roesten als de ziekte helaas deze.
Dan zou ik eerder een 323F 2.0 V6 zoeken.
https://www.autoweek.nl/autotest/mazda-323-f-20i-v6-glx-1996/

Super leuk ding Kristian. Al blijft het natuurlijk altijd een afweging of je er wel of niet wat aan hebt en of je er echt lol aan gaat beleven. Aan de andere kant is dit beter geschikt voor ritjes naar familie of naar de supermarkt dan de Trabant dat was. Genoeg ruimte voor de kinderen, stuk vlotter en veiliger (relatief).

British Racing Green zei:
Heeft geen cultstatus en wordt niemand warm van.
En naderhand al helemaal onverkoopbaar, wie wil zo'n ding ooit van je overnemen als hij/zij zelf dat jeugdsentiment niet heeft

Wat een hoop blabla zeg. Om te beginnen wordt Kristian er al warm van, dus 'niemand' is nergens op gebaseerd. Ik vind het zelf ook een ontzettend leuk ding, ondanks dat ik er 0 sentiment bij hebt. Er zijn genoeg youngtimer liefhebbers die zo'n leuk autootje best willen hebben. En volgens mij staat dit type 323 als heel betrouwbaar te boek, dus ik kan me ook nog voorstellen dat ze het in de export goed doen.

Wisselende reacties zie ik al :)

Mijn grootste angst is ook dat ik hem toch te weinig ga gebruiken. Qua rijbeleving is een (306) cabrio of Swift Sport toch wat leuker verwacht ik.
Van de 323 an sich wordt ik overigens wel heel warm. Vind hem geweldig! Maar meer om te hebben dan om te rijden. En hoe lang blijft dat dan leuk....

Een iets groter project is wellicht ook wat leuker nog maar met twee kleine kids te weinig tijd voor helaas.
Nog maar eens een nachtje over slapen.....

Kun je het niet andersom doen? Alsnog de Swift verkopen en de 323 kopen, en dan je vrouw in de 6 laten rijden? Heeft ze toch een veilige auto, en jij de auto die je graag zou willen rijden. Aan de andere kant: Als er dan wat met jou gebeurt bij een ongeval... 8-) Nehh, laat maar. ;)

Edit: Lijkt mij persoonlijk ook wel leuk, hier een jaren '80-auto als tweede vervoermiddel, maar mijn ouders zien dat niet zitten. :}

Kristian zei:
Mijn grootste angst is ook dat ik hem toch te weinig ga gebruiken.

Waarom is dat zo erg? Dat heeft de eerste eigenaar ook niet gedaan, en als je hem netjes bewaart en er niet al teveel kilometers bij zet blijft het unieke van dit exemplaar behouden.

Ik zou het ook niet doen. Ja, de emotie zegt wellicht ja. Maar ik denk dat je er snel weer klaar mee bent. De auto is al netjes, echt lol als van een Swift Sport, ga je er denk ik ook niet mee hebben.
Ik heb ook wakker gelegen van het misschien terugkopen van mijn R26, uiteindelijk won het verstand. "Je ex is nooit meer zoals je haar herinnerd", was een van de reacties hier op het forum. Ik denk dat dit waar is.

Terug
Bovenaan