Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Klopt. Misschien voldoet die motor wel niet helemaal aan de eisen van Toyota.
Op zich kan die 69pk er prima mee door hier. Komt zelden op de snelweg. Maar qua vermogen ga ik er zeker niet op vooruit.

Vandaag beide auto's weer even lekker schoongemaakt. Zo'n typisch zaterdagklusje en met een lekker zonnetje zeker geen straf. Allebei stonden ze al perfect in de was dus als het vuil er af is meteen weer een mooie glans.

Ondanks de drang naar een auto met open dak bevallen ze allebei nog prima. De Swift al dik 3 jaar 100% probleemloos en met alle aanpassingen een lekker sportief karretje. De Mazda vind ik nog steeds prachtig om te zien en doet het ook heel goed. Als ik het vergelijk met de Civic hiervoor die ik nieuw kocht, dan is de Mazda een stukje beter in elkaar geschroefd. In tegenstelling tot de Honda is de Mazda echt in Japan gefabriceerd.

Binnenkort ga ik me zeker nog eens verdiepen in het Aygo X-Wave vraagstuk. Maar goed, als dat hem zou moeten worden wil ik eerst de Swift particulier verkocht hebben. Moet geen probleem zijn gezien de geweldige staat van de auto.

IMG_20170218_171404679_HDR_zpswd8rpti6.jpg

IMG_20170218_171338925_zpsyj7j1bwh.jpg

Ik was vanochtend van plan om de Swift te voorzien van de zomerwielen maar die moest aan het werk om de boodschappen binnen te halen.
Dus toen maar de zomersloffen van de Mazda uit de garage gehaald. Ik was namelijk ook wel erg benieuwd naar de rijeigenschappen van het verse Dunlop rubber om de mooie 19 inch velgen.
Garagekrik ook maar uit de garage, net als de hogedrukreiniger om ook de wielkasten mooi schoon te krijgen. Het blijft tenslotte een Mazda...
Na de wielenwissel de hele auto nog even goed gewassen en het interieur schoongemaakt. Met 2 kleine kinderen kun je achterin wel aan de gang blijven. Weer een halve zandbak opgezogen:,(

En vanmiddag maar even een testritje, ik moest toch nog even wat halen bij de zweedse meubelgigant. De Dunlop Sportmaxx banden blijken een goede keus, niet teveel afrolgeluiden en stuurt ook lekker scherp en direct.
Sowieso rijdt een schone auto al erg lekker en nu met vers rubber rijdt ie nog fijner.

DSC07188_zpsd17xjvok.jpg

omdat ik hem zo mooi vind nog maar weer een fotomomentje in de parkeergarage

Ook nog steeds blij mee. Staat nu 55.000 km op de teller en ik hoop er nog wel een paar jaar mee vooruit te kunnen.
Rijdt ook uitstekend, eigenlijk weinig te wensen. Een leuke/praktische/betaalbare auto met open dak als vervanger van de Swift staat nog op wel het lijstje.

Dat is niets qua kilometers inderdaad! Hoeveel rijden jullie per jaar?

Denk je nog weleens over iets grotere uitlaatsierstukken? Zou niet misstaan.

Mooi ding in deze uitvoering! Wat me op de laatste foto wel opvalt, is dat een lichte verlaging hem optisch erg goed zou doen. Wel eens over nagedacht? Geldt ook voor de Swift trouwens.

Sierstukken staan nog op het lijstje. Ga ik het voorjaar doen. Verder wil ik alle interieurverlichting vervangen door led en hou ik Ebay etc. in de gaten voor een lederen interieur.

De Mazda is nu 2 jaar in bezit. Gekocht met 26k en nu dus op 55k. 15 duizend km per jaar dus. Swift rijden we 10 duizend per jaar mee. Staat nu op 95k en gekocht met 56 duizend op de klok.

Verlagen zou vast mooi staan maar gaat ten koste van het comfort. De Swift is overigens al verlaagd met een Eibach Pro kit. Staat super en rijdt als een kart echter comfortabel is anders. Voor een 2e auto prima maar kan me voorstellen dat het voor veel mensen teveel van het goede is.

DSC05724_zpsxuuh4arj.jpg

Dat is het hem ook. De Swift vind ik ook nog ontzettend mooi. Ziet er nog uit als nieuw, afgelopen 40 duizend km nog nooit een steek laten vallen en rijdt heerlijk.
Enige reden om hem een keer weg te doen is omdat ik graag weer eens wat anders rijd, en omdat ik graag een open dak/cabrio zou willen.

Heb eventueel iemand die de Swift graag zou willen overnemen. Eens over denken. Zoektocht komt bij mij ook steeds weer uit op een Swift Sport.
Paar jaar jonger, iets minder km's en veel meer luxe (cruise control, xenon, keyless entry, sportstoelen) en vermogen (136 ipv. 92 pk).
Een 5-deurs Sport begint ook binnen bereik te komen merk ik zelfs. Mis ik nog steeds wel het open dak natuurlijk maar een Swift Sport valt verder genoeg plezier aan te beleven.

Dit is bijvoorbeeld een heel scherp geprijsd exemplaar

Leuk om te lezen, ik heb ook eibach pro kit veren eronder en dat bevalt uitstekend, hij is wat stugger maar absoluut niet oncomfortabel, zeker als je dat tegenover het zeer positieve weggedrag zet. Ik zou zeker voor de swift sport gaan trouwens heel leuke wagen, al is een panoramadak met dit weertype heerlijk.

Ik zou lekker in de eigen Swift door blijven rijden, ziet er prima uit en probleemloos zoals je zelf zegt. Als je nu een nieuwer model zou gaan rijden was het wat anders.

Heerlijk die Mazda 6 nog steeds, Dunlop banden zijn echt top, zelf de sp sport gehad onder een Bmw.
Maar waarom niet een cabrio ?? een Swift weet je nu wel hoe dat rijdt, al moet ik zeggen dat zo'n sport wel heel erg leuk is.
Ik zou een S2000 overwegen, super investering en past volgens mij prima bij jou.
Gun jezelf dat pleziertje, niet veel gaan rekenen , hobby mag geld kosten :T

Ik zou een S2000 overwegen, super investering en past volgens mij prima bij jou.
Gun jezelf dat pleziertje, niet veel gaan rekenen , hobby mag geld kosten

en dan maar 1 van de kinderen mee kunnen nemen, of de vrouw, of de labrador. en daar dan je woon-werk km's in maken?

en een swift sport is het ook gewoon net niet, ga dan voor een echt hot hatch.

Ik ken mezelf inmiddels wel, een echte 'doe eens gek' auto is voor mij toch iedere keer een brug te ver. Zo werd in het verleden de BMW E91 op het verlanglijstje, toch weer een bewezen betrouwbare Japanner (eerst een Civic en daarna de 6) en de CR-X Motegi uiteindelijk een ordinaire muisgrijze Aygo.

Een Swift Sport is dan ook een veilige en verstandige keus na de huis-tuin- en keuken Swift.
Heb wel gedacht om nu als experiment toch een keer goed los te gaan, maar als ik naar de gezinssituatie kijk is eigenlijk een 3-deurs Swift Sport al op het randje. De 2e auto die hier voor met name het boodschappenwerk wordt gebruikt moet gewoon praktisch zijn. Met twee kleine kids in kinderstoeltjes valt een hoop af.
Verder vind ik eigenlijk een A- of B-segment auto als auto voor erbij groot en zwaar genoeg. Als het gaat om rijplezier schijnt de Swift Sport bovendien onverslaanbaar te zijn. Kun je net zoveel lol mee hebben als met een Golf GTI o.i.d.

Een S2000 vind ik echt geweldig en zou ik zo willen hebben maar is nu helaas niet verstandig. Zonde om als 2e auto die 's winters ook gebruikt moet worden in te zetten en drie auto's bij de deur is gewoon niet handig. Als je een gezin met kleine kids hebt, komt het er gewoon niet van om 's zomers regelmatig samen te gaan toeren met een leuke roadster. De Trabant werd al zelden gebruikt en mijn vriendin is zeker niet zo'n autogek als ik.

Naast de Swift Sport kijk ik ook nog met een scheef oog naar een Alfa Mito. Maar of die nou zoveel leuker rijdt, vraag ik me af. Ziet er wel heel leuk uit. Kans dat bij een Alfa iets stuk gaat is wel groter en ik weet dat ik me (als perfectionist) aan dat soort dingen ga ergeren.

Zat weer eens wat te zoeken op Mobile.de bij het aanbod E46 Coupe. Tussen de 5 en 8 mille heb je een geweldig mooi exemplaar met weinig km's en een reihensechser onder de kap. Niet helemaal zo praktisch of economisch als een Swift Sport maar qua investering zeker niet verkeerd. Ik verwacht dat ze de komende jaren alleen maar duurder worden. Niet dat het daarom gaat, maar zo kan ik er ook een rationeel verhaal bij houden ;-)
Rijdt natuurlijk geweldig en wellicht de laatste kans om een zescylinder te rijden.

Gooi een Suzuki Swift Sport en een E46 Coupe met zescilinder in de blender en voila. Praktisch genoeg, maar toch leuk. Én een zescilinder.

haha ik had de reactie verwacht :D Van een Aygo Wave naar een 3er Coupe is inderdaad nogal een stap. Ondanks dat je ze voor hetzelfde geld koopt.

1-serie 130 is ook heel gaaf maar niet helemaal de schoonheid van een E46 Coupe. Mooier heeft BMW ze daarna niet meer gemaakt.
Een 325ti Compact zou ook kunnen. Toch vind ik een Coupe in een wat stijlvollere uitvoering (geen zwarte met M-pakket) met de simpelste zescylinder al heel leuk. Deze bijvoorbeeld vind ik al heel mooi. MRB is natuurlijk fors hoger en onderhoudskosten ook, maar op de Swift hou ik ook geld over.

Hoezo schreef je trouwens dat een E46 'niet zo economisch [is] als een Swift Sport'? Qua zichtbare kosten ja; MRB, onderhoud, brandstof. Maar onder aan de streep na een paar jaar, afschrijving meegerekend?

Ik geloof niet dat een Swift van 13 mille dan veel goedkoper is dan een 320Ci van 6 mille. In het ongunstigste geval kosten ze onder aan de streep hetzelfde, maar waarschijnlijk is de BMW goedkoper. Immers, van de 1000 tot 1500 euro extra afschrijving van zo'n Swift kun je best wat onderhoud laten plegen/benzine in de BMW gooien.

Edit: Ik vind deze leuker trouwens. Ex-Autohan. En ik ben geen expert, maar ik denk dat een 325CI met leren sportstoelen iets meer Wertsteigerungspotential heeft dan een 320CI met standaard stoffen interieur (en >150k km).

Die rekensom zou nog weleens kunnen kloppen. Vandaar dat het wellicht nog niet zo'n rare gedachte is.
De grijze die je voorstelt is zeker fraai alleen zag ik al kleurverschil aan de zijkant. Zo'n sportievere uitvoering geeft mij het idee dat er ook wat minder voorzichtig mee is omgesprongen en ze neigen ook al snel naar een bepaalde doelgroep. Maar je hebt gelijk, sportstoelen zijn eigenlijk wel een must.

Ik ben gewoon een ontzettende fan van hot hatchbacks, daarom zou ik de swift sport kiezen al kan het nog meer hot natuurlijk. De e46 is een geweldig mooie auto en biedt ook wat meer comfort, lastige keuze...

Zo hey die grijze heeft idd een fors kleur verschil op de flank, dan ben ik al gelijk ziek *-)

Carfanatic,

Daarom juist de S2000!! papa's eigen egoistische plezier auto, gewoon omdat het kan :T

Maar idd Christiaan ik begrijp precies je afwegingen, jij bent idd ook een ontzettende perfectionist, dan moet je ook geen oudere E46 meer nemen of bereid zijn fors te investeren om alle onvolkomenheden weg te werken.
Die bijna nieuwe Swift sport is denk ik wel de perfecte keus als ik er zo over nadenk.

Als ik ga voor een E46, dan eentje met zo weinig mogelijk gebruikssporen. Minder dan 125 duizend op de teller en in originele staat.
Moet absoluut wel wat aan te verbeteren zijn, want dat mis ik nu juist. Lekker zoals jij doet langzaam helemaal naar wens aanpassen zodat hij uiteindelijk in perfecte staat is.
Swift Sport is de makkelijke keus, een E46 is (voor mij) een avontuur en dat trekt me ook wel weer aan.
En zo'n Coupe is qua exterieur al oogstrelend mooi, het dashboard is ook nog schitterend. De E90 is wat dat betreft zeker geen verbetering.
Komt bij Autohan ook nog een 320Ci binnen met weinig km's, ga ik ook eens naar kijken.

Ik zou het niet doen, Kristian, een BMW. Te duur, voor wat je krijgt, patserimago, of in geval van de e46, een petjesimago, of bontkraagjes. Daarbij, kleiner dan een Jap. En voor het geld koop je een nieuwere Jap.

Nee, ik zou er geen willen hebben. Dan een passat CC ofzo, of een polo gti.

:T

Zegt de BMW-liefhebber :)

Imago is wel een dingetje.... Zoek in Google op E46 Coupe afbeeldingen en je komt de meest foute exemplaren tegen. Maar die tijd hebben we ook gehad met de E30. Als iedereen die dingen verprutst wordt een mooie originele zeldzaam.
En volgens mij is het prima te ondervangen door te gaan voor zoiets:

$_20.jpg

Petjesonwaardige kleur en uitvoering.... I like it!

Verder geen Volkswagen en een veilige Jap heb ik ook al staan.
Jongen in de straat is een goede monteur bij een grote BMW dealer en klust graag bij. Scheelt ook natuurlijk.

De Swift staat sinds het weekend weer op het zomerrubber. Rijdt weer super en staat ook weer mooi. Even goed gewassen, rondje Spray & Whipe en hij staat er weer spik en span bij. Blauwe kleur is echt fantastisch.
Collega van mijn vrouw heeft wel belangstelling in de auto dus dat zou kunnen betekenen dat ik op korte termijn op zoek kan gaan. En anders ben ik hem denk ik ook zo kwijt als ik zou willen.

Wellicht dat ik toch een seizoen een cabrio wil proberen. Een MX-5 NC of wellicht zelfs een Z4. Mocht het echt onpraktisch worden, dan na de zomer weer in de verkoop voor wat praktischers. Open rijden lijkt me toch wel heerlijk hoor.

Foto alleen weer vergeten van de Swiffer....
IMG_20170326_175043114_zpshcdojvp3.jpg

@bofkont: Z4 vind ik meer dan fraai en is niet meer/minder praktisch als een MX-5. Zescylinder is natuurlijk geweldig en ik vermoed iets meer ruimte voor lange mensen. Alhoewel ik destijds de Z3 weer te krap vond.

Ben zeer benieuwd (tu)
Mx5 is natuurlijk een reuze vermakelijke auto, en waarschijnlijk ook waar jij gaat uitkomen als het al een cabrio gaat worden denk ik zo.

Als Jappenliefhebber zou dat heel goed kunnen. Als simpele ambtenaar past een Mazdaatje ook beter bij mij....

Maar, gisteren meegereden in de 5-serie van mijn collega (een van de laatsten van vorige model, full options) en dan weet je ook wel waarom mensen zo gek zijn van BMW. Geweldige auto. Heel smaakvol interieur (donkerbruin leer met donker hout, comfortstoelen, volledig digitaal dashboard, M-stuur, etc.

Enige wat mij enigzins tegenviel waren de rijgeluiden. De dikke diesel met automaat blijft keurig op de achtergrond maar bandengeluid was zeker niet minder hoorbaar als bij mijn Mazda.
De 6 voor de facelift zou ook een wat bonkig onderstel hebben, echter vond ik de 5-serie toch wat stoteriger op korte oneffenheden voelen. Zo slecht is die Mazda dus toch ook niet. Stoelen, afwerking en I-drive zijn natuurlijk niet vergelijkbaar. Maar dat mag ook wel voor een prijs van 70k. Koop je twee 6en voor.

IMG_20170327_095217006_zps2bxq8jh6.jpg

Bmw maakt gewoon fantastische wagens, het is ook niet voor niets dat ik al met nr5 bezig ben.
Zo'n F10 5 serie is een top wagen, mijn broer heeft ook eentje gehad carbon zwart mpakket.
Mazda is zeer zeker niet slecht, heeft de laatste jaren een gigantische sprong vooruit gemaakt, zo'n 6 als die van jou is gewoon een topwagen.

Ach ik ben ook maar een simpele loonslaaf hoor :D
Het is een kwestie van keuzes maken in mijn geval, verre buitenlandse vakanties doe ik niet aan ik heb liever een leuke fun auto.
Al staat er een Europese roadtrip wel heel erg hoog op de agenda Italië etc etc, de Z club waar ik mee toer heeft meerdere van die tripjes vaak.
Juni en Augustus ga ik met deze club toeren in in de Ardennen en Duitsland, zie ik erg naar uit.

Op Mobile.de is het aanbod MX-5en NC behoorlijk groot. Voorkeur gaat uit naar een Niseko met max. een ton op de teller.
$_20.jpg

Zat te vinden en prijzen vallen me niet tegen. Zwart staat hem goed, maar dit blauw i.c.m. het bruine dak en bruine leer is ook geweldig.
large_1483094775411806.JPG

Moet nog wel een beetje mijn vriendin verder over de streep zien te trekken want die is ook best gek met het Swiftje.

Z4 is inderdaad nog gaver. Maar eerst maar eens zien of dit door de commissie komt. Voor mijn doen al gek genoeg.
En twijfels blijven er hoor want voor het praktische is het niet handig. Maar het zou best moeten lukken. Als iemand met de kids weg moet dan de 6 en dan kan de ander zich prima redden met de roadster.

Wil eigenlijk wel voor max. 10 klaar zijn. Mij kennende zijn er altijd nog wel de nodige verbeteringen en onderhoud dat moet gebeuren dus dan wordt het wel erg kostbaar voor een stukje speelgoed voor mij.

Oja en niet onbelangrijk, ik weet dat ik er met kap los in pas (1,92 m.) maar met kapje dicht nog niet geprobeerd. Niet te voorbarig dus.....

Ja wederom ik begrijp je helemaal Kristian (tu)
10k ga je gewoon niet een nette Z4 voor vinden is mijn ervaring, en helemaal niet een 3.0 met een kmstand beneden de 150k.
Ik heb in mijn zoektocht toch heel wat exemplaren bekeken in het echt, ook in Duitsland, in de praktijk valt het vaak toch vies tegen.

Leuk artikel.

Mijn vrouw/vriendin wat zitten polsen. Stuurde me gisteren al een foto van een MX-5 waar ze achter reed naar huis. Leuke auto maar past dat wel bij ons? Beide zijn we behoorlijk lang.
Is ook mijn angst dat de zitpositie beroerd is. Binnenkort testen dus. Wat ze verder leuk vindt is een 500C Sport of een Audi TT Coupe.

Terug
Bovenaan